Research and Development 1/^Archief/2008-2009/Muziek generatie/pilot
% % Onderzoeksverslag pilot Muziekgenerator, R&D1 2009 % Logboek: https://lab.cs.ru.nl/algemeen/Research_and_Development_1/Projecten/Muziek_generatie/pilot/logboek %
\documentclass[11pt, oneside, a4paper]{article}
\usepackage{graphicx} \usepackage{hyperref} \begin{document} \sffamily \title {Verslag van het onderzoek \\ in de Pilot fase} \author {Linus van Elswijk, Frank van der Graaff\\ Joost Timmerman en Mehdi Aqadjani Memar} \date {18 maart 2009} \maketitle
In de pilot fase zijn wij opzoek geweest naar de band tussen emoties en muziek. De vraag die we gesteld hebben luidt:\\ \textbf{``wat voor effect hebben de muziek-eigenschappen op emoties?} \\ We hebben deze vraag aan de hand van twee deelvragen proberen te beantwoorden. \begin{itemize} \item Wat maakt muziek anders dan andere muziek? \item Welke emoties bij de mens worden door muziek geraakt? \end{itemize} Aan het eind van het onderzoek is er een verband gelegd tussen de onderdelen van muziek en de emoties waar deze invloed op hebben.
\section{Muziek} Om te kunnen onderzoeken wat een muziekstuk anders maakt zal eerst gedefine\"{e}rd moeten worden wat we precies onder muziek verstaan. Muziek is onderhevig aan veel subjectieve meningen en er bestaan geen harde, breed geaccepteerde, definities. Daarom zijn we zelf door hard brainstormen. Hierbij hebben we vooral gebruikt van woordenboeken en internet encyclopedi\"{e}n, en onze eigen wending hieraan gegeven. Het gevaar van deze methode is dat het niet zeker is hoe correct deze definities zijn. Dit gevaar nemen we voor lief omdat het alleen voor ons eigen gebruik is en we ons consequent aan dezelfde definities kunnen houden.
Als we hebben het over muziek bedoelen we een muziekstuk. Een \textbf{muziekstuk is een melodie geplaatst over een ritme} met eventueel ondersteunende tonen die in het ritme vallen maar geen onderdeel zijn van de melodie (bijvoorbeeld geluidseffecten of akkoorden). Het verschil tussen ritme en/of melodie maakt het verschil tussen twee muziekstukken. \begin{itemize} \item Melodie: een reeks noten. \item Ritme: patroon van accenten over een klein aantal (1 tot 4) maten. \item Maat: groepering van opeen volgende tellen. \item Accent: nadruk. \item Tel: een zelfgekozen tijdsduur. \item Noot: een toon met een bepaalde tijdsduur. \item Toon: is trilling met een bepaalde toonhoogte. \item Toonhoogte: is de frequentie oftewel het aantal trillingen per een tijsdseenheid, normaal gesproken in seconde. \end{itemize}
\section{Emoties} Bij het vinden van het antwoord op de tweede deelvraag hebben we een beroep gedaan op het onderzoek van Aaron Williamon het hoofd van ``Center for Permormace Science van ``Royal College of Music in London. In zijn boek ``Musical Exellence op bladzijde 255 stel hij een table op waarin sommige akoestieke eigenschappen zijn gebracht met emoties. We hebben deze tabel goed bekeken en onze eigen interpretatie als tabelvorm weergegeven (Tabel \ref{tbl:interpretatie}).
%\includegraphics[scale=0.7]{muziek} [Hier staat een plaatje, maar ik weet niet meer zo goed hoe je dat op de wiki werkend krijgt met pdf genereren.]
In eerste instantie komen de eigenschappen in de tabel niet overeen met wat wij als muziek hebben gedefine\"{e}rd. Een verklaring hiervoor is is dat Williamon's zich met akoestische eigenschappen meer richt op hoe de muziek klinkt, terwijl dit onderzoek meer gericht is op hoe de muziek is opgebouwd.
We hebben toch geprobeerd deze klankeigenschappeen te vertalen in muziekeigenschappen. Hierdoor kunnen we een link leggen tussen emoties (we bedoelen van emoties de in de tabel opgesomde emoties) en de muziekeigenschappen. Daarbij vinden we meteen definities van de eigenschappen
\begin{itemize} \item Tempo: Snelheid (meestal in tellen per minuut). \item Volume: Geluidsniveau (meestal in dB). \item Articulatie: De tijdsduur van de klinkende toon ten opzichte van de genoteerde noot. Een legato kwartnoot kan doorklinken, terwijl een staccato kwartnoot direct na het spelen stil wordt gehouden. \item Timbre: De mate van aanwezigheid van hogere frequenties in het geluid. \item Attack: Geeft aan hoe snel een toon of noot tot zijn volledige volume komt. \item Vibrato: Pulseringen bewegingen in de toonhoogte. \item Vibrato extend: Maximale afwijking van de toonhoogte in de vibrato. \item Vibrato rate: De snelheid van pulsen in de vibrato. \end{itemize}
Uit een onderzoek van \href{http://lib.ugent.be/fulltxt/thesis/20000029.pdf}{Ann Demarr\'{e}} hebben we wel een lijst kunnen destileren met muzikale eigenschappen en de effecten ervan op emoties. Deze eigenschappen komen oorspronkelijk uit verschillende psychologische bronnen. \\
\begin{tabular}{l p{9cm}} \hline \bf{Eigenschap} & \bf{Effecten} \\ \hline Vlug tempo & opwinding, onbehaaglijk, agitatie, triomferen, \textbf{gelukkig}, verheugd, \textbf{vrolijkheid}, textbf{blijdschap}, gracieus, speels, grillig, spottend, krachtig, aangenaam, levendigheid, verrassing, kracht, \textbf{angst}, \textbf{boosheid} \\ Traag tempo & Sereen, kalm, dromerig, verlangend, sentimenteel, waardig, ernstig, plechtigheid, \textbf{droevig}, \textbf{droevigheid}, sluw, opgewonden, verveling, \textbf{afschuw}, \textbf{tederheid} en vrede \\ Majeur & Positieve gedachten en gevoelens \newline \textbf{geluk}, vreugde, gracieus, sereen, plechtig en aantrekking \\ Mineur & Negatieve gedachten en gevoelens \newline \textbf{droevigheid}, smart, waardig, agitatie, spanning, \textbf{afschuw} en \textbf{boosheid} \\ Tonaal & \textbf{Blij}, saai en vreedzaam \\ Atonaal & Opwindend en verrassing, \textbf{boosheid} \\ \hline \end{tabular} \\
Er blijken verschillende emoties te zijn waar Demarr\'{e} en Williamon overlappen, in de tabel aangegeven met vetgedrukte woorden.
Met twee bronnen die een link leggen tussen muzikale eigenschappen en emoties hebben een antwoord gevonden op de zowel tweede deelvraag als de hoofdvraag. Dit resultaat bracht aan het licht dat een onderzoek naar emoties en muziek niet nodig is. Er is al bruikbare informatie over dit onderwerp beschikbaar. We hadden beter als tweede deelvraag het volgende kunnen formuleren: ``Wat kunnen we leren uit bestaande onderzoeken naar de band tussen emoties en muziek.
\section{Conclusies} De conclusies met betrekking tot de eerste deelvragen volgen uit de definities in het eerste hoofdstuk. Om een muziekstuk anders te maken dan een ander dien je de onderdelen van elkaar te laten verschillen. In eerste instantie zijn dit ritme en/of melodie. De definities zijn uitgebreid en diep genoeg om ook op een lager niveau te zien waar muziekstukken van elkaar dienen te verschillen.
De conclusies met betrekking tot de tweede deelvragen kunnen we beantwoorden aan de hand van de resulaten uit gevonden onderzoeken. Deze onderzoeken bieden een link tussen verschillende eigenschappen van een muziek stuk en de emoties die erdoor versterkt worden. Door deze resulaten samen te nemen en de interpretatie om te draaien (van eigenschappen>emotie naar emotie>eigenschappen) kunnen we een tabel vormen waarin we kunnen opzoeken waar een muziekstuk aan moet voldoen om een bepaalde emotie op te wekken (Tabel \ref{tbl:emoprop} en \ref{tbl:emoprop2}).\\\\ \begin{tabular}{l p{9cm}} \hline \bf{Eigenschap} & \bf{Effecten} \\ \hline \textbf{Tempo} & Een hoog tempo versterkt `woede', `geluk' en `jaloezie'. \newline Een gemiddeld tempo versterkt `nieuwsgierigheid', `afkeer', `angst' en `trots'. \newline Een laag tempo versterkt `tevredenheid', `liefde', `droevigheid', `schaamte' en `tederheid'. \\ \textbf{Volume} & Een hoog volume versterkt `woede', `afkeer', `geluk', `jaloezie' en `trots' \newline Een gemiddeld volume versterkt de emoties `tevredenheid', `frequenties' en `liefde'. \newline Een laag volume versterkt `angst', `droevigheid', `schaamte' en `tederheid'. \\ \textbf{Articulatie} & Legato tonen versterken `tevredenheid', `liefde', `droevigheid' en `tederheid'. \newline Gemiddelde nootlengten verterken`woede', `jaloezie' en `trots'. \newline Staccato tonen versterken 'nieuwsgierigheid', `afkeer', `angst', `geluk' en `schaamte'. \end{tabular} \begin{table}[p] \begin{tabular}{l p{9cm}} \hline \bf{Eigenschap} & \bf{Effecten} \\ \hline \textbf{Timbre} & Veel hoge frequenties versterkt `woede', `jaloezie' en `trots'. \newline Een gemiddelde hoeveelheid hoge frequenties versterkt `tevredenheid', `nieuwsgierigheid', `afkeer', `geluk' en `liefde'. \newline Weinig hoge frequenties versterkt `angst', `droevigheid', `schaamte' en `tederheid'. \\ \textbf{Attack} & Een felle attack versterkt `woede', `afkeer', `angst', `geluk' en `trots'. \newline Een gemiddelde attack versterkt `jaloezie' en `schaamte'. \newline Een langzame attack versterkt `tevredenheid', `nieuwsgierigheid', `liefde', `droevigheid' en `tederheid'. \\ \textbf{Vibrato extent} & Een grote afwijking in toonhoogte versterkt `woede', `nieuwsgierigheid' en `jaloezie'. \newline Een gemiddelde afwijkig heeft effect te hebben op de emoties `afkeer', `angst', `liefde' en `trots'.\newline Een kleine afwijking in de toonhoogte versterkt `tevredenheid', `geluk', `droevigheid' en `tederheid'. \\ \textbf{Vibrato rate} & Een hoge snelheid versterkt `afkeer', `angst', `trots' en `schaamte'. \newline Een gemiddelde snelheid op `woede', `nieuwsgierigheid', `geluk' en `tederheid'. \newline Een lagere snelheid versterkt `tevredenheid', `geluk', `droevigheid'. \\ \hline \end{tabular} \caption{Overzicht van onze interpretatie uit “Musical Exellence”} \end{table}
\begin{tabular}{l p{3.5cm} p{3.5cm} p{3.5cm}} \hline \bf{Emotie} & \bf{Veel} & \bf{Gemiddeld} & \bf{Weinig} \\ \hline \textbf{Woede} & Tempo, volume, timbre, attack, vibrato extent & Articulatie, \newline vibrato rate & \\ \textbf{Verachting} & Articulatie & Volume, timbre & Tempo, attack, vibrato extent en rate \\ \textbf{Nieuwsgierigheid} & Vibrato extend & Tempo, volume, timbre, vibrato rate & Articulatie, attack \\ \textbf{Verachting} & Volume, attack, vibrato rate & Tempo, timbre, vibrato extend & Articulatie \\ \textbf{Angst} & Attack, vibrato rate & Tempo, vibrato extend & Volume, articulatie, Timbre \\ \textbf{Geluk} & Tempo, volume, attack, vibrato rate & Timbre & Articulatie, vibrato extend \\ \textbf{Jaloezie} & Tempo, volume, timbre, vibrato extend & Articulatie, attack & Vibrato rate \\ \textbf{Liefde} & Articulatie & Volume, timbre, vibrato extend & Tempo, attack, vibrato rate \\ \textbf{Trots} & Volume, Timbre, attack, vibrato rate & Tempo, Articulatie, vibrato extend & \\ \textbf{Treurigheid} & Articulatie & & Tempo, volume, timbre, attack, vibrato extend en rate \\ \textbf{Schaamte} & Vibrato rate & Attack, vibrato extend & Tempo, volume, articulatie, timbre \end{tabular} \begin{table}[h] \begin{tabular}{p{3.5cm} p{3.5cm} p{3.5cm} p{3.5cm}} \hspace{0.5cm} \textbf{Tederheid} & Articulatie & Vibrato rate & Tempo, volume, timbre, attack, vibrato extend \\ \hline \end{tabular} \caption{De relaties tussen emoties en door welke eigenschappen deze versterkt worden.} \label{tbl:emoprop} \end{table} \newpage \begin{tabular}{l p{9cm}} \hline \bf{Emotie} & \bf{Eigenschappen} \\ \hline \textbf{Woede} & Vlug tempo, Mineur, Atonaal \\ \textbf{Verachting} & Mineur \\ \textbf{Nieuwsgierigheid} & \\ \textbf{Verachting} & Traag tempo, Mineur \\ \textbf{Angst} & Vlug tempo, Mineur \\ \textbf{Geluk} & Vlug tempo, Majeur, Tonaal \\ \textbf{Jaloezie} & Mineur \\ \textbf{Liefde} & Majeur \\ \textbf{Trots} & Majeur \\ \textbf{Treurigheid} & Traag tempo, Mineur \\ \textbf{Schaamte} & Mineur \end{tabular} \vspace{-0.5cm} \begin{table}[h] \begin{tabular}{p{3.5cm} p{9cm}} \hspace{0.45cm} \textbf{Tederheid} & Traag tempo, Majeur \\ \hline \end{tabular} \caption{De relaties tussen emoties en door welke eigenschappen deze versterkt worden (2).} \label{tbl:emoprop2} \end{table}
\end{document}