Research and Development 1/^Archief/2008-2009/Kari/Onderzoeksplan

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

Onderzoeksplan

Onderzoeksvraag:

  • Hoe goed is het lerend vermogen van de chatbot, "virtual girlfriend" Kari?

Deelvragen:

  • Hoeveel statements over een onderwerp heeft Kari gemiddeld nodig voor ze vragen over een bepaald onderwerp kan beantwoorden,
    • wanneer ze volledig ongetraind is? (Beginnend op intelligentie-lv 0)
    • wanneer ze al getraind is om te praten over een aansluitend onderwerp? (Intelligentie-lv van minimaal 1)
    • wanneer ze getraind is om te praten over een niet aansluitend onderwerp? (Met hetzelfde intelligentie-lv als bij vorige deelvraag) Note to us all: communiceer over dit lv!

Voor deze deelvragen, gebruiken we verschillende Kari-persoonlijkheden, die we naar hun bijbehorende deelvraag x Kari-x noemen. (Dus Kari-1, Kari-2 en Kari-3)

Hypothese:

We verwachten dat Kari sneller iets aan te leren valt over een onderwerp, waarmee ze een verband kan leggen met een haar al bekend onderwerp. Daarnaast verwachten we ook, dat het bijna even veel invoer kost haar een nieuw onderwerp aan te leren, wanneer ze nog geen kennis heeft, als wanneer ze kennis heeft die geen raakvlakken heeft met het nieuwe onderwerp.


Plan van aanpak:

Het plan is, om voor de drie deelvragen drie verschillende Kari's te trainen. Om de eerste deelvraag te kunnnen beantwoorden, nemen we een lege, blance, ongetrainde Kari-persoonlijkheid. Deze leren wij onderwerp-1 (zie verderop) aan. Voor de tweede en derde deelvraag trainen we twee Kari-persoonlijkheden allebei tot eenzelfde intelligentie-level (dit is een cijfer, te zien in het programma), ieder met een eigen, onderling zeer verschillend, onderwerp. Deze twee Kari's zullen we na hun eerste training hetzelfde onderwerp als de eerste Kari aanleren. Tijdens al dit leren zullen we de gebruikte zinnen bijhouden en om de zoveel zinnen kijken of Kari de van te voren bepaalde vragen bij onderwerp-1 kan beantwoorden.

Drie onderwerpen die we (verschillende) Kari('s) gaan proberen aan te leren:

  • 1. appels (apples)
  • 2. fruitvliegjes (fruit flies / tephritidae)
  • 3. dwarsfluit (German flute)

Onderwerp-2 en onderwerp-3 zullen we van tevoren proberen te leren aan respectievelijk Kari-2 en -3. Hierna zullen we alle Kari's hetzelfde onderwerp, onderwerp-1 aan proberen te leren.

We verdelen de drie Kari's over ons drieen:

  • Persoon-1 -> Kari-1
  • Persoon-2 -> Kari-2
  • Persoon-3 -> Kari-3

Persoon-2 leert Kari-2 over onderwerp-2. Persoon-3 leert Kari-3 over onderwerp-3 tot precies hetzelfde level als Hans Kari-2 heeft gebracht. Persoon-1 leert Kari-1 over onderwerp-1 en houdt precies bij welke zinnetjes hij Kari-1 aan leert en stopt hiermee wanneer Kari over dit onderwerp van te voren bepaalde vragen kan beantwoorden.

Vervolgens leren Persoon-2 en Persoon-3 precies dezelfde zinnetjes aan respectievelijk Kari-2 en Kari-3, totdat zij dezefde van te voren bepaalde vragen kunnen beantwoorden. Hierbij moet om de !zoveel! (nader te bepalen) zinnetjes getest worden of Kari deze vragen kan beantwoorden. Op deze manier kunnen we zien welke Kari, hoe snel, iets over het nieuwe onderwerp heeft geleerd.

Taakverdeling:

Persoon-1:

  • Bedenkt vragen bij onderwerp-1.
  • Traint Kari-1 met onderwerp-1.
  • Test om de zoveel zinnen of Kari de bedachte vragen kan beantwoorden.
  • Bewaart gebruikte zinnen.

Persoon-2:

  • Traint Kari-2 met onderwerp-2 tot een nader te bepalen level.
  • Traint Kari-2 vervolgens met de zinnen van onderwerp-1.
  • Test om de zoveel zinnen of Kari de bedachte vragen kan beantwoorden.

Persoon-3:

  • Traint Kari-2 met onderwerp-2 tot een nader te bepalen level, hetzelfde level als waar Kari-2 naar getraind wordt.
  • Traint Kari-2 vervolgens met de zinnen van onderwerp-1.
  • Test om de zoveel zinnen of Kari de bedachte vragen kan beantwoorden.

Verdeling:

  • Persoon-1: Hans
  • Persoon-2: Marijn
  • Persoon-3: Anne