Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2013-14/Groep 05/Case

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

Requirements Engineering


 © comments



Voor de onderste drie invulvelden is er een beschrijving te vinden in de syllabus.

Case Name

Contactpersoon

Naam Mailadres
Sanne Boumans s.boumans@student.ru.nl
Rick Erkens rjarickerkens@gmail.com

Client Context

De Nederlandse Post Service (NPS) is een in Nederland gevestigd bedrijf wat zich bezigt houdt met het verzenden en afleveren van zowel pakketjes als briefpost. Qua omvang is het een groot bedrijf dat landelijk inmiddels zo'n 15.000 werknemers telt. Van deze werknemers houdt ongeveer 90% zich bezig met de daadwerkelijke distributie van post terwijl de overige 10% van de werknemers hun dagelijks werk in een van de 200 servicepunten in Nederland uitvoert. In deze serivcepunten kunnen klanten terecht met hun post of met eventuele vragen. Verder heeft elk servicepunt een locatiemanager, die op zijn beurt een provincie manager heeft waar aan hij zich moet verantwoorden. In totaal zijn er 12 provincie managers die elke week bij elkaar komen om samen met de directeur van de NPS overleg te plegen.

Business Case

NPS Werkwijze

De NPS biedt verschillende services aan voor zijn klanten.

Een hiervan is de standaard briefpost. De NPS heeft in de regio's waar tevens zijn servicepunten zich bevinden een aantal brievenbussen staan waarvoor zij verantwoordelijk is. De brievenbussen worden buiten het weekend om dagelijks geleegd door een NPS medewerker, waarna de post naar in distributie centrum wordt gebracht en gesorteerd wordt. Vervolgens wordt de post naar het juiste servicepunt gebracht waar een medewerker de daadwerkelijke bezorging volbrengt. NPS biedt ook de mogelijkheid om briefpost naar andere landen binnen Europa en naar landen buiten Europa te versturen. Aan post buiten Europa zijn echter wel hogere kosten verbonden aangezien de procedure verschilt van de reguliere bezorging.

Naast briefpost is het voor klanten ook mogelijk om via de NPS pakketjes te versturen. Klanten kunnen op een van de servicepunten hun pakketje aanbieden en na de juiste frankering zal de NPS de verdere bezorging regelen. Net als bij briefpost is het mogelijk om (tegen meerprijs) pakketjes naar landen buiten Europa te versturen, deze worden dan per vliegtuig verstuurd.

Ten slotte heeft de NPS verschillende warenhuizen waarin zij bepaalde producten opgeslagen hebben. Klanten kunnen via de NPS dan ook een van deze producten bestellen waarna er na betaling een bezorging wordt gedaan.

Wensen

De NPS is opzoek naar een nieuw digitaal systeem voor de documentatie die bij zijn services hoort.

Hoewel de NPS een succesvol en groot bedrijf is, is er nog steeds geen geschikt systeem om de verschillende services van de NPS bij te houden. Op dit moment zijn de systemen voor de briefpost en pakketpost van elkaar gescheiden. Iets wat nadelig is omdat dit minder overzichtelijk is en er dus kansen om briefpost en pakketpost samen naar de servicepunten te brengen worden gemist. Een van de wensen is dus dat het nieuwe systeem gebruikt kan worden voor zowel brief- als pakketpost en er gekeken kan worden naar overeenstemmende bestemmingen.

Een andere wens voor het nieuwe systeem is dat de NPS graag een online tracking service zou hebben waar klanten via een pakketcode en postcode kunnen kijken waar hun pakketje zich op dit moment bevindt. Ook moeten klanten online een bestelling kunnen plaatsen voor een van de producten die NPS in zijn magazijnen heeft.

We willen van zendingen gegevens kunnen bijhouden. Denk hierbij dingen aan dingen zoals bestemmingsadres, status van order (klaar voor verzending, onderweg, afgeleverd, geannuleerd etc.), afmeting en gewicht van pakketten.

Background

De NPS bestaat nu al 8 jaar. Het is in 2006 opgericht en werd aanvankelijk gebruikt door andere postorder bedrijven voor het vervoer van de post. Sinds 2010 doet de NPS ook zelf aan post aanname en is het ook begonnen met het aanbieden van bestellingen aan klanten. Sindsdien heeft het bedrijf een grote groei doorgemaakt en is het een belangrijke concurrent geworden voor andere bedrijven. Dit komt met name doordat de NPS voor snelle bezorging tegen een lage prijs staat.


Prima Business Case. Hij is kort maar krachtig. Wat is wel mis is het antwoord op de vraag: Waarom heeft NPS nog geen geschikt systeem kunnen vinden? Daarnaast is niet het huidige systeem vrij vaag beschreven, wellicht iets waar gevraagd naar zal worden tijdens het interview door de Requirements Engineers.
Daniël van Loon
Property "Comment for" (as page type) with input value "User:" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.
Remove this comment when resolved!