Research and Development 1/^Archief/2008-2009/Solver/verslag

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken
Voorwoord

Voor de cursus 43rch & Development 1 hebben wij een onderzoek uitgevoerd over een onderwerp in het kader van de Kunstmatige Intelligentie. Voorafgaan aan dit onderzoek hebben wij een pilot uitgevoerd, die we al met al succesvol afgerond hebben, maar helaas konden we geen raakvlakken meer vinden met het vervolgonderzoek, dus hebben wij een ander onderwerp gekozen. Onze pilot ging over bots (computergestuurde spelers) en dit bleek niet meer levensvatbaar, omdat bots (en de wijze waarop deze werken ten opzichte van mensen) ons nog steeds erg interessant lijkt, hebben wij hier niet veel van afgeweken. Na wat brainstormen kwamen we op het idee om de verschil waarom een mens en een bot een Mastermind spelletje oplost.

Inleiding

Sinds het begin van de Kunstmatige Intelligentie vraagt men zich af wat de verschillen zijn tussen kunstmatige en 'echte' intelligentie. Door wetenschappelijke voorderingen worden zogenaamde 'bots' (algoritmes die menselijk gedrag naabootsen) steeds slimmer en kunnen ze steeds beter reageren op verschillende situaties. Wij hebben zelf een bot gemaakt die het spelletje 'Mastermind' op kan lossen en zijn vervolgens gaan kijken wat deze bot anders doet dan onze menselijke proefpersonen. We begrijpen nu betere waar de verschillen tussen bots en mensen zitten en hoe lastig het is om zelf intelligentie na te bootsen.

Probleemstelling
Theoretisch kader
Methode
Resultaten
Discussie
Conclusie
Literatuur
Appendix