Research and Development 1/2011-12/projecten/ItIsATrApp/Ontwerpdocument

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken
Bagjoke.jpg

Research and Development 1

Patrick van Bommel
Sjaak Smetsers


 © comments



TopogrApphy

Inleiding

Het idee is een topografie applicatie te gaan maken voor Android. Het is bedoeld voor basisschoolleerlingen uit de bovenbouw en middelbare schoolleerlingen uit de onderbouw. Deze doelgroep kan hiermee met verschillende spelmodi de topografie van een betreffend werelddeel eigen maken. Bij verschillende spelmodi moet je denken aan het aanwijzen van gegeven landen op een kaart, het combineren van vlaggen en landen op de kaart, hoofdsteden, gebergtes, rivieren benoemen, en dit allemaal nog optioneel in time mode. Eventueel kan er nog een multiplayer functie worden toegevoegd. Het idee is dat 2 spelers dan in een bepaalde tijd (time mode) een zo'n hoog mogelijke score behalen in een van de bovengenoemde spelmodi.

Requirements

Functionele requirements

Het systeem moet:

  • Kaarten kunnen weergeven
  • Plaatjes (van kaarten) kunnen manipuleren (inzoomen, drag & drop)
  • Verschillende spelmodi ondersteunen
  • Highscores bij kunnen houden (en eventueel delen via social media)
  • Een timer implementeren (voor de time-mode)
  • Eventueel multiplayerfunctionaliteit ondersteunen
  • Een help-functie implementeren (om de spelregels aan de gebruiker duidelijk te maken)

Niet-functionele requirements

  • Het systeem is opgebouwd volgens het MVC-principe
  • Het manipuleren van kaarten moet redelijk soepel gaan en het tekenen moet niet te veel tijd in beslag nemen

Use-casediagram en use cases

Zie additionele pdf-files.

Ontwerp

Globaal ontwerp

We hebben een module die zich bezighoudt met android onderdelen zoals: gameActivity, highscoresActivity, etc. En we hebben een module die bezighoudt met de spelmodi, voor elke spelmodus een aparte klasse. En we hebben nog een module die de 2 voorgaande modules in elkaar moet schuiven.

Gegevensontwerp

De gegevens die we nodig hebben zijn:

  • Plaatjes van kaarten
  • Plaatjes van vlaggen
  • Informatie over hoofdsteden

Deze gegevens zullen op verschillende manieren verwerkt worden. De plaatjes van de kaarten en vlaggen komen aan bod in de modi 'Find the country' en 'Flag game'. De gegevens over de hoofdsteden zullen we gebruiken in het 'Capital' spel.

Detail-ontwerp per component

Zie class-diagram.pdf

Gebruikersinterface

De gebruiker krijgt een menu te zien wanneer de applicatie wordt opgestart. Het menu bevat de volgende buttons: Kies spelmodus en Bekijk highscores. Wanneer de gebruiker in het hoofdmenu op de buttons Bekijk highscores klik, ziet men de highscores. Wanneer men op de button Kies spelmodus klikt krijgt men 3 opties (de 3 spelmodi), wederom in de vorm van buttons, als de gebruiker vervolgens op een van die buttons klikt belandt men in het betreffende spel.

Find the country

In de spelmodus: Find the country krijgt de gebruikers plaatjes te zien van delen van Europa waarop een land is gemarkeerd waarvan de gebruiker de naam moet ingeven om een punt te scoren.

Flag-game

In de spelmodus: Flag-game krijgt de gebruiker een aantal vlaggen gepresenteerd en de naam van een land. Het is nu aan de gebruiker om de vlag aan te tikken die hoort bij de gegeven naam van het land.

Capitals

Als laatste hebben we de spelmodus Capitals. Dit werkt ongeveer het zelfde als de spelmode Find the country, maar in plaats van de naam van het land in te geven moet nu de hoofdstad van het gemarkeerde land worden ingegeven om een punt te scoren.