Research and Development 1/2013-14/projecten/Sonja/Expert Review
\documentclass{article}
\usepackage[dutch]{babel}
\title{R\&D Project Expertreview} \author{Groepsnaam: Sonja.\\ Auteurs: Nick T\"onissen, Arjen Theunis en Tessa Schlief.\\ Onderwerp: Appie van Albert Heijn app.\\} \date{06-05-2014}
\begin{document} \maketitle \section{Inleiding} In deze expertview kiezen wij voor het beoordelen van de app ``Appie van Albert Heijn". Deze app is bedoeld voor iedereen die boodschappen doet bij de Albert Heijn. Met deze app kan je verschillende dingen doen zoals producten recepten en winkels zoeken, daarnaast een boodschappenlijstje maken, kijken wat er in de bonus is en meer. Wij willen deze app testen aan de hand van verschillende personas. Door met de app te werken vanuit verschillende oogpunten van verschillende personas kunnen we beoordelen hoe goed de app is ingericht voor bepaalde groepen van de bevolking. We zullen de app testen door verschillende taken uit te voeren zoals: ``zoek gele paprika", of ``zoek een recept met pasta, kip en courgette en voeg de benodigdheden toe aan het boodschappenlijstje". In de sectie Methode zullen we precies uitleggen voor welke personas en voor welke specifieke taken we hebben gekozen. Vervolgens verwoorden we de resultaten van de tests in de sectie Resultaten. We zullen onze conclusie trekken en een aanbevelingen doen voor verbeteringen waar nodig, in de sectie Conclusie.
\section{Methode} We beoordelen de app aan de hand van een aantal tests. Deze tests zijn beschreven in de subsectie Taken. Deze tests bestaat uit een gewenst eindresultaat, en eventueel benodigde gegevens, dat de proefpersoon moet zien te bereiken. De personas van de verschillende proefpersonen staan beschreven in de subsectie Personas.
\subsection{Personas}
\subsubsection{Vincent Schlief} Vincent is 49 jaar en werkt als projectleider bij een verpakkingsmachinefabriek. Vincent heeft een iPhone 4, voornamelijk om te bellen en mailen voor werk en privé ook om berichten te sturen via whatsapp. Maakt weinig gebruik van apps en heeft deze app nog nooit gebruikt.
\subsubsection{Brenda Theunis} Brenda is een 21 jarige studente aan de Radboud Universiteit. Ze heeft een Samsung Galaxy Trend S7560, maar gebruikt het vooral voor Whatsapp. AH zelfscanner is een app die ze al eens eerder heeft gebruikt, maar appie nog niet.
\subsubsection{Myriam T\"onissen} Myriam is 51 jaar. Ze heeft sinds een paar weken een android smartphone, de HTC Desire S en kan hier nu redelijk mee overweg.
\subsection{Taken} De opdrachten die we geven aan de proefpersonen.\\
1. Zoek het product kookroom.\\ 2. Zoek een winkel die op zondag open is de buurt van postcode 6546 VJ.\\ 3. Zoek het recept ``Pasta met zalm, spinazie en asperges" en voeg alle ingredienten toe aan je boodschappenlijstje.\\ 4. Verwijder een product van het boodschappenlijstje.\\
\subsection{Heuristieken} We beoordelen de app in de conculsie aan de hand van de 10 heuristieken van Jakob Nielsen.
\subsection{Wie, wat, waar} We hebben de verschillende proefpersonen de taken laten uitvoeren met ons, de auteurs van deze Expert Review, als observanten. Dit hebben we gewoon thuis gedaan, niet op een speciale locatie.
\section{Resultaten}
\subsection{Observatie van de uitgevoerde taken} \subsubsection{Proefpersoon 1: Vincent}
1. Kookroom zoeken.\\ Als hij de app opent verschijnt er eerst een beeld met uitleg in 6 stappen, hij weet niet wat hij er mee moet en klikt naar rechts tot hij 'producten vinden' tegenkomt. Hij probeert erop te klikken, maar er gebeurt niks. Het blijkt dat je hier niet op kunt klikken, dit is alleen om te lezen. Dit wordt als onduidelijk/ onhandig ervaren. Dus ``dan klik ik maar op 'aan de slag met Appie' ". Hij klikt linksonder op het vierkantje 'kies uit alle producten'. Daarna kiest hij voor 'Zuivel, eieren'. Dan klikt hij onderaan op 'Slagroom, kookroom', en kiest hij voor 'kookroom (16)'. Daar kiest hij een kookroom, maar dat is irrelevant voor deze test. Het is gelukt.\\
2. Zoeken naar een winkel die op zondag open is in de buurt van postcode 6546 VJ.\\ Hij klikt op het hoofdmenu en dan op 'Winkels'. Daar typt hij vervolgens de postcode in en klikt op het ronde tekentje naast de zoekbalk. Er verschijnt een AH in beeld en er wordt op het logo geklikt. De winkeltijden verschijnen en de winkel is inderdaad op zondag open van 10 tot 20. Maar dan valt op dat het een hele verkeerde postcode is. Deze winkel blijkt in Vaals, Zuid-Limburg, te liggen in plaats van in Nijmegen. Om te proberen vult hij een andere postcode en een keer een plaats in en drukt steeds weer op het ronde tekentje ernaast. Iedere keer komt hij terecht in Vaals. Het blijkt uiteindelijk aan het knopje te liggen. Je moet op je toetsenbord op enter klikken en niet op dat ronde tekentje. Dit wordt niet door de proefpersoon zelf gevonden en wordt als heel frustrerend en vaag ervaren.\\
3. Recept zoeken en ingredi\"enten toevoegen.\\ Rechtsonderin klikt hij op 'zoek een lekker recept'. Hij klikt daarna op 'receptenvinder' en sleept vervolgens het bovenste naar 'pasta'. Daarna weet hij niet wat hij moet doen met die sleepbalkjes en typt het te vinden recept 'pasta, zalm, spinazie, asperge' maar in bovenaan in de zoekbalk. Hij klikt nu op '1 recept tonen' en klikt vervolgens op dat ene recept, gevonden! Er staat nu meteen 'Zet alles op mijn lijst', dit is erg duidelijk en wordt dan ook meteen aangeklikt.\\
4. Producten verwijderen van boodschappenlijstje.\\ Er wordt op menu (de drie streepjes linksbovenin) geklikt, dan op 'Mijn lijst' en dan komt hij bij het lijstje met producten. De proefpersoon weet niet waar hij moet klikken, dus klikt maar op het icoontje met de pan. Dit brengt hem bij het recept. Dat was niet de bedoeling, dus hij gaat van voren af aan weer naar menu en 'Mijn lijst'. Hij ziet alleen het toevoegen van producten als mogelijkheid boven in het scherm en vraagt zich af hoe hij een product nu kan verwijderen. Hij klikt op de tekst van een product en er verschijnt nu een kruisje en het product is doorgestreept. Door op kruisje te klikken is het product vervolgens verwijderd, maar dit wordt niet als logisch ervaren. Het is onduidelijk dat er bij 'Mijn lijst' wel een optie staat aangegeven om producten toe te voegen, maar niet om ze te verwijderen.\\
Algemene opmerkingen:\\ Onduidelijk/inconsistentie app: bij producten staan een +'je en een -'etje om producten toe te voegen en te verwijderen, waarom niet hetzelfde systeem meteen weergeven op het boodschappenlijstje? Vaak staat er een icoontje en weet je niet wat je er mee moet/kan.
\subsubsection{Proefpersoon 2: Brenda}
1. Kookroom zoeken.\\ Ze tikt op 'Aan de slag met appie' en selecteert vervolgens de optie 'Kies uit alle producten'. Ze scrollt alle categorien door en twijfelt waar kookroom onder zou moeten vallen. Uiteindelijk kiest ze 'Zuivel, Eieren'. Hier ziet ze al snel 'Slagroom, Kookroom' staan en selecteerd deze vervolgens ook. Hier kiest ze voor 'Kookroom(16)' en krijgt een lijst met allemaal soorten kookroom.\\
2. Zoeken naar een winkel die op zondag open is in de buurt van postcode 6546 VJ.\\ Er wordt op het hoofdmenu geklikt. Uit de lijst die dan verschijnt selecteert ze 'Winkels'. Bij het scherm wat ze dan te zien krijgt tikt ze 'Zondag' aan en vult vervolgens 6546 VJ in in de zoekbalk. De dichtsbijzijnde AH blijkt die op Dukenburg te zijn. \\
3. Recept zoeken en ingredi\"enten toevoegen.\\ Er wordt op het hoofdmenu geklikt en de 'Receptenvinder' wordt geselecteerd. In de zoekbalk typt ze ``pasta zalm spinazie asperges" en de app laat al gelijk een recept zien die deze ingredi\"enten bevat. Ze selecteert het recept en voegt gelijk, met één druk op de knop daarvoor, alles toe aan haar winkelwagen.\\
4. Producten verwijderen van boodschappenlijstje.\\ Weer wordt er op het hoofdmenu geklikt en ze selecteert de optie 'Mijn lijst'. Hier ziet ze alle ingredi\"enten staan die het recept nodig had. Niet heel zeker van wat ze nu moet doen probeert ze op een product te klikken, er komt een streep door de naam heen en er komt een kruisje naast de naam te staan. Ze klikt op het kruisje en het product is van haar boodschappenlijstje verdwenen.\\
Algemene opmerkingen:\\ Ze had graag wat meer uitleg gehad bij de verschillende functies die deze app heeft, zo was het niet duidelijk hoe ze een product uit haar boodschappenlijstje kon halen. Ook kon het "Kies uit alle producten" scherm iets abstracter, ze wist in eerste instantie niet waar ze kookroom onder moest zoeken.
\subsubsection{Proefpersoon 3: Myriam}
1. Kookroom zoeken.\\ Het knopje voor het zoeken van een product valt niet gelijk op. Ze drukt dan eerst op de voetjes bovenaan. Hierna wordt wel duidelijk aangegeven dat je op postcode of iets kan zoeken. Dit doet ze ook, maar het duurt even voor de knop gevonden is voor het laten tonen van de zoekresultaten. Als de plaats opgeslagen is staat er volgens de proefpersoon niet duidelijk aangegeven hoe je nu binnen deze winkel moet zoeken. Ze gaat dan ook eerst terug naar het hoofdmenu en vandaaruit klikt ze op producten. Dan wordt via het stappenplan wel het gewenste product gevonden. Het zoeken werd echter niet gedaan via 'zoeken'.\\
2. Zoeken naar een winkel die op zondag open is in de buurt van postcode 6546 VJ.\\ Via het hoofdmenu drukt ze op 'winkels' en zoekt ze daarna op de gewenste postcode. Het vinden van de openingstijden op zondag vindt ze eerste instantie niet. Ze ging terug naar het hoofdmenu en ging opnieuw naar 'winkels'. Toen werd het knopje zondag wel gezien en toen werd er weer op de gewenste postcode gezocht.\\
3. Recept zoeken en ingredi\"enten toevoegen.\\ Via het hoofdmenu klikt ze gelijk op 'recepten'. Hier wilde ze het stappenplan volgen, door om te beginnen op pasta te klikken. Er gebeurde echter niks en ze snapte het niet helemaal. Ook hier is er een zoekfunctie om gelijk op bepaalde termen te zoeken, maar hier werd geen gebruik van gemaakt. Uiteindelijk vond ze het knopje 'toon resultaten' en vond ze het recept snel (deze stond boven aan). Daarna kon ze het toevoegen aan het boodschappenlijst meteen vinden en klikte ze daarop.\\
4. Producten verwijderen van boodschappenlijstje.\\ Nadat ze de producten aan de boodschappenlijst had toegevoegd was het niet duidelijk hoe je terug moet komen bij het hoofdmenu. Als ze dit eenmaal gevonden heeft, is via het hoofdmenu niet meteen duidelijk dat 'mijn lijst' gelijk staat aan het boodschappenlijstje. Als dit eenmaal bekend is en de lijst is gevonden, wordt er nergens aangegeven hoe je de 'mijn lijst' aan kan passen volgens haar. Na lang proberen klikt ze maar op de tekst van een product. Nu komt er een streep door het product te staan met een kruisje er naast. Ze verwacht dat wanneer ze op het kruisje klikt, dat de ``streep" dan ongedaan wordt gemaakt. Zo werkt het echter niet en met het kruisje verwijder je het product juist, dit wordt als erg tegenstrijdig bevonden.
\subsection{Bevindingen} \subsubsection{Rampen} Wij hebben geen observaties gedaan die we kunnen classificeren als een ramp. Er zijn wel wat onduidelijkheden of onhandigheden, maar de app werkt.
\subsubsection{Grote problemen} We hebben ook geen grote problemen gevonden tijdens het testen van de app.
\subsubsection{Kleine problemen} We hebben drie kleine problemen gevonden. Ten eerste is het onduidelijk voor de meeste gebruikers hoe ze een product kunnen verwijderen van het boodschappenlijstje. Het wordt als verwarring en vaag bevonden dat er wel aangegeven staat dat je een product kunt toevoegen, maar niet dat je producten kunt verwijderen. Ten tweede was het verwarrend dat naarmate je verder in de app komt er een terugknop kwam in de linker bovenhoek in plaats van de menu knop. Ten derde is het vreemd dat je als je een product hebt gevonden met het plusje de hoeveelheid van het product kunt ophogen, maar met het minnetje kun je niet helemaal terug naar 0. Dit veroorzaakt irritatie omdat je eerst helemaal via het menu naar 'Mijn lijst' moet om desbetreffend product te kunnen verwijderen. En in het lijstje zelf kun je dan weer de hoeveelheid van producten niet aanpassen.
\subsubsection{Cosmetische problemen} Het werd door onze proefpersonen als onduidelijk ervaren dat met 'Mijn lijst' het boodschappenlijstje werd bedoeld.
\section{Conclusie}
\subsection{Heuristieken} 1. Visibility of system status: Er komt rechtsboven of in het midden van het scherm een rondje dat laat zien dat de app aan het laden is.\\ 2. Match between system and the real world: Alles staat in de natuurlijke taal, bij ons onderzoek was dat altijd in het nederlands.\\ 3. User control and freedom: De app ondersteunt de terug knop van het android besturingssysteem, dus er kan altijd een stap terug gegaan worden.\\ 4. Consistency and standards: De app is niet ambigue ook heeft alles een logische naam.\\ 5. Error prevention: Bij enige normale input zijn wij geen errors tegen gekomen, dus er is een goede error prevention.\\ 6. Recognition rather than recall: De icoontjes die worden gebruikt zijn vrij standaard en anders dan maken ze al vrij snel duidelijk wat het knopje zou meoten doen. \\ 7. Flexibility and efficienty of use: Er zijn meerdere niveaus en het is makkelijk om van een niveau naar een ander niveau te komen.\\ 8. Aesthetic and minimalist design: Er staat geen onnodige tekst, soms zelf te weinig.\\ 9. Help users recognize, diagnose, and recover from errors: n.v.t. tijdens ons onderzoek is geen enkele keer een error of iets dergelijks voorgekomen, we kunnen hier dus geen uitspraak over doen.\\ 10. Help and documentation: Er is een korte tutorial, maar deze had niet echt toegevoegde waarde en nodigide niet uit om gelezen te worden.\\
\subsection{Slot conclusie} Na het onderzoeken van de app is gebleken dat deze redelijk goed in elkaar zit en voor iets of wat gevorderde android gebruikers goed te gebruiken is. Zoals hierboven beschreven zijn er toch enkele minpunten die er voor zorgen dat toch niet iedereen overweg kan met de app. Als deze minpunten aangepast worden, zal er weinig tot niets meer aan te merken zijn op de app en zal het voor alle gebruikers gebruiksvriendelijk zijn. \end{document}