Research and Development 1/2012-13/projecten/ITapp/Expert review
Inleiding
We hebben de Albert Heijn app ook wel bekend onder de naam ‘Appie’ gekozen omdat deze veel mogelijkheden biedt en we deze persoonlijk dagelijks gebruiken. De app is beschikbaar voor Android en IPhone, Wij hebben deze app getest op het Apple platform. Wij hebben een IPhone 4s en een IPod Touch 4th gen gebruikt.
De app werkt is gemaakt om het boodschappen doen bij de Albert Heijn te versimpelen. De app geeft gebruikers de mogelijkheid om bijvoorbeeld voor het boodschappen doen een boodschappen lijstje te maken en meteen uit te zoeken of deze producten beschikbaar zijn in de winkel naar keuze. Ook de volgorde van het lijstje worden aangepast aan de meest optimale loop route en kan er gezocht worden naar de dichtstbijzijnde Albert Heijn. Dit is maar een greep uit de mogelijkheden die deze app de gebruiker bied, maar wij zien dit als de belangrijkste ‘features’ en gaan deze daarom ook testen.
Wij stellen eerst persona’s op om ons te kunnen verplaatsen in de gebruiker. Voor de persona’s hebben we gekozen voor een typische gebruiker met een vrouw en kinderen, en twee minder uiterste de ene een rijke zakenman die het altijd druk heeft en de andere een student die erg krap bij kas zit.
Daarna stellen we scenario’s op, typische manieren waarop de gebruikers de app gebruiken en die de meest gebruikte ‘features’ langs lopen. We lopen deze scenario’s door aan de hand van de persona’s.
We trekken conclusies uit het doorlopen de scenario’s en geven daarna adviezen om de app te verbeteren.
Methode
Persona's
Luigi Mario is een 20 jaar oude student aan de RU in Nijmegen, en heeft in zijn eentje een kamer op de Sterrenbosch van de SSHN waar hij erg tevreden mee is. Zijn familie komt oorspronkelijk uit Italië, maar zijn vlak voor de eerste wereldoorlog geëmigreerd naar Nederland. Hij komt uit een relatief klein gezin, samen met zijn oudere broer, Mario, die momenteel als loodgieter werkt om zijn paddo-verslaving te betalen. Zijn ouders zijn al met pensioen. Overdag gaat hij doordeweeks naar de uni, en ‘s avonds gaat hij uit met vrienden. In het weekend zit hij meestal op zijn kamer.
Hij heeft een iPhone die hij voornamelijk gebruikt om te Whatsappen, Facebooken, bellen, en af en toe een spelletje spelen. Hij is vrij bekwaam in het gebruik van zijn telefoon en weet hoe apps in het algemeen in elkaar zitten. Hij gebruikt de Appie-app doordeweeks om zijn lijstje te maken, en gebruikt het gemaakte lijstje daarna om in het weekend zijn boodschappen te doen bij de Albert Heijn, Groenestraat 193.
Robin Bassie-Adriaanse is een 42-jarige moeder. Haar zoon neemt zij vaak mee tijdens het boodschappen doen. Zij is niet zo bekwaam met smartphones, maar heeft uiteindelijk toch besloten een iPhone te kopen nadat zij er een had gekocht voor haar zoontje en had bevonden dat deze toch wel handig waren. Vroeger werkte Robin in het circus, maar sinds zij een kind heeft is zij gestopt met werken en is zij een huisvrouw, terwijl haar man de kostwinner in huis is.
Robin houdt van koken, en gebruikt de Appie-app dan ook voornamelijk om nieuwe recepten te vinden om te bereiden voor haar gezin. Ook doet zij doordeweeks kleine boodschappen omdat zij niet graag met heel veel boodschappen sjouwt, en geen auto heeft om de boodschappen mee te doen omdat haar man de auto nodig heeft voor het werk. Zij bezoekt religieus 1 Albert Heijn, en kent hier dan ook de route, dus sorteren is voor haar niet heel belangrijk.
Charles Moneymaker
is een 30 jarige Amerikaanse zakenman die nu al drie jaar in Amsterdam woont. Hij woont samen met zijn vriendin. Hij heeft het altijd druk en daarom heeft hij altijd haast en geen geduld. Overdag werkt hij op kantoor tot hij naar huis kan, dit is meestal rond 9 uur s ’avonds. Omdat hij s ’ochtend altijd vroeg moet beginnen heeft hij alleen s ’avond tijd om boodschappen te doen. Voor dat hij naar AH gaat vind hij het fijn om via de AH app. een boodschappen lijstje te maken en de meest efficiëntste loop route te bepalen. Hij heeft twee telefoons een BlackBerry om zijn zakelijk e-mails en berichten op te lezen een IPhone 5 om privé te gebruiken. Hij gebruikt zijn IPhone en kan er goed mee overweg. De grootste ergernis van Charles is traagheid en als de telefoon niet reageert. Hij is net binnen Amsterdam verhuist en weet hier in de buurt geen AH te vinden.
Scenario’s
1. Boodschappen doen
De actor wil op 25-4-2013 om 21:15 boodschappen gaan doen bij een Albert Heijn.
•Actor moet een winkel vinden in de buurt die open is.
•Actor moet een boodschappen lijstje samenstellen.
•Actor moet dit boodschappenlijstje sorteren op loop volgorden van de Albert Heijn waar de actor naar toe gaat.
Benodigde gegevens:
De locatie van de actor (kan gegeven worden door telefoon).
De artikelen die gekocht moeten worden.
2. Recept zoeken
De actor wil op 24-4-2013 13:27 een recept zoeken in de AH app.
•Actor moet een recept zoeken voor een bepaalde gang en uit een bepaalde keuken.
•De actor moet uitzoeken hoeveel kcal het gerecht bevat.
•De actor moet het recept toevoegen aan het lijstje.
•De actor moet het recept toevoegen aan zijn/haar favoriete recepten.
Benodigde gegevens:
De gang waar het recept voor gevonden moet worden, de keuken en de overigens eisen waar het recept aan moet voldoen.
Resultaten
Doorgelopen scenario's
Luigi Mario - Scenario 1
Gegevens:
De locatie van Luigi: Kamer 123 op sterrenbosch te Nijmegen.
De artikelen die Luigi nodig heeft (bovenop het lijstje dat hij al gemaakt heeft doordeweeks): "AH Conference handperen" en "AH Bakbacon.
• Luigi opent de app.
• Hij opent het 'winkels' venster, want hij weet dat zijn gebruikelijke AH om 21:00 sluit.
• Hij tikt rechtsboven in om een kaart te openen.
• Hij zoekt op "Sterrenbosch Nijmegen", en vindt de Albert Heijn aan de Daalseweg, die tot 22:00 open is.
• Hij tikt linksonder in om bij zijn lijstje te komen. Hij heeft doordeweeks al een lijstje samengesteld.
• Hij tikt op "Boodschappen toevoegen" en tikt "peren" in, er verschijnt een lijst met productcategorieën die voldoen aan deze omschrijving.
• Hij tikt op het pijltje naast "conference peren", er verschijnen 2 producten; "AH Conference peren voordeelzak", en "AH Conference handperen".
• Hij tikt op het plusje naast "AH Conference handperen" om deze toe te voegen aan de lijst.
• Hij tikt linksboven n om weer terug te gaan naar zijn lijstje.
• Hij tikt weer op "Boodschappen toevoegen" en tikt "bacon" in, er verschijnt een lijst met productcategorieën die voldoen aan deze omschrijving.
• Hij tikt op het pijltje naast "bacon", er verschijnt een lijst met verschillende producten, waaronder "AH Bakbacon".
• Hij tikt op het plusje naast "AH Bakbacon" om deze toe te voegen aan de lijst.
• Hij tikt linksboven in om weer terug te gaan naar zijn lijstje.
• Hij tikt op het voeten-icoontje bovenin. Er verschijnt een lijst met Albert Heijns in de buurt.
• Hij tikt op "Daalseweg 200, Nijmegen".
• De app heeft nu het lijstje gesorteerd op looproute.
• Luigi vertrekt richting de Daalweg (buiten scope).
Robin Bassie-Adriaanse - Scenario 1
Gegevens:
De locatie van Robin: Europaplein, Gennep
De artikelen die Robin nodig heeft: Grote pot Nutella, 6 biertjes, 2 1,5L flessen Coca-Cola, 2 stuks kipfilet, 1 pot kip tandoori saus.
• Robin opent de app.
• Zij weet niet zeker of haar Albert Heijn nog open is, dus gaat zij naar het 'winkels' venster.
• Zij tikt op het knopje 'Nu open', dit haalt alle winkels van de kaart die niet meer open zijn op dat moment.
• Zij zoekt op "Wilhelminaplein, Gennep", omdat dit haar vaste Albert Heijn is.
• Zij ziet geen Albert Heijn, en gaat er dus van uit dat haar Albert Heijn dicht is.
• Zij besluit morgen te gaan, maar wel nu alvast het lijstje samen te stellen.
• Zij tikt linksonderin om bij haar lijstje te komen.
• Zij tikt op "Boodschappen toevoegen" en tikt "nutella" in, er verschijnt een lijst met productcategorieën die voldoen aan deze omschrijving.
• Zij tikt op "nutella", deze wordt aan het lijstje toegevoegd.
• Zij voert "bier" in, er verschijnt een lijst met productcategorieën die voldoen aan deze omschrijving.
• Zij tikt op "bier", deze wordt toegevoegd aan het lijstje.
• Zij voert "cola" in, er verschijnt een lijst met productcategorieën die voldoen aan deze omschrijving.
• Zij tikt op "cola", deze wordt toegevoegd aan het lijstje.
• Zij voert "kipfilet" in, er verschijnt een lijst met productcategorieën die voldoen aan deze omschrijving.
• Zij tikt op "kipfilet", deze wordt toegevoegd aan het lijstje.
• Zij voert "tandoori saus" in, er verschijnt een lijst met productcategorieën die voldoen aan deze omschrijving.
• Zij tikt op "tandoori saus", deze wordt toegevoegd aan het lijstje.
• Zij tikt op het voetjes-icoontje bovenin, en selecteert: "Wilhelminaplein 4, Gennep".
• De app geeft aan dat het de "tandoori saus" niet kon sorteren, maar Robin weet waar dit staat, en besluit er niks aan te doen.
• De volgende dag gaat Robin naar de winkel met haar lijstje (buiten scope).
Charles Moneymaker - Scenario 1
Gegevens:
De locatie van Charles: Penthouse in Amsterdam op Willemsparkweg 89.
De artikelen die Charles nodig heeft: "Moët&Chandon Champange Impérial Brut" en "AH Excellent due prosciutti”
• Charles opent de app
• Hij opent het 'winkels' venster, want hij kent nog geen enkele AH in de omgeving
• Hij tikt rechtsboven in om een kaart te openen.
• Hij klikt op het ‘locate me’ knopje naast het adres invoer veld.
• Hij zoekt naar een Albert Heijn in de buurt die open is.
• Hij vindt de AH op de van Baerlesstraat.
• Hij klikt op de knop ‘mijn lijstje’.
• Hij tikt op "Boodschappen toevoegen" en tikt "champagne" in, hij ziet champagne op het scherm verschijnen en klikt hierop.
• Hij tikt op "champagne" in het venster, er verschijnen meerdere producten.
• Hij scrolt net zo lang tot hij "Moët&Chandon Champagne Impérial Brut" gevonden heeft.
• Hij tikt op het plusje naast "Moët&Chandon Champagne Impérial Brut" om deze toe te voegen aan de lijst.
• Hij tikt linksboven in om weer terug te gaan naar zijn lijstje.
• Hij tikt weer op "Boodschappen toevoegen".
• Hij pakt zijn BlackBerry op en kan nu dus niet meer gemakkelijk typen, hij gebruikt daarom de spraakherkenning, hij spreekt in de microfoon het woord “pizza”.
• Hij tikt "pizza" hij drukt daarna op gereed.
• Hij klikt in dit menu op het pijltje naast “pizza”.
• Er verschijnt een lijst met verschillende producten, waaronder AH Excellent due prosciutti ".
• Hij tikt op het plusje naast " AH Excellent due prosciutti " om deze toe te voegen aan de lijst.
• Hij tikt linksboven in om weer terug te gaan naar zijn lijstje.
• Hij tikt op het voeten-icoontje bovenin. Er verschijnt een lijst met Albert Heijns in de buurt.
• Hij tikt op "Baerlesstraat ".
• De app heeft nu het lijstje gesorteerd op looproute maar de champagne is niet verkrijgbaar bij deze AH.
• Hij gaat nogmaals naar het voeten-icoontje en druk op het ‘locate me’ knopje.
• Hij selecteert de AH “Johannes verhulsstraat 149” deze AH heeft de champagne maar de pizza niet.
• Hij herhaalt het zoeken naar Albert Heijns in de buurt tot dat hij bij de AH “Gerrit van der Veenstraat 57” komt deze heeft het gehele lijstje.
• De app heeft nu het lijstje gesorteerd op looproute.
• Charles vertrekt richting de Gerrit van der Veenstraat 57 (buiten scope).
Luigi Mario - Scenario 2
Gegevens:
Gang die Luigi wil: Hoofdgerecht.
Keuken die Luigi wil: Chinees.
Overige eisen: <30 minuten kooktijd.
• Luigi opent de app.
• Hij tikt op de knop "Recepten", er verschijnt een menu met bovenin een aantal voorgestelde recepten, met daaronder een menu met de opties: "Receptenvinder", "Mijn recepten", "Nu in Allerhande", en "Populair".
• Hij tikt op de knop "Receptenvinder", er verschijnt een menu waarin men de gang, de keuken, en de overige eisen kan vaststellen.
• Hij tikt op "Hoofd", "Chinees", en "<30 min", en daarna op de knop "69 Recepten tonen", er verschijnt een menu waarin met een gerecht kan selecteren.
• Hij scrolt een beetje naar beneden, en selecteert daarna "Babi pangang express", er verschijnt een venster met informatie over het recept.
• Luigi bekijkt het recept, en ziet dat het gerecht 750 kcal bevat.
• Hij ziet dat de ingrediënten bij het recept voor 4 personen is, en wilt dit aanpassen naar 1 persoon.
• Hij tikt op "4 pers". Er verschijnt een venster met alle ingrediënten, er is geen manier om het aantal personen aan te passen, dus tikt hij maar op de knop "Zet alles op mijn lijst". Er verschijnt een popup die het ervan op de hoogte stelt dat alle ingrediënten op zijn lijstje gezet zijn.
• Luigi tikt op de knop "Favoriet", er verschijnt een popup die hem ervan op de hoogte stelt dat het gerecht is toegevoegd aan zijn favorieten.
Robin Bassie-Adriaanse - Scenario 2
Gegevens:
Gang die Robin wilt: Lunch.
Keuken die Robin wilt: Alle.
Overige eisen: <20 minuten bereidingstijd.
• Robin opent de app.
• Zij tikt op de knop "Recepten", er verschijnt een menu met bovenin een aantal voorgestelde recepten, met daaronder een menu met de opties: "Receptenvinder", "Mijn recepten", "Nu in Allerhande", en "Populair".
• Zij tikt op de knop "Receptenvinder", er verschijnt een menu waarin men de gang, de keuken, en de overige eisen kan vaststellen.
• Zij tikt op "Lunch", "Alle", en "<20 min", en daarna op de knop "228 Recepten tonen", er verschijnt een menu waarin men een gerecht kan selecteren.
• Robin tikt bovenin op de knop "Waardering" om de recepten op waardering van andere gebruikers te sorteren.
• Zij scrolt, zoekend naar een gerecht dat zowel haar vrouw als haar kind zullen waarderen.
• Zij selecteert: "Wentelteefjes", er verschijnt een venster met informatie over het recept.
• Robin bekijkt het recept, ziet dat het gerecht 265 kcal bevat, en tikt daarna op de knop "Zet alles op mijn lijst", er verschijnt een popup die haar ervan op de hoogte stelt dat de benodigde ingrediënten op haar lijstje haar gezet.
Robin tikt op de knop "Favoriet", er verschijnt een popup die haar ervan op de hoogte stelt dat het gerecht is toegevoegd aan haar favorieten, maar dit popupvenster verdwijnt te snel om te zien wat er in staat.
Charles Moneymaker - Scenario 2
Gegevens:
Gang: Hoofd
Keuken: Geen voorkeur
Overige: Geen voorkeur
• Charles opent de app.
• Hij tikt onderin op "Recepten", er verschijnt een menu met bovenin een aantal voorgestelde recepten, met daaronder een menu met de opties: "Receptenvinder", "Mijn recepten", "Nu in Allerhande", en "Populair".
• Hij tikt op de knop "Receptenvinder", er verschijnt een menu waarin men de gang, de keuken, en de overige eisen kan vaststellen.
• Charles heef haast dus hij gaat een van de aanbevolen recepten maken.
• Hij scrolt door de voorgestelde recepten en selecteerd “Chillinoedels met runderreepjes”.
• Charles bekijkt het recept, ziet dat het gerecht 725 kcal bevat, en tikt daarna op de knop "Zet alles op mijn lijst", er verschijnt een popup die Charles ervan op de hoogte stelt dat de benodigde ingrediënten op zijn lijstje zijn gezet.
• Dit recept was al een van de favorieten van Charles en hij kan het daarom ook niet nogmaals toevoegen aan zijn favorieten.
Bevindingen:
• Meneer Moneymaker heeft een duurdere en exclusievere smaak dan de gemiddelde Nederlander, vanzelfsprekend zullen niet alle Albert Heijns zijn producten hebben. Er mist een functie die meneer Moneymaker laat zoeken naar de dichtstbijzijnde Albert Heijn die alle producten in het assortiment heeft.
• Meneer Adriaanse die leest niet zo snel, als meneer een recept toevoegd aan zijn favorieten recepten dan komt er een pop-up maar deze is zo snel weer weg dat meneer deze niet kan lezen.
• De meeste recepten in de app zijn gemaakt voor 4 personen en er is geen makkelijke manier om de ingrediënten voor het gerecht aan te passen op 1 tot 3 personen.
• Het zoeken naar dichtstbijzijnde Albert Heijns werkt naar verwachting en geeft vrijwel altijd het gewenste resultaat.
• Er zijn veel recepten te vinden in de app (12537 op het moment van schrijven).
• Recepten zijn makkelijk te vinden.
• Sorteren van recepten op relevantie, bereidingstijd, en waardering wil soms nog weleens verkeerd gaan (ontbrekende informatie wanneer op het betreffende stuk informatie gesorteerd wordt, soms wordt er überhaupt niet gesorteerd).
• Het is niet mogelijk om meerdere overige kenmerken te hebben tijdens het zoeken naar een recept.
Conclusie
Voor onze conclusie hebben wij besloten de 10 heuristieken van Nielsen te gebruiken, omdat deze standaard zijn in de industrie.
De app houdt zich redelijk goed aan de 10 heuristieken:
Visibility of system status
Het is altijd duidelijk waar de gebruiker zich bevindt. Onderin zijn er knoppen waarmee met in verschillende secties van de app kan komen, deze lichten op als de gebruiker in de betreffende sectie is.
De app is echter niet altijd snel en loopt soms enigszins vast, verder zijn er bij dit soort situaties geen dingen die aangeven dat er iets geladen wordt of dat er überhaupt iets gebeurt.
Match between system and the real world
De app gebruikt termen die voor iedereen te begrijpen zijn; zo zijn er knoppen op het menu met de labels "Mijn lijst", en "Wat vind jij?".
User control and freedom
Er is vrijwel altijd een duidelijk gemarkeerde 'nooduitgang' als men op een verkeerde knop drukt, in de vorm van een back-knop linksbovenin. Dit geldt voor de meeste iPhone-apps, en werkt dus prima.
Er is geen ondersteuning voor undo of redo. Dit valt deels toe te schrijven aan het feit dat is meestal ook niet nodig is binnen de applicatie, maar zou toch fijn zijn voor sommige dingen. Bijvoorbeeld: als men een recept aan het bekijken is en men drukt perongeluk op de knop "Zet alles op mijn lijst" is er geen manier om dit ongedaan te maken. Men zal alles handmatig, stuk voor stuk weer moeten verwijderen.
Consistency and standards
De app is consistent, all zijn menu's zien er ongeveer hetzelfde uit, en het komt nooit voor dat dezelfde term iets anders betekent in een andere situatie.
Error prevention
Er komen zelden fouten voor, maar als deze wel voorkomen (bijvoorbeeld bij het sorteren van recepten op relevantie, bereidingstijd, en waardering) is er geen foutmelding en geen manier om het op te lossen (behalve de app afsluiten en opnieuw starten).
Recognition rather than recall
De gebruiker hoeft vrijwel nooit zelf iets te onthouden omdat er heel veel in het lijstje wordt opgeslagen (vrijwel alles binnen de app wordt op het lijstje gezet, recepten, losse producten, etc.). Er is maar een punt waar dit wel het geval is, als men een nieuwe winkel zoekt die in de buurt is en daar de openings van wil weten. Dan moet men het adres van deze winkel onthouden. Zodat men later de loop route op deze winkel kan instellen.
Flexibility and efficiency of use
Als men vaak een bepaalde handeling uitvoert, is er geen manier om deze te versnellen. Dit is geen heel groot probleem, aangezien alles binnen de app vrij makkelijk te doen is, maar zou voor sommige handelingen toch leuk zijn (lijst van veelgekochte producten e.d.).
Aesthetic and minimalist design
Er staat vrijwel geen nutteloze informatie op het scherm, dit is een groot pluspunt. De knoppen nemen niet veel ruimte in beslag, en alle tekst wordt netjes weergegeven.
Help users recognize, diagnose, and recover from errors
Er zijn naar ons beste weten geen foutmeldingen, zelfs als er wel iets fout gaat, dus hier valt niet veel over te zeggen.
Help and documentation
Er is vrij veel documentatie beschikbaar in de vorm van "veelgestelde vragen". Ook wordt er bij het eerste opstarten van de app een kleine slideshow weegegeven met basisinformatie over de app, maar deze is daarna lastig terug te vinden.
Er is binnen de documentatie ook een zoekfunctie, en stappen die uitgevoerd moeten worden om met een bepaald probleem om te gaan zijn duidelijk uitgelegd.
Ook is er binnen de app een mogelijkheid om in verbinding te komen met een helpdesk.