Research and Development 1/2012-13/projecten/TOP/Ontwerp TOPWoord

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken
Bagjoke.jpg

Research and Development 1

Patrick van Bommel
Sjaak Smetsers


 © comments









Bestand:TOPWoord.pdf

  • Inleiding

TOPWoord helpt woordjes leren. Het is gebaseerd op het feit dat de beste manier van leren herhaling over een lange periode is, i.p.v. alles in een keer leren. Het laat je verschillende keren per dag over een langere periode woorden herhalen. Dit doet het door middel van pushberichten. Doel hierbij is het leren zo kort mogelijk te maken per moment, vergelijkbaar met je twitter-status updaten. Woordjes kan je toevoegen door ze te synchoniseren met verschillende sites, of door ze te typen.

  • Verantwoording

Er bestaan vergelijkbare apps en sites, ook met het doel woordjes te leren. Voorbeelden zijn Wtrs.nl, teach.nl, memorize.nl, Wrts mobile en Anki, maar geen van deze diensten biedt het leren verdeeld over een langere periode zoals wij dat willen doen. Bij de meeste diensten stop je pas als je alle woordjes uit een lijst geleerd hebt. Teach.nl biedt wel leren over een langere periode aan, maar aangezien het een site is, kan je niet altijd en overal leren en is het niet zo flexibel als een smartphone.

  • Entertainment factor.
Het is de bedoeling, dat onze app snel tussendoor gebruikt kan worden. De app vraagt om maar een klein momentje van de gebruiker zijn tijd en handelt het leren snel af. Daarom zal het in vergelijking met ::andere leerdiensten niet als saai of vervelend worden ervaren.
  • Utility factor.
TOPWoord biedt een snellere manier van leren dan normale leerdiensten en blijft daarom altijd nuttig.
  • Usability factor.
Het doel en het succes van de app hangen beide af van de Usability. De app moet snel, makkelijk en intuïtief zijn. Hier ligt dus ook een groot deel van onze focus.
  • Functionality factor.
Onze app maakt gebruik van pushberichten en van het feit dat je je smartphone altijd bij hebt. Sites zouden de functionaliteit zoals wij die aanbieden nooit kunnen repliceren.
  • Maintenance factor.
Het gebied van woordjesleren is een gebied dat bijna nooit verandert. Onze app blijft dus actueel.



  • Requirements
  • Functionele eisen
  • Synchroniseren
  • Push berichten sturen op basis van eigenschappen lijst
  • Overhoren (Strikt en los)
  • Lijst toevoegen/aanpassen
  • Niet storen tijd
  • Verwachte cijfer
  • Vooruitgang
  • Niet-functionele eisen
  • De app moet snel zijn(opstarten)
  • De app moet ook in latere android versies nog werken
  • De app moet eenvoudig te bedienen zijn
  • Use-case model en use-cases
Gebruik de richtlijnen voor Use Case model en Use Cases uit de cursussen Requirements Engineering en Objectoriëntatie. Formuleer concreet en gedetailleerd.


Use-cases Martin

Use-cases Alex

Use-cases Dion

- een naam en een nummer, als unieke identificatie

UC02| Verander instellingen

- een korte beschrijving

In dit menu kunnen de globale instellingen van de app worden verandert. Hierin staan de instelingen 'Niet storen periode' en 'Hoeveel woorden per keer'.

- de primaire actor

Gebruiker. De persoon, die woordjes wil leren.

- de trigger (waardoor wordt de use-case geïnitieerd)

De knop 'Instellingen' in het menuknopmenu.

- de basic flow of events, waarin sub-flows kunnen zijn opgenomen

1| De actor selecteert een optie.

2| De actor geeft voorkeuren aan.

3| De actor selecteert opslaan.

4| Het systeem toont dat de instellingen opgeslagen zijn.

- Alternative flows

2a| De actor voert een ongeldige waarde/datum in.

2b| Het systeem geeft een foutmelding en gaat terug naar 1|.


3a| De actor selecteerd annuleren.

3b| De use-case wordt beëindigd.

- Precondities

Geen

- Openstaande punten

Evt. meer instellingen toevoegen.




- een naam en een nummer, als unieke identificatie

UC04| Krijg melding

- een korte beschrijving

De actor krijgt een melding, waarin staat dat hij een bepaalde lijst moet leren.

- de primaire actor

TOPWoord. TOPWoord bepaald wanneer de gebruiker een melding krijgt.

- de trigger (waardoor wordt de use-case geïnitieerd)

Push-bericht.TOPWoord stuurt op bepaalde tijdstippen pushberichten.

- de basic flow of events, waarin sub-flows kunnen zijn opgenomen

1| Het systeem stuurt een push-bericht.

2| De actor selecteert dat bericht.

3| Het systeem start UC03 Overhoren.

- Alternative flows

2a| De actor wist het bericht.

2b| De use-case wordt beëindigd.

- Precondities - Er is ten minste 1 lijst aangevinkt.

- Het tijdstip is niet in de niet storen periode.

- De datum van de toets is nog niet verstreken.

De rest

  • Ontwerp
      • Globaal ontwerp
      Beschrijf een opdeling van het product in componenten (modules) en geef de onderlinge samenhang aan. Beschrijf de rol van de componenten en maak aannemelijk dat de componenten gezamenlijk doen wat ze moeten doen.
      • Gegevensontwerp
      Analyseer welke gegevens er in het ontwerp aan de orde komen en geef aan hoe die informatie wordt gerepresenteerd, verwerkt en georganiseerd.
      • Detail-ontwerp per component
      Beschrijf voor elke component hoe die gerealiseerd wordt in termen van klassediagrammen (publieke methoden en karakteristieke attributen).
      • Gebruikersinterface
      Beschrijf de functionaliteit van het product vanuit het perspectief van de gebruiker. Beschrijf hoe de gebruiker het product gebruikt om de verwachte 'features' uit te voeren en geef aan welke feedback de gebruiker krijgt.
      Geef 'screenshots' om het interface te laten zien. Beschrijf de objecten op het scherm en de acties die eraan gekoppeld zijn.


  • Planning
  1. Vermeld de kritische onderdelen / onzekere factoren van dit ontwerp, dat wil zeggen lastige punten ('uitdagingen') waar je in de planning van het projectwerk rekening mee moet houden.
    Geef voor elke week aan wat gedaan wordt, maar vooral wat het oplevert ('deliverable'). Zorg dus dat de planning productgericht is en maak daarmee de voortgang meetbaar. Het format kun je vrij kiezen. Je zou een zgn. Gantt-diagram (Google!) kunnen gebruiken om de tijdsplanning schematisch weer te geven.