Research and Development 1/^Archief/2009-2010/16/Presentatie-Fase1

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken
Bagjoke.jpg

Research and Development 1

Patrick van Bommel
Sjaak Smetsers


 © comments



  • Property "Auteur1" (as page type) with input value "  Research and Development 1/^Archief/2009-2010/16Gebruiker:Bas Elbers" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.
  • Property "Auteur2" (as page type) with input value "  Research and Development 1/^Archief/2009-2010/16Gebruiker:Joeri Arendsen" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.
  • Property "Auteur3" (as page type) with input value "  Research and Development 1/^Archief/2009-2010/16" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.
  • Property "Auteur4" (as page type) with input value "  Research and Development 1/^Archief/2009-2010/16" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.
  • "Presentatie" komt niet voor in de lijst (Logboek, Planning, Projectpagina, Pilot, Fase 1, Fase 2, Groepspagina, Feedback) met mogelijke waarden voor de eigenschap "Type".


Voorbereiding Presentatie Fase 1


Doel

Doel: overtuigen van de student dat de student zichzelf kan helpen wanneer hij het Lighthouse principe gebruikt.

De student zit niet te wachten op een eentonige presentatie waarbij alles wordt opgesomd. Vandaar dat wij door middel van onze intro de student wakker te schudden zodat wij hem of haar van ons principe kunnen overtuigen. Het bevat volgens ons humor, hopelijk geldt dat ook voor de studenten, maar we proberen hierdoor wel duidelijk te krijgen wat ons principe inhoudt.

Hetgeen wat belangrijk is, is dat de student met minder, meer kan doen. Je verricht geen extra werk, nee, je verricht minder werk. Het moet voor de student logisch worden dat hij/zij zich zodanig voor kan bereiden dat het én sneller én gemakkelijker gaat.

De student zal zich bij sommige onderdelen afvragen of hij/zij hier wel wat aan heeft. Dit komt dus door de verschillende leerprofielen die de studenten hebben. De een wil een overzicht, de ander wil gewoon iets doen. De student is echter niet geïnteresseerd in de specifieke details van elk profiel, deze moet alleen wel begrijpen dat iedere student ook met ons Lighthouse zijn/haar ding kan doen. Een doel kan zijn om de student te interesseren wat zijn/haar leerprofiel eigenlijk is.

Wanneer de presentatie is afgelopen moet de student geloven dat het project ter behoeve van de student is en dat het geen kritiek is op de manier waarop docenten te werk gaan, maar dat een goede voorbereiding het halve werk is.

Inventarisatie inhoud

  • Intro
  • Kloof tussen docent en student
  • Principe Lighthouse
  • Module
  • Framework
  • Samenwerking gebruikers
  • Webomgeving


Verhaal

Geel betekent: moet waarschijnlijk nog worden herschreven


1 Grand canyon

De docent probeert met rooksignalen de student naar de andere kant te halen. Iemand die de weg kent (zoals de docent zelf) weet precies waar hij/zij naartoe moet, maar de onwetende kan alleen maar gissen en hopen dat hij/zij het bij het juiste eind heeft.

Lighthouse is als een weg die linearecta naar het doel leidt. Je weet waar je aan toe bent en je weet dat je iets heel stoms moet doen om niet aan de overkant te komen. In plaats van je leven te wagen door eerst van de berg af en dan weer op de berg te klimmen, neem je de veilige weg over de brug.

2 a naar b

Wanneer je ergens naartoe gaat is het logisch dat je de overweging maakt met welk vervoermiddel je zou gaan. Het is onzin om met de auto naar je buren te gaan, maar het is waanzin om elke dag 40 km naar je werk of school te lopen. Soms zijn er grensgevallen, maar veelal maakt het dan niet uit wat je kiest.

Momenteel heb je de keuze in al deze mogelijkheden, maar desondanks kies je er telkens voor om die 40 km met je fiets af te leggen. Je legt vrijwillig een marathon af, niet omdat je het leuk vindt, maar omdat je niet beter weet. Je hoeft niet met de trein als je dat niet wil, maar het is geen schande om het een keer te proberen.

3 Look I said I was sorry

Iedereen heeft het weleens meegemaakt. Je gaat ergens heen waar je nog nooit bent geweest en je gaat met de auto. Jij of de bestuurder volgt de borden en op een gegeven moment kom je bij een rotonde met iets teveel zijwegen. Je probeert de borden te lezen, maar het zijn er gewoonweg teveel. Vaak gaat het goed en soms gaat het fout en moet je eerst een 30km lange snelweg afrijden voordat je terug kan en soms moet je een aantal keren een rondje maken.

Op dat moment vraag je je af, waarom jij of de bestuurder de route niet heeft uitgeprint in plaats van gewoon maar te gaan rijden. Het is er, het is niet moeilijk en het is handig. Een goede voorbereiding is het halve werk.

4 Eek! A piece is missing!

Stel je voor, jij en je kloon gaan beide een puzzel maken van 1500 stukjes. Ze zijn beide onervaren en zijn waarschijnlijk alleen tactisch genoeg zo slim om eerst de rand te leggen eer aan de rest te beginnen. Het enige verschil tussen de twee is dat de een de voorkant van de doos krijgt te zien en de ander alleen de stukjes krijgt aangereikt. Degene die de voorkant mag bekijken begint een half uur later dan de ander. Wie zal er winnen?

Je kunt al raden welk van de twee volgens ons gaat winnen. Het is immers makkelijker om ergens aan te beginnen als je weet waar het naartoe wil. Toch? Wanneer je de schoenen van de docent aan mag trekken zul je het doel en de visie eerder zien en begrijpen. Op welke manier de student dit ziet ligt aan de student zelf. Iedere student is immers verschillend.

5 Model

Het Lighthouse project bestaat uit 3 onderdelen. Het principe erachter, ofwel waarom wij ervan overtuigd zijn dat het de student in zijn of haar leerweg helpt. De verschillende modules die de studenten daarbij ondersteunen. De een zal zich meer geneigd voelen naar de ene manier van informatie toenemen dan de ander. Dit is niet erg, het is juist de bedoeling dat de student zijn of haar manier van leren leert te ontdekken.

Dat is ook een van de onderdelen die in ons framework komt te zitten. De webomgeving geeft naast de verschillende modules ook de mogelijkheid om je eigen leerprofiel te leren kennen. Het enige probleem aan ons framework is, is dat wij deze zelf niet kunnen bouwen. We kunnen een ontwerp maken van hoe het eruit zou moeten komen te zien, maar alles implementeren is voor onszelf geen mogelijkheid.

6 Hoe sneller in vak

Het idee achter het principe is om de student zo efficiënt en effectief mogelijk op een leuke manier bij het vak te betrekken. Hierbij is het dus belangrijk dat de informatie op een interessante en snelle manier wordt overgedragen. We willen voorkomen dat de student het idee heeft alleen maar extra werk te verrichten terwijl deze het zonder ook zou kunnen. Het motto van ons is dan ook meer met minder.

7 Modules

Er zijn verschillende modules beschikbaar om dit allemaal te bereiken en twee daarvan zullen wij zometeen ook laten zien. De specifieke modules zijn niet essentieel voor het Lighthouse principe, ze zijn simpelweg een hulpmiddel om daar te komen. In principe zouden deze modules ook uitgebreid kunnen worden indien er een ander, mogelijk nog beter, hulpmiddel ter beschikking komt. Belangrijk is te weten dat de ene module meer bij een student past dan de andere. Hierbij zijn de leerprofielen weer van belang, maar de student moet gewoon doen waar hij/zij zich lekker bij voelt.

8 Sprong naar gebruikers, de modules zelf spreken denk ik voor zich.

Het Lighthouse principe kan alleen maar werken als zowel de student, docent en domeinstudent zich in de strijd voeren. Dat er studenten nodig zijn lijkt ons duidelijk, maar de docent zal degene moeten zijn die er wat voor voelt om dit voor de studenten mogelijk te kunnen maken.

Wanneer de docent is overtuigd kan deze de modules samen met de domeinstudent in elkaar zetten. Eenmaal een keer gemaakt zal het alleen nodig zijn om af en toe wat dingen aan te passen. Daarnaast is het de taak van de (domein)student om ervoor te zorgen dat het up to date is en op die manier de kwalitijd gewaarborgd blijft. Het moet mogelijk worden om bepaalde rechten te verlenen aan verschillende studenten zodat zij zich met de kwaliteitscontrole en feedback bezig kunnen houden. Suggesties zijn altijd welkom.

Ook de webomgeving en de conclusie zijn redelijk straight forward.

Presentatie

Sandbox

  • doel (in termen van publiekseisen geformuleerd)
  • inventarisatie inhoud (aan de hand van kernuitspraken, begrippen/items)
  • verhaal (in de vorm van een script -- volgens de gekozen scriptstijl: variërend van een puntsgewijze leidraad voor de spreker tot een uitgeschreven verhaal)
  • de presentatie zelf link