Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2013-14/Groep 08/Case

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

Requirements Engineering


 © comments



Voor de onderste drie invulvelden is er een beschrijving te vinden in de syllabus.

Case Name

Contactpersoon

Naam Mailadres
Thomas de Bel thomasdebel@hotmail.com
Ronnie Swanink ronnie@ronnieswanink.nl


Algemene feedback: Zeer goede business case! Alles staat onder het goede kopje. Het is een creatief en leuk verhaal en jullie hebben ook veel background info die heel handig kan zijn voor het groepje die jullie als klant krijgen. Zorg ervoor dat deze case ook goed wordt beschreven tijdens die interviews en ga zo door!
Phil Geelhoed.jpg
Phil Geelhoed/Groep 08 Remove this comment when resolved!


Client Context

Het succesverhaal van Bal Gehakt BV is begonnen aan het huis van Oma van der Put. Iedere zondag was Oma van der Put druk aan het werk om de straat te voorzien. De buren waren helemaal weg van haar heerlijke gehaktballen. De familie Van der Put besefte dat ze goud in handen hadden.

Toen de gewrichten van Oma het begonnen te begeven, zette de familie Bal Gehakt BV op. De familie vroeg patent aan op het geheime recept van Oma. Er werd een keuken met faciliteiten speciaal voor het bereiden van gehaktballen gebouwd en er werden extra krachten ingehuurd. Al snel begon het bedrijf te leveren aan het hele land. Experts waren lovend over de perfecte consistentie en de subtiele smaak van de lekkernij.

Bal Gehakt BV wilt nu een nationaal begrip worden. De productie is inmiddels volledig geautomatiseerd, en is voldoende om bestellingen in heel Nederland af te handelen. Het bedrijf levert nu nog strikt aan particulieren, maar wilt in de toekomst ook aan grotere bedrijven en restaurants leveren. Waar het opnemen van bestellingen nu nog telefonisch gebeurt, zou het bedrijf dit in de toekomst willen automatiseren. Op het moment worden gehaktballen met een gekoeld transport naar de klant toe gebracht, maar Bal Gehakt BV wilt ook graag warm eten aan huis kunnen leveren.

Business Case

Huidige Situatie

In de huidige situatie gaan bestellingen puur per telefoon afgehandeld worden. Het bedrijf staat in het telefoonboek, en bereikt op die manier een beperkt publiek. Recentelijk is de volledige productieafdeling volledig geautomatiseerd. De afdeling die bestellingen aanneemt is hier echter buiten schot gebleven, en het opnemen van bestellingen is nu nog erg arbeidsintensief. Door deze verandering is er op het moment veel meer capaciteit beschikbaar dan er van het bedrijf wordt gevraagd. Aangezien er machines worden gebruikt is de productie erg schaalbaar, Bal Gehakt BV is dan ook in staat om mee te groeien met een stijgende vraag. Er is dus voldoende mogelijkheid om een groter publiek aan te spreken. Op het moment wordt er nog niet geleverd aan restaurants. Het aanbod van gehaktballen is op het moment nog vrij beperkt, maar dit wilt Bal Gehakt BV uitbreiden in de toekomst.

Waar zijn we naar op zoek

Het bedrijf wilt graag via het internet bereikbaar worden en zo ook automatisch bestellingen opnemen. Deze bestellingen moeten zowel van particulieren en restaurants kunnen komen. Verder zou het handig zijn als Bal Gehakt BV dit systeem ook in zou kunnen zetten om hun entree in de kant-en-klaar thuisbezorgd business een feit te maken. Dit houdt in dat er complete warme maaltijden door Bal Gehakt BV worden bereid en bezorgd. Aangezien de productieafdeling erg schaalbaar is opgebouwd, wilt Bal Gehakt BV in staat zijn om te kunnen groeien. Het systeem dat de orders aan gaat nemen zal dan ook mee moeten kunnen groeien met het bedrijf.

In de toekomst wilt Bal Gehakt BV zijn aanbod van gehaktballen uitbreiden. Het is dus noodzakelijk dat er in het systeem wijzigingen in het aanbod moeten kunnen worden aangebracht. Er geldt echter ook dat sommige 'onderdelen' van een hamburger niet passen bij een ander 'onderdeel', zij het door technische beperkingen of dingen die simpelweg niet smaken. Aangezien de orders vrijwel direct moeten worden overgedragen aan de productiemachines moet er dus een controlemechanisme aanwezig zijn dat aangeeft of een order wel geldig is. In het geval dat een order niet geldig is moet dit worden geweigerd, totdat de gebruiker zijn order conform maakt aan de regels die Bal Gehakt BV heeft ingevoerd.

De volgende dingen wilt Bal Gehakt BV graag terugzien in het systeem:

  • Een gebruiksvriendelijk systeem
  • Een restaurant moet bulk orders kunnen plaatsen
  • Een particuliere klant moet een bestelling kunnen plaatsen
  • Een medewerker moet via het systeem bestellingen kunnen maken en opsturen naar een leverancier
  • Aangenomen orders moeten snel en met zo min mogelijk tussenkomst van medewerkers aan de productie worden doorgegeven.

Doelen

Het doel is om een systeem te hebben dat de orders van zowel grote als kleine klanten makkelijker kan opnemen. Kleine bestellingen die in de omgeving van de vestiging worden gemaakt kunnen ook als complete warme maaltijd bezorgd worden. Grote orders moeten ook aangenomen kunnen worden. Het systeem moet beperkingen op samenstellingen van gehaktballen hanteren zodat een order rechtstreeks aan de automatische productie doorgegeven kan worden.


Jullie business case ziet er goed uit met duidelijke taal. Ook is het systeem wat jullie willen een goede opdracht voor dit project, Het is groot genoeg maar niet te groot en het is duidelijk wat jullie willen in dit systeem. Probeer dit ook goed duidelijk te maken in de interviews maandag
Phil Geelhoed.jpg
Phil Geelhoed/Groep 08 Remove this comment when resolved!


Background

Op het moment is Bal Gehakt BV. een MKB gevestigd in een kleine fabriekshal en is in staat om 100 kilo gehakt per uur te bereiden. Aan het hoofd van het bedrijf staat Bart van de Put, hij overziet het proces. Onder hem staan een tweetal medewerkers, deze regelen de financiën en het personeelsmanagement. Op de werkvloer zelf zijn er 7 fabrieksmedewerkers aanwezig. Daarnaast is er een apart kantoor waar één medewerker zit om alle orders op te nemen. Verder zijn er twee medewerkers die het gekoelde transport realiseren.

De klant kan bij ons zijn eigen gehaktbalcombi samenstellen. Hij heeft de keuze uit:
Vlees:

  • Rundvlees
  • Varkensvlees
  • Gemengd rund- en varkensvlees
  • Paardenvlees
  • Hallal
  • Vegetarisch

Ingrediënten:

  • Sambal
  • Ui
  • Tomaat
  • Augurk

Smaak:

  • Fris
  • Hartig
  • Zoet
  • Stevig

Saus:

  • Mosterd
  • Currysaus
  • Tomatensaus
  • Knoflooksaus
  • Mayonaise

Het bedrijf heeft contracten met verschillende leveranciers. Er zijn leveranciers verantwoordelijk voor de levering van alle soorten vlees die worden gebruikt. Ook is er een leverancier voor vleesvervangers. Daarnaast wordt er bij twee leveranciers alle bestellingen voor kruiden en andere benodigde voedingswaren afgehandeld. Verder is er nog een leverancier voor het verpakkingsmateriaal.

Elke dag kunnen particuliere klanten van 11.00 tot 20.00 telefonisch bestellingen doen. Het bedrijf is ook per email bereikbaar en telefonisch bereikbaar van 9.00 tot 20.00. Op maandag- en donderdagochtend wordt er door een van de managers opgenomen hoeveel vlees er besteld moet worden om de voorraad aan te vullen. Dit wordt doorgegeven aan de leveranciers en na anderhalve dag is de levering binnen. Maandelijks wordt door een van de managers opgenomen wat er aan andere voedingswaren moet worden bijgesteld en dit wordt besteld. Zodra een van de fabrieksmedewerkers merkt dat het verpakkingsmateriaal op raakt, geeft hij dit door aan een van de managers. Deze geeft dit vervolgens weer door aan de leverancier van het verpakkingsmateriaal.

Als er in de huidige situatie een order wordt aangenomen over de telefoon is wordt deze opgeschreven op een formulier, dit formulier bevat de NAW gegevens van de klant, en de gegevens van de bestelling. De 'order' gaat vervolgens in een postbak in de muur van het kantoor. Als de productie bijna geen orders meer heeft of reeds door alle orders heen is gaat het hoofd van de productie naar de telefoonkamer om daar de postbak te legen. De orders worden vervolgens willekeurig verdeeld onder alle machines. Een machineoperator neemt vervolgens een order en voert de bestelling in op de machine, welke vervolgens zonder verdere tussenkomst één of meerdere gehaktballen bereidt. De gehaktballen worden daarna door een andere medewerker verpakt tezamen met de order, en verplaatst naar de koeling. Het transporteren van de gehaktballen wordt door de transportmedewerkers afgehandeld. Deze kijken of er orders klaar staan om bezorgd te worden, en laden deze in in het koeltransport. Vervolgens gaan zij op pad om de gehaktballen te bezorgen. Bij terugkomst wordt er gewacht totdat er minstens 2 uur is verstreken sinds de vorige levering van gehaktballen, om overbodig reizen te voorkomen.


Jullie background is zeer uitgebreid! Dit kan zeer handig zijn voor het andere groepje en natuurlijk ook voor jullie zelf. Weer heel goed gedaan!
Phil Geelhoed.jpg
Phil GeelhoedGroep 08 Remove this comment when resolved!