Research and Development 1/^Archief/2009-2010/16/Bron

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken
Bagjoke.jpg

Research and Development 1

Patrick van Bommel
Sjaak Smetsers


 © comments



  • Property "Auteur1" (as page type) with input value "  Research and Development 1/^Archief/2009-2010/16Gebruiker:Bas Elbers" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.
  • Property "Auteur2" (as page type) with input value "  Research and Development 1/^Archief/2009-2010/16Gebruiker:Joeri Arendsen" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.
  • Property "Auteur3" (as page type) with input value "  Research and Development 1/^Archief/2009-2010/16" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.
  • Property "Auteur4" (as page type) with input value "  Research and Development 1/^Archief/2009-2010/16" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.
  • "Brainstorm" komt niet voor in de lijst (Logboek, Planning, Projectpagina, Pilot, Fase 1, Fase 2, Groepspagina, Feedback) met mogelijke waarden voor de eigenschap "Type".

Bronnen, Brainstorms

Onderzoek

V: Zijn er bepaalde onderzoeken die in het (recente) verleden zijn gedaan die gebruikt kunnen worden om een student te "specificeren"? Zo ja, in hoeverre is dit representatief voor onze situatie?
A: Er zijn genoeg onderzoeken gedaan die studenten in een bepaald hokje stoppen. Hierdoor kun je beter begrijpen waarom bepaalde dingen wel en niet goed overkomen. Het nadeel hiervan is dat je niet moet overanalyseren. Je moet de student ook weer uit dit hokje kunnen halen en je moet vooral zelf als student niet denken dat je alleen binnen dit gebied moet blijven. Je komt hierdoor al gauw bij de verschillende leerstijlen. Helaas zijn er zoveel leerstijlen dat het onmogelijk is om te zeggen dat iets goed of niet goed is. Doordat wij óók voor één enkele cursus (III) een lighthouse willen maken zullen we met behulp van de theorie van Kolb de studenten van het vak III in een van de 4 categoriën plaatsen, namelijk de "denker", de "doener", de "beslisser" en de "bezinner". Wij hopen hierbij dat er een bepaalde leerstijl vaker dan de ander wordt gebruikt, een resultaat met voor elke categorie 25% zou voor ons geen toegevoegde waarde hebben. Wij zullen daarbij de groep van III nog onderverdelen in IK en IC. De rede hiervoor is dat de verwachting is dat hier meetbare verschillen tussen zitten. Dit komt uiteraard doordat de meeste IC studenten heel wat meer wiskunde hebben gehad en daardoor (waarschijlijk) abstracter zullen denken.

V: Hoeveel studenten hebben we nodig om een goed beeld te krijgen wat er onder de studenten speelt?
A: We moeten erg uitkijken met de representativiteit van ons onderzoek. Je mag het namelijk niet aan toeval overlaten. Nu is het voor de Pilot nogal lastig om een extreem groot onderzoek op te zetten, vandaar dat wij ons dan ook eerst op een deel zullen richten voordat wij het gaan veralgemeniseren.

V: In welke categorie moeten we de studenten plaatsen (Psychologie, Rechten etc.)?
A: Dit zullen we later nog moeten bepalen, tenzij wij voor de Pilot al een dergelijk onderzoek willen doen.

V: Zijn er hierbij studenten die we bij elkaar kunnen voegen?
A: Nader te bepalen.

V: Wat is het doel van het onderzoek?
Het doel van ons onderzoek over III is vooral om te bepalen welke manieren van informatieoverdracht het meest effectief zijn. Aangezien het onderzoeken van de verschillende vormen van informatieoverdracht gewoonweg niet te doen is voor de Pilot hebben we dus besloten om te kijken naar de verschillende leerstijlen. Deze geeft ons namelijk ook gelijk informatie over welke vormen van informatieoverdracht we in elk geval moeten gaan gebruiken. We kunnen ofwel een lighthouse maken dat alle vormen van de leerstijlen bevat zodat iedereen er iets aan heeft, ofwel voor elke categorie studenten een aparte lighthouse maken. Wij verwachten dat een aparte lighthouse voor elke categorie effectiever zal zijn dan een algemene lighthouse, maar de vraag is of dit wel haalbaar is. Deze haalbaarheid zullen we op de een of andere manier ook moeten toetsen.


We zitten met het probleem dat studenten over het algemeen lui zijn. De oplossing hiervoor is om de Lighthouse op een of andere subtiele manier te forceren. Het probleem hierbij is alleen dat wanneer een student een vak helemaal niet als lastig ervaart geïrriteerd zal raken door deze nutteloze verplichting. Het level van bekwaamheid, rookie/intermediate/expert zou hierbij kunnen helpen. Studenten zijn nou eenmaal studenten dus we moeten ervoor zorgen dat ze ook daadwerkelijk in de juiste categorie terecht komen. Ook moeten studenten in deze categoriën kunnen shiften, maar het moet niet zo zijn dat het voor een rookie mogelijk is om in de expert groep te komen, alleen maar zodat hij niet lastig wordt gevallen met onze Lighthouse.




Test



Wilde Brainstorm

Zie offline notes.

  • Linker en rechter hersenlhelft beter samen gebruiken.
    • Visuele middelen beter gebruiken.
    • Hoe kun je zo snel mogelijk een kaart of video maken (flash woords) van het door jou te presenteren deel/
    • Het moet gemakkelijk zijn of minstens net zo gemakkelijk als een powerpoint presentatie?!




Als Bron materiaal (oorsprong idee) : Evaluatie van de cursus III 2009-10 door Joeri Arendsen



ToDo 29 april 2010


Planning uitbreiden (joeri)

logboek bijwerken (beide)

Mailtje Erik checken (beide, bas)

Testsituatie omschrijven (joeri begint)

Literatuur zoeken ( ? )

Zapreader ulitimate (extern?)

presentatie

Websites


leerstijlen


wiki david kolb


speed reader met punt-pauze


Leerstijlen

http://www.carrieretijger.nl/functioneren/ontwikkelen/leerstijlen
http://www.leren.nl/rubriek/onderwijs/leertheorie/leerstijlen
http://www.teamonderwijs.nl/download/actualiteit/Meervoudige_intelligentie_slim.pdf
http://www.businessballs.com/personalitystylesmodels.htm#benziger
http://repository.ubn.ru.nl/bitstream/2066/19558/1/19558%20_mentimles.pdf
http://www.metamath.com/multiple/multiple_choice_questions.html

  • Plekken waar je deze informatie kan vinden

http://igitur-archive.library.uu.nl/search/search.php?language=nl&qry=leerstijlen
http://www.inspelenopleerstijlen.nl/
http://cat.ubn.ru.nl/DB=1/LNG=NE/SID=1e011b21-1e/CMD?ACT=SRCHA&IKT=1016&SRT=RLV&TRM=leerstijlen