Research and Development 1/2014-15/instructies/Fase 1/app
Product
App (fase 1)
Inleiding
Om op te warmen voor het ‘echte’ project oefen je met de tools en methoden voor app-ontwikkeling door een schuifpuzzel als app te realiseren.
Je groep levert de programmacode op als product. Daarnaast verzorg je een demo van het resultaat.
Instructie
Zie de assignment in Blackboard.
Werkplaats
Bij wijze van uitzondering lever je dit product in via Blackboard.
Beoordeling
Volgens onderstaande rubric met kwaliteitskenmerken.
1 ondeugdelijk | 2 matig | 3 adequaat | 4 excellent | |
---|---|---|---|---|
Werking | hapert of werkt nauwelijks | werkende app, maar niet alle gevraagde functies gerealiseerd | alle functies gerealiseerd, werking robuust | idem, originele toevoegingen gerealiseerd |
Vormgeving | onduidelijke of onlogische vormgeving | basic vormgeving, alleen geschikt als prototype | verzorgde vormgeving, geschikt voor gebruikers | aantrekkelijke, professionele vormgeving |
Code | weinig gestructureerd | gestructureerd volgens standaardindeling app-software, maar opsplitsing is niet overal logisch | volledig gestructureerd volgens standaardindeling app-software | idem, voldoet aan alle gebruikelijke kwaliteitscriteria voor programmeren (zou een voorbeeld-uitwerking kunnen zijn) |
Demo | tonen geen werkende versie, hebben er geen verklaring voor | aarzelend, hebben niet op alle informatieve vragen een passend antwoord | stralen vertrouwen uit, beantwoorden informatieve vragen adequaat, gebruiken vaktermen | idem, kunnen gemaakte keuzes verdedigen (en bv alternatieven afwegen) |
Opmerkingen |
Voor de volledigheid hebben we bovenstaande rubric uitgebreid om de verschillende onderdelen wat verder uit te diepen.
Grafisch
Het grafische deel telt als 50% van het cijfer zonder bonus. Elk van de 4 punten telt even zwaar. Voor de beoordeling van het grafische aspect is puur alleen naar de applicatie gekeken. De code staat hier los van.
Type | Onvoldoende | Voldoende | Goed | Uitstekend |
Animaties van bewegende blokken | Kan niet worden bediend | Blokken verspringen ineens | Animeert mee met vingerbeweging | Animeren richting positie bij loslaten |
Opmaak speelveld | Geen grafische representatie. | Basis. Niet meer gedan dan strikt noodzakelijk | Iets meer dan strikt noodzakelijk, maar mist samenhang. | Ziet er goed uit. |
Opmaak applicatie | Elementen worden niet uitgelijnd. | Zit uitlijning in, maar geen verdere aandacht. | Het ziet er netjes uit, maar past niet bij Android. | Ziet er uit zoals Android bedoeld is. |
Navigatie | Geen of haperende navigatie naar functionaliteit. | Navigatie is aanwezig maar simpel. | Navigatie is aanwezig en opgemaakt. | Navigatie is aanwezig volgens Android-eisen. |
Code
De code telt als 50% van het cijfer zonder bonus. Elk van de 5 punten telt even zwaar. Voor de beoordeling van de code is puur alleen naar de code gekeken, en niet naar hoe het zich gedraagt in de applicatie.
Type | Onvoldoende | Voldoende | Goed | Uitstekend |
Strings | Strings zijn allemaal hardcoded in Java. | Een deel (25%+) is in XML gedefinieerd. | Alles is in XML gedefinieerd maar op de verkeerde plek. | Alles is in XML gedefinieerd op de juiste plek. |
Layouts | Significant deel staat in java. | Alles is XML | Orientatiespecifiek | Layouts zijn variabel op andere eigenschappen |
MVC | Voldoet niet aan MVC. Alles staat bij wijze van in 1 groot bestand | View is gesplitst van de rest. | Aparte controller. | Georganiseerde structuur. |
Javagebruik | Naamgeving of toegang zijn slecht gekozen. Code onoverzichtelijk. | Toegang is vaak correct beperkt. Naamgeving is kort maar beschrijvend. | Toegang is meestal beperkt. Geen overbodige code. | Toegang is zo beperkt mogelijk, methodes zijn net gesplitst. |
Documentatie | Volledig afwezig of zeer beperkt. | Belangrijke methodes hebben documentatie. | Documentatie is bijna overal genoeg om te begrijpen wat er gebeurd. | Vrijwel volledige beschrijving van alle code. |
Functionaliteit
De functionaliteit telt als een bonus op de beoordeling. Er is maximaal 1 punt mee te verdienen, met als eis dat het eindcijfer niet boven de 10 uitkomt. Standaard krijg je tenminste een 1 (als iets ontbreekt), dit levert 0 bonuspunten op. Heb je overal een 5, dan levert dit een heel punt op. De uiteindelijke bonus wordt berekend als (SUM(implementatie) - 6 ) / 24.
Type | Implementatie |
Scorebord | 1/2/3/4/5 |
Highscores | 1/2/3/4/5 |
Besturing | 1/2/3/4/5 |
Toestand opslaan | 1/2/3/4/5 |
Gebruiksgemak | 1/2/3/4/5 |