Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2009-10/Groep 02 Pastitsio

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

 






Casus Examenportal



Werkstuk Requirements Engineering


Sjors Kregting, Edwin van der Graaf, Marc Bitter, Achilleas Buisman, Koen Derks



Onderwijsinstituut voor Informatica en Informatiekunde

Radboud Universiteit Nijmegen







version 18 februari 2022



Page Break




De inhoud is opgebouwd als volgt.

Introduction

Dat ook moderne IT opleidingen zelf niet altijd gebruik maken van de nieuwste technieken valt op bij het Instituut voor Informatica en Informatiekunde (III) op de Radboud Universiteit in Nijmegen.

In het kader van de cursus Requirements Engineering zijn wij op zoek gegaan naar een oplossing voor de problemen die in dit document beschreven zijn.

Studenten en medewerkers moeten in meerdere systemen zoeken naar resultaten en eisen die de opleiding stelt. Informatie is voorhanden maar er is geen systeem die dit slim verwerkt.

Onze suggesties met betrekking tot het oplossen van de problemen en een dieper gaande beschrijving van de problemen zijn in dit document beschreven in tekst en modellen.

Problem statement

Er zijn drie belangrijke problemen binnen de organisatie van de onderwijstak van de faculteit.

1. Op dit moment zijn er voor de student niet veel hulpmiddelen om de planning en monitoring van de studievoortgang actief en gestructureerd uit te voeren.

2. Administratieve handelingen met betrekking tot curricula van studenten nemen teveel tijd in beslag, gaan over teveel organisatielagen en er is niet genoeg inzicht over te verkrijgen. De kennis is verspreid bij verschillende afdelingen en er wordt teveel op papier gecommuniceerd om efficiënt te kunnen werken. Door deze omslachtige werkwijze is er geen overzicht in de voortgang van de studenten op de faculteit.

3. Vele handelingen worden onnodig herhaald en zouden geautomatiseerd kunnen worden. Deze administratieve handelingen zijn een tijdrovend proces en moeten steeds herhaald worden. De functionaliteit van het huidige informatiesysteem is niet toereikend in de zin dat er nog steeds handmatige handelingen verricht moeten worden.

Case analysis

Stakeholder analysis

In onderstaande tabel zijn alle belanghebbenden met hun rollen, en een voorbeeldpersoon beschreven.

Tabel met belanghebbenden
Belanghebbende Samenvatting Contactpersoon
Studenten Volgen de bachelor/master Informatica of Informatiekunde. Achilleas Buisman
Studieadviseurs Helpen studenten bij het maken van de juiste keuzes. Vera Kamphuis
Docenten Vaak researchers die verschillende courses geven. Stijn Hoppenbrouwer
Onderwijsbureau Onderwijs ondersteunend orgaan. {taken?} Vera Kamphuis
Examencomissie Controleert de opleiding, op basis van OER, universitaire en landelijke regelgeving. Patrick van Bommel
Stakeholder-vertegenwoordiger Ondersteunt de stakeholders. Niels Braakensiek

Mission and vision statement

Mission:

Dit project zal het begeleiden en volgen van studenten gemakkelijker maken. Het wordt gemakkelijker voor sturende organen om studenten te begeleiden bij alles wat zij doen. Daarnaast wordt het ook voor de studenten gemakkelijker om studietraject gerelateerde zaken te regelen en bij te houden.

Door dit alles komt er een meer gestructureerde, gedeeltelijk geautomatiseerde, werkwijze die tevens tijdbesparend zal gaan werken voor zowel studenten als medewerkers.


Vision:

Ten tijde van de afronding van dit project moet er een systeem zijn dat als hulpmiddel dient bij het plannen en volgen van de studietrajecten van studenten. Hierbij dient zoveel mogelijk geautomatiseerd te gebeuren. De processen die niet geautomatiseerd kunnen worden dienen een hulpmiddel te hebben aan het ontwikkelde systeem. Door dit systeem moeten dubbele uitvoeringen van taken tot het verleden te behoren. Daarnaast dienen zowel de studenten als de sturende organen gemakkelijk wijzigingen aan te kunnen brengen en overzichten te kunnen maken van studietraject gerelateerde zaken.


Values:

- Waar mogelijk zullen wij rekening houden met de mogelijkheid tot uitbreiding in de toekomst. Bij een zeer succesvol systeem kan het dan mogelijk ingezet worden op andere faculteiten. Daarnaast kan het ook mogelijk zijn dat een systeem als KISS wordt geintegreerd.

- De student wordt centraal gesteld bij de uitwerking van dit document:

Executive Sponsor Viewpoint

In dit onderdeel beantwoordt de executive sponsor een aantal vragen met betrekking tot het project. Wij hebben Patrick van Bommel gekozen als executive sponsor. Eén van de belangrijkste initiators van het project is namelijk de examencommissie waar dhr. van Bommel lid van is. Door onderstaande vragen te stellen aan dhr. van Bommel komt er meer duidelijkheid over de verwachtingen en achtergrond van het project.

Patrick van Bommel

- Wat is het probleem?

Er zijn momenteel veel processen waarbij (delen) dubbel worden uitgevoerd. Daarnaast zijn er voor diverse processen meerdere methoden van uitvoering en zijn er veel processen die gedigitaliseerd en geautomatiseerd zouden moeten worden. Het ultieme doel is hierbij om geen papier meer te gebruiken in de processen die onder het project vallen.


- Waarom is een systeem gewenst?

Er is nu te veel papieren rompslomp en processen worden op te diverse methoden uitgevoerd. Hier dient standaardisatie in te komen. Tevens kunnen vele processen worden geautomatiseerd.


- Waarom moet er een computersysteem komen?

Met het digitaliseren van de informatie en het automatiseren van processen is het gemakkelijker overzicht te houden, wat de werkdruk vermindert en benodigde tijd én de hoeveelheid papier zal doen afnemen.


- Wie zullen er beïnvloed worden door het te implementeren systeem? En hoe?


In onderstaande tabel zijn de groepen mensen die beinvloed worden door het systeem, en hun taken binnen dit systeem weergegeven in de visie van dhr. van Bommel.

Groep Hoe?
Studenten Pakketten samenstellen, cijfers bekijken, afspraken maken, vrijstellingen regelen etc.
Docenten Resultaten van studenten invoeren/wijzigen, vrijstellingen/vervangingen regelen, afspraken maken.
Studieadviseurs Voortgang van studenten volgen, eventueel vak informatie of pakketten wijzigen.
Examencommissie Controleren en goedkeuren vakkenpakketten, goedkeuren en samenstellen curricula.
Centrale studenten administratie Invoeren/verwerken resultaten en examenaanvragen.
Onderwijsbureau Controle behaalde vakken en examen aanvragen.

Statement of work

This is a tricky bit to include in the final deliverable, because the SoW changes as the project progresses, and is really obsolete once the project finishes. It is, in other words, a project management item. Try to seriously create a work estimation and planning, also for your own sake, but to be honest a Statement of Work is not a very realistic item in our setting and is of limited importance.

Scope: Het systeem waarvoor wij de requirements opstellen zal zich beperken tot de use cases voor de examen commissie, studenten en docenten zoals hierboven beschreven.

PlanningsPlaatje.png

Deliverable Facade Staffing End date Filled Staffing End date Focused Staffing End date
Introduction Groen.png Marc 04-11-2009 Groen.png Marc 04-11-2009 Groen.png
Problem statement Groen.png Achilleas 04-11-2009 Groen.png Achilleas 04-11-2009 Groen.png
Stakeholder analysis Groen.png Groep 04-11-2009 Groen.png Groep 04-11-2009 Groen.png
Mission-vision-values Groen.png Koen 04-11-2009 Groen.png Koen 04-11-2009 Groen.png
Statement of work Groen.png Groep 04-11-2009 Groen.png Groep 04-11-2009 Groen.png
Risk analysis Groen.png Sjors 04-11-2009 Groen.png Sjors 04-11-2009 Groen.png
Use case survey Groen.png Groep, Sjors voorbereiden Maandag 04-11-2009 Groen.png Groep, Sjors voorbereiden Maandag 04-11-2009 Groen.png
Use case diagram(s) Groen.png Edwin 04-11-2009 Groen.png Edwin 04-11-2009 Groen.png Groep 07-01-2010
Integrated UC diagram Groen.png Edwin 04-11-2009 Groen.png Edwin 04-11-2009 Groen.png
Use cases Groen.png Groep 04-11-2009 Groen.png Groep 07-01-2010
Scenarios Groen.png Groep 04-11-2009 Groen.png Groep 07-01-2010
Domain models Groen.png Edwin, Achilleas 04-11-2009 Groen.png Groep 07-01-2010
Integrated domain model Groen.png Groep 04-11-2009 Groen.png Achilleas, Koen 03-01-2010
Business rules catalogue Groen.png Edwin, Sjors 07-01-2010 Groen.png
Non-functional requirements Groen.png Achilleas 04-11-2009 Groen.png Groen.png
Terminological definitions Groen.png Groep 04-11-2009 Groen.png Groen.png
Executive sponsor viewpoint Groen.png Koen 04-11-2009 Groen.png Groen.png
Use case tests Groen.png Groep 04-11-2009 Groen.png Groep 03-01-2010 Groen.png
Business process definitions Groen.png Koen 04-11-2009 Groen.png Groen.png
GUI metaphors / storyboards Groen.png Marc 04-11-2009 Groen.png Groen.png

Risk analysis

# Category Risk Solution needed by Risk factor
01 Communicatie Stakeholders en/of projectleden begrijpen elkaar niet volledig waardoor onderdelen niet volledig/juist zijn D.m.v. feedback zal dit duidelijk worden Low
02 Calamiteiten Langdurige ziekte of afwezigheid van een of meerdere projectleden De taken van de afwezige personen zullen worden verdeeld Medium
03 Planning De planning wordt niet nageleefd en/of er wordt niet aan de gemaakte afspraken gehouden De kwaliteitsbewaker zal regelmatig in de gaten moeten houden of alle onderdelen gemaakt zijn volgens de planning Medium
04 Planning Een taak of onderdeel kost meer tijd dan verwacht De planning opnieuw bekijken of eventueel een mede projectlid eraan mee laten werken Medium

Requirements

Use Case Survey

# Name Description Initiating actor
01.1 VervangendeCursusOpgeven Student wil een cursus compenseren met een andere cursus of bewijs van competentie. Student
01.2 VervangendeCursusGoedkeuren Docent beoordeelt aanvraag voor vervangende cursus. Student
02.1 OvereenkomstMaken Student geeft aan een afspraak te willen maken met een docent, studieadviseur of andere medewerker. Student, Medewerker
02.2 OvereenkomstGoedkeuren Student/medewerker heeft een aanvraag voor een overeenkomst ontvangen en keurt deze al dan niet goed. Student, Medewerker
03 DiplomaAanvragen De student doet een diploma aanvraag. Student
04 DiplomaAanvraagValideren Er wordt aan de hand van de studieresultaten bepaald of een student een bepaald diploma gehaald heeft. Examencommissie
05 StudieVoortgangInzien De studievoortgang van een student wordt in kaart gebracht. Student, Medewerker
06 CurriculumBeheren Er worden aan de hand van de vakken/opleidingen eisen opgesteld voor het curriculum. Onderwijsbureau
07 BusinessRulesBeheren Business rules met betrekking tot alle handelingen in het systeem worden beheerd. Medewerker
08.1 VrijekeuzeGoedkeuringAanvragen Student geeft aan een aantal vakken als keuzevakken te willen aanvoeren, en vraagt hiervoor goedkeuring aan. Student
08.2 VrijekeuzeGoedkeuren Een medewerker van de Examencommissie geeft aan of de keuzevakken van een student goedgekeurd worden. Examencommissie

Use cases

VervangendeCursusOpgeven

Use Case: VervangendeCursusOpgeven
Domain model VervangendeCursusOpgeven DomeinModel.png
Description Student wil vrijstelling voor een verplichte cursus op basis van een andere cursus.
Author Achilleas Buisman
Source
Version 1.0
Basic course of events
  1. Student start de module voor deze use case.
  2. Systeem geeft huidige pakketsamenstelling van student weer, en biedt mogelijkheid om een ander curriculum te kiezen.
  3. Student geeft aan welke cursus hij wil gaan vervangen.
  4. Systeem geeft selectie weer ter confirmatie.
  5. Student geeft aan welke cursus hij in de plaats voor de geselecteerde cursus wil gaan volgen.
  6. Systeem geeft selectie weer ter confirmatie.
  7. Systeem geeft selectie weer ter confirmatie en vraagt om bevestiging.
  8. Student bevestigt de keuze.
  9. Systeem toont opgeslagen gegevens en geeft succesbericht.
  10. Student sluit module.
Alternate paths

Bij 3: Student geeft optioneel aan welk curriculum hij wenst toe te passen. Het systeem zal dan het huidige vakkenpakket aanpassen op de nieuwe keuze en verder bij 4. Bij 4: Wanneer de student de course niet volgt of gaat volgen geeft het systeem dit weer. De student kan dan stoppen of een nieuwe cursus kiezen, weer verder bij 4.
Bij 6: Wanneer de student niet bevoegd is om een bepaalde cursus te volgen of te vervangen wordt dit weergegeven. De student kan dan stoppen of een nieuwe cursus kiezen, weer verder bij 6.

Preconditions

Actor is ingelogd in het systeem en heeft de juiste permissies
Student is al succesvol ingeschreven voor een studie en heeft een vakkenpakket ontvangen.

Postconditions

De student heeft een aanvraag ingediend voor een vervangende cursus en alle belanghebbenden zijn hier over ingelicht.

Related business rules

04


VervangendeCursusGoedkeuren

Use Case: VervangendeCursusGoedkeuren
Domain Model

VervangendecursusGoedkeuren.png

Description Medewerker beoordeelt aanvraag voor vervangende cursus.
Author Achilleas Buisman, Koen Derks
Source
Version 1.0
Basic course of events
  1. Medewerker start applicatie.
  2. Systeem toont overzicht van de applicatie waaronder te bevestigen aanvragen.
  3. Docent geeft aan een bepaalde aanvraag te willen zien.
  4. Systeem toont de relevante gegevens.
  5. Docent beoordeelt de aanvraag met wel/geen toestemming.
  6. Systeem vraagt om bevestiging.
  7. Docent bevestigt de informatie.
  8. Systeem confirmeert.
  9. Docent geeft aan te willen stoppen of geeft aan een andere aanvraag te willen zien.
  10. Systeem sluit af of gaat naar 2.
Alternate paths
Preconditions

Actor is ingelogd in het systeem en heeft de juiste permissies
Er is een aanvraag ingediend door een student

Postconditions

De docent heeft een aanvraag goedgekeurd of afgekeurd.

Related business rules

04

OvereenkomstMaken

Use Case: OvereenkomstMaken
Domain Model

OvereenkomstMaken.png

Description Actor stelt een overeenkomst tussen hem/haar en een andere gebruiker van het systeem op.
Author Koen Derks, Achilleas Buisman, Edwin van der Graaf, Sjors Kregting
Source
Version 1.0
Basic course of events

1. Actor start de overeenkomst module.
2. Systeem geeft de module weer met een overzicht van huidige overeenkomsten.
3. Actor geeft aan een nieuwe overeenkomst te willen maken.
4. Systeem geeft optie om personen te zoeken.
5. Actor zoekt naar een persoon.
6. Systeem geeft zoekresultaten weer.
7. Actor selecteert persoon.
8. Systeem geeft opties voor de overeenkomst weer.
9. Actor vult de gevraagde informatie in.
10. Systeem vraagt om bevestiging voor opslag.
11. Actor bevestigt.
12. Systeem stuurt de Actor naar de overzichtspagina en laat de bevestiging van de voorgaande acties zien.
13. Actor sluit module.

Alternate paths

Bij 6. Systeem geeft aan dat er geen zoekresultaten zijn. Terug naar 5.
Bij 10. Ingevoerde informatie is onjuist op basis van business rules. Actor maakt correcties en voert deze in, verder bij 10.

Preconditions

Actor is ingelogd in het systeem en heeft de juiste permissies

Postconditions

Actor heeft overeenkomst aanvraag ingevoerd en hier een persoon aan gekoppeld.

Related business rules
  1. Overeenkomsten kunnen tussen alle medewerkers en studenten gerelateerd aan III gemaakt worden.
  2. De datum van een overeenkomst kan niet in de toekomst liggen.
  3. Overeenkomsten zijn altijd tussen 2 personen.


OvereenkomstGoedkeuren

Use Case: OvereenkomstGoedkeuren
Domain Model

OvereenkomstGoedkeuren.png

Description Actor wil een aan hem/haar gekoppelde overeenkomst beoordelen.
Author Koen Derks
Source Patrick van Bommel
Version 1.0
Basic course of events
  1. Actor start overeenkomst module.
  2. Systeem geeft huidige overeenkomsten weer.
  3. Actor selecteert een nieuwe overeenkomst.
  4. Systeem geeft inhoud van de overeenkomst weer.
  5. Actor confirmeert de overeenkomst.
  6. Systeem stuurt de Actor naar de overzichtpagina en laat de bevestiging van de voorgaande acties zien.
  7. Actor sluit module of gaat verder bij 3.
Alternate paths

Bij 5.a. Actor gaat niet akkoord en weigert de overeenkomst:
5.b. Systeem slaat weigering op en doet berichtgeving aan aanvrager en stuurt de Actor naar de overzichtspagina en laat de bevestiging van de voorgaande acties zien.
5.c. Actor sluit de module of gaat verder bij 3.

Preconditions

Actor is ingelogd in het systeem en heeft de juiste permissies
Er is een overeenkomst aangemaakt door een andere actor waaraan deze actor gekoppeld is.

Postconditions

De actor heeft de overkomst beoordeeld in het systeem.

Related business rules
  1. Overeenkomsten kunnen tussen alle medewerkers en studenten gerelateerd aan III gemaakt worden.
  2. De datum van een overeenkomst kan niet in de toekomst liggen.
  3. Overeenkomsten zijn altijd tussen 2 personen.

DiplomaAanvragen

Use Case: DiplomaAanvragen
Domainmodel DiplomaAanvraag.png
Description De student selecteerd een curriculum op basis waarvan hij het bijbehorende diploma wenst te behalen. Het systeem geeft de eisen van dit curriculum weer en biedt de student de mogelijkheid om deze waar nodig zelf in te vullen. Wanneer het curriculum volledig ingevuld is kan de student het diploma aanvragen.
Author

Edwin van der Graaf

Source Patrick van Bommel
Version 1.0
Basic course of events
  1. Student start de module.
  2. Systeem toont de resultaat informatie van de student.
  3. Student selecteert een Curriculum op basis van studie en jaargang.
  4. Systeem toont eisen die het examen stelt.
  5. Student geeft aan welke vakken hij op welke eisen/plaatsen wil invullen.
  6. Systeem toont ingevulde gegevens ter controle.
  7. Student controleert zijn aanvraag en geeft aan deze te willen verzenden.
  8. Systeem bevestigd de handelingen van de student.
  9. Student sluit de module.
Alternate paths

Bij 5, als een student een vak dat niet standaard is goedgekeurd wil opvoeren voor zijn vrije gedeelte, dan moet hij goedkeuring voor een keuzevak aanvragen.

Preconditions

Actor is ingelogd in het systeem en heeft de juiste permissies

Postconditions

Student heeft een diploma-aanvraag ingediend.

Related business rules

VakCijfer MUST BETWEEN 6 ... 10

DiplomaAanvraagValideren

Use Case: DiplomaAanvraagValideren
Domain model DiplomaAanvraag.png
Description Een actor controleert met behulp van het systeem of een diploma-aanvraag goedgekeurd of afgekeurd moet worden.
Author Marc Bitter
Source
Version 1.0
Basic course of events
  1. Actor opent de module voor het goedkeuren van diploma aanvragen.
  2. Systeem geeft een overzicht van alle huidige diploma aanvragen.
  3. Actor opent een diploma aanvraag.
  4. Systeem toont het verzoek.
  5. Actor geeft aan welke fase van de studie te willen controleren.
  6. Systeem geeft het gehele vakkenpakket van deze fase inclusief ECTs weer ter goedkeuring.
  7. Actor geeft aan of het vakkenpakket en het aantal behaalde ECTs voldoet aan de eisen, en of dus het deze fase voldoende afgerond is.
  8. Systeem keert terug naar het overzicht met diploma aanvragen, en bevestigt dat de gegevens zijn opgeslagen.
Alternate paths
Preconditions

Actor is ingelogd in het systeem en heeft de juiste permissies
Er zijn studenten die een diploma-aanvraag ingediend hebben.

Postconditions

Er is een diploma-aanvraag goedgekeurd of afgekeurd.

Related business rules

01, 02, 03, 04, 05, 07

StudievoortgangInzien

Use Case: StudieVoortgangInzien
Domain model StudieVoortgangInzien.png
Description Een actor kan studieresultaten en studievoortgang inzien.
Author Koen Derks
Source Patrick van Bommel/Vera Kamphuis/Groep
Version 1.0
Basic course of events
  1. Actor start de module voor het inzien van studieresultaten en voortgang.
  2. Systeem geeft de module weer.
  3. Actor kiest student waarvan deze een overzicht wil zien.
  4. Systeem geeft de module weer met een overzicht van de behaalde/nieuwe resultaten.
  5. Actor maakt keuze voor het bekijken van een gedetailleerder overzicht.
  6. Systeem geeft gedetailleerder overzicht weer.
  7. Actor bekijkt indien gewenst verdere informatie.
  8. Systeem geeft zoekresultaten weer.
  9. Actor sluit module of gaat verder bij 4.

Alternate paths

Bij 3: Wanneer de actor een student betreft dient er geen student gekozen te worden. Het is dan enkel mogelijk de eigen voortgang in te zien. Stap 3 vervalt hierdoor.
Bij 4: Systeem geeft aan dat er geen resultaten bekend zijn, de actor zal op dit punt de module sluiten.

Preconditions

Actor is ingelogd in het systeem en heeft de juiste permissies
Gebruiker is ingelogd in het systeem

Postconditions Student heeft een duidelijk overzicht over de studievoortgang en kan op basis daarvan eventueel andere stappen uitvoeren.
Related business rules - Het cijfer 6 en hoger is een voldoende en geeft recht op studiepunten.

CurriculumBeheren

Use Case: CurriculumBeheren
Domain model Curibeh.png
Description Er worden aan de hand van de vakken/opleidingen eisen opgesteld voor het curriculum.
Author Sjors Kregting.
Source Patrick van Bommel.
Version 1.0
Basic course of events
  1. Actor opent en logt in op de curriculumbeheer module.
  2. Systeem geeft een lijst van eisen per opleiding weer met een overzicht van curriculumjaren.
  3. Actor selecteert een opleiding samen met het gewenste curriculumjaar.
  4. Systeem toont de eisen en vakken voor de geselecteerde opleiding.
  5. Actor selecteert een vak.
  6. Systeem toont een overzicht van de eisen die dat vak betreffen.
  7. Actor kan eisen toevoegen of wijzigen.
  8. Systeem vraagt om bevestiging van de gewijzigde gegevens.
  9. Actor bevestigt.
  10. Systeem slaat de wijzigingen op.
  11. Actor logt uit het systeem.
Alternate paths Bij 3, de actor kan ook kiezen om aan een opleiding eisen te wijzigen, en slaat dan 5 en 6 over.
Preconditions

Actor is ingelogd in het systeem en heeft de juiste permissies

Postconditions Geen.
Related business rules 01, 02, 03, 04, 05, 07

BusinessrulesBeheren

Use Case: BusinessrulesBeheren
Domain model BusinessRulesBeheren.png
Use case diagram
Description Gebruiker maakt, bekijkt, verandert of verwijdert een business rule.
Author Sjors Kregting, Koen Derks
Source Groep
Version 1.0
Basic course of events
  1. Actor start de module voor het beheren van business rules.
  2. Systeem geeft het overzicht van reeds aanwezige business rules en een overzicht met rules die de actor mag wijzigen.
  3. Actor geeft aan een nieuwe rule te willen maken.
  4. Systeem geeft mogelijkheid tot invoeren van gegevens voor rule.
  5. Actor voert gegevens in en geeft aan deze te willen opslaan.
  6. Systeem geeft bevestiging van opslag.
  7. Actor sluit module.
Alternate paths

Bij 3:
3.a Actor wil bestaande rule wijzigen en geeft aan welke hij wil wijzigen. 3.b Systeem gaat verder bij 4, en heeft bestaande gegevens al ingevuld.

Preconditions

Actor is ingelogd in het systeem en heeft de juiste permissies

Postconditions

De actor heeft een nieuwe rule gemaakt of een bestaande gewijzigd.

Related business rules

VrijekeuzeGoedkeuringAanvragen

Use Case: VrijekeuzeGoedkeuringAanvragen
Domain model VrijeKeuzeGoedkeuringAanvragen.png
Description Student dient een aanvraag in ter goedkeuring van een vrije keuzevak.
Author Marc Bitter
Source
Version

1.0

Basic course of events

VrijkeuzeGoedkeuren

1. Student opent de module voor het aanvragen van goedkeuring van keuzevakken.
2. Systeem geeft mogelijke keuzevakken weer.
3. Student selecteert welke vakken hij/zij als vrije vakken wil aanvoeren, en geeft aan deze keuze op te willen slaan.

Alternate paths
Preconditions

Actor is ingelogd in het systeem en heeft de juiste permissies

Postconditions

De vrije vakkeuze is opgeslagen.

Related business rules

06

VrijekeuzeGoedkeuren

Use Case: VrijeKeuzeGoedkeuren
Domain model VrijeKeuzeGoedkeuren.JPG
Description Actor geeft aan de hand van getoonde informatie of de vrije vakkeuze van een student voldoet aan de eisen of niet.
Author Marc Bitter
Source
Version

1.0

Basic course of events

VrijkeuzeGoedkeuren

1. Actor geeft aan de vrije vakkeuze van een student te willen inzien
2. Systeem geeft de gegevens van de betreffende student en de ingevoerde vrije vakken weer
3. Actor controleert of de vrije vakken voldoen aan de eisen en geeft aan dat de keuze is goedgekeurd

Alternate paths

Alternative flow A
3. Actor controleert of de vrije vakken voldoen aan de eisen en geeft aan dat de keuze is afgekeurd
4. Systeem slaat de keuze op

Preconditions

Actor is ingelogd in het systeem en heeft de juiste permissies
Er is een student geselecteerd waarvan de vrije vakkeuze goedgekeurd moet worden.

Postconditions

De vrije vakkeuze is goedgekeurd of afgekeurd.

Related business rules

06

Integrated use case diagram

Use Case Diagram UseCaseDiagram.jpg

Scenarios

Individual scenarios

Scenario VervangendeCursusOpgeven

  1. 'Edwin van der Graaf' start de module voor het opgeven van een vervangende cursus.
  2. Systeem geeft huidige pakketsamenstelling van 'Edwin van der Graaf' weer.
  3. 'Edwin van der Graaf' geeft aan de cursus 'Security' te willen vervangen.
  4. Systeem geeft bevestiging selectie.
  5. 'Edwin van der Graaf' geeft aan 'Requirements Engineering' als vervangende cursus te willen gaan volgen.
  6. Systeem geeft bevestiging selectie.
  7. Systeem bevestigt de ingevoerde informatie en vraagt om confirmatie.
  8. 'Edwin van der Graaf' confirmeert.
  9. Systeem geeft confirmatie.
  10. 'Edwin van der Graaf' sluit module.


Scenario VervangendeCursusGoedkeuren

  1. Docent 'Pim Verburen' start applicatie.
  2. Systeem toont overzicht van de applicatie waaronder te bevestigen aanvragen van 'Edwin van der Graaf'
  3. 'Pim Verburen' geeft aan de aanvraag van 'Edwin van der Graaf' te willen zien.
  4. Systeem toont de aanvraag en het studie object 'HBO Propedeuse'.
  5. 'Pim Verburen' beoordeelt de aanvraag met 'geen' toestemming.
  6. Systeem vraagt om bevestiging.
  7. 'Pim Verburen' bevestigt de afkeuring.
  8. Systeem confirmeert.
  9. 'Pim Verburen' geeft aan te willen stoppen.
  10. Systeem sluit af of gaat naar 2.


Scenario OvereenkomstMaken

  1. 'Sjors Kregting' start de overeenkomst module.
  2. Systeem geeft de module weer met een overzicht van huidige overeenkomsten.
  3. 'Sjors Kregting' geeft aan een nieuwe overeenkomst te willen maken.
  4. Systeem geeft optie om personen te zoeken.
  5. 'Sjors Kregting' zoekt naar 'Theo van der Weide'.
  6. Systeem geeft zoekresultaten weer.
  7. 'Sjors Kregting' selecteert 'Theo van der Weide'.
  8. Systeem geeft opties voor de overeenkomst weer.
  9. 'Sjors Kregting' vult de gevraagde informatie in.
  10. Systeem vraagt om bevestiging voor opslag.
  11. 'Sjors Kregting' bevestigt.
  12. Systeem stuurt de 'Sjors Kregting' naar de overzichtpagina en laat de bevestiging van de voorgaande acties zien.
  13. 'Sjors Kregting' sluit de module.


Scenario OvereenkomstGoedkeuren

  1. 'Theo van der Weide' start de overeenkomst module.
  2. Systeem geeft huidige overeenkomsten weer waaronder de nieuwe overeenkomsten.
  3. 'Theo van der Weide' selecteert de nieuwe overeenkomst van 'Sjors Kregting'.
  4. Systeem geeft inhoud van de overeenkomst weer.
  5. 'Theo van der Weide' confirmeert de overeenkomst.
  6. Systeem stuurt 'Theo van der Weide' naar de overzichtpagina en laat de bevestiging van de voorgaande acties zien.
  7. 'Theo van der Weide' sluit de module .


Scenario DiplomaAanvragen

  1. Koen Derks start de module.
  2. Systeem toont de resultaat informatie van Koen Derks.
  3. Koen Derks selecteert een Curriculum op basis van studie Informatiekunde Schakelprogramma en jaargang 2009/2010.
  4. Systeem toont eisen die het diploma stelt.
  5. Koen Derks heeft grotendeels de standaard vakken gevolgd, het formulier wordt daardoor grotendeels zelf ingevuld. Verder selecteert Koen Projectmanagement als vervanging voor Onderzoeksmethoden.
  6. Systeem toont ingevulde gegevens ter controle.
  7. Koen Derks controleert nogmaals zijn aanvraag en geeft aan deze te willen verzenden.
  8. Systeem bevestigd de handelingen van de student.
  9. Koen Derks sluit de module.


Scenario DiplomaAanvraagValideren

  1. 'Vera Kamphuis' start de module voor het goedkeuren van diploma aanvragen.
  2. Het systeem geeft de minst recente aanvragen weer.
  3. 'Vera Kamphuis' geeft aan de diploma aanvraag van 'Marc Bitter' te willen controleren.
  4. Het systeem geeft een overzicht van de onderdelen van een Bachelor opleiding, gevolgd door een overzicht van de onderdelen van een Master opleiding. Binnen de overzichten wordt bij elk vak uit de vakkeuze van 'Marc Bitter' het aantal behaalde ECTS weergegeven.
  5. 'Vera Kamphuis' ziet dat het vak 'Security' nog niet is afgerond, en dat om deze reden de diploma aanvraag afgekeurd wordt. Deze keuze wordt kenbaar gemaakt aan het systeem.
  6. Het systeem confirmeert dat de keuze is opgeslagen.
  7. 'Vera Kamphuis' logt uit het systeem.


Scenario StudievoortgangInzien
Student:

  1. 'Koen Derks' start de module: Studie voortgang
  2. Systeem geeft de module weer met een overzicht van de behaalde/nieuwe resultaten.
  3. 'Koen Derks' geeft aan een gespecificeerd overzicht te willen van de cursus "Security".
  4. Systeem geeft uitgebreide resultatenlijst weer.
  5. 'Koen Derks' sluit de Studie voortgang module of gaat verder bij 4.

Medewerker:

  1. Medewerker 'Niels Braakensiek' start de module: Studie voortgang.
  2. Systeem geeft de module weer.
  3. 'Niels Braakensiek' geeft aan een overzicht te willen zien van de resultaten van 'Koen Derks'.
  4. Systeem geeft overzichtspagina weer met de door 'Koen Derks' behaalde resultaten.
  5. 'Niels Braakensiek' geeft aan een gespecificeerd overzicht te willen van de cursus 'Requirements Engineering'.
  6. Systeem geeft uitgebreide resultatenlijst weer.
  7. 'Niels Braakensiek' bekijkt de behaalde resultaten voor de cursus 'Requirements Engineering'.
  8. Systeem geeft zoekresultaten weer.
  9. 'Niels Braakensiek' sluit de Studie voortgang module of gaat verder bij 4.


Scenario CurriculumBeheren

  1. 'Vera kamphuis' opent en logt in op de curriculumbeheer module.
  2. Systeem geeft een lijst van eisen per opleiding weer.
  3. 'Vera kamphuis' selecteert de opleiding Informatiekunde.
  4. Systeem toont de eisen voor de opleiding Informatiekunde.
  5. 'Vera kamphuis' voert de nieuwe eis '...' in.
  6. Systeem laat de nieuwe eisen zien.
  7. 'Vera kamphuis' logt uit het systeem.

Scenario BusinessrulesBeheren

  1. Vera Kamphuis start de module voor het beheren van business rules.
  2. Systeem geeft het overzicht van reeds aanwezige business rules en een overzicht met rules die de actor mag wijzigen.
  3. Vera geeft aan een nieuwe rule te willen maken om voor een nieuwe studie vast te leggen hoeveel studiepunten behaald moeten worden.
  4. Systeem geeft mogelijkheid tot invoeren van gegevens voor rule.
  5. Vera voert in dat voor de studie Informatica 2010 120 ECTS behaald dienen te worden en geeft aan deze rule te willen opslaan.
  6. Systeem geeft bevestiging van opslag.
  7. Vera sluit module.


Scenario VrijeKeuzeGoedkeuringAanvragen

  1. 'Marc Bitter' opent de module voor het aanvragen van goedkeuring voor keuzevakken.
  2. Het systeem geeft de mogelijke keuzevakken weer, waaronder het vak 'ICT in a different culture'
  3. 'Marc Bitter' selecteert de cursus 'ICT in a different culture' en geeft aan deze op te willen slaan als keuzevak.
  4. Het systeem confirmeert de keuze, en keert terug naar het overzicht.


Scenario VrijeKeuzeGoedkeuren

  1. 'Patrick van Bommel' opent de module voor het goedkeuren van vakkenpakketten van studenten.
  2. Het systeem geeft een lijst van gewijzigde vakkenpakketten weer.
  3. 'Patrick van Bommel' geeft aan het gewijzigde vakkenpakket van 'Marc Bitter' te willen controleren.
  4. Het systeem geeft het overzicht van vakken van 'Marc Bitter'.
  5. 'Patrick van Bommel' geeft aan de hand van het overzicht aan dat de vakkeuze van 'Marc Bitter' voldoet aan de eisen, en slaat de keuze op.
  6. Het systeem confirmeert dat de keuze is opgeslagen, en keert terug naar het overzicht van gewijzigde vakkenpakketten.

Integrated Domainmodel

Het onderstaande model geeft weer hoe de objecten en systemen met elkaar verbonden zijn. Waar mogelijk zullen gegevens uit andere systemen gehaald worden (bijvoorbeeld persoonsgegevens).

DomeinModel.png

Medewerkers

De acties die een medewerker mag uitvoeren binnen het systeem worden beheerd in een toegangsbeheer systeem. Dit is vastgelegd als 'permissies' in het model. Zo is het mogelijk om de rechten van medewerkers achteraf nog aan te passen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om het goedkeuren van een vrijstelling, vrije ruimte, diploma aanvraag, etc. Deze keuze is belangrijk omdat het het systeem aanpasbaar en flexibel maakt.

Non-functional Requirements

De non-functionals beschrijven de look and feel van de applicatie. Alsook de performance eisen, maintainability en supportability. Daarom zullen wij deze punten los van elkaar documenteren.

Look and Feel

De look and feel van de applicatie slaan op de manier waarop de applicatie door de gebruikers gebruikt zal worden en hoe deze eruit ziet.

Een belangrijk onderdeel hiervan is de usability van de applicatie. Om gebruikersvriendelijkheid te garanderen zullen er in de ontwikkeling van de applicatie meerdere usability tests uitgevoerd moeten worden.

Moderne user interface technologieen zullen gebruikt worden om het gebruik van de applicatie modern aan te laten voelen. Er zal gebruik gemaakt moeten worden van AJAX om ervoor te zorgen dat de webapplicatie voelt als een desktop applicatie. Denk bijvoorbeeld aan het slepen van vakken naar hun plaats in een curriculum, pagina's die niet herladen worden, maar waarop de informatie verschijnt, het werken met tab-bladen, etc.

Er zal gebruik gemaakt worden van open ('zachte') kleuren. De rode kleur van de radboud universiteit zal niet terug komen. Rood is een aggresieve kleur die storend werkt. De gebruikers zullen veelal bezig zijn met ingewikkelde taken met betrekking tot de voortgang van hun studie, het is hierbij niet gunstig om een storende aggresieve kleur te gebruiken.

De applicatie zal niet vullen in de breedte, maar een vaste breedte krijgen in het browser scherm.

Perfomance and Operation

De performance en operation slaan om de reactiesnelheid en het gebruik van de applicatie.

De applicatie moet snel laden. De initialisatie van de applicatie mag meerder seconden in beslag nemen, verder pagina's moeten geladen worden via de aangegeven AJAX technologie, de gehele pagina mag niet herladen worden bij het navigeren van pagina naar pagina. Hierbij is het echter belangrijk om de 'back' en 'forward' functionaliteit van de browser intact te laten.

De applicatie zal ingevulde informatie onthouden en niet 2 keer om hetzelfde vragen. Een telefoonnummer hoeft bijvoorbeeld niet meerdere keren ingevuld te worden, nieuwe invoervelden voor telefoonnummers zullen voortaan voorzien worden van het bekende nummer van de gebruiker. Deze kan dit overigens wel zelf aanpassen per situatie. Dit is een leidraad voor de gehele applicatie. Er wordt niet gevraagd naar de bekende weg.

De applicatie zal in alle grote browsers volledig ondersteund worden: Internet Explorer (7 en 8), Firefox, Google Chrome en Safari.

Maintainabilty and Supportability

Het technisch ontwerp van de applicatie moet dusdanig zijn dat uitbreiding van functionaliteit eenvoudig is door middel van API-like methoden.

Business Rules moeten door middel van een engine worden beheerd en bijgehouden, deze moeten ook door niet technische medewerkers beheerd kunnen worden.

De applicatie moet uitvoerig worden gedocumenteerd, ook in de code om zo toekomstig onderhoud en toekomstige uitbreidingen eenvoudig mogelijk te maken.

Addendum

Business Rules Catalogue

# Rule Definition Natural language Type of Rule
01 Student NOT propedeuse behalen IF propedeusevakken ETCS <60 Een student kan zijn propedeuse niet halen als hij minder dan 60 studiepunten heeft voor propedeuse vakken Structural facts
02 Student NOT bachelorexamen behalen IF ETCS <180 Een student kan zijn bachelor niet halen als hij minder dan 180 studiepunten heeft voor bachelor vakken Structural facts
03 Student NOT bachelorexamen behalen IF propedeuse OR post-propedeuse OR minor OR vrije deel IS NOT required ETCS Een student kan zijn bachelor niet halen als hij zijn propedeuse of post-propedeuse of minor of vrij deel niet heeft gehaald Action restricting
04 Student MUST follow R&D 1 OR R&D 2 FOR master informatiekunde Student moet R&D 1 of R&D 2 volgen om voor zijn master informatiekunde Action Restriction
05 Student MUST write a bachelorscriptie FOR bachelorexamen Een student moet een bachelor scriptie voor zijn bachelorexamen schrijven Action Restriction
06 Vrije keuze vakken UNIQUE voor elke student Het keuren van vrijruimte gaat voor iedere student afzonderlijk Structural facts
07 Student CANNOT start postpropedeuse IF propedeuse is nog niet behaald. Een student kan zijn postpropedeutische fase niet starten als hij zijn propedeuse diploma nog niet heeft gehaald. Action Restriction
08 Docent goedkeuren vervaring IF hij zelf het vak geeft. Alleen een vakdocent kan een vervanging goedkeuren, als hij dit vak zelf ook geeft. Action Restriction

Tevens zijn alle OER'en gebruikt in de modellen. Deze zijn te vinden met behulp van onderstaande links:

  1. Onderwijs en ExamenRegelement Bachelor Informatica 2009-2010
  2. Onderwijs en ExamenRegelement Master Informatica 2009-2010
  3. Onderwijs en ExamenRegelement Bachelor Informatiekunde 2009-2010
  4. Onderwijs en ExamenRegelement Master Informatiekunde 2009-2010

Terminological Definitions

Woord Definitie
Bachelor Laagste titel in het hoger onderwijs. De bachelorfase is de hoofdfase van een opleiding in het hoger onderwijs.
Bachelordiploma Bewijs van bevoegdheid op bachelor niveau.
Curricula Meervoud van curriculum.
Curriculum Leerplan, een pakket aan eisen die worden gesteld aan de opleiding.
Cursus Reeks van lessen.
Diploma Bewijs van bevoegdheid.
Docent Leraar bij het middelbaar of hoger onderwijs.
ECTS Het Europees Systeem voor de overdracht en de accumulatie van studiebelastingpunten. ECTS: European Credit Transfer System.
Examen Onderzoek naar kennis of bekwaamheid. Binnen de Radboud Universiteit bestaat het examen uit het behalen van alle cursussen (en het verplichte aantal ECTS).
Executive sponsor De persoon die namens de opdrachtgever verantwoordelijk is voor het (succes van het) project.
Faculteit Een van de hoofdafdelingen van een universiteit of hogeschool.
III Instituut voor Informatica en Informatiekunde. Het instituut van de Radboud Universiteit waar de opleidingen Informatica en Informatiekunde onder vallen. Het instituut is onderdeel van de Faculteit Natuurwetenschappen, Wiskunde & Informatica.
Informatiesysteem geheel aan mensen, procedures en apparatuur binnen een organisatie, bestemd, gebouwd, bediend, gehanteerd en onderhouden om gegevens te verzamelen en te verwerken, de aldus verkregen informatie op te slaan, terug te zoeken, weer te geven en te verstrekken, en als zodanig fungerend als verbindingsschakel tussen de aanwezige gegevens en de informatie.
Keuzevak Vak dat als toevoeging op een 'normaal' vakkenpakket wordt gekozen door de student.
Master Titel in het hoger onderwijs. Eén graad hoger dan bachelor. De master is een fase binnen de opleiding die volgt op de bachelor. De meeste masters duren 1 á 2 jaar.
Masterdiploma Bewijs van bevoegdheid op master niveau.
Medewerker Iemand die in dienst is van de universiteit.
Minor Een samenhangend pakket cursussen als aanvulling of verdieping op de hoofdfase van de opleiding.
Module Gedeelte van het te ontwikkelen systeem.
Onderwijsbureau III Het eerste aanspreekpunt voor medewerkers en studenten van het instituut III op het gebied van onderwijs.
Overeenkomst Afspraak waarbij beide partijen zich tot iets verbinden.
Propedeuse Betekent zoveel als vooropleiding. Concreet is het een orienterend, selecterend en verwijzende eerste fase van een opleiding.
Post-Propedeuse Het tweede en derde jaar van de bachelor opleiding. De fase die volgt op de propedeuse.
Scriptie Wetenschappelijk opstel als onderdeel van een opleiding.
Stakeholder Belanghebbende.
Student Iemand die studeert, m.n. iemand die de colleges van een universiteit of van een hogeschool volgt.
Studietraject Het parcours dat doorlopen wordt door een student ten behoeve van het behalen van zijn of haar examen.
Vakkenpakket Door de scholier (volgens bep. regels) samen te stellen combinatie van vakken waarin hij examen moet doen.
Verplichte vakken Door de opleiding aangeboden vakken die verplicht zijn voor het behalen van het diploma.
Vrije Ruimte Zelf in te vullen aantal studiepunten die opgevuld dienen te worden met opleidingsgerelateerde vakken.