Research and Development 1/2012-13/projecten/JJM/Logboek

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken
Bagjoke.jpg

Research and Development 1

Patrick van Bommel
Sjaak Smetsers


 © comments









Projectweek 3

Activiteiten

activiteit uitvoerder tijd
Over idee gepraat Michael, Jonathan 06.05.13, 12:30-12:50
Over idee gepraat Michael, Jeremy, Jonathan 06.05.13, 17:30-18:00
Gekeken of apps die te maken hebben met ons idee al bestaan Jonathan 06.05.13, 20:30-21:30
Groepsbespreking 1 Michael, Jeremy, Jonathan 07.05.13, 15:00-17:00
Presentatie gehouden Jeremy 08.05.2013, 16:45-16:50
Logboek aangemaakt op de werkplaats; verdere aanpak gecommuniceerd via facebook. Jonathan 08.05.2013, 21:00-22:20
Code van ons schuifpuzzel nog eens bekeken. Jonathan 08.05.2013, 22:20-23:00
Android Tutorials doorgenomen (tot #5 van deze site) Jonathan 09.05.2013, 09:10-13:00
Android Tutorials doorgenomen + boek OO Jeremy 09.05.2013

Groepsbespreking 1

Datum 07.05.2013
Aanwezig Michael, Jeremy, Jonathan
Agenda praten over projectidee, presentatie voorbereiden, Anneke Verhoeven raadplegen
Verslag Projectidee naar alle groepsleden gecommuniceerd, presentatie projectidee voorbereid, Anneke Verhoeven (verantwoordelijk voor voorlichting opleiding informatica aan de RU) per mail geraadpleegd voor mogelijke input ter inspiratie (geen telefoongegevens in te zien op publieke website van de RU, slechts een emailadres)
Actiepunten Jeremy zal het projectidee presenteren


Cursusbijeenkomsten

Uitwerken en keuze maken projectidee 07.05.2013; 10:30-12:30
Bevindingen We hebben drie projectideen uitgewerkt: Boodschappenlijst-app met verscheidene functies, Time-tracking app voor studenten en een app die deelnemers/bezoekers ondersteuning biedt tijdens voorlichtingsactiviteiten van de RU. Hoewel groepsleden het meeste enthousiast waren over de eerste twee ideen bleek dat het laaste idee ons de meeste vrijheid biedt om de app een eigen invulling te geven. Er zijn al veel boodschappenlijst-apps met enorm uitgebreide functionaliteit. Hier een meerwaarde te vormen is moeilijk. Time-tracking software bestaat ook al, een eigen meerwaarde hiervoor te creeren werd door de meeste groepsleden als te moeilijk ingeschat. De snelle werkwijze tijdens het uitwerken van ideen werd als helpend ervaren om een knoop door te hakken en een keuze te maken.
Conclusies en actiepunten Uiteindelijk wordt een keuze gemaakt voor de voorlichtings-app. Niet elk groepslid is aanwezig waardoor de keuze goed gecommuniceerd moet worden.
Projectpresentaties 08.05.2013; 15:30-17:30
Bevindingen Alle projectgroepen hebben hun idee gepresenteerd. Wij kregen het volgende advies: Op informatica-opleiding focussen (voordelen zouden zijn geen concurrentie, nieuwe mogelijkheden, wij kunnen zelf beter de kwaliteit testen doordat we zelf direct betrokken zijn met de informatica-opleiding) en de nadruk leggen op ervaringen van de dag vasthouden.
Conclusies en actiepunten In de volgende groepsbijeenkomst moeten wij het hebben over de correcte invulling van onze noodzakelijk/wenselijk lijst

Evaluatie

Wat ging goed? Wat kan beter?


  • Uitwerking Projectidee (een verantwoorde keuze gemaakt)
  • Presentatie
  • Feedback docenten richtinggevend


  • Meerdere leden plakken aan het begin vast aan hun eigen ideen
  • Afwezigheid van een groepslid


Vooruitblik komende week

Idee moet concreter uitgewerkt worden zodat een ontwerp mogelijk is.

Wij hopen een reactie van Anneke Verhoeven ontvangen te hebben.

Leden die minder actief waren bij de programmering van de pilot-app moeten alsnog leren met het Android-SDK om te gaan.

Projectweek 4

Activiteiten

[niet volledig! individuele gegevens dienen nog door andere groepsleden worden ingevuld.]


activiteit uitvoerder tijd
Android Tutorials doorgenomen (#6 t/m #12 van deze site) Jonathan 14.05.2013, 12:00-13:00 & 13:30-18:00
Rechercheren: download-mogelijkheden om gegevens te updaten. Beste oplossing waarschijnlijk AsyncTask Michael 14.05.2013, 14:30-16:00
Android Tutorials doorgenomen (#12 t/m #15 van deze site) Jonathan 15.05.2013, 10:00-11:00
Gesprek met Anneke Verhoeven en Marcha Jelissen Michael, Jonathan 15.05.2013, 11:30-12:00
Groepsbespreking 2 Michael, Jonathan 15.05.2013, 12:00-13:20
Latex slides doorgewerkt (1 + 2) Jeremy 14.05.2013
Verder geoefend met tutorials guide van deze site Jeremy 15.05.2013
Begonnen met het ontwerp (onderdelen) Michael 15.05.2013, 21:25-21:55
ORM-Schema voor gegevens van activiteiten, locaties, gebruiker, opleidingen en feedback Michael 15.05.2013, 21:55-22:55
Ontwerpdocument: Inleiding, Verantwoording, Requirements en opsomming van use-cases Jonathan 16.05.2013, 10:30-12:00
Android Tutorials bekeken (#16 t/m #20 van deze site) Jonathan 16.05.2013, 12:00-14:00
Ontwerp gemaakt en in LaTeX ingevoerd. ORM-schema in computertool gemaakt. Klassendiagrammen gemaakt. Michael 17.05.2013, 17:00-22:20
Gebruikersinterface maken voor codeinvoer, lijstje, activiteit en kaart Michael 17.05.2013, 22:30-23:45
Ontwerpdocument doorgelezen, aangepast en verbeterd. Spellingscontrole. Jeremy 18.05.2013,

16:00-17:45

Groepsbespreking 2

Datum 15.05.2013
Aanwezig Michael, Jonathan
Agenda Bespreking gesprek met Anneke Verhoeven en Marcha Jelissen, keuze maken voor bepaalde voorlichtingsactiviteit, functionaliteit bepalen, werkverdeling ontwerpdocument
Verslag Er zijn meerdere verschillende voorlichtingsactiviteiten. Onder andere de meeloopdag, proefstuderen, Nijmeegse tweedaagste, 4VWO-dag, Open Dag, etc. . We hebben tijdens deze groepsbijeenkomst gekeken wat de voorlichtingsactiviteiten inhouden en een keuze gemaakt bij welke activiteit onze app moet ondersteunen. Onze keuze is gevallen voor de Nijmeegse tweedagse. Dit is een activiteit die verdeeld is op twee dagen en bij die de deelnemers ook overnachten in Nijmegen. Ze hebben dus twee dagen lang voortdurend met het evenement te maken. Er is nog geen app voor dit evenement en daarmee geeft het ons de vrijheid om functionaliteit helemaal zelf vorm te geven. Het is een activiteit die typisch is voor de Nijmeegse universiteit. Uit het gesprek met Anneke blijkt dat de RU voor voorlichtingsactiviteiten uitsluitend gebruik maakt van kant-en-klare apps die voorzien kunnen worden met de eigen huisstijl van de universiteit. De Nijmeegse tweedaagse is echter iets unieks in Nederland en zo is er nog geen softwarebedrijf dat hiervoor kant-en-klare oplossingen heeft.

Tijdens deze bijeenkomst hebben we besloten de volgende functionaliteit te implementeren:

  • overzicht van de geboekte activiteiten
  • locatiewijzer (landelijk en locaal)
  • feedback-functie
  • basisinformatie per activiteit (naam, beschrijving, bijzonderheden, ...)


De feedback-respons per mail blijkt erg laag te zijn. Voor ons ligt de uitdaging erin om een app te ontwikkelen die naast zinvolle functionaliteit ook de deelnemer ertoe uitnodigt om directe feedback te geven. Dan zou de universiteit ook niet meer afhankelijk zijn van enquete-mailtjes die blijkbaar een te hoge drempel vormen. Hoe we dit het beste realiseren moeten wij nog nader bepalen.

Er is met Marcha afgesproken dat we tot morgen via mail documenten over de Nijmeegse tweedaagse (rooster van een dergelijk programma) en contactgegevens voor de verantwoordelijke persoon die gaat over het centrale programma krijgen. Dit laatste om een template-brief ter inspiratie te krijgen die normaalgesproken aan deelnemers na een aanmelding per post wordt toegestuurd.


Actiepunten
  • Michael schrijft vandaag een eerste versie van het ontwerp-gedeelte van het ontwerpdocument.
  • Jonathan zorgt ervoor dat de kopjes Titel, Inleiding, verantwoording en planning met eerste informatie voorzien zijn.
  • Door het weekend heen kijkt elk groepslid kritisch naar het ontwerpdocument en maakt notities voor de volgende groepsbespreking.
  • Maandag wordt het ontwerpdocument met z'n allen besproken en in de avond worden de laatste wijzigingen aan het document gedaan.

Cursusbijeenkomsten

Instructies Ontwerpdocument 14.05.2013; 10:30-11:30
Bevindingen We moeten gauw beginnen met het maken van het ontwerpdocument. Wij besluiten hiermee pas morgen na het gesprek met Anneke Verhoeven te beginnen.
Conclusies en actiepunten Tot maandag, 20.05.2013 moet het ontwerpdocument voltooid zijn.

Evaluatie

Wat ging goed? Wat kan beter?


  • Gesprek met Anneke Verhoeven en Marcha was richtinggevend.
  • We hebben een concreet beeld gekregen van wat onze app moet kunnen.
  • Afwezigheid van een groepslid tijdens het hoorcollege over ontwerpdocument
  • Afwezigheid van een groepslid tijdens het gesprek met Anneke Verhoeven en Marcha

Vooruitblik komende week

Het ontwerpdocument is geschreven en ingeleverd.

Projectweek 5

Activiteiten

activiteit uitvoerder tijd
Groepsbijeenkomst #3 Jeremy, Michael, Jonathan 21.05.2013, 14:00-15:00
MySQL-database gecreeërd en voorbeeld-gegens ingevoerd Michael 21.05.2013, 15:45-17:00
Kleine aanpassingen in opmaak van het ontwerpdocument en tweede (spellings)controle Jeremy 21.05.2013, 18:45-19:00
Use Cases uitgewerkt Jeremy 21.05.2013, 19:00-21:00
Begeleidende tekst bij Gebruikersinterface gemaakt Jeremy 21.05.2013, 20:10-20:30
Gewerkt aan GUI Jonathan

21.05.2013, 21:00-22:00

22.05.2013, 11:00-13:00

22.05.2013, 17:00-17:45

23.05.2013, 10:00-12:00

Use Cases gecontrolleerd, feedback gegeven, use cases verbeterd en ontwerpdocument geupload Jonathan 21.05.2013, 22:00-23:59
PHP-script geschreven, dat dmv. een code (GET-Parameter) een XML-bestand genereert, dat alleen activiteiten bevat, die algemeen of van de opleiding van de door de code geïdentificeerde gebruiker zijn, en de gegevens van de gebruiker (naam, opleiding, id) Michael 22.05.2013, 22:00-23:30
Verder gekeken hoe bestanden kunnen worden gedownload en XML-bestanden kunnen worden verwerkt Michael 24.05.2013, 23:00-00:00


Groepsbespreking 3

Datum 21.05.2013
Aanwezig Michael, Jeremy, Jonathan
Agenda Evaluatie huidige versie ontwerpdocument, aanpak voltooing ontwerpdocument
Verslag Het ontwerpdocument ziet er volgens de groepsleden goed uit. Alleen de use cases moeten nog worden uitgewerkt.
Actiepunten Jeremy werkt de use cases tot 21:00 uur vanavond uit, Jonathan controlleert ze en geeft feedback. Mogelijk vindt er een skype-gesprek plaats. Jonathan zorgt ervoor dat het ontwerpdocument op tijd (21.05.2013, 23:59) is ingeleverd.

Cursusbijeenkomsten

Presenteren 21.05.2013, 10:30-12:30
Bevindingen Een vast doel helpt om een interessantere presentatie te maken.
Conclusies en actiepunten We bespreken in de volgende groepsbijeenkomst hoe we onze tussenpresentatie gaan aanpakken.

Evaluatie

Wat ging goed? Wat kan beter?


  • Ontwerpdocument konden wij tot onze tevredenheid afsluiten
  • Use cases moesten door een ander groepslid bijna volledig herzien worden.

Vooruitblik komende week

Het lukt ons om een mooie presentatie voor te bereiden volgens de eisen gegeven tijdens het college. De appontwikkeling boekt vooruitgang.

Projectweek 6

Activiteiten

[niet volledig! individuele gegevens dienen nog door andere groepsleden worden ingevuld.]


activiteit uitvoerder tijd
groepsbespreking #4 Michael, Jonathan 27.05.2013, 12:30-13:40
tussenpresentatie v1 gemaakt Jonathan 27.05.2013, 13:50-14:15
Tussenpresentatie v2 conform slides Jeremy 27.05.2013, 22:00-22:30
groepsbespreking #5 Michael, Jonathan 29.05.2013, 12:30-14:00
GUI: Header voor app & rode balk met naam van gebruiker aan de bovenkant van een listview Jonathan 28.05.2013, 21:00-22:00, 23:00-00:10;

29.05.2013, 10:00-12:00

groepsbespreking #6 Jeremy, Michael, Jonathan 29.05.2013, 17:30-18:15
groepsbespreking #7 Michael, Jonathan 31.05.2013, 12:30-13:30
XML-bestand downloaden, wachten totdat de download klaar is (ondertussen progressbar), vervolgens XML-bestand inlezen en objecten daarvan maken Michael 29.05.2013, 20:30-00:00
textinvoer toegevoegd, rekening houden met code-invoer, voorbeeld geprogrameerd Michael 30.05.2013, 11:30-12:15

Groepsbespreking #4

Datum 15.05.2013
Aanwezig Michael, Jonathan
Agenda Voorbereiding tussenpresentatie (1/2)
Verslag In het vorige hoorcollege over presenteren werden er geen instructies gegeven over de concrete inhoud van onze presentatie. Wij concluderen dat we dit zelf moeten bedenken met behulp van de principes voor een goeie presentatie hoe ze op het hoorcollege werden uitgelegd. We besluiten om het volgende doel voor onze presentatie te gebruiken: "Ons publicum is ervan overtuigt dat zowel de universiteit als de deelnemers gebruik zullen maken van onze Tweedaagse App." Hiervoor moeten de volgende vragen beantwoord worden:
  • Waarom zal de Uni gebruik ervan maken?
  • Waarom zullen deelnemers ervan gebruik maken?

Vervolgens hebben wij argumenten voor beide vraagstellingen besproken en noteert.

Actiepunten Jonathan maakt een eerste versie van de sheets voor onze tussenpresentatie. Michael zal de sheets mooi opmaken en met zijn eigen ideen aanvullen. Jeremy heeft zich ziek gemeld. Voor hem zijn er geen nieuwe taken.

Groepsbespreking #5

Datum 28.05.2013
Aanwezig Michael, Jonathan
Agenda Voorbereiding tussenpresentatie (2/2)
Verslag We hebben de presentatie uitgebreid met uitleg over de tweedaagse en informatie over hoe ver we met de app-ontwikkeling zijn. Vervolgens hebben we het presenteren met z'n twëen geoefend.
Actiepunten Michael en Jonathan zullen de presentaties houden. Michael neemt laptop, het presentatiebestand en verdere dingen mee die voor de presentatie nodig zijn.

Groepsbespreking #6

Datum 29.05.2013 - 17:30-18:15
Aanwezig Jeremy, Michael, Jonathan
Agenda Tussenpresentatie, wat verder te doen
Verslag We hebben nagepraat over de presentaties, en bepaalt wat er verder moet gebeuren. Er moet gekeken worden naar de verschillende animatiemogelijkheden, ook met betrekking tot gebruiksvriendelijkheid: teveel (verschillende) animaties oogt al snel rommelig.
Actiepunten Jeremy inventariseert animatiemogelijkheden, Michael kijkt hoe het downloaden van de XML in elkaar steekt en Jonathan doet nog iets aan de GUI

Groepsbespreking #7

Datum 31.05.13 - 12:30-13:30
Aanwezig Michael, Jonathan
Agenda Implementatietaak: Model en view samenvoegen
Verslag Samenvoegen van model en view ging tot op een paar kleine probleemjes prima. Nu moeten alleen nog die probleempjes aangepakt worden volgende week. We denken dat dat snel gedaan is. We concluderen dat we al veel vooruitgang geboekt hebben.
Actiepunten We concentreren ons tot volgende week woensdag op andere vakken. Daarna gaan we weer met het project aan de slag en bespreken verdere actiepunten.



Cursusbijeenkomsten

Presentaties 28.05.2013; 10:30-12:30
Bevindingen Presentaties zijn over het algemeen goed verlopen. Sommigen bleken geen concreet doel vastgelegd te hebben voor de presentaties. Die groepen die dit wel hebben gedaan hadden in der daad boeiendere presentaties.
Conclusies en actiepunten Het is juist om van te voren een concreet doel vast te stellen. Het helpt als je dit doel ook benoemd tijdens de presentatie.
Presentaties 29.05.2013; 15:30-17:30
Bevindingen Presentatie ging goed. Andere presentaties waren over het algemen ook interessant.
Conclusies en actiepunten We liggen goed op schema.

Evaluatie

Wat ging goed? Wat kan beter?
  • Presentatievoorbereiding: Groepsleden hebben van te voren de presentatie geoefend en zich op elkaar goed afgestemd.
  • Presentatie zelf. Het liep grotendeels hoe wij ons het voorgesteld hebben. Docent bleek zeer tevreden te zijn met het resultaat.
  • Groepslid heeft op tijd laten weten dat hij niet kon komen.
  • Model en View volgens MVC-pattern succesvol samengevoegd. (twee deelprojecten van twee verschillende groepsleden tot een project samengevoegd)
  • Volgens een groepslid was het niet slim om voor zo'n korte presentatie 2 mensen te laten presenteren.
  • De simulatie van deelnemers en universiteit tijdens onze presentatie had van ons uit duidelijker over kunnen komen
  • Tijden voor afspraken duidelijk met elkaar communiceren. Groepslid kwam te laat door foute communicatie.

Vooruitblik komende week

De tussenpresentatie is gegeven en appontwikkeling heeft vooruitgang geboekt.

Projectweek 7

Activiteiten

[niet volledig! individuele gegevens dienen nog door andere groepsleden worden ingevuld.]


activiteit uitvoerder tijd
groepsbespreking #8 Jeremy, Michael, Jonathan 05.06.2013, 16:00-16:30
Bijhorende plaatjes downloaden, enkele activiteiten tonen (dus echt wat in het xml bestand staat) Michael 06.06.2013, 19:00-22:00
groepsbespreking #9 Michael, Jonathan 07.06.2013, 12:00-13:40
Takenpakket volgens groepsbespreking #9 Jonathan 07.06.2013, 20:00-22:00;

07.06.2013, 23:00-24:00;

08.06.2013, 10:30-12:30;

08.06.2013, 14:30-18:00;

09.06.2013, 19:30-20:00;

09.06.2013, 20:30-23:00

Groepsbespreking #8

Datum 05.06.2013, 16:00 - 16:30
Aanwezig Jeremy, Michael, Jonathan
Agenda Plan van aanpak afronding appontwikkeling (1/2)
Verslag Ons is bewust dat we volgende week vrijdag de app moeten inleveren. We missen nog steeds een fysiek apparaat om onze android applicatie goed te testen. Ons zal een toestel ter beschikking gesteld worden door de universiteit vanaf volgende week. Jonathan kan alleen vrijdag en zaterdag aan R&D deze week werken.
Actiepunten Michael en Jeremy gaan tot donderdag avond werken aan de app. Met z'n allen zullen we vrijdag, 07.06.2013 vanaf 12:00 uur ons werk evalueren en zullen we afspraken maken over de laatste acties die nodig zijn om de app naar tevredenheid af te ronden.

Groepsbespreking #9

Datum 07.06.2013, 12:00 - 13:40
Aanwezig Michael, Jonathan
Agenda Plan van aanpak afronding appontwikkeling (2/2)
Verslag Inmiddels heeft Michael functies geimplementeerd voor het downloaden van de activiteiten-icons en een oplossing gevonden voor het uitwisselen van gegevens tussen verschillende activities. Wat er nog moet gebeuren hebben we op een rijtje gezet en vervolgens op grond hiervan taken verdeeld (zie tabel)

Componenten/functies die nog verbetert/gemaakt moeten worden:

  • digitale Back-button
  • Gegevens over gebruiker tonen
  • Gegevens over een activiteit tonen
  • Locatiewijzer
  • Samenvatting
  • Programmalijst (begintijd wordt niet naar behoren weergegeven)
  • Logoff zodat een andere deelnemer op hetzelfde device in kan loggen met zijn eigen code
  • Feedback
  • RU Guest-account
  • Foto-upload en samenwerking met de samenvatting functionaliteit
  • Realistische test-populatie van de tabellen in de database

Hiermee zijn vele (vaak kleine) taken mee verbonden. We hebben ze verdeeld per groepslid:


Taakverdeling
Michael Jonathan Jeremy
  • vervanging regelen voor plaatjes die niet beschikbaar zijn per activiteit
  • logoff
  • veld "description" toevoegen in XML-bestand-generatie-algoritme en de database voor bijv. de activity "moduleDescription"
  • Feedback (SQL & opsturen naar Server)
  • RU Guest Account (Datastructuren aanleggen en uit kunnen lezen)
  • Foto downloaden & verbinden met samenvatting-activity||
  • gedrag van digitale back-button moet herzien worden
  • Layout Activity "PersonalInfo"
    • user name
    • opleiding
    • mogelijkheid tot afmelden bieden (button)
    • data-version XML
    • RU-guest account info (naam en wachtwoord)
  • Layout ModuleDescription
    • titel vet
    • button locatiewijzer
    • foto tonen
  • Locatiewijzer
  • Activity voor samenvatting per dag
  • "SimpleDateFormat"-probleem in de activity "ProgramList" fixen
  • Realistische test-populatie van de tabellen in de database bedenken en invoeren
    • minstens 3x verschillende opleidingen
    • per opleiding 4 opleidingsspecifieke activiteiten
    • 6 allgemene activiteiten
    • Lijst van users: voor iedereen die actief meedoet aan het vak R&D een code met voor- en achternaam en fictief emailadres. Dit is nodig voor de eindpresentatie (wij willen hiermee de medestudenten actief betrekken bij de presentatie).
    • Locaties: minstens 6 verschillende locaties!

Overige taken die we gaan doen als we nog voldoende tijd aan het einde van volgende week hebben:

  • mainactivity niet meer tonen ook als backbutton gedrukt wordt
  • mooie custom animatie voor feedback-sterretjesbalk
Actiepunten Iedereen voert de bovengenoemde taken uit tot aanstaande maandag.

Cursusbijeenkomsten

Workshop Documentatie en verantwoording 03.06.2013; 10:30-12:30
Bevindingen Het is belangrijk te documenteren wat je doet en waarom je dat doet. Je kunt systematisch redeneren waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt of empirisch onderzoek over bepaalde technische issues doen.
Conclusies en actiepunten We moeten 2 technische issues kiezen en onderzoeken. Hierover moet een verslag gemaakt worden wat een onderdeel zal vormen voor het eindverslag.
Werkbespreking 05.06.2013; 16:00-16:30
Bevindingen We hebben met de docenten ons werk besproken en geluisterd naar de informatie van medestudenten uit andere projectgroepen.
Conclusies en actiepunten Docenten zijn op de hoogte van de recente stand van zaken. Geen verdere actiepunten resulterend uit deze werkbespreking.

Evaluatie

Wat ging goed? Wat kan beter?
  • Alle activities die we gepland hebben zijn aangemaakt.
  • Dynamische data wordt nu in elke activity goed weergegeven.
  • Met de GUI zijn we nu grotendeels tevreden.
  • Google Maps API is lastiger te implementeren dan gedacht.
  • Niet voor iedereen was duidelijk dat instructies in het logboek op de werkplaats gezet werden. Daarnaast heeft een groepslid een bericht met instructies niet goed doorgelezen.
  • Een groepslid was per telefoon niet te bereiken.

Vooruitblik komende week

De app is klaar en ingeleverd.




Projectweek 8

Activiteiten

[niet volledig! individuele gegevens dienen nog door andere groepsleden worden ingevuld.]


activiteit uitvoerder tijd
Icons en photos goed geimplementeerd: boolean of er eentje is, beides in verschillende locaties downloaden, alleen tonen als er ook eentje is (anders tonen wat in de layout XML staat), description op server, in XML en model toegevoegd en tonen in moduleDescription, RU Guest accounts + emailadres op server, XML en model geimplementeerd en tonen in personalSettings Michael 10.06.2013, 19:30 - 11.06.2013, 00:45
groepsbespreking #10 Jeremy, Michael, Jonathan 12.06.2013, 15:30-17:30
Functie afmelden, Feedback compleet geimplementeerd, incl. lokale opslag, veilig opsturen naar server en updaten van feedback, onResume van MainActivity verbeterd (handeld afmelden, update en automatisch doorsturen naar programList), tijden van activiteiten geimplementeerd in programList en moduleDescription, codeInvoer op beginscherm verbeterd (maar een regel) Michael 12.06.2013, 19:00 - 23:30
Takenpakket volgens groepsbespreking #9 Jonathan 12.06.2013, 10:30-13:00;

12.06.2013, 19:00-21:00;

12.06.2013, 21:30-23:59;

13.06.2013, 00:00-05:30;

groepsbespreking #11 Michael, Jonathan 13.06.2013, 12:00-13:30
problemen gefixt volgens groepsbespreking #11 Jonathan 13.06.2013, 21:00-23:00;
groepsbespreking #12 Jeremy, Michael, Jonathan 14.06.2013, 12:30-13:30;


Groepsbespreking #10

Datum 12.06.2013, 15:30 - 17:30
Aanwezig Jeremy, Michael, Jonathan
Agenda Bespreking stand van zaken, Tablet uitproberen
Verslag Inmiddels hebben wij een tablet van de docenten ontvangen. We begonnen onze groepsbijeenkomst met het aansluiten en uitproberen van de taplet. We hebben vastgesteld dat nog wat kleine dingen in de GUI bijgesteld moeten worden en besproken hoe we met de grotere problemen omgaan. De Google Maps API voor de locatiewijzer blijkt lastiger te implementeren dan gedacht. Hiervoor is ook een fysiek device nodig omdat de emulators niet ervoor gemaakt zijn om gebruik te maken van de Google Maps functionaliteit. Daarom hebben we geluk dat we nu eindelijk een tablet hebben. Een groepslid was niet op de hoogte van zijn takenpakket en dit hebben we dus in deze bijeenkomst besproken.
Actiepunten Jeremy vult de database met data (zie groepsbespreking #09). Jonathan verwijdert kleine probleempjes in de GUI en zorgt ervoor dat de locatiewijzer met Google Maps werkt. Michael zorgt ervoor dat de Feedback-informatie goed naar de server wordt gestuurd. Iedereen houdt er rekening mee dat zijn taken van groepsbespreking #09 tot morgen voltooid zijn.

Groepsbespreking #11

Datum 13.06.2013, 12:00-13:30
Aanwezig Michael, Jonathan
Agenda samenvoeging appcode
Verslag Code werd samengevoegd. Bijna alles werkt naar behoren. Er is echter iets mis met de Google API key.
Actiepunten Jonathan zal het probleem met Google Maps nog vandaag oplossen.

Groepsbespreking #12

Datum 14.06.2013, 12:00-13:30
Aanwezig Jeremy, Michael, Jonathan
Agenda

samenvoeging nieuwe bugfixes, code gereed maken om in te leveren

Verslag alles gelukt. geen bijzonderheden.
Actiepunten /

Cursusbijeenkomsten

Usability-Onderzoek, 11.06.2013 10:30-12:30
Bevindingen We moeten nadat de app ingeleverd is usability-onderzoek doen over een app van een andere groep. Er zijn algemene dingen besproken waaraan je moet denken als je onderzoek doet. Je moet adequate vragen stellen en ervoor zorgen dat er heldere antworden op volgen. Tap-criteria werden besproken. Indicatoren helpen om gefocussed te blijven op hetgene wat je wilt onderzoeken.
Conclusies en actiepunten Het usability-onderzoek zal waarschijnlijk niet met de aangekondigde eye tracking-apparaten gedaan worden. In de plaats daarvan maken we gebruik van standaardmethoden zoals hardop denken, observatie, interview en/of vragenlijsten.

Evaluatie

Wat ging goed? Wat kan beter?

Vooruitblik komende week

Het onderzoeksverslag is ingeleverd.

Projectweek 9

Activiteiten

[niet volledig! individuele gegevens dienen nog door andere groepsleden worden ingevuld.]


activiteit uitvoerder tijd
iets voor R&D gedaan, weet niet meer wat Jonathan 17.06.2013, 12:00-13:00;
probleem met andere groep opgelost omtrent inleveren van app tbv. usability-onderzoek Jonathan 19.06.2013, 09:30-10:00;
groepsbijeenkomst #13

(presentatie bij communicatieafdeling RU studie informatica)

Michael, Jonathan 19.06.2013, 11:30-12:30;
groepsbijeenkomst #14 Michael, Jonathan 19.06.2013, 12:30-15:30;
groepsbijeenkomst #15 Jeremy, Michael, Jonathan 19.06.2013, 17:00-17:30;
Logboek aangevuld, volgende groepsbijeenkomst voorbereidt Jonathan 19.06.2013, 23:30-01:20;
groepsbijeenkomst #16 Jeremy, Jonathan 20.06.2013, 13:30-14:00;

Groepsbespreking #14

Datum 19.06.2013, 12:30-15:30
Aanwezig Michael, Jonathan
Agenda Usability-onderzoek doen
Verslag Groepsprobleem. Besproken met docenten. We hebben het onderzoek voorbereid en uitgevoerd met twee proefpersonen. Het usabilityverslag hebben wij uitgeschreven t/m het punt "methoden". Informatie over resultaten hebben we genoteerd, maar dit moet nog uitgeschreven worden.
Actiepunten Resultaten en conclusie schrijven. Wie dit doet is nog onbekend.

Groepsbespreking #15

Datum 19.06.2013, 17:00-17:30
Aanwezig Jeremy, Michael, Jonathan
Agenda Samenwerkingsprobleem bespreken
Verslag We hebben het gehad over de problemen in de groep en hoe iedereen over de samenwerking denkt. Na enige discussie hebben we afgesproken dat Jeremy de rest van het usability-onderzoek-verslag zal schrijven. Hierbij wordt hij van te voren geholpen door een ander groepslid die hem genoeg informatie geeft over de onderzoeksresultaten om ondanks afwezigheid bij het onderzoek zelf een degelijk verslag te schrijven.
Actiepunten Jonathan en Jeremy spreken af om 13:30 bij het Huygensgebouw. Doel van die bijeenkomst is dat Jonathan alle informatie verkregen tijdens het onderzoek en belangrijk voor het verslag met hem terugkoppelt.

Groepsbespreking #16

Datum 20.06.2013, 13:30-14:00;
Aanwezig Jeremy, Jonathan
Agenda Samenwerkingsprobleem bespreken
Verslag Jonathan gaf informatie daarmee Jeremy het usability-verslag kan schrijven. Jeremy zal het verslag voltooien en Jonathan nog een keer checken of het goed is.
Actiepunten Jeremy schrijft het verslag tot zaterdag, 22.06.2013, 20:00 uur. Jonathan laat op dezelfde avond weten of het goed is.

Cursusbijeenkomsten

Workshop Samenwerking, 19.06.2013
Bevindingen Studenten moesten op speciale manier reflecteren over de samenwerking binnen het vak R&D. Het vormde een goeie inleiding voor groepsbespreking #15.
Conclusies en actiepunten We zijn blij met de samenwerking hoe die is verlopen omtrent de tussenpresentatie. We concluderen dat de harmonie binnen de groep in het algemeen helaas niet goed is.

Evaluatie

Wat ging goed? Wat kan beter?

Vooruitblik komende week

Het onderzoeksverslag is ingeleverd.


Projectweek 10

Activiteiten

[niet volledig! individuele gegevens dienen nog door andere groepsleden worden ingevuld.]


activiteit uitvoerder tijd
Groepsbijeenkomst #17 Jonathan, Michael 24.06.2013, 10:45-16:00;
Presentatiedoelen op de werkplaats gezet Michael 24.06.2013, 18:00-18:40;
Groepsbijeenkomst #18 Docenten, Michael, Jeremy, Jonathan 25.06.2013, 12:30-12:50;
Groepsbijeenkomst #19 Michael, Jeremy, Jonathan 25.06.2013, 13:15 -13:35;
Groepsbijeenkomst #20 Michael, Jeremy, Jonathan 25.06.2013, 13:40-15:00;
Stuk voor eindverslag geschreven Jonathan 25.06.2013, 15:30-18:00;
Stukken voor eindverslag van andere groepsleden gelezen en met commentaar voorzien Jonathan 26.06.2013, 09:00-10:00;
Groepsbijeenkomst #21 Michael, Jeremy, Jonathan 26.06.2013, 12:00-13:30;
Eindverslag bij kennis ingeleverd voor check op taalfouten (uitgeprint en naar locatie heen en weer gefietst) Jonathan 27.06.2013, 10:00-11:00;
Taalfouten verwijdert uit het eindverslag Jonathan 27.06.2013, 21:30-22:50;

Groepsbespreking #17

Datum 24.06.2013, 10:45 - 16:00
Aanwezig Jonathan, Michael
Agenda Eindpresentatie voorbereiden
Verslag We hebben de eindpresentatie voorbereid: Informatie verzamelt, screenshots gemaakt, keynote gemaakt, geoefend, taken verdeeld (wie presenteert wat?)
Actiepunten Jonathan zal de inleiding en het doel, vervolgens Michael het ontwerp, de demo en de planning en daarna weer Jonathan "gaten" en kansen presenteren. Achteraf staan wij open voor vragen.

Groepsbespreking #18

Datum 25.06.2013, 12:30 - 12:50
Aanwezig Docenten, Michael, Jeremy, Jonathan
Agenda Samenwerkingsproblemen communiceren en voortgang project bespreken
Verslag Docenten hebben met alle groepsleden gesprekken gevoerd. Ze zijn tot de conclusie gekomen dat er eerder een gesprek met alle groepsleden en docenten gevoerd had moeten worden. Ze hebben in kaart gebracht wie daadwerkelijk meegewerkt heeft aan de verschillende projectonderdelen. Docenten mogelijke alternatieven hoe we verder gaan met het project voorgesteld.
Actiepunten De groepsleden beslissen zelf hoe ze verder gaan. Of twee groepsleden gaan alleen verder met het eindverslag en het derde groepslid werkt aan een eigen vervolgproject verder. Of alle drie werken samen het eindverslag uit en de derde persoon werkt alsnog aan een eigen vervolgproject met de hoop dat zijn werk voor dit project meer mee gaat tellen in zijn eindcijfer van dit vak.

Groepsbespreking #19

Datum 25.06.2013, 13:15 - 13:35
Aanwezig Michael, Jeremy, Jonathan
Agenda Persoonlijk probleem van een groepslid bespreken, voortgang project besluiten
Verslag Een groepslid geeft de reden aan waardoor het tot problemen kwam binnen onze samenwerking. We komen tot de conclusie dat een successvolle samenwerking door dat persoonlijke probleem moeilijk is. Het eindverslag zullen we alsnog met z'n drien aanpakken.
Actiepunten De groepsleden gaan direct in aansluiting van deze bijeenkomst de taken verdelen voor het eindverslag.

Groepsbespreking #20

Datum 25.06.2013, 13:40-15:00
Aanwezig Michael, Jeremy, Jonathan
Agenda Taken verdelen eindverslag
Verslag We hebben op de instructies voor het eindverslag gekeken, gebrainstormt welke inhoudelijke punten uit welke bronnen in het eindverslag geschreven moeten worden en vervolgens taken verdeelt. Deze informatie is vastgelegd in een pdf-file opgeslagen in een groepsinterne dropbox-folder.
Actiepunten De groepsleden schrijven hun gedeeltes voor het eindverslag tot vanavond af en stellen het voor de anderen digitaal ter beschikking. Iedereen kijkt op de stukken van de andere groepsleden en noteerd zo nodig verbeteringssuggesties. Morgen, woensdag (26.06.2013) om 12:00 uur zullen we de verbetersuggesties van iedereen bespreken en verwerken. We willen het document door twee personen laten checken op taalfouten. Jeremy zal dit donderdag doen en een persoon buiten de groep (die moet nog geregeld worden). Voor het checken van taalfouten hebben wij de hele donderdag ter beschikking. Vrijdag wordt het document ingeleverd.


Groepsbespreking #21

Datum 26.06.2013, 12:00-13:30
Aanwezig Michael, Jeremy, Jonathan
Agenda Eindverslag verbetersuggesties verwerken
Verslag /
Actiepunten Jeremy gaat het document checken op taalfouten. Jonathan regelt nog iemand die het document donderdag op taalfouten checkt. Daarvoor moet het eindverslag tot woensdagavond voltooid zijn.