Research and Development 1/^Archief/2008-2009/Muziek generatie/onderzoek/logboek

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

% % Logboek Muziek generator, vervolg onderzoek %

\documentclass[12pt, oneside, a4paper]{article} \usepackage{ifpdf} \usepackage[colorlinks,bookmarksopen]{hyperref} %\usepackage{fullpage} \usepackage{hyperref} \usepackage[left=5em,right=5em]{geometry}

\begin{document} \title{Logboek: Muziek generator} \author{Linus, Mehdi, Frank, Joost} \maketitle

\section*{Week 13, 23 - 27 mrt} \begin{description} \item [Dinsdag] De hele groep is bij elkaar gekomen om te besluiten hoe we verder gaan. Het eerste ambitieuze idee om een eindeloze stroom van muziek te maken is komen te vervallen. In plaats daarvan richten we ons meer op de resultaten uit het pilot onderzoek en willen we eenvoudigere en kortere muziekfragmenten door mensen laten beoordelen op emoties. Hieraan kunnen we het succes van onze applicatie meten. De hoofdvraag is bedacht (hoewel enige latere nuances hierop niet uitgesloten zijn) en onder verdeeld in deelvragen. Komende vrijdag hebben we een aantal bibliotheken bekeken en zullen we er \'{e}\'{e}n uitkiezen.

\item [Woendag] Overleg met docenten. Het onderzoeksplan is naar aanleiding hiervan aangepast.

\item [Vrijdag] Er is een ORM schema gemaakt op basis van onze muziekdefinities. Deze wordt gebruikt om bij het ontwikkelen van het programma houvast te hebben en beslissingen op te kunnen baseren. Tegelijkertijd (en in nauwe samenwerking) is er een classdiagram ontworpen. \end{description}

\section*{Week 14 30 mrt - 3 apr} \begin{description}

  \item %iets

\end{description}

\section*{Week 15, 6 - 10 apr} \begin{description} \item[Maandag] Er is een package geschreven dat kan vaststellen welke eigenschappen er bij een emotie horen. Dit doet hij door verbinding te maken met een database. Dit is gedaan zodat de emotie-eigenschappen koppeling kan worden aangepast zonder het programma aan te hoeven passen.

\item[Dinsdag] Groep is voor een deel bij elkaar gekomen. Programmalayout is vastgesteld (class diagram). Methodes zijn verdeeld onder groepsgenoten en kunnen worden uitgewerkt. Een eerste demonstratie van JFugue is werkend gekregen

\item[Woensdag] Er is een CVS-repository opgezet om samen te kunnen werken. Hiermee worden allerlei problemen voorkomen zoals het overschrijven van elkaars werk en verder werken met oude informatie. \end{description}

\section*{Week 16, 13 - 17 apr} \begin{description} \item[Hele week] Er is via e-mail veel contact geweest over de programmastructuur. Beetje bij beetje zijn de methodes en klassen completer en exacter beschreven in JavaDoc.

\item[Hele week] De eerste methodes worden geprogrammeerd. \end{description}

\section*{Week 17, 20 - 24 apr} \begin{description} \item[Ergens deze week] Programma is echt in staat muziek te componeren, doch mager en nog niet met alle eigenschappen.

\item[Hele week] Methodes worden geprogrammeerd.

\item[Donderdag] Er is een duidelijkere en uitgebreidere JavaDoc conventie afgesproken. Dit was nodig omdat er een aantal methoden vervangen werden. Oude methoden blijven bestaan maar zijn Deprecated.

\item[Vrijdag] Groep samenkomst om afstemming van methodes af te ronden. \end{description}

\section*{Week 18, meivakantie} \begin{description} \item[Hele week] Methodes worden geprogrammeerd. \end{description}

\section*{Week 19, 4 - 8 mei} \begin{description} \item[Hele week] Methodes worden geprogrammeerd, afronding.

\item[Hele week] Er is een basis ontworpen voor de website voor het onderzoek. Het is een PHP website, maar het blijkt toch lastig PHP met Java te laten samenwerken. Waarschijnlijk zal het onderzoek gebruiken maken van een aantal van tevoren gemaakte muziekstukken ipv deze on-the-fly te componeren.

\item[Vrijdag] Excursie Oc\'e.

\item[Vrijdag] Applicatie heeft een eenvoudige GUI gekregen, met het oog op de presentatie van de volgende week.

\item[Weekend] De groep is begonnen aan de presentatie. \end{description}

\section*{Week 20, 11 - 15 mei} \begin{description} \item[woens- of vrijdag] Tussenpresentatie \end{description}

\section*{Week 23, 1 - 5 juni} \begin{description} \item[Dinsdag 2 juni] De groepsvergadering waarbij een lijst gemaakt is van taken die nog gedaan moeten worden. Er is gediscuseerd over het verslag en wat daarvoor nodig is verslag. \\

\item [Donderdag 4 juni] Er is contact op genomen met de faculteit AI om meer informatie te krijgen over het onderzoek waarop de in ons onderzoek gebruikte tabel gebaseerd is. Er is nog gewerkt aan de muziekgenerator.

\item[Vrijdag 5 juni] Na mislukte pogin tot meer informatie over het tabel-onderzoek zijn alle leden gaan zoeken op internet voor de informatie. De muziek generator is zo goed als af. \end{description}

\section*{Week 24, 8 - 12 juni} \begin{description}

  \item[Maandag 8 juni] De enqu\^ete is opgesteld.

\end{description}

\section*{Week 25, 14 - 19 juni} \begin{description}

  \item[Woensdag 17 juni] De groep is bij de docenten geweest.

De docenten zijn op de hoogte gebracht van de achterstand in het onderzoek.

  		Er wordt afgesproken dat de groep van de herkansing gebruik maakt.

De herkansing zou eind augustus plaats vinden. De groep geeft aan dat een deadline vast gelegd is om v\'o\'or de vakantie het onderzoek af te maken.\\ Na het gesprek met de docenten bespreekt de groep het onderzoek en brengt kleine wijzigingen in het onderzoek aan.

  		\item[Donderdag 18 juni] De groep komt om 10:00 uur bijeen. De

enqu\'ete wordt besproken en afgemaakt. Er is besloten dat de enqu\'ete 6 ja/nee vragen en 6 multiple choice vragen bevat. De manier waarop de enqu\'ete wordt afgelegd wordt weer besproken. Een deadline is vastgelegd om te beginnen met het afleggen van de enqu\'ete, namelijk 22 juni. \\ \end{description}

\section*{Week 27, 28 - 30 juni} \begin{description}

  \item[Zondag 28 juni] In deze week is de groep problemen tegengekomen

betreffend online enq\'ete. De java aplet doet het niet goed en daardoor is de deadline voor het begin van enqu\'ete niet gehaald. Voldende week zou de groep bijeen komen om alle problemen te bespreken.\\

  \item[Dinsdag 30 juni] De groep komt bijeen. De enqu\'ete is online gezet.

Er wordt afgesproken om een gelijke manier te handhaven voor het afnemen van enq\'ete. Omdat deze periode de tentamen-periode is, wordt er geen vervolg afspraak gemaakt.\\ \end{description}

\section*{Week 30, 20 -22 juli} \begin{description}

  \item[Maandag 20 juli] Het onderzoek wordt vervolgd. Er wordt nagedacht

over de analyse van het onderzoekresultaat. Omdat het aantal proefpersonen nog niet hoog genoeg is voor de analyse wordt er afgesproken dat we in de komende week en de week daarop meer proefpersonen proberen te vinden.\\

  \item[Woensdag 22 juli] Er wordt een programma gemaakt in java om het

resultaat van de enqu\'ete voor alle groepsleden kenbaar te maken.\\ \end{description}

\section*{Week 31, 26 - 27 juli } \begin{description} \item[Maandag 26 juli en Dinsdag 27 juli] Er wordt een fout geconstateerd in de internet enquête:\ Inplaats van dat er bij 50\% van de vragen een andere emotie wordt gesuggereerd dan daadwerkelijk wordt afgespeeld, is bij 100\% van de vragen de gesuggereerde emotie anders dan de emotie die wordt afgespeeld. Hierdoor waren de tot dan toe afgelegde enquêtes niet bruikbaar voor het onderzoek. \end{description}

\section*{week 32, 3-4 augustus} \begin{description} \item[Maandag 3 augustus en Dinsdag 4 augustus] De oorzaak van de fout is gevonden. De fout wordt verbeterd en de enquête is weer klaar om te worden afgenomen bij proefpersonen. 12 augustus wordt als deadline vastgesteld voor het afronden van de tweede enqu\'ete. \end{description}

\section*{week 32, 9-12 augustus} \begin{description} \item[Zondag 9 augustus] Er is een papieren versie van de enqu\'ete gemaakt om persoonlijk bij proefpersonen af te nemen, omdat het onduidelijk is of de enqu\'ete op internet het goed doet. Er zijn afspraken gemaakt over hoe de papieren enqu\'ete afgenomen dient te worden, zodat iedereen het op dezelfde manier afneemt.

\item[Maandag 10 augustus] Er wordt besloten om de enqu\'ete toch elektronisch af te nemen. De enqu\'ete wordt in de aanwezigheid van een groepslid bij een aantal proefpersonen afgenomen. De enqu\'etes werkte niet op alle computers.

\item[Dinsdag 11 augustus] Er worden nog meer enqu\'etes in de aanwezigheid van een groepslid afgenomen. Een klein aantal van de enqu\'etes wordt op papier afgenomen.

\item[Woensdag 12 augustus] Er zijn genoeg resultaten binnengehaalt om een analyse uit te voeren. Er worden SQL querries opgesteld waarmee het totaal aantal goed beantwoorde vragen, het totaal aantal vragen, etc. kunnen worden uitgerekend.\ De JavaDoc voor de muziekgenerator is afgemaakt. \ Van 8 proefpersonen blijken de persoonlijke gegevens (zoals leeftijd en hoe veel ze naar muziek luisteren) te ontbreken in de database. Er is besloten

               deze resultaten niet mee te laten tellen in de analyse, omdat we ook zonder
               deze proefpersonen nog genoeg data hebben om een betrouwbare analyse op
               uit te voeren.

\item[Donderdag 13 augustus] Er is een back-up gemaakt van de database waar de resultaten in staan en SQL-Queries voor de analyse zijn opgesteld. Dezelfde dag is de analyse van het resultaat uitgevoerd.

\item[Vrijdag 14 augustus] Een eerste opzet voor de beschrijving van de analyse voor in het verslag is gemaakt. Er is gediscussieerd over de inhoud van de analyse.

\item[Zaterdag 15 augustus] Sommige querries blijken niet alle ongeldige resultaten uit te sluiten, de querries worden verbeterd. Er is een discussie ontstaan over de manier waarop de conclusie moet worden getrokken. Er is verder gewerkt aan het onderdeel "analyse" van het verslag. Er is ook een groot deel van het onderdeel "methode" geschreven.

\section*{week 32, 16-22 augustus} \item[Zondag 16 augustus] We besluiten 21 augustus als deadline te nemen voor het afmaken van het onderzoeksverslag. Er worden staafdiagrammen gemaakt van de resultaten voor in het verslag en voor de presentatie. Voor de staafdiagrammen zijn nieuwe SQL-queries opgesteld.

\item[Woensdag 19 augustus] De eerste versie van de inleiding, het theoretische kader en de resultaten zijn geschreven. De indeling van het verslag wordt aangepast, zodat het overeen komt met de in de colleges voorgestelde indeling.

\item[Donderdag 20 augustus] Een kleine onduidelijkheid over het aantal geldig verklaarde proefpersonen wordt opgelost. De conclusie en de discussie van het onderzoeksverslag zijn beschreven, daarmee is de eerste versie van het onderzoeksverslag is af. Er wordt gekeken of er nog dingen kunnen worden verbeterd. Er wordt kort gediscussieerd over de inhoud van de discussie, en over de exactheid van de hoofdvraag.

\item[Vrijdag 21 augustus] Er zijn een aantal dingen verbeterd in het verslag.

\item[Zaterdag 22 augustus] Grote update van het logboek. Het verslag wordt verder bijgewerkt. Er is een begin gemaakt aan de presentatie.

\section*{week 33, 23-30 augustus} \item[Zondag 23 augustus] Het verslag is afgemaakt:

		\begin{itemize}

\item Alle onderdelen zijn grondig doorgelezen \item De discussie is opnieuw geschreven \item Het antwoord op de tweede deelvraag is uitgebreid \item In de overige onderdelen is text toegevoegd of herschreven waar nodig \item Na alle aanpassingen is het geheel nog is doorgelezen en goedgekeurd \end{itemize} Er wordt gewerkt aan de presentatie. De onderzoeks-pagina op de werkplaats wordt aangepast. Verwoording onderzoeksplanning is aangepast. Bestanden worden op werkplaats gezet. \end{description}

\end{document}