Research and Development 1/2012-13/projecten/Stuiterballen/expert review
Inleiding
Wij hebben als app de 30 april app voor de koninginnedag en inhuldiging dit jaar gekozen. Deze app is uitgegeven door de politie zodat de verwachte menigte, makkelijk op de hoogte kan blijven van de actuele reisinformatie, hoe en waar de evenementen zijn en waar de hulpdiensten te vinden zijn.
We hebben deze app gekozen vanwege de actualiteit, het is bijna 30 april en dan zullen veel mensen van verschillende leeftijden deze app gaan gebruiken om de weg te vinden in Amsterdam, usability is dus belangrijk en het leek ons daarom interessant om dat te onderzoeken.
Methode
Persona's
1. Joep Hansen
- 20 jaar
- Student rechten
- Heeft al twee jaar een iPhone
- Gaat op 30 april naar Amsterdam voor de inhuldiging en de andere evenementen die dag
- Komt niet vaak in Amsterdam, weet er de weg dus niet, installeert daarom deze app
2. Herman Krokus
- 35 jaar
- Belastingadviseur
- Heeft al twee maanden een LG-P700
- Woont in Amsterdam dus kent er goed de weg, gaat uiteraard naar de inhuldiging, hij woont er tenslotte vlakbij
- Installeert de app 's ochtends, je weet maar nooit of hij van pas komt
3. Bram Janssen
- 70 jaar
- Gepensioneerd
- Heeft de iPhone van een vriend geleend om een makkelijk overzicht te hebben over wat er te doen is
- Komt niet uit Amsterdam gaat vooral voor de inhuldiging
- Heeft nog nooit eerder iets met een smartphone gedaan, heeft wel een korte uitleg gehad hoe je ermee om moet gaan.
Scenario's
1. Persona heeft zich bezeerd en wil zo snel mogelijk naar de eerste hulp.
De persona moet de dichtsbijzijnde eerste hulp post vinden.
De persona moet een route naar die eerste hulp post zien.
2. Persona zoekt tijd en locatie van een bepaald evenement.
De persona moet zoeken naar het evenment.
De persona wil de tijd zien en een adres en route naar het evenement.
Resultaten
Persona 1
Scenario 1
- Persona 1 opent de app
- Persona 1 ziet niets over ehbo, maar besluit op kaart te drukken om te zien of daar wat te zien is
- De kaart toont de Zuid Atlantische Oceaan
- Persona 1 vindt Amsterdam op de kaart
- Persona 1 weet niet precies waar hij is, maar besluit op een van de icoontjes te drukken en navigatie te starten om te zien waar hij is.
- Nu hij weet waar hij is zoekt hij op de kaart de dichtsbijzijnde ehbo post en start navigatie
- Met de navigatie weet persoon 1 snel de ehbo post te vinden
Scenario 2
- Persona 1 opent de app
- Persona 1 navigeert naar 'programma'
- Persona 1 selecteert de betreffende dag
- Hij scrollt naar beneden en selecteert een activiteit
- Na geklikt te hebben op een activiteit ziet hij de tijd en locatie, met wat extra informatie
- Bij het klikken op de kaart die weergegeven wordt onder het evenement krijgt Persona 1 een foutmelding
- Persona 1 heeft de benodigde informatie en gebruikt die om met een andere applicatie de weg te vinden
- Hij sluit de app af
Persona 2
Scenario 1
- Persona 2 opent de app
- Persona 2 ziet niets over ehbo, maar besluit op kaart te drukken om te zien of daar wat te zien is
- De kaart toont de Zuid Atlantische Oceaan
- Persona 2 vindt Amsterdam op de kaart
- Persona 2 weet de weg in Amsterdam en vindt dus gauw waar hij nu is
- Persona 2 zoekt de dichtbijzijnde ehbo post, die weet hij zo wel te vinden en hij sluit de app
Scenario 2
- Persona 2 opent de app
- Persona 1 selecteert de betreffende dag
- Hij scrollt naar beneden en selecteert een activiteit
- Na geklikt te hebben op een activiteit ziet hij de tijd en locatie, met wat extra informatie
- Persona 2 weet nu waar hij moet zijn en sluit de app
Persona 3
Scenario 1
- Persona 3 opent de app
- Persona 3 ziet niets over ehbo, en gaat er van uit dat informatie wel bij info zal staan
- Persona 3 ziet dat daar niets nuttigs staat en gaat naar kaart
- De kaart toont de Zuid Atlantische Oceaan
- Persona 3 weet niet precies hoe de kaart werkt en hoe bij Amsterdam te komen en vraagt een omstander om hulp
- De omstander vindt Amsterdam voor persona 3
- Persona 3 kijkt op het straatbordje en zoekt die straat op de kaart
- Persona 3 ziet waar de ehbo post is en probeert zich aan de omgeving te orienteren om de richting te zoeken
- Persona 3 sluit de app
Scenario 2
- Persona 3 opent de app
- Persona 3 klikt op programma
- Persona 3 klikt op het gekozen evenement
- Persona 3 lees de tijden en het blokje informatie over het evenement
- Persona 3 scrolt naar beneden en ziet een pijltje op de kaart
- Om te weten te komen waar hij moet zijn klikt hij op de kaart
- Persona 3 krijgt een foutmelding
- Persona 3 klikt op kaart
- Persona 3 ziet niets meer van de kaart door alle bolletjes
- Persona 3 vraagt de weg en sluit de app
Conclusie
- Visibility of system status
- Bij het gebruik van de app wordt goed weergegeven waar je je bevind. Dit is zichtbaar door de tabbladen.
- Match between system and the real world
- In de app is actueel nieuws over Amsterdam zichtbaar, een kaart met allerlei informatie en een programma over wat er de dag allemaal te doen is.
- User control and freedom
- De tabbladen zijn niet allemaal tegelijk te zien. Dus als je van actueel naar info wilt navigeren dan moet eerst de tabblad balk worden verschoven om het info tabblad te kunnen zien. Het is altijd mogelijk om naar een ander tabblad te navigeren en de status van elk tabblad wordt onthouden.
- Consistency and standards
- De app is consistent in alles behalve op de mobiel van Stan onder het tabje kaart, daar staat een kleine foutmelding over dat een Google Play-service moet worden bijwerken, en deze tekst is als enige in het zwart samen met een knop die anders is dan de rest.
- Error prevention
- De app geeft een berichtje als er Google Play-services bij moeten worden gewerkt voor het tonen van de kaart. De app is een keer gecrasht toen whatsapp over de app was geopend.
- Recognition rather than recall
- Als er onder een tabblad verder wordt geklikt laat de app dit niet zien. Er staat dan nog steeds alleen bij welk tabbald je zit. Je moet dus onthouden of je verder hebt geklikt. Al kan er hooguit twee keer verder worden geklikt dus is dit niet z'n groot probleem.
- Flexibility and efficiency of use
- Er kan snel van tabblad geswitcht worden met een swipe-beweging. De status van elk tabblad wordt onthouden dus het is mogelijk om snel even te switchen naar een tabblad en vervolgens weer verder te gaan waar je gebleven was.
- Aesthetic and minimalist design
- Er is veel informatie zichtbaar op een scherm en de icoontjes zijn duidelijk. Er zit alleen een balk bovenin waarop de naam van de app staat en op welk tabblad de bebruiker zich bevindt. Dit is overbodig omdat dit al duidelijk zichtbaar is aan de knop van het tabblad, deze is namelijk oranje geworden.
- Help users recognize, diagnose, and recover from errors
- Als de kaart niet getoond kan worden wordt aan gegeven waarom dit niet kan met een knop erbij om het op te lossen (Google Play-serveces bijwerken). De app is ook zomaar een keer gecrasht, hier stond geen reden of oplossing bij, wel een mogelijkheid om dit te rapporteren.
- Help and documentation
- Er is een beschrijving over wat de app allemaal kan. Deze zit alleen wel verstopt onder Berichten > Archief > Welkom!. In dit archief zijn ook all bijwerkingen van de app te vinden. Er is nog meer te lezen over de app onder Info > Over de app.