Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2009-10/Groep 02 Pastitsio
Casus Examenportal
Werkstuk Requirements Engineering
Sjors Kregting, Edwin van der Graaf, Marc Bitter, Achilleas Buisman, Koen Derks
Onderwijsinstituut voor Informatica en Informatiekunde
Radboud Universiteit Nijmegen
version 18 februari 2022
De inhoud is opgebouwd als volgt.
Inhoud
- 1 Introduction
- 2 Case analysis
- 3 Requirements
- 3.1 Use Case Survey
- 3.2 Use cases
- 3.3 Integrated use case diagram
- 3.4 Scenarios
- 3.5 Non-functional Requirements
- 4 Addendum
Introduction
Dat ook moderne IT opleidingen zelf niet altijd gebruik maken van de nieuwste technieken valt op bij het Instituut voor Informatica en Informatiekunde (III) op de Radboud Universiteit in Nijmegen.
In het kader van de cursus Requirements Engineering zijn wij op zoek gegaan naar een oplossing voor de problemen die in dit document beschreven zijn.
Studenten en medewerkers moeten in meerdere systemen zoeken naar resultaten en eisen die de opleiding stelt. Informatie is voorhanden maar er is geen systeem die dit slim verwerkt.
Onze suggesties met betrekking tot het oplossen van de problemen en een dieper gaande beschrijving van de problemen zijn in dit document beschreven in tekst en modellen.
Problem statement
Er zijn drie belangrijke problemen binnen de organisatie van de onderwijstak van de faculteit.
1. Op dit moment zijn er voor de student niet veel hulpmiddelen om de planning en monitoring van de studievoortgang actief en gestructureerd uit te voeren.
2. Administratieve handelingen met betrekking tot curricula van studenten nemen teveel tijd in beslag, gaan over teveel organisatielagen en er is niet genoeg inzicht over te verkrijgen. De kennis is verspreid bij verschillende afdelingen en er wordt teveel op papier gecommuniceerd om efficiënt te kunnen werken. Door deze omslachtige werkwijze is er geen overzicht in de voortgang van de studenten op de faculteit.
3. Vele handelingen worden onnodig herhaald en zouden geautomatiseerd kunnen worden. Deze administratieve handelingen zijn een tijdrovend proces en moeten steeds herhaald worden. De functionaliteit van het huidige informatiesysteem is niet toereikend in de zin dat er nog steeds handmatige handelingen verricht moeten worden.
Case analysis
Stakeholder analysis
In onderstaande tabel zijn alle belanghebbenden met hun rollen, en een voorbeeldpersoon beschreven.
Belanghebbende | Samenvatting | Contactpersoon |
---|---|---|
Studenten | Volgen de bachelor/master Informatica of Informatiekunde. | Achilleas Buisman |
Studieadviseurs | Helpen studenten bij het maken van de juiste keuzes. | Vera Kamphuis |
Docenten | Vaak researchers die verschillende courses geven. | Stijn Hoppenbrouwer |
Onderwijsbureau | Onderwijs ondersteunend orgaan. {taken?} | Vera Kamphuis |
Examencomissie | Controleert de opleiding, op basis van OER, universitaire en landelijke regelgeving. | Patrick van Bommel |
Stakeholder-vertegenwoordiger | Ondersteunt de stakeholders. | Niels Braakensiek |
Mission and vision statement
Mission:
Dit project zal het begeleiden en volgen van studenten gemakkelijker maken. Het wordt gemakkelijker voor sturende organen om studenten te begeleiden bij alles wat zij doen. Daarnaast wordt het ook voor de studenten gemakkelijker om studietraject gerelateerde zaken te regelen en bij te houden.
Door dit alles komt er een meer gestructureerde, gedeeltelijk geautomatiseerde, werkwijze die tevens tijdbesparend zal gaan werken voor zowel studenten als medewerkers.
Vision:
Ten tijde van de afronding van dit project moet er een systeem zijn dat als hulpmiddel dient bij het plannen en volgen van de studietrajecten van studenten. Hierbij dient zoveel mogelijk geautomatiseerd te gebeuren. De processen die niet geautomatiseerd kunnen worden dienen een hulpmiddel te hebben aan het ontwikkelde systeem. Door dit systeem moeten dubbele uitvoeringen van taken tot het verleden te behoren. Daarnaast dienen zowel de studenten als de sturende organen gemakkelijk wijzigingen aan te kunnen brengen en overzichten te kunnen maken van studietraject gerelateerde zaken.
Values:
- Waar mogelijk zullen wij rekening houden met de mogelijkheid tot uitbreiding in de toekomst. Bij een zeer succesvol systeem kan het dan mogelijk ingezet worden op andere faculteiten. Daarnaast kan het ook mogelijk zijn dat een systeem als KISS wordt geintegreerd.
- De student wordt centraal gesteld bij de uitwerking van dit document:
Executive Sponsor Viewpoint
In dit onderdeel beantwoordt de executive sponsor een aantal vragen met betrekking tot het project. Wij hebben Patrick van Bommel gekozen als executive sponsor. Eén van de belangrijkste initiators van het project is namelijk de examencommissie waar dhr. van Bommel lid van is. Door onderstaande vragen te stellen aan dhr. van Bommel komt er meer duidelijkheid over de verwachtingen en achtergrond van het project.
Patrick van Bommel
- Wat is het probleem?
Er zijn momenteel veel processen waarbij (delen) dubbel worden uitgevoerd. Daarnaast zijn er voor diverse processen meerdere methoden van uitvoering en zijn er veel processen die gedigitaliseerd en geautomatiseerd zouden moeten worden. Het ultieme doel is hierbij om geen papier meer te gebruiken in de processen die onder het project vallen.
- Waarom is een systeem gewenst?
Er is nu te veel papieren rompslomp en processen worden op te diverse methoden uitgevoerd. Hier dient standaardisatie in te komen. Tevens kunnen vele processen worden geautomatiseerd.
- Waarom moet er een computersysteem komen?
Met het digitaliseren van de informatie en het automatiseren van processen is het gemakkelijker overzicht te houden, wat de werkdruk vermindert en benodigde tijd én de hoeveelheid papier zal doen afnemen.
- Wie zullen er beïnvloed worden door het te implementeren systeem? En hoe?
In onderstaande tabel zijn de groepen mensen die beinvloed worden door het systeem, en hun taken binnen dit systeem weergegeven in de visie van dhr. van Bommel.
Groep | Hoe? |
---|---|
Studenten | Pakketten samenstellen, cijfers bekijken, afspraken maken, vrijstellingen regelen etc. |
Docenten | Resultaten van studenten invoeren/wijzigen, vrijstellingen/vervangingen regelen, afspraken maken. |
Studieadviseurs | Voortgang van studenten volgen, eventueel vak informatie of pakketten wijzigen. |
Examencommissie | Controleren en goedkeuren vakkenpakketten, goedkeuren en samenstellen curricula. |
Centrale studenten administratie | Invoeren/verwerken resultaten en examenaanvragen. |
Onderwijsbureau | Controle behaalde vakken en examen aanvragen. |
Statement of work
This is a tricky bit to include in the final deliverable, because the SoW changes as the project progresses, and is really obsolete once the project finishes. It is, in other words, a project management item. Try to seriously create a work estimation and planning, also for your own sake, but to be honest a Statement of Work is not a very realistic item in our setting and is of limited importance.
Scope: Het systeem waarvoor wij de requirements opstellen zal zich beperken tot de use cases voor de examen commissie, studenten en docenten zoals hierboven beschreven.
Risk analysis
# | Category | Risk | Solution needed by | Risk factor |
---|---|---|---|---|
01 | Communicatie | Stakeholders en/of projectleden begrijpen elkaar niet volledig waardoor onderdelen niet volledig/juist zijn | D.m.v. feedback zal dit duidelijk worden | Low |
02 | Calamiteiten | Langdurige ziekte of afwezigheid van een of meerdere projectleden | De taken van de afwezige personen zullen worden verdeeld | Medium |
03 | Planning | De planning wordt niet nageleefd en/of er wordt niet aan de gemaakte afspraken gehouden | De kwaliteitsbewaker zal regelmatig in de gaten moeten houden of alle onderdelen gemaakt zijn volgens de planning | Medium |
04 | Planning | Een taak of onderdeel kost meer tijd dan verwacht | De planning opnieuw bekijken of eventueel een mede projectlid eraan mee laten werken | Medium |
Requirements
Use Case Survey
# | Name | Description | Initiating actor |
---|---|---|---|
01.1 | VervangendeCursusOpgeven | Student wil een cursus compenseren met een andere cursus of bewijs van competentie. | Student |
01.2 | VervangendeCursusGoedkeuren | Docent beoordeelt aanvraag voor vervangende cursus. | Student |
02.1 | OvereenkomstMaken | Student geeft aan een afspraak te willen maken met een docent, studieadviseur of andere medewerker. | Student, Medewerker |
02.2 | OvereenkomstGoedkeuren | Student/medewerker heeft een aanvraag voor een overeenkomst ontvangen en keurt deze al dan niet goed. | Student, Medewerker |
03 | DiplomaAanvragen | De student doet een diploma aanvraag. | Student |
04 | DiplomaAanvraagValideren | Er wordt aan de hand van de studieresultaten bepaald of een student een bepaald diploma gehaald heeft. | Examencommissie |
05 | StudieVoortgangInzien | De studievoortgang van een student wordt in kaart gebracht. | Student, Medewerker |
06 | CurriculumBeheren | Er worden aan de hand van de vakken/opleidingen eisen opgesteld voor het curriculum. | Onderwijsbureau |
07 | BusinessRulesBeheren | Business rules met betrekking tot alle handelingen in het systeem worden beheerd. | Medewerker |
08.1 | VrijekeuzeGoedkeuringAanvragen | Student geeft aan een aantal vakken als keuzevakken te willen aanvoeren, en vraagt hiervoor goedkeuring aan. | Student |
08.2 | VrijekeuzeGoedkeuren | Een medewerker van de Examencommissie geeft aan of de keuzevakken van een student goedgekeurd worden. | Examencommissie |
Use cases
VervangendeCursusOpgeven
VervangendeCursusGoedkeuren
Use Case: | VervangendeCursusGoedkeuren |
---|---|
Domain Model | |
Description | Medewerker beoordeelt aanvraag voor vervangende cursus. |
Author | Achilleas Buisman, Koen Derks |
Source | |
Version | 1.0 |
Basic course of events |
|
Alternate paths | |
Preconditions |
Actor is ingelogd in het systeem en heeft de juiste permissies |
Postconditions |
De docent heeft een aanvraag goedgekeurd of afgekeurd. |
Related business rules |
04 |
OvereenkomstMaken
Use Case: | OvereenkomstMaken | |
---|---|---|
Domain Model | ||
Description | Actor stelt een overeenkomst tussen hem/haar en een andere gebruiker van het systeem op. | |
Author | Koen Derks, Achilleas Buisman, Edwin van der Graaf, Sjors Kregting | |
Source | ||
Version | 1.0 | |
Basic course of events |
1. Actor start de overeenkomst module. | |
Alternate paths |
Bij 6. Systeem geeft aan dat er geen zoekresultaten zijn. Terug naar 5. | |
Preconditions |
Actor is ingelogd in het systeem en heeft de juiste permissies |
|
Postconditions |
Actor heeft overeenkomst aanvraag ingevoerd en hier een persoon aan gekoppeld. | |
Related business rules |
|
OvereenkomstGoedkeuren
Use Case: | OvereenkomstGoedkeuren |
---|---|
Domain Model | |
Description | Actor wil een aan hem/haar gekoppelde overeenkomst beoordelen. |
Author | Koen Derks |
Source | Patrick van Bommel |
Version | 1.0 |
Basic course of events |
|
Alternate paths |
Bij 5.a. Actor gaat niet akkoord en weigert de overeenkomst: |
Preconditions |
Actor is ingelogd in het systeem en heeft de juiste permissies |
Postconditions |
De actor heeft de overkomst beoordeeld in het systeem. |
Related business rules |
|
DiplomaAanvragen
DiplomaAanvraagValideren
StudievoortgangInzien
CurriculumBeheren
BusinessrulesBeheren
VrijekeuzeGoedkeuringAanvragen
VrijekeuzeGoedkeuren
Integrated use case diagram
Scenarios
Individual scenarios
Scenario VervangendeCursusOpgeven
- 'Edwin van der Graaf' start de module voor het opgeven van een vervangende cursus.
- Systeem geeft huidige pakketsamenstelling van 'Edwin van der Graaf' weer.
- 'Edwin van der Graaf' geeft aan de cursus 'Security' te willen vervangen.
- Systeem geeft bevestiging selectie.
- 'Edwin van der Graaf' geeft aan 'Requirements Engineering' als vervangende cursus te willen gaan volgen.
- Systeem geeft bevestiging selectie.
- Systeem bevestigt de ingevoerde informatie en vraagt om confirmatie.
- 'Edwin van der Graaf' confirmeert.
- Systeem geeft confirmatie.
- 'Edwin van der Graaf' sluit module.
Scenario VervangendeCursusGoedkeuren
- Docent 'Pim Verburen' start applicatie.
- Systeem toont overzicht van de applicatie waaronder te bevestigen aanvragen van 'Edwin van der Graaf'
- 'Pim Verburen' geeft aan de aanvraag van 'Edwin van der Graaf' te willen zien.
- Systeem toont de aanvraag en het studie object 'HBO Propedeuse'.
- 'Pim Verburen' beoordeelt de aanvraag met 'geen' toestemming.
- Systeem vraagt om bevestiging.
- 'Pim Verburen' bevestigt de afkeuring.
- Systeem confirmeert.
- 'Pim Verburen' geeft aan te willen stoppen.
- Systeem sluit af of gaat naar 2.
Scenario OvereenkomstMaken
- 'Sjors Kregting' start de overeenkomst module.
- Systeem geeft de module weer met een overzicht van huidige overeenkomsten.
- 'Sjors Kregting' geeft aan een nieuwe overeenkomst te willen maken.
- Systeem geeft optie om personen te zoeken.
- 'Sjors Kregting' zoekt naar 'Theo van der Weide'.
- Systeem geeft zoekresultaten weer.
- 'Sjors Kregting' selecteert 'Theo van der Weide'.
- Systeem geeft opties voor de overeenkomst weer.
- 'Sjors Kregting' vult de gevraagde informatie in.
- Systeem vraagt om bevestiging voor opslag.
- 'Sjors Kregting' bevestigt.
- Systeem stuurt de 'Sjors Kregting' naar de overzichtpagina en laat de bevestiging van de voorgaande acties zien.
- 'Sjors Kregting' sluit de module.
Scenario OvereenkomstGoedkeuren
- 'Theo van der Weide' start de overeenkomst module.
- Systeem geeft huidige overeenkomsten weer waaronder de nieuwe overeenkomsten.
- 'Theo van der Weide' selecteert de nieuwe overeenkomst van 'Sjors Kregting'.
- Systeem geeft inhoud van de overeenkomst weer.
- 'Theo van der Weide' confirmeert de overeenkomst.
- Systeem stuurt 'Theo van der Weide' naar de overzichtpagina en laat de bevestiging van de voorgaande acties zien.
- 'Theo van der Weide' sluit de module .
Scenario DiplomaAanvragen
- Koen Derks start de module.
- Systeem toont de resultaat informatie van Koen Derks.
- Koen Derks selecteert een Curriculum op basis van studie Informatiekunde Schakelprogramma en jaargang 2009/2010.
- Systeem toont eisen die het diploma stelt.
- Koen Derks heeft grotendeels de standaard vakken gevolgd, het formulier wordt daardoor grotendeels zelf ingevuld. Verder selecteert Koen Projectmanagement als vervanging voor Onderzoeksmethoden.
- Systeem toont ingevulde gegevens ter controle.
- Koen Derks controleert nogmaals zijn aanvraag en geeft aan deze te willen verzenden.
- Systeem bevestigd de handelingen van de student.
- Koen Derks sluit de module.
Scenario DiplomaAanvraagValideren
- 'Vera Kamphuis' start de module voor het goedkeuren van diploma aanvragen.
- Het systeem geeft de minst recente aanvragen weer.
- 'Vera Kamphuis' geeft aan de diploma aanvraag van 'Marc Bitter' te willen controleren.
- Het systeem geeft een overzicht van de onderdelen van een Bachelor opleiding, gevolgd door een overzicht van de onderdelen van een Master opleiding. Binnen de overzichten wordt bij elk vak uit de vakkeuze van 'Marc Bitter' het aantal behaalde ECTS weergegeven.
- 'Vera Kamphuis' ziet dat het vak 'Security' nog niet is afgerond, en dat om deze reden de diploma aanvraag afgekeurd wordt. Deze keuze wordt kenbaar gemaakt aan het systeem.
- Het systeem confirmeert dat de keuze is opgeslagen.
- 'Vera Kamphuis' logt uit het systeem.
Scenario StudievoortgangInzien
Student:
- 'Koen Derks' start de module: Studie voortgang
- Systeem geeft de module weer met een overzicht van de behaalde/nieuwe resultaten.
- 'Koen Derks' geeft aan een gespecificeerd overzicht te willen van de cursus "Security".
- Systeem geeft uitgebreide resultatenlijst weer.
- 'Koen Derks' sluit de Studie voortgang module of gaat verder bij 4.
Medewerker:
- Medewerker 'Niels Braakensiek' start de module: Studie voortgang.
- Systeem geeft de module weer.
- 'Niels Braakensiek' geeft aan een overzicht te willen zien van de resultaten van 'Koen Derks'.
- Systeem geeft overzichtspagina weer met de door 'Koen Derks' behaalde resultaten.
- 'Niels Braakensiek' geeft aan een gespecificeerd overzicht te willen van de cursus 'Requirements Engineering'.
- Systeem geeft uitgebreide resultatenlijst weer.
- 'Niels Braakensiek' bekijkt de behaalde resultaten voor de cursus 'Requirements Engineering'.
- Systeem geeft zoekresultaten weer.
- 'Niels Braakensiek' sluit de Studie voortgang module of gaat verder bij 4.
Scenario CurriculumBeheren
- 'Vera kamphuis' opent en logt in op de curriculumbeheer module.
- Systeem geeft een lijst van eisen per opleiding weer.
- 'Vera kamphuis' selecteert de opleiding Informatiekunde.
- Systeem toont de eisen voor de opleiding Informatiekunde.
- 'Vera kamphuis' voert de nieuwe eis '...' in.
- Systeem laat de nieuwe eisen zien.
- 'Vera kamphuis' logt uit het systeem.
Scenario BusinessrulesBeheren
- Vera Kamphuis start de module voor het beheren van business rules.
- Systeem geeft het overzicht van reeds aanwezige business rules en een overzicht met rules die de actor mag wijzigen.
- Vera geeft aan een nieuwe rule te willen maken om voor een nieuwe studie vast te leggen hoeveel studiepunten behaald moeten worden.
- Systeem geeft mogelijkheid tot invoeren van gegevens voor rule.
- Vera voert in dat voor de studie Informatica 2010 120 ECTS behaald dienen te worden en geeft aan deze rule te willen opslaan.
- Systeem geeft bevestiging van opslag.
- Vera sluit module.
Scenario VrijeKeuzeGoedkeuringAanvragen
- 'Marc Bitter' opent de module voor het aanvragen van goedkeuring voor keuzevakken.
- Het systeem geeft de mogelijke keuzevakken weer, waaronder het vak 'ICT in a different culture'
- 'Marc Bitter' selecteert de cursus 'ICT in a different culture' en geeft aan deze op te willen slaan als keuzevak.
- Het systeem confirmeert de keuze, en keert terug naar het overzicht.
Scenario VrijeKeuzeGoedkeuren
- 'Patrick van Bommel' opent de module voor het goedkeuren van vakkenpakketten van studenten.
- Het systeem geeft een lijst van gewijzigde vakkenpakketten weer.
- 'Patrick van Bommel' geeft aan het gewijzigde vakkenpakket van 'Marc Bitter' te willen controleren.
- Het systeem geeft het overzicht van vakken van 'Marc Bitter'.
- 'Patrick van Bommel' geeft aan de hand van het overzicht aan dat de vakkeuze van 'Marc Bitter' voldoet aan de eisen, en slaat de keuze op.
- Het systeem confirmeert dat de keuze is opgeslagen, en keert terug naar het overzicht van gewijzigde vakkenpakketten.
Integrated Domainmodel
Het onderstaande model geeft weer hoe de objecten en systemen met elkaar verbonden zijn. Waar mogelijk zullen gegevens uit andere systemen gehaald worden (bijvoorbeeld persoonsgegevens).
Medewerkers
De acties die een medewerker mag uitvoeren binnen het systeem worden beheerd in een toegangsbeheer systeem. Dit is vastgelegd als 'permissies' in het model. Zo is het mogelijk om de rechten van medewerkers achteraf nog aan te passen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om het goedkeuren van een vrijstelling, vrije ruimte, diploma aanvraag, etc. Deze keuze is belangrijk omdat het het systeem aanpasbaar en flexibel maakt.
Non-functional Requirements
De non-functionals beschrijven de look and feel van de applicatie. Alsook de performance eisen, maintainability en supportability. Daarom zullen wij deze punten los van elkaar documenteren.
Look and Feel
De look and feel van de applicatie slaan op de manier waarop de applicatie door de gebruikers gebruikt zal worden en hoe deze eruit ziet.
Een belangrijk onderdeel hiervan is de usability van de applicatie. Om gebruikersvriendelijkheid te garanderen zullen er in de ontwikkeling van de applicatie meerdere usability tests uitgevoerd moeten worden.
Moderne user interface technologieen zullen gebruikt worden om het gebruik van de applicatie modern aan te laten voelen. Er zal gebruik gemaakt moeten worden van AJAX om ervoor te zorgen dat de webapplicatie voelt als een desktop applicatie. Denk bijvoorbeeld aan het slepen van vakken naar hun plaats in een curriculum, pagina's die niet herladen worden, maar waarop de informatie verschijnt, het werken met tab-bladen, etc.
Er zal gebruik gemaakt worden van open ('zachte') kleuren. De rode kleur van de radboud universiteit zal niet terug komen. Rood is een aggresieve kleur die storend werkt. De gebruikers zullen veelal bezig zijn met ingewikkelde taken met betrekking tot de voortgang van hun studie, het is hierbij niet gunstig om een storende aggresieve kleur te gebruiken.
De applicatie zal niet vullen in de breedte, maar een vaste breedte krijgen in het browser scherm.
Perfomance and Operation
De performance en operation slaan om de reactiesnelheid en het gebruik van de applicatie.
De applicatie moet snel laden. De initialisatie van de applicatie mag meerder seconden in beslag nemen, verder pagina's moeten geladen worden via de aangegeven AJAX technologie, de gehele pagina mag niet herladen worden bij het navigeren van pagina naar pagina. Hierbij is het echter belangrijk om de 'back' en 'forward' functionaliteit van de browser intact te laten.
De applicatie zal ingevulde informatie onthouden en niet 2 keer om hetzelfde vragen. Een telefoonnummer hoeft bijvoorbeeld niet meerdere keren ingevuld te worden, nieuwe invoervelden voor telefoonnummers zullen voortaan voorzien worden van het bekende nummer van de gebruiker. Deze kan dit overigens wel zelf aanpassen per situatie. Dit is een leidraad voor de gehele applicatie. Er wordt niet gevraagd naar de bekende weg.
De applicatie zal in alle grote browsers volledig ondersteund worden: Internet Explorer (7 en 8), Firefox, Google Chrome en Safari.
Maintainabilty and Supportability
Het technisch ontwerp van de applicatie moet dusdanig zijn dat uitbreiding van functionaliteit eenvoudig is door middel van API-like methoden.
Business Rules moeten door middel van een engine worden beheerd en bijgehouden, deze moeten ook door niet technische medewerkers beheerd kunnen worden.
De applicatie moet uitvoerig worden gedocumenteerd, ook in de code om zo toekomstig onderhoud en toekomstige uitbreidingen eenvoudig mogelijk te maken.
Addendum
Business Rules Catalogue
# | Rule Definition | Natural language | Type of Rule | |
---|---|---|---|---|
01 | Student NOT propedeuse behalen IF propedeusevakken ETCS <60 | Een student kan zijn propedeuse niet halen als hij minder dan 60 studiepunten heeft voor propedeuse vakken | Structural facts | |
02 | Student NOT bachelorexamen behalen IF ETCS <180 | Een student kan zijn bachelor niet halen als hij minder dan 180 studiepunten heeft voor bachelor vakken | Structural facts | |
03 | Student NOT bachelorexamen behalen IF propedeuse OR post-propedeuse OR minor OR vrije deel IS NOT required ETCS | Een student kan zijn bachelor niet halen als hij zijn propedeuse of post-propedeuse of minor of vrij deel niet heeft gehaald | Action restricting | |
04 | Student MUST follow R&D 1 OR R&D 2 FOR master informatiekunde | Student moet R&D 1 of R&D 2 volgen om voor zijn master informatiekunde | Action Restriction | |
05 | Student MUST write a bachelorscriptie FOR bachelorexamen | Een student moet een bachelor scriptie voor zijn bachelorexamen schrijven | Action Restriction | |
06 | Vrije keuze vakken UNIQUE voor elke student | Het keuren van vrijruimte gaat voor iedere student afzonderlijk | Structural facts | |
07 | Student CANNOT start postpropedeuse IF propedeuse is nog niet behaald. | Een student kan zijn postpropedeutische fase niet starten als hij zijn propedeuse diploma nog niet heeft gehaald. | Action Restriction | |
08 | Docent goedkeuren vervaring IF hij zelf het vak geeft. | Alleen een vakdocent kan een vervanging goedkeuren, als hij dit vak zelf ook geeft. | Action Restriction |
Tevens zijn alle OER'en gebruikt in de modellen. Deze zijn te vinden met behulp van onderstaande links:
- Onderwijs en ExamenRegelement Bachelor Informatica 2009-2010
- Onderwijs en ExamenRegelement Master Informatica 2009-2010
- Onderwijs en ExamenRegelement Bachelor Informatiekunde 2009-2010
- Onderwijs en ExamenRegelement Master Informatiekunde 2009-2010
Terminological Definitions
Woord | Definitie |
---|---|
Bachelor | Laagste titel in het hoger onderwijs. De bachelorfase is de hoofdfase van een opleiding in het hoger onderwijs. |
Bachelordiploma | Bewijs van bevoegdheid op bachelor niveau. |
Curricula | Meervoud van curriculum. |
Curriculum | Leerplan, een pakket aan eisen die worden gesteld aan de opleiding. |
Cursus | Reeks van lessen. |
Diploma | Bewijs van bevoegdheid. |
Docent | Leraar bij het middelbaar of hoger onderwijs. |
ECTS | Het Europees Systeem voor de overdracht en de accumulatie van studiebelastingpunten. ECTS: European Credit Transfer System. |
Examen | Onderzoek naar kennis of bekwaamheid. Binnen de Radboud Universiteit bestaat het examen uit het behalen van alle cursussen (en het verplichte aantal ECTS). |
Executive sponsor | De persoon die namens de opdrachtgever verantwoordelijk is voor het (succes van het) project. |
Faculteit | Een van de hoofdafdelingen van een universiteit of hogeschool. |
III | Instituut voor Informatica en Informatiekunde. Het instituut van de Radboud Universiteit waar de opleidingen Informatica en Informatiekunde onder vallen. Het instituut is onderdeel van de Faculteit Natuurwetenschappen, Wiskunde & Informatica. |
Informatiesysteem | geheel aan mensen, procedures en apparatuur binnen een organisatie, bestemd, gebouwd, bediend, gehanteerd en onderhouden om gegevens te verzamelen en te verwerken, de aldus verkregen informatie op te slaan, terug te zoeken, weer te geven en te verstrekken, en als zodanig fungerend als verbindingsschakel tussen de aanwezige gegevens en de informatie. |
Keuzevak | Vak dat als toevoeging op een 'normaal' vakkenpakket wordt gekozen door de student. |
Master | Titel in het hoger onderwijs. Eén graad hoger dan bachelor. De master is een fase binnen de opleiding die volgt op de bachelor. De meeste masters duren 1 á 2 jaar. |
Masterdiploma | Bewijs van bevoegdheid op master niveau. |
Medewerker | Iemand die in dienst is van de universiteit. |
Minor | Een samenhangend pakket cursussen als aanvulling of verdieping op de hoofdfase van de opleiding. |
Module | Gedeelte van het te ontwikkelen systeem. |
Onderwijsbureau III | Het eerste aanspreekpunt voor medewerkers en studenten van het instituut III op het gebied van onderwijs. |
Overeenkomst | Afspraak waarbij beide partijen zich tot iets verbinden. |
Propedeuse | Betekent zoveel als vooropleiding. Concreet is het een orienterend, selecterend en verwijzende eerste fase van een opleiding. |
Post-Propedeuse | Het tweede en derde jaar van de bachelor opleiding. De fase die volgt op de propedeuse. |
Scriptie | Wetenschappelijk opstel als onderdeel van een opleiding. |
Stakeholder | Belanghebbende. |
Student | Iemand die studeert, m.n. iemand die de colleges van een universiteit of van een hogeschool volgt. |
Studietraject | Het parcours dat doorlopen wordt door een student ten behoeve van het behalen van zijn of haar examen. |
Vakkenpakket | Door de scholier (volgens bep. regels) samen te stellen combinatie van vakken waarin hij examen moet doen. |
Verplichte vakken | Door de opleiding aangeboden vakken die verplicht zijn voor het behalen van het diploma. |
Vrije Ruimte | Zelf in te vullen aantal studiepunten die opgevuld dienen te worden met opleidingsgerelateerde vakken. |