Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2010-11/Groep 01 (Controlegroep)

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

 






Groep 01



Werkstuk Requirements Engineering


Joeri Arendsen, Patrick Schileffski, Liset Meijerman, Christiaan Hillen, Stan Philipsen



Onderwijsinstituut voor Informatica en Informatiekunde

Radboud Universiteit Nijmegen







version 18 februari 2022



Page Break




Inhoud


Subpagina's
Patrick Schileffski
Liset Meijerman
Christiaan Hillen
Joeri Arendsen

Page Break




Introduction

Doelstelling voor deze fase: Preliminary version --> Complete

Close act is een theatergroep die reist van festival tot festival en van land tot land. Hierbij is een goede planning essentieel. De artiesten moeten op de juiste plaats en tijd aankomen, daarnaast moeten de rekwisieten soms weken van te voren verzonden worden als Close Act wordt gevraagd om in het buitenland op te treden.

Tot op heden gebruikt Close act als planning een agenda in Outlook, meerdere overzichten in Excel (creatief omgetovert naar Gantt-diagrammen) en het geheugen van de kantoormedewerkers. Door de planning op deze manier vorm te geven is de foutgevoeligheid hoog en het hele proces erg tijdrovend. Met het systeem zoals hieronder is beschreven willen we de foutgevoeligheid verminderen en het maken van (en het werken met) de planning minder tijdrovend maken.

We willen de agenda en de planning voor zowel acteurs als rekwisieten makkelijk bereikbaar maken in het systeem. Hiervoor bestaat het systeem uit meerdere onderelen, waardoor alles voor medewerkers makkelijk te vinden is. Hiervoor moet er wel een accesscontrol voor worden geimplementeerd, zodanig dat medewerkers die niets te zoeken hebben in een onderdeel van het systeem hier ook niet bij kunnen.

Problem statement

Doelstelling voor deze fase: As good as possible --> Complete
  1. Wat is het probleem dat opgelost wordt?
    • De administratie is te arbeidsintensief.
    • De administratie is te foutgevoelig.
  2. Welke factor maakt dit systeem nodig?
    • De aanleiding: De foutgevoeligheid en arbeidsintensiviteit van de processen. Verder de afhankelijkheid van de kennis van bepaalde administratiemedewerkers.
  3. Wat als het systeem niet wordt ontwikkeld?
    • Dan gaat men door op de huidige manier.

Case analysis

Stakeholder list/analysis

Doelstelling voor deze fase: As good as possible --> Complete

De belanghebbenden zijn

  1. De administratiemedewerkers
  2. De artiesten
  3. De inpakkers
  4. De klanten

Mission-Vision-(Values)

Doelstelling voor deze fase: Complete


  1. Mission - What the project will do (close to WHY)
    • Het project zal de wensen en de beperkingen van de organisatie inventariseren en omzetten in een systeemmodel.
    • Het project zal de administratie van Close Act minder foutgevoelig en arbeidsintensief maken.
    • Het project zal de administratie van Close Act voor alle medewerkers overzichtelijk en bruikbaar maken.
  2. Vision - What the end product will be (close to WHAT)
    • Een computersysteem dat de bewaking van restricties uit handen neemt en de medewerkers ondersteunt in het plannen en uitvoeren van opdrachten.
  3. Value - What principles will guide the project members while they do what
    • Gebruiksvriendelijkheid
      1. Overzichtelijkheid
      2. Meedenkend systeem -> voorstel geven bij veranderingen
      3. Bewaking restricties



Statement of Work

Doelstelling voor deze fase: Complete, and up-to-date
Deliverable DeliverbleType Façade Filled Focused Comment
Deadlines: 1 april 13 mei 10 juni
Introduction Contextual Preliminary version Preliminary version Complete Keep it short at first, only a sketch; nice, clear and complete at the end.
Status: Vinkje.gif Vinkje.gif Vinkje.gif -
Problem statement Key deliverable As good as possible As good as possible Complete
Status: Vinkje.gif Vinkje.gif Vinkje.gif
Stakeholder list/analysis Contextual As good as possible As good as possible Complete
Status: Vinkje.gif Vinkje.gif Vinkje.gif -
Mission-Vision-(Values) Contextual Complete Complete Complete
Status: Vinkje.gif Vinkje.gif Vinkje.gif -
Statement of Work Contextual Complete, and up-to-date Complete, and up-to-date Complete, and up-to-date
Status: Vinkje.gif Vinkje.gif Vinkje.gif -
Risk Analysis Contextual Complete, and up-to-date Complete, and up-to-date Complete, and up-to-date
Status: Vinkje.gif Vinkje.gif Vinkje.gif -
Use Case Survey Key deliverable As good as possible Nearly complete Complete
Status: Vinkje.gif Vinkje.gif Vinkje.gif -
Integrated UC Diagram Key deliverable Complete (though preliminary) Complete Complete One for whole project
Status: Vinkje.gif Vinkje.gif Vinkje.gif -
Use Cases Key deliverable Not yet! "Filled" level Complete
Status: Vinkje.gif Vinkje.gif -
Scenarios Key deliverable Not yet! Several for each UC Complete ("focused" level)
Status: Vinkje.gif Vinkje.gif -
Domain Models Key deliverable Not yet! Partially complete Complete One for each UC
Status: Vinkje.gif Vinkje.gif -
Business rules per UC Key Deliverable Not yet! Partially complete Complete
Status: Vinkje.gif Vinkje.gif -
Integrated Domain Model Key deliverable Not yet! First draft Complete One for whole project
Status: Vinkje.gif Vinkje.gif -
Busines Rules Catalogue Key deliverable Not yet! Partially complete Complete
Status: Vinkje.gif Vinkje.gif -
Non-functional Requirements Key deliverable Notes Partially complete Complete
Status: Vinkje.gif Vinkje.gif Vinkje.gif -
Terminological Definitions Key deliverable Notes Partially complete Complete
Status: Vinkje.gif Vinkje.gif Vinkje.gif -
Executive sponsor viewpoint Implicit deliverable Complete Complete Complete Integrated in M-V-(V)!
Status: Vinkje.gif Vinkje.gif Vinkje.gif -
Use case tests Implicit deliverable Notes As good as possible Complete Integrated in scenarios; to be done, but not written down explicitly as a separate item
Status: Volgens ons nog n.v.t Vinkje.gif Vinkje.gif -
Busienss process definitions Optional appendix If available / relevant If relevant If relevant Use existing definitions/models or make them yourself: optional!
Status: Kruisje.gif -
GUI metaphors / storyboards Optional appendix If relevant If relevant If relevant
Status: Kruisje.gif -

Risk Analysis

Doelstelling voor deze fase: Complete, and up-to-date
# Category Risk Solution needed by Status Days lost Expectancy factor Risk factor
01 Werkwijze We stellen vanwege de iteratieve werkwijze te veel uit. on event actief 7 d. 5% 0,35 d.
02 Werkwijze We raken verloren in de details on event actief 7 d. 20% 1,4 d.
Totaal 1,75 d.

Requirements

Use Case Survey

Doelstelling voor deze fase: As good as possible --> Nearly complete --> Complete
# Name Description Initiating actor
01 Act inplannen Een act wordt door een administratiemedewerker ingepland. Administratiemedewerker
01a Actgegevens veranderen Een act wordt door een administratiemedewerker veranderd. Administratiemedewerker
01b Actgegevens verwijderen Een act wordt door een administratiemedewerker verwijderd (omdat die niet meer plaats zal vinden). Administratiemedewerker
02 Beschikbaarheid artiest Artiesten kunnen hun beschikbaarheid in het systeem wijzigen Artiest
03 Contract aanmaken Een administratiemedewerker kan een contract genereren. Administratiemedewerker
04 Werkschema inzien Een medewerker kan het werkschema inzien Medewerker
05 Paklijst aanmaken Een administratiemedewerker kan een paklijst genereren Administratiemedewerker
06 Speelinfo inzien Een medewerker kan de speelinfo van een artiest inzien. Medewerker


Integrated UC Diagram

Doelstelling voor deze fase: Complete (though preliminary) --> Complete

UCD.jpg

Voor het geval, dat het diagram in jouw browser niet hier verschijnt, kun je het »hier«  vinden.

Use Cases

Doelstelling voor deze fase: Not yet! -->  "Filled" level --> Complete


Legenda Alternative Path

01

Use Case: 01 Act inplannen
Use case diagram
Description Een act wordt door een administratiemedewerker ingepland.
Source Stakeholder
Version 9 juni 2011
Basic course of events
  1. De administratiemedewerker vraagt aan het systeem of op de gewenste tijdsspanne(n) de gewenste productie beschikbaar is en of er voldoende rekwisieten zijn
  2. Het systeem geeft aan dat de gewenste productie op de gewenste tijdsspanne(n) beschikbaar is en dat er voldoende rekwisieten beschikbaar zijn
  3. De administratiemedewerker geeft in het systeem aan dat op de betreffende tijdsspanne(n) de artiesten en rekwisieten voor act en deze klant moeten worden gereserveerd.
  4. Het systeem reserveert de artiesten en rekwisieten voor de gewenste tijdsspanne.
Alternate paths

ReqEng_Alternatepath_add-and-replace.png

  • BCoE: 1.
  • 2 => a. Het systeem geeft aan dat de tijdsspanne niet beschikbaar is.
  • BCoE: 1 tot en met 4.
Preconditions
  • De administratiemedewerker is ingelogd.
  • Het is het systeem bekend welke artiesten welke producties kunnen uitvoeren.
  • Het is het systeem bekend welke rekwisieten benodigd zijn bij iedere productie.
Postconditions
  • De tijdsspanne voor de act is gereseveerd.
  • De rekwisieten en artiesten zijn ingepland.
Related business rules
  • 001 Alleen administratiemedewerkers van Close Act kunnen een act beheren
  • 002 Rekwisieten en acteurs kunnen niet in dezelfde tijdspannen voor verschillende acts worden ingepland
  • 003 Alleen medewerkers van Close Act en systeembeheer heben toegang tot het systeem
  • 009 Een act kan slechts worden ingepland in een tijdspanne die minstens 14 dagen in de toekomst ligt

01a

Use Case: 01a Actgegevens veranderen
Use case diagram
Description Een act wordt door een administratiemedewerker veranderd.
Source Stakeholder
Version 9 juni 2011
Basic course of events
  1. Administratiemedewerker zoekt in het systeem naar de act.
  2. Systeem toont informatie over de act.
  3. Administratiemedewerker voert in het systeem veranderingen in.
  4. Administratiemedewerker vraagt het systeem te controleren of deze verandering mogelijk is.
  5. Systeem bevestigt dat alle wensen realiseerbaar zijn.
  6. Administratiemedewerker slaat verandering definitief in het systeem op.
Alternate paths

Beschrijving: act kan niet op nieuw gekozen datum x plaatsvinden.

ReqEng_Alternatepath_add-and-replace.png

  • BCoE: 1 tot en met 4.
  • 5 = a. Systeem geeft aan dat de act op die tijdsspanne niet realiseerbaar is.
  • +b. Administratiemedewerker zoekt met behulp van het systeem naar alternatieve tijdsspannen.
  • +c. Het systeem toont de alternatieve tijdsspannen waarop de act zou kunnen plaatsvinden.
  • +d. Administratiemedewerker kiest een alternatief en slaat verandering definitief op in het systeem.


Beschrijving: nieuw gekozen productie is niet mogelijk voor de act.

ReqEng_Alternatepath_add-and-replace.png

  • BCoE: 1 tot en met 4.
  • 5 = a. Systeem geeft aan dat productie x in de act niet realiseerbaar is.
  • +b. Administratiemedewerker zoekt met behulp van het systeem naar alternatieve producties.
  • +c. Het systeem toont de alternatieve producties die zouden kunnen worden uitgevoerd in de act.
  • +d. Administratiemedewerker kiest een alternatief en slaat verandering definitief op in het systeem.


Beschrijving: nieuw gekozen artiest is niet beschikbaar voor de act.

ReqEng_Alternatepath_add-and-replace.png

  • BCoE: 1 tot en met 4.
  • 5 = a. Systeem geeft aan dat de act met artiest x niet realiseerbaar is.
  • +b. Administratiemedewerker zoekt met behulp van het systeem naar alternatieve geschikte artiesten.
  • +c. Het systeem toont de alternatieve artiesten die zouden kunnen deelnemen aan de act.
  • +d. Administratiemedewerker kiest een alternatief en slaat verandering definitief op in het systeem.


Preconditions
  • Klant heeft een reservering voor een act geplaatst
  • Act werd van tevoren in het systeem ingevoerd.
Postconditions
  • Alle mogelijke veranderingswensen zijn opgeslagen.
  • Alle veranderingen in de spelers- en kostuumplanning zijn uitgevoerd.
Related business rules
  • 001 Alleen administratiemedewerkers van Close Act kunnen een act beheren
  • 003 Alleen medewerkers van Close Act en systeembeheer heben toegang tot het systeem
  • 010 Wijzigingen in acts kunnen alleen gemaakt worden in overleg met de klant
  • 013 Pas als een wijziging door het systeem is geaccepteerd en geregistreerd is deze definitief doorgevoerd

01b

Use Case: 01b Actgegevens verwijderen
Use case diagram
Description Een act wordt verwijderd
Source Stakeholder (spoedbetaling verhaal)
Version 10 juni 2011
Basic course of events
  1. Administratiemedewerker zoekt in het systeem naar de act.
  2. Systeem toont informatie over de act.
  3. Administratiemedewerker geeft in het systeem aan dat de act geannuleerd zal worden en geeft in het systeem de reden voor de annulering aan.
  4. Het systeem toont eventuele annuleringskosten en vraagt om bevestiging.
  5. Administratiemedewerker bevestigt de annulering in het systeem.
  6. Systeem bevestigt annulering en voert alle nodige veranderingen in de spelers-/kostuumplanning door.
  7. Systeem deelt financiële afdeling mee dat de betreffende klant de van tevoren besproken annuleringskosten moet betalen.
Alternate paths

Beschrijving: annuleringskosten aanpassen.
ReqEng_Alternatepath_add-and-replace.png

  • BCoE: 1 tot en met 4.
  • 5 = a. Administratiemedewerker geeft aan de annuleringskosten te willen wijzigen.
  • +b. Systeem toont berekening van huidige annuleringskosten en maakt dit bewerkbaar.
  • +c. Administratiemedewerker wijzigt de annuleringskosten.
  • BCoE: 4 tot en met 7.

(11 stappen)

Preconditions
  • Act is eerder ingevoerd in het systeem.
Postconditions
  • Financiele afdeling weet dat er annuleringskosten verwacht worden.
  • Geannuleerde spelers/kostuums staan weer in de planning ter beschikking.
Related business rules
  • 001 Alleen administratiemedewerkers van Close Act kunnen een act beheren
  • 003 Alleen medewerkers van Close Act en systeembeheer heben toegang tot het systeem
  • 004 Bij het annuleren van een act is het mogelijk dat er annuleringskosten in rekening worden gebracht
  • 006 Indien een klant te boek staat als "slechte betaler" vindt vertrek pas plaats indien 100% van het beschuldigde bedrag is voldaan
  • 013 Pas als een wijziging door het systeem is geaccepteerd en geregistreerd is deze definitief doorgevoerd

02

Use Case: 2. Artiestbeschikbaarheid
Use case diagram
Description

Wijziging van beschikbaarheid door een medewerker

Source

Stakeholder

Version

10 juni 2011

Basic course of events
  1. De artiest navigeert naar de beschikbaarheidspagina
  2. De artiest geeft aan wanneer hij niet beschikbaar is
  3. Het systeem bevestigt de invoer van de artiest
  4. De artiest bevestigt de uitvoer van het systeem
  5. Het systeem slaat de beschikbaarheid op
Alternate paths

ReqEng_Alternatepath_add-and-replace.png

PRECONDITIE: Als er al een act gepland is op datum x:

  • BCoE: 1 tot en met 2.
  • 3 = a. Het systeem geeft aan dat de artiest al is ingepland een tijdsspanne voor een act.
  • +b. Het systeem vraagt de artiest of hij wil doorzetten en het systeem moet kijken of er alternatieve artiesten beschikbaar zijn.
  • +c. De artiest bevestigt zijn keuze
  • +d. Het systeem meldt dat er andere artiest(en) beschikbaar zijn en vraagt of dit als voorstel mag worden verzonden naar de administratiemedewerker.
  • +e. De artiest bevestigt zijn keuze
  • +f. Systeem genereert verslag van event en verwittigt administratiemedewerker.
  • +g. Administratiemedewerker accepteert de voorgestelde wijziging.
  • +h. De artiest wordt ingelicht door het systeem.
  • +i. De alternatieve artiest wordt ingelicht door het systeem.
  • END.

(11 stappen)




ReqEng_Alternatepath_add-and-replace.png

  • BCoE: 1 tot en met 2.
  • Alternatepath events: a tot en met f.
  • g = A. Administratiemedeweker verwerpt de voorgestelde wijziging en geeft reden aan in systeem.
  • +B. De artiest wordt ingelicht door het systeem dat de wijziging niet is geaccepteerd en geeft de opgegeven reden aan.
  • END.

(10 stappen)

Preconditions

De artiest is geauthenticeerd

Postconditions
  • De beschikbaarheid van de artiest is aangepast in het systeem
  • De artiesten zijn op de hoogte van de nieuwe plannen.
Related business rules
  • 002 Rekwisieten en acteurs kunnen niet in dezelfde tijdspannen voor verschillende acts worden ingepland
  • 003 Alleen medewerkers van Close Act en systeembeheer heben toegang tot het systeem
  • 011 Artiesten moeten hun beschikbaarheid voor een tijdspanne minimaal 1 maand vantevoren aangeven
  • 013 Pas als een wijziging door het systeem is geaccepteerd en geregistreerd is deze definitief doorgevoerd

03

Use Case: 03. Contract aanmaken
Use case diagram
Description Een administratiemedewerker kan een contract genereren.
Source Stakeholder
Version 10 juni 2011
Basic course of events
  1. De administratiemedewerker navigeert naar de act waarvoor het contract moet worden aangemaakt.
  2. Het systeem vraagt de gegevens die nog niet bekend zijn in te vullen
  3. De administratiemedewerker vult de gevraagde gegevens in.
  4. Het systeem genereert het contract en vraagt of het opgeslagen moet worden.
  5. De administratiemedewerker geeft aan het contract op te slaan.
Alternate paths
Preconditions
  • De Administratiemedewerker is geauthenticeerd
Postconditions
  • Het contract is gegenereerd en opgeslagen
Related business rules
  • 003 Alleen medewerkers van Close Act en systeembeheer heben toegang tot het systeem
  • 007 Contracten dienen tot 7 jaar na dagtekening te worden opgeslagen
  • 008 Indien een factuur 14 dagen voorgaande aan de tijdspanne van de act waartoe de factuur behoord nog niet is voldaan geeft het systeem een waarschuwing

04

Use Case: 04. Werkschema inzien
Use case diagram
Description Een medewerker kan een werkschema inzien.
Source Stakeholder
Version 10 juni 2011
Basic course of events
  1. De medewerker kiest een werkschema.
  2. Het systeem toont het gekozen werkschema.
Alternate paths
  • BCoE: 1 tot en met 2
  • + a. De medewerker verzoekt het systeem tot printen van het werkschema.
  • + b. Het systeem drukt het schema af.
Preconditions
  • Gebruiker is geauthenticeerd.
Related business rules
  • 003 Alleen medewerkers van Close Act en systeembeheer heben toegang tot het systeem
  • 012 Documenten worden voor administratieve doelen opgeslagen

05

Use Case: 05 Paklijst aanmaken
Use case diagram
Description Het genereren van paklijst voor een act.
Source Niels
Version 10 juni 2011
Basic course of events
  1. Administratiemedewerker selecteert een act in het systeem.
  2. Het systeem vraagt naar de reden van selectie.
  3. Administratiemedewerker verzoekt het systeem tot het genereren van een paklijst.
  4. Het systeem toont de paklijst en vraagt om bevestiging.
  5. Administratiemedewerker bevestigt de paklijst.
  6. Administratiemedewerker verzoekt het systeem de paklijst te printen.
  7. Het systeem print de paklijst.
Alternate paths

ReqEng_Alternatepath_replacement.png

  • BCoE: 1 tot en met 4.
  • 5 = a. De administratiemedewerker bevestigt de paklijst en exporteert de paklijst als PDF.
  • 6 = b. Het systeem exporteert de paklijst op als PDF.
Preconditions
  • Act is gepland: locatie, tijdsspanne(n), artiesten en materialen zijn bekend.
Related Business Rules
  • 003 Alleen medewerkers van Close Act en systeembeheer heben toegang tot het systeem
  • 012 Documenten worden voor administratieve doelen opgeslagen
  • 014 Een paklijst kan slechts worden aangemaakt voor een act waarvan de tijdspanne in de toekomst ligt

06

Use Case: Speelinfo inzien
Use case diagram
Description De speelinfo van acteurs die meedoen met een act wordt ingezien door een medewerker.
Source Stakeholder
Version 10 juni 2011
Basic course of events
  1. Medewerker verzoekt het systeem de speelinfo van een act te tonen.
  2. Systeem toont de speelinfo van de gewenste act.
Alternate paths

ReqEng_Alternatepath_replacement.png

  • BCoE: 1tot en met 2.
  • +a. Medewerker verzoekt het systeem deze speelinfo te printen
  • +b. Het systeem print deze speelinfo
Preconditions
  • Act waarvoor de speelinfo worden ingezien is ingepland
Postconditions
Related business rules
  • 003 Alleen medewerkers van Close Act en systeembeheer hebben toegang tot het systeem


Scenarios

Doelstelling voor deze fase: Not yet! --> Several for each UC --> Complete


1 Act inplannen scenario 1:

  1. Mevrouw Jansen vraagt aan het systeem of de Saurusproductie op 15-05-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur beschikbaar is en of er voldoende rekwisieten beschikbaar zijn.
  2. Het systeem bevestigt dat de Saurusproductie op 15-05-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur beschikbaar is en dat er voldoende rekwisieten beschikbaar zijn.
  3. Mevrouw Jansen geeft aan dat Cornoelje, Piet en Jan en de rekwisieten voor de Saurusact op 15-05-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur gereserveerd moeten worden voor meneer Hendriks.
  4. Het systeem reserveert de rekwisieten en de artiesten voor de Saurusact op 15-5-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur voor Meneer Hendriks.

1 Act inplannen scenario 2:

  1. Mevrouw Jansen vraagt aan het systeem of op 15-05-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur de Saurusproductie beschikbaar is en of er voldoende rekwisieten beschikbaar zijn.
  2. Het systeem geeft aan dat de Saurusproductie op 15-05-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur niet beschikbaar is.
  3. Mevrouw Jansen vraagt aan het systeem of de Saurusproductie op 21-05-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur ingepland kan worden.
  4. Het systeem bevestigt dat de Saurusproductie op 21-05-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur beschikbaar is.
  5. Mevrouw Jansen geeft aan dat Cornoelje, Piet en Jan en de rekwisieten voor de Saurusact op 21-05-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur gereserveerd moeten worden voor meneer Hendriks.
  6. Het systeem reserveert de rekwisieten en de artiesten voor de Saurusact op 21-5-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur voor Meneer Hendriks.

1a Actgegevens veranderen scenario 1:

  1. Mevrouw Jansen zoekt in het systeem naar de Saurusact van 15-05-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur op de Kerstraat 12 in Eindhoven.
  2. Het systeem toon de gegevens van de Saurusact van 15-05-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur op de Kerstraat 12 in Eindhoven.
  3. Mevrouw Jansen geeft aan dat de Saurusact veranderd moet worden en voert in dat de Saurusact 2 saurussen nodig heeft in plaats van 3 saurussen.
  4. Mevrouw Jansen vraagt het systeem deze veranderingen te controleren op correctheid.
  5. Het systeem bevestigt de veranderingen en vraagt of de wijzigingen opgeslagen moeten worden.
  6. Mevrouw Jansen slaat de veranderingen op in het systeem.

1a Actgegevens veranderen scenario 2:

  1. Mevrouw Jansen zoekt in het systeem naar de Saurusact van 15-05-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur op de Kerstraat 12 in Eindhoven.
  2. Het systeem toont de gegevens van de Saurusact van 15-05-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur op de Kerstraat 12 in Eindhoven.
  3. Mevrouw Jansen geeft aan dat de Saurusact veranderd moet worden en voert in dat er 4 saurussen nodig zijn in plaats van 3 saurussen.
  4. Mevrouw Jansen vraagt aan het systeem om de veranderingen te controleren op correctheid.
  5. Het systeem bevestigt de veranderingen niet.
  6. Mevrouw Jansen vraagt aan het systeem of er alternatieven zijn.
  7. Het systeem geeft het alternatief: de Alienproductie.
  8. Mevrouw Jansen bevestigt het alternatief: een Alienact, en slaat de veranderingen op in het systeem.

1a Actgegevens veranderen scenario 3:

  1. Mevrouw Jansen zoekt in het systeem naar de Saurusact van 15-05-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur op de Kerstraat 12 in Eindhoven.
  2. Het systeem toont de gegevens van de Saurusact van 15-05-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur op de Kerstraat 12 in Eindhoven.
  3. Mevrouw Jansen geeft aan dat de Saurusact veranderd moet worden en voert in dat er 4 saurussen nodig zijn in plaats van 3 saurussen.
  4. Mevrouw Jansen vraagt aan het systeem om de veranderingen te controleren op correctheid.
  5. Het systeem bevestigt de veranderingen niet.
  6. Mevrouw Jansen vraagt aan het systeem of er alternatieven zijn.
  7. Het systeem geeft het alternatief: 13-6-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur.
  8. Mevrouw Jansen bevestigt het alternatief 13-6-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur en slaat de wijzigingen op.

1a Actgegevens veranderen scenario 4:

  1. Mevrouw Jansen zoekt in het systeem de Saurusact van 15-05-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur op de Kerstraat 12 in Eindhoven
  2. Het systeem toon de gegevens van de Saurusact van 15-05-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur op de Kerstraat 12 in Eindhoven
  3. Mevrouw Jansen geeft aan dat de Saurusact veranderd moet worden en voert in dat de Saurusact 2 saurussen nodig heeft in plaats van 3 saurussen.
  4. Mevrouw Jansen vraagt het systeem deze veranderingen te controleren op correctheid.
  5. Het systeem bevestigt de veranderingen niet.
  6. Mevrouw Jansen vraagt aan het systeem of er alternatieven zijn.
  7. Het systeem geeft aan dat Cornoelje beschikbaar is.
  8. Mevrouw Jansen bevestigt het alternatief Cornoelje en slaat de wijzigingen op.

1b Actgegevens verwijderen scenario 1:

  1. Mevrouw Jansen zoekt in het systeem de Saurusact van 15-05-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur op de Kerstraat 12 in Eindhoven
  2. Het systeem toont de gegevens van de Saurusact van 15-05-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur op de Kerstraat 12 in Eindhoven
  3. Mevrouw Jansen geeft aan dat deze Saurusact geannuleerd moet worden en geeft de reden van annulering: meneer Grootjens kon niet genoeg sponsors verzamelen.
  4. Het systeem toont dat de annuleringskosten 20 euro bedragen en vraagt om bevestiging.
  5. Mevrouw Jansen bevestigt de annulering in het systeem.
  6. Het systeem voert in de spelersinfo door dat Cornoelje en Piet op 15-05-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur beschikbaar zijn en dat de rekwisieten van de Saurusact op 15-05-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur beschikbaar zijn.
  7. Het systeem deelt de financiële afdeling mee dat meneer Grootjens de annuleringskosten van 20 euro moet betalen.

1b Actgegevens verwijderen scenario 2:

  1. Mevrouw Jansen zoekt in het systeem de Saurusact van 15-05-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur op de Kerstraat 12 in Eindhoven
  2. Het systeem toont de gegevens van de Saurusact van 15-05-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur op de Kerstraat 12 in Eindhoven
  3. Mevrouw Jansen geeft aan dat de Saurusact op 15-05-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur geannuleerd moet worden en geeft als reden dat meneer Grootjens niet genoeg sponsors kon verzamelen.
  4. Het systeem toont annuleringskosten van 20 euro en vraagt om bevestiging van de annulering op 15-05-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur.
  5. Mevrouw Jansen bevestigt de annulering niet en geeft aan dat ze de annuleringskosten wilt wijzigen.
  6. Het systeem toont de berekening van de huidige annuleringskosten en maakt dit bewerkbaar.
  7. Mevrouw Jansen geeft aan dat de annuleringskosten van 20 euro naar 10 euro veranderd moet worden.
  8. Het systeem voert de verandering in en vraagt om bevestiging.
  9. Mevrouw Jansen bevestigt de annulering in het systeem.
  10. Het systeem voert in de spelersinfo door dat Cornoelje en Piet op 15-05-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur beschikbaar zijn en dat de rekwisieten van de Saurusact op 15-05-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur beschikbaar zijn.
  11. Het systeem deelt de financiële afdeling mee dat meneer Grootjens 10 euro aan annuleringskosten moet betalen.

2 Artiestbeschikbaarheid scenario 1:

  1. Cornoelje navigeert in het systeem naar de beschikbaarheidspagina.
  2. Cornoelje geeft aan dat hij op 16-06-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur niet beschikbaar is.
  3. Het systeem bevestigt dat Cornoelje op 16-06-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur niet beschikbaar is en verandert de beschikbaarheidspagina.
  4. Cornoelje bevestigt de verandering van de beschikbaarheidspagina.
  5. Het systeem slaat de beschikbaarheidspagina op.

2 Artiestbeschikbaarheid scenario 2:

  1. Cornoelje navigeert in het systeem naar de beschikbaarheidspagina.
  2. Cornoelje geeft aan dat hij op 16-06-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur niet beschikbaar is.
  3. Het systeem geeft aan dat de artiest is ingepland op 16-06-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur.
  4. Het systeem vraagt of Cornoelje wil doorzetten en het systeem naar alternatieve beschikbare artiesten zal kijken.
  5. Cornoelje bevestigt.
  6. Het systeem meldt dat Piet beschikbaar is en vraagt of er een mailtje naar mevrouw Jansen verstuurd moet worden met het voorstel dat Piet invalt voor Cornoelje.
  7. Cornoelje bevestigt.
  8. Het systeem verstuurt een bericht naar mevrouw Jansen met het voorstel.
  9. Mevrouw Jansen accepteert de voorgestelde wijziging.
  10. Het systeem stuurt een bericht naar Cornoelje dat de wijziging is aangenomen.
  11. Het systeem stuurt een bericht naar Piet dat hij 16-06-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur moet werken.

2 Artiestbeschikbaarheid scenario 3:

  1. Cornoelje navigeert in het systeem naar de beschikbaarheidspagina.
  2. Het systeem vraagt naar beschikbaarheid van de artiest.
  3. Cornoelje geeft aan dat hij op 16-06-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur niet beschikbaar is.
  4. Het systeem geeft aan dat de artiest is ingepland op 16-06-2011 tussen 14:00 en 16:00 uur en vraagt of het naar alternatieve beschikbare artiesten zal kijken.
  5. Cornoelje bevestigt.
  6. Het systeem meldt dat Piet beschikbaar is en vraagt of er een mailtje naar mevrouw Jansen verstuurd moet worden met het voorstel dat Piet invalt voor Cornoelje.
  7. Cornoelje bevestigt.
  8. Het systeem verstuurt een bericht naar mevrouw Jansen met het voorstel.
  9. Mevrouw Jansen verwerpt de voorgestelde wijziging.
  10. Het systeem stuurt een bericht naar Cornoelje dat de wijziging is verworpen en adviseert om contact op te nemen met mevrouw Jansen.

3 Contract aanmaken scenario 1:

  1. Mevrouw Jansen selecteert in het systeem de Saurusact die op 16-06-2011 zal plaatsvinden.
  2. Het systeem toont de gegevens die ingevuld moeten worden: naam adres van de klant, de hoeveelheid artiesten, het adres waar het optreden plaatsvind.
  3. Mevrouw Jansen vult de gegevens in.
  4. Het systeem genereert het contract en vraagt of het contract moet worden opgeslagen.
  5. Mevrouw Jansen bevestigt dat het contract moet worden opgeslagen.

4 Werkschema inzien scenario 1:

  1. Cornoelje kiest in het systeem het werkschema van zichzelf.
  2. Het systeem toont het gekozen werkschema.

4 Werkschema inzien scenario 2:

  1. Cornoelje kiest in het systeem het werkschema van artiest Jan.
  2. Het systeem toont het gekozen werkschema.

4 Werkschema inzien scenario 3:

  1. Mevrouw Jansen kiest in het systeem het werkschema van Cornoelje.
  2. Het systeem toont het gekozen werkschema.

4 Werkschema inzien scenario 4:

  1. Cornoelje kiest in het systeem het werkschema van zichzelf.
  2. Het systeem toont het gekozen werkschema.
  3. Cornoelje verzoekt het systeem tot printen van het werkschema.
  4. Het systeem print het werkschema van Cornoelje uit.

4 Werkschema inzien scenario 5:

  1. Mevrouw Jansen kiest in het systeem het werkschema van Cornoelje.
  2. Het systeem toont het gekozen werkschema.
  3. Mevrouw Jansen verzoekt het systeem tot printen van het werkschema.
  4. Het systeem print het werkschema van Cornoelje uit.

5 Paklijst aanmaken scenario 1:

  1. Mevrouw Jansen navigeert in het systeem naar de gegevens van de Saurusact die op 16-06-2011 zal plaatsvinden.
  2. Het systeem vraagt naar de reden van de navigatie.
  3. Mevrouw Jansen verzoekt het systeem tot het genereren van een paklijst.
  4. Het systeem toont de paklijst en vraagt om bevestiging.
  5. Mevrouw Jansen bevestigt de paklijst.
  6. Mevrouw Jansen verzoekt tot uitprinten van de Saurusact.
  7. Het systeem print de paklijst uit.

5 Paklijst aanmaken scenario 2:

  1. Mevrouw Jansen navigeert in het systeem naar de gegevens van de Saurusact die op 16-06-2011 zal plaatsvinden.
  2. Het systeem vraagt naar de reden van de navigatie.
  3. Mevrouw Jansen verzoekt het systeem tot het genereren van een paklijst.
  4. Het systeem vraagt om een datum omdat er meerdere data voor de Saurusproductie zijn gereserveerd.
  5. Mevrouw Jansen geeft 15-05-2011 op als datum.
  6. Het systeem toont de paklijst en vraagt om bevestiging.
  7. Mevrouw Jansen bevestigt de paklijst en verzoekt tot uitprinten.
  8. Het systeem print de paklijst uit.

5 Paklijst aanmaken scenario 3:

  1. Mevrouw Jansen navigeert in het systeem naar de gegevens van de Saurusact.
  2. Het systeem vraagt naar de reden van de navigatie.
  3. Mevrouw Jansen verzoekt het systeem tot het genereren van een paklijst.
  4. Het systeem toont de paklijst en vraagt om bevestiging.
  5. Mevrouw Jansen bevestigt de paklijst en verzoekt tot exporteren naar een PDF-bestand
  6. Het systeem exporteert de paklijst naar een PDF-bestand.

6 speelinfo inzien scenario 1:

  1. Cornoelje verzoekt het systeem de speelinfo van de Saurusact die op 16-06-2011 zal plaatsvinden, te tonen.
  2. Het systeem toont de speelinfo.

6 speelinfo inzien scenario 2:

  1. Cornoelje verzoekt het systeem de speelinfo van de Saurusact die op 16-06-2011 zal plaatsvinden, te tonen.
  2. Het systeem toont de speelinfo.
  3. Cornoelje verzoekt het systeem de speelinfo te printen.
  4. Het systeem print de speelinfo uit.

6 speelinfo inzien scenario 5:

  1. Mevrouw Jansen verzoekt het systeem de speelinfo van Jan te tonen.
  2. Het systeem toont de speelinfo.
  3. Mevrouw Jansen verzoekt het systeem de speelinfo te printen.
  4. Het systeem print de speelinfo uit.

Legenda

  • Cornoelje, Piet en Jan zijn artiesten.
  • Meneer Hendriks is een klant.
  • Mevrouw Jansen is een administratiemedewerker.
  • Meneer Grootjens is een klant.

Domain Models

Doelstelling voor deze fase: Not yet! --> Partially complete --> Complete

DM01

ORM01_final.png

Voor het geval, dat het diagram in jouw browser niet hier verschijnt, kun je het »hier«  vinden.

DM02/04

ORM02_final.png

Voor het geval, dat het diagram in jouw browser niet hier verschijnt, kun je het »hier«  vinden.

DM03

ORM03_final.png

Voor het geval, dat het diagram in jouw browser niet hier verschijnt, kun je het »hier«  vinden.

DM05

ORM05_final.png

Voor het geval, dat het diagram in jouw browser niet hier verschijnt, kun je het »hier«  vinden.

DM06

ORM06_final.png

Voor het geval, dat het diagram in jouw browser niet hier verschijnt, kun je het »hier«  vinden.

Business rules per UC

Doelstelling voor deze fase: Not yet! --> Partially complete --> Complete
Use case number Associated business rules
01 001, 002, 003, 009
01a 001, 003, 010, 013
01b 001, 003, 004, 006, 013
02 002, 003, 011, 013
03 003, 007, 008
04 003, 012
05 003, 012, 014
06 003

Integrated Domain Model

Doelstelling voor deze fase: Not yet! --> First draft --> Complete

Integrated_ORM.png

Voor het geval, dat het diagram in jouw browser niet hier verschijnt, kun je het »hier«  vinden.

Busines Rules Catalogue

Doelstelling voor deze fase: Not yet! --> Partially complete --> Complete

Alleen regels die van toepassing zijn op het systeem vinden, niet op het gehele bedrijf.

Rule ID Name Description Category Static/Dynamic Source
001 Actplanning Alleen administratiemedewerkers van Close Act kunnen een act beheren Action restriction Static Stakeholder
002 Dubbelboekingswaarborg Rekwisieten en acteurs kunnen niet in dezelfde tijdspannen voor verschillende acts worden ingepland Action restriction Static Stakeholder
003 Systeemtoegangsbeperking Alleen medewerkers van Close Act en systeembeheer heben toegang tot het systeem Action restriction Static Stakeholder
004 Annuleringskosten Bij het annuleren van een act is het mogelijk dat er annuleringskosten in rekening worden gebracht Action triggering Static Stakeholder
005 Annuleringsbeperking Het is slechts mogelijk een act te annuleren tot 14 dagen voorgaande aan de tijdsspanne van de act. Action restriction Static Stakeholder
006 Vooruitbetaling Indien een klant te boek staat als "slechte betaler" vindt vertrek pas plaats indien 100% van het beschuldigde bedrag is voldaan Action triggering Static Stakeholder
007 Bewaarverplichting Contracten dienen tot 7 jaar na afloop van het contract te worden opgeslagen Structural fact Static Overheid
008 Betalingssignalering Indien een factuur 14 dagen voorgaande aan de tijdspanne van de act waartoe de factuur behoord nog niet is voldaan geeft het systeem een waarschuwing Action triggering Dynamic Requirements Engineers
009 Inplanningsdeadline Een act kan slechts worden ingepland in een tijdspanne die ten minste 14 dagen in de toekomst ligt Action restriciton Dynamic Requirements Engineers
010 Wijzigingsafstemming Wijzigingen in acts kunnen alleen gemaakt worden in overleg met de klant Action restriction Static Stakeholder
011 Beschikbaarheidsopgave Artiesten moeten hun beschikbaarheid voor een tijdspanne minimaal 1 maand vantevoren aangeven Action restriction Static Stakeholder
012 Documentenopslag Documenten worden voor administratieve doelen opgeslagen Structural facts Static Requirements Engineers
013 Wijzigingsgeldigheid Pas als een wijziging door het systeem is geaccepteerd en geregistreerd is deze definitief doorgevoerd Structural facts Static Requirements Engineers
014 Paklijstgeneratie Een paklijst kan slechts worden aangemaakt voor een act waarvan de tijdspanne in de toekomst ligt Action restriction Static Requirements Engineers

Non-functional Requirements

Doelstelling voor deze fase: Notes --> Partially complete --> Complete
  1. Usability.
    • Het systeem moet gemakkelijk in gebruik te nemen en simpel bedienbaar zijn dat wil zeggen dat een onervaren administratiemedewerker binnen een week kan leren om met het systeem om te gaan en een artiest vrijwel direct.
  2. Stroomlijning / data integriteit.
    • Als iets in de agenda/spelersplanning/kostuumplanning wordt veranderd/toegevoegd/verwijderd, moet deze wijziging, waar relevant, ook in de rest van het systeem doorgevoerd worden.
    • Waarschuwing geven als er een aanpassing gemaakt wordt. Er moet een waarschuwingsschermpje opkomen om te vertellen dat je gaat beginnen aan een aanpassing en of dat deze doorgevoerd moet worden in het hele systeem of dat de administratiemedewerker in 'alsof-modus' wilt blijven.
  3. Authorization.
    • Artiesten kunnen gebruik maken van de voor hen bedoelde delen van het systeem.
    • De administratiemedewerkers kunnen bij alle delen van het systeem.
  4. Snelheid om de klant zo goed mogelijk te woord te staan zonder dat er irritatie/wrijving ontstaat.
    • Zoekfunctie zodra de klant aan de lijn is waardoor een pagina opplopt met info over het komende project (waarvoor de klant belt) en een vorig project met ervaring hoe dat ging. Hier hoeft niet het hele klantprofiel op te ploppen omdat bij telefoongesprekken meestal alleen de projectgegevens en de "betalings-moreel" van belang zijn. In dit venster kan een link naar het hele profiel worden toegevoegd om nog meer informatie of klantgegevens te kunnen inzien.
    • Als een klant slecht betaalt, dan moet dit nadrukkelijk op het scherm getoond worden.

Addendum

Terminological Definitions / Domeinwoordenboek

Doelstelling voor deze fase: Notes --> Partially complete --> Complete



  • Een act is een productie met een specifieke tijdspanne, een of meerdere acteurs en een volledig adres
  • De administratie is het onderdeel van Close Act dat zich bezig houdt met het beheer van de financiële en andere gegevens, en de planning van kostuums, rekwisieten en medewerkers
  • Een administratiemedewerker is een medewerker die taken van de administratie uitvoert.
  • Alternatieve artiesten zijn potentiële artiesten die bij een betreffend act van een productie nog niet vast ingepland zijn.
  • Een artiest is een medewerker die acts uitvoert en via een mailadres of een mobielnummer bereikbaar is.
  • Beschikbaarheid is een status van een acteur voor een bepaalde tijdsspanne die zegt of de acteur op dat tijdstip zeker beschikbaar, zeker niet beschikbaar of alvast ingepland is.
  • De beschikbaarspagina is een onderdeel van het systeem waar medewerkers de beschikbaarheid van artiesten kunnen inzien en wijzigen.
  • Een bestemming is een locatie waar een rekwisietenbundel zal worden geleverd of een vervoer eindigt.
  • Een betaling is een bepaald bedrag dat een klant op een bepaalde uiterlijke datum naar Close Act overgemaakt dient te hebben.
  • Een contactpersoon is een persoon, die op verschillende manieren bereikt kan worden en óf Close Act óf een klant vertegenwoordigt.
  • Contactgegevens zijn gegevens waarmee men contact met een klant kan opnemen. Contactgegevens bevatten minstens NAW-gegevens, een mailadres, een telefoonnummer en bankgegevens en kunnen een tweede telefoonnummer bevatten.
  • Een contract is een schriftelijke overeenkomst tussen Close Act en een klant voor de levering van een act. Een contract bevat informatie over een act, en informatie over de mensen die het contract ondertekenen.
  • Een dienst is een werkzaamheid uitgevoerd door Close Act
  • De financiële afdeling is een onderdeel van de administratie die zich uitsluitend met de financiën van Close Act bezig houd.
  • Een hotel is een bedrijf dat slaapplekken voor acteurs aanbiedt, NAW-gegevens heeft en waar men opmerkingen over kan hebben met betrekking tot de geboekte voorzieningen.
  • Een inpakker is een medewerker die logistieke werkzaamheden verricht.
  • Een klant is een persoon die een dienst afneemt of wenst af te nemen van Close Act
  • Een kostuum is een rekwisiet dat tijdens een act door een of meerdere acteurs wordt gedragen
  • Een medewerker is een persoon die door middel van een arbeidsovereenkomst aantoonbaar in dienst is van Close Act.
  • Een meldadres is een locatie waar een acteur zich voor een act moet melden.
  • Een paklijst is een tekstueel overzicht van de goederen die voor een act worden gebruikt en in een zending zitten alsmede het afleveradres en de tijsspanne van verzending en aflevering
  • Een potentiële Artiest is een artiest die bij een bepaalde productie mee kan spelen.
  • Een potentiële Rekwisiet is een rekwisiet die bij een rekwisietentype behoort waarvan een aantal rekwisieten voor een productie nodig zijn.
  • Een productie is een dienst van Close Act met de mogelijkheden voorstelling, parade of mobiel theater.
  • speelinfo zijn een overzicht voor de artiesten waarin onder andere staat wanneer ze waar moeten zijn om met een act te kunnen beginnen en hoe ze naar de act komen.
  • Een rekwisiet is een goed dat in een act door een of meerdere acteurs wordt gebruikt en door een naam en een beschrijving kan worden beschreven.
  • Een rekwisietenbundel is een verzameling van meerdere rekwisieten.
  • Een rekwisietentype is een categorie bij die meerdere rekwisieten behoren die iets gemeenschappelijk hebben.
  • Een ressource is een benodigdheid die voor een productie nodig is en kan een type kostuum of een potentiële artiest zijn.
  • Het systeem is een informatiesysteem dat op Close Act is toegepast.
  • Een tijdspanne is een periode die op een bepaald tijdstip op een bepaald datum begint en op een tijdstip, die later is dan het begintijdstip, dus op dezelfde of een later datum eindigt.
  • Een transport is het proces van het vervoeren van een rekwisietenbundel tijdens een bepaalde tijdsspanne.
  • Een transporteur is een persoon of bedrijf die een transport transporteert.
  • Vertrek is het begin van een vervoer en beschrijft het tijdstip en de locatie waar het vervoer begint en kan optioneel nog een aanwezigheidstijd noemen.
  • Een vervoer is een verplaatsing van acteurs en optioneel rekwisieten door middel van een vervoermiddel.
  • Een vervoermiddel is een transportmiddel waarmee mensen en rekwisieten van de ene naar de andere locatie kunnen worden getransporteerd.
  • Een werkschema is een overzicht van de werkzaamheden waaruit blijkt waar en wanneer de verschillende activiteiten uitgevoerd zullen worden door de medewerkers.
  • Wijzigingsgegevens zijn gegevens over het wijzigen van een act waaronder de datums van een wijziging en de persoon die iets wijzigde.

Executive sponsor viewpoint

Doelstelling voor deze fase: Complete
  1. Waarom is überhaupt een computersysteem nodig?
    • Waarom niet
      • Afhankelijk van de faciliteiten kan ook gewerkt worden met whiteboards, prikborden of andere systemen
    • Waarom wel
      • Omdat het foutgevoelig is om de restricties door medewerkers te laten bewaken, Een computersysteem dat de ristricties bewaakt zal de kans op fouten reduceren.
      • Omdat een verandering sneller (geautomatiseerd) kan worden doorgevoerd. (Handmatig kost dit erg veel tijd.)
  1. Wie zal worden beinvloed door de implementatie van het systeem?
    • De administratiemedewerkers
      • Voordeel: Bewaking van restricties.
      • Obstakel: Leercurve in het gebruik van het systeem en vrees voor verlies van baan
    • De artiesten
      • Voordeel: Eenvoudiger beschikbaarheid aan te geven
      • Obstakel: Een korte gewenningsfase door procesverandering en een leercurve vanwege het nieuwe systeem.
    • De inpakkers
    • De klanten
      • Voordeel: Sneller een antwoord op de beschikbaarheid van acts. Verborgen: meer garantie dat alles goed verloopt.
      • Obstakel: Afhankelijkheid van het systeem: als het systeem plat ligt kunnen er geen afspraken gemaakt worden.

Use case tests

Doelstelling voor deze fase: Notes --> As good as possible --> Complete

Dit onderwerp wordt niet expliciet behandeld. Het is een controle van use cases tov scenarios.