Research and Development 1/^Archief/2009-2010/07/Fase 2/Manual

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

HOE een spelletje HiberNations te spelen

De eerste stap is uiteraard om de Jar te starten. Dit moet momenteel nog met de console om alle output te kunnen zien. Er verschijnt een welkomswoordje, waarna de team- en spelernamen ingevoerd moeten worden. Hierna wordt om een map gevraagd. De standaard map voor maps is "maps", en een basismap is beschikbaar als "large". Dan start het spel.

Het spel is Turn-based, dus gebruikt het een puntensysteem om te bepalen wanneer een beurt voorbij is. Alleen dingen die het spel veranderen kosten punten. Je kan je beurt op elk moment beeindigen door "pass" te gebruiken.

Aan het begin van een team's beurt krijgt de Manager van dat team alle resources die worden opgehaald door alle resourcepunten die bebouwt zijn met een resource gebouw van dat team.

De Manager van het team is eerst aan de beurt. Omdat er nog geen hoofdgebouw is, kan je die beter bouwen. Voor een lijst van bouwbare gebouwen kan je "list existing buildings" gebruiken. Als Manager is het je doel om je team's basis goed te managen. Dit houdt in het bouwen van economische gebouwen en het resources doorspelen aan teamgenoten. Om grondstoffen aan teamgenoten te geven gebruik je "pay". "team" levert alle spelers uit je team op.

Daarna is de Verdediger van het team aan de beurt. Deze moet de basis verdedigen tegen vijandige aanvallen. Dit doet hij door legers in gebouwen te plaatsen. Om een leeg leger aan te maken doe je "army". Het lege leger verschijnt bij je hoofdgebouw. Eenheden maken gebeurt via eenheidproducerende gebouwen zoals een Barracks. Het bewegen van verdedigingslegers naar andere gebouwen gebeurt via het "move" commando. Als een vijandelijk leger jouw gebouw aanvalt moet hij eerst door alle verdedigende legers heen.

Daarna is het de beurt aan de Aanvaller. Deze maakt en beheert legers op dezelfde manier als de verdediger, alleen de aanvaller's legers bestaan op de map en kunnen bewogen worden en vijandige legers en gebouwen aanvallen. Dit gebeurt ook met het "move" commando.

Daarna is het volgende team aan de beurt. Zo gaat het door, totdat een team niet meer door kan gaan (hoofdgebouw dood en niet genoeg grondstoffen voor een nieuwe, en geen legers meer). Dan wint het andere team.