Research and Development 1/^Archief/2009-2010/16

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken
Bagjoke.jpg

Research and Development 1

Patrick van Bommel
Sjaak Smetsers


 © comments



  • Property "Auteur3" (as page type) with input value "Gebruiker:" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.
  • Property "Auteur4" (as page type) with input value "Gebruiker:" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.

VANAF NU OVERSTAPPEN OP [LATEX!]

THE COURSE'S LIGHTHOUSE DESIGN

ameland_vuurtoren_jrtl_onbekend.jpg

Subpagina's

Het idee

Uitleg via Pencast

Let op, aub eerst tips lezen.

Korte uitleg


Wat is The Course's Lighthouse?

The Course's Lighthouse is het idee dat een docent sneller en effectiever kennis kan overdragen met behulp van "de vuurtoren van zijn vak".

Dit zal zich onder ander uiten in informatie-overdracht door middel van ICT. (Ja, dit is vrij breed, het specificeren van deze term komt nog.)

Ow, dus "de vuurtoren" wordt een online-omgeving?

Niet helemaal. De Course's Lighthouse is het principe achter de eventuele online-omgeving. De vuurtoren dient als baken, als referentiekader. Waar gaat de docent naar toe met zijn verhaal? De vuurtoren kan dit beantwoorden met behulp van een online-omgeving of module online, maar ook grafisch op papier in de vorm van een kaart.

Oké, wat is The Course's Lighthouse of De Vuurtoren van het Vak nu precies?

Zie hier een uiteenzetting van de betekenis, kort en krachtig. Dit is ook om de eventuele ambiguïteit van de term transparant te maken.

Woorden tussen haakjes zijn onderzoeksgebieden of namen van toekomstige modules.

  • The Course's Lighthouse is RnD project van ons.
  • The Course's Lighthouse is een idee of principe van kennis-overdracht.
  • The Course's Lighthouse is een kaart. (Naval Chart / Map)
  • The Course's Lighthouse is een vragenlijst voor de Docent. (CourseContextCreator)
  • The Course's Lighthouse is een snelle introductie van het vak voor de Student. (PowerIntroduction)
  • The Course's Lighthouse is structuur voor de Student. (Naval Chart / Map / Framework)
  • The Course's Lighthouse is trigger voor de Student. (Quiz), (Image ...)
  • The Course's Lighthouse is semi controversiële manier van kennis-overdracht.
  • The Course's Lighthouse is (voor)kennis-tester voor de Docent. (Confusion Identifier)



Uitgebreide uitleg

Het doel van ons project is om structuur aan brengen bij het volgen van een vak. Wij doen dit project niet om docenten te verbeteren of om een cursus af te kraken. Sterker nog het is mede geïnspireerd door het werk of methodiek van docenten. Bij het volgen van een vak lopen studenten vaak achter de feiten aan, een enkeling bereidt zich daadwerkelijk voor en zou de weg moeten kunnen zien die de docent aan het bewandelen is. Hetgeen dat wij als voorbeeld willen gebruiken is het eerste vak dat een Informatica/Informatiekundige student volgt, namelijk Introductie IC&IK.



Juist bij dit vak is het doel om de student een variatie aan onderdelen te laten zien. Ik citeer: "De cursus is breed en af en toe gewaagd diep, zonder concessies te doen aan de samenhang." Wellicht is het bij dit vak niet de bedoeling dat de student precies weet waar de docent het over gaat hebben, maar over het algemeen is het zo dat het voor een student handig is om te kunnen anticiperen op wat er gaat komen. Wanneer een student mee kan denken tijdens een hoorcollege steekt hij deze ook meer op. Het is wetenschappelijk bewezen Citaat nodig! dat iemand die enige voorkennis heeft, wellicht onbewust, over het onderwerp nadenkt en dus beter kan functioneren.

De uitdaging voor ons is om een manier te bedenken waarop we de student makkelijk en snel kunnen voorbereiden voor en tijdens een vak. Een soort leidraad waar de student op terug kan vallen. Dit heeft wel een vereiste dat de docent hieraan meewerkt, aangezien de docent exact weet waar hij/zij naartoe wil, terwijl de studenten als muizen in een doolhof de weg aan het zoeken zijn. Ook kan en student die het vak (kortgeleden) heeft afgerond cruciale inzichten geven in wat men "graag eerder had willen weten". Ieder vak is uiteraard verschillend, waardoor er waarschijnlijk geen standaard concept is wat een docent alleen maar in hoeft te vullen. Desondanks hebben wij bepaalde ideeën (elk vak heeft structuur) om ervoor te zorgen dat de studenten niet achter de feiten aanlopen, maar al van tevoren een idee hebben wat er gaat komen. Hetgeen wat wij willen opleveren is dan ook een ontwerp van (embedded) werkomgeving voor student en docent waar de docent zijn basisidee in kwijt kan en de student dit idee op een alternatieve manier tot zich kan nemen.

Om een manier te verzinnen waarop het beter kan, moeten we er eerst achter weten te komen wat een student zich er van weerhoudt om de moeite te doen zich voor te bereiden. Hoewel elk vak anders is, komt het er meestal op neer dat je een bepaalde tekst moet doorlezen. Een manier om dit beter te doen is om gebruik te maken van plaatjes en van bijvoorbeeld een Slimme Speedreader. Op deze manier kun je sneller iets doorlezen (te bewijzen) en daarnaast is het anders. Variatie is belangrijk, ook bij het opnemen van informatie. Echter is het ook belangrijk dat de informatie die een student nodig heeft om zich ergens voor voor te bereiden (wat niet verplicht is), makkelijk te bereiken is. Het is dus ook belangrijk dat de werkomgeving makkelijk toereikbaar is op de momenten dat je het nodig hebt.

Deelvraag: Is er een manier om voor een willekeurig vak een basis te creeëren?

Speedreader, percentage dat men sneller leest. Hoeveel mensen lezen langzamer of kunnen het niet volgen (bv mensen met dyslexie etc.)

Op welke manier probeert een mens informatie tot zich te nemen, welke manier heeft hierbij de voorkeur, op welke manier komt de informatie het snelste over, op welke manier kan iemand iets het beste onthouden. Hoe belangrijk is humor in de overdracht van informatie. Hoe belangrijk is de omgeving bij het opnemen van informatie.

Hoe laten we een student weten dat hij zich voor moet bereiden op een vak, waar moet hij kijken, waar wil hij/zij kijken? Wil de student dat dit verplicht is, nee, wil de student hier zelf naar moeten zoeken, nee, wil de student hierop gewezen worden, ja, wil de student zelf bepalen hoe hij/zij hierop wordt gewezen, ja en nee (er moet een standaard zijn, maar daarop moet van afgeweken kunnen worden, iedere student is anders).

Onderzoeksplan






Onderzoeksplan clusteren

Op welke manieren kan er SNEL informatie worden overgedragen op de student?

  • Flashreader
  • Afbeeldingen
  • Zien v/h proces (transitie tussen fasen) : "gif"
  • Moving mindmap
Nieuw Prezi! http://prezi.com
Joeri Arendsen.jpg
Joeri ArendsenResearch and Development 1 Remove this comment when resolved!


In in hoeverre kan voorkennis/contextinformatie de student helpen om een cursus beter te begrijpen?

(Sub: In hoeverre kan voorkennis/contextinformatie de student motiveren om een cursus beter te begrijpen?

  • Detail - (Focus dive-in while jet-streaming: diepte ankering)
  • Terugkoppeling
  • Onderlinge communicatie / hulpmiddelen / extra informatie (indicatie moeilijkheidsgraad -> slagingspercentage etc. schrik-reactie: pro-actief)
  • Onderscheid tussen nuttig/niet-nuttig
  • Tussentijdstoetsen (deelvragen)




[Onderzoek] Informatie- of kennisoverdracht

Leerstijlen

Kolb1.png

Feedback Kolb testjes

Eerste indrukken:

Over het algemeen vallen de meeste mede studenten in Beslisser of Denker. Dit sluit aan bij onze modulekeuzes. Getallen zullen worden gepubliceerd als er meerdere intakes hebben plaatsgevonden. De Kolb-test is zeker niet een super-betrouwbare manier van testen, maar geef inzicht in de leervoorkeur van iemand. Als namelijk de individu achteraf zich kan identificeren met de kenmerken en zich vervreemd met een tegenhanger, dan kan men toch zeggen dat de test inzicht geeft in de leervoorkeur.

Ik ben me bewust dat mensen niet star zijn en niet altijd binnen de randjes van één leerprofiel blijven. Ze zijn echter ook niet op de hoogte van hun leergewoonten slash leervoorkeuren. De pure kernleervoorkeuren zijn vaak niet inzichtelijk voor de meeste studenten. (Let op: dat student X zich altijd op manier Y voorbereid op een tentamen dan wil dat niet zeggen dat deze manier Y in sync is met zijn leerprofiel en dus de beste keuze is.)

In het Lighthouse principe is inzicht hebben het eigen leerprofiel van groot belang. Omdat de focus van dit project echter niet op leerprofielen moet liggen, maar op de technische uitwerking van het Lighthouse principe, raken wij dit onderwerp oppervlakkig aan (intake), maar gaan hier niet zeer grondig op in zoals in een ideale situatie misschien gewenst zou zijn geweest.


Middelen van informatieoverdracht

Dit is de lijst met verschillende manieren om informatie naar de student over te brengen (graag aanvullen).

  • A. Meest voorkomende vormen:
  1. Hoorcolleges (horen, kijken, lezen)
  2. Werkcolleges (denken, schrijven, lezen, bespreken)
  3. Afbeeldingen (kijken)
  4. Tekst (lezen)
  5. Terugkoppeling (tentamen?)
  6. Concrete (praktijk)voorbeelden (inbeelden, lezen, kijken)


  • B. Incidentele vormen:
  1. Laten zien van de opbouw (kijken, vormen)
  2. Quiz (lezen, denken, schrijven)
  3. Puzzel (lezen, denken, schrijven)


  • C. Andere vormen
  1. Model (kijken)
  2. Flashreader (lezen, ...)
  3. Deelvragen (lezen, denken, schrijven)
  4. Herkenning, voorkennis (lezen, denken, associëren)
  5. Humor, als middel (...)


Combinates werken beter. (Want?)

Gekoppeld aan input, verwerking, ouput...

RnD_MM_Informatie-overdacht.png

Cursus Brain Training

(snellezen, mindmappen en geheugentechnieken)

Bas en ik zijn naar de een cursus geweest dat erg veel inzichten heeft gegeven.

Hier volgt een verslaglegging van de kernpunten in die cursus die we zullen proberen te verwerken in ons eigen informatie-overdracht.

Merk op dat Mark Tigchelaar, de cursusoprichter, psychologie heeft gestudeerd en veel principes kun je zelf uitproberen om te controleren of het werkt. Zijn ideeën zijn gebaseerd op zijn studie dat vervolgens is gebaseerd op onderzoek. Hij is er pragmatisch ingesteld en laat alles testen om te kijken of een bepaalde manier voor een individu werkt. Ik wil hier aan toevoegen dat hij expliciet heeft gezegd dat iedereen een bepaalde voorkeurstijl heeft van informatie opnemen, desondanks zei hij dat (bijvoorbeeld) afbeeldingen gemakkelijker te onthouden zijn dan tekst, ook al ben je tekstueel ingesteld! Kortom, voorkeurstijlen bestaan, maar er zijn vormen die universeel gelden.

  • Drieluik Snellezen
  1. Preview: (30 a 60 seconden per pagina) Doel: globaal idee krijgen van de tekst
  2. Read: Snellezen. Doel: tekst begrijpen
  3. Review: Herhalen kernpunten, mindmappen of samenvatten. Doel: stof onthouden.


  • Opmerkelijke verschijnselen:
  1. De gemiddelde denksnelheid ligt op 800 a 1400 woorden per minuut. De gemiddelde leessnelheid op 200 woorden per minuut. Je hersenen hebben daarom nog ruimte over om zich ergens anders mee bezig te houden, daarom kun je snel afgeleid raken.
  2. Bij snellezen hoor je te schakelen in je leessnelheid.
    1. Eigen ervaring: variatie in leessnelheid kan concentratie verhogen.





[Onderzoek] Toepassing op bestaande vakken

Een Lighthouse voor Vakstructuur van een geheel vak

Proefstuk

Klik hier voor Voorbeeld van introductie van BnB

Helaas kan ik het niet embedden... je gaat er doorheen als een snelle dia show.

Joeri: Vooral het uitzoom effect is goud waard (op het einde). Deze prezi is eigenlijk beoordeeld door een vakdocent. 


Een Lighthouse voor de Vakinhoud van één specifiek college

Try-Out 1 met Prezi over BnB, Natuurlijke Deductie

Link naar Prezi over Natuurlijke Deductie.


Try-Out 2 met Zapreader over BnB, Chineze dozen

Link naar Zapdocument PDF.


Een Lighthouse voor de Samenhang van een gehele opleiding

Toepasbaar op een heel jaar, of bijvoorbeeld een semester

let op dat dit de bestaansreden is voor de cursus III en dat Lighthouse met deze cursus samen punten kan scoren.








Ontwerpen van Product


Modules van Lighthouse - Concept

Hier zie je de modules uiteengezet, vervolgens gekenmerkt met actief/passief leren (letters).

Nieuwe letters: O : onthouden ; K : Kiezen

RnD_MM_Lighthouse_Modules.png



Modules Uitwerken

The Ultimate Zapreader

Momenteel zijn er verschillende soorten Zapreaders of Speedreaders beschikbaar. Helaas voldoen geen van allen aan onze wensen en/of eisen. Daarom volgt hier een concept van hoe deze Zapreader eruit zou moeten komen te zien. Aangezien wij niet in staat zijn om een concept hiervan te implementeren in een web-omgeving (zou een apart project kunnen zijn), zal er een indicatie worden gegeven hoe deze eruit moet komen te zien. Doordat wij niks uit kunnen testen zullen er bepaalde, misschien wel simpele, delen ontbreken. Ook zullen wij een aantal dingen veel makkelijker specificeren dan dat ze in werkelijkheid zullen zijn. Desondanks zal dit een goede toevoeging zijn om te laten zien wat er allemaal mogelijk is op dit gebied.

We beginnen met de verschillende soorten materialen die men toe kan voegen. Dit is belangrijk omdat Zapreader de tekst op één volgorde moet weergeven. Aangezien informatie vaker dan niet in een logische volgorde wordt aangereikt om het te kunnen begrijpen is het essentieel dat deze informatie op een simpele manier kan worden gerangschikt. Wij zullen dus een onderscheid moeten maken tussen de verschillende soorten van informatie. Het is onmogelijk om het programma zo intelligent te maken dat deze ten alle tijden alles goed zal weergeven (al is het maar omdat mensen alles behalve consequent zijn), maar het is wel degelijk mogelijk om een zet in de goede richting te doen. Er is een verschil tussen een paar aanpassingen doen om de tekst vloeiend te laten verlopen of om elk klein stukje tekst telkens maar weer apart te moeten invoegen.

1. Materiaal

- Tekst
- Plaatjes
- Formules
- Opsommingen
- Tekstvakken naast tekst
- Filmpjes

Rekening houden met: (sketch, must be made invisible)

We zullen eerst een "normale" tekst specificeren. Zapreader moet al bij een simpele normale tekst met allerlei onderdelen rekening houden. Alleen op die manier zal het mogelijk worden om snel en effectief te kunnen lezen.

De “normale” tekst

  • Taal (Engels, Duits, Nederlands etc.)

1. Enkeltalige tekst
2. Dubbeltalige tekst
De taal is belangrijk omdat de leessnelheid van de gebruiker daar vanaf zal hangen. Wanneer het programma weet welke taal jij op wat voor een niveau beheerst kan deze daar rekening mee houden.

  • Moeilijkheid / tekstbegrip

1. Makkelijk
2. Normaal
3. Moeilijk
(4. Geavanceerd)

Er zit een verschil tussen de Donald Duck en een tekst over kwantummechanica. Het is waarschijnlijk iets te onrealistisch om het programma te laten bepalen hoe moeilijk een tekst is en aan de hand daarvan de snelheid aan te passen (een indicatie zou eventueel wel kunnen). Het is echter makkelijker om de gebruiker de optie te geven om dit aan te passen. We willen voorkomen dat een gebruiker teveel moet doen voordat deze kan beginnen en dit is dan ook optioneel. Het gaat te ver om de geavanceerde optie te specificeren en wellicht is deze ook overbodig. Desondanks sluiten wij niet uit dat dit handig zou kunnen zijn.

  • Korte woorden

1. Lidwoorden
2. Simpele woorden
3. Afkortingen
Korte woorden kunnen snel worden weergegeven. Er zijn vrij weinig woorden met 5 tot 6 letters hebben die zodanig moeilijk zijn dat ze langer moeten worden weergegeven. Het enige wat voor een gebruiker vervelend kan zijn is als er verschillende afkortingen in een tekst worden gebruikt en je daaruit het onderscheid goed moet weten. Korte woorden die niet in het woordenboek voorkomen zullen daarom een fractie langer worden weergegeven. Een vereiste is dan uiteraard dat Zapreader over de verschillende talen beschikt. - Lange woorden 1. Lange(re) simpele woorden
2. Moeilijke woorden / begrippen (Encephalotrigeminal angiomatosis, wait what?)
Er zijn meerdere problemen als er ineens lange en/of moeilijke woorden weergegeven moeten worden. Ten eerste zal er wanneer er een langer woord op het beeldscherm komt de gebruiker "schrikken" van de plots toegenomen ruimte waar deze moet kijken. Een normale reactie zal zijn om het hoofd iets naar achter te doen om een groter overzicht te creëren. Ten tweede zal de gebruiker het woord (of woorden) wellicht niet gelijk begrijpen. Langere woorden zullen sowieso langer worden weergegeven, maar de vraag is of dit genoeg zal zijn. - Interpunctie 1. Punt
2. Komma
3. Vraagteken
4. Uitroepteken
5. Aanhalingstekens
6. Haakjes

- Alinea’s

- Titels

- Vetgedrukt / schuin gedrukt of onderstreept

- Getallen

- Formules

o korte formules

o lange formules

- Opsommingen

o Streepjes / bolletjes etc.

o Getallen

- Hyperlinks / verwijzingen

Profiel persoon

- Nieuw?

Ja, gebruik als guest of registreer en doe de test (optioneel) voor snelheid, aantal woorden, achtergrond etc.

Nee, log-in of upload bestaand profiel.

- Naam

- Email

- Leeftijd (gemiddelde voor snelheid)

- Slechtziend / kleurenblind? Zo niet, standaard grootte en kleur

- Standaard kleur + aantal woorden per frame (doe de test!)

- Standaard achtergrond (doe de test!)

- Moedertaal, beheersing daarvan en beheersing overige talen.

- Woorden per minuut (optioneel)

Invoegen tekst, bestand , plaatjes etc.

  • Invoegen kan door simpel te kopiëren en te plakken, waarna het programma de kleuren zal aanpassen om te kijken of het bestand wel op de juiste manier zal worden afgespeeld.
  • Invoegen kan ook door een bestaand bestand te importeren. Ook hierbij zal deze gelijk worden doorzocht om te kijken of alles wel goed zal gaan.

Kleuren (achtergrond, de letters zelf zijn gewoon zwart, ook zal het in een iets lichte variant zijn en niet de volle, felle kleur)

  • Rood

Waarschijnlijk niet juist geplaatst

  • Oranje

Mogelijk niet juist geplaatst

  • Groen

In de juist volgorde gezet

  • Grijs

Zal niet worden afgespeeld met Zapreader

  • Paars

Opsomming

  • Blauw

Formule

- Normale tekst (geen twijfel over volgorde)

Tekst zal gelijk in het groen worden weergegeven, aangezien de volgorde volstrekt logisch is. Uiteraard zullen de alinea's gewoon blijven bestaan.

- Tekst met kolommen of toevoegingen (er is wél twijfel over de volgorde)

Drag and drop, programma geeft zelf een volgorde aan die het meest logisch lijkt. Sommige onderdelen zullen maar op een manier geïnterpreteerd kunnen worden en dat zal worden aangegeven in het groen. De overige onderdelen die niet eenduidig zijn zullen met oranje of rood worden aangegeven. De gebruiker moet dan bevestigen dat het juist is geïnterpreteerd of met een simpele beweging stukken tekst kunnen slepen of eventueel verwijderen. Wanneer je iets verwijdert kun je kiezen om het helemaal te verwijderen of gewoonweg de tekst wilt laten staan maar dat het programma dit niet moet voorlezen. Dit zal in het (licht)grijs worden weergegeven.

- Opsommingen

Liggende streepjes, bolletjes, cijfers voor de tekst die vaker achter elkaar voorkomen zullen standaard als opsommingen worden gezien. Ervaren gebruikers zouden eventueel een lijst van tekens kunnen bijhouden die deze opsomming triggeren. Deze zullen weer in een andere kleur worden weergegeven (achtergrond van letters, niet de letters zelf). Standaard kleur daarvoor zal paars zijn. De gebruiker kan dan bevestigen of ontkennen dat het om een opsomming gaat. Dit alles is belangrijk omdat opsommingen niet te volgen zijn als dit wordt weergegeven als normale tekst. Er zal (waarschijnlijk) een 1, 2 etc. voor worden geplaats en daarnaast zal Zapreader langzamer te werk gaan.

- Plaatjes

Plaatjes zullen standaard langer worden weergegeven. De plaatjes kunnen naar hun positie worden gesleept. Wanneer het wordt geimporteerd of gewoon geplakt zal deze kleiner worden weergegeven dan deze eigenlijk is. Wil je het hele plaatje op normale grootte bekijken moet je er op (dubbel)klikken.

- Formules

Het probleem bij het formules ligt bij het feit dat het als een formule herkend moet worden. In principe wordt een formule hetzelfde behandeld als een plaatje. Alle wiskundige tekens zoals sigma of lapda die in een reeks voorkomen zullen standaard worden weergegeven als een formule. Ook deze heeft een andere kleur, namelijk blauw.

- hoort niet hier

Hyperlink

o Hyperlinks zullen door Zapreader apart worden weergegeven en hierbij zal er de mogelijkheid worden gegeven om er op te klikken. Zapreader wordt dan gepauzeerd en er zal een tabblad worden geopend met de site van de hyperlink.

Definition

o Het kan voorkomen dat iemand een woord of gedeelte van een zin niet begrijpt.

Algemene opties

o Skippen

Het zal weleens voorkomen dat een stuk niet belangrijk is, maar je deze niet hebt verwijdert (door welke reden dan ook). Er zijn dan verschillende manieren om dit stuk over te slaan.

Ten eerste is er standaard een scherm ter beschikking die laat zien waar je op dat moment bent. Deze zal niet zo heel groot zijn en je kan deze dan dus ook vergroten door hierop te klikken. Je kan dan gewoon door op een bepaald stuk van de tekst te klikken hierheen springen. Ook is er een balk ter beschikking die het verloop zal weergeven. Hier kun je als het ware "verder spoelen".

Ten tweede zal er een knop/hotkey of beide ter beschikking zijn die een deel van de tekst overslaat. Je kan dan kiezen door te spoelen (je ziet dan heel snel de tekst voorbij gaan en hierbij wordt jouw scherm die het hele document laat zien een stuk vergroot zodat je bij kan houden waar je bent). Ook kun je kiezen om een alinea over te slaan of een hele pagina.

o Herhalen

Mocht je iets gemist hebben of iets gewoonweg niet hebben begrepen kun je een deel van de tekst herhalen. Hierbij kun je kiezen om de zin te herhalen, twee zinnen te herhalen, de alinea te herhalen, de pagina te herhalen of de hele tekst te herhalen (mogelijk moeten deze indicaties worden uitgebreid of ingekort). Hotkeys en interface zijn nog niet uitgewerkt.

o Verlengen

Je kan uiteraard de hele tekst vertragen, maar soms wil je wellicht één bepaald deel iets langer zien. Dit zal waarschijnlijk te maken hebben met een uitzondering zoals een formule, plaatje of wellicht een opsomming. Je kunt ofwel de tijd hierbij met een knop verlengen waarbij er een timer verschijnt die je ook telkens met dezelfde knop weer kan verlengen. Je kan ook aangeven dat je pas weer wilt verdergaan als je knop x hebt ingedrukt.

o Pauze

Je kan het programma stopzetten en weer verdergaan wanneer je wilt. Eventueel kun je de huidige positie bij het document opslaan, zodat je hier later weer verder kan gaan.

o Markeren

Er zijn veel redenen te verzinnen waarom je tijdens het lezen van de tekst dingen wilt markeren. Dit moet op een simpele manier kunnen (o0o0o0o0o0o0o to do o0o0o0o0o0o0o0).

o Ignore all

Het kan zijn dat je gewoon snel door een document heen wilt en je jezelf niet wilt bezighouden met plaatjes, formules en andere dingen die het geheel kunnen vertragen. Je kan er dan dus voor kiezen om dit allemaal te negeren en in dezelfde snelheid overal doorheen te gaan. Je kunt er ook voor kiezen om delen te negeren zoals bijvoorbeeld hyperlinks.

Scenario's - Beschrijving in Natuurlijke taal

Hoe vaker wij met nieuwe stof in aanraking komen hoe beter we het kunnen onthouden. (Bron) Ik beweer dat dit ook voor nieuwe college geldt. Dus als de student al eens in aanraking is geweest met de stof dan zal hij het beter kunnen opnemen. Ik baseer dit op het feit dat snellezen ook gebruik maakt van drie stappen: 1. Preview 2. Snellezen en 3. Review. (Bron) Het doel van de preview is als volgt uit te leggen: stel je voor dat jij en je tweelingbroer (ja die heb je vanaf nu) een puzzel moeten oplossen en jij krijgt de doos van de puzzel te zien zodat je weet wat het eindresultaat is. Wie zal sneller klaar zijn met de puzzel? Jij of je tweelingbroer? Jij natuurlijk.


Door stof voor college al te bekijken, werk je aan fundering in je hersenen waar later de nieuwe stof eenvoudiger in kan worden geplaatst. Daarnaast is herhaling of de afdwinging tot actieve reproductie van de stof een stap in de richting van het onthouden. Hier een vereenvoudigd scenario van een student die zich voorbereid én test met behulp van Ligthouse.

Scenario Intake

Doel: inzicht krijgen in het leerprofiel van jezelf.

De student maakt een Kolb-test op de Lighthouse online omgeving. De student leest informatie over alle leerprofielen en vergelijkt de twee profielen die hem of haar het meest aanspreken. De student vergelijkt zijn uitslag van de Kolb-test met de profielen en probeert zijn favoriete profiel te kiezen. De student is op de hoogte van de verschillende leerprofielen en begrijpt waarom dit verschil uit maakt. De student is nu in staat om de classificatie van verschillende modules te begrijpen. Zie hier een voorbeeld van classificatie:

kijkwijzer.PNG


Modules gaan ook een classificatie krijgen. Hetzelfde met als de kijkwijzer heb je een idee wat je kunt verwachten en kun je dit meenemen in je keuze. De classificatie van modules wordt later verder uitgewerkt. Scenario - Normaal gebruik.

Basisstap: De gebruiker is op de hoogte van zijn favoriete leerstijl doordat hij de Intake heeft gevolgd van het Lighthouse programma.

Scenario A:

  1. Student 1 surft naar de pagina van het vak toe en start het bijbehorende Lighthouse programma!
  2. Student 1 kiest zijn favoriete (lees indirect aanbevolen) module!
  3. Student 1 volgt het aangeboden materiaal [PowerIntro of PreziChart](Tot maximaal 15 minuten)
  4. Student 1 volgt het college.
  5. Student 1 volgt de afsluitende module. [PowerQuiz]


Scenario B:

  1. Student 2 surft naar de pagina van het vak en start het bijbehorende Lighthouse programma.
  2. Student 2 bekijkt de module [TriggerQuiz] zodat hij dit tijdens college kan beantwoorden.
  3. Student 2 volgt het college.
  4. Indien de student de vragen niet allemaal heeft kunnen beantwoorden tijdens college volgt de student de [PowerQuiz]


Het is het verschil tussen PowerQuiz en TriggerQuiz?

Bij PowerQuiz wordt de student geconfronteerd met vragen op een snel tempo. Hij moet met toetsen 1,2,3,4 of "?" een keuze maken. Indien hij een vraag fout heeft of niks heeft ingevuld, zal hij de vraag in een later stadium nog eens krijgen. (Bijvoorbeeld bij een overkoepelende PowerQuiz over een week.) De TriggerQuiz is puur om de student te confronteren met vragen waar zijn hersenen over na zullen denken tijdens college. De student hoeft op dat moment van de Quiz geen antwoord te geven. Voor enkele studenten zijn deze vragen een stimulans of doelstelling voor tijdens het college. Wij raden aan om TriggerQuiz te combineren met PowerIntroduction. Deze twee modules vullen elkaar aan.






Module Prezi

rnd_prezi-pic.jpg

Sterke punten Prezi:

  1. Je kunt nu nutigge informatie overbrengen via de transitie tussen 'slides' of stappen.

Bij een normale Powerpoint hebben de eventuele effecten geen extra inhoudelijke toevoeging, wellicht wel om het er mooi uit te laten zien. Bij Prezi is echter de transitie een kernreden waarom het is geselecteerd en als een module in The Course's Lighthouse.


Guidelines Prezi


  1. Inhoud
    1. Gebruik zo min mogelijk woorden per sheet.
    2. Zorg dat er glashelder is, vermijd zaken die ambigu zijn.
    3. Gebruik afbeeldingen als ankerobjecten of triggerobjecten maar kijk uit voor onbedoelde associaties.
  2. Gebruik
    1. Transitie (path) gebruiken is oké, maar maak mensen niet 'zeeziek'.
    2. Gebruik het zoom-uit-overzichts effect.
  3. Lay-out
    1. Maak een bewuste keuze om iets kaarsrecht neer te zetten of niet.
    2. Denk ruimtelijk en maak gebruik van herkenbare structuur-figuren. Onze Lighthouse sjablonen!

NB: Merk op dat het meestal niet te taak is om de meest ingewikkelde dingen uit te leggen via Lighthouse. Daarvoor is de docent. Probeer de student te voorzien van informatie zodat hij of zij de docent sneller begrijpt. Dit vraagt om een goede afstemming tussen prezi-auteur en de docent.










Sandbox

Cursus Introductie informatica & Informatiekunde


Bestaansredenen Cursus III (visie docenten)

P.7 inleiding III LinkPDF

Citaat: "De ‘modulaire vakdidactiek’ brengen we hier in praktijk door elke dag uit te gaan van een aanname die pas op de volgende dag wordt verantwoord. Zo nemen we op dag één aan dat men knopen in een netwerk uit mensen en computers ertoe kan brengen te doen wat ze moeten doen. Hoe, dat is stof voor later. Zolang we ons aan deze aanname van de dag houden en ons niet laten verleiden ze in vraag te stellen, kunnen we ons concentreren op de vragen van de dag: Hoe kunnen we organisaties en computersystemen analyseren als netwerk? En: Wat komt er allemaal kijken bij het maken van een betrouwbaar netwerk?"

Wiki III Evaluaties