Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2013-14/Groep 12/Case
Casename
Aziatisch voedsel afhaalpunt "Bami Bastards"
Contactpersoon
Naam | Mailadres |
---|---|
Laurens Brinker | laurens.brinker@student.ru.nl |
Stan Derksen | s.derksen@student.ru.nl |
Algemene feedback: Het idee is leuk. Wat jullie willen is een beetje vaag opgeschreven maar in principe is dat geen probleem. De bedoeling is natuurlijk dat het andere groepje erachter komt wat jullie precies willen in de interviews. Het is bijna opgeschreven alsof jullie echt een paar non-tech chinezen zijn. Het kan handig zijn om jullie solution ook nog puntgewijs samen te vatten. Dit maakt alles een stuk duidelijker. Ook een voorbeeld van zo'n survey die jullie de gebruikers willen laten invullen is handig. Of een voorbeeld zoals het nu gaat. Let op ik zeg handig, het is niet zo dat dat moet. Zorg er wel voor dat jullie wel over die dingen hebben nagedacht tijdens de interviews maandag. | ||
Phil Geelhoed → Groep 12 | Remove this comment when resolved! |
Client Context
Chinees restaurant “Bami Bastards” te Nijmegen is begonnen als klein familiebedrijf maar is inmiddels uitgegroeid tot een flink bedrijf. Het restaurant is 6 dagen per week open, dient 60-100 klanten per avond en eigenaar Yung Hu heeft inmiddels 7 personeelslieden in dienst waarvan 5 koks en 2 counter medewerkers. Als het erg druk is zijn er lange wachttijden/wachtrijen.
Business Case
Current situation
Het bedrijf bestaat uit een kleine wachtzaal met een counter en een redelijk grote keuken. De bestellingen die de klant afgeeft bij de counter medewerkers wordt in een computer ingevoerd en verschijnt als deze bestelling is afgerond op een scherm dat in de keuken hangt. Hier wordt het eten dan bereid en als het klaar is bij een doorgeefluik afgegeven. Op het moment is het zo dat klanten van het bedrijf twee opties hebben om hun eten te bestellen. Ten eerste kunnen ze naar de locatie zelf gaan om daar een bestelling te doen en vervolgens te wachten op hun eten. Hierdoor moeten de mensen erg lang wachten omdat de koks pas kunnen beginnen met het maken van eten op het moment dat mensen hun bestelling plaatsen. Een andere optie om eten te bestellen is om het bedrijf op te bellen. Dit is een snellere optie omdat de koks alvast kunnen beginnen met het bereiden van het eten terwijl de klant nog onderweg is of andere dingen aan het doen is.
Problem
Het personeel heeft moeite de bestellingen voor de “afhaal” snel door te voeren, en er zijn vaak lange wachtrijen. Zowel voor de mensen die in de zaak komen, als mensen die het telefonisch bestellen. Ook komt het vaak voor dat er verbale miscommunicaties zijn omdat mensen bepaalde gerechten verkeerd uitspreken of omdat de balie medewerk(st)er de klant verkeerd heeft begrepen.
Solution
Chinees restaurant “Bami Bastards” schakelt om deze reden een IT-team in om dit probleem op te lossen zodat mensen nu een bestelling op de website/app van het restaurant kunnen plaatsen, ze vullen hierbij een soort survey in waarbij ze selecteren welke gerechten ze willen bestellen. Daarna kunnen ze kiezen om digitaal te betalen via bijvoorbeeld iDeal of dat ze het in de winkel willen betalen. Vervolgens krijgen ze een bevestigingscode waarmee ze de bestelling kunnen ophalen, dit moet natuurlijk wel fraude-bestendig zijn. Ook moeten de klanten ervoor kunnen kiezen dat het gerecht wordt gebracht, hiervoor betalen ze wel iets meer en ze moeten dus ook hun adres opgeven in de survey.
Beetje vaag beschreven. Misschien kun je een voorbeeld van een ingevulde survey bij de background zetten. Ook is het handig om misschien nog een puntgewijze representatie te maken van de punten die jullie in de website/app willen. | ||
Phil Geelhoed → Groep 12 | Remove this comment when resolved! |
Background
Bami Bastards is chinees afhaalpunt die ondanks de crisis een stijging in het aantal klanten ondervindt. Bami Bastards is 20 jaar geleden gestart door Yang Hu, de vader van Yung Hu, in eerste instantie werden alle bestellingen op papier gedaan en was er geen mogelijkheid om telefonisch te bestellen. Een paar jaar geleden is het bedrijf overgegaan op televisieschermen met informatie over de bestellingen en is telefonisch bestellen ook mogelijk gemaakt en sindsdien is het aantal klanten sterk gestegen.
Feedback
Onze client-evaluation:
Hoewel wij als client niet meer dan 1x met de groep die onze case ging uitwerken hebben gesproken, dit was tijdens de interviews, hebben ze toch ons probleem goed uitgewerkt.Ze hebben het goed en systematisch opgelost. Waar wij vooral blij mee zijn is de oplossing dat de klanten gebruik kunnen maken van een QR/bar code, tijdens de interviews hadden wij namelijk al aangegevendat wij niet precies wisten hoe wij zeker konden weten dat een bepaald persoon daadwerkelijk die bestelling had betaald/besteld. Wij hadden zelf een soort code voorgesteld, maar het principe van een bar/qr code is veel beteromdat dit veel sneller gescanned kan worden. Het enige wat wij een minpuntje vonden was: wij hadden aangegeven bij het interview dat wij ook een bezorgdienst hadden, de requirement engineers hebben hier geen rekening mee gehouden.Waarschijnlijk hebben ze het niet meegenomen omdat dit niet in ons problem-statement stond, bezorgen heeft namelijk geen (directe) invloed op de lange rijen bij de afhaalbalie. Ook hebben ze geen rekening gehouden met de koks, wij hadden namelijk ookaangegeven dat de koks een overzicht kregen van de bestellingen zodat zij konden zien wat ze moesten maken. Ze hadden dit denk ik het best bij "Bestelling plaatsen" kunnen noemen. Ze hebben namelijk wel de koks als actor genoemd, maar deze komt niet meer terugin de use-cases. Al met al zijn wij aardig tevreden met het geleverde resultaat, omdat dit ons uiteindelijke probleem, dat het vaak te druk is bij de balie zal oplossen.