Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2012-13/Groep 07

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

Introduction

Modehuis Walraven is een kledingzaak voor heren-, dames- en kindermode en is gevestigd te Wijchen. Dit filiaal is de werkplaats van meneer en mevrouw Walraven, tevens de oprichters van de kledingzaak en enkele medewerkers. Meneer en mevrouw Walraven zorgen over het algemeen voor het management van de winkel, de medewerkers houden zich bezig met de klanten en het bijstellen van kleding.

Modehuis Walraven gaat uitbreiden, er komen twee filialen bij, gesitueerd in Arnhem en Nijmegen. Voor beide filialen worden ook vier medewerkers aangenomen, maar meneer en mevrouw Walraven blijven verantwoordelijk voor het management van alle filialen. Om niet te vaak te hoeven reizen tussen de filialen voor zaken als assortiment en kas hebben meneer en mevrouw Walraven besloten een modern informatiesysteem in te laten maken en in gebruik te nemen. Het doel van dit document is de requirements voor dit systeem op te stellen.

Dit document is opgedeeld in drie delen, namelijk de case analysis, de requirements en het addendum.

  • In de case analysis is een beschrijving van de stakeholders gegeven, er word beschreven wat het project zal doen en wat de voortgang van het project is.
  • Met behulp van Use Cases zijn we vervolgens in staat om de eisen van het systeem helder te krijgen. Hier wordt ook de interactie tussen het systeem en de uiteindelijke gebruikers duidelijk.
  • In het addendum worden Business Rules en andere terminologie van het project opgenomen.

Case analysis

Problem statement

Meneer en mevrouw Walraven houden in de huidige situatie alle mutaties van kas, voorraad en bijstelaanvragen handmatig bij op papier in een aantal mappen. Op korte termijn wordt de zaak uitgebreid van een enkel filiaal naar drie filialen. Omdat Meneer en mevrouw Walraven de financiën en het assortiment regelen van alle filialen is huidige werkwijze inefficiënt en ongeschikt voor de nieuwe situatie. Om in de nieuwe situatie comfortabel en efficiënt te kunnen werken is het nodig dat de volgende zaken behandeld worden:

  • Geen centraal overzicht van de voorraden van de filialen
  • Nauwelijks inzicht in inkomsten en uitgaven
  • Klanten moeten bij het ene filiaal kunnen bestellen en bij een ander ophalen

Stakeholder analysis

# Naam Functie Beschrijving
01 Mevrouw Walraven Management Meneer Walraven wil inzicht hebben in de financiën. Hij wil kunnen zien wat er per dag in de kas moet zitten, hoeveel met pinnen is betaald en wat er verkocht is. Daarnaast wil hij kunnen zien wat de bijstelopdrachten opbrengen. Ook wil hij kunnen zien wat hij kwijt is aan inkoop van voorraad en personeelskosten.

Verantwoordelijkheid: voorraad, assortiment, inkopen assortiment

02 Meneer Walraven Management Mevrouw Walraven wil een algemeen overzicht van de voorraad van alle filialen naast elkaar hebben. Zij wil oude artikelen kunnen verwijderen, nieuwe toevoegen en de voorraad van bestaande artikelen bijwerken. Daarnaast wil mevrouw Walraven inzicht in de bijstelopdrachten om de status te zien en wie er verantwoordelijk voor is.

Verantwoordelijkheid: financiën

03 Medewerkers filiaal Medewerker De medewerkers van de filialen zullen de verkoop van artikelen in het systeem registreren. Daarnaast zullen zij nieuwe bijstelopdrachten registreren, bijwerken en als voltooid markeren. Meneer of Mevrouw walraven kan niet alleen als eigenaar maar ook als medewerker aangemerkt worden.

Verantwoordelijkheid: klanten helpen, bijstelaanvragen invoeren, verwerken en afronden.

Mission and vision statement

Mission - what the project will “do” We hebben als missie een structureel en volledig ondersteunend ICT-systeem te bieden dat op maat gemaakt is naar de wensen van de klant. Het te ontwerpen systeem zal voor (meer) overzicht zorgen om het runnen van drie filialen mogelijk te maken. Daarnaast worden een aantal basistaken, zoals het tellen van kas en voorraad, uit handen genomen. We zorgen voor een platform waarmee efficiënter en effectiever gewerkt kan worden, zonder dat er kostbare tijd verloren gaat aan zaken die achter de schermen gebeuren bij het runnen van een kledingzaak. Denk bijvoorbeeld aan een vermindering van reistijd, overzichtelijk gegevensmanagement enzovoort.

Vision - what the project will “be” Het systeem wat we ontwerpen zal het management een gecentraliseerd overzicht geven van essentiële aspecten van de filialen: financiën, assortiment en bijstellingen. Het management kan daarnaast ook aanpassingen doorvoeren op deze aspecten. Enkele voorbeelden zijn: "het vernieuwen van het assortiment" of "bijstellingen door een andere werknemer laten verwerken bij ziekte van een werknemer". Tevens zal het de medewerkers van elk filiaal ondersteunen in dagelijkse activiteiten als bijstellen en verkopen van artikelen.

Statement of work

Deadlines

  • Facade iteratie: 19 april
  • Filled iteratie: 24 mei
  • Focused iteratie: 21 juni

Statussen

Code Betekenis Uitleg
V Voltooid Deliverable is nagekeken door minstens 1 teamlid en is klaar om ingeleverd te worden.
C Controleren Deliverable is gemaakt door de verantwoordelijk en dient te worden gecontroleerd/verbeterd door een groepslid.
B Bezig Deliverable is in de maak op de wiki.
NG Niet gestart Het maken van deze deliverable is nog niet (op de wiki, voor deze facade) gestart.
NV Niet vereist Deliverable is (in deze iteratie) niet vereist.

Status deliverables

Deliverable Verantwoordelijke Facade iteratie Status Filled iteratie Status Focused iteratie Status
Introduction Michiel Preliminary version V Preliminary version V Complete V
Problem statement Groep As good as possible V As good as possible V Complete V
Stakeholder analysis Ferdi As good as possible V As good as possible V Complete V
Mission-vision-values Jeremy Complete V Complete V Complete V
Statement of work Jeremy Complete, and up-to-date V Complete, and up-to-date V Complete, and up-to-date V
Risk analysis Jeremy Complete, and up-to-date V Complete, and up-to-date V Complete, and up-to-date V
Use case survery Groep As good as possible V Nearly complete V Complete, and up-to-date V
Integrated UC diagram Groep Complete (though preliminary) V Complete V Complete V
Use cases Groep Not yet! NV "Filled" level V Complete V
Scenarios Groep Not yet! NV Several for each UC V Complete ("focused" level) V
Domain models Groep Not yet! NV Partially complete V Complete V
Integrated domain model Groep Not yet! NV Partially complete V Complete V
Business rules catalogue Groep Not yet! NV Partially complete V Complete V
Non-functional requirements Groep Notes V Partially complete V Complete V
Terminological definitions Groep Notes V Partially complete V Complete V
Executive sponsor viewpoint Groep Complete (integrated in M-V-V!) V Complete (integrated in M-V-V!) V Complete (integrated in M-V-V!) V
Use case tests Groep Notes V As good as possible V Complete V
Business process definitions Groep If available / relevant NV If relevant NV If relevant NV
GUI metaphors / storyboards Groep If relevant NV If relevant NV If relevant NV

Risk analysis

# Category Risk Solution needed by Status Days lost Expectancy factor Risk factor
01 Projectleden Een projectlid houdt zich niet aan de planning. Per direct Al een aantal keer voorgekomen 1 70% 3
02 Projectleden Uitval van een projectlid Per direct Niek, Michiel en Etiënne zijn afgevallen 10 20% 8
03 Projectleden Een projectlid kan niet werken vanwege slechte planning. Per direct - 0.5 45% 2
04 Communicatie Miscommunicatie tussen de projectleden. Per direct Al een aantal keer voorgekomen 1 25% 2
05 Communicatie Miscommunicatie met stakeholder Per direct - 3 50% 3
06 Stakeholders Een afspraak met de stakeholder gaat niet door (door stakeholder) Per direct - 5 5% 7
07 Apparatuur Dataverlies - wordt opgevangen door Google Drive - Per direct - 1 5% 9
08 Apparatuur Digitale hulpmiddelen niet beschikbaar Per direct Voorgekomen, opgelost 2 15% 5

Requirements

Use cases

Use case survey

# Name Description Initiating actor
01 Bekijken voorraad Mederwerkers kunnen het huidige artikelenoverzicht bekijken Medewerker of Manager
02 Bijwerken voorraad Beheerders kunnen het artikelenoverzicht bewerken Manager
03 Artikelen verkopen Een klant koopt een product Medewerker of Manager
04 Overzicht van financiën Een overzicht van in- en uitkomsten Manager

Integrated use case diagram

13-G7-IntegratedUseCases.png

Individual use cases

01 Bekijken voorraad

Use Case: Bekijken voorraad
Use Case Number 01
Description Meneer of Mevrouw Walraven (Manager) of medewerker vraagt de huidige voorraad op en dit wordt getoond op het scherm.
Version 1.3
Actor Medewerker, Manager
Trigger Medewerker of Manager geeft in het systeem aan de voorraad te willen bekijken.
Basic course of events
  1. Medewerker of manager kiest 'Overzicht voorraad'.
  2. Systeem toont een overzicht van de artikelen in het assortiment en het huidige aantal per filiaal.
  3. Medewerker of manager kiest 'Sluiten'.
  4. Systeem toont startscherm.
Alternate paths Overzicht printen

3a. Medewerker of manager kiest 'Printen'.

4a. Systeem verwerkt printopdracht, keert terug naar stap 3.

Preconditions
  • Medewerker of manager is ingelogd
Postconditions
  • Medewerker of Manager heeft de correcte informatie bekeken al dan niet uitgeprint.
Assumptions De actuele voorraad in de winkel en de voorraad zoals die staat weergegeven in het systeem zijn gelijk.
Related business rules 09

13-G7-UseCase-01.png

02 Bijwerken voorraad

Use Case: Bijwerken voorraad
Use Case Number 02
Description Manager werkt de huidige voorraad van een filiaal bij.
Version 1.1
Actor Meneer of Mevrouw Walraven
Trigger Manager geeft in het systeem aan de voorraad aan te willen passen.
Basic course of events
  1. Manager kiest filiaal
  2. Systeem toont artikelen en hun huidige aantal
  3. Voor elk aan te passen artikel:
    1. Manager kiest artikel
    2. Manager past aantal aan
    3. Manager kiest 'Bevestigen'
  4. Systeem laat de gewijzigde vooraad zien
  5. Manager kiest 'Opslaan'
  6. Systeem laat de nieuwe voorraad zien
  7. Manager kiest 'Sluiten'
  8. Systeem toont startscherm
Alternate paths
Exceptions 3.2
  • Er wordt een ongeldige invoer ingevoerd
  • Systeem geeft een foutmelding dat dit een ongeldig invoer is en keert terug naar 3.2.
Preconditions Gebruiker is ingelogd als manager.
Postconditions De voorraad is aangepast.
Related business rules 11

13-G7-UseCase-01.png

03 Artikelen verkopen

Use Case: Artikelen verkopen
Use Case Number 03
Description De klant rekent de producten af.
Version 1.2
Actors Medewerker, manager
Basic course of events
  1. Voor alle artikelen van de klant:
    1. Medewerker voert artikelcode in
    2. Systeem toont naam en prijs van het artikel en toont nieuw totaalbedrag
  2. Medewerker bevestigt klaar te zijn met de invoer van artikelcodes
  3. Systeem print bon na voltooien transactie.
  4. Medewerker bevestigt slagen van transactie.
  5. Systeem keer terug naar startscherm
Alternate paths

Klant betaald per PIN (bij 4)

  1. Klant geeft aan te betalen per PIN
  2. Medewerker kiest betaaloptie PIN
  3. Systeem toont bedrag op PIN automaat
  4. Klant betaalt per PIN
  5. Systeem ontvangt bevestiging betaling en gaat verder naar 8
Exceptions Artikel niet gevonden

1.2: Systeem kan gescand artikel niet vinden

Medewerker voert handmatig naam en prijs in

Klant accepteert totaalbedrag niet (bij 4)

  1. Medewerker annuleert verkoop
  2. Systeem keert terug naar startscherm
Preconditions
Postconditions
  • Het verkoopresultaat en de voorraad zijn bijgewerkt.
  • De financieen zijn bijgewerkt.
Assumptions
  • Het artikel dat de klant koopt is op voorraad
  • Bij PIN: het PIN systeem werkt naar behoren
  • De klant heeft artikelen om te kopen
  • De klant kan het verschuldigde bedrag betalen
Related business rules 08

13-G7-UseCase-03.png

Use case 04

Use Case: Overzicht financiën
Use Case Number 04
Description Het systeem toont een overzicht van alle inkomsten uit verkoop en bijstellingen. Uitgaven worden tevens getoond. De inkomsten/uitgaven kunnen gefilterd worden per tijd, artikel of filiaal.
Version 1.3
Actor Manager
Trigger Manager geeft in het systeem aan het overzicht van finianciën te willen bekijken.
Basic course of events
  1. Manager kiest 'Overzicht financiën'
  2. Systeem vraagt een tijdvenster op te geven
  3. Manager voert begin- en einddatum in
  4. Systeem toont de inkomsten en uitgaven
  5. Manager kiest 'Sluiten'
  6. Systeem toont startscherm
Alternate paths Sorteren (bij 4)
  1. Manager kiest 'Sorteren per artikel'
  2. Systeem toont inkomsten en uitgaven gesorteerd op artikel

Filteren (bij 4)

  1. Manager geeft aan welke gegevens zichtbaar of onzichtbaar moeten zijn
  2. Systeem toont gefilterd overzicht

Printen (bij 4)

  1. Manager geeft aan het overzicht te willen printen
  2. Systeem verwerkt printopdracht
Preconditions Manager is ingelogd in het systeem.
Postconditions Manager heeft de gegevens waarnaar hij/zij op zoek was.
Assumptions
Related business rules

13-G7-UseCase-04.png

Scenarios

01 Bekijken voorraad

Scenario 1 - Basic course of events

  1. Joke kiest 'Overzicht voorraad'
  2. Systeem toont een overzicht van de artikelen in het assortiment en het huidig aantal per filiaal
  3. Joke kiest 'Sluiten'
  4. Systeem toont startscherm

Scenario 2 - Alternate path: Printen

  1. Mevrouw Walraven kiest 'Overzicht voorraad'
  2. Systeem toont een overzicht van de artikelen in het assortiment en het huidig aantal per filiaal
  3. Mevrouw Walraven kiest 'Printen'
  4. Systeem verwerkt printopdracht
  5. Mevrouw Walraven kiest 'Sluiten'
  6. Systeem toont startscherm

02 Bijwerken voorraad

Scenario 1 - Basic course of events

  1. Mevrouw Walraven kiest filiaal 'Nijmegen'
  2. Systeem toont artikelen en hun huidig aantal
  3. Mevrouw Walraven kiest 'Blauw topje - vlinders'
  4. Mevrouw Walraven voert in 15
  5. Mevrouw Walraven kiest 'Bevestigen'
  6. Mevrouw Walraven kiest 'Broeken - denim'
  7. Mevrouw Walraven voert in 10
  8. Mevrouw Walraven kiest 'Bevestigen'
  9. Mevrouw Walraven kiest 'Opslaan'
  10. Systeem laat nieuwe voorraad zien

Scenario 2 - Alternate path: Ongeldige invoer

  1. Mevrouw Walraven kiest filiaal 'Wijchen'
  2. Systeem toont artikelen en hun huidig aantal
  3. Mevrouw Walraven kiest 'Rood vest - hoodie'
  4. Mevrouw Walraven voert in 'A(451^&*'
  5. Systeem geeft foutmelding 'Ongeldige invoer'
  6. Mevrouw Walraven voert in 5
  7. Mevrouw Walraven kiest 'Bevestigen'
  8. Mevrouw Walraven kiest 'Opslaan'

03 Artikelen verkopen

Scenario 1 - Basic course of events

(Medewerker Joke, klant Karel)

  1. Joke scant artikel 'Blauw topje - vlinders'
  2. Systeem toont naam 'Blauw topje - vlinders' en prijs '14.99'
  3. Systeem toont totaalbedrag '14.99'
  4. Joke scant artikel 'Rood vest - hoodie'
  5. Systeem toont naam 'Rood vest - hoodie' en prijs '24.99'
  6. Systeem toont totaalbedrag '39.98'
  7. Joke kiest 'Klaar'
  8. Joke vertelt Karel 'Het totaalbedrag is 39.98 euro'
  9. Karel overhandigt twee biljetten van twintig euro
  10. Joke voert in '40'
  11. Systeem toont terug te geven bedrag '0.02'
  12. Joke geeft overhandigt Karel munt 2 eurocent
  13. Systeem print bon
  14. Joke overhandigt Karel de bon
  15. Joke kiest 'Bevestigen'
  16. Systeem werkt voorraad bij met 'Blauw topje - vlinders' aantal -1 en 'Rood vest - hoodie' aantal -1
  17. Systeem werkt financiën bij met verkocht artikel 'Blauw topje - vlinders', aantal 1, prijs '14.99' en 'Rood vest - hoodie', aantal 1, prijs '24.99'
  18. Systeem keert terug naar startscherm

Scenario 2 - Alternate path: Handmatig artikelcode invoeren

(Medewerker Ingrid, klant Henk)

  1. Ingrid scant artikel 'Broek - denim'
  2. Systeem toont 'Scan mislukt'
  3. Ingrid voert artikelcode '0266589' in
  4. Systeem toont naam 'Broek - denim' en prijs '29.99'
  5. Systeem toont totaalbedrag '29.99'
  6. Ingrid kiest 'Klaar'
  7. Ingrid vertelt Henk 'Het totaalbedrag is 29.99 euro'
  8. Henk overhandigt een biljet van twintig euro en een biljet van tien euro
  9. Ingrid voert in '30'
  10. Systeem toont terug te geven bedrag '0.01'
  11. Ingrid geeft overhandigt Henk munt 1 eurocent
  12. Systeem print bon
  13. Ingrid overhandigt Henk de bon
  14. Ingrid kiest 'Bevestigen'
  15. Systeem werkt voorraad bij met 'Broek - denim' aantal -1
  16. Systeem werkt financiën bij met verkocht artikel 'Broed - denim', aantal 1, prijs '29.99'
  17. Systeem keert terug naar startscherm

Scenario 3 - Exception path: Klant accepteert totaalbedrag niet

(Medewerker Denise, klant Albert)

  1. Denise scant artikel 'Broek - denim'
  2. Systeem toont naam 'Broek - denim' en prijs '29.99'
  3. Systeem toont totaalbedrag '29.99'
  4. Denise kiest 'Klaar'
  5. Denise vertelt Albert 'Het totaalbedrag is 29.99 euro'
  6. Albert weigert totaalbedrag (en loopt weg)
  7. Denise klikt op 'Annuleren'
  8. Systeem keert terug naar startscherm

Scenario 4 - Alternate path: Klant betaald per pin

(Medewerker Paula, klant Hans)

  1. Paula scant artikel 'Blauw topje - vlinders'
  2. Systeem toont naam 'Blauw topje - vlinders' en prijs '14.99'
  3. Systeem toont totaalbedrag '14.99'
  4. Systeem toont naam 'Groen topje - vlinders' en prijs '14.99'
  5. Systeem toont totaalbedrag '29.98'
  6. Paula scant artikel 'Rood vest - hoodie'
  7. Systeem toont naam 'Rood vest - hoodie' en prijs '24.99'
  8. Systeem toont totaalbedrag '54.97'
  9. Paula kiest 'Klaar'
  10. Paula vertelt Hans 'Het totaalbedrag is 54.97 euro'
  11. Hans geeft aan te betalen per PIN
  12. Paula kiest betaaloptie 'PIN'
  13. Systeem toont totaalbedrag '54.97' op PIN automaat
  14. Hans betaalt per PIN
  15. Systeem ontvangt bevestiging betaling
  16. Systeem print bon
  17. Paula overhandigt Hans de bon
  18. Paula kiest 'Bevestigen'
  19. Systeem werkt voorraad bij met 'Blauw topje - vlinders', aantal -1, 'Groen topje - vlinders', aantal -1 en 'Rood vest - hoodie', aantal -1
  20. Systeem werkt financiën bij met verkocht artikel 'Blauw topje - vlinders', aantal 1, prijs '14.99', 'Groen topje - vlinders', aantal 1, prijs '14.99' en 'Rood vest - hoodie', aantal 1, prijs '24.99'
  21. Systeem keert terug naar startscherm

04 Overzicht financiën

Scenario 1 - Basic course of events

  1. Meneer Walraven kiest 'Overzicht financiën'
  2. Systeem vraagt tijdvenster op te geven
  3. Meneer Walraven vult begindatum 01-05-2013 en einddatum 31-05-2013 in
  4. Systeem toont inkomsten en uitgaven
  5. Meneer Walraven kiest 'Sluiten'
  6. Systeem toont startscherm

Scenario 2 - Alternate path: Sorteren

  1. Systeem vraagt tijdvenster op te geven
  2. Meneer Walraven vult begindatum 01-04-2013 en einddatum 30-04-2013 in
  3. Systeem toont inkomsten en uitgaven
  4. Meneer Walraven kiest 'Sorteren per artikel'
  5. Systeem toont inkomsten en uitgaven gesorteerd op artikel
  6. Meneer Walraven kiest 'Sluiten'
  7. Systeem toont startscherm

Scenario 3 - Alternate path: Filteren

  1. Systeem vraagt tijdvenster op te geven
  2. Meneer Walraven vult begindatum 01-01-2013 en einddatum 31-05-2013 in
  3. Systeem toont inkomsten en uitgaven
  4. Meneer Walraven kiest filter 'Artikel: Blauw topje - vlinders'
  5. Systeem toont inkomsten en uitgaven van artikel 'Blauw topje - vlinders'
  6. Meneer Walraven kiest 'Sluiten'
  7. Systeem toont startscherm

Scenario 4 - Alternate path: Printen

  1. Meneer Walraven kiest 'Overzicht financiën'
  2. Systeem vraagt tijdvenster op te geven
  3. Meneer Walraven vult begindatum 01-01-2013 en einddatum 31-03-2013 in
  4. Systeem toont inkomsten en uitgaven
  5. Meneer Walraven kiest 'Printen'
  6. Systeem verwerkt printopdracht
  7. Meneer Walraven kiest 'Sluiten'
  8. Systeem toont startscherm

Non-functional Requirements

  • Schaalbaarheid: het systeem behoeft geen verandering in geval van upscaling of downscaling
  • Security: Omwille van privacyredenen worden klantgegevens niet opgeslagen.
  • Onderhoud: Zolang het kassasysteem compitabel is met ons systeem, zal het systeem niet bijgewerkt hoeven worden.
  • Actualiteit: overzichten zijn up-to-date en worden realtime bijgewerkt.
  • Gebruiksvriendelijkheid: het systeem kan na een korte uitleg direct gebruikt worden.
  • Beschikbaarheid: het systeem is in elk filiaal beschikbaar


Addendum

Integrated Domainmodel

13-G7-UseCase-04.png

Business Rules Catalogue

# Rule Definition Type of Rule Static/Dynamic Source
01 Een artikel kan niet gereserveerd worden. Action Restricting Static Management policy
02 Er is geen garantie op een artikel. Action Restricting Static Management policy
03 Een artikel mag met aangehecht kaartje en bijbehorende bon binnen twee weken teruggebracht worden, mits het artikel in goede staat verkeert. Action Restricting Dynamic (2 weeks) Management policy
04 Alleen een artikel in het bezit van de klant mag bijgesteld worden. Action Restricting Static Management policy
05 Een klant kan een bijgesteld artikel ophalen in een ander filiaal dan waar de bijstelling aangevraagd is. Action Restricting Static Management policy
06 Als een klant een bijstelling opgehaald heeft worden de klantgegevens verwijderd. Action Triggering Static Management policy
07 Als een klant een bijstelling annuleert zijn de gemaakte kosten voor de klant. Action Triggering Static Management policy
08 Artikelen uit een seizoen voor het huidige worden met korting verkocht. Calculations Dynamic (season) Management policy
09 Medewerkers kunnen de voorraad van andere filialen bekijken. Structural Facts Static Management policy
10 Alleen management kan de verantwoordlijke van een bijstelopdracht wijzigen. Action Restricting Static Management policy
11 Alleen management kan de voorraad van een filiaal wijzigen Action Restricting Static Management policy

Terminological Definitions

Filiaal
Een vestiging op een locatie van Modehuis Walraven.
Manager
Meneer of mevrouw Walraven. Zij hebben een leidinggevende en toekomst uitzettende functie binnen Modehuis Walraven. Tevens zijn zij eigenaars van Modehuis Walraven.
Medewerker
Een persoon werkzaam voor een filiaal van Modehuis Walraven.
Klant
Een persoon die een of meerdere artikelen bij Modehuis Walraven afneemt.
Artikel
Een fysiek goed of een dienst aangeboden door Modehuis Walraven.
Assortiment
Een verzameling fysieke artikelen die door een klant gekocht kunnen worden.
Voorraad
De hoeveelheid aanwezige eenheden van een fysiek artikel per filiaal.
Bijstelaanvraag
Een dienst waarbij een klant een bij Modehuis Walraven gekocht artikel op maat laat maken voor de klant.
WinkelPrijs
De prijs waarvoor een artikel in de winkel ligt. Hierbij is korting bij assortiment wisseling bij inbegrepen.
VerkochtPrijs
De prijs waarvoor een artikel verkocht is aan een klant.
InkoopPrijs
De prijs waarvoor een artikel ingekocht is bij een distributeur.

Relevant notes

Uit het interview bleek daarnaast dat het te ontwerpen systeem aan een aantal eisen moet voldoen.

  • Zo willen mevrouw en meneer Walraven dat het te ontwerpen systeem maar tot een bepaald niveau taken automatiseert. Omdat mevrouw Walraven alleen de voorraad wil bekijk maar zelf wil (bij)bestellen, moet het systeem dus niet automatisch bestellingen plaatsen. Ook het automatisch klaarzetten van een bestelling bij de fabrikant met handmatige bevestiging werd uitgesloten.
  • Omwille van privacyredenen worden klantgegevens na de afronding van een bijstelopdracht verwijderd.
  • Er wordt niks gedaan omtrent personeelsmanagement

Uit het tweede stakeholders interview kwamen daarnaast nog de volgende dingen naar voren:

  • Voorraad per product per filiaal
  • Onderscheid tussen manangement/overig personeel en onderscheid tussen personen (ook een gebruikersdatabase dus)