Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2010-11/Groep 05

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

 






RE Project Groep 5 2011



Werkstuk Requirements Engineering


Idzard Stoker, Sanne Derckx, Patrick Verleg, Jasper van Duijnhoven, Feike Geerts



Onderwijsinstituut voor Informatica en Informatiekunde

Radboud Universiteit Nijmegen







version 18 februari 2022



Page Break




De inhoud is opgebouwd als volgt.

Introduction

In dit requirements document zullen we ingaan op het huidige systeem waarmee evenementen van theatergroep Close-act haar evenementen plant en de problemen daarmee.

Close-act is een in 1991 opgerichte theatergroep die straattheater over de hele wereld opvoert. De groep bestaat uit steltlopers, dansers, muzikanten, vuurspuwers/pyrotechnici en acrobaten, en heeft haar management in Tilburg. Zowel de spelers als het management maakt gebruik van een informatiesysteem waarmee het logistieke gedeelte van de optreden wordt geregeld. Denk hierbij aan het plannen van evenementen en het regelen van transport voor kostuums.

Het huidige systeem kent een aantal problemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan fouten bij de planning van vervoer van kostuums en materialen. In het 'Problem Statement' zullen deze problemen verder uitgewerkt worden. Het doel is een systeem uit te werken dat deze zwakheden wegneemt. Het resultaat zal een geïntegreerd informatiesysteem zijn, waar alle gebruikers mee overweg kunnen.

In dit document zal het nieuwe systeem worden gespecificeerd aan de hand van Use Cases. Use Cases zijn stukjes tekst waarin, door middel van het weergeven van interacties, wordt aangegeven waartoe het systeem in staat moet zijn. In het Use Case diagram staat wie aan welke Use Cases deelneemt en wie ze aansturen.

Na een korte introductie, beginnen we dit document met een analyse van het informatiesysteem van Close-act. Hierbij kijken we onder andere naar de groepen die betrokken zijn bij een nieuw informatiesysteem, de waarden en normen van de groep Close-act en de risico's die komen kijken bij het implementeren van een nieuw informatiesysteem. Vervolgens komen we bij het belangrijkste onderdeel: het specificeren van het nieuwe informatiesysteem. Dit doen we aan de hand van Use Cases en Scenarios. Ook de non-functional requirements komen aan bod. We sluiten af met een lijst van bussiness rules en definities.

Problem statement

Momenteel maakt Close-act gebruik van Outlook en Excel om hun evenementen te plannen. Bij het plannen van evenementen met het huidige systeem loopt er soms het een en ander niet goed.

  • Vervoer van kostuums gaat soms fout Onder andere: kostuums worden geboekt op een dag terwijl ze zich op die dag nog in het vervoersproces bevinden.
  • Speler past kostuum niet Kostuums hebben geen standaardmaten. Per speler moet bijgehouden worden of hij een bepaald kostuum wel of niet past.

Een aantal zaken werken wel, maar kunnen waarschijnlijk wel beter:

  • Plannen van evenementen Momenteel worden alle planningen naast elkaar gelegd. Men kijkt handmatig of deze niet conflicteren. Dit is een foutgevoelig en tijdrovend proces.
  • Invoeren van data Niet iedereen maakt gebruik van het afgesproken formaat bij het invoeren van data in Outlook.
  • Het contactpersoon is niet aanwezig op locatie Dit levert geen grote problemen op, maar is wel lastig voor de organisatie.
  • Gebrek aan overzicht afspraken Afspraken zijn niet altijd eenvoudig te vinden. Er is bijvoorbeeld niet te zoeken op bedrijfsnaam. Dit levert vertraging op wanneer klanten bellen om iets door te geven over een bepaalde afspraak.

Analyse

Het merendeel van deze problemen komt voor omdat de systemen gebrekkig op elkaar afgestemd zijn of omdat er voor die taak geen informatiesysteem bestaat. Het wegnemen van handmatig werk zou deze problemen kunnen oplossen. Daarbij moet worden gewaakt voor het te strikt regelen van alle taken. Close-act heeft aangegeven dat enige vrijheid wel wordt verlangd.

Onze focus zal liggen op het maken van een geïntegreerd systeem waarmee de medewerkers overweg kunnen. Een deel van de taken die nu handmatig gedaan worden zullen we opnemen in het informatiesysteem. Een voorbeeld hiervan is de kostuumplanner: in ons informatiesysteem zal opgenomen worden welke spelers welke kostuums plannen. Sommige delen hebben we bewust buiten onze scope gehouden, om het project haalbaar te houden. Deze taken zullen dus, net zoals in de huidige situatie het geval is, handmatig gedaan moeten worden. Een voorbeeld hiervan is het plannen van transport van de kostuums.

Case analysis

Stakeholder analysis

User Demography:

  • Medewerkers
  • Spelers

Stakeholder List

  • Niels Braakensiek
    • Speler
    • Niels Braakensiek is een speler bij Close-Act. Hij vertegenwoordigd alle spelers en hun belangen in het systeem. Niels heeft veel verstand van het reilen en zeilen binnen Close Act en is een belangrijke bron van informatie. Naast dat hij veel verstand heeft van het spelersgedeelte van Close Act weet hij ook veel over het huidige systeem en de huidige procedures van Close Act. Niels is onze enige contactpersoon vanuit Close Act tijdens dit project. We zullen vanuit hem dus alle informatie over de requirements moeten verkrijgen.
  • Marja Theeuwes
    • Kantoormedewerker/Medeoprichter
    • Marja Theeuwes is een van de kantoormedewerkers van Close Act. Daarnaast is ze medeoprichten van Close Act. Marja is een bron van requirements op het gebied van het systeem zoals hij gebruikt wordt op het kantoor. Helaas krijgen we haar naar alle waarschijnlijkheid niet te spreken tijdens dit project.
  • Vivian, Yda, Tonny
    • "Kantoormedewerker"
    • Vivian, Yda en Tonny zijn kantoormedewerkers bij Close Act. Zij werken samen met Marja het meest met het systeem en zijn dus een belangrijke bron van informatie. Helaas krijgen we ook deze mensen naar alle waarschijnlijkheid niet te spreken tijdens dit project.
  • Hesther Melief
    • Directie/Medeoprichter
    • Hesther Melief is een van de oprichters van Close Act. Nu functioneert ze als directie. Omdat de directie geen andere rechten in het systeem heeft dan de medewerkers is de directie geen aparte stakeholder.

Mission and vision statement

Mission

Close-Act heeft een systeem nodig dat hen kan ondersteunen in het plannen van evenementen. Op het moment gebruikt Close-Act verschillende systemen zoals Excel en Outlook om hun evenementen te plannen. Hierbij gaan er zo nu en dan een aantal dingen fout zoals bijvoorbeeld kostuums die niet beschikbaar zijn op een moment dat ze nodig zijn. Deze fouten zijn niet structureel, maar op de momenten dat ze voorkomen zijn ze erg problematisch voor Close-Act. De fouten komen vooral voor doordat de planning voor verschillende evenementen met de hand moet worden nagekeken op overlap. Hierbij worden soms dubbele boekingen en dergelijke over het hoofd gezien. Daarom heeft Close-Act een systeem nodig dat hen kan ondersteunen in het plannen van evenementen. Het systeem moet ervoor zorgen dat fouten zoals beschreven in de Problem Statement niet meer voor komen en dat optredens efficient kunnen worden gepland.

Vision

Dit project heeft als eindproduct de requirements voor het systeem dat Close-Act gaat ondersteunen in het plannen van evenementen. De requirements worden opgeschreven in de vorm van Use Cases en zijn een startpunt voor het daadwerkelijk ontwikkelen van het systeem. Bij een juiste en complete uitwerking van de requirements is het mogelijk om aan de hand daarvan een systeem te bouwen dat alle functionaliteiten heeft die de klant nodig heeft. Het systeem waarvoor in dit project de requirements worden opgesteld zal de volgende onderdelen bevatten:

  • een agenda

De agenda wordt gebruikt voor het inplannen van evenementen en de data waarop spelers/kostuums op transport zijn.

  • een spelersplanner

De spelersplanner wordt gebruikt om te kijken welke speler op welk evenement kan spelen. Ook wordt hier door de medewerker aangegeven wanneer een speler moet spelen.

  • een kostuumplanner

De kostuumplanner wordt gebruikt om te kijken welk kostuum op welk evenement kan zijn. Ook wordt hier door de medewerker aangegeven wanneer een kostuum op transport/een evenement is.

De meeste van deze onderdelen zullen voornamelijk gebruikt worden door de medewerkers op het kantoor van Close Act. De spelers kunnen alleen de spelersplanner van het systeem bekijken. Daar kunnen ze zien wanneer ze zijn ingepland om te spelen. Dit moet ook buiten het kantoor van Close-Act mogelijk zijn.

Values

Het systeem moet een ondersteuning zijn voor Close-Act en geen extra hindernis. De gebruikers van het systeem moeten dus zonder extra moeite te doen gebruik kunnen maken van het systeem en niet om het systeem heen gaan werken.

Statement of work

Planning deliverables

Façade: 1 april 2011

Filled: 13 mei 2011

Focused: 10 juni 2011

Voortgang

De voortgang wordt hier bijgehouden.

Risk analysis

# Category Risk Solution needed by Status Days lost Expectancy factor Risk factor
01 Beschikbaarheid van stakeholders We hebben meer informatie nodig om goede requirements op te stellen en verder te kunnen met het project, maar de stakeholder(Niels) heeft geen tijd om hier met ons over te spreken n/a Onopgelost 14 50 7
02 Beschikbaarheid van stakeholders We hebben meer informatie nodig van de stakeholder(Niels), maar die is op weg naar een optreden waar hij meerdere dagen voor weg is. n/a Onopgelost 20 5 1
03 Te weinig info We hebben de verkeerde vragen gesteld, waardoor we de goede informatie niet hebben n/a Onopgelost 8 75 6
04 Uitval Iemand van de groep stopt met het vak en het project. Daardoor komt er meer druk op de andere groepsleden. ASAP Onopgelost 30 25 7.5
05 Fouten Er blijkt een fout in onze uitwerkingen te zitten waardoor we een stuk van het project opnieuw moeten doen. ASAP Onopgelost 2 75 1,5
06 Fouten Het blijkt dat we een deel van het systeem vergeten zijn. Daardoor moeten we die later nog toevoegen aan de requirements ASAP Onopgelost 10 20 2

Requirements

Use cases

Use case survey

# Name Description Initiating actor
01 Evenement beheren De medewerker maakt een nieuw evenement, bewerkt een evenement of verwijdert een evenement in de agenda Medewerker
02 Evenement bevestigen De medewerker bevestigd het evenement door hem definitief te maken Medewerker
03 Spelers reserveren De medewerker geeft aan welke speler wanneer moet werken of verandert dit in de spelersplanner (werken = reizen + optreden) Medewerker
04 Kostuums reserveren De medewerker geeft aan welk kostuum wanneer waar moet zijn voor een optreden en geeft ook aan wanneer deze op transport moet of verandert dit in de kostuumplanner Medewerker
05 Spelersplanner inzien De speler kijkt in de spelersplanner wanneer hij/zij moet werken Speler
06 Beschikbaarheid aangeven De speler geeft aan wanneer hij zou kunnen werken Speler

Integrated use case diagram

Integrated Use Case Diagram

Evenement beheren

Use Case: Evenement beheren
Use case diagram
Description

Er wordt een nieuw evenement in de agenda gezet. Dit evenement is nog niet bevestigd. Men kan een 'niet bevestigd' evenement zien als een soort optie. Ook kunnen bestaande evenementen worden bewerkt of verwijdert.

Source

Interview met Niels Braakensiek

Version

3.0

Basic course of events

Evenement aanmaken

  1. De medewerker kiest voor de actie "Nieuw evenement".
  2. Het systeem laat een invulscherm zien voor een nieuw evenement.
  3. De medewerker voert alle basisinformatie in, zoals een begin- en einddatum, een opdrachtgever, een contactpersoon en selecteert één of meer acts.
  4. De medewerker kiest voor "spelers reserveren" (zie de use case "spelers inplannen" voor verdere acties).
  5. Het systeem laat de Spelersplanner zien op het scherm.
  6. De medewerker kiest voor "kostuums reserveren" (zie de use case "kostuums inplannen" voor verdere acties).
  7. Het systeem laat de Kostuumplanner zien op het scherm.
  8. De medewerker kiest voor "opslaan" .
  9. Het systeem laat meteen het evenement zien in de agenda op het scherm.
Alternate paths

Evenement bewerken (met aanpassen spelers/kostuums)

  1. De medewerker selecteert een reeds bestaand evenement uit de agenda.
  2. Het systeem laat alle bekende informatie over het evenement zien.
  3. De medewerker kiest voor "Evenement bewerken".
  4. Het systeem toont een scherm waarin alle informatie over het evenement te bewerken is. De al eerder ingevulde gegevens staan hier ook in en zijn ook te bewerken. De datum is ook te bewerken.
  5. De medewerker voert nieuwe informatie in of past oude informatie aan.
  6. De medewerker kiest voor "spelers reserveren".
  7. Het systeem laat de Spelersplanner zien op het scherm.
  8. De medewerker kiest "kostuums reserveren".
  9. Het systeem laat de Kostuumplanner zien op het scherm.
  10. De medewerker kiest voor "opslaan".
  11. Het systeem laat meteen het evenement zien in de agenda op het scherm met de eventuele wijzigingen.

Evenement bewerken (zonder aanpassen spelers/kostuums)

  1. De medewerker selecteert een reeds bestaand evenement uit de agenda.
  2. Het systeem laat alle bekende informatie over het evenement zien.
  3. De medewerker kiest voor "Evenement bewerken".
  4. Het systeem toont een scherm waarin alle informatie over het evenement te bewerken is. De al eerder ingevulde gegevens staan hier ook in en zijn ook te bewerken. De datum is ook te bewerken.
  5. De medewerker voert nieuwe informatie in of past oude informatie aan.
  6. De medewerker kiest voor "opslaan".
  7. Het systeem laat meteen het evenement zien in de agenda op het scherm met de eventuele wijzigingen.

Evenement verwijderen

  1. De medewerker selecteert een reeds bestaand evenement uit de agenda.
  2. Het systeem laat alle bekende informatie over het evenement zien.
  3. De medewerker kiest voor "Evenement verwijderen".
  4. Het systeem vraagt om een bevestiging.
  5. De medewerker bevestigd de verwijdering.
  6. Het systeem verwijdert het evenement uit de agenda en keert terug naar de agenda.

Evenement Bewerken annuleren

  1. De medewerker kiest voor annuleren.
  2. Het systeem verwerpt alle nieuwe informatie en behoudt alleen de oude informatie.
  3. Het systeem keert terug naar de agenda.

Evenement Verwijderen annuleren

  1. De medewerker kiest bij de bevestiging van verwijderen voor "annuleren".
  2. Het systeem keert terug naar het vorige scherm.
Exception Path
Preconditions

De medewerker zit in de agenda view. De einddatum ligt niet vóór de begindatum.

Postconditions

De medewerker is teruggekeerd naar de agenda view.

Related business rules
  1. Contractueel afgesproken zaken mogen alleen nog veranderd worden in een bevestigd evenement als er een nieuw contract wordt ondertekend door beide partijen.
  2. Als een bevestigd evenement wordt geannuleerd door de opdrachtgever blijft de betalingsverplichting bestaan.
  3. Bij een gepland evenement zijn de volgende data verplicht: begin- en einddatum, opdrachtgever, contactpersoon.
  4. Een evenement kan niet doorgaan wanneer er niet genoeg spelers of kostuums beschikbaar zijn.

Evenement bevestigen

Use Case: Evenement bevestigen
Use case diagram
Description

Het evenement gaat definitief door en wordt bevestigd.

Source

Interview met Niels Braakensiek

Version

3.0

Basic course of events
  1. De medewerker selecteert een reeds bestaand evenement uit de agenda.
  2. Het systeem laat het evenement aan de medewerker zien.
  3. De medewerker kiest voor 'bevestigen' aan en kiest voor 'Opslaan'.
  4. Het systeem e-mailt een samenvatting van het evenement naar de toegevoegde spelers.
  5. Het systeem laat het evenement zien in de agenda op het scherm. Het systeem laat nu het evenement zien met een andere status in de agenda.
Alternate paths
Exception Path
Preconditions
  1. De medewerker zit in de agenda view.
  2. Alle contractuele informatie is ingevuld.
Postconditions

De medewerker is teruggekeerd naar de agenda view.

Related business rules
  1. Het contract is pas valide als het door beide partijen is ondertekend.
  2. Als er een vooruitbetaling vereist is, dan moet deze binnen zijn.
  3. Bevestigde evenementen moeten minimaal het aantal spelers hebben dat benodigd is voor het evenement.

Evenement Inplannen

Spelers inplannen

Use Case: Spelers inplannen
Use case diagram
Description Een medewerker plant spelers in voor een bepaalde voorstelling op een bepaalde datum.
Source Interview met Niels Braakensiek
Version 3.0
Basic course of events
  1. Het systeem laat beschikbare spelers zien voor de geselecteerde act.
  2. Het systeem laat zien welke spelers al ingeplant zijn voor de geselecteerde act.
  3. De medewerker selecteert de spelers die hij wil inplannen voor de act.
  4. De medewerker kiest voor reserveren.
  5. Het systeem sluit het venster van de Spelersplanner, en keert terug naar het evenement in de evenementenplanner.


Alternate paths

Speler verwijderen

  1. Het systeem laat beschikbare spelers zien voor de geselecteerde act.
  2. Het systeem laat zien welke spelers al ingeplant zijn voor de geselecteerde act.
  3. De medewerker kiest de spelers die hij wil verwijderen uit de geselecteerde act.
  4. De medewerker kiest 'verwijderen'.
  5. Het systeem sluit het venster van de Spelersplanner, en keert terug naar het evenement in de evenementenplanner.
Preconditions
Postconditions Er zijn spelers ingepland voor een voorstelling die deze voorstelling kunnen spelen en beschikbaar zijn.
Related business rules Als er een speler op het laatste moment verhinderd is dan moet een medewerker een vervanger zoeken.

SpelerInplannen

Kostuums reserveren

Use Case: Kostuums reserveren
Use case diagram
Description Een medewerker plant kostuums in voor een bepaald evenement.
Source Interview met Niels Braakensiek
Version 3.0
Basic course of events
  1. Het systeem laat de beschikbare kostuums zien voor de geselecteerde act die passen bij de geselecteerde spelers.
  2. Het systeem laat zien welke kostuums al ingeplant zijn voor de geselecteerde act.
  3. De medewerker selecteert de benodigde kostuums en kiest voor reserveren.
  4. Het systeem sluit het venster met de Kostuumplanner en keert terug naar het venster met het evenement.
Alternate paths

Kostuumreservering verwijderen

  1. Het systeem laat de beschikbare kostuums zien voor de geselecteerde act die passen bij de geselecteerde spelers.
  2. Het systeem laat zien welke kostuums al ingeplant zijn voor de geselecteerde act.
  3. De medewerker kiest bij het te verwijderen kostuum voor 'verwijderen'.
  4. Het systeem geeft aan dat de kostuumreservering verwijderd is.
Preconditions
Postconditions Het systeem heeft de veranderingen aangebracht door de medewerker opgeslagen.
Related business rules

Kostuum Inplannen

Spelersplanner inzien

Use Case: Spelersplanner inzien
Use case diagram
Description Een speler wil weten of (en waar, hoe laat) hij op een bepaalde dag moet werken. Hij kijkt daartoe in de spelersplanner.
Source Interview met Niels Braakensiek
Version 2
Basic course of events
  1. Het systeem toont een overzicht van data waarop de speler moet werken.
  2. De speler selecteert een dag.
  3. Het systeem toont een tijd en locatie van de evenementen op die dag.
Alternate paths (geen)
Exeption path

Nog geen tijd en/of locatie bekend:

  1. Het systeem toont een overzicht van data waarop de speler moet werken.
  2. De speler selecteert een dag.
  3. Het systeem informeert de gebruiker dat er nog geen tijd en/of locatie bekend is.
Preconditions De speler heeft de spelersplanner geopend.
Postconditions De speler weet wanneer hij moet spelen.
Related business rules

Speler Inplannen

Beschikbaarheid aangeven

Use Case: Beschikbaarheid aangeven
Use case diagram
Description Een speler geeft aan het management door wanneer hij in staat is te werken.
Source Interview met Niels Braakensiek
Version 3.0
Basic course of events
  1. Het systeem toont een overzicht van data waarop de speler beschikbaar is om te werken en de data waarop de speler ingeroosterd is.
  2. De speler kiest een begindatum en einddatum van de tijdsspanne waarop hij kan werken en geeft aan dat deze data opgeslagen moeten worden.
  3. Het systeem geeft aan dat de data opgeslagen zijn.
Alternate paths

Beschikbaarheid verwijderen

  1. Het systeem toont een overzicht van data waarop de speler beschikbaar is om te werken en de data waarop de speler ingeroosterd is.
  2. De speler kiest een tijdsspanne waarop hij aangegeven heeft te kunnen werken en kiest voor verwijderen.
  3. Het systeem vraagt om een bevestiging.
  4. De speler bevestigt de verwijdering.
  5. Het systeem geeft aan dat deze tijdsspanne verwijderd is.
Exception Path

Beschikbaarheid verwijderen

  1. Het systeem toont een overzicht van data waarop de speler beschikbaar is om te werken en de data waarop de speler ingeroosterd is.
  2. De speler kiest een tijdsspanne waarop hij aangegeven heeft te kunnen werken en kiest voor verwijderen.
  3. Het systeem weigert het verzoek van de speler omdat er al een evenement voor hem staat geplant binnen deze tijdsspanne.
Preconditions
Postconditions
  • De data waarop de speler beschikbaar is zijn bijgewerkt.
Related business rules Als een speler zich wil afmelden voor een evenement moet hij dit doen via een medewerker.

Speler Inplannen

Scenarios

Individual scenarios

Evenement beheren

  1. Medewerker Pientje kiest voor de actie "Nieuw evenement".
  2. Het systeem laat een invulscherm zien voor een nieuw evenement.
  3. Medewerker Pientje selecteert als begindatum 1 augustus 2012 en einddatum 3 augustus 2012 en voert de overige gegevens in.
  4. Medewerker Pientje kiest voor "spelers reserveren".
  5. Het systeem laat de Spelersplanner zien op het scherm.
  6. Medewerker Pientje kiest voor "kostuums reserveren".
  7. Het systeem laat de Kostuumplanner zien op het scherm.
  8. Medewerker Pientje kiest voor "opslaan" .
  9. Het systeem laat meteen het evenement zien in de agenda op het scherm.

Evenement bevestigen

BcoE

  1. Medewerker Jantje selecteert het evenement 'Lowlands'.
  2. Medewerker Jantje vinkt het vakje 'bevestigd' aan en slaat het evenement op.
  3. Speler Piet krijgt in zijn mailbox een mail met informatie over het evenement 'Lowlands' waar hij moet spelen.
  4. Medewerker Jantje ziet het evenement weer in de agenda staan en ziet dat het een andere status heeft gekregen.

Spelers inplannen

BCoE

  1. Jantje ziet op het scherm welke spelers nog beschikbaar zijn voor de act van 16-6-2011 tot 22-6-2011 in Rome.
  2. Jantje ziet ook op het scherm welke spelers er al ingepland staan voor dit evenement.
  3. Jantje selecteert vijf spelers die hij wil inplannen voor deze act.
  4. Jantje kiest voor 'reserveren'.
  5. Het systeem sluit het venster van de Spelersplanner en keert terug naar het evenement in de Evenementenplanner.


Speler verwijderen:

  1. Jantje ziet op het scherm welke spelers nog beschikbaar zijn voor de act van 16-6-2011 tot 22-6-2011 in Rome.
  2. Jantje ziet ook op het scherm welke spelers er al ingepland staan voor dit evenement.
  3. Jantje selecteert speler Saartje.
  4. Jantje kiest voor 'verwijderen'.
  5. Het systeem sluit het venster van de Spelersplanner en keert terug naar het evenement in de Evenementenplanner.

Kostuums reserveren

BCoE

  1. Medewerker Flip ziet op het scherm dat er nog 2 kostuums vrij zijn voor de eerste act voor speler 'Jaap'.
  2. Medewerker Flip ziet op het scherm dat er al 5 kostuums zijn ingepland voor de eerste act.
  3. Medewerker Flip selecteert het apenkostuum voor speler Jaap en kiest voor reserveren.
  4. Het systeem sluit het venster met de kostuumplanner en medewerker Flip ziet weer de evenementenplanner op het scherm.


"Kostuum verwijderen"

  1. Medewerker Flip ziet op het scherm dat er nog 1 kostuums vrij zijn voor de eerste act voor speler 'Jaap'.
  2. Medewerker Flip ziet op het scherm dat er al 5 kostuums zijn ingepland voor de eerste act.
  3. Medewerker Flip selecteert het apenkostuum voor speler Jaap en kiest voor verwijderen.
  4. Het systeem sluit het venster met de kostuumplanner en medewerker Flip ziet weer de evenementenplanner op het scherm.

Spelersplanner inzien

BCoE

  1. Het systeem toont een overzicht van data waarop Maria moet werken.
  2. Maria selecteert 1 juni.
  3. Het systeem toont Maria dat ze om 12:00 uur in Nijmegen moet spelen.

Beschikbaarheid aangeven

BCoE

  1. Het systeem toont Maria dat ze van 1 juni tot 6 juni moet spelen en dat ze beschikbaar is van 5 augustus tot 10 augustus.
  2. Maria kiest een begindatum en einddatum van de tijdsspanne waarop hij kan werken en geeft aan dat deze data opgeslagen moeten worden.
  3. Het systeem geeft aan dat de data opgeslagen zijn.

Beschikbaarheid verwijderen

  1. Het systeem toont Maria dat ze van 1 juni tot 6 juni moet spelen en dat ze beschikbaar is van 5 augustus tot 10 augustus.
  2. Maria kiest tijdsspanne 5-10 augustus waarop ze aangegeven heeft te kunnen werken en kiest voor verwijderen.
  3. Het systeem vraagt om een bevestiging.
  4. Maria bevestigt de verwijdering.
  5. Het systeem geeft aan dat deze tijdsspanne verwijderd is.

Integrated Domainmodel

Integrated Domainmodel

Non-functional Requirements

  • Availlability: Het is belangrijk dat het systeem onder werktijden zoveel mogelijk 'online' is. De harde eis hiervoor is dat een uitval niet langer dan 24 uur mag duren.
  • Archival: Er moet kunnen worden teruggekeken naar oude optredens, omdat Close-Act evalueren een belangrijke zaak vindt.
  • Operability: Het systeem moet makkelijk zijn om te gebruiken. Dit is belangrijk omdat het systeem vooruitgang moet brengen. Dit lukt niet als werknemers liever met de oude losse componenten werken.
  • Usability: Het systeem moet overzichtelijk zijn. Spelers moeten in één oogopslag kunnen zien wanneer ze moeten werken in een week of maand.

Addendum

Business Rules Catalogue

  • Contractueel afgesproken zaken mogen alleen nog veranderd worden in een bevestigd evenement als er een nieuw contract wordt ondertekend door beide partijen.
  • Als een bevestigd evenement wordt geannuleerd door de opdrachtgever blijft de betalingsverplichting bestaan.
  • Bij een gepland evenement zijn de volgende data verplicht: begin- en einddatum, opdrachtgever, contactpersoon.
  • Een evenement kan niet doorgaan wanneer er niet genoeg spelers of kostuums beschikbaar zijn.
  • Het contract is pas valide als het door beide partijen is ondertekend.
  • Als er een vooruitbetaling vereist is, dan moet deze binnen zijn voorafgaand aan het bevestigen van het evenement.
  • Bevestigde evenementen moeten minimaal het aantal spelers hebben dat benodigd is voor het evenement.
  • Als er een speler op het laatste moment verhinderd is dan moet een medewerker een vervanger zoeken.
  • Als een speler zich wil afmelden voor een evenement moet hij dit doen via een medewerker.
  • Een medewerker heeft recht op het wettelijk aantal vakantiedagen plus 10.
  • Een speler kan maximaal tot een week voor een bepaalde datum de beschikbaarheid van die datum nog aanpassen.
  • Als er al een opdracht staat op een dag dat een speler vrij wil, kan de beschikbaarheid voor die datum niet worden veranderd.
  • Kostuums dienen minimaal 1 dag van tevoren op de locatie van het evenement te zijn.
  • Een speler moet minimaal in één act kunnen spelen.

Terminological Definitions

  • Agenda

De agenda is een programma dat gebruikt wordt voor het bijhouden van evenementen. In de agenda staan alle dagen in elk jaar.

  • Spelersplanner

De spelersplanner is een programma dat gebruikt wordt om spelers in te plannen voor evenementen.

  • Kostuumplanner

De kostuumplanner is een programma dat gebruikt wordt om bij te houden welke kostuum op welke evenementen zijn.

  • Speelinfo

De speelinfo is een document waarin de informatie staat die een speler nodig heeft voor het spelen op een evenement.

  • Medewerker

Een persoon die op het kantoor van Close-Act werkt. (afdeling management?)

  • Speler

Een persoon die voorstellingen opvoert voor Close-Act.

  • Voorstelling

Het totale geheel van informatie voor een bepaald evenement.

  • Opdrachtgever

Een particulier of bedrijf waarvoor Close-Act een evenement verzorgt. Hierbij is niet van belang of het evenement als vast staat of niet.

  • Begindatum

Een datum waarop een bepaald evenement begint.

  • Einddatum

Een datum waarop een bepaald evenement eindigt.

  • Act

Een vaststaand optreden dat Close-Act kan verzorgen voor een opdrachtgever.

  • Kostuum

Kleding waarin een speler een act kan spelen.

  • Datum

Dag, maand, jaar.

  • Contactpersoon

Persoon van de opdrachtgever waarmee contact kan worden opgenomen over de voor hun verzorgde voorstelling.

  • Adres

De locatie van een bepaalde voorstelling.

  • Soort betaling

De manier waarop betaald wordt.

  • Soort optreden

De gelegenheid waarvoor de voorstelling is (bijv. bruiloft).