Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2013-14/Groep 01/Client Evaluation
Inhoud
Case Name
Betere werkplaats voor de universiteit van Skeerdam.
Contactpersonen
Er waren geen problemen bij het contact tussen onze groepen. De contactpersonen waren:
Stakeholders
- Niek Janssen
- Ties Robroek
Engineers
- Daniel Roeven
- Sander van Dam
Client Context
De universiteit van Skeerdam is een relatief kleine universiteit. Deze universiteit specialiseert zich vooral in biologie en artificiële intelligentie. Graag zou de universiteit willen uitbreiden, door moderner te werken dan andere universiteiten. Zo moet dus goed en makkelijk digitaal kunnen worden omgegaan met verslagen en opdrachten.
Business Case
Huidige situatie
De huidige situatie is on de universiteit van Skeerdam ongeveer hetzelfde als om de Radboud Universiteit Nijmegen. De werkplaats en Blackboard zijn gescheiden, en hiermee komt er behoorlijk veel irritatie bij studenten, en daarmee ook bij docenten. Zo moeten studenten de ene keer op de werkplaats zijn, en de andere keer op Blackboard. Verder is het zo dat op de werkplaats een mogelijkheid is om aan een werkstuk te werken, maar op het moment dat er meerdere mensen aan hetzelfde werkstuk werken komen er vele problemen om de hoek kijken. Zo kun je niet samen aan dezelfde kopjes werken, omdat degene die als laatste opslaat, de eerder opgeslagen dingen overschrijft. Hiernaast is het probleem dat als iemand extra kopjes aanmaakt, een persoon die met een andere kopje bezig is dit niet meer kan opslaan, omdat je dan een ander kopjes-nummer hebt.
Eisen
In de nieuwe werkplaats zijn een paar eisen: Studenten moeten werkstukken kunnen maken en inleveren. Docenten moeten cijfers kunnen invoeren, en leerstof uploaden. Studenten moeten cijfers en leerstof kunnen bekijken. De werkplaats moet gebruiksvriendelijk zijn.
Background
Geschiedenis
Brenninkmeijer leidt de universiteit sinds 1972. De universiteit is opgericht in 1623 toen Nederland in zijn levensbloei was. Er werden miljarden aan subsidie gegeven en de universiteit groeide heel snel. De eeuwen daarna verwierf de universiteit een goede status en werd hoog aangeschreven. De laatste tijd is echter de populariteit van de universiteit sterk gedaald. De universiteit wil dit omkeren door zichzelf de moderniseren. We hebben nu uniseks toiletten, en zijn druk bezig met andere moderniserende maatregelen.
Huidige situatie
Omdat onze populariteit is gegroeid na lange tijd van dalen, willen we nu, zoals dat zo mooi heet, “back with a vengeance” komen. Daarom wilden we een state-of-the-art systeem om de universiteit. De universiteit is dusdanig opgezet dat iedereen vrij onafhankelijk is van anderen als het gaat om administratie en lessen. Zoals beschreven zijn er nu meerdere systemen die onderling deels communiceren maar vaak ook niet, waardoor je meerdere systemen naast elkaar moet gebruiken. Dit levert veel irritatie op bij verschillende groepen mensen.
Toekomst
Met nieuwe, moderne docenten zoals Niek Janssen, Etienne Bruines en Brandaan Brouwers proberen we nieuwe studenten aan te trekken. Ook oude genieën zoals Ties Robroek blijven ons trouw en zorgen voor een fantastische universiteit. Hiermee en met een nieuw systeem hopen we een sterkere school te worden, en nog een betere groei in populariteit te krijgen.
Client Evaluation
Groep 07, bestaande uit Sander van Dam, Daniel Roeven, Jaco Schalij, Sjuul Föllings en Timo van Niedek, heeft ons project onder hoeden genomen. Zij hebben ons geïnterviewd over ons project, en waaraan voldoen moet worden. Verder hebben zij een presentatie gehouden over hun uiteindelijke product. Oorspronkelijk zat Paul Hoekstra ook nog in deze groep, maar deze is jammer genoeg gestopt met de studie.
Tijdens het interview heeft deze groep op een juiste wijze ons probleem met ons besproken en hier een goede verdeling in gemaakt. Hierdoor is hun visie heel goed, en zeer compleet.
Wanneer we kijken naar de opgestelde Requirements, missen we de Use Case over het inleveren van een bestand, waartoe een student in staat zou moeten zijn. Op dit moment is het alleen mogelijk om een eventueel bestand zelf te typen in de werkplaats, wat misschien ten kosten zou kunnen gaan van sommige andere bestanden, omdat die meer gebruik maken van verschillende dingen die de werkplaats minder goed ondersteunt. Aangezien bij de pagina aanmaken alleen wordt gesproken over lettertype en over tekst, zou dit ten kosten gaan van grafieken, plaatjes en tabellen. In de toekomst had tijdens het opstellen hiervan de communicatie wat frequenter kunnen zijn.
De manier waarop cijfers worden toegevoegd is uitermate goed; de manier waarop dit gebeurd hadden we zelf nog niet aan gedacht. Wel zouden we graag zien dat een docent ook een cijfer voor een ingeleverde opdracht zou kunnen geven.
Op deze punten na ziet de Business Case er goed uit, de communicatie tussen beide partijen, de universiteit van Skeerdam en groep 07, goed verlopen. We hebben het idee dat deze groep ons idee wel goed heeft begrepen, en dat we tenminste vooruit kunnen met het tot nu toe geleverde product.