Research and Development 1/^Archief/2009-2010/02/Pilot/Onderzoek van Patrick

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

Onderzoek over het bedienen van een navigatiesysteem door verschillende mensen

Opbouw van het onderzoek
  • Het doel van het onderzoek is te kijken hoe mensen huidige navigatiesystemen bedienen. We willen weten waar ze moeite mee hebben, wat ze zelf lastig vinden en wat ze goed vinden.
  • De mensen zijn van verschillende leeftijd, hebben verschillende kennis van computers en navigatiesystemen. De leeftijd en voorkennis wordt bij ieder onderzoek samen met de resultaten opgeschreven.
  • De bediening door de proefpersonen wordt getest door ze een aantal opdrachten te laten oplossen.
  • Alle toetsen gebeuren met een Navigon 2410 navigatiesysteem, dat geen bijzonderheden heeft en in de moedertaal van de proefpersoon is ingesteld.
Voorbereiding per onderzoek
  • Ieder proefpersoon weet óf wat een navigatiesysteem is, óf het wordt kort verklaart.
  • Ieder proefpersoon mag met alle hulpmiddelen werken, die ze bij de hand heeft (bv. leesbril, hoortoestel etc.)
  • Voordat een proefpersoon met een opdracht begint, wordt het navigatiesysteem altijd terug naar het startbeeld gezet. Dus is het navigatiesysteem ingeschakeld en voor iedereen en voor iedere opdracht in dezelfde modus.
Opdrachten voor de proefpersonen
  1. Laat je naar de volgende adres navigeren: Comeniuslaan 4, 6525 HP Nijmegen, Nederland
    • Wat is te observeren?
      • Hoeveel tijd heeft de proefpersoon voor de opdracht nodig?
      • Wat zijn de problemen van de proefpersoon?
      • Maakt de proefpersoon gebruik van de wisselfunctie tussen letters en cijfers om de postcode in plaats van de stadsnaam in te tikken?
  2. Laat je naar de volgende adres navigeren: Downingstreet 10, London, Engeland
    • Wat is te observeren?
      • Hoeveel tijd heeft de proefpersoon voor de opdracht nodig?
      • Wat zijn de problemen van de proefpersoon?
        • Helaas is Engeland niet in het navigatiesysteem te vinden - heeft de proefpersoon de hint nodig, dat men naar Verenigt Koninkrijk moet zoeken?
  3. Laat je naar het volgende navigeren: Eiffeltorens, Parijs, Frankrijk
    • Wat is te observeren?
      • Hoeveel tijd heeft de proefpersoon voor de opdracht nodig?
      • Hoe snel vind de persoon de POI-functie (POI is in het Duits vertaalt naar "Sonderziel" - bijzondere bestemming)
      • Wat zijn de problemen van de proefpersoon?
  4. Verander de taal van het navigatiesysteem naar Nederlands.
    • Wat is te observeren?
      • Hoeveel tijd heeft de proefpersoon voor de opdracht nodig?
      • Wat zijn de problemen van de proefpersoon?


Resultaten
Sjabloon

Proefpersoon

  • Wie?
  • Leeftijd?
  • Computerkennis: (geen/beneden het gemiddelde/gemiddeld/boven het gemiddelde)
  • Navigatiesysteemkennis: (geen/beneden het gemiddelde/gemiddeld/boven het gemiddelde)

Opdracht 1

  • Tijd:
  • Problemen:
  • Wisselfunctie:
  • Overige:

Opdracht 2

  • Tijd:
  • Problemen:
    • Engeland-probleem:
  • Overige:

Opdracht 3

  • Tijd:
  • Problemen:
    • POI-probleem:
  • Overige:

Opdracht 4

  • Tijd:
  • Problemen:

Toets 1

Proefpersoon

  • Patrick
  • 20 jaar oud
  • Computerkennis: boven het gemiddelde
  • Navigatiesysteemkennis: gemiddeld

Opdracht 1

  • Tijd: 0:48 min.
  • Problemen: Wilde straat intikken, nadat volledig NL-postcode werd ingetikt
  • Wisselfunctie: gebruikt
  • Overige: -

Opdracht 2

  • Tijd: 0:55 min.
  • Problemen: -
    • Engeland-probleem: Probleem gehad, maar zelf kunnen oplossen
  • Overige: -

Opdracht 3

  • Tijd: 1:59 min.
  • Problemen: vraag mij soms af, welke categorie ik het best kan kiezen
    • POI-probleem: nee
  • Overige: Ik vind er zijn na het kiezen voor een categorie nog steeds te veel POIs, daarom moet men veel scrollen om de Eiffeltoren te vinden. Het was helaas niet mogelijk met mijn keuze van de categorieën, "Eiffeltoren" in te tikken. EDIT: Het was wel mogelijk, maar ik kon de functie niet vinden

Opdracht 4

  • Tijd: 0:25 min.
  • Problemen: -


Toets 2

Proefpersoon

  • Patricks vriendin
  • 21 jaar oud
  • Computerkennis: boven het gemiddelde
  • Navigatiesysteemkennis: beneden het gemiddeld

Opdracht 1

  • Tijd: 1:07 min.
  • Problemen: -
  • Wisselfunctie: direct gevonden
  • Overige: -

Opdracht 2

  • Tijd: 1:34
  • Problemen: lichte problemen met de touchscreen
    • Engeland-probleem: niet kunnen oplossen, hint nodig
  • Overige: -

Opdracht 3

  • Tijd: 2:55
  • Problemen:
    • POI-probleem: nee
  • Overige: Te veel mogelijkheden om uiteindelijk te kiezen, mist de mogelijkheid de naam van het POI in te tikken, omdat ze het knopje ervoor niet kon vinden. Wil liever een QWERT-toetsenbord dan het ABC-toetsenbord

Opdracht 4

  • Tijd: 0:27
  • Problemen: -


Toets 3

Proefpersoon

  • Patricks zusje
  • 16 jaar oud
  • Computerkennis: gemiddeld
  • Navigatiesysteemkennis: geen

Opdracht 1

  • Tijd: 2:35 min.
  • Problemen: Probleem met de categorieën: had ten eerste niet gezien dat ze eerst de stad moet intikken in plaats van de straat, die in de opdracht als eerste staat.
  • Wisselfunctie: niet gebruikt, maar ook niet gezocht. Heeft direct de stadsnaam ingetikt.
  • Overige: lichte problemen met de touchscreen

Opdracht 2

  • Tijd: 2:12 min.
  • Problemen: -
    • Engeland-probleem: Gehad en niet zelf kunnen oplossen
  • Overige: -

Opdracht 3

  • Tijd: 1:25 min.
  • Problemen: -
    • POI-probleem: nee, direct de ander functie voor POIs gekozen.
  • Overige: Wilde liever aan het eind "Eiffelturm" intikken in plaats van scrollen in de heel lange lijst van POIs. Heeft dus ook niet het knopje gevonden waarmee man in kan tikken in plaats van scrollen in de lijst. Vroeg zich af, of ze naar de Duitse of Frans naam voor Eiffeltoren moet zoeken.

Opdracht 4

  • Tijd: 0:27 min.
  • Problemen: -


Toets 4

Proefpersoon

  • Patricks oma
  • 70 jaar oud
  • Computerkennis: geen
  • Navigatiesysteemkennis: geen

Opdracht 1

  • Tijd: 10:11 min.
  • Problemen:
    • Wist te eerste niet of ze voor "nieuw bestemming" of voor "mijn bestemming moet kiezen, omdat het doch haar bestemming is, waar ze naartoe wil
    • Wilde te tweede op de kaart naar de bestemming zoeken, omdat niet duidelijk was, hoe de mogelijkheid te vinden was de bestemming in te tikken
    • Omdat het "adres-invoeren-knopje" niet als knopje herkenbaar is, zoals het knopje "nieuwe bestemming" was niet duidelijk hoe ze het zou kunnen kiezen
    • Als ze bij de intikfunctie was, was ze geïrriteerd, omdat er van de vorig zoekopdracht als stad "Parijs" (met grijs letteren) stond. Ze wilde Parijs verwijderen, omdat het niet duidelijk was, dat Parijs alleen een suggestie was, over die men overheen kan schrijven
    • Nijmegen was niet te vinden, omdat er onbewust (van tevoren) voor Frankrijk was gekozen, maar niet automatisch ten eerste naar het land wordt gevraagd.
    • Naar het intikken van een "N" stonden in de lijst van de landen nog Noorwegen en Nederland. Maar in plaats van NL kiezen, wilde ze Noorwegen verwijderen en heeft het onbewust gekozen. Toen was het een probleem Noorwegen weer weg te krijgen
    • Nadat de stadsnaam ingetikt was, wilde ze ook nog de postcode intikken, omdat die in de opdracht stond en niet duidelijk was, dat die niet voor het navigatiesysteem van belang is, als het de stadsnaam kent.
    • wist niet, hoe ze de huisnummer kont bevestigen, omdat er uiteindelijk niet, zoals bij de landen en steden, een keuzelijst was en dus de huisnummer het een ander knopje (een groen hakje) moest worden bevestigt.
  • Wisselfunctie: Wilde graag de postcode intikken, maar omdat ze de cijfer-functie niet fond, heeft ze naar kort naadenken ervoor gekozen eerst de stadsnaam in te tikken.
  • Overige: Had veel hints en hulp nodig

Opdracht 2

  • Tijd: 8:08 min.
  • Problemen:
    • Bij het intikken van de landsnaam was niet duidelijk, dat de grijze toetsen gedeactiveerd zijn, omdat ze niet kiesbaar zijn.
    • Probeerde eerst de straatnaam en dan de stadsnaam in te tikken (zoals het ook in de opdracht geschreven was)
    • Wist naar het intikken van een fout letter niet hoe men letteren kan verwijderen
    • Engeland-probleem: Kon ze helemaal niet oplossen. Behalve Engeland had ze geen idee waarvoor ze zou kunnen kiezen
  • Overige: Deze opdracht was, dank zij de vorig opdracht, iets sneller en beter op te lossen

Opdracht 3

  • Tijd: 5:51 min.
  • Problemen: Wilde liever Eiffeltoren intikken, in plaats van scrollen in de lange lijst, maar heeft de knop voor de "intik-functie" niet gevonden
    • POI-probleem: Had eerst, zoals bij de vorig opdrachten nodig was, voor een "gewoon" bestemming gekozen
  • Overige: Heeft de categorieën goed gekozen

Opdracht 4

  • Tijd: 6:46 min.
  • Problemen:
    • Kon ten eerste niet de opties-knop vinden, omdat die een ander layout heeft dan de ander knopen.
    • Dacht, dat ze het bij productinformatie zou kunnen veranderen
    • Heeft alleen met meerdere hints de opdracht kunnen oplossen


Toets 5

Proefpersoon

  • Patricks opa
  • 75 jaar oud
  • Computerkennis: geen
  • Navigatiesysteemkennis: geen

Opdracht 1

  • Tijd: 11:22 min.
  • Problemen:
    • "Hoe zeg ik de apparaat nu, wat ik wil" - De functies van de knopen zijn ten eerste heel onduidelijk gewest. Naar kort nadenken self op kunnen lossen
    • Wilde eerste zoals het in de opdracht stond, de straatnaam intikken, hoewel postcode/stad gekozen was. Dus was het ongewoon, het anders in te tikken als men het gewent is en tegelijk was niet duidelijk, dat het systeem naar een stadsnaam vraagt.
    • Problemen bij het intikken van de voor hem te klein letteren, maar zelf opgelost door met de gum-achterkant van een potlood te tikken.
    • Wist naar een tikfout niet, hoe men iets kan verwijderen
    • Zoals oma had ook opa problemen met de grijze suggesties en wilde ze verwijderen omdat niet duidelijk was, dat ze te overschrijven zijn
    • Wist niet, dat hij het land zou moeten wisselen en hoe dat kan
  • Wisselfunctie: wilde hij niet gebruiken
  • Overige: -

Opdracht 2

  • Tijd: 6:38 min.
  • Problemen: Zoals oma, had hij nu ook het probleem, dat de knopjes waar men iets zou kunnen kiezen soms ander layouts hebben
    • Engeland-probleem: niet zelf kunnen oplossen, wel naar Groot-Brittannië gezocht
  • Overige: -

Opdracht 3

  • Tijd: 11:35
  • Problemen:
    • Weer het probleem met de grijze suggesties
    • Wist niet voor welke categorie hij moest kiezen en heeft ook twee keer en niet geschikt categorie gekozen
    • Wist niet hoe Eiffeltoren in te tikken is en vond de lijst waar hij door moest scrollen te lang
    • POI-probleem: direct zelf opgelost
  • Overige: -

Opdracht 4

  • Tijd: 8:44 min.
  • Problemen:
    • Kon ten eerste het optie-knopje niet vinden
    • Wilde de taal bij productinformatie intikken
    • Probeerde zich an de symbolen te oriënteren, maar heeft hun fout geïnterpreteerd:
      • Dacht, dat het werktuig-symbool op de instellingen-knop voor de pechdienst staat en heeft het daarom ten eerste niet gekozen, en vond het i-symbool (wat hij van algemene informaties kent) logischer
    • Wist ten slotte niet, dat hij zijn keuze voor een ander taal met "OK" moest bevestigen

Mij opa was meer in het systeem gedesinteresseerd dan ik van tevoren had verwacht. Hij wilde niet alleen de opdrachten oplossen, maar ook zien, hoe het dan verder gaat en wat men dan moet doen. Hoewel ik van tevoren kort verklaarde, hoe een navigatiesysteem werkt, werd het toch eerst echt duidelijk als de navigatie gestart was. Het was voor hem niet te begrijpen, dat het navigatiesysteem automatisch en altijd (als het goed is ;-) ) de huidige positie kan bepalen.

Hij zijde, als hij zo iets gekocht had, had hij toch liever eerst de handleiding gelezen. Later heb ik gezien, dat bij mijn navigatiesysteem alleen een heel korte "Quick-Guide" bij is en de hele handleiding allen op internet te vinden is. Dus had mijn opa (die geen PC heeft) ze nooit kunnen lezen

Toets 6

Proefpersoon

  • Patricks moeder
  • 44 jaar oud
  • Computerkennis: gemiddeld
  • Navigatiesysteemkennis: geen

Opdracht 1

  • Tijd: 2:30 min.
  • Problemen:
    • Heel kort was het niet duidelijk welk knopje de goede is, om een bestemming in te kunnen tikken
    • Heeft de "cijfer-intik-modus" voor de postcode niet kunnen vinden
    • lichte problemen met de touchscreen
  • Wisselfunctie: niet gevonden
  • Overige: -

Opdracht 2

  • Tijd: 2:05 min.
  • Problemen:
    • Engeland-probleem: niet op kunnen lossen, hoewel ze United Kingdom bedacht had, maar dat Navigon het stom vertaalt heeft, had ze niet bedacht
  • Overige: -

Opdracht 3

  • Tijd: 4:22
  • Problemen:
    • Naar een tikfout was heel even niet duidelijk hoe men die kan verwijderen.
    • Wilde liever Eiffeltoren intikken, maar heeft het knopje voor deze functie niet gevonden en moest du door de lange lijst scrollen
    • POI-probleem: Had de POI-functie ten eerste overzien, en het dus op de "gewone" manier geprobeerd
  • Overige:

Opdracht 4

  • Tijd: 0:43 min.
  • Problemen: -


Conclusie van het experiment
Bij de oudere mensen kwam bij het startbeeldscherm de vraag op, voor welke button ze moeten kiezen en hoe het mogelijk is naar de scherm te komen, waar ze hun bestemming in kunnen tikken. De jongere mensen hadden er geen problemen mee en hebben direct voor de correcte button gekozen.

Voor sommige mensen is het niet duidelijk waarom er een knopje voor een nieuwe bestemming is en een ander knopje voor "mijn bestemmingen" is. Ze denken, dat het hun persoonlijk bestemming is, waar ze naartoe willen en dus dat ze voor "mijn bestemmingen" moeten kiezen. Bovendien begrijpen oudere mensen niet, waarom sommige knopen een symbool hebben en ander knoppen niet. Dus is voor hun een knop zonder symbool op een scherm met ander knoppen niet makkelijk te identificeren. Voor mensen, die bijna nooit met technisch apparaten werken, zijn de symbolen aan de bovenkant van de startscherm irriterend, omdat ze hun geen betekenis kunnen geven. Bij het zoeken naar instellingsmogelijkheden hebben ze wel eerst geprobeerd via deze icoontjes de instellingen te vinden in plaats van het gebruiken van de "opties"-button. In het algemeen hebben de oudere mensen altijd geprobeerd zich aan icoontjes te oriënteren, maar hadden daarom ook soms problemen, omdat ze de icoontjes niet goed begrepen.

Navi01.gif
De mensen met minder ervaring, wat navigatiesystemen betreft hadden soms problemen, als knopen in ander vensters plotseling ander lay-outs hadden en dus niet meer direct duidelijk als knop te herkennen waren. Bij de keuzescherm voor "nieuwe bestemming" is het bij voorbeeld het geval. Omdat er nog symbolen van der vorig scherm te zien waren en de pijl toevallig op "adres invoeren" wijst, wilden ze liever de pijl in plaats van het knopje, wat alleen een grijs vierkantje is, aanraken.

In het Duits is "POI" gelukkig vertaalt, zodat het duidelijk als "bijzonder bestemmingen" te herkennen is. Als er zoals bv. in het Nederlands alleen POI gestonden had, hadden de ouder mensen het niet begrepen.

Navi02.gif
Bij de toetsenbord-modus was voor de mensen met minder kennis van technisch apparaten niet direct duidelijk hoe men bepaald functies, zoals het wissen van de laatste letter of het bevestigen van de keuze, kan vinden. Bovendien was voor meerdere personen niet duidelijk, dat men naar een cijfermodus en een symboolmodus kan wisselen om bv. een postcode in te tikken. Navi03.gif
Mannen hadden soms problemen met hun vingeren de klein knopjes van het toetsenbord te treffen. Bij het navigatiesysteem is geen pen bij, dus moet men bij te groot problemen zelf een hulpmiddel zoeken, om te goede toetsen aan te raken. small_Navi-0005.jpg
Voor geen enkele proefpersoon was te herkennen, dat een knopje de functie heeft, van een lijstje naar de toetsenbord-modus en andersom te schakelen. Ze moesten allen bij het kiezen van een POI door een lange lijst scrollen, omdat deze als standaard getoond wordt. Navi04.gif
Voor degenen die nog nooit een navigatiesysteem gebruikt hebben zijn bepaalde vaktermen zoals "GPS-status" of "Routes en tracks" niet duidelijk gewest. De proefpersonen wisten allemaal of van tevoren of door een korte introductie, dat het systeem met signalen van satelieten werkt. Het werd niet expliciet gezegt, dat hierbij GPS gebruikt wordt. Dus is GPS bv. een term, die niet voor iedereen bekent is en zou misschien door een ander woord worden vervangen. Routes en tracks zou men bv. met trajecten kunnen vertalen in plaats van het gebruiken van Engels woorden. Navi06.gif