Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2009-10/Groep 06 Groepsnaam

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

Requirements Engineering


 © comments



 






Groep 06 - Examenportal



Werkstuk Requirements Engineering


Frank Koopmans



Onderwijsinstituut voor Informatica en Informatiekunde

Radboud Universiteit Nijmegen







version 18 februari 2022



Page Break




Introduction

Studenten van de opleidingen informatica en informatiekunde volgen, zoals alle universitaire studenten, een curriculum teneinde een diploma te behalen. De student legt daarbij een heel traject af van vakken en toetsen. De vrijheid waarmee een student zijn curriculum kan invullen maakt deze opleidingen uniek.

Maar deze vrijheid brengt ook meer administratieve procedures en complexiteit met zich mee. Er is nu niet een eenduidig systeem om de diverse administratieve taken af te handelen die een student gedurende zijn studie moet uitvoeren. In dit document worden de requirements voor het een dergelijk systeem vanuit het perspectief van de student behandeld, het project draagt de titel Examenportal.


Problem statement

Het is voor studenten informatica en informatiekunde is het niet mogelijk om de studievoortgang te monitoren of een studieplanning te maken. Stel dat een student zou willen zien wanner hij welke vakken moet volgen en daarbij ook de behaalde resultaten tot nu toe. De student moet in de huidige situatie de volgende stappen uitvoeren:

  • Verzamel de volgende papieren: curriculum, aangevraagde vrijstellingen en goedgekeurde keuzevakken. Als de student deze niet heeft kan hij bij de onderwijsbureau een kopie hiervan aanvragen, deze formulieren zitten ook in zijn studentdossier aldaar.
  • Zoek resultaten per vak op TIS (digitaal).
  • Eventueel de rooster generator raadplegen om te zien in welk semester de keuzevakken gegeven worden


Als het nieuwe studiejaar begint kunnen er vakken vervallen, deze worden dan vervangen door anderen. Dit wordt voor aanvang van het studiejaar per email doorgegeven aan de studenten. Ook zijn deze wijzigingen op papier terug te vinden bij de studentadministratie. Daarnaast kunnen er ook andere vakken in het curriculum vervangen worden. Hiervoor is toestemming van de docent en examencommissie nodig. De student kan dus meerdere vervangende vakken hebben ten opzichte van zijn originele studieprogramma. Op het moment wordt niet duidelijk geregistreerd welke invulling een student geeft aan zijn curriculum dus het is voor de student niet altijd duidelijk wat zijn studieprogramma is (of kan zijn door nog onbekende keuze mogelijkheden).


Als een student een examen wilt aanvragen zijn daar verschillende handelingen voor nodig bij verschillende afdelingen. Het proces staat beschreven op de website van het FNWI maar er bestaat onder de studenten nog steeds verwarring. Er zijn een aantal verschillende aanvragen die een student in de loop der tijd kan of moet doen, afhankelijk van het studieprogramma dat hij volgt. Mogelijke examenaanvragen zijn; propedeuse, bachelorexamen, schakelverklaring (strict genomen geen examen, maar wel eenzelfde procedure), masterexamen. De huidige manier van werken wordt in het volgende voorbeeld geïllustreerd:

Bijvoorbeeld, als een student schakelverklaring (voor HBO-doorstromers) wilt aanvragen en zich als masterstudent wilt inschrijven dient hij de volgende stappen te doorlopen:

  • De student dient bij de FSA een papieren uitdraai op te vragen van behaalde resultaten. Deze wordt voorzien van een stempel en een handtekening om de authenticiteit aan te tonen.
  • Vervolgens moet hij met een marker op deze uitdraai aangeven welke vakken uit de totale lijst met behaalde resultaten relevant zijn voor de aanvraag van zijn schakelverklaring.
  • Om te weten welke vakken dat zijn raadpleegt de student zijn papieren versie van het curriculum. Als hij deze niet heeft kan hij zijn curriculum opzoeken op de website van het FNWI of een kopie van zijn curriculum uit het studentdossier opvragen bij het onderwijsbureau.
  • De gemarkeerde uitdraai van de behaalde resultaten geeft de student af bij het onderwijsbureau.
  • De schakelverklaring wordt binnen twee weken thuis gestuurd.
  • De student gaat met deze verklaring naar de centrale studentenadministratie om zijn inschrijving om te zetten.


Case analysis

Stakeholder analysis

Bij deze casus worden de requirements voor het Examenportal vanuit het prespectief van de student behandeld. De enige stakeholder waar hier rekening mee gehouden wordt is dus de student. Regelmatig overleg vindt plaats met de contactpersoon van deze stakeholder; Willem Elbers (willem.elbers<apestaaartje>student.ru.nl).


Mission and vision statement

Mission

Een beter inzicht verschaffen in de studieplanning en -voortgang van een student. Daarnaast moet het controleren van voorwaarden voor, en aanvragen van, examens eenduidig en overzichtelijk zijn. De invulling van keuzeruimte in een curriculum door een student dient ook door het Examenportal beheerd te worden.

Vision

Een digitaal systeem waar de student alle voor hem belangrijke informatie betreffende zijn studievoortgang kan inzien en belangrijke organisatorische zaken kan regelen. Het systeem is eenvoudig te gebruiken en geeft duidelijke feedback aan de gebruiker. Alle bestaande processen zoals vermeld in het Mission statement worden vervangen door de functionaliteiten in dit nieuwe digitale systeem.

Value

Gedurende dit project zijn de betrokkenheid van en de communicatie met de student de belangrijkste values. Als deze values niet in acht genomen worden zal het systeem niet goed op de wensen van de gebruiker aansluiten.

Executive Sponsor's Viewpoint

Patrick van Bommel (lid van examencommisie)

Het interview met Patrick van Bommel had uiteraard betrekking op het gehele Examenportal systeem. Met betrekking tot de student merkte hij op dat de procedure van examenaanvraag nu erg omslachtig is, een student moet bij verschillende afdelingen/personen langs om gegevens en/of handtekeningen te halen. Het aanvragen en verwerken van vrijstelling of vervanging van een vak wordt behoeft ook een centraal systeem. Daarnaast moeten de studieresultaten van de student in dit centrale systeem zichtbaar zijn.

(bron: interview afgenomen door groep2)

Vera Kamphuis (studieadviseur)

Ook bij het interview met Vera Kamphuis is voornamelijk gekeken naar de belangen van de student ivm. de scope van dit project. Vera gaf aan, net zoals Patrick dat eerder deed, dat de procedure van aanvraag voor examens verspreid is over vele actoren en vereist dat de student zelf documenten en handtekeningen gaat verzamelen. Het monitoren van student voortgang, studieplanning en alle geldende studie- en examenregels voor een student is een must. Het zou wenselijk zijn als studenten en studieadviseurs aantekeningen bij studenten kunnen bewaren.

De grote overlap in visie van Patrick en Vera is gunstig, het betekend dat beiden een overeenkomend beeld hebben van het systeem. Stel dat dit niet zo was, dan hadden we wellicht een meeting moeten beleggen om de verschillen boven tafel te krijgen en te verklaren (bijvoorbeeld middels een workshop).


Statement of work

Deliverable Facade iteratie Status Filled iteratie Status Focused iteratie Status
Introduction Voorlopige versie v Voorlopige versie v Compleet v
Problem statement Zo goed mogelijk v Zo goed mogelijk v Compleet v
Stakeholder analysis Zo goed mogelijk v Zo goed mogelijk v Compleet v
Mission-vision-values Compleet v Compleet v Compleet v
Statement of work Compleet, en up-to-date v Compleet, en up-to-date v Compleet, en up-to-date v
Risk analysis Compleet, en up-to-date v Compleet, en up-to-date v Compleet, en up-to-date v
Use case survey Zo goed mogelijk v Bijna Compleet v Compleet v
Use case diagram(s) Zo goed mogelijk v Bijna Compleet v Compleet v
Integrated UC diagram Compleet (of voorlopig) v Compleet v Compleet v
Use cases Nog niet! o Filled level v Compleet v
Scenarios Nog niet! o Meerdere per UC v Compleet v
Domain models Nog niet! o Gedeeltelijk compleet v Compleet v
Integrated domain model Nog niet! o Gedeeltelijk compleet v Compleet v
Business rules catalogue Nog niet! o Gedeeltelijk compleet v Compleet v
Non-functional requirements Notities v Gedeeltelijk compleet v Compleet v
Terminological definitions Notities v Gedeeltelijk compleet v Compleet v
Executive sponsor viewpoint Compleet (geïntegreerd in M-V-V!) v Compleet (geïntegreerd in M-V-V!) v Compleet (geïntegreerd in M-V-V!) v
Use case tests Notities o Zo goed mogelijk v Compleet v
Business process definitions Indien relevant o Indien relevant o Indien relevant o
GUI metaphors / storyboards Indien relevant o Indien relevant o Indien relevant o

Bij de status zijn de volgende invullingen mogelijk;

  • o = niet gereed
  • v = gereed
  • datum = zal voor deze datum gereed zijn

Risk analysis

# Category Risk Resolution needed by Status Days lost Likelyhood it will happen Risk rating
01 Requirements incompleet Er ontbreken requirements in de use case survey. Filled iteratie Open 7dagen 10% high
02 Planning De planning wordt niet gehaald. Reviewen tijdens iedere iteratie. Open 2-5dagen 25% medium
03 Verwachtingen systeem De opgestelde requirements geven geen goed beeld van de verwachtingen die de stakeholders en toekomstig gebruikers hebben. Filled iteratie Open 7dagen, afhankelijk van moment van ontdekking. Later = meer tijd kwijt 10% high
04 Informatie incompleet De informatie die aangeleverd is door de stakeholders blijkt incompleet. Bijvoorbeeld systeem kritische eigenschappen missen (zoals regels voor toelating tot examens). Focused iteratie Open 2-5dagen 25% high
05 Beschikbaarheid stakeholders De stakeholders zijn niet beschikbaar voor het evalueren van dit document in verschillende stadia, dat kan vertraging veroorzaken. Iedere iteratie Open 7dagen 10% low


Requirements

Use cases

Use case survey

Omdat de scope van dit project binnen het domein van de student ligt, staan hier alle use cases waar de student een initiating actor is. We zien hier dat het goedkeuren van het vakkenpakket van de student bestaat uit drie verschillende usecases, namelijk het aanvragen van vrijstelling(en), vervangend(e) vak(ken) en invulling van de keuzeruimte(n). We identificeren in totaal zes usecases voor de student in het systeem:

# Name Description Initiating actor
01 Bekijken studentprofiel Bekijk naw gegevens, contact gegevens, informatie over de studie (curriculum, inschrijving) en notities in studentdossier. Student
02 Bekijken studievoortgang Bekijk een overzicht met het studieprogramma dat de student volgt plus reeds behaalde resultaten. Student
03 Aanvraag vrijstelling Vraag vrijstelling aan voor een vak, met argumentatie. Student
04 Aanvraag vervangend vak Vraag een vervangend vak aan voor een verplicht vak, met argumentatie. Student
05 Aanvraag goedkeuring invulling vakkenpakket Vraag goedkeuring aan voor de invulling van een keuzevak, vrijekeuzeruimte of bijvakkenpakket,met argumentatie. Student
06 Aanvraag examen Vraag een propedeuse, minor, bachelor of master examen aan. Toon hierbij ook een checklist zodat een student kan zien wat er nog gedaan moet worden. Student

Integrated use case diagram

RE grp6 intusecase v3.png

Individual use cases

Zoals besproken met Niels zal ik niet alle usecases in ORM uitwerken maar slechts een (gevarieerde) selectie hiervan.

Use Case: Bekijken studentprofiel
Description Een student bekijkt zijn profiel. Hierin staan zijn persoonlijke gegevens en informatie betreffende de studie die hij volgt. Eventuele notities in zijn studentdossier worden ook getoond door het systeem.
Triggers 1) De student wilt zijn persoonlijke gegevens controleren.

2) De student wilt de notities in zijn studentdossier inzien.
3) De student wilt zijn inschrijving controleren.

Preconditions De gebruiker is ingelogd.
Basic course of events 1) De gebruiker navigeert naar de studentprofiel module.

2) Het systeem toont de volgende gegevens; naw gegevens, contact gegevens, de inschrijving met bijbehorend curriculum en eventuele notities in het studentdossier.

Exceptions Geen.
Postconditions Geen.
Related business rules 1
Domain Model RE grp6 studentprofiel.PNG


Use Case: Bekijken studievoortgang
Description De student bekijkt een overzicht van vakken en keuzeruimten die hij moet voldoen volgens het curriculum, zijn huidig gekozen vakkenpakket en reeds behaalde resultaten. Hierdoor ontstaat een beeld van de voortgang van de student en wat hem nog te doen staat.
Triggers De student wilt zijn voortgang inzien (om bijvoorbeeld een studieplanning maken).
Preconditions De gebruiker is ingelogd.
Basic course of events 1) De gebruiker navigeert naar de studievoortgang module.

2) Het systeem toont een overzicht aan de student met daarin:

  • Het curriculum van de student.
  • Het vakkenpakket van de student met alle reeds behaalde resultaten van vakken uit het vakkenpakket.
  • Alle overige vakken waar de student een resultaat van heeft.
  • Mogelijke resultaten zijn: vrijstelling, wel ingeschreven maar geen deelname tentamen (ND), of een behaald cijfer.
Exceptions Geen.
Postconditions Geen.
Related business rules 2, 3


Use Case: Aanvraag vrijstelling
Description Een student vraagt vrijstelling aan voor een vak uit zijn curriculum en geeft daar een argumentatie bij. Het resultaat van iedere aanvraag wordt door het systeem getoond in het beginscherm van deze module.
Triggers De student is van mening dat hij een vak in zijn curriculum niet hoeft te volgen.
Preconditions De gebruiker is ingelogd.
Basic course of events 1) De gebruiker navigeert naar de vrijstelling module.

2) Het systeem toont een overzicht van alle reeds gedane aanvragen met daarbij het resultaat van de aanvraag en eventueel commentaar van de examencomissie en/of vakdocent(en).
3) De gebruiker geeft aan dat hij een nieuwe vrijstelling wilt aanvragen.
4) Het systeem toont een overzicht met alle vakken uit het curriculum van de student.
5) De gebruiker selecteert een vak uit deze lijst.
6) De gebruiker geeft aan waarom hij vindt dat hij in aanmerking komt voor vrijstelling van het geselecteerde vak.
7) Het systeem valideert de ingevoerde informatie en bevestigt dat de aanvraag is ingediend.

Exceptions 7) Als de ingevoerde argumentatie incorrect is (bijvoorbeeld leeg) geeft het systeem een waarschuwing dat dit verplichte veld correct ingevuld dient te worden.
Postconditions Er is een formeel verzoek tot vrijstelling voor een vak ingediend door de student.
Related business rules .
Use Case: Aanvraag vervangend vak
Description Een student vraagt aan of hij voor een vak uit zijn curriculum een ander vak mag volgen en geeft daar een argumentatie bij. Het resultaat van iedere aanvraag wordt door het systeem getoond in het beginscherm van deze module.
Triggers De student wilt graag een vak vervangen (bijvoorbeeld doordat dat beter uitkomt ivm. zijn studieplanning).
Preconditions De gebruiker is ingelogd.
Basic course of events 1) De gebruiker navigeert naar de vervangend vak module.

2) Het systeem toont een overzicht van alle reeds gedane aanvragen met daarbij het resultaat van de aanvraag en eventueel commentaar van de examencomissie en/of vakdocent(en).
3) De gebruiker geeft aan dat hij een nieuwe aanvraag voor een vervangend vak wilt indienen.
4) Het systeem toont een overzicht met alle vakken uit het curriculum van de student.
5) De gebruiker selecteert het vak dat hij wilt vervangen uit deze lijst.
6) Het systeem toont een lijst met alle beschikbare vakken uitgezonderd vakken uit zijn curriculum.
7) De gebruiker selecteert het vak dat hij wilt volgen in plaats van het eerder geselecteerde vak.
8) De gebruiker geeft aan waarom hij dit verzoek indient en waarom hij vindt dat het vervangend vak geschikt is.
9) Het systeem valideert de ingevoerde informatie en bevestigt dat de aanvraag is ingediend.

Exceptions 9) Als de ingevoerde argumentatie incorrect is (bijvoorbeeld de reden van verzoek is leeg) geeft het systeem een waarschuwing dat dit verplichte veld correct ingevuld dient te worden.
Postconditions Er is een formeel verzoek voor het vervangen van een vak ingediend.
Related business rules 2
Domain Model RE grp6 vervanging.PNG


Use Case: Aanvraag goedkeuring invulling vakkenpakket
Description Een student kiest een aantal vakken om in zijn vakkenpakket te gebruiken ter invulling van (een deel van) zijn curriculum. Het resultaat van iedere aanvraag wordt door het systeem getoond in het beginscherm van deze module. Als de student een Minor wilt behalen kan hij (een deel van) zijn keuzeruimten gebruiken hiervoor, hij kan dit kenbaar maken door een duidelijke argumentatie in te vullen.
Triggers De student heeft een invulling van keuzeruimte uit het curriculum naar eigen wens samengesteld.
Preconditions De gebruiker is ingelogd.
Basic course of events 1) De gebruiker navigeert naar de invulling vakkenpakket module.

2) Het systeem toont een overzicht van alle reeds gedane aanvragen met daarbij het resultaat van de aanvraag en eventueel commentaar van de examencomissie en/of vakdocent(en).
3) De gebruiker geeft aan dat hij een nieuwe aanvraag voor de invulling van een keuzeruimte uit zijn curriculum wilt indienen.
4) Het systeem toont een lijst met keuzeruimten waar de gebruiker een invulling voor kan aanvragen.
5) De gebruiker selecteert voor welke keuzeruimte hij een verzoek wilt indienen.
6) Het systeem toont hoeveel ECTS deze keuzeruimte beslaat en geeft een lijst met vakken weer die de student kan kiezen ter invulling hiervan.
7) De gebruiker selecteert een aantal vakken met in totaal tenminste het vereiste aantal ECTS.
8) De gebruiker geeft aan waarom hij deze invulling geschikt vindt.
9) Het systeem valideert de ingevoerde informatie en bevestigt dat de aanvraag is ingediend.

Alternative paths 5) Als de gebruiker een keuzeruimte selecteert waar al een invulling voor goedgekeurd is geeft het systeem aan dat bij goedkeuring van een nieuwe aanvraag de oude invulling vervalt en dus vervangen wordt. De gebruiker kan annuleren (de usecase gaat verder bij stap 4) of instemmen (de usecase gaat verder bij stap 6).
Exceptions 5) Als de gebruiker een keuzeruimte selecteert waar reeds een aanvraag voor is ingediend, maar er is nog geen resultaat hiervan bekend, geeft het systeem aan dat er nog geen nieuwe aanvraag voor deze keuzeruimte ingediend kan worden. De usecase gaat verder bij stap 4.

7) Als de gebruiker een samenstelling van vakken kiest welke tezamen niet voldoende ECTS omvatten geeft het systeem een waarschuwing dat dit geen correcte invulling van de geselecteerde keuzeruimte is.
9) Als de ingevoerde argumentatie van incorrect is (bijvoorbeeld leeg) geeft het systeem een waarschuwing dat dit verplichte veld correct ingevuld dient te worden.

Postconditions Er is een formeel verzoek voor invulling van keuzeruimte ingediend.
Related business rules 2, 3


Use Case: Aanvraag examen
Description Een student vraagt aan of hij mag deelnemen aan een propedeutisch, bachelor of master examen. Het systeem toont of hij aan alle vereisten voor de aanvraag voldoet. Na het indienen wordt de aanvraag door de examencomissie behandeld. Het resultaat van iedere aanvraag wordt door het systeem getoond in het beginscherm van deze module.
Triggers De student is dusdanig gevorderd met zijn studie dat hij het betreffende examen kan gaan afleggen.
Preconditions 1) De gebruiker is ingelogd.

2) De student heeft de usecase "Aanvraag goedkeuring invulling vakkenpakket" doorlopen voor het curriculum waar hij examen voor wilt aanvragen.

Basic course of events 1) De gebruiker navigeert naar de examenaanvraag module.

2) Het systeem toont een overzicht van alle reeds gedane aanvragen met daarbij het resultaat van de aanvraag en eventueel commentaar van de examencomissie en/of vakdocent(en).
3) De gebruiker geeft aan dat hij een nieuwe examen aanvraag wilt indienen.
4) Het systeem toont een lijst met examens die de gebruiker kan aanvragen.
5) De gebruiker selecteert welk examen hij wilt aanvragen.
6) Het systeem toont de status:

  • Het systeem toont het vakkenpakket van de student met voor ieder vak het behaalde resultaat.
  • Daarnaast toont het systeem een lijst met alle vereisten voor toelating tot dat examen.
  • Per eis wordt aangegeven of daar aan voldaan wordt en door welke resultaten.

7) De gebruiker bevestigt de aanvraag van het examen.
8) Het systeem bevestigt dat de aanvraag is ingediend.

Exceptions 7) Als de gebruiker niet aan alle vereisten voor het geselecteerde examen voldoet toont het systeem een melding dat de examen aanvraag niet ingediend kan worden.

Het systeem toont een overzicht van alle eisen waaraan niet voldaan is met een heldere beschrijving van de correcte invulling van die eis zodat de gebruiker weet hoe hieraan voldaan kan worden.
Bijvoorbeeld; u mag maximaal één cijfer tussen de 5 en 6 hebben, de student weet dat hij vakken moet herkansen voor een beter resultaat. Of bijvoorbeeld; Voor het geselecteerde examen is geen goedgekeurd vakkenpakket beschikbaar, ga naar usecase Aanvraag goedkeuring invulling vakkenpakket.

Postconditions Er is een formeel verzoek voor het behalen van een examen ingediend.
Related business rules 4, 5
Domain Model RE grp6 examen.PNG

Scenarios

Individual scenarios

De eerste die scenarios (Bekijken student profiel en Bekijken studievoortgang) zijn triviaal en daarom weggelaten uit dit overzicht. Bij ieder scenario wordt aangenomen dat de gebruiker reeds is ingelogd.

Aanvraag vrijstelling

  • 1) Student Piet Janssen navigeert naar de vrijstelling module.
  • 2) Zijn enige eerder gedane aanvraag voor vrijstelling wordt getoond; Discrete Wiskunde, aanvraag goedgekeurd.
  • 3) Hij selecteert de actie "een nieuwe vrijstelling wilt aanvragen".
  • 4) Een lijst met alle vakken uit het vakkenpakket binnen het curriculum Informatiekunde van Piet Janssen wordt getoond.
  • 5) Hij selecteert het vak Domeinmodelleren.
  • 6) Hij geeft aan dat hij in aanmerking komt voor vrijstelling omdat hij een studie HBO-informatica heeft afgerond.
  • 7) Het systeem meldt dat de aanvraag is ingediend.

Exception path:

  • 6b) Hij geeft als argument; ""
  • 7b) Het systeem meldt; "U heeft geen argumentatie opgegeven, dat is verplicht bij deze aanvraag." en hij dient opnieuw stap 6 uit te voeren.


Aanvraag vervangend vak

  • 1) Student Piet Janssen navigeert naar de vervangend vak module.
  • 2) Zijn enige eerder gedane aanvraag voor een vervangend vak wordt getoond; Discrete Wiskunde vervangen door Complexiteitstheorie, aanvraag afgekeurd omdat er niet voldoende overlap is.
  • 3) Hij selecteert de actie "een nieuwe aanvraag voor een vervangend vak indienen".
  • 4) Een lijst met alle vakken uit het vakkenpakket binnen het curriculum Bachelor Informatiekunde 2004 van Piet Janssen wordt getoond.
  • 5) Hij selecteert het vak Domeinmodelleren.
  • 6) Een lijst met alle beschikbare vakken uitgezonderd vakken uit zijn curriculum wordt getoond.
  • 7) Hij selecteert het vak Beeldverwerking.
  • 8) Hij geeft als argument; Beeldverwerking is leuker.
  • 9) Het systeem meldt dat de aanvraag is ingediend.

Exception path:

  • 8b) Hij geeft als argument; ""
  • 9b) Het systeem meldt; "U heeft geen argumentatie opgegeven, dat is verplicht bij deze aanvraag." en hij dient opnieuw stap 3 uit te voeren.


Aanvraag goedkeuring invulling vakkenpakket

  • 1) Student Henk Stubbe navigeert naar de keuzeruimte module.
  • 2) Zijn enige eerder gedane aanvragen voor invulling van keuzeruimte worden getoond;
  • Bijvakkenpakket, aanvraag afgekeurd omdat er niet voldoende samenhang is.
  • Bijvakkenpakket, aanvraag afgekeurd omdat er niet voldoende samenhang is.
  • 3) Hij selecteert de actie "een nieuwe aanvraag voor de invulling van een keuzeruimte indienen".
  • 4) Het systeem toont de keuzeruimten Bijvakkenpakket, vrijekeuzeruimte, keuzevak informatica overeenkomstig zijn curriculum Informatica.
  • 5) Hij selecteert Bijvakkenpakket
  • 6) Het systeem geeft aan dat er een totaal aantal van 18 ECTS nodig is met daarbij de beschikbare vakken uitgezonderd andere vakken uit zijn huidige vakkenpakket.
  • 7) Hij selecteerd de vakken Beeldverwerking, Patroonherkenning en Securityprotocols
  • 8) Hij geeft als argument; Ik vind deze vakken interessant en ze passen bij de andere vakken in mijn vakkenpakket.
  • 9) Het systeem meldt dat de aanvraag is ingediend.


Alternative path:

  • 2c) Het systeem toont oa. een goedgekeurde aanvraag voor de invulling van de vrijekeuzeruimte.
  • 5c) Hij selecteert vrijekeuzeruimte.
  • 6c) Het systeem meldt; bij goedkeuring van deze nieuwe aanvraag vervalt oude invulling van uw vrijekeuzeruimte. De gebruiker krijgt de keuze om verder te gaan bij stap 4 of 6.

Exception path:

  • 2b) Het systeem toont oa. een ingediende aanvraag voor de invulling van de vrijekeuzeruimte met als resultaat "wacht op verwerking".
  • 5b) Hij selecteert vrijekeuzeruimte.
  • 6b) Het systeem meldt; er kan nog geen nieuwe aanvraag voor deze keuzeruimte ingediend worden totdat de huidige aanvraag verwerkt is. De gebruiker moet verder gaan bij stap 4.
  • 7d) Hij selecteerd de vakken Beeldverwerking en Securityprotocols.
  • 9d) Het systeem meldt; "De geselecteerde vakken hebben gezamelijk niet genoeg ECTS om de geselecteerde keuzeruimte op te vullen" en hij dient opnieuw stap 7 uit te voeren.
  • 8e) Hij geeft als argument; ""
  • 9e) Het systeem meldt; "U heeft geen argumentatie opgegeven, dat is verplicht bij deze aanvraag." en dient opnieuw stap 8 uit te voeren.


Aanvraag examen

  • 1) Student Wim van Kampenhout navigeert naar de examenaanvraag module.
  • 2) Hij heeft nog geen eerder gedane aanvragen, dus het systeem toont een leeg overzicht.
  • 3) Hij selecteert de actie "een nieuwe examen aanvraag indienen".
  • 4) Het systeem toont de keuze uit een bachelor of master examen.
  • 5) Hij selecteert het bachelor examen.
  • 6) Het systeem toont zijn curriculum en vakkenpakket met behaalde resultaten. Tot zijn tevredenheid ziet dat aan alle vereisten voor dit examen voldaan is.
  • 7) Hij bevestigt de aanvraag van het examen.
  • 8) Het systeem meldt dat de aanvraag is ingediend.

Exception path:

  • 6b) Hij ziet dat niet aan alle vereisten voor dit examen voldaan is, einde usecase.

Integrated Domainmodel

RE grp6 intDM.PNG

Non-functional Requirements

De belangrijkste non-functionals:

Nonfunctional requirement Argumentatie
Authenticatie Het is een gesloten systeem, alleen te gebruiken door de actoren zoals gesteld in de use cases.
Autorisatie Studenten kunnen alleen hun eigen gegevens inzien.
Privacy De notities in het dossier van een student moeten niet publiek toegankelijk zijn. Alleen direct betrokkenen bij de student (zoals een studiebegeleider) dienen toegang te hebben.
Data integriteit De consistentie en juistheid van gegevens van een student en zijn studievoortgang zijn van groot belang.
Beschikbaarheid Het systeem kan zich, behoudens hoge uitzondering, geen downtime permitteren.
Betrouwbaarheid Het systeem moet zich exact aan alle reglementen houden. De student maakt belangrijke beslissingen over zijn studie op basis van dit systeem, het dient dus accuraat en betrouwbaar te zijn.
Bruikbaarheid Het systeem moet een aantal student taken eenvoudiger maken, dat kan alleen als de usability van het systeem in acht wordt genomen.

Addendum

Business Rules Catalogue

Nr. regel
1 Student ONLY inzien profiel OF THAT student
2 Vak UNIQUE onderdeel van vakkenpakket
3 ALL vak onderdeel van curriculum ALSO onderdeel van vakkenpakket
4 Student ONLY toelating tot examen FOR curriculum IF goedkeuring vakkenpakket FOR THAT curriculum
5 Student ONLY behalen examen FOR curriculum IF goedkeuring vakkenpakket AND resultaat FOR ALL vak onderdeel van THAT vakkenpakket als beschreven door OER

Terminological Definitions

  • Toegang tot Individuele Studentgegevens (TIS): Je kunt hier je (studie)adres wijzigen en, afhankelijk van je opleiding, ook je tentamenresultaten opvragen en je aan- of afmelden voor onderwijs en tentamens.
  • Curriculum: De inhoud van een opleiding, d.w.z. de vakken en en studieruimte voor bepaalde themas.
  • Onderwijs Examen Regeling (OER): In de OER zijn alle regels over het onderwijs en examens vastgelegd, voor ieder curriculum is er een OER.
  • Vakkenpakket: De vakken die een student volgt ter invulling van een curriculum. Deze invulling moet uiteraard conform de OER van het betreffende curriculum zijn.
  • Vrije keuze vak: Een vak dat de student mag kiezen uit het gehele aanbod van de universiteit.
  • Bijvak: Een vak dat de student zelf mag kiezen. De student moet echter wel kunnen aantonen dat de gekozen bijvakken een samenhangend geheel vormen.
  • ECTS: Studiepunt, European Credit Transfer System.