Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2008-9/Groep 02 Spectrometer
NMR Spectrometer
Werkstuk Requirements Engineering
Roy de Vries, Els van Dijk, Niels Braakensiek
Onderwijsinstituut voor Informatica en Informatiekunde
Radboud Universiteit Nijmegen
version 18 februari 2022
De inhoud is opgebouwd als volgt.
Inhoud
Introduction
Dit document gaat de requirements voor een NMR-spectrometer-simulator omvatten. De indeling van het document is als volgt: allereerst wordt de context waarin dit project valt beschreven aan de hand van probleemstelling, mission, vision en values van het project. Hierna volgt de praktische informatie aangaande het verloop van het project (statement of work, risk analysis). De rest van het document is gewijdt aan de daadwerkelijke requirements in verschillende vormen.
Problem statement
Het probleem van onze opdrachtgever is tweeledig. Studenten krijgen de theorie over de spectrometer in een aantal colleges. Om uiteindelijk vertrouwd te raken met de daadwerkelijke metingen dienen de studenten direct gebruik te maken van de "echte" spectrometer. Er zit een gat tussen de theorie en het daadwerkelijke gebruik, dit is een ervaringsprobleem. Om deze ervaring op te doen, dient gebruik gemaakt te worden van het "echte" apparaat. De aanschaf is erg duur en de tijd erg kostbaar. Deze problemen kunnen als volgt samengevat worden:
- Er bestaat een gat tussen de theorie en de praktijk;
- Het dichten van het gat kan alleen door het opdoen van ervaring met de apparatuur, maar deze is lang niet altijd beschikbaar. Het aanschaffen van meer apparaten om de beschikbaarheid te vergroten is erg duur.
Case analysis
Stakeholder analysis
ID | Categorie | Naam | Afdeling | Stakeholder functie |
---|---|---|---|---|
001 | Opdrachtgever | ing. D.J.T. van der Linden | ||
002 | Didactici & andere adviseurs | Dr. M.M.A. van Herpen | Onderwijszaken | Onderwijskundig adviseur en vraagbaak. |
003 | Dr. H.R.M.J. Wehrens | Analytische Chemie | Betrokken vanwege relatie met onderwijsbureau. | |
004 | Technisch inhoudelijke mensen | Dr. B. Polman | Computer & communicatiezaken | Vraagbaak technische zaken. |
005 | Dr. S.J.B.A. Hoppenbrouwer | Model Based System Development | Vraagbaak m.b.t. simulator aspecten. | |
006 | Inhoudelijke mensen | Dr. M. Tessari | Biofysische chemie | Inhoudelijke vraagbaar. |
Mission, Vision, Values
Mission
Het is de bedoeling dat met dit project de overgang tussen theoretisch en praktisch onderwijs aangaande het gebruik van de NMR-spectrometer verzacht wordt. Met behulp van het resultaat van het project kunnen studenten met enige theoretische kennis over de spectrometer een idee krijgen over hoe het werken met een spectrometer verloopt, zonder dat zij daadwerkelijk met een spectrometer in contact komen. Het bedoelde gevolg hiervan is dat wanneer de studenten later werkelijk met de NMR-spectrometers gaan werken, zij al tot op zekere hoogte een `gevoel' hebben voor het instellen van de parameters van de spectrometer, zodat er zo min mogelijk tijd onnodig verloren gaat.
Vision
Er dienen requirements opgesteld te worden voor een systeem dat de interactieve werking van een NMR-spectrometer simuleert. Alle interacties die vallen binnen het traject van het prepareren van een monster tot en met het uitvoeren van analyses op het FID-signaal moeten gesimuleerd kunnen worden. De simulaties zijn puur oppervlakkig; de werking van de spectrometer zelf wordt niet gesimuleerd.
Values
Educatieve overwegingen zullen gedurende dit project vooraan staan. Wil het resultaat de studenten zo goed mogelijk voorbereiden op de praktijk, dan is het vooral van belang een zo hoog mogelijke realiteitswaarde in te brengen. Specifiek betekent dit dat de studenten bijvoorbeeld een `budget' zullen hebben en ook de tijdskosten die verbonden zijn aan bepaalde handelingen realistisch gemodelleerd zullen worden.
Statement of work
De planning is opgenomen in een aparte pagina welke hier te vinden is: Planning en Organisatie
Risk analysis
# | Category | Risk | Solution needed by | Status | Days lost | Expectancy factor | Risk factor |
---|---|---|---|---|---|---|---|
01 | Medewerkers | Het is mogelijk dat een van de medewerkers van het project ziek worden. | nvt | Opgelost | 2 | 100% | 2 |
02 | Voorzieningen | Het is mogelijk dat de voorzieningen (internet/computer) van een van de medewerkers van het project het begeeft. Hoewel dit kan worden opgevangen door bijvoorbeeld de voorzieningen op de campus te gebruiken, bemoeilijkt dit wel de communicatie. | nvt | Opgelost | 2 | 100% | 2 |
03 | Medewerkers | Het is mogelijk dat er interferentie is tussen dit project en andere bezigheden van medewerkers, waardoor medewerkers tijdelijk minder tijd kunnen besteden aan dit project | nvt | Afspraken in verband hiermee zijn in ontwikkeling | 2 | 80% | 1.6 |
Requirements
Naar aanleidingen van de gesprekken en de functionals per actor, is besloten om docent en onderzoeker equivalent te achten. In de rest van dit document wordt met de actor docent ook de onderzoeker bedoeld.
Use cases
Use case survey
# | Name | Description | Initiating actor |
---|---|---|---|
01 | Moleculen beheer | In deze use-case kan de gebruiker een nieuw molecuul toevoegen aan de molecuullijst, of bestaande moleculen waar hij/zij toegang toe heeft aanpassen of verwijderen. | Docent of beheerder |
02 | Gebruikers beheer | Deze use case beschrijft hoe gebruikers gegevens onder bepaalde voorwaarden kunnen toevoegen, wijzigen of verwijderen. | Student, docent of beheerder |
03 | Gegevens beheer | In deze use-case kan de gebruiker gegevens die voor hem/haar beschikbaar zijn (monsters, FID’s, spectra), selecteren en eventueel de rechten die daarop van toepassing zijn aanpassen. | Student, docent of beheerder |
04 | Monster beheer | In deze use-case kan de gebruiker nieuwe monsters toevoegen aan de monsterlijst, of bestaande monsters waar hij/zij toegang toe heeft aanpassen, verwijderen of toewijzen aan andere gebruikers. | Student, docent of beheerder |
05 | FID verkrijgen | In deze use-case wordt door de gebruiker een meting beschreven aan de hand van enkele parameters, waarna deze meting wordt uitgevoerd. | Student, docent of beheerder |
06 | DFT uitvoeren | In deze use-case wordt door de gebruiker een discrete Fourier transformatie beschreven, die daarna wordt uitgevoerd. Voorafgaand aan de DFT kan de gebruiker ook een exponentiele multiplicatie beschrijven, die dan eerst wordt uitgevoerd. | Student, docent of beheerder |
07 | Analyse | In deze use-case wordt de visuele weergave van een spectrum en/of FID visueel gemanipuleerd om het beter te kunnen analyseren. | Student, docent of beheerder |
overwegingen om tot deze indeling te komen staan bij overleg.
Integrated use case diagram
Individual use cases
1) Molecuulbeheer
Use Case: | Molecuulbeheer |
---|---|
Summary | Deze usecase bevat de interacties met het systeem voor zover ze het aanmaken, wijzigen en verwijderen van moleculen betreffen. |
Iteration | Filled |
Basic Course of Events |
|
Alternative paths |
I (vanaf BCoE stap 3)
II (vanaf BCoE stap 3)
|
Exception paths |
(geen) |
Extension points |
(geen) |
Triggers |
De gebruiker start molecuulbeheer. |
Assumptions |
|
Preconditions |
(geen) |
Postconditions |
|
Related Business rules |
|
2) Gebruikers beheer
Use Case: | Gebruikers beheer |
---|---|
Summary | Deze use case beschrijft hoe gebruikers gegevens van zichzelf of andere gebruikers onder bepaalde voorwaarden kunnen toevoegen, wijzigen of verwijderen. |
Iteration | Filled |
Basic Course of Events |
|
Alternate Paths |
I (bij stap 2 uit de BCoE):
II (bij stap 3 uit de BCoE):
III (bij stap 3 uit de BCoE):
|
Exception Paths | (geen) |
Extension Points | (geen) |
Triggers | De gebruiker start gebruikersbeheer. |
Assumptions |
|
Preconditions | (geen) |
Postconditions |
|
Related business rules |
|
3) Gegevens beheer
Use Case: | Gegevensbeheer |
---|---|
Summary | In deze use-case kan de gebruiker gegevens die voor hem/haar beschikbaar zijn (monsters, FID’s, spectra), selecteren en eventueel de rechten die daarop van toepassing zijn aanpassen. |
Iteration | Filled |
Basic Course of Events |
|
Alternate Paths | I (bij stap 5 uit de BCoE)
|
Exception Paths | (geen) |
Extension Points | (geen) |
Triggers | De gebruiker start gegevensbeheer. |
Assumptions |
|
Preconditions | (geen) |
Postconditions | |
Related business rules |
4) Monster beheer
Use Case: | Monsterbeheer |
---|---|
Summary | Deze usecase bied de gebruikers de mogelijkheid om nieuwe monsters samen te stellen en toe te voegen aan de monsterlijst, om bestaande monsters te wijzigen of te verwijderen en om monsters te distribueren. |
Iteration | Filled |
Basic Course of Events |
|
Alternate paths |
I (vanaf BCoE stap 3)
II (vanaf BCoE stap 3)
III (vanaf BCoE stap 3)
|
Exception paths |
(geen) |
Extension points |
(geen) |
Triggers |
De gebruiker start monsterbeheer. |
Assumptions |
|
Preconditions |
(geen) |
Postconditions |
|
Related business rules |
|
5) FID verkrijgen
Use Case: | FID verkrijgen |
---|---|
Summary | In deze use-case wordt door de gebruiker een meting beschreven aan de hand van enkele parameters, waarna deze meting wordt uitgevoerd. |
Iteration | Filled |
Basic Course of Events |
|
Alternate Paths | I (bij stap 2 uit de BCoE)
|
Exception Paths | I (bij stap 6 uit de BCoE)
|
Extension Points | (geen) |
Triggers | De gebruiker start FID-aquisitie. |
Assumptions |
|
Preconditions |
|
Postconditions |
|
Related business rules |
|
6) DFT uitvoeren
Use Case: | DFT uitvoeren |
---|---|
Summary | In deze use-case wordt door de gebruiker een discrete Fourier transformatie beschreven, die daarna wordt uitgevoerd. Voorafgaand aan de DFT kan de gebruiker ook een exponentiele multiplicatie beschrijven, die dan eerst wordt uitgevoerd. |
Iteration | Filled |
Basic Course of Events |
|
Alternate Paths | I (bij stap 1 uit de BCoE)
|
Exception Paths | (geen) |
Extension Points | (geen) |
Triggers | De gebruiker start het uitvoeren van een DFT. |
Assumptions |
|
Preconditions |
|
Postconditions |
|
Related business rules | (geen) |
7) Analyse
Use Case: | Analyse |
---|---|
Summary | In deze use-case wordt de visuele weergave van een spectrum en/of FID visueel gemanipuleerd om het beter te kunnen analyseren. |
Iteration | Filled |
Basic Course of Events |
|
Alternate Paths | I (bij stap 1 uit de BCoE)
II (bij stap 1 uit de BCoE)
III (bij stap 1 uit de BCoE)
IV (bij stap 1 uit de BCoE)
V (bij stap 1 uit de BCoE)
VI (bij stap 4 uit de BCoE)
|
Exception Paths | (geen) |
Extension Points | (geen) |
Triggers | De gebruiker start analyse. |
Assumptions |
|
Preconditions |
|
Postconditions |
|
Related business rules | (geen) |
Scenarios
Individual scenarios
1) Moleculen beheer
BCoE
Meneer Jansen start molecuulbeheer. het systeem geeft het openingsscherm van molecuulbeheer weer. Meneer Jansen kiest er voor om een molecuul toe te voegen. Het systeem laat een scherm zien waarop alle parameters te zien zijn die behoren tot een molecuuldefinitie. Meneer Jansen vult een naam in en alle parameters die tot de molecuuldefinitie behoren en geeft aan dat het molecuul klaar is. Het systeem slaat de molecuul definitie op en laat dat ook aan meneer Jansen weten.
Altpath I
Meneer Jansen start molecuulbeheer. het systeem geeft het openingsscherm van molecuulbeheer weer. Meneer Jansen selecteert een molecuul uit de molecuulbibliotheek. Het systeem toont de molecuuldefinitie en de naam van het molecuul. Meneer Jansen wijzigt nul of meer van de parameters en geeft aan klaar te zijn. Het systeem slaat het gewijzigde molecuul op en meld dat aan meneer Jansen
Altpath II
Meneer Jansen start molecuulbeheer. Het systeem geeft het openingsscherm van molecuulbeheer weer. Meneer Jansen selecteert een molecuul uit de molecuulbibliotheek. Het systeem toont de molecuuldefinitie en de naam van het molecuul. Meneer Jansen kiest er voor om een molecuul te verwijderen. Het systeem verwijdert het betreffende molecuul en meld dat aan meneer Jansen.
2) Gebruikers beheer
Altpath II
Meneer Jansen geeft aan een gebruiker te willen toevoegen. Het systeem toont een formulier waar de gegevens van de nieuwe gebruiker kunnnen worden toegevoegd. Meneer Jansen voegt de gegevens van de nieuwe gebruiker in (studentnummer: s0719781, naam: Roy de Vries, gebruikersnaam: roydevries, wachtwoord: wachtwoord, type: student, groep: SPEC_01). Meneer Jansen kiest voor toevoegen om de gebruiker toe te voegen aan het systeem. Het systeem laat meneer Jansen weten dat het gelukt is.
BCoE
Peter geeft aan een gebruiker te willen wijzigen. Het systeem ziet dat Peter van het type student is en hij kan alleen zijn eigen gegevens wijzigen. Het systeem toont Peter een formulier met zijn gegevens. Peter kan zijn gegevens wijzigen. Peter past de typefout aan in zijn naam en geeft aan dat de gegevens gewijzigd mogen worden. Het systeem wijzigt de gegevens van Peter en laat zien dat het gelukt is.
Altpath III
Meneer Kersten geeft aan een gebruiker te willen verwijderen. Het systeem geeft een overzicht van de gebruikers in het systeem. De beheerders zijn niet te verwijderen. Meneer Kersten selecteert Peter en kiest voor verwijderen. Het systeem vraagt of deze student en alle gegevens verwijderd moeten worden. Meneer Kersten geeft aan dat hij het zeker weet.
3) Gegevens beheer
4) Monster beheer
BCoE
Meneer Jansen start monsterbeheer. Het systeem geeft meneer Jansen gelegenheid om een monster te zoeken in de monsterbibliotheek en geeft meneer Jansen verder de keuze uit vier mogelijkheden (voeg monster toe, sla monster op, verwijder monster, distribueer monster). Meneer Jansen geeft opdracht om een nieuw monster toe te voegen. Het systeem vraagt om een aantal gegevens mbt het monster in te voeren (monsternaam, publiek of niet publiek, gesloten of niet gesloten) en geeft de mogelijkheid te zoeken in de molecuulbibliotheek. Meneer Jansen voert beslist dat het een publiek monster is en geeft het monster de naam monster_1. Meneer Jansen zoekt een molecuul. Meneer Jansen voegt het geselecteerde molecuul in een bepaalde hoeveelheid toe aan aan het monster. Meneer Jansen bepaald of het molecuul als oplosmiddel functioneert in het monster. Meneer Jansen kiest nog een molecuul en voegt het in een bepaalde hoeveelheid toe aan het monster. Meneer Jansen geeft opdracht het monster op te slaan. Het systeem slaat het monster op.
Altpath I
Meneer Jansen start monsterbeheer. Het systeem geeft meneer Jansen gelegenheid om een monster te zoeken in de monsterbibliotheek en geeft meneer Jansen verder de keuze uit vier mogelijkheden (voeg monster toe, sla monster op, verwijder monster, distribueer monster. Meneer Jansen kiest monster_3 uit de monsterbibliotheek. Het systeem toont de naam van het monster (monster_3), dat het monster publiek is en dat het monster open is. Het systeem laat zien dat het monster bestaat uit drie moleculen en dat er van ieder 3 mol in de oplossing zit. Meneer Jansen verwijdert een van de drie moleculen. Meneer Jansen geeft opdracht het monster op te slaan. Het systeem slaat het monster op.
Altpath II
Meneer Jansen start monsterbeheer. Het systeem geeft meneer Jansen gelegenheid om een monster te zoeken in de monsterbibliotheek en geeft meneer Jansen verder de keuze uit vier mogelijkheden (voeg monster toe, sla monster op, verwijder monster, distribueer monster. Meneer Jansen kiest monster_5 uit de monsterbibliotheek. Het systeem toont de naam van het monster (monster_5), dat het monster publiek is en dat het monster open is. Het systeem laat zien dat het monster bestaat uit twee moleculen en dat er van ieder 3 mol in de oplossing zit. Meneer Jansen geeft opdracht het monster te verwijderen. Het systeem verwijdert het monster.
Altpath III
Meneer Jansen start monsterbeheer. Het systeem geeft meneer Jansen gelegenheid om een monster te zoeken in de monsterbibliotheek en geeft meneer Jansen verder de keuze uit vier mogelijkheden (voeg monster toe, sla monster op, verwijder monster, distribueer monster. Meneer Jansen kiest monster_28 uit de monsterbibliotheek. Het systeem toont de naam van het monster (monster_5), dat het monster publiek is en dat het monster open is. Het systeem laat zien dat het monster bestaat uit twee moleculen en dat er van ieder 8 mol in de oplossing zit. Meneer Jansen kiest voor het distribueren van het monster. Het systeem bied meneer Jansen de mogelijkheid om gebruikers te selecteren en een naam op te geven voor het monster en of het monster open of gesloten is. Meneer Jansen selecteert gebruikers met nummer 12, 18, 200, 455 en 3. Meneer Jansen geeft aan dat het monster gedistribueerd moet worden onder de naam "monster voor opdracht 1" en dat het een gesloten monster is. Meneer Jansen geeft opdracht de distributie uit te voeren. Het systeem slaat het monster op in de map van de gebruikers 12, 18, 200, 455 en 3.
5) FID verkrijgen
BCoE
Peter geeft aan een meting te willen doen met het geselecteerde monster. Het systeem vraagt Peter waardes in te vullen voor pw, tpwr, d1, sw, np, tof, nt en gain. Peter geeft de waardes 5.0, 60, 4.0, 5, 6, 2.0, 0 resp. 6.0 in. Het systeem geeft aan bezig te zijn met de meting en geeft wacht daarna 0.6 seconden . Het systeem toont de visuele weergave van de gemeten FID.
Altpath I
Meneer Jansen geeft aan een meting te willen doen met het geselecteerde monster. Het systeem vraagt meneer Jansen waardes in te vullen voor pw, tpwr, d1, sw, np, tof, nt en gain. Meneer Jansen geeft de waardes 5.0, 60, 4.0, 5, 6, 2.0, 0 resp. 3.5 in. Omdat meneer Jansen een gebruiker van het type docent is, vraagt het systeem of de standaardaquisitietijd aangehouden moet worden. Meneer Jansen geeft aan dit inderdaad te willen. Het systeem geeft aan bezig te zijn met de meting en geeft vlak daarna aan klaar te zijn met de meting. Het systeem toont de visuele weergave van de gemeten FID.
6) DFT uitvoeren
BCoE
Peter geeft aan een DFT te willen uitvoeren. Het systeem vraagt de gebruiker een waarde in te voeren voor fn. De GEBRUIKER geeft de waarde ‘12’ in. Het systeem geeft aan de DFT te hebben uitgevoerd en toont de visuele weergave van het berekende spectrum.
Altpath I
Peter geeft aan exponentiële multiplicatie uit te willen voeren op de geselecteerde FID. Het systeem vraagt de gebruiker om een waarde voor lb. Peter geeft de waarde ‘1’ in. Het systeem laat Peter weten dat de exponentiële multiplicatie goed is verlopen. Peter geeft aan deen DFT uit te willen voeren op de nieuwe FID. Het systeem vraagt Peter om een waarde voor fn. Peter geeft de waarde ‘10’ in. Het systeem geeft aan de DFT te hebben uitgevoerd en toont de visuele weergave van het berekende spectrum.
7) Visuele weergaven manipuleren
BCoE
Peter geeft aan de verticale schaal van het spectrum aan te willen passen. Het systeem vraagt Peter een waarde in te geven. Peter geeft de waarde ‘2’ in. Het systeem voert de verandering door en geeft Peter daar een bevestiging van.
Altpath I
Pter geeft aan de verticale schaal van de FID aan te willen passen. Het systeem vraagt Peter een waarde in te geven. Peter geeft de waarde ‘5’ in. Het systeem voert de verandering door en geeft Peter daar een bevestiging van.
Altpath II
Peter geeft aan horizontale eenheidsmaat van het spectrum aan te willen passen. Het systeem vraagt Peter een waarde in te geven. Peter geeft de waarde ‘ppm’ in. Het systeem voert de verandering door en geeft Peter daar een bevestiging van.
Altpath V
Peter geeft aan de de visuele weergave van het/de spectrum/FID te willen vernieuwen. Het systeem toont de visuele weergave van het/de spectrum/FID aan de hand van de huidige parameterwaardes.
Integrated Domainmodel
Non-functional Requirements
# | Categorie | Requirement | Uitzonderingen | Bron | Bevestigd? |
---|---|---|---|---|---|
01 | Beschikbaarheid | Het systeem dient beschikbaar te zijn van 06:00 uur tot 00:00 uur . | Op het moment dat er onderhoud gepland staat. | ||
02 | Kosten | De aanschaf van het systeem dient aanzienlijk (prijs toevoegen) goedkoper te zijn dan een "echte" spectroscoop. | Geen | ||
03 | Kosten | Het operatief houden van het systeem dient aanzienlijk (prijs toevoegen) goedkoper te zijn dan de "echte" spectroscoop. | Geen | ||
04 | Opslag | Gegevens van het systeem dienen iedere nacht te worden gekopieerd naar een andere fysieke locatie. | Geen | ||
05 | Prestaties | Er moeten 100 gebruikers tegelijkertijd kunnen werken zonder prestatieproblemen. | Geen | ||
06 | Toegankelijkheid | Het systeem moet gebruikt kunnen worden op de volgende platformen; Microsoft Windows, Mac OS X en Linux met alle bestaande internet clients voor deze platformen. | Geen | ||
07 | Toegankelijkheid | Gebruikers moeten met de gegeven theorie het systeem kunnen bedienen. | Geen |
Addendum
Business Rules Catalogue
# | Business rule | Semi-formalisatie |
---|---|---|
01 | Alleen docenten en beheerders mogen monsters als publiek opslaan. | IFF gebruiker is docent OR gebruiker is beheerder THEN
|
02 | Alleen docenten en beheerders mogen monsters die publiek zijn wijzigen of verwijderen. |
IF monster is publiek THEN
|
03 | Een gebruiker heeft alleen toegang tot de monsters in zijn eigen monsterbibliotheek. |
IFF monster zit in monsterbibliotheek van gebruiker THEN
|
04 | In de monsterbibliotheek van een gebruiker zitten alleen zijn eigen monsters en de publieke monsters. |
IFF monster is van gebruiker OR monster is publiek THEN
|
05 | Een gesloten monster kan alleen ingezien worden door de auteur. |
IF monster is gesloten THEN
|
06 | Voor het doen van een meting door een student (de tijd tussen stap 5 en 6 in de basic course of events van de use-case FID verkrijgen) wordt een hoeveelheid tijd genomen die overeenkomt met de tijd die deze meting in werkelijkheid zou kosten (deze is te berekenen als 0.5 np / sw). |
IF gebruiker is student THEN
|
07 | Een gebruiker die geen student is, kan de wachttijd die is verbonden aan een meting aanpassen. |
IF gebruiker is docent OR gebruiker is beheerder THEN
|
08 | Als een meting wordt gedaan door een student wordt het bedrag dat deze meting kost afgetrokken van het tegoed van de student die de meting doet. |
IF student doet meting THEN
|
09 | Een student mag geen meting doen die een groter bedrag kost dan het tegoed van de student bevat. |
IF bedrag dat meting kost > bedrag dat tegoed van student bevat THEN
|
Terminological Definitions
# | Term | Definitie |
---|---|---|
01 | Aantal chemisch onequivalente protongroepen | |
02 | Aantal protonen per groep | |
03 | At (aquisitietijd) | Parameter bij de FID-aquisitie die aangeeft hoeveel tijd het kost om de meting in kwestie te doen. |
04 | Axis | Parameter die de eenheidsmaat van de horizontale as van de visuele weergave van een spectrum bijhoudt; deze kan de waardes Hz en ppm aannemen. |
05 | Beheerder | Type gebruiker dat toegang heeft tot alle functionaliteiten van het systeem. |
06 | Chemische verschuiving | |
07 | D1 (duration 1) | Parameter bij de FID-aquisitie: Duur van voorbereiding periode (in seconden). Typische waarde 1 – 3 seconden. |
08 | Discrete Fourier transformatie (DFT) | Een wiskundige transformatie die een golf omzet in de set van frequenties en sterkte van die frequenties waaruit het originele signaal is opgebouwd. |
09 | Docent | Type gebruiker dat toegang heeft tot bijna alle functionaliteiten van het systeem, maar geen gebruikersgegevens mag verwijderen. |
10 | Exponentiele multiplicatie | Een wiskundige transformatie waarbij een signaal wordt vermenigvuldigd met een exponentiele functie; wanneer deze transformatie wordt toegepast op een FID alvorens een DFT uit te voeren levert dit doorgaans een beter spectrum op. |
11 | FID | Het (geluids-)signaal dat wordt verkregen bij een meting met een NMR-spectrometer |
12 | Fn | Aantal punten van FID voor fourier transformatie (geen dimensie). |
13 | Gain | Parameter bij de FID-aquisitie: Typische waarde: 20 – 40; bij hoge concentraties moet vaak een veel lagere gain (0) gebruikt worden. |
14 | Gebruiker | Persoon die toegang heeft tot het systeem; deze wordt geidentificeerd door een uniek nummer. |
15 | Gesloten | Eigenschap van een monster die aangeeft dat het monster alleen kan worden ingezien, veranderd en verwijderd door de maker ervan. |
16 | Lb | Parameter bij exponentiele multiplicatie: Afnameconstante van de exponentiele functie. |
17 | Mol | Eenheid voor een hoeveelheid stof. 1 mol van een stof duid 6,02214 x 1023 deeltjes van die stof aan. |
18 | Molecuul | Datastructuur die een molecuulsoort representeerd aan de hand van enkele waardes. |
19 | Molecuulbibliotheek | verzameling moleculen waarin gezocht kan worden |
20 | Monster | oplossing van een aantal stoffen in een oplosmiddel die gebruikt wordt om een meting op uit te voeren |
21 | Monsterbibliotheek | verzameling monsters waarin gezocht kan worden |
22 | Np (number of points) | Parameter bij de FID-aquisitie: Aantal gemeten punten van de FID. |
23 | Nt (number of transients) | Parameter bij de FID-aquisitie: Aantal scans te meten. |
24 | Publiek | Eigenschap van een monster die aangeeft dat het monster door iedereen kan worden ingezien en door alle docenten en beheerders kan worden veranderd en verwijderd. |
25 | Pw (pulse width) | Parameter bij de FID-aquisitie: Duur van RF straling periode (in microseconden). Typische waarde voor een 90 graden puls: 6-10 microseconden bij de hoogste toegestane stralingsintensitieit. |
26 | Samenstelling | moleculen die in een monster zitten en de hoeveelheden waarmee die moleculen in dat monster zitten |
27 | Scalaire koppeling | |
28 | Spectrum | Het signaal dat bij een DFT wordt berekend; dit bestaat uit een set van frequenties en de sterkte van die frequenties in het signaal waar het spectrum bij hoort. |
29 | Spin-lattice relaxatietijd | |
30 | Spin-spin relaxatietijd | |
31 | Student | Type gebruiker dat beperkte toegang heeft tot de functionaliteiten van het systeem; een student kan bijv. alleen zijn eigen gegevens bewerken, geen acties ondernemen die vallen onder molecuulbeheer etc. |
32 | Sw (spectral width) | Parameter bij de FID-aquisitie: Spectrale Breedte (in Hz). Typische waarde voor protonen: 10 ppm. |
33 | Tof (transmitter offset) | Parameter bij de FID-aquisitie: Centrum van het spectrum (in Hz). Default waarde van tof is 0.0. |
34 | Tpwr (transmitter power) | Parameter bij de FID-aquisitie: Intensiteit van de RF straling (geen dimensie) Typische waarde is: 60 (de hoogste toegestane intensiteit). Laagste intensiteit komt overeen met tpwr=0. |
35 | Vf | Parameter die de waarde van de verticale schaal van de visuele weergave van een FID bijhoudt. |
36 | Vs | Parameter die de waarde van de verticale schaal van de visuele weergave van een spectrum bijhoudt. |