Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2011-12/Groep 04/Discussiepagina
Klasse Bas! Enige moment dat de doorstromers ook kunnen (11 juni 9:30 - 10:20) en dan hebben we meer tijd voor het aanpassen...
Visio bestanden:
http://dl.dropbox.com/u/68590889/ORM_UCS.rar
Inhoud
Volgorde en consistentie
Bas 22-06: Degene die Visio 2010 gebruiken en ORM erbij willen hebben :
https://dl.dropbox.com/u/4551830/ORM2_Draw2v21.zip
Martijn: wat doen we nu precies met die ORM-etjes? als ik nu wat daarmee doe is het moeilijk consistent te krijgen.
Bas: Euhm, ik ben er nu mee bezig (was net onderweg @ trein), maar wil het iets toevoegen, dan ben ik er wel redelijk wat tijd mee kwijt. Ik kan met de tool nu gelukkig wel hetgene maken wat ik wilde doen. Ik begin vanaf bovenaan, dus spelers, kostuums etc. Ik laat het wel weten als ik er eentje klaar heb. Ik moet mijn eigen schema ook nog aanpassen -_-'.
In principe zal er niet zoveel meer moeten wijzigen aan de UC's enzo, maar de scenario's kunnen we zo echt niet inleveren.
Bas:UC02-Spelers Inplannen ORM-model geupload (wiki is soms echt vaag...).
Bas:UC01-Aanvraag ORM-model in dezelfde stijl geupload (deze is verre van compleet of correct, maar sommige restricties worden verderop pas duidelijk en hoeven hier nog niet te worden gespecificeerd). De UC is te groot en bevat meerdere UC's, maar dat wisten we al.
Bas:UC03-Kostuum Inplannen ORM-model geupload (liep eerst veels te moeilijk te doen xD).
MartijnTis lastig voor mij om nu te helpen met je ORM modellen, consistent krijg je het dan nooit<_< ik maak de business rules catalog wel up to date
Bas: Ah, das wel fijn die catalogue, maar kut werk. Gelukkig heeft iemand anders aangeboden om mee te helpen enzo -_-'. UC05, UC06 en UC07 zijn niet zoveel werk, dat is voornamelijk total role constraints weghalen ^^. Ik begrijp niet zo goed wat ik er nou wel en niet in wil zetten. Heb volgens mij de neiging om te laag levelig te gaan zitten, maar goed.
MartijnIk zou het afraffelen en afronden.. zorgen dat het inleverbaar is en er leuk uit ziet. -.-
Bas:UC04-Optie bevestigen ORM-model geupload (I'm bored).
Bas:UC05-Spelers beheren ORM-model geupload (I'm bored^2).
Bas:UC06 en UC07 uiteraard nog gedaan, maar die Integrated Domain Model gaat um niet meer worden =\. Goed dat je de definities nog hebt geupdate Ahmed!
Bas: We hebben geluk dat de rest van de groepjes het wél goed heeft gedaan. Hopelijk zijn ze daardoor in een goede mood en komen we er met een 6-je vanaf. Als dit mijn individuele werkstuk was geweest, had ik hem niet eens durven in te leveren... Erg jammer, het is namelijk een leuke opdracht en dichter bij de praktijk dan dit kom je (misschien met GiPHouse) echt niet.
To do lijst:
komt nog!
Bas: locatie @ HG? Ben op de uni, maar jij/jullie ook?
Martijnik zit bij de groepswerkplekken in de bieb
Basok, ik zat in de aparte groepswerkplekken in de bieb -_-', kom eraan.
Bas:Martijn, ik wist niet zo goed wat ik moest doen met de UC kostuums inplannen. Ik denk dat het het makkelijkste is om de alternative path als BCoE te laten gelden.
Het verschil met de kostuums ten opzichte van de spelers inplannen is dat de kostuums over het algemeen bekend zijn en hetzelfde. Eventueel kan mijn alternative path 'Nieuwe act of andere kostuums (4 mogelijke opties)' bij UC01 hierin verwerkt worden. Ik ga hier morgen mee verder, ik zie het allemaal niet zo goed meer -_-.
Bas: is er een betere tool dan Visio om objectificaties te maken? Objectificiaties zonder het normale rondje om de rollen is fucking lelijk en ik weet sowieso niet wat de (=) constraint is, anders dan de dubbele pijl. Is dit de (P)? Wat betekent de (P) anders? Het is niet de external uniqueness, want dat is gewoon de (U)...
Bas:my carecup is getting empty
Martijn:dat was die van mij al vorige week-.- het liefst maak ik het nu alleen maar consistent, zonder teveel in betekenis en verhaal te veranderen:p Ik zie dat Pieter de scenarios heeft verbeterd.. als we dus veel veranderen in de use cases, wordt ons werk verderop ook meer..
Martijn:Oke, ik heb wat kleine dingen aangepast. Het enige waar we eens over moeten worden is het inplannen van de kostuums. Ik zou het graag op de makkelijkste manier oplossen. Wat denk jij Bas? Verder zijn er nog wat ORM modelletjes en kleinigheden.. hoe verdelen we dat? Lees nu de feedback nog eens door.. de modelletjes zijn eigenlijk het enige punt nog.
Bas:Ik heb nog niet op micro-niveau gekeken of dingen juist waren, daar kan ik me echt nog niet op focussen. De kostuums vind ik zo prima, het is alleen niet logisch. Vandaag ga ik inderdaad aan de slag met de ORM-modellen. Het enige probleem is dat de tool niet alles ondersteunt van wat ik nodig heb =\. Gelukkig weten Stijn en Niels toch lang niet alles van ORM, bij IS1 was dit een ander verhaal geweest xD. Een objectificatie kun je ook op een alternatieve manier maken, maar dan wordt het echt een onbegrijpelijk rotzooitje.
Fijn dat Pieter de scenario's heeft bijgewerkt. Ik zal deze wel moeten verbeteren, aangezien er ook dingen worden ingevuld dat de business rules al ondersteunen (Voorbeeld: '6. Het systeem opent de nieuwe optie met de standaard template 'speelinfo' voor een evenement. 7. Steven vult in wat hij al weet, dat zijn de data, acts en speciaLe verzoeken'. Dit is in tegenstrijd met de business rule: 'Een template 'speelinfo' bij een optie, haalt de standaard informatie (d.d., plaats, act etc.) uit de originele aanvraag. Als deze standaard informatie wordt gewijzigd (dit kan alleen na een extra handeling), moet er (door het systeem) worden nagegaan of er geen conflicten optreden.' ) Daarnaast vind ik het onnodig om het hele verhaal op te schrijven, als het maar om een deel van de alternate path gaat. Daarnaast zijn er stukken op een te hoog niveau gespecificeerd (te algemeen). Dat is inderdaad makkelijk, dat staat er namelijk al (om een voorbeeld te geven, als ik zeg: 'Het systeem geeft aan of bij elke act het minimum aantal spelers zijn geselecteerd.' Dan hoort dit niet in het scenario thuis. Dit wordt dan uiteraard: Bij de act 'Alien' is het minimum aantal spelers bereikt.)
Voor Martijn =P, de business rule: Spelers / ateliermedewerkers / kantoormedewerkers / klanten worden, bij élke wijziging dat direct op hun van invloed is, schriftelijk op de hoogte gesteld (mail is schriftelijk). Dit neemt werk uit handen als het extra toevoegen van: 'De klant wordt geïnformeerd', o.i.d. BCoE gaat alleen over communicatie tussen systeem en gebruiker, de rest kan meestal in de business rules gedouwd worden.
Martijn
Je bedoelt dus, 7. Het systeem stuurt een e-mail naar alle betrokkenen bij het evenement. Weghalen
en in de business rules: Spelers / ateliermedewerkers / kantoormedewerkers / klanten worden, bij élke wijziging dat direct op hun van invloed is, schriftelijk op de hoogte gesteld (mail is schriftelijk).
Bas: Yup, dat bedoel ik idd. Dat is in principe ook geen communicatie tussen systeem en gebruiker. Wat (volgens mij) wel goed is, is wanneer je bij postcondities zegt dat iedereen op de hoogte is. Het enige probleem is dan, dat je dat overal wel kan neerzetten -_-'.
Daarnaast is het zo, dat een business rule niet bij één UC hoort. Je zet het daar neer, omdat het daar hoofdzakelijk van toepassing is. Het geldt echter voor de hele organisatie. M.a.w., je hoeft dit niet bij elke UC neer te zetten :P.
Onderlinge discussiepagina
Dit is de pagina waar we het project kunnen bespreken. Als er vragen/opmerkingen of onzekerheid is over de vorm of inhoud van het project kun je dus hier terecht. Het is wel handig als je deze pagina dan op de volglijst zet. Anders dan wij kan niemand deze pagina zien, ook Niels niet.
Feedback aub
Martijn:
Ik heb alvast wat use cases ingevuld zoals ik ze voor ogen heb. Het is niet veel werk om bij elkaar te typen, het moeilijkste is om er één geheel van te maken waar wij als groep achter staan. Kijk hier AUB naar.
en waar kan je fijn orm modelletjes in tekenen? gratis tooltjes, iemand?
ik heb al visio gedownload, yarrr.
Bas: "MSDNAA, met de site [1] is via de uni, heeft o.a. Visio en is legaal. Ik weet voor de rest geen tools ofzo, ik gebruikte ook Visio -_-'. Registreren kan via een username dat naar je mail is gestuurd. Zoeken op MSDNAA in je email moet genoeg zijn :P. De use-cases zal ik later checken.
Ahmed: Visio lijkt mij ook toereikend genoeg. Stick with that zou ik zeggen. Goed idee Bas wat het downloaden van die legale versie betreft!
Martijn: Ik ben trouwens maar wat in het wilde weg aan het prutsen. Het is totaal niet mijn bedoeling om mijn zin door te drukken, maar ik werk wat in het voren omdat ik eerst een weekendje weg ga en daarna ga verhuizen. Pas de boel vooral aan of zet zoveel mogelijk commentaar. Ik zal morgenvroeg nog wat verder werken, maar daarna ben ik ook minder beschikbaar.
Martijn 16-05: Ik kap er ff mee. We moeten even als groep overleggen. Het is lastig het geheel kloppend te maken. Eigenlijk zouden we die 7 ORM modelletjes allen samen moeten maken. Schept een helder beeld van wat we willen.
Ahmed 16-05: Prima Martijn! Helemaal mee eens. Ik stel voor dat we begin volgende week er als groep voor gaan zitten? Maandag of dinsdag? Op de woensdag zou het een paar uurtjes kunnen (13 tot 15:30) en op donderdag tussen 10 en 15? (mits we geen architectuur hebben uiteraard) Graag ook een reactie van de anderen?
Martijn 21-05 Lekker opgeschoten zo te zien-.- We moeten voor het aanstaande weekend nog afspreken, want dit schiet niet op. Ik spreek ff voor de schakelaars: Morgen kan (maar vast te kort dag), woensdag niet, donderdag kan (maar vast vrij vanwege diesviering) dus waarschijnlijk wordt het vrijdag na RE. Hebben we vrijdag nog een gastcollege?
Ahmed 23-05 Aanstaande donderdag moet toch gewoon kunnen? Wat vrijdag betreft hebben we inderdaad het laatste gastcollege (Eric Shabbel?) Daarna kan inderdaad. Morgen (vandaag) zie ik in ieder geval Martijn en Gijs dus we spreken er nog wel over.
Bas 24-05: Als jullie ergens zijn, waar? Ben al wel op de uni, maar dan is het wel handig om een locatie te hebben.
Martijn 24-05: Het gaat morgen worden na het RE gastcollege. Gaat goed komen, het is voornamelijk gezamenlijk afspraken maken voor het geheel.
Bas 27-05: het domeinmodel in ORM, gaat dit alléén over de BCoE? Sommige dingen zijn namelijk verplicht in de BCoE, maar zijn weer optioneel in een alternative path (verschil tussen bolletje of geen bolletje in ORM). Kon het niet vinden in het boek, maar dat komt wellicht omdat ik een oudere cheap ass versie heb gekocht voor 2 euro ofzo -_-'. Ik dacht alléén BCoE, maar kan iemand dit bevestigen / weerleggen?
Martijn 28-05: Ik baseer het idd alleen op de BCoE. Maar ik vind het ook lastig. Ik heb de verschillende uc's uit mijn duim gezogen. Dat is al een vreemde manier van werken en daarbij komt dat ik het idee heb dat je bij het maken van een ORM model nog beter kijkt naar wat je opneemt in je systeem.
Bas 29-05:Het domeinmodel vind ik ook tricky, maar we horen het wel bij de feedback. Dat zal wel een flinke mokerslag worden. Wanneer is die eigenlijk? Ik heb hier nog niks over gezien...
Ahmed 29-05: Niels heeft inderdaad nog niet aangegeven wanneer we een gesprek kunnen verwachten. Ik denk dat het wel even duurt en dat hij dat in meerdere dagen gaat doen omdat het een intensieve fase is. Het lijk mij slim om ons zo vroeg mogelijk in te plannen zodra dat kan zodat we meer tijd hebben om zijn feedback te verwerken. Ook stel ik voor om deze keer vrijwel meteen te beginnen met het verwerken van zijn feedback omdat ik het gevoel heb dat een boel inspiratie wegebt naarmate je hiermee wacht (dit ondanks de handige opnames).
Ahmed 29-05: Heren, Het volgende stond bij stakeholder analysis bovenaan: "Ik heb bij Stakeholder 3x Niels gezet, maar als we andere concrete contacten hebben is dat natuurlijk beter. Bij Contact lijkt me Niels overal wel goed." Ik heb het weg gehaald omdat ik dacht dat het er tijdelijk moest staan ter informatie voor ons. Even ter info dus.
Bas 06-06: Ik heb voor de feedback ronde ons groepje alvast op maandag 11 juni van 9:30 tot 10:20 gezet. Degene die het hier niet mee eens is kan dat hier aangeven. Het is van belang om zo snel mogelijk feedback te krijgen, er moet namelijk nog een hoop gebeuren willen we hier een voldoende voor krijgen.
Progressie / planning
Even een nieuwe planning:
Vrijdag as moeten we presenteren dus. Één of meerdere personen. Geen wiki oplezen maar een verkoop praatje.
Mijn idee is een paar slides, met per slide:
- Korte inleinding/Problem statement
- Foto van de workflow
- De use cases per kopje uit de workflow (use case survey laten zien)
- Integrated use case diagram voor het overzicht
- Per use case aangeven wat het orm model is en business rules.
Graag even snel hier discussieren over hoe we dit gaan aanpakken. Het is nogal kortdag.
Bas 11-06: Ja leuk, ik heb vrijdag een tentamen om half 1. Ik ben er dan echt niet bij met mijn hoofd, spijt me zeer... Het is een hertentamen omdat ik bij het eerste tentamen ziek was, en daar hangt voor mij nogal veel vanaf. Het is sowieso bij de managementfaculteit en ik heb extra tijd, dus ik moet daar ook nog op tijd aanwezig zijn...
Aangezien het nogal toevallig klinkt, zie pic.
Wie gaan dat dan sowieso presenteren?
Inhoudelijke vragen of opmerkingen
Martijn, 10-05-2012: Of via https://wetransfer.com/ . Zullen we na het gastcollege van aanstaande vrijdag even overleggen? Er moet nu wel een begin gemaakt worden. Laten we het werk dan verdelen. Natuurlijk kunnen we dat ook hier op de discussiepagina doen.
Bas, 04-05-2012: Euhh, nvm... Dit stond in de mail... De audio bij de reflectie zou ik nog wel willen hebben, dus kijk maar of het lukt met uploaden.
Bas, 09-05-2012: Ahmed, zou jij de opname van het eerste interview en de reflectie ergens kunnen uploaden? Wellicht is het makkelijk om Dropbox/Wuala te gebruiken, of een alternatief op het web. Wuala beschermt de inhoud m.b.v. encryptie vóór het uploaden, gedistribueerd in delen op meerdere locaties, key alleen bekend bij jezelf. Dropbox is gebruiksvriendelijker, maar de Amerikaanse overheid zou de gegevens zo op mogen vragen.
Hahaha tja dat neem ik dan maar voor lief;) hierbij de link van interview 1, 2 en 3
1. Facade:
http://dl.dropbox.com/u/79826523/RE_28032012.m4a
2. Filled:
http://dl.dropbox.com/u/79826523/RE_19042012.m4a
3. Focussed:
http://dl.dropbox.com/u/79826523/RE_11062012.m4a
Mag je trouwens citaten van mensen verbeteren als deze incorrecte spelling bevatten? Volgens mij wel zolang de betekenis daarbij niet verandert, maar ik weet dit niet zeker. Kon het antwoord niet op het web vinden...
Ahmed: Ik denk dat het niet erg is. Echter, omdat het een citaat is, kan het ookgeen kwaad als je het overneemt incl. incorrecte spelling. Je hebt een argument als hiernaar wordt gevraagd.
Gijs, 25-5-2012: We moeten om verwarring te voorkomen even de formulering in de use cases aanpassen. Een zin als "Het systeem vraagt op welke data en waar het evenement plaats zal vinden." suggereert dat het systeem iets in een database opzoekt, terwijl deze vraag in feite aan de gebruiker wordt gesteld.
Bas:: alhoewel de BCoE alleen maar gaan over communicatie tussen systeem en gebruiker, is het inderdaad wel ambigu. Heb het aangepast door het te wijzigen in '...vraagt de gebruiker...'. Bedankt voor de input!
Overig
Logboek
28-03-2012 Interview stakeholder Niels
17-04-2012 Facade Deadline
19-04-2012 Mondelinge feedback Niels
29-05-2012 Filled Deadline
22-06-2012 Focused Deadline