Research and Development 1/^Archief/2009-2010/11/Herkansing/Logboek

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken
Bagjoke.jpg

Research and Development 1

Patrick van Bommel
Sjaak Smetsers


 © comments



  • Property "Auteur1" (as page type) with input value "  Research and Development 1/^Archief/2009-2010/11Gebruiker:Sven Markward" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.
  • Property "Auteur2" (as page type) with input value "  Research and Development 1/^Archief/2009-2010/11Gebruiker:Michel Droste" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.
  • Property "Auteur3" (as page type) with input value "  Research and Development 1/^Archief/2009-2010/11Gebruiker:Tilman Schaefers" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.
  • Property "Auteur4" (as page type) with input value "  Research and Development 1/^Archief/2009-2010/11" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.
  • "Werkplaats" komt niet voor in de lijst (Logboek, Planning, Projectpagina, Pilot, Fase 1, Fase 2, Groepspagina, Feedback) met mogelijke waarden voor de eigenschap "Type".


Logboek:

22.Juli

Wat: Bespreking over de Planning van de Herkansing

Conclusie: Geen oplossing gevonden. Probleme met Jin. Geen idee over hoe wij de spraakherkening zouen implementeeren.

24.Juli

Wat: Verdere planning, zoeken van een oplossing

Conclusie: Wij zijn overeen gekomen onze oude planning weer optenemen en een betaversie van een schaakprogramma te maaken waar wij gemakkelijker de text to speech modules en spraak herkening te implementeeren. Bovendien bestaat de connection naar de server al in Jin, als wij zelf een schaak programma maaken moeten wij dit connection zelf doen en hebben dus meer praktische ervaaring over connection met de Server.

26.Juli

Wat: Onderzoek over hoe een connection met de server gemaakt kan worden

Conclusie: Niet veel informatie gevonden op de internet, alleen commands die aan de server kunnen gestuurt worden, zonder verklaring.


27.Juli

Wat: Verder onderzoek over connection met de Server, met behulp van Jin.

Conclusie: Jin is heel groot en verwarrend, wij hebben een beetje uitgevonden over de opbouw van jin maar niet veel over de connection zelf.

28.Juli

Wat: Verder onderzoek over connection met de Server, met behulp van Jin.

Conclusie: Wij hebben uiteindelijk die verantwoordelijke klasse voor de connection met de Server gevonden de inhoud was heel verwarrend en wij zijn nog niet naar een conclusie gekomen hoe de connection precies werkt.

29.Juli

Wat: Verder onderzoek over connection met de Server, met behulp van Jin.

Conclusie: Door test met de console van Jin en onderzoek van de freechess.FreechessConnection class was het mogelijk te bepalen dat de Server Strings in ASCII format herkent en voor een bepalde string een bepalde actie uitvoert. Door de console was het ook mogelijk te bepalen welke commandos een bepalde actie doet en ook wat precies naar de server gestuurt woord. Alleen hoe een connection opgestartet woord heben wij niet uitgevonden.

30.Juli

Wat: Kontakt opgenomen met een admin van FICS (Free Internet Chess Server) per mail om informatie over het maaken van een connection met de server te krijgen.

Conclusie: Wachten op aantwoord.

31.Juli

Wat: Zoeken naar een Text to Speech module dat wij in onze programma kunnen implementeeren

Conclusie: FreeTTS gevonden, een op java gebaseerde Text to Speech module, dat de JavaSpeechAPI gebruikt.

01.August

Wat: Zoeken naar een alternative SpeechRecognition module dat wij voor de schaakprogramma gebruiken kunnen.

Conclusie: Een ander programma gevonden dat spraak herkenen kan maar waar probleme bestaan het te testen. Zouen de fokus nu meer op het maaken van een schaak programma en het implementeeren van de connection met de Server zetten.

03.August

Wat: Planning voor de opbouw van de Schaakprogramma.

Conclusie: Elke figuur zou een eigen klasse krijgen, apparte klassen voor de connection, de output/input en de commandos. De text to speech en Spraakherkening zou ook over aparte klasse gedaan woorden.

04.August

Wat: Maaken van het Schaak programma

Conclusie: De Main klasse(play), implementeerd, een abstrakte klasse piece gemaakt als superklasse voor de figuuren, een figuur als test implementeerd

05.August

Wat: Maaken van het Schaak programma

Conclusie: een check klasse implementeert die bepaald of een bepalde move mag gedaan woordenen figuur klassen toegevoegt bovendien e-mail ontvangen over waar wij informatie kunnen vinden over het maaken van een connection met de server.

06.August

Wat: Maaken van het Schaak programma

Conclusie: Een erste versie van de schaak programma zonder connection met de server. De board woord in de java console in ASCII getekened, de informatie over hoe de board zou uitzien staat in een bepalde code die de server stuurt. Wij hebben ons bij het maaken van de board aan deze code gehouden.

07.August

Wat: Maaken van een connection met de Server en eerste tests

Conclusie: Verschillende klassen toegevoegt die wij voor het maaken van een verbinding met de Server gebruiken. Een connection woord met de Server over de ServerIP gemaakt, volgens woord de username en de password gestuurt. Alle informaties die de Server stuurt woord in de java konsole uitgegeven de Code die de Server over een speel stuurt woord verandert in een Schaak board in ASCII format en in de java konsole uitgegeven.

08.August

Wat: Hebben het maaken van een primitive GUI verplaatst, maaken tests of een speel over de server kan gespeelt woorden.

Conclusie: Hebben input van commandos in de java konsole mogelijk gemaakt, en eerste test spele gespeelt. Bij het zoeken van een speel zijn er probleme met de input omdat altijd output van de Server komt en het dus niet handig is in de java konsole iets intetikken

09.August Wat: Testen van text to speech

Conclusie: Hebben de text to speech in een aparte klasse getestet, tests zijn goed verlopen, hebben output gekrijgen.

10.August

Wat: Implementeeren van de text to speech code zodat wij ze later kunnen gebruiken.

Conclusie: Hebben een klasse voor de text to speech gemaakt die wij gemakkelijk kunnen ansluiten aan onze programma.

11.August Wat: Verder probeeren een van de spraakherkeningsprogrammas aan het werken te krijgen en andere spraakherkeningsprogrammas te vinden

Conclusie: Hebben geen alternative gevonden, sphinx werkt nog steeds niet en die andere noname variante werkt ook niet.

12.August

Wat: Nog een verzoek Sphinx aan het werken te krijgen.

Conclusie: Sommige delen van Sphinx werken, willen volgens verzoeken of wij dit voor onze programma kunnen gebruiken.

13.August

Wat: Klassen voor de spraakherkening implementeeren

Conclusie: Wij hebben klassen voor de spraakherkening toegevoegt en tests apart van de schaakprogramma gedaan, de spraakherkening herkent wel iets, maar mestal niet dat wat wij hebben gezeggt, dus werkt de spraakherkening nog niet volledig.

18.August

Wat: Een betere konsole maaken dan de java konsole

Conclusie: Wij hebben een konsole in een aparte window gemaakt waarme de programma zou handiger te gebruiken zijn. Er bestaan nog probleme met het down scrollen als nieuwe informatie van de server gestuurt woord, en de board verschillst van de java console.

19.August

Wat: Verbetern van de nieuwe konsole en maaken van een commando class die commandos van de spraakherkening naar commandos voor de server vertaalt.

Conclusie: De konsole scrollt nu naar beneden als nieuwe informatie van de server ontvangen woord en de board heeft weer de juiste grote, commando's als play gemaakt.


20.August

Wat: Tests doen met de text to speech en het implementeren

Conclusie: De text to speech werkt in een aparte test, moeten volgens voor een test in de schaakprogramma zelf nog afvragen inbouwen om alleen spraakuitgave te geven bij een move van een tegenspeler en de eigene, en niet helemaal alles.

21.August

Wat: Test met de Spraakherkening en het implementeren

Conclusie: Terwijl de spraakherkening nog probleme oplevert was het ons bovendien niet mogelijk de spraakuitgave en de text to speech op dezelfde tijd te laate lopen omdat beide dezelfde JavaSpeechAPI gebruiken en er ergens een problem ontstaat.

22.August

Wat: Text to Speech en SpeechRecognition apart testen en voorbereidingen voor de presentatie doen. De verslag afmaaken.

Conclusie: Heben de code zo toegepasst dat wij makkelijk kunnen wisseln tussen de text to speech en de Spraakherkening. Wij zijn met de verslag nog niet helemaal klaar, en wij zijn overeen gekomen dat wij in de presentatie een demonstratie van onze programma geven

23.August

Wat: Verslag afmaaken, presentatie voorbereiden, logboek, planning, verslag in de werkplaats opslaan.

Conclusie: Wij zijn klaar met de verslag, hadden helaas niet zo veel tijd de presentatie voortebereiden, als alles goed is zou dit hier nu ook in de logboek staan.