Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2013-14/Groep 02/Case

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

Requirements Engineering


 © comments



Voor de onderste drie invulvelden is er een beschrijving te vinden in de syllabus.

Case Name

Digitaal examensysteem voor de Ibn kalkoen middelbare school.

Contactpersonen

Naam Mailadres
Wietse Kuipers wietse@kuiprs.nl
Willem Boumans willemboumans@hotmail.nl

Client Context

Ibn Kalkoen is een middelbare school in de randstad met ongeveer 2300 leerlingen. Ze bieden onderwijs aan van VMBO-T tot en met VWO. De school profileert zich met het aanbieden van een uitgebreid informaticavak. Vorig jaar is er bij examens gefraudeerd, waarbij leerlingen toetsen voor andere mensen maakten en dat mensen bij schrijfopdrachten plagiaat pleegden. Dit heeft de school veel tijd gekost en onschuldige leerlingen zijn hier de dupe van geworden. Hierop heeft het bestuur besloten om een digitaal systeem voor examens te maken.

Business Case

Huidige situatie
De huidige situatie is zoals iedereen het in het klassieke geval kent. De studenten maken alle toetsen op het papier leveren deze in bij de leraren.

De leraren nemen deze toetsen mee naar huis in hun tas of klapper. Thuis kijken de leraren de toetsen na en nemen ze daarna weer mee naar school om ze terug te geven aan de studenten.


Probleem
Het probleem is dat onze leraren soms een beetje verstrooid zijn en vaak toetsen en uitwerkingen verliezen en kwijtraken. Vaak komt dit door het onnodig gesleep met toetsen ( van school naar huis terug naar school ). Dit probleem wordt opgelost door digitaliseren.

Een tweede probleem is dat onze studenten graag misbruik maken van alle mogelijkheden om te frauderen op hun toetsen.

Daarnaast hebben leerlingen soms ook onduidelijke handschriften wat tot gis werk van de leraren lijd. Hierdoor worden soms dingen fout gerekend die goed zijn en vice versa.


Eisen
Leerlingen mogen niet spieken op internet.

Leerlingen moeten zich identificeren tegenover het systeem om fraude te voorkomen.

Leraren moeten zich identificeren tegenover het systeem om alleen hun vakken te kunnen beheren.

Leraren moeten nieuwe toetsen kunnen toevoegen en kunnen bewerken.

Leraren moeten via de software de toetsen kunnen nakijken en de cijfers opslaan.

Er moeten log bestanden worden aangemaakt.

Het systeem moet rekening houden met tijdsduur voor toetsen (al dan niet met extra tijd).

Op het moment van toetsing (en ook alleen dan) moet de toets beschikbaar zijn voor leerlingen.


Wensen
Leerlingen & ouders/ verzorgers de behaalde cijfers kunnen bekijken op het systeem.

Leraren thuis toetsen kunnen nakijken.

Nagekeken toetsen kunnen worden uitgeprint of online beschikbaar worden gemaakt voor leerlingen.

Background

Ibn Kalkoen heeft een controversiële geschiedenis op het gebied van examenfraude. Leraren die leerlingen voortrekken, afkijken, toetsen maken voor andere mensen en misbruik maken van de personen die examenregelingen moeten bewaken. Alle toetsen worden op papier afgenomen, ook brieven en programmeertoetsen. Om beveiligingsreden hebben alle studenten al een schoolpas met een chip waarop hun identiteit staat. Verder heeft de onderwijsinspectie al eens gedreigd om de school te sluiten, wat zeer jammer zou zijn. Het onderwijs is van een bovengemiddeld niveau, maar de perikelen rond examens en toetsen op papier zouden onze school fataal kunnen worden. Dit moet echt veranderd worden!


De directie heeft een aantal vertegenwoordigers aangesteld, namelijk: de systeembeheerder, de directeur, een docent wiskunde, de voorzitter van de leerlingenraad en een decaan.


Prima Business Case. Jullie hebben een goed verschil gemaakt tussen eisen en wensen. Wel is jullie Background aan de korte kant, dit hoeft echter geen groot probleem te zijn voor de Requirements Engineers, aangezien het een vrij bekend domein is.
Daniël van Loon
Property "Comment for" (as page type) with input value "User:" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.
Remove this comment when resolved!