Research and Development 1/2012-13/projecten/TOP/Review
Inleiding
De app die gereviewed gaat worden is de app "9292" gemaakt door het bedrijf "9292". De doelgroep bestaat uit iedereen die wel eens met het openbaar vervoer reist, daarom hebben we voor personas uit totaal verschillende leeftijdscategorieën gekozen. De gebruikers moeten een route plannen en hun weg kunnen vinden met behulp van de app.
Deze app wordt op een iPod touch met besturingssysteem IOS 6.0.1 getest.
Methode
Personas
Ugo Werfar
Docent, Radboud Universiteit
Ugo is een 45-jarige Taalkundedocent op de Radboud Universiteit, al 25 jaar getrouwd en met twee kinderen thuis. Zijn colleges worden door studenten vaak beoordeeld als 'interessant' en 'vooruitstrevend'. Naast zijn normale taken als docent is Ugo ook actief in onderzoek naar antieke talen en vertaalt hij vaak. Zijn streven is vaak dat de kwaliteit van zijn lessen en vertalingen zo hoog mogelijk blijft, maar niet onbehoorlijk veel tijd kost. Zijn computerervaring is volgens Ugo zelf 'redelijk' en hij gebruikt een normale telefoon. Smartphones en bijbehorende 'apps' zijn voor hem nog niet bekend.
Ugo's verantwoordelijkheden liggen voornamelijk bij het lesgeven en het vertalen van antieke teksten. De zin 'Eindelijk!' wordt vaak gehoord vanuit zijn kantoor.
Suus Jansen
Weduwe
Een 82 jarige moeder van 5 kinderen, woont alleen in een groot huis en was getrouwd met de manager van een groot bedrijf. Ze reist vaak met het openbaar vervoer naar haar kinderen en kleinkinderen, omdat ze geen rijbewijs heeft. Ze heeft weinig technische kennis, ze gebruikt haar computer vooral om haar mail te lezen en te kijken hoe het weer wordt. Ze heeft een smartphone, maar die gebruikt ze alleen om te bellen. Steeds als ze met het openbaar vervoer reist, gebruikt ze dezelfde tijden en route.
Sietse Aafkens
Sietse is 17 jaar, hij heeft zijn vmbo-studie afgemaakt en heeft een bijbaan als vakkenvuller bij een groentezaak. Zijn grootste interesse ligt bij hockey, waar hij veel voor oefent en waar hij wedstrijden voor speelt, verpsreid over heel het land. Hij is te jong voor een auto en zijn ouders kunnen vaak niet brengen. Hij is dus afhankelijk van het openbaar vervoer.
Sietse zit in twee hockeyteams tegelijk. Het eerste hockeyteam is in Deventer, waar hij woont. Het andere hockeyteam is het hockeyteam waar hij nationale wedstrijden mee speelt. Zijn teamgenoten daarvan wonen verspreid over het hele land.
Voor Sietse is hockey zijn leven en zijn teamgenoten zijn zijn beste vrienden. Hij is een fervent facebooker en zou niet weten hoe hij een dag zonder zou moeten.
Als er iets is waar Sietse een hekel aan heeft is het ergens te laat komen. Hij komt liever een half uur te vroeg, dan 5 minuten te laat. Namelijk, elke keer als hij te laat is krijgt hij op zijn kop van zijn strenge trainer.
Sietse speelt niet veel games. Hij houdt vooral van shooters om af te reageren.
Scenarios
Scenario 1: Zoek een route van Nijmegen Centraal naar Leeuwaarden
scenario 2: Het is weekend. Je wil vanaf je studentenstad Nijmegen, voordeur van de Radboud, met je vuile was naar je huis in Beatrixstraat 2, Heeswijk-Dinther. Door de grote hoeveelheid was is je looptijd groter. Plan je reis.
Resultaten
Scenario 1 Bevindingen(Ugo Werfar)
- Ugo drukt met de vinger op het corresponderende icoontje van 9292
- 9292 opent het beginscherm en laat dit zien aan Ugo
- Ugo drukt op de knop 'Van'
- Er vindt een 'sliding' overgang plaats naar een ander scherm
- 9292 toont nieuw scherm met virtueel toetsenbord
- Ugo gebruikt het virtuele toetsenbord om 'Nijmegen' in te typen
- 9292 suggereert Nijmegen als Ugo 'Ni' heeft ingetypt.
- Ugo drukt op 'Nijmegen'
- Er vindt een transitie plaats naar het begin scherm.
- Ugo drukt op 'Naar'
- Er vindt weer een 'sliding' overgang plaats naar een ander scherm
- 9292 toont nieuw scherm met virtueel toetsenbord
- Ugo gebruikt het virtuele toetsenbord om 'Leeuwarden' in te typen
- 9292 suggereert Leeuwarden als Ugo 'Lee' heeft ingetypt
- Ugo drukt op 'Leeuwarden'
- Er vindt een 'sliding' overgang plaats naar een nieuw scherm
- Ugo laat de vertrektijd op 'Nu' staan
- Ugo drukt op 'Plan je reis'
- Er vindt een 'sliding' overgang plaats naar een nieuw scherm
- 9292 laat scherm 'Reisopties' zien
- 9292 laat in het bovenstaande scherm een klein draaiend rondje zien, geanimeerd met draaiende streepjes
- 9292 laat na een korte tijd een knop 'Toon eerdere reisopties' zien met daaronder een lijst met vertrektijden, aantal overstappen en de geschatte reistijd
- Ugo klikt op de eerste knop met de reistijd die hem het beste uitkomt
- Er vindt een 'sliding' overgang plaats naar een nieuw scherm
- 9292 laat scherm 'Reisopties' zien
- 9292 laat het type trein zien, de operator van de trein, vertrekstation en spoor en eventuele overstapstations
- Ugo 'swiped' het scherm naar boven
- 9292 versleept het beeld en laat twee knoppen zien: 'Toon tussenstops' en 'Toon de prijs van deze reis'
- Ugo drukt op 'Toon de prijs voor deze reis'
- 9292 laat nieuw scherm zien met prijzen voor alle klassen, alsmede een optie om het bedrijf te bellen
- Ugo drukt op knop 'Reisadvies' in de linkerbovenhoek van het scherm net zo vaak als nodig om terug te gaan naar het beginscherm
- Ugo sluit de app af
Scenario 1 Bevindingen(Suus Jansen)
- Suus typt bij “van” Nijmegen en selecteert onder in de lijst bij suggesties na even zoeken “Station Nijmegen”.
- Suus geeft bij “naar” Leeuwarden in en selecteert Station Leeuwarden in de lijst.
- Suus twijfelt bij “tijdstip: nu”, maar drukt op “Plan de reis” zonder dit te wijzigen.
- Apparaat duurt even met het zoeken van de routes.
- Suus ziet het scherm “Reisopties” en ziet snel hoelang de reis duurt, hoe laat ze vertrekt en aankomt en hoe vaak ze over moet stappen.
- Suus selecteert de eerste reis in de lijst (de route met de vroegste vertrektijd).
- Nu is Suus bij het scherm “Reisadvies” en ziet in een oogopslag hoe laat ze waar moet zijn.
- Suus heeft 2:08 minuten nodig gehad om de reis te plannen.
Scenario 1 Bevindingen(Sietse Aafkens)
- Sietse opent de app.
- Bij 'van; staat 'Huidige locatie'.
- Sietse tikt op 'Huidige locatie'.
- Een nieuw scherm en het virtuele toetsenbord komt tevoorschijn.
- Sietse tikt 'n'.
- Sietse tikt 'i'.
- De optie 'Station Nijmegen' komt tevoorschijn.
- Sietse tikt hierop.
- Het beginscherm komt weer tevoorschijn.
- Sietse tikt op 'naar'.
- Het scherm met het virtuele toetsenbord komt weer tevoorschijn.
- 'Station Nijmegen' staat boven als optie.
- Sietse tikt'l'.
- Hij besluit nu te scrollen, om te kijken of Leeuwarden al tussen de opties staat.
- Dat is het geval.
- Hij tikt erop.
- Hij tikt op 'Plan je reis ->'.
- Er verschijnt de tekst 'Station Nijmegen -> Station Leeuwarden' en tijden van vertrek en aankomst.
- Sietse kiest de bovenste optie.
- Terwijl hij dit doet realiseert hij zich dat de tijd vroeger is dan de tijd nu.
- Er verschijnt een scherm met de preciese vertrektijden.
- Hij tikt op reisopties om terug te gaan.
- Het scherm met de tijdopties is terug.
- Hij kijkt even naar de opties en kiest dan de derde.
- Hij scrollt naar beneden en klikt op 'Toon de prijs van deze reis'.
- De prijs verschijnt.
- Hij drukt op 'Reisadvies' om terug te gaan.
- Het vorige scherm verschijnt.
- Uit nieuwsgierigheid tikt Sietse op het tekentje dat lijkt op een pijl uit een doos.
- Er verschijnen keuzes
- Sietse kiest 'Opslaan in Mijn 9292'.
- Het menu verdwijnt.
- Sietse is even in de war, totdat hij onder aan het scherm de optie 'Mijn 9292'. Hij tikt daarop.
- Zijn reis verschijnt.
- Hij klikt erop voor extra informatie.
- Sietse beschouwt zichzelf klaar. Hij heeft de reis gevonden en opgeslagen.
Scenario 2 Bevindingen(Ugo Werfar)
- Ugo drukt met de vinger op het corresponderende icoontje van 9292
- 9292 opent het beginscherm en laat dit zien aan Ugo
- Ugo drukt op 'Naar'
- Er vindt een 'sliding' overgang plaats naar een ander scherm
- 9292 toont nieuw scherm met virtueel toetsenbord
- Ugo gebruikt het virtuele toetsenbord om 'Beatrixstraat 2' in te typen
- 9292 suggereert Beatrixstraat 2, Heeswijk-Dinther als Ugo 'Beatrixstraat 2' heeft ingetypt
- Ugo drukt op de gesuggereerde optie
- Er vindt een 'sliding' overgang plaats naar het beginscherm
- Ugo laat de vertrektijd op 'Nu' staan
- Ugo druk op 'Extra opties' en selecteert 'Extra overstaptijd'
- Ugo drukt op 'Plan je reis'
- Er vindt een 'sliding' overgang plaats naar een nieuw scherm
- 9292 laat scherm 'Reisopties' zien
- 9292 laat in het bovenstaande scherm een klein draaiend rondje zien, geanimeerd met draaiende streepjes
- 9292 laat na een korte tijd een knop 'Toon eerdere reisopties' zien met daaronder een lijst met vertrektijden, aantal overstappen en de geschatte reistijd
- Ugo klikt op de eerste knop met de reistijd die hem het beste uitkomt
- Er vindt een 'sliding' overgang plaats naar een nieuw scherm
- 9292 laat scherm 'Reisopties' zien
- 9292 laat het alle stappen van de reis zien, bussen, vetrektijden en eventuele overstapstations.
- Ugo 'swiped' het scherm naar boven
- 9292 versleept het beeld en laat twee knoppen zien: 'Toon tussenstops' en 'Toon de prijs van deze reis'
- Ugo drukt op 'Toon de prijs voor deze reis'
- 9292 laat nieuw scherm zien met prijzen voor alle klassen, alsmede een optie om het bedrijf te bellen
- Ugo drukt op knop 'Reisadvies' in de linkerbovenhoek van het scherm net zo vaak als nodig om terug te gaan naar het beginscherm
- Ugo sluit de app af
Scenario 2 Bevindingen(Suus Jansen)
- Suus start de app en komt in het beginscherm.
- Suus typt “radboud”bij van.
- Suus selecteert “fac Medische Radboud, Nijmegen” uit de lijst.
- Bij naar typt Suus Dinther, verdilaan 12 en selecteert Heeswijk Dinther uit de lijst.
- Suus laat het tijdsstip op “nu” staan.
- Suus drukt op “Meer reisopties”.
- Hier selecteerd Suus “Extra reistijd nodig”
- Suus drukt op “Plan de reis”.
- Suus selecteert de eerste optie uit de lijst.
- Suus is nu weer bij het scherm “Reisadvies”.
- Suus had 1:46 minuten nodig om de reis te plannen.
Scenario 2 Bevindingen(Sietse Aafkens)
- Sietse heropent de app.
- Die staat nog steeds op 'Mijn 9292'.
- Hij selecteert 'plan je reis'.
- Zijn oude settings verschijnen weer.
- Hij drukt op de terugknoppen totdat hij in het beginscherm komt, drukt per ongeluk op instellingen.
- 9292 vraagt om zijn profiel.
- Sietse drukt op klaar.
- Het hoofdscherm verschijnt weer. Bij 'van' staat al 'Huidige locatie'.
- Sietse tikt op 'naar'.
- Hij typt 'Dinther beatrixstraat 2'.
- Hij kiest de optie 'Beatrixstraat 2-Heeswijk Dinther'.
- Het hoofdmenu verschijnt weer.
- Sietse tikt op 'Plan je reis'.
- Hij kiest optie 2.
- Hij kijkt naar de reistijden en ziet dat hij niet zo snel kan lopen. Hij klikt op 'reisopties'.
- Hij kiest optie 3.
- Hij kijkt daar een tijdje naar en drukt dan weer op 'reisopties' en daarna op 'plan je reis'.
- Hij drukt op 'Extra reisopties'.
- Daar zet hij 'Extra overstaptijd' op true.
- Hij tikt op 'Plan je reis'.
- Hij kiest optie 2.
- Hij bekijkt de reistijden en sluit dan af.
Conclusie
Visibility of system status
De instructies in de app zijn duidelijk en goed vormgegeven, en minimalistisch genoeg om niet te veel op te vallen. Er zijn geen merkbare vertragingen.
Match between system and the real world
Het taalgebruik is makkelijk en duidelijk voor de gebruiker.
User control and freedom
Als een gebruiker iets fout doet of ergens niet goed drukt, dan zijn er duidelijk gemarkeerde knoppen om terug te gaan naar het vorige scherm
Consistency and standards
Het taalgebruik is consistent door de app heen.
Error prevention
Er is foutcorrectie: de applicatie suggereert plaatsen om heen te gaan als de gebruiker typt en pakt alleen geldige bestemmingen om van en naar te reizen. Zolang de gebruiker onzin intypt zal hij of zij geen valide reis kunnen plannen.
Recognition rather than recall
De ingevoerde gegevens blijven duidelijk zichtbaar op de verschillende schermen door de app heen. Naderhand worden ze opgeslagen en blijft de data beschikbaar.
Flexibility and efficiency of use
Voor de gebruiker die de app vaker gebruikt zijn er opties om veelgemaakte keuzes op te slaan. De app onthoudt ook de laatst ingevoerde bestemmingen en reisadviezen voor toekomstig gebruik.
Aesthetic and minimalist design
De 9292 app is overzichtelijk en makkelijk in gebruik, met weinig overbodige tekst of informatie.
Help users recognize, diagnose, and recover from errors
Foutmeldingen zijn duidelijk en overzichtelijk. Mocht de app bijvoorbeeld de reizen niet kunnen opvragen omdat er geen internet is, zal het duidelijk aangeven dat er geen verbinding is en de gebruiker een optie geven om opnieuw proberen te laden. Verder zijn er weinig tot geen foutmeldingen voorbijgekomen.
Help and documentation
Geen documentatie aanwezig.
Eindconclusie
De app is duidelijk, ziet er minimalistisch uit en biedt toch veel aan. Geen verbeteringspunten gevonden.