Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2008-9/Groep 03 GZN

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

 






Groep 3 Spectrometer



Werkstuk Requirements Engineering


Martijn Speksnijder, Stefan Minten, Mark Kruit



Onderwijsinstituut voor Informatica en Informatiekunde

Radboud Universiteit Nijmegen







version 18 februari 2022



Page Break




Inhoud

Introduction

De studies Scheikunde en M.L.W. maken tijdens hun opleidingstraject gebruik van spectrometers. In de loop der jaren is het aantal studenten drastisch toegenomen, waardoor de capaciteit van de aanwezige spectrometers niet meer toereikend is. Vanwege de hoge aanschaf- en gebruikskosten van de spectrometers, is het niet mogelijk om aan de behoefte te voldoen. Om dit probleem op te lossen is ervoor gekozen om een simulator in te zetten als alternatief. Reeds bestaande software op dit gebied is, of te duur, of bevat niet de gewenste functionaliteit. Als alternatief is ervoor gekozen om zelf een simulator te gaan ontwikkelen.

Problem statement

Voor de studies Scheikunde en M.L.W. is het belangrijk dat iedere student praktijkervaring opdoet met een spectrometer. Het probleem hierbij is dat deze apparatuur erg duur in gebruik is en het aanbod hiervan beperkt is. Verder is er een risico dat er bij practica van eerstejaars studenten zaken kapot gaan wat erg kostbaar is.

Case analysis

Stakeholder analysis

# Naam Rol E-Mail Kamer
01 Dirk van der Linden Projectleider, eerste aanspreekpunt, inhoudelijke feedback Dirk.vanderLinden@cs.ru.nl HG00.112
02 Stijn Hoppenbrouwers Docent Requirements Engineering, proces feedback stijnh@cs.kun.nl HG02.611
03 Laurens Peters Collega van Dirk van der Linden, verschaffen informatie Lcjm.Peters@gmail.com
04 Erik Arends Collega van Dirk van der Linden, verschaffen informatie
05 Marco Tessarie Docent, verschaffen informatie tessari@nmr.ru.nl HG03-334
06 Marinus van Herpen Docent, verschaffen informatie Marinus.vanHerpen@science.ru.nl HG00.112

Mission, vision, values statement

  • Mission: Een mogelijkheid aan studenten geven om ervaring op te doen met het werken met een spectroscoop.
  • Vision: Het opleveren van requirements voor een te bouwen simulator.
  • Values: Studenten praktijkervaring op laten doen met een zo realistisch mogelijke simulator.

Statement of work

# Deliverable Facade Filled Focused Work estimation (Hours) Status
01 Introduction x 1 Done
02 Problem statement x 1 Done
03 Stakeholder list/analysis x 1 Done
04 Mission-Vision-Values x 1 Done
05 Statement of work x 1 Done
06 Risk analysis x 1 Done
07 Use case survey x 3 Done
08 Integrated UC diagram x 2 Done
09 Use cases x x 15 Done
10 Scenarios x 10 Done
11 Domain models x 7 Done
12 Business rules per UC x x 3 Done
13 Integrated domain model x x 3 Done
14 Business rules catalogue x x 1 Done
15 Non-functional requirements x x 2 Done
16 Terminological definitions x 1 Done
17 Executive sponsor viewpoint x 1 Done
18 Use case tests x x 10 Pending
19 Business process definitions x opt. Pending
20 GUI metaphors / storyboards x opt. Pending

Risk analysis

# Category Risk Solution needed by Days lost Expectancy factor Risk factor
01 Tijd Het project kost meer tijd dan verwacht Scope aanpassen Meer dan 10 projecturen Gemiddeld Laag
02 Tijd Een projectlid wordt langdurig ziek Scope aanpassen Meer dan 10 projecturen Laag Gemiddeld
03 Informatie Een stakeholder wordt ziek / is onbereikbaar voor lange tijd Scope aanpassen Meer dan 10 projecturen Gemiddeld Hoog
04 Data Projectdata gaat verloren Regelmatig een backup maken van de projectdata Ongeveer 80 projecturen Laag Hoog
05 Informatie Onvoldoende kennis over Requirements Engineering Tijdig aangeven bij RE docent Meer dan 10 projecturen Laag Laag

Requirements

Use cases

Use case survey

# Name Description Initiating actor (Onderverdeling)
01 Monster beheren Het maken van een monster bestaande uit moleculen en een oplosmiddel Student/Onderzoeker/Beheerder/Instructeur Mark
02 Molecuul maken Het aanmaken/wijzigen van moleculen in het molecuulmodel Instructeur/Onderzoeker/Beheerder Mark
03 Gebruikers beheren Het aanpassen/wijzigen/verwijderen/archiveren van gebruikers van het systeem Beheerder Mark
04 Instellingen invoeren Het invoeren en/of verfijnen van de instellingen voor de spectrometer Student/Onderzoeker/Instructeur/Beheerder Martijn
05 Uitvoeren metingen Uitvoeren van een of meerdere metingen Student/Onderzoeker/Instructeur/Beheerder Martijn
06 Analyseren van FID signaal of spectrum Analyseren van FID signaal en het omzetten naar een spectrum Student/Onderzoeker/Instructeur/Beheerder Martijn
07 Volgen van student Resultaten van een student volgen Instructeur Stefan
08 Monster toewijzen Toewijzen van monsters aan studenten Instructeur Stefan
09 Budget toewijzen Toewijzen van budget aan studenten Instructeur Martijn
10 Inloggen gebruiker Gebruiker logt in en krijgt de juiste rechten Student/Onderzoeker/Instructeur/Beheerder Mark

Integrated use case diagram

UC Integratedv2.png

Individual use cases

1: Monsters beheren

Use Case:01 Name: Monsters beheren
Description

Een Gebruiker verwijdert, maakt of wijzigt monsters om deze te gebruiken in een meting.

Source

10. Inloggen gebruiker

Version

1.0

Basic course of events
1. Nieuw monster aanmaken.
  • Gebruiker geeft aan een nieuw monster te willen aanmaken;
  • Gebruiker geeft monster een naam;
  • Gebruiker selecteert toe te voegen moleculen uit molecuulmodel;
  • Gebruiker selecteert concentraties van gekozen moleculen;
  • Gebruiker selecteert oplosmiddel;
  • Gebruiker selecteert concentratie van oplosmiddel;
  • Gebruiker bevestigd keuze.
Alternate paths
1. Bestaand monster wijzigen.
  • Gebruiker selecteert "Bestaand monster wijzigen".
  • Gebruiker selecteert het te wijzigen monster;
  • Gebruiker wijzigt eigenschappen monster;
  • Gebruiker bevestigd wijzigingen en monster wordt gewijzigd.
2. Bestaand monster verwijderen.
  • Gebruiker selecteert "Bestaand monster verwijderen".
  • Gebruiker selecteert het te verwijderen monster.
  • Gebruiker bevestigd keuze en monster wordt verwijderd.
Exeption paths

-

ORM model

Monster Beheren.jpg

Preconditions
  • Gebruiker zit in gebruikersgroep Instructeur, Onderzoeker of Beheerder
Postconditions

-

Related business rules

-

2: Molecuul maken

Use Case:02 Name: Molecuul maken
Description

Het beheren van moleculen in het molecuulmodel

Source

10. Inloggen gebruiker

Version

1.0

Basic course of events
1. Nieuw molecuul maken.
  • Gebruiker geeft aan een nieuwe molecuul aan te willen maken;
  • Gebruiker geeft molecuul een naam;
  • Systeem vraagt om eigenschappen molecuul;
  • Gebruiker vult eigenschappen molecuul in;
  • Gebruiker bevestigt keuze.
Alternate paths
1. Wijzigen molecuul.
  • Gebruiker selecteert "Wijzigen bestaand molecuul";
  • Gebruiker selecteert het te wijzigen molecuul;
  • Gebruiker wijzigt de eigenschappen van het gekozen molecuul;
  • Gebruiker bevestigt keuze en molecuul wordt gewijzigd.
2. Verwijderen molecuul.
  • Gebruiker selecteert "Verwijderen bestaand molecuul";
  • Gebruiker selecteert het te verwijderen molecuul;
  • Gebruiker bevestigt keuze en molecuul wordt verwijderd.
Exeption paths
1. Nieuw molecuul maken.
  • Gebruiker selecteert "Nieuw molecuul maken";
  • Gebruiker geeft molecuul een naam;
  • Systeem vraagt om eigenschappen molecuul;
  • Gebruiker vult eigenschappen molecuul in;
  • Gebruiker bevestigt keuze;
  • Molecuul bestaat al in het systeem en vervolgens geeft het systeem een foutmelding.
ORM model

Moleculen.png

Preconditions
  • Gebruiker zit in gebruikersgroep Instructeur, Onderzoeker of Beheerder
Postconditions

-

Related business rules

-

3: Gebruikers beheren

Use Case:03 Name: Gebruikers beheren
Description

Het aanmaken/wijzigen/verwijderen/archiveren van gebruikers en het toekennen van rechten aan gebruikers

Source

10. Inloggen gebruiker

Version

1.0

Basic course of events
1. Aanmaken gebruiker.
  • Gebruiker geeft aan een nieuwe gebruiker toe te willen voegen;
  • Gebruiker vult algemene gegevens in: Voornaam en Achternaam;
  • Gebruiker selecteert gebruikersgroep: Student/Instructeur/Onderzoeker/Beheerder;
  • Gebruiker vult groepspecifieke gegevens in;
  • Gebruiker bevestigd keuze.
2. Verwijderen gebruiker.
  • Gebruiker selecteert "Verwijderen bestaande gebruiker";
  • Gebruiker selecteert de te verwijderen gebruiker;
  • Gebruiker bevestigd keuze en geselecteerde gebruiker wordt verwijdert.
Alternate paths
1. Wijzigen gebruiker.
  • Gebruiker selecteert "Wijzigen bestaande gebruiker";
  • Gebruiker selecteert de te wijzigen gebruiker;
  • Gebruiker wijzigt eigenschappen te wijzigen gebruiker;
  • Gebruiker bevestigd wijzigingen en geselecteerde gebruiker wordt gewijzigd.
2. Archiveren gebruiker.
  • Gebruiker selecteert "Archiveren bestaande gebruiker";
  • Gebruiker selecteert de te archiveren gebruiker;
  • Gebruiker bevestigd keuze en geselecteerde gebruiker wordt gearchiveerd.
Exeption paths

-

ORM model

Gebruikers Beheren.png

Preconditions
  • Gebruiker zit in gebruikersgroep Beheerder
Postconditions

-

Related business rules

1. Gebruikers zijn student aan of medewerker van de Radboud Universiteit Nijmegen.

4: Instellingen invoeren

Use Case:04 Name: Instellingen invoeren
Description Het invoeren en/of verfijnen van de instellingen voor de spectrometer
Source

10. Inloggen gebruiker

Version 1.0
Basic course of events
  • Gebruiker selecteert instellingen.
  • Gebruiker wijzigt een instelling.
ORM Instellingen Invoeren.png
Preconditions
  • Gebruiker heeft een meting uitgevoerd.
  • Gebruiker moet ingelogd zijn.
Postconditions

-

Related business rules

-

5: Uitvoeren metingen

Use Case:05 Name: Uitvoeren metingen
Description Het uitvoeren van een meting met de spectroscoop.
Source 10. Inloggen gebruiker
Version 1.0
Basic course of events
  • Gebruiker geeft aan een meting uit te willen voeren met de spectroscoop.
  • Gebruiker selecteert het monster dat gemeten moet worden.
  • Gebruiker start de meting.
ORM Uitvoeren Meting.png
Preconditions
  • Gebruiker heeft een monster klaar staan die gemeten moet worden
Postconditions
  • Gebruiker heeft een FID signaal van het gemeten monster.
Related business rules
  • 3. Studenten hebben een budget om metingen uit te voeren.
  • 4. Afhankelijk van het aantal minuten en de frequentie in MHZ tijdens een meting van een student wordt een bedrag berekend wat van het budget wordt afgetrokken.
  • 5. Bij het uitvoeren van een meting door een student wordt een realistische tijd gesimuleerd.
  • 7. Een student kan geen metingen uitvoeren wanneer het budget niet toereikend is.

6: Analyseren van een FID signaal of spectrum

Use Case:06 Name: Analyseren van een FID signaal of spectrum
Description Analyseren van het FID signaal of een spectrum
Source

5. Uitvoeren metingen

Version

1.0

Basic course of events
  • Gebruiker analyseert het FID signaal of spectrum.
Alternate paths
  • Gebruiker selecteert FID signaal omzetten naar spectrum.
  • Gebruiker selecteert spectrum weergeven.
  • Gebruiker selecteert FID weergeven.
ORM Analyseren FID.png
Preconditions
  • Gebruiker heeft een meting uitgevoerd en een FID signaal daaruit verkregen.
Postconditions
  • Gebruiker heeft het spectrum vanuit het FID signaal verkregen.
Related business rules

-

7: Volgen van student

Use Case:07 Name: Volgen van student
Description

De Gebruiker vraagt informatie op over de activiteiten van een specifieke Student.

Source

10. Inloggen gebruiker

Version

1.0

Basic course of events
1. Gegevens opvragen van een student.
  • Gebruiker selecteert "Student volgen".
  • Gebruiker selecteert een student.
  • Gebruiker bevestigd keuze en de informatie over de activiteiten van de geselecteerde student worden weergegeven.
ORM

Volgen Student.png

Preconditions
  • Gebruiker zit in gebruikersgroep Instructeur of Beheerder
Postconditions

-

Related business rules

-

8: Monster toewijzen

Use Case:08 Name: Monster toewijzen
Description

Het toewijzen van een monster aan 1 of meerdere studenten.

Source

10. Inloggen gebruiker

Version

1.0

Basic course of events
1. Een monster toewijzen aan een student.
  • Gebruiker selecteert één of meerdere monsters;
  • Gebruiker selecteert één of meerdere studenten;
  • Gebruiker bevestigd keuze en monster wordt toegewezen aan de student(en).
Alternate paths
1. Monster-toewijzing intrekken.
  • Gebruiker selecteert één of meerdere studenten;
  • Gebruiker selecteert één of meerdere monsters;
  • Gebruiker bevestigd keuze en de monster-toewijzing wordt ingetrokken.
ORM

Monster Toewijzen.png

Preconditions
  • Gebruiker zit in gebruikersgroep Instructeur of Beheerder
Postconditions

-

Related business rules

-

9: Budget toewijzen

Use Case:09 Name: Budget toewijzen
Description Het toewijzen van budgetten aan de studenten.
Source

7. Volgen van student

Version 1.0
Basic course of events
  • Instructeur geeft aan een budget aan een bepaalde groep studenten toe te willen wijzen.
  • Instructeur zoekt de studentengroep in het systeem.
  • Instructeur selecteert de groep.
  • Instructeur wijst aan de groep studenten toe wat het budget is.
  • Instructeur wijst aan de groep studenten toe wat het aantal minuten is
  • Instructeur wijst aan de groep studenten toe wat het aantal MHZ waarvoor het budget geldt
  • Instructeur slaat de wijzigingen op.
ORM

Budget Toewijzen.png

Preconditions

Ingelogd als instructeur.

Postconditions

Een budget is toegewezen aan een student of een groep studenten.

Related business rules
  • 3. Studenten hebben een budget om metingen uit te voeren.
  • 7. Een student kan geen metingen uitvoeren wanneer het budget niet toereikend is.

10: Inloggen gebruiker

Use Case:11 Name: Inloggen gebruiker
Description

Een Gebruiker logt in op het systeem.

Source

-

Version

1.0

Basic course of events
  • Gebruiker voert gebruikersnaam/wachtwoord combinatie in;
  • Systeem kent juiste rechten aan gebruiker toe aan de hand van gebruikersgroep.
Alternate paths

-

ORM model

Inloggen Gebruiker.png

Exeption paths
  • Gebruiker voert verkeerde gebruikersnaam/wachtwoord combinatie in;
  • Systeem geeft foutmelding weer;
Preconditions

De Gebruiker is niet ingelogd.

Postconditions

De Gebruiker is ingelogd.

Related business rules
  • 1. Gebruikers zijn student aan of medewerker van de Radboud Universiteit Nijmegen.
  • 2. Studenten volgen de studie Scheikunde of M.L.W.

Scenarios

Individual scenarios

1. Monsters beheren

Nieuw monster aanmaken
  • Stefan voert gebruikersnaam/wachtwoord combinatie in;
  • Systeem kent juiste rechten aan Stefan toe aan de hand van zijn gebruikersgroep;
  • Stefan selecteert "Nieuw monster aanmaken";
  • Stefan geeft monster een naam;
  • Stefan selecteert toe te voegen moleculen uit molecuulmodel;
  • Stefan selecteert concentraties van gekozen moleculen;
  • Stefan selecteert oplosmiddel;
  • Stefan selecteert concentratie van oplosmiddel;
  • Stefan bevestigd keuze en monster wordt aangemaakt.
Bestaand monster wijzigen
  • Stefan voert gebruikersnaam/wachtwoord combinatie in;
  • Systeem kent juiste rechten aan Stefan toe aan de hand van zijn gebruikersgroep;
  • Stefan selecteert "Bestaand monster wijzigen".
  • Stefan selecteert het te wijzigen monster;
  • Stefan wijzigt eigenschappen monster;
  • Stefan bevestigd wijzigingen en monster wordt gewijzigd.
Bestaand monster verwijderen
  • Stefan voert gebruikersnaam/wachtwoord combinatie in;
  • Systeem kent juiste rechten aan Stefan toe aan de hand van zijn gebruikersgroep;
  • Stefan selecteert "Bestaand monster verwijderen".
  • Stefan selecteert het te verwijderen monster.
  • Stefan bevestigd keuze en monster wordt verwijderd.

2. Moleculen beheren

Nieuw molecuul aanmaken
  • Martijn voert gebruikersnaam/wachtwoord combinatie in;
  • Systeem kent juiste rechten aan Stefan toe aan de hand van zijn gebruikersgroep;
  • Martijn selecteert "Nieuw molecuul maken";
  • Martijn geeft molecuul een naam;
  • Systeem vraagt om eigenschappen molecuul;
  • Martijn vult eigenschappen molecuul in;
  • Martijn bevestigt keuze en molecuul wordt aangemaakt.
Wijzigen bestaand molecuul
  • Martijn voert gebruikersnaam/wachtwoord combinatie in;
  • Systeem kent juiste rechten aan Stefan toe aan de hand van zijn gebruikersgroep;
  • Martijn selecteert "Wijzigen bestaand molecuul";
  • Martijn selecteert het te wijzigen molecuul;
  • Martijn wijzigt de eigenschappen van het gekozen molecuul;
  • Martijn bevestigt keuze en molecuul wordt gewijzigd.
Verwijderen bestaand molecuul
  • Martijn voert gebruikersnaam/wachtwoord combinatie in;
  • Systeem kent juiste rechten aan Stefan toe aan de hand van zijn gebruikersgroep;
  • Martijn selecteert "Verwijderen bestaand molecuul";
  • Martijn selecteert het te verwijderen molecuul;
  • Martijn bevestigt keuze en molecuul wordt verwijderd.

3. Gebruikers beheren

Aanmaken gebruiker
  • Mark voert gebruikersnaam/wachtwoord combinatie in;
  • Systeem kent juiste rechten aan Stefan toe aan de hand van zijn gebruikersgroep;
  • Mark selecteert "Aanmaken nieuwe gebruiker";
  • Mark vult algemene gegevens in: Voornaam: Stefan en Achternaam: Minten;
  • Mark selecteert gebruikersgroep: Student;
  • Mark vult groepspecifieke gegevens in;
  • Studentnummer: 0828652;
  • Semester waarin student gebruik maakt van het systeem;
  • Mark geeft als budget aan Stefan 100 euro.
  • Mark bevestigd keuze en nieuwe gebruiker wordt aangemaakt.
Verwijderen gebruiker
  • Mark voert gebruikersnaam/wachtwoord combinatie in;
  • Systeem kent juiste rechten aan Stefan toe aan de hand van zijn gebruikersgroep;
  • Mark selecteert "Verwijderen bestaande gebruiker";
  • Mark selecteert de te verwijderen gebruiker;
  • Mark bevestigd keuze en geselecteerde gebruiker wordt verwijdert.
Wijzigen gebruiker
  • Mark voert gebruikersnaam/wachtwoord combinatie in;
  • Systeem kent juiste rechten aan Stefan toe aan de hand van zijn gebruikersgroep;
  • Mark selecteert "Wijzigen bestaande gebruiker";
  • Mark selecteert de te wijzigen gebruiker;
  • Mark wijzigt eigenschappen te wijzigen gebruiker;
  • Mark bevestigd wijzigingen en geselecteerde gebruiker wordt gewijzigd.
Archiveren gebruiker
  • Mark voert gebruikersnaam/wachtwoord combinatie in;
  • Systeem kent juiste rechten aan Stefan toe aan de hand van zijn gebruikersgroep;
  • Mark selecteert "Archiveren bestaande gebruiker";
  • Mark selecteert de te archiveren gebruiker;
  • Mark bevestigd keuze en geselecteerde gebruiker wordt gearchiveerd.

4. Instelling invoeren

Mark is ingelogd en wil een meting uitvoeren. Hiervoor is het noodzakelijk dat hij een aantal instellingen invoert.

  • Mark selecteert de instelling "Signal Frequency" .
  • Mark wijzigt de waarde van de instelling in "200" Mhz.
  • Mark selecteert de instelling "Acquisition Time" .
  • Mark wijzigt de waarde van de instelling in "5" seconden.
  • Mark voert de meting uit.

5. Uitvoeren meting

Martijn is ingelogd en wil een meting uitvoeren

  • Martijn selecteerd de meting welke hij wil uitvoeren met de spectroscoop
  • Martijn zoekt het monster dat gemeten moet worden
  • Martijn selecteerd het monster
  • Martijn start de meting op de spectroscoop

6. Analyseren van FID signaal of spectrum

Student jan is ingelogd in het systeem en heeft een meting uitgevoerd. Uit de meting heeft jan een FID-signaal gekregen, dit signaal gaat hij omzetten naar een spectrum.

  • Jan analyseert het FID signaal dat hij gekregen heeft
  • Jan selecteert FID signaal omzetten naar spectrum
Transformatie FID signaal naar spectrum

Student Mark heeft een meting uitgevoerd en heeft daaruit een FID signaal verkregen.

  • Mark selecteert "FID signaal omzetten naa spectrum".

7. Volgen van student

Instructeur Fred wil weten hoe het gaat met de experimenten van Mark.

  • Fred selecteert Mark
  • Fred vraagt de gegevens van Mark op.
  • Het systeem geeft weer dat Mark de afgelopen week 3 metingen heeft uitgevoerd en dat hij nog een budget van 750 euro over heeft. Bij 1 meting heeft Mark een foute instelling invoerd bij Signal Frequency.
Invoeren van monster door technicus

Mark heeft de meting gestart en invoeren van het monster in de Spectrometer wordt gesimuleerd.

  • Mark heeft de meting gestart.
  • Het systeem geeft weer dat het monster in de spectrometer wordt ingevoerd.
Instellingen verfijnen; details spectrum naar boven halen

Mark heeft een meting uitgevoerd en wil de instellingen van de spectrometer verfijnen.

  • Mark selecteert de instelling "Signal Frequency" .
  • Mark wijzigt de waarde van de instelling in "200" Mhz.
  • Mark voert opnieuw de meting uit

8. Monsters toewijzen aan studenten

Instructeur Kees wil aan groep 4a een monster toewijzen.

  • Kees selecteert in het systeem dat hij een monster wil toewijzen.
  • Kees selecteert een monster "2008-123A".
  • Kees selecteert groep "4a".
  • Kees bevestigt dat hij het monster wil toewijzen.

9. Budget toewijzen

Instructeur Kees Janssen wil aan de studenten van groep 4a een budget toewijzen.

  • Kees Janssen selecteert in het systeem dat hij de budgetten van een groep studenten wil wijzigen
  • Kees Janssen zoekt de groep 4a in het systeem;
  • Kees Janssen selecteert de groep 4a
  • Kees Janssen wijst aan de studenten van groep 4a een budget
  • kees Janssen geeft het aantal minuten op;
  • Kees Janssen geeft het aantal MHZ op waarvoor het budget is
  • Kees Janssen slaat de wijziging op

10. Inloggen gebruiker

Gebruiker Martijn geeft aan te willen inloggen in het systeem:

  • Martijn voert gebruikersnaam en wachtwoord combinatie in.

Integrated Domainmodel

Integrated.png

Non-functional Requirements

Performance: 100 studenten per semester + onbekend aantal onderzoekers.

Availability: beschikbaarheid 99%??.

Maintainability: Het systeem moet gemakkelijk te onderhouden zijn.

Price: De kosten van het systeem moeten lager uitvallen dan de kosten van een commercieel vergelijkbaar product.

Security: Alleen gemachtigde gebruikers mogen gebruik maken van het systeem.

Usability: De user interface van het systeem moet gelijk zijn aan de interface van de spectroscoop.

Addendum

Business Rules Catalogue

1. Gebruikers zijn student aan of medewerker van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Studenten
2. Studenten volgen de studie Scheikunde of M.L.W.
3. Studenten hebben een budget om metingen uit te voeren.
4. Afhankelijk van het aantal minuten en de frequentie in MHZ tijdens een meting van een student wordt een bedrag berekend wat van het budget wordt afgetrokken.
5. Bij het uitvoeren van een meting door een student wordt een realistische tijd gesimuleerd.
6. Een student heeft alleen toegang tot de eigen metingen
7. Een student kan geen metingen uitvoeren wanneer het budget niet toereikend is.
Instructeurs
8. Alleen een instructeur kan een monster aan een student toewijzen.
9. Alleen een instructeur kan een budget aan een student toewijzen.
10. Alleen een instructeur kan monsters en metingen van studenten bekijken.
Onderzoekers
11. Een onderzoeker kan de simulatie van realistische tijd uitzetten bij het uitvoeren van een meting.
Beheerders
12. Beheerders hebben rechten om gebruikers te beheren.

Terminological Definitions

Student
Een student van een van de studies Scheikunde en M.L.W. aan de Radboud Universiteit
Instructeur
Een docent die de cursus Methode Spectroscopische Techniek geeft.
Onderzoeker
Een medewerker van de Radboud Universiteit die onderzoek wil verrichten met behulp van een NMR spectroscoop.
Beheerder
Een medewerker van de Radboud Universiteit die verantwoordelijk is voor het operationele systeem.
NMR spectroscopie
Nuclear magnetic resonance spectroscopy, most commonly known as NMR spectroscopy, is the name given to a technique which exploits the magnetic properties of certain nuclei.
Spectroscoop
Een spectroscoop is een instrument om het lichtspectrum te bestuderen en om via dat spectrum eventueel de samenstelling van materialen te bepalen.
FID-signaal
Het signaal wat de spectroscoop terug geeft na de meting.
Spectrum
Het spectrum is het signaal wat wordt weergegeven in de spectroscoop na de analyse van het FID-signaal.
Monster
Een monster is de vloeistof waarover een meting gedaan wordt met de spectroscoop.
Molecuul
Een molecuul is het kleinste deeltje van een moleculaire stof dat nog de chemische eigenschappen van die stof bezit.
Proton
Een proton is een subatomair deeltje met een positieve elektrische lading.
Chemische verschuiving
Is een begrip uit de NMR. Er wordt mee aangegeven hoever het signaal van een specifiek atoom verschoven is ten opzichte van dat van een referentieverbinding.
Budget
Budget is het geld wat studenten toegewezen krijgen om de metingen uit te voeren. Het budget wordt berekend door middel van MHZ en tijd.