Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2009-10/Groep 04 Groepsnaam
- Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2009-10/Groep 04 Groepsnaam/Notulen
- Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2009-10/Groep 04 Groepsnaam/Nuttige Links
Groep 04 - Voortgang Informatie Systeem (VIS)
Werkstuk Requirements Engineering
Orhan Özdemir, Luc Vandewall, Mark Spreeuwenberg, Geert Smelt, Tolga Gök
Onderwijsinstituut voor Informatica en Informatiekunde
Radboud Universiteit Nijmegen
version 18 februari 2022
De inhoud is opgebouwd als volgt.
Inhoud
- 1 Introduction
- 2 Problem statement
- 3 Case analysis
- 4 Requirements
- 4.1 Use cases
- 4.1.1 Use case survey
- 4.1.2 Integrated use case diagram
- 4.1.3 Individual use cases
- 4.1.3.1 Examenaanvraag
- 4.1.3.2 Behandeling Curriculumregels
- 4.1.3.3 Bekijken studievoortgang
- 4.1.3.4 Goedkeuring vakkenpakket
- 4.1.3.5 Toekenning examen
- 4.1.3.6 Aanvraag vrijstelling
- 4.1.3.7 Goedkeuring vrijstelling
- 4.1.3.8 Aanvraag (keuze)vakken
- 4.1.3.9 Goedkeuring (keuze)vakken
- 4.1.3.10 Invoer Testimonium
- 4.1.3.11 Behandeling Testimonium
- 4.2 Scenarios
- 4.2.1 Individual scenarios
- 4.2.1.1 Scenario Examenaanvraag
- 4.2.1.2 Scenario Behandeling Curriculumregels
- 4.2.1.3 Scenario Studievoortgang
- 4.2.1.4 Scenario Goedkeuring Vakkenpakket
- 4.2.1.5 Scenario Toekenning Examen
- 4.2.1.6 Scenario Aanvragen Vrijstelling
- 4.2.1.7 Scenario Goedkeuren Vrijstelling
- 4.2.1.8 Scenario Aanvraag (keuze)vakken
- 4.2.1.9 Scenario Goedkeuring (keuze)vakken
- 4.2.1.10 Scenario Invoer Testimonium
- 4.2.1.11 Scenario Behandeling Testimonium
- 4.2.2 Integrated Domain Model
- 4.2.1 Individual scenarios
- 4.3 Non-functional Requirements
- 4.1 Use cases
- 5 Addendum
Introduction
In dit verslag kunt u meer informatie vinden over de totstandkoming van de requirements voor het ‘Voortgang Informatie Systeem’ (VIS) die voor de Radboud Universiteit, onderwijsinstituut Informatica & Informatiekunde, gerealiseerd gaat worden. Het verslag zal door zowel de opdrachtgever als de systeemprogrammeur gebruikt worden om een beter inzicht te krijgen in het te ontwikkelen systeem.
Behandeling van examenaanvragen die door de studenten ingediend worden, verlopen momenteel niet naar behoren binnen de onderwijsinstituut Informatica & Informatiekunde. Er is momenteel geen centrale geautomatiseerd ‘hulpmiddel’ beschikbaar die de examenaanvragen behandelt. Momenteel worden de examenaanvragen die de studenten indienen door verschillende afdelingen soms dubbel en veelal op papier gecontroleerd. Dit leidt tot veel administratief werk en is bovendien niet efficiënt. De afdelingen en de belanghebbenden voor de examenaanvragen zijn:
- Onderwijsbureau
- Centrale studentenadministratie (zal niet in dit document worden behandeld)
- Facultaire studentenadministratie
- Examencommissie
- Student
Onderwijsinstituut Informatica & Informatiekunde heeft aangegeven dat er in de toekomst behoefte is voor een centrale geautomatiseerde monitoring ‘hulpmiddel’ om de studievoortgang van de studenten actief en gestructureerd in de handen te nemen.
Het te realiseren ‘Voortgang Informatie Systeem’ zal meer inzicht verschaffen in de onderwijs examen regeling (OER) zodat zowel Informatica- en Informatiekundestudenten als verschillende instanties binnen het Radboud Universiteit het vakkenpakket kunnen monitoren en goedkeuren. Door structuur en digitalisatie zal het proces sneller en overzichtelijker worden voor zowel de studenten als de universiteit zelf. Daarnaast geeft het systeem de mogelijkheid om op een natuurlijke manier vragen omtrent vrijstelling, stages, (vrije) keuze vakken en het examenaanvraag te stellen. Hierdoor zal het 'Voortgang Informatie Systeem' ook een brug vormen tussen docenten en bovengenoemde belanghebbende.
Problem statement
Op dit moment worden veel administratieve handelingen omtrent bachelor en master curricula analoog verwerkt, wat een aanzienlijke aanslag op de tijd vormt voor alle betrokkenen instellingen. Zo moet er bijvoorbeeld met de hand worden gecontroleerd of iemand voldoet aan de eisen die voor een bepaald examen zijn gesteld; en kunnen testimonia niet digitaal worden verwerkt. Deze en meer zaken zijn belastend voor zowel de examencommissie, de Facultaire Studenten Administratie als voor de studenten. Daarnaast is er nog het probleem dat niet voor iedereen duidelijk is wat de regels zijn en zijn sommige regels anders te interpreteren. Tenslotte is binnen het huidige systeem moeilijk om de voortgang van studenten te monitoren door studieadviseurs. Zo wordt er alleen door middel van gesprekken in het eerste jaar gecommuniceerd over de voortgang van een student, in de daarop volgende jaren is monitoring een stuk lastiger. Deels heeft dit te maken doordat niet duidelijk is welke vakken studenten nog open hebben staan en binnen welke curricula ze vallen.
In de huidige situatie zijn er dus eigenlijk meerdere problemen waarvoor het nieuwe systeem een oplossing moet bieden:
- Het is voor studenten een lastig karwei om er achter te komen of hun vakkenpakket wordt goedgekeurd.
- Er wordt nog veel analoog uitgevoerd wat zorgt voor veel papierwerk en een grotere tijdsduur van procedures. (NB: Studenten moeten soms wel naar 3 partijen om een testimonium goed te laten keuren!)
- De aanvraag van een examen is een intensief karwei. Er moet namelijk met de hand gecontroleerd worden of een student de juiste vakken heeft gehaald. Zoals je hieronder kunt zien is het huidige traject een lang traject waar sommige instanties zelfs meerdere keren in voorkomen.
- Student
- Facultaire Studentenadministratie
- Opleidingsbureau
- Examencommissie
- Facultaire studentenadministratie
- Centrale Studentenadministratie
- Het is voor zowel studenten als studieadviseurs vrij lastig om erachter te komen wat een student nog moet doen voordat deze een examen kan aanvragen.
Case analysis
Stakeholder analysis
# | Naam | Aanspreekpunt | Rol | Locatie | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Onderwijsbureau | Vera Kamphuis | Aanspreekpunt voor studenten en controleren van de lijsten met gevolgde vakken | V.Kamphuis@cs.ru.nl | HG02.540 |
2 | Studieadviseurs | Vera Kamphuis | Ondersteunen van studenten tijdens hun studie | V.Kamphuis@cs.ru.nl | HG02.540 |
3 | Examencommissie | Patrick van Bommel | Het goedkeuren van een propedeutisch-, bachelor- of masterexamen; het verlenen van een vrijstelling; het opstellen van de curriculum | examencommissie@cs.ru.nl | HG02.611 |
4 | Centrale Studentenadministratie | - | Controle op behaalde vakken | balie@dsz.ru.nl | Comeniuslaan 4 |
5 | Facultaire Studentenadministratie (externe actor) | Mw. Clementine Hendriks | Wijzigen van tentamenresultaten, aanvraag examen doorgeven aan onderwijsbureau | - | HG00.134 |
6 | Docenten | Stijn Hoppenbrouwers | Bekijken van aanvraag voor vrijstelling, brengt advies uit naar de examencommissie over een vrijstelling en het ondertekenen van testiomia | stijnh@cs.ru.nl | HG02.611 |
7 | Studenten | Wij als groep | Inzien van studievoortgang; aanvragen examens en/of een vrijstelling | - | - |
Mission and vision statement
Mission
Het aanbrengen van een beter inzicht in de OER voor een betere gebruikersvriendelijkheid en snellere afhandeling van individuele examen(aan)vragen. Nu kost het namelijk heel wat moeite om bijvoorbeeld een examenaanvraag volledig af te ronden. Verder is het voor student erg lastig om uit te zoeken welke vakken ze nog mogen en/of moeten volgen voordat een examenaanvraag wordt goedgekeurd.
Vision
Een digitaal platform wat een basis vormt voor het snel afhandelen van examenaanvragen en gerelateerde vraagstukken. Bij het afhandelen van deze onderdelen dienen zoveel vraagstukken automatisch plaats te vinden. Er zijn echter ook onderdelen die niet volledig geautomatiseerd kunnen worden (voor deze onderdelen zal het nieuwe systeem wel ondersteuning bieden). Verder zal het systeem ook per student een duidelijk overzicht geven van de studievoortgang.
Value
Hieronder de value's die leidinggevend zijn voor het samenstellen van de requirements.
- Probleemgerichtheid ten behoeve van nut en relevantie:
Het is belangrijk om ons alleen te focussen op de essentiële vraagstukken die na de probleemstelling zijn vastgesteld.
- Voortvarendheid:
De planning dient up to date te zijn om een constant tempo en ritme van de werkwijze te waarborgen.
- Tijdige bijsturing en reflectie:
In dit proces is het noodzakelijk een balans te vinden tussen enerzijds verdieping en reflectie en anderzijds slagvaardigheid waardoor tijdig bijgestuurd kan worden om de gestelde doelen te bereiken.
- Betrokkenheid projectleider:
De projectleider heeft een 'overall view' en speelt daarom een centrale rol bij het vaststellen van de strategische richting en de vormgeving daarvan. Hij stelt de kaders vast en heeft de regie van het proces.
Executive Sponsor's Viewpoint
In dit onderdeel beantwoorden de stakeholders genaamd Vera Kamphuis (studieadviseur) en Patrick van Bommel (lid van examencommissie) een viertal vragen. Hierdoor krijgen we meer duidelijkheid over hun verwachtingen.
Vera Kamphuis (studieadviseur)
- Wat is het probleem?
Momenteel moet met de hand worden nagekeken of iemand de juiste vakken heeft gehaald om het examen te halen. Dit is zeer omslachtig en ouderwets. Daarnaast vindt dat ze hiermee eigenlijk de taken van de examencommissie overneemt, maar er geen lid van is. Het traject van een examen aanvraag is nu als volgt:
- Student
- Facultaire
- Opleidingsbureau
- Examencommissie
- Facultaire studentenadministratie
- Centrale Studentenadministratie
- Waarom moet er een systeem komen?
Er moet dus een systeem komen dat de juiste taken bij de juiste personen neerlegt (administratief werk bij de administratie e.d.) en de tussenstappen in het traject moeten de juiste informatie aanleveren voor de eerstvolgende stap. Op deze manier komen de juiste taken bij de juiste mensen terecht en overlapt het niet mekaar.
- Waarom moet er een computersysteem komen?
Omdat examenaanvragen digitaal gaan is het dus ook logisch dat er een computersysteem komt die dit allemaal sorteert en bij de juiste mensen neerlegt.
- Wie zullen er beïnvloed worden door het systeem (implementatie)? Hoe?
De volgende groepen hebben met het systeem te maken als het geïmplementeerd wordt:
- Studenten (invoeren en uitlezen van examenaanvragen en vakken)
- Docenten (Reageren op vrijstelling, reageren op vervanging van een vak, wijzigen van een tentamenresultaat)
- Onderwijsbureau (krijgt van de FSA een document met gevolgde vakken van het student, dit document moet gecontroleerd worden op aantal behaalde EC (volgens de regeling binnen de OER) en moet worden doorgestuurd naar de examencommissie)
- Facultaire Studenten Administratie (erkenning van de aanvragen en behalen van het examen)
- Examencommissie (Controle en goedkeuring van aanvragen)
- Studieadviseurs (De voortgang van een student)
Patrick van Bommel (lid van examencommisie)
- Wat is het probleem?
Meneer van Bommel vind dat er processen zijn die niet handmatig maar digitaal behandeld kunnen worden. Het liefst moet er geen papier meer binnen de organisatie zijn zoals nu bij het invoeren van cijferlijsten of examenaanvragen.
- Waarom moet er een systeem komen?
Er moet een systeem komen omdat er nu te veel papier in omloop is. Een student moet nu allerlei instanties af om een handtekening te halen.
- Waarom moet er een computersysteem komen?
Met het digitaliseren van aanvragen en data is het overzichtelijker en duidelijker voor alle partijen. Hierdoor verminderd de kans op bijvoorbeeld verlies van data.
- Wie zullen er beïnvloed worden door het systeem (implementatie)? Hoe?
De volgende groepen hebben met het systeem te maken als het geïmplementeerd wordt:
- Studenten (invoeren en uitlezen van examenaanvragen en vakken)
- Docenten (Reageren op vrijstelling, reageren op vervanging van een vak, wijzigen van een tentamenresultaat)
- Onderwijsbureau (krijgt van de FSA een document met gevolgde vakken van het student, dit document moet gecontroleerd worden op aantal behaalde EC (volgens de regeling binnen de OER) en moet worden doorgestuurd naar de examencommissie)
- Facultaire Studenten Administratie (erkenning van de aanvragen en behalen van het examen)
- Examencommissie (Controle en goedkeuring van aanvragen)
- Studieadviseurs (De voortgang van een student)
Statement of work
Risk analysis
In dit hoofdstuk zullen de verschillende risico’s binnen het project worden beschreven. Tevens zal de kans van het voordoen van de risico’s worden aangegeven en de maatregelen om het risico tegen te gaan op te vangen.
Risico | Kans * | Impact ** | Prioriteit *** | Eigenaar | Tegenmaatregel | Preventie |
---|---|---|---|---|---|---|
Calamiteiten | 0.1 | 4 | 0.4 | Projectgroep | Herplanning (indien mogelijk) | n.v.t |
Beschikbaarheid opdrachtgever | 0.5 | 2 | 1 | Tolga | Communicatie via dhr. Braakensiek | Tijdens verloop project contact houden met opdrachtgever |
Dataverlies | 0.1 | 2 | 0.2 | Mark/Geert | Back-up terugzetten | Regelmatig back-ups maken |
Slechte communicatie met de klant | 0.1 | 4 | 0.4 | Luc | Communicatie proberen te verbeteren. Lukt dit niet: overleggen met de dhr. Braakensiek | Tijdens verloop van het project contact houden met de opdrachtgever |
Omvang project onderschatten | 0.6 | 3 | 1.8 | Tolga | Teamleider moet wijzen op de omvang, en nauw planning in de gaten houden | Realistisch na blijven denken over de grootte van het project |
Requirements verkeerd opgevat | 0.2 | 4 | 0.8 | Tolga | Requirements ook voorleggen aan de opdrachtgever | Requirements laten ondertekenen door de opdrachtgever |
Klant heeft geen vertrouwen meer in project | 0.2 | 4 | 0.8 | Tolga | Overleggen met de klant | Wekelijks duidelijk rapporteren over de voortgang |
Kwaliteit van producten voldoet niet aan de gestelde eisen | 0.6 | 2 | 1.2 | Geert/Mark | Kwaliteitsbewakers/Documentalisten moeten de kwaliteit voldoende in de gaten houden | Documenten reviewen |
Planning wordt niet nageleefd | 0.7 | 3 | 2.1 | Orhan/Luc | Indien nodig: herplannen en mensen aanspreken op de werkzaamheden | Werken volgens de planning |
Projectleden onvoldoende gemotiveerd | 0.4 | 3 | 1.2 | Tolga | Projectleden motiveren of sancties invoeren om te voorkomen dat het project gevaar loopt | Zorgen voor een goede werksfeer |
Teamleider(s) houden te weinig toezicht op de voortgang | 0.5 | 2 | 1 | Orhan/Luc | Onderling overleggen hoe er tot een oplossing gekomen kan worden zonder dat het project gevaar loopt | Toezicht houden op de voorgang van het project |
Informatie verschaft door de Radboud Universiteit is onjuist | 0.3 | 3 | 0.9 | Projectgroep | Indien nodig navraag doen over de correctheid van de informatie | n.v.t |
(* Kans 0 – 1
(** Impact 1 = gering, 4 = hoog
(*** Prioriteit, kans x impact, 0.1 lage prioriteit, 4 hoog
Requirements
Use cases
Use case survey
# | Name | Description | Initiating actor |
---|---|---|---|
1 | Examenaanvraag | De mogelijkheid voor een student(e) om zijn of haar propedeutisch, bachelor of masterexamen aan te vragen. Hierbij zullen de betrokken instellingen binnen de RU op de hoogte worden gesteld van deze aanvraag; waarop terugkoppeling volgt. | Student |
2 | Behandeling Curriculumregels | De mogelijkheid voor het onderwijsbureau om de regels betreffende het curriculum te vertalen in de juiste programma's in het systeem. | Onderwijsbureau |
3 | Bekijken Studievoortgang | De mogelijkheid voor de student (en voor de studieadviseur/Onderwijsbureau) om de studievoortgang (van een student) in te zien . | Student, Studieadviseur |
4 | Goedkeuring Vakkenpakket | De goedkeuring van een aangevraagd vakkenpakket door de examencommissie die niet in eerste instantie door VIS kunnen worden goedgekeurd. | Examencommissie |
5 | Toekenning Examen | VIS brengt de examencommissie op de hoogte van een examen goedkeuring, waarna het totale pakket volgens de OER is afgesloten en daarmee het examen kan worden toegekend. | Examencommissie |
6 | Aanvraag Vrijstelling | Studenten kunnen vrijstelling voor vakken aanvragen via VIS. | Student |
7 | Goedkeuring Vrijstelling | De examencommissie kan bepalen of een student al dan niet vrijstelling krijgt voor een vak; alles via VIS. | Docent |
8 | Aanvraag (keuze)vakken | De student kan een aanvraag voor een bij- of keuzevak indienen bij de examencommissie. | Student |
9 | Goedkeuring (keuze)vakken | De goedkeuring van een bij- of keuzevak. | Examencommissie |
10 | Invoer Testimonium | Hiermee kan digitaal een testimonium worden ingediend bij de docent. | Student |
11 | Behandeling Testimonium | Hiermee kan digitaal een testimonium worden behandeld. | Docent |
Integrated use case diagram
Individual use cases
Examenaanvraag
Use Case: | Examenaanvraag |
---|---|
Iteration | Focused |
Description | De mogelijkheid voor een student(e) om zijn of haar propedeutisch, bachelor of masterexamen aan te vragen. Hierbij zullen de betrokken instellingen binnen de RU op de hoogte worden gesteld van deze aanvraag; waarop terugkoppeling volgt. |
Version | 1.0 |
Actors | Student |
Basic course of events |
|
Exception Paths |
I (Vanaf Basic Course of Events stap 2)
II (Vanaf Basic Course of Events stap 6)
|
Triggers | Start Examenaanvraag functie |
Assumptions |
|
Preconditions | Student is ingelogd binnen het systeem |
Postconditions |
|
Related business rules |
|
Domain Model | |
Author | Luc Vandewall |
Date | 12 November 2009 |
Behandeling Curriculumregels
Use Case: | Behandeling Curriculumregels |
---|---|
Iteration | Focused |
Description | De mogelijkheid voor het onderwijsbureau om de regels betreffende het curriculum te vertalen in de juiste programma's in het systeem. |
Version | 1.0 |
Actors |
|
Basic course of events |
A Nieuw Curriculum aanmaken
|
Alternative Paths |
B Curriculum wijzigen
C Curriculum verwijderen
|
Triggers | Start 'Wijziging Curriculum' functie |
Assumptions |
|
Preconditions | De gebruiker is ingelogd binnen het systeem |
Postconditions | Curricula zijn ingevoerd, aangepast, danwel verwijderd. |
Domain Model | |
Author | Luc Vandewall |
Date | 12 November 2009 |
Bekijken studievoortgang
Use Case: | Bekijken studievoortgang |
---|---|
Iteration | Focused |
Description | De mogelijkheid voor de student (en voor de Studieadviseur/Onderwijsbureau) om de studievoortgang (van een student) in te zien. |
Version | 1.0 |
Actors | Student (A) of Studieadviseur/ Onderwijsbureau (B) |
Basic course of events |
A. (Studenten)
|
Triggers |
Gebruiker (studieadviseur/onderwijsbureau of student) klikt op de knop "Bekijken studievoortgang". |
Assumptions |
|
Preconditions |
|
Postconditions | - |
Related business rules |
|
Domain model | |
Author | Mark Spreeuwenberg |
Date | 1 December 2009 |
Goedkeuring vakkenpakket
Use Case | Goedkeuring Vakkenpakket |
---|---|
Iteration | Focused |
Description | De goedkeuring van een aangevraagd vakkenpakket door de examencommissie die niet in eerste instantie door het systeem kunnen worden goedgekeurd. |
Version | 1.0 |
Basic course of events |
|
Alternative paths |
I (Vanaf Basic Course of Events stap 1)
|
Triggers | 'Behandeling Vakkenpakket' is via alternative path I doorlopen |
Assumptions |
|
Preconditions |
|
Postconditions |
|
Related business rules |
|
Domain Model | |
Author | Geert Smelt |
Date | 30-11-09 |
Toekenning examen
Use Case: | Toekenning examen |
---|---|
Iteration | Focused |
Description | Het systeem brengt de examencommissie op de hoogte van een examen goedkeuring, waarna het totale pakket volgens de OER is afgesloten en daarmee het examen kan worden toegekend. |
Version | 1.0 |
Actors |
Examencommissie |
Basic course of events |
|
Alternative Paths |
I (Vanaf Basic Course of Events stap 3)
|
Triggers | Start Toekenning Examen functie in het systeem door examencommissie. |
Assumptions |
|
Preconditions | De gebruiker is ingelogd binnen het systeem |
Postconditions |
|
Related business rules |
|
Domain Model | |
Author | Orhan Özdemir, Luc Vandewall |
Date | 17 December 2009 |
Aanvraag vrijstelling
Use Case: | Aanvraag vrijstelling |
---|---|
Iteration | Focused |
Description | Studenten kunnen vrijstelling voor vakken aanvragen via het systeem. |
Version | 1.0 |
Basic course of events |
|
Alternative paths | - |
Triggers | Start 'Vrijstelling(en) aanvragen' functie binnen het systeem. |
Assumptions |
|
Preconditions |
|
Related business rules |
|
Domain Model | |
Author | Geert Smelt |
Date | 28-12-09 |
Goedkeuring vrijstelling
Use Case: | Goedkeuring vrijstelling |
---|---|
Iteration | Focused |
Description | De examencommissie kan bepalen of een student al dan niet vrijstelling krijgt voor een vak; alles via het systeem. |
Version | 1.0 |
Basic course of events |
|
Alternative paths |
I (Na stap 1 van Basic Course of Events)
II (Na stap 2 van Basic Course of Events)
|
Triggers | Start 'Vrijstelling(en) goedkeuren' functie binnen het systeem. |
Assumptions |
|
Preconditions |
|
Related business rules |
|
Domain Model | |
Author | Geert Smelt |
Date | 17-12-09 |
Aanvraag (keuze)vakken
Use Case: | Aanvraag (keuze)vakken |
---|---|
Iteration | Focused |
Description | De student kan een aanvraag voor een bij- of keuzevak indienen bij de examencommissie. |
Version | 1.0 |
Basic course of events |
|
Alternative paths | |
Extension Points | Bij alternative path 1 wordt er een extension gemaakt naar 'Goedkeuring Vakkenpakket'. |
Triggers | Start Vakkenpakket aanvraag functie |
Assumptions |
|
Preconditions |
|
Postconditions |
|
Related business rules |
|
Domain Model | |
Author | Orhan Özdemir |
Date | 28-12-09 |
Goedkeuring (keuze)vakken
Use Case: | Goedkeuring (keuze)vakken |
---|---|
Iteration | Focused |
Description | De goedkeuring van een bij- of keuzevak. |
Version | 1.0 |
Basic course of events |
|
Alternative paths |
I (Na stap 1 van Basic Course of Event)
|
Triggers | Functie 'Aanvraag (keuze)vakken.' |
Assumptions |
|
Preconditions |
|
Postconditions |
|
Related business rules |
|
Domain Model | |
Author | Geert Smelt |
Date | 28-12-09 |
Invoer Testimonium
Use Case: | Invoer Testimonium |
---|---|
Iteration | Focused |
Description | Hiermee kan digitaal een testimonium worden ingediend bij de docent. |
Version | 1.0 |
Basic course of events |
|
Triggers | Start 'Invoer Testimonium' functie binnen het systeem door de student |
Assumtions |
|
Preconditions | De student is ingelogd binnen het systeem |
Related business rules |
|
Domain Model | |
Author | Orhan Özdemir |
Date | 24 November 2009 |
Behandeling Testimonium
Use Case: | Behandeling Testimonium |
---|---|
Iteration | Focused |
Description | Hiermee kan digitaal een testimonium worden behandeld. |
Version | 1.0 |
Basic course of events |
|
Triggers | Start 'Behandeling Testimonium' functie binnen het systeem door de student |
Assumtions |
|
Preconditions | De docent is ingelogd binnen het systeem |
Postconditions |
|
Related business rules |
|
Domain Model | |
Author | Orhan Özdemir |
Date | 24 December 2009 |
Scenarios
Individual scenarios
Scenario Examenaanvraag
Scenario 1
- Peter logt in binnen VIS in en opent de functie 'Examen aanvragen.'
- VIS toont een lijst met de examens die Peter aan kan vragen.
- Peter selecteert het examen 'Bachelor Informatica.'
- VIS geeft een overzicht van het geselecteerde examen en vraagt of het de juiste is.
- Peter klikt op de bevestigingsknop om te bevestigen hij het juiste examen heeft geselecteerd.
- VIS stuurt een bevestigingsmail naar Peters emailadres om te controleren of Peter inderdaad het examen aangevraagd heeft.
- Peter opent de webmail van de universiteit en klikt op de ontvangen link om zijn examenaanvraag te bevestigen.
- VIS past het profiel van Peter aan met de status van de aanvraag.
- VIS stuurt Peter een email over het gebruik van digitale testimonia bij het inleveren van cijfers na de sluitingsdatum.
- VIS geeft de sluitingsdatum voor de testimonia weer in het profiel van Peter.
Scenario 2
- Peter logt in binnen VIS en opent de functie 'Examen aanvragen.'
- VIS geeft Peter een lege optielijst voor examenaanvragen, hetgeen betekent dat Peter nog geen examens kan aanvragen.
- Peter sluit VIS.
Scenario 3
- Peter logt in binnen VIS in en opent de functie 'Examen aanvragen.'
- VIS toont een lijst met de examens die Peter aan kan vragen.
- Peter selecteert het examen 'Bachelor Informatica.'
- VIS geeft een overzicht van het geselecteerde examen en vraagt of het de juiste is.
- Peter klikt op de bevestigingsknop om te bevestigen hij het juiste examen heeft geselecteerd.
- VIS stuurt een bevestigingsmail naar Peters emailadres om te controleren of Peter inderdaad het examen aangevraagd heeft.
- Peter opent de webmail van de universiteit, maar laat na de email, middels een klik op de ontvangen link, te bevestigen.
- VIS stuurt Peter om de zeven dagen een herinneringsmail over het aangevraagde, maar nog niet bevestigde, examen en toont deze melding eveneens tijdens het inloggen in VIS, net zolang tot Peter aangeeft dat hij de examenaanvraag bevestigt of afwijst.
Scenario Behandeling Curriculumregels
Scenario 1
- Vera kiest 'Nieuw curriculum aanmaken' en geeft de nieuwe curriculum de naam 'Informatiekunde'
- VIS toont een lijst met alle vakken die binnen het nieuwe curriculum 'Informatiekunde' kunnen vallen.
- Vera selecteert de vakken die onder het vernieuwde curriculum 'Informatiekunde' vallen.
- VIS vraagt bij welke vakcombinaties het examen direct goedgekeurd wordt.
- Vera geeft de vakcombinaties aan waarbij het examen direct goedgekeurd wordt.
- VIS vraagt welke groepen studenten in aanmerking (kunnen) komen voor de curriculum Informatiekunde en geeft een lijst van de mogelijke groepen.
- Vera selecteert de groepen die in aanmerking komen.
- Vera bevestigt alle ingevoerde gegevens.
- VIS stelt het nieuwe curriculum beschikbaar voor gemachtigde studenten.
Scenario 2
- Vera kiest 'curriculum wijzigen' en geeft aan dat ze het curriculum 'Informatiekunde' wil wijzigen.
- VIS geeft een overzicht van de vakken en de daaraan verbonden studiepunten die bij het curriculum 'Informatiekunde' horen.
- Vera selecteert welke vakken uit het curriculum 'Informatiekunde' gaan en welke nieuwe vakken binnen het curriculum vallen.
- Vera bevestigt de aangepaste wijzigingen.
- VIS stelt het vernieuwde curriculum 'Informatiekunde' beschikbaar voor gemachtigde studenten.
Scenario 3
- Vera kiest de functie 'Curriculum verwijderen'.
- VIS toont een overzicht van de aanwezige curricula.
- Vera selecteert het curriculum 'Ínformatiekunde.'
- VIS toont een lijst met studenten die het curriculum 'Informatiekunde' volgen.
- VIS vraagt om bevestiging om het curriculum 'Informatiekunde' te verwijderen.
- Vera bevestigt haar keuze.
Scenario Studievoortgang
Scenario 1
- Peter vraagt om een lijst van zijn studieresultaten
- VIS toont de volgende gegevens van Peter:
- Lijst met gehaalde vakken inclusief cijfers.
- Lijst met vakken die nog gevolgd moeten worden.
- Statistieken (percentage studie voltooid, gemiddelde cijfer, hoeveelheid achterstand)
- Peter sluit de module.
Scenario 2
- Vera vraagt een lijst op van alle studenten en hun geschatte achterstand.
- Vera Kamphuis klikt op Peters naam.
- VIS toont de volgende gegevens van Peter:
- Lijst met gehaalde vakken inclusief cijfers.
- Lijst met vakken die nog gevolgd moeten worden.
- Statistieken (percentage studie voltooid, gemiddelde cijfer, hoeveelheid achterstand)
- Vera sluit de module.
Scenario Goedkeuring Vakkenpakket
Scenario 1
- VIS stuurt een email naar Patrick van Bommel dat, volgens de ingevoerde curriculum regels (en jurisprudentie), een aangevraagd vakkenpakket niet kan worden goedgekeurd.
- Patrick geeft in VIS aan, dat het vakkenpakket wel kan worden goedgekeurd.
- VIS vraagt Patrick een digitale handtekening te plaatsen.
- Patrick plaatst de digitale handtekening en geeft daarmee aan dat VIS voortaan het vakkenpakket automatisch mag goedkeuren.
Scenario 2
- VIS stuurt een email naar Patrick van Bommel dat, volgens de ingevoerde curriculum regels (en jurisprudentie), een aangevraagd vakkenpakket niet kan worden goedgekeurd.
- Patrick geeft binnen VIS aan dat het vakkenpakket niet wordt goedgekeurd.
- VIS vraagt Patrick om de reden van afwijzing.
- Patrick voert de afwijzing in binnen VIS.
Scenario Toekenning Examen
Scenario 1
- Patrick van Bommel krijgt, via een email, een aanvraag voor het toekennen van een examen binnen van VIS.
- VIS toont een overzicht waarbij het goedgekeurde en het daadwerkelijk behaalde vakkenpakket met elkaar worden vergeleken.
- Patrick keurt het examen goed en geeft dit aan binnen VIS.
- VIS verwerkt de goedkeuring.
Scenario 2
- Patrick van Bommel krijgt, via een email, een aanvraag voor het toekennen van een examen binnen van VIS.
- VIS toont een overzicht waarbij het goedgekeurde en het daadwerkelijk behaalde vakkenpakket met elkaar worden vergeleken.
- Patrick van Bommel geeft binnen VIS aan dat het vakkenpakket, dat afwijkt van het goedgekeurde vakkenpakket, niet volgens de OER kan worden goedgekeurd.
- VIS vraagt Patrick om een verklaring van de afwijzing.
- Patrick vult de reden van afwijzen in binnen VIS.
- VIS verwerkt de afwijzing.
Scenario Aanvragen Vrijstelling
Scenario 1
- VIS toont Peter een overzicht van alle vakken waar hij voor staat ingeschreven.
- Peter selecteert vak(ken) waarvoor hij vrijstelling wil hebben.
- Peter voegt aanvullende informatie bij, die van belang is voor het toekennen van de aanvraag.
Scenario Goedkeuren Vrijstelling
Scenario 1
- Hanno Wupper krijgt een vrijstellingsaanvraag voor 'Beweren en Bewijzen' binnen per email (van VIS).
- Hanno geeft binnen VIS aan dat er voldoende bewijs van kennis is geleverd voor de aanvraag.
- Hanno verleent vrijstelling voor 'Beweren en Bewijzen' en voert dit in binnen VIS.
Scenario 2
- Hanno Wupper krijgt een vrijstellingsaanvraag voor 'Beweren en Bewijzen' binnen per e-mail (van VIS).
- Hanno geeft binnen VIS aan dat er onvoldoende bewijs van kennis is geleverd voor de aanvraag.
- VIS vraagt Hanno om zijn keuze te onderbouwen, en breekt de gegevens af.
Scenario 3
- Hanno Wupper krijgt een vrijstellingsaanvraag voor 'Beweren en Bewijzen' binnen per e-mail (van VIS).
- Hanno geeft binnen VIS aan dat er voldoende bewijs van kennis is geleverd voor de aanvraag.
- Hanno geeft geen vrijstelling voor 'Beweren en Bewijzen' en geeft dit aan binnen VIS.
- Hanno onderbouwt zijn keuze en de gegevens worden verwerkt door VIS.
Scenario Aanvraag (keuze)vakken
Scenario 1
- Peter selecteert de vakken "formeel denken" en "security" voor zijn vakkenpakket.
- Peter bevestigt het vakkenpakket door middel van een klik op 'Bevestiging vakkenpakket.'
Scenario Goedkeuring (keuze)vakken
Scenario 1
- VIS stuurt Patrick van Bommel een melding van een nieuwe aanvraag.
- Peter bevestigt het vakkenpakket "formeel denken" en "security" door middel van een klik op 'Bevestiging vakkenpakket.'
- Patrick controleert Peters aanvraag en geeft binnen VIS aan dat hij het keuzevak relevant genoeg vindt voor het curriculum dat Peter volgt.
Scenario 2
- VIS stuurt Patrick van Bommel een melding van een nieuwe aanvraag.
- Peter bevestigt het vakkenpakket "formeel denken" en "security" door middel van een klik op 'Bevestiging vakkenpakket.'
- Patrick controleert Peters aanvraag en geeft binnen VIS aan dat hij het keuzevak niet relevant genoeg vindt voor het curriculum dat Peter volgt.
Scenario Invoer Testimonium
Scenario 1
- Peter vult de velden van het digitale testimonium in.
- Systeem geeft een overzicht van de ingevoerde gegevens.
- Peter bevestigt het overzicht.
- Systeem stuurt het digitale testimonium naar Stijn Hoppenbrouwers.
Scenario Behandeling Testimonium
Scenario 1
- Stijn Hoppenbrouwers vult de velden in die op hem betrekking hebben.
- Systeem geeft een overzicht van het totale testimonium.
- Stijn Hoppenbrouwers bevestigt het testimonium.
- Systeem zendt een kopie van het testimonium naar Peter en stuurt het cijfer naar TIS.
Integrated Domain Model
Non-functional Requirements
De acceptatie van een systeem is vaak afhankelijk van goed geïmplementeerde non-functional requirements. Een website kan nog zo mooi en functioneel zijn, als het laden ervan 30 seconden duurt, dan wekt dat veel irritatie op. Het is daarom belangrijk om deze requirements te kwantificeren. Hieronder zijn de non-functional requirements te vinden waar ons VIS systeem aan moet voldoen.
- Studenten, leraren en stakeholders moeten overal waar internet is op de VIS kunnen komen.
- Al het papier verkeer moet gedigitaliseerd worden m.u.v. documenten die ondertekend dienen te worden.
- Studenten moeten alle wijzigingen/aanvragen per e-mail kunnen bevestigen.
- Studenten, leraren en stakeholders moeten van eventuele wijzigingen op de hoogte gehouden worden per e-mail.
- Persoonsgegevens e.d. moeten door de desbetreffende persoon zelf aangepast kunnen worden.
Non-functional requirements in termen.
Non-functional Requirements | Description |
---|---|
Availability | Het systeem moet 7/24 beschikbaar zijn. |
Accessibility | Het systeem moet alleen toegankelijk zijn voor degenen die geautoriseerd zijn. |
Performance / Response time | Het systeem moet een response tijd van maximaal 5 seconden hebben. |
Security | Vis moet aan de onderstaande security eisen voldoen:
|
Addendum
Business Rules Catalogue
Nr. | Regel definitie | Type regel | Statisch/Dynamisch | Bron |
---|---|---|---|---|
1 | Een propedeutisch examen bestaat uit 60 ECTS, die allemaal behaald dienen te worden | Structureel feit | Statisch | OER |
2 | Een bachelor examen bestaat uit 180 ECTS, die allemaal behaald dienen te worden | Structureel feit | Statisch | OER |
3 | Een master examen Informatiekunde bestaat uit 120 ECTS, die allemaal behaald dienen te worden | Structureel feit | Dynamisch (zal waarschijnlijk binnenkort worden aangepast) | OER |
4 | Een master examen Informatica bestaat uit 60 ECTS, die allemaal behaald dienen te worden | Structureel feit | Statisch | OER |
5 | In de regel mag een student pas beginnen aan zijn bachelor wanneer hij zijn propedeutisch examen heeft gehaald | Structureel feit | Dynamisch | OER |
6 | In de regel mag een student pas beginnen aan een master wanneer hij bachelorexamen heeft gehaald | Structureel feit | Dynamisch | OER |
7 | Een student Informatica mag ervoor kiezen een vrij-masterexamen te volgen indien hij/zij ICT and Society 2, (3ec) en Final Thesis opneemt in zijn of haar examen (30 ec) en het overige programma laat goedkeuren door de examencommissie | Actie Beperking | Statisch | OER |
8 | Voor één ECTS mogen niet meer dan 28 studielasturen volstaan | Structureel feit | Statisch | OER |
9 | Een student mag pas een examen afleggen wanneer hij voldoende bewijs levert voor de door hem behaalde onderdelen | Actie triggering | Dynamisch | OER |
10 | De examencommissie mag besluiten de vaardigheden en kennis van een student te testen op een of meerdere onderdelen, indien en voorzover de uitslagen van de desbetreffende tentamens haar daartoe aanleiding geven | Structureel feit | Dynamisch | OER |
11 | Studenten mogen bij hun Thematische specialisatie voor 24 ECTS aan vakken kiezen | Actie triggering | Statisch | OER |
12 | Studenten mogen bij hun Keuze Informatica voor 12 ECTS aan vakken kiezen uit een lijst aan specialisatievakken opgesteld door de examencommissie | Actie triggering | Statisch | OER |
13 | Studenten mogen voor 25 ECTS aan pakketten van bijvakken kiezen mits zij tenminste 6 maanden voor het afsluiten van het masterexamen aan de examencommissie voorleggen | Actie triggering | Statisch | OER |
14 | Studenten mogen ook voor 25 ECTS een eigen pakket aan vakken samenstellen mits voldoende samenhang binnen de bijvakken is | Actie triggering | Statisch | OER |
15 | Studenten mogen voor 6 ECTS aan cursussen binnen de universiteit aan hun vrije keuzen besteden | Actie triggering | Statisch | OER |
16 | Een student mag vrijstelling aanvragen bij de examencommissie bij een vak mits hij/zij qua inhoud of niveau overeenkomstig onderdeel heeft voltooid aan een of hogere beroepsopleiding | Actie beperking | Statisch | OER |
17 | Een student mag vrijstelling aanvragen bij de examencommissie bij een vak mits hij/zij aantoont door werk- c.q. beroepservaring over voldoende kennis en vaardigheden te beschikken m.b.t. het desbetreffende onderdeel | Actie beperking | Statisch | OER |
18 | Een studieadviseur en het onderwijsbureau hebben tot taak de voortgang van hun studenten te monitoren. | Structureel feit | Statisch | OER |
19 | Openstaande vakken kunnen na sluitingstijd worden ingediend met een testimonium met de zogenaamde 31-mei-regeling. | Actie triggering | Statisch | OER |
Terminological Definitions
- Testimonium: Getuigschrift van een afgelegd tentamen (meestal voor het afronden van een scriptie of een mondeling tentamen).
- Vrije keuze vak: Een vak dat de student volledig zelf mag kiezen.
- Keuzevak/Bijvak: Een vak dat de student zelf mag kiezen. De student moet echter wel kunnen aantonen dat de gekozen keuzevakken een samenhangend geheel vormen.
- Facultaire Studentenadministratie (FSA): Studentenadministratie die de aanvragen van propedeuse- of bachelorexamen verwerkt door de cijfers en de inhoud van je vakkenpakket op correctheid te controleren.
- EC: Studiepunten conform het European Credit Transfer System.
- Docent: een persoon die kennis en technische bekwaamheid overdraagt aan studenten.
- Student: hij of zij die is ingeschreven aan de Radboud Universiteit Nijmegen voor het volgen van het onderwijs en/of het afleggen van de tentamens en de examens van de opleiding.
- HBO-Doorstromer: Student die gaat studeren op de universiteit nadat hij/zij een HBO-opleiding heeft afgerond.
- Onderwijsbureau: Het bureau fungeert als stafbureau voor het onderwijsinstituut Informatica en Informatiekunde van de RU en vormt het eerste aanspreekpunt voor medewerkers en studenten op het gebied van onderwijs.
- Centrale Studentendministratie (CSA): Aanspreekpunt voor alle afdelingen van de Dienst Studentenzaken. Je kunt er onder andere terecht voor:
- (Her-)Inschrijving, studielink en uitschrijvingen en afstuderen
- Aanvragen van examens bij het Universitair Examenbureau
- Afspraken voor) Studentenbegeleiding, zoals studentendecanen, -psychologen, studie- en beroepskeuze/loopbaanbegeleiding, cursussen en trainingen, vertrouwenspersoon, melding van studievertraging wegens bijzondere omstandigheden
- Informatie/aanvraag Afstudeerfonds; Leningen Noodfonds
- KISS-wachtwoorden.
- Examencommissie: De examencommissie van een opleiding ingesteld conform artikel 7.12 van de wet. De examencommissie houdt zich bezig met de gang van zaken rond tentamens en examens, beoordelingen, toelatingen en vrijstellingen.
- Studieadviseur: Een persoon waarbij een student met alle vragen over de voortgang van zijn studie terecht kan. Denk hierbij aan vragen als:
- Is dit wel de juiste studie voor mij?
- Ik heb moeite met ..., wat kan ik daaraan doen?
- Ik ben een tijd ziek geweest, hoe pak ik de draad weer op?
- Sluiten deze keuzevakken wel aan bij mijn voorkennis?
- Vrijstelling: Als een student vrijstelling heeft voor een vak, hoeft hij dit vak niet te volgen maar krijgt wel de studiepunten. Dit is meestal het geval als een student kan aantonen dat hij de betreffende leerdoelen al bereikt heeft.
- Examen: Toetsing, waarbij door de examencommissie wordt vastgesteld of alle tentamens van de tot de propedeuse behorende onderwijseenheden resp. van alle tot de bachelor behorende onderwijseenheden met goed gevolg zijn afgelegd, voor zover de examencommissie niet heeft bepaald dat het examen tevens omvat een door haar zelf te verrichten onderzoek naar de kennis, inzicht en vaardigheden van de examinandus alsmede de beoordeling van de uitkomsten van dat onderzoek. (conform artikel 7.10 van de wet) (Propedeuse, Bachelor of Master)
- Studievoortgang: De voortgang van de studie. Bijvoorbeeld het aantal gehaalde vakken.
- Curriculum: Een pakket van vakken dat gevolgd moet worden voordat je een examen kunt aanvragen.
- KISS: De verzameling van ICT-voorzieningen voor studenten van de Radboud Universiteit Nijmegen. Met Kiss kan een student:
- Toegang krijgen tot internet via het draadloze campusnetwerk
- E-mail ontvangen en verzenden via je eigen e-mailadres
- Je eigen webpagina's publiceren
- Je inschrijven voor onderwijs
- Je inschrijven voor tentamens
- Je tentamenresultaten raadplegen
- Je adresgegevens wijzigen
- Tentamen: Een onderzoek naar de kennis, het inzicht en de vaardigheden van de student met betrekking tot een bepaalde onderwijseenheid, alsmede de beoordeling van dat onderzoek door minstens één daartoe door de examencommissie aangewezen examinator.
- Onderwijs Examen Regeling (OER): In de OER zijn alle regels over het onderwijs en examens vastgelegd.