Research and Development 1/2014-15/instructies/Fase 1/app

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken
Bagjoke.jpg

Research and Development 1

Patrick van Bommel
Sjaak Smetsers


 © comments





Product

App (fase 1)

Inleiding

Om op te warmen voor het ‘echte’ project oefen je met de tools en methoden voor app-ontwikkeling door een schuifpuzzel als app te realiseren.

Je groep levert de programmacode op als product. Daarnaast verzorg je een demo van het resultaat.

Instructie

Zie de assignment in Blackboard.

Werkplaats

Bij wijze van uitzondering lever je dit product in via Blackboard.

Beoordeling

Volgens onderstaande rubric met kwaliteitskenmerken.


1 ondeugdelijk 2 matig 3 adequaat 4 excellent
Werking hapert of werkt nauwelijks werkende app, maar niet alle gevraagde functies gerealiseerd alle functies gerealiseerd, werking robuust idem, originele toevoegingen gerealiseerd
Vormgeving onduidelijke of onlogische vormgeving basic vormgeving, alleen geschikt als prototype verzorgde vormgeving, geschikt voor gebruikers aantrekkelijke, professionele vormgeving
Code weinig gestructureerd gestructureerd volgens standaardindeling app-software, maar opsplitsing is niet overal logisch volledig gestructureerd volgens standaardindeling app-software idem, voldoet aan alle gebruikelijke kwaliteitscriteria voor programmeren (zou een voorbeeld-uitwerking kunnen zijn)
Demo tonen geen werkende versie, hebben er geen verklaring voor aarzelend, hebben niet op alle informatieve vragen een passend antwoord stralen vertrouwen uit, beantwoorden informatieve vragen adequaat, gebruiken vaktermen idem, kunnen gemaakte keuzes verdedigen (en bv alternatieven afwegen)
Opmerkingen


Voor de volledigheid hebben we bovenstaande rubric uitgebreid om de verschillende onderdelen wat verder uit te diepen.


Grafisch

Het grafische deel telt als 50% van het cijfer zonder bonus. Elk van de 4 punten telt even zwaar. Voor de beoordeling van het grafische aspect is puur alleen naar de applicatie gekeken. De code staat hier los van.

Type Onvoldoende Voldoende Goed Uitstekend
Animaties van bewegende blokken Kan niet worden bediend Blokken verspringen ineens Animeert mee met vingerbeweging Animeren richting positie bij loslaten
Opmaak speelveld Geen grafische representatie. Basis. Niet meer gedan dan strikt noodzakelijk Iets meer dan strikt noodzakelijk, maar mist samenhang. Ziet er goed uit.
Opmaak applicatie Elementen worden niet uitgelijnd. Zit uitlijning in, maar geen verdere aandacht. Het ziet er netjes uit, maar past niet bij Android. Ziet er uit zoals Android bedoeld is.
Navigatie Geen of haperende navigatie naar functionaliteit. Navigatie is aanwezig maar simpel. Navigatie is aanwezig en opgemaakt. Navigatie is aanwezig volgens Android-eisen.



Code

De code telt als 50% van het cijfer zonder bonus. Elk van de 5 punten telt even zwaar. Voor de beoordeling van de code is puur alleen naar de code gekeken, en niet naar hoe het zich gedraagt in de applicatie.

Type Onvoldoende Voldoende Goed Uitstekend
Strings Strings zijn allemaal hardcoded in Java. Een deel (25%+) is in XML gedefinieerd. Alles is in XML gedefinieerd maar op de verkeerde plek. Alles is in XML gedefinieerd op de juiste plek.
Layouts Significant deel staat in java. Alles is XML Orientatiespecifiek Layouts zijn variabel op andere eigenschappen
MVC Voldoet niet aan MVC. Alles staat bij wijze van in 1 groot bestand View is gesplitst van de rest. Aparte controller. Georganiseerde structuur.
Javagebruik Naamgeving of toegang zijn slecht gekozen. Code onoverzichtelijk. Toegang is vaak correct beperkt. Naamgeving is kort maar beschrijvend. Toegang is meestal beperkt. Geen overbodige code. Toegang is zo beperkt mogelijk, methodes zijn net gesplitst.
Documentatie Volledig afwezig of zeer beperkt. Belangrijke methodes hebben documentatie. Documentatie is bijna overal genoeg om te begrijpen wat er gebeurd. Vrijwel volledige beschrijving van alle code.

Functionaliteit

De functionaliteit telt als een bonus op de beoordeling. Er is maximaal 1 punt mee te verdienen, met als eis dat het eindcijfer niet boven de 10 uitkomt. Standaard krijg je tenminste een 1 (als iets ontbreekt), dit levert 0 bonuspunten op. Heb je overal een 5, dan levert dit een heel punt op. De uiteindelijke bonus wordt berekend als (SUM(implementatie) -­ 6 ) / 24.

Type Implementatie
Scorebord 1/2/3/4/5
Highscores 1/2/3/4/5
Besturing 1/2/3/4/5
Toestand opslaan 1/2/3/4/5
Gebruiksgemak 1/2/3/4/5