Research and Development 1/^Archief/2007-2008/rfid implementatie supermarkt/casussen/casus2

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

Casus: reader in de boodschappenkar

In deze casus wordt RFID toegepast. Deze casus zal worden vergeleken met de huidge situatie casus. Van deze casus worden de plekken waar en de manier waarop RFID wordt toegepast, benoemd en uitgelegd. Daarnaast wordt een typisch bezoek aan een supermarkt die deze implementatie van RFID bevat, beschreven en de voordelen & nadelen voor de supermarkt en consument benoemd.


Technische punten (RFID-chips readers, de RFID-tags etc.)

Er wordt gebruikgemaakt van RFID-readers die grote getalen chips tegelijk kunnen lezen. Deze readers zijn geinstalleerd in de boodschappenkarretjes bij de kassa's.

De 'kassa's' zullen bestaan uit een poortje (waarin de readers zijn verwerkt) en een gedeelte waar er (giraal) betaald kan worden (vergelijkbaar met een parkeerautomaat / kaartjesautomaat).

Er wordt gebruikgemaakt van passieve chips, die door de fabrikant al op de verpakking zijn aangebracht.


Basic Flow of Events (hoe ziet een bezoek aan de supermarkt in een casus eruit? In de vorm van een verhaaltje)

  1. De klant pakt een boodschappenkarretje en gaat de supermarkt in
  2. De klant pakt de producten die hij/zij nodig heeft en legt deze in de boodschappenkar. Telkens wanneer de klant een product in de kar legt, wordt deze automatisch gescand door de reader die in de boodschappenkar aanwezig is
  3. De klant gaat naar de kassa toe
  4. De klant loopt door het poortje heen
  5. Het totaalbedrag wordt door de reader in de boodschappenkar doorgegeven aan de kassa *
  6. De klant krijgt het totaalbedrag te zien op het display en betaalt voor de boodschappen
  7. De klant pakt de boodschappen in en verlaat de supermarkt


(*) eventueel worden producten, die niet zijn ingescand, alsnog ingescand door de reader bij de kassa (er wordt een check uitgevoerd door die reader)


Voordelen & nadelen voor supermarkt

voordelen

+ er kunnen 'simpele' readers geplaatst worden bij de kassa's; zij hoeven slechts in een paar gevallen producten zelf te scannen (een reader hoeft daar dus niet veel tags tegelijk te kunnen lezen)
+ caissières zijn niet nodig; hooguit een paar mensen die rondlopen om eventueel te helpen bij problemen en/of vragen
+ wachttijd wordt aanzienlijk verkort bij de kassa's waardoor meer mensen te helpen zijn in dezelfde tijd als nodig bij de conventionele manier van boodschappen doen
+ de veranderingen voor de consument zijn beperkt (alleen het afrekenen gaat anders dan bij de huidige situatiecasus)

nadelen

- investeringen nodig in readers, aanpassen van de kassa's

Voordelen & nadelen voor consument

voordelen

+ de 'normale' manier van boodschappen doen blijft behouden (behalve het afrekenen)
+ minder lang wachten bij de kassa (er kan direct betaald worden)

nadelen

- het is mogelijk voor de supermarkt om 'extra' readers te plaatsen in de supermarkt zodat de route kan worden berekend van elke klant


vergelijking met de huidige situatie

pluspunten

  • grote groepen klanten kunnen sneller afgehandeld worden door de supermarkt vanwege het afrekenproces dat anders is
  • weinig verandering in de manier van boodschappen doen (handelingen)
  • de readers in de karren doen het werk van de caissières

minpunten

  • bepaalde groepen mensen kunnen moeite hebben met het betalen omdat er geen caissière bij elke kassa is die eventueel kan helpen bij problemen / vragen

Casusbeoordeling

Uit de voordelen en nadelen voor de supermarkt en consument en uit de vergelijking met de huidige situatie is af te leiden dat deze implementatie van RFID een aantal voordelen biedt. Zowel de consument als de supermarkt gaan er op vooruit. Als de voor- en nadelen bij elkaar worden opgeteld, komt deze casus uit op een score van 7,5.


Cijfer

7,5