Research and Development 1/^Archief/2007-2008/rfid implementatie supermarkt/casussen/casus3
Inhoud
- 1 Casus:draagbare readers
- 1.1 Technische punten (RFID-chips readers, de RFID-tags etc.)
- 1.2 Basic Flow of Events (hoe ziet een bezoek aan de supermarkt in een casus eruit? In de vorm van een verhaaltje)
- 1.3 Voordelen & nadelen voor supermarkt
- 1.4 Voordelen & nadelen voor consument
- 1.5 vergelijking met de huidige situatie
- 1.6 Casusbeoordeling
- 1.7 Cijfer
Casus:draagbare readers
In deze casus wordt RFID toegepast. Deze casus zal worden vergeleken met de huidige situatie casus. Van deze casus worden de plekken waar en de manier waarop RFID wordt toegepast, benoemd en uitgelegd. Daarnaast wordt een typisch bezoek aan een supermarkt die deze implementatie van RFID bevat, beschreven en de voordelen & nadelen voor de supermarkt en consument benoemd.
Technische punten (RFID-chips readers, de RFID-tags etc.)
Er wordt gebruikgemaakt van RFID-readers die meegenomen kunnen worden door een klant. Het zijn draagbare readers.
De 'kassa's' zullen bestaan uit een poortje (waarin ook readers zijn verwerkt) en een gedeelte waar er (giraal) betaald kan worden (vergelijkbaar met een parkeerautomaat / kaartjesautomaat).
Er wordt gebruikgemaakt van passieve chips, die door de fabrikant al op de verpakking zijn aangebracht.
Basic Flow of Events (hoe ziet een bezoek aan de supermarkt in een casus eruit? In de vorm van een verhaaltje)
- De klant pakt een boodschappenkarretje en een reader en gaat de supermarkt in
- De klant pakt de producten die hij/zij nodig heeft en legt deze in de boodschappenkar
- De klant gaat naar de kassa toe
- De klant loopt door het poortje heen
- De producten worden door de meegenomen reader doorgegeven aan de kassa en een totaalbedrag wordt berekend
- De klant krijgt het totaalbedrag te zien op het display en betaalt voor de boodschappen
- De klant pakt de boodschappen in en verlaat de supermarkt
Voordelen & nadelen voor supermarkt
voordelen
+ caissières zijn niet nodig; hooguit een paar mensen die rondlopen om eventueel te helpen bij problemen en/of vragen
+ klanten doen het werk van de caissière (caissières zijn om deze reden dus ook niet nodig)
nadelen
- investeringen nodig in draagbare readers, gewone readers, aanpassen van de kassa's
- er zijn nooit genoeg draagbare readers voor de capaciteit van de supermarkt (het aantal klanten dat maximaal in een supermarkt kan / dat op de drukste momenten aanwezig is in de supermarkt)
Voordelen & nadelen voor consument
voordelen
+ minder lang wachten bij de kassa (er kan direct betaald worden)
nadelen
- het is mogelijk voor de supermarkt om 'extra' readers te plaatsen in de supermarkt zodat de route kan worden berekend van elke klant
- klanten moeten zelf meer doen
- hulp nodig bij problemen / het werken met de reader
vergelijking met de huidige situatie
pluspunten
- grote groepen klanten kunnen sneller afgehandeld worden door de supermarkt vanwege het afrekenproces dat anders is
minpunten
- bepaalde groepen mensen kunnen moeite hebben met het betalen omdat er geen caissière bij elke kassa is die eventueel kan helpen bij problemen / vragen
- bepaalde groepen mensen kunnen moeite hebben met het gebruik van de draagbare readers
- er moet rekening gehouden worden met producten die bewust danwel onbewust 'vergeten' te worden ingescand
Casusbeoordeling
Uit de voordelen en nadelen voor de supermarkt en consument en de vergelijking met de huidige situatie valt duidelijk af te leiden dat deze implementatie wat haken en ogen heeft. Er zijn wel kleine overeenkomsten met andere implementaties, zoals het sneller kunnen afrekenen en het verdwijnen van de noodzaak van cassiéres, maar die wegen niet op tegen de nadelen. Bij overgaan op deze implementatievorm van RFID mag geconludeerd worden dat men er zelfs op achteruitgaat, vergeleken met de huidige situatie. Hierdoor komt de score van deze casus lager uit dan de huidige situatie: 5,0
Cijfer
5,0