Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2009-10/Groep 05

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

 






Groep 05 - Examenportal



Werkstuk Requirements Engineering


Bas Vossen, Beau Verdiesen, Tim Baltissen, Ben Siebert, Stefan Joosten



Onderwijsinstituut voor Informatica en Informatiekunde

Radboud Universiteit Nijmegen







version 18 februari 2022



Page Break




Introduction

Er blijken veel problemen te zijn omtrent het inschrijven van studenten, goedkeuren van vakken, bijhouden van de voortgang van de studie en al wat daar omhee hangt. Het is duidelijk geworden dat er een hoop papieren rompslomp en een aantal verschillende instanties aan te pas komt om deze zaken voor elkaar te krijgen. Om deze problemen aan te pakken is er gekozen voor de implementatie van een informatiesysteem. Het is onze taak om de vereisten van dit systeem (de 'requirements') op te stellen op een manier dat iedereen dit document kan lezen én begrijpen. Deze vereisten bestaan uit dingen die het systeem moet 'kunnen'. Het resultaat hiervan en onze verdere analyse daarover kunt u vinden in dit document.

Problem statement

Het probleem op dit moment is dat heel veel handeling die herhaaldelijk gedaan moeten worden handmatig gedaan moeten worden. Ook zijn deze handelingen vaak onoverzichtelijk, dit zorgt ervoor dat het vaak niet duidelijk is hoe alles precies zit en er moet dan veel opgezocht worden. Zo moeten exameneisen e.d. handmatig nagekeken worden terwijl dit geautomatiseerd zou kunnen en kost het opzoeken hiervan veel tijd. Verschillende partijen werken langs elkaar heen in plaats van dat ze met elkaar samen werken, en weten zo niet van elkaar wat ze aan het doen zijn. Het is vaak onduidelijk of studenten voor bepaalde vakken vrijstelling kunnen krijgen en erg lastig om aangevraagde vrijstellingen te controleren en door te voeren. Als het systeem niet wordt doorgevoerd zal de situatie niet verbeteren, en zullen de eerder genoemde problemen blijven. Sterker nog, er is dan alleen maar kans dat de situatie verslechterd (als er nieuwe regels of iets dergelijks komen bijvoorbeeld).

Case analysis

Stakeholder analysis

De volgende stakeholders zijn ons bekend:

  • Studenten
    • Studenten volgen vakken(pakketten), en moeten voldoen aan eisen van de propedeuse-, bachelor- en/of master-fasen
  • Docenten
    • Docenten zijn gebonden aan de regels uit het OER.
  • Medewerkers van het Onderwijsbureau
    • Stellen vakkenpakketten samen en controleren, in samenwerking met de Examencommissie, onder andere de studielast.
  • Examencommissieleden
    • Nemen besluiten over examens, controleren en besluiten aan de hand van gestelde regels bij die examens.
  • Medewerkers Facultaire Studentenadministratie
    • Administratieve werkzaamheden binnen de faculteit.
  • Studieadviseurs
    • Houden zich op de hoogte van eisen en regels om vakken(pakketten) en adviseren onder andere de Studenten bij het maken van keuzen.
  • Medewerkers Centrale Studentenadministratie
    • Medewerkers van de CSA voeren administratieve taken uit die buiten het gebied van de FSA vallen.

Mission and vision statement

  • Mission: Het goedkeuren/inzien van studiepaketten en cijfers (en wat daarmee samenhangt) zal vloeiender verlopen en de doorlooptijd van deze processen zal aanzienlijk verkort zijn.
  • Vision: Het project zal een informatiesysteem opleveren dat het goedkeuren/inzien van studiepaketten en cijfers (en wat daarmee samenhangt) deels kan automatiseren en in staat is de in de Requirements gestelde doelen te realiseren.
  • Value: Het intact houden van de privacy van de actoren Let op: Dit is slechts een poging tot een Value.

Statement of work

Bevat taken (deadline), hoofdverantwoordelijke(n) en de status. Hoofdverantwoordelijke staat voor: deze persoon draagt het bijbehorende hoedje en houdt die taak voornamelijk in de gaten. Maar we zijn allen verantwoordelijk voor het totale product. Zie "wie" dan ook als een vorm van specialisatie en niet dat alleen die persoon er voor verantwoordelijk is.

Zodra een taak compleet is wordt hier een notitie achtergelaten of zet de persoon zelf een kruisje om in een vinkje (vergeet daarbij niet ook de Filled en Focussed iteraties mee te nemen indien van toepassing).


Legenda

Vinkje.gif : Voldaan

Kruisje.gif : Niet voldaan

Busy.gif : Gestart / Wordt momenteel aan gewerkt, bijvoorbeeld te gebruiken om te laten zien dat men daar nu aan zit te werken binnen deze Wiki. Of om aan te geven dat de taak vulling bevat, maar waarschijnlijk nog niet voldoet aan de eisen van de iteratie.

Deliverable Wie Facade iteratie Status Filled iteratie (3-12-2009) Status Focused iteratie (7-1-2010) Status
Introduction Ben Voorlopige versie Vinkje.gif Voorlopige versie Vinkje.gif Compleet Vinkje.gif
Problem statement Tim Zo goed mogelijk Vinkje.gif Zo goed mogelijk Vinkje.gif Compleet Vinkje.gif
Stakeholder analysis Stefan Zo goed mogelijk Vinkje.gif Zo goed mogelijk Vinkje.gif Compleet Vinkje.gif
Mission-vision-values Beau Compleet Vinkje.gif Compleet Vinkje.gif Compleet Vinkje.gif
Statement of work Stefan Compleet, en up-to-date Vinkje.gif Compleet, en up-to-date Vinkje.gif Compleet, en up-to-date Vinkje.gif
Risk analysis Bas Compleet, en up-to-date Vinkje.gif Compleet, en up-to-date Vinkje.gif Compleet, en up-to-date Vinkje.gif
Use case survery Ben, allen Zo goed mogelijk Vinkje.gif Bijna Compleet Vinkje.gif Compleet Vinkje.gif
Use case diagram(s) Allen (?) Zo goed mogelijk Vinkje.gif Bijna Compleet Vinkje.gif Compleet Vinkje.gif
Integrated UC diagram Allen (?) Compleet (of voorlopig) Vinkje.gif Compleet Vinkje.gif Compleet Vinkje.gif
Use cases Allen Nog niet! Kruisje.gif Filled level Vinkje.gif Compleet Vinkje.gif
Scenarios Allen Nog niet! Kruisje.gif Meerdere per UC Vinkje.gif Compleet Vinkje.gif
Domain models Ben Nog niet! Kruisje.gif Gedeeltelijk compleet Vinkje.gif Compleet Vinkje.gif
Integrated domain model Ben Nog niet! Kruisje.gif Gedeeltelijk compleet Vinkje.gif Compleet Vinkje.gif
Business rules catalogue Allen Nog niet! Kruisje.gif Gedeeltelijk compleet Vinkje.gif Compleet Vinkje.gif
Non-functional requirements Allen Notities Vinkje.gif Gedeeltelijk compleet Vinkje.gif Compleet Vinkje.gif
Terminological definitions Allen Notities Vinkje.gif Gedeeltelijk compleet Vinkje.gif Compleet Vinkje.gif
Executive sponsor viewpoint Beau Compleet (geïntegreerd in M-V-V!) Vinkje.gif Compleet (geïntegreerd in M-V-V!) Vinkje.gif Compleet (geïntegreerd in M-V-V!) Vinkje.gif
Use case tests - Notities Vinkje.gif Zo goed mogelijk Vinkje.gif Compleet Kruisje.gif
Business process definitions - Indien relevant Kruisje.gif Indien relevant Kruisje.gif Indien relevant Kruisje.gif
GUI metaphors / storyboards - Indien relevant Kruisje.gif Indien relevant Kruisje.gif Indien relevant Kruisje.gif

Risk analysis

# Category Risk Solution needed by Status Days lost Expectancy factor Risk factor
01 Planning Eén of meerdere groepsleden houdt zich niet aan de planning Unresolved 7 20% 1,4
02 Technisch Het crashen van de wiki Unresolved 20 10% 4
03 Onderhoud Het verliezen van aantekeningen en dergelijke documenten Resolved 25 20% 5
04 Inhoud Onduidelijkheden over de eisen van het systeem Unresolved 10 30% 3
05 Planning Achterstand oplopen door andere verplichtingen (tentamens e.d.) Resolved 7 30% 2,1

Commentaar van Bas Vossen: In het boek wordt niet heel erg uitgebreid uitgelegd wat de verschillende onderdelen van de Risk Analysis moeten bevatten. Als ik het goed begrijp moet bij 'solution needed by' een datum komen te staan, waarschijnlijk dan de datum dat de oplossing paraat moet zijn. Dit vind ik bij het huidige project een beetje moeilijk inschatten... Zo vond ik 'status' ook een beetje onduidelijk, ik ben van 'resolved' uitgegaan als we wel een oplossing weten te bedenken voor het probleem, en 'unresolved' als dit niet zo is... Verder is 'days lost' en 'expectancy factor' vooral 'natte-vinger-werk'.

Requirements

Use cases

Use case survey

# Name Description Initiating actor
01 Aanvragen Examen, Vrijstelling Student vraagt een examen of een vrijstelling (incl motivatie) aan voor een vak Student
02 Beheren Vakken Student kiest curriculum, eventuele keuzevakken of masterthema uit. Het onderwijsbureau/FSA stelt de curricula samen en eventuele veelgekozen suggesties voor keuzevakken op Student, Onderwijsbureau/FSA
03 Cijferadministratie Bekijken, wijzigen, toekennen van (behaalde) cijfers van/voor vakken Student, Docent, Studentenadviseur, FSA
04 Goedkeuren Examen, Keuzevak, Thema Goed-/Afkeuren van door student gekozen examens, keuzevakken en/of thema's door de examencommissie Examencommissie
05 Goedkeuren Vrijstelling Docent keurt een aangevraagd vrijstelling door een student goed of af aan de hand van de gegeven motivatie Docent
06 Vaststellen Bijzonderheden Bevoegde medewerker FSA of studentenadviseur controleert aangegeven bijzonderheid door student en kent deze toe of niet FSA, Studentenadviseur
07 Afspraken Student* Maken en bijhouden afspraken en besprekingen met student, docent of adviseur. Student, Docent, Studentenadviseur
08 Business Rules instellen De actor kan businessrules instellen die gebruikt worden ter eventuele automatische goedkeuring van examens, keuzevakken, minoren en thema's Examencommissie

"* = Inspiratie Groep 3 :-)

Onderstaande Use Cases zijn verouderd. Worden zo snel mogelijk bijgewerkt naar huidige tabel.

Integrated use case diagram

UseCaseDiagram1.jpg

Individual use cases

Use Case: 'Naam van de Use Case'
Use case diagram
Description
Source
Version
Basic course of events
Alternate paths
Preconditions
Postconditions
Related business rules

Aanvragen Examen, Vrijstelling

Use Case: 1. Aanvragen Examen, Vrijstelling
Use case diagram
Description Actor vraagt een examen of een vrijstelling (incl motivatie) aan voor een cursus.
Source Stakeholder
Version 7 jan 2010
Basic course of events

Vrijstelling aanvragen


  • 1. Actor kiest 'Overzicht Vakken'.
  • 2. Systeem laat de vakken zien waar de Actor voor is ingeschreven.
  • 3. Actor kiest het vak waarvoor hij/zij vrijstelling wilt aanvragen.
  • 4. Systeem toont details van het uitgekozen vak.
  • 5. Actor kiest voor "Aanvragen Vrijstelling".
  • 6. Systeem toont een invulveld, waar de Actor motivatie moet invullen.
  • 7. Actor vult motivatie voor vrijstelling in en bevestigt deze
  • 8. Systeem geeft kennisgeving van ontvangen aanvraag voor vrijstelling
Alternate paths

Examen aanvragen


  • 1. Actor kiest 'Aanvragen Examen'.
  • 2. Systeem laat een overzicht zien van door de Actor kiesbare examens.
  • 3. Actor kiest het gewenste examen (master, bachelor, ...) en geeft motivatie in.
  • 4. Systeem laat informatie zien over de Actor (naw gegevens en aangevraagde examen (+mogelijke eisen?) en vraagt om bevestiging van de juistheid.
  • 5. Actor keurt de gegevens goed. (of keurt af en gaat terug naar 4)
  • 8. Systeem geeft kennisgeving van ontvangen aanvraag voor examen.
Preconditions
Postconditions
  • 1. De aanvraag is ingevuld voor het betreffende vak.
Related business rules
  • 2. Actor die een examen aanvraagt moet een Actor zijn.

Beheren Vakken

Use Case: 2. Beheren Vakken
Use case diagram
Description Actor kiest curriculum, eventuele keuzevakken of masterthema uit. Of de actor stelt de curricula samen en eventuele veelgekozen suggesties voor keuzevakken op
Source Stakeholders
Version 7 jan 2010
Basic course of events

Kiezen Curriculum


  • 1. Actor kiest 'Curriculum'.
  • 2. Systeem laat de beschikbare curricula zien.
  • 3. Actor kiest gewenste Curriculum (bv. Informatiekunde) en startjaar (bv 2009).
  • 4. Systeem toont lijst met vakken gekoppeld aan curriculum voor huidige jaar, afhankelijk van startjaar, en vraagt of student ingeschreven wilt worden voor het complete curriculum.
  • 5. Actor bevestigt.
  • 6. Systeem slaat gekozen curriculum en inschrijvingen vakken op, toont bevestiging van succes.
Alternate paths

Kiezen Vak


  • 1. Actor kiest 'Overzicht Vakken'.
  • 2. Systeem laat de vakken zien waar de student voor is ingeschreven.
  • 3. Actor kiest 'Inschrijven Vak'
  • 4. Systeem toont beschikbare vakken.
  • 5. Actor kiest gewenste vak(ken) uit en bevestigt.
  • 6. Systeem schrijft student in voor gekozen vakken en toont Overzicht Vakken.

Kiezen Thema


  • 1. Actor kiest 'Overzicht Vakken'.
  • 2. Systeem laat de vakken zien waar de student voor is ingeschreven.
  • 3. Actor kiest 'Masterthema bepalen'.
  • 4. Systeem toont lijst met beschikbare Masterthema's.
  • 5. Actor kiest gewenste Thema
  • 6. Systeem toont lijst met gekoppelde vakken aan gekozen Thema en vraagt of student ingeschreven wilt worden voor het complete Thema.
  • 7. Actor bevestigt.
  • 8. Systeem slaat gekozen Thema en inschrijvingen vakken op, toont bevestiging van succes.

Toevoegen Vak


  • 1. Actor kiest 'Overzicht Vakken'.
  • 2. Systeem laat de lijst met vakken zien.
  • 3. Actor kiest 'Toevoegen Nieuw Vak'.
  • 4. Systeem toont invulvelden voor vakinformatie en koppelingen aan curricula/thema's.
  • 5. Actor vult benodigde velden en koppelingen in, bevestigt
  • 6. Systeem toont samenvatting en vraagt om controle.
  • 7. Actor bevestigt.
  • 8. Systeem slaat nieuwe vak op, toont bevestiging van succes.
Preconditions
  • 1. Studierichting student is bekend
  • 2. Vak koppelingen voor Curricula/Thema zijn aanwezig
Postconditions
  • 1. Bewerking is uitgevoerd, zichtbaar in 'Overzicht Vakken' en bevestiging is verstuurt (bv. email).
Related business rules
  • 4. Een student mag alleen een keuzevak kiezen waar deze voor in aanmerking komt.
  • 5. Een student mag alleen een Minorpakket kiezen waar deze voor in aanmerking komt.
  • 6. Een student mag alleen een Masterthema kiezen waar deze voor in aanmerking komt.

Cijferadministratie

Use Case: 3. Cijferadministratie
Use case diagram
Description Invoeren, controleren, invoeren of wijzigen van behaalde punten van een student
Source Student, Docent, Studieadvisuer, FSA
Version 8 jan 2010
Basic course of events

Studievooruitgang controleren


  • 1. Studieadviseur kiest 'Overzicht Studenten'.
  • 2. Systeem geeft een overzicht van studenten.
  • 3. Studieadviseur kiest een student waarvan de actor de studievoortgang wenst te controleren.
  • 4. Systeem geeft een overzicht van informatie over de student(e), waaronder de gevolgde cursussen, behaalde resultaten en studiepunten.
Alternate paths

Tentamenuitslag invoeren


  • 1. Docent/FSA kiest 'Tentamenuitslag invoeren'.
  • 2. Systeem geeft een overzicht van tentamens waar de actor bevoegdheden bij heeft.
  • 3. Docent/FSA kiest een vak.
  • 4. Systeem geeft een overzicht van tentamendeelnemers.
  • 5. Docent/FSA kiest een tentamendeelnemer.
  • 6. Docent/FSA voegt uitslag toe en bevestigt.
  • 7. Systeem slaat uitslag op.

Cijfer wijzigen


  • 1. FSA kiest 'Overzicht Studenten'.
  • 2. Systeem geeft een overzicht van studenten waar de actor bevoegdheden bij heeft.
  • 3. Docent/FSA kiest de gewenste student.
  • 4. Systeem geeft een overzicht van de student, incl lijst met vakken.
  • 5. FSA kiest het te wijzigen vak uit en klikt "Wijzigen resultaat"
  • 6. Systeem toont invoerveld voor het te wijzigen resultaat
  • 7. FSA voert het resultaat in en bevestigt.
  • 8. Systeem slaat uitslag op.
Preconditions
  • 1. Docent kan alleen op zijn/haar eigen account bij zijn eigen vakken iets toevoegen.
  • 2. De te controleren student(e) heeft zich ingeschreven voor minstens één of meerdere cursussen.
  • 3. Student kan alleen zijn eigen cijfers bekijken
Postconditions
  • 1. Tentamen uitslag toegevoegd.
  • 2. Datum van "Studievoortgang gecontroleerd op" gewijzigd naar datum van dat moment.
  • 3. Indien studievoortgang onvoldoende: Student ontvangt bericht contact op te nemen met studieadviseur.
Related business rules
  • 8. Een docent mag alleen een tentamen uitslag toevoegen bij vakken en studenten waarin en waaraan hij zelf lesgeeft.
  • 17. Cursusresultaat van 6 of hoger telt als voldoende en geeft recht op studiepunten.

Goedkeuren Aanvragen Examen, Keuzevak, Thema

Use Case: 4. Goedkeuren Aanvragen Examen, Keuzevak, Thema
Use case diagram
Description De examencommissie keurt een aangevraagd examen, keuzevak of thema goed of af.
Source Examencommissie
Version 7 jan 2010
Basic course of events

Aangevraagd examen keuren.


  • 1. Actor kiest 'Aangevraagde examens'.
  • 2. Systeem geeft een overzicht van alle examenaanvragen
  • 3. Actor kiest een examenaanvraag.
  • 4. Systeem een overzicht van informatie over dit aangevraagde examen.
  • 5. Actor wijst het examen toe of af.
  • 6. Systeem vraag om bevestiging
  • 7. Actor bevestigd de keuze.
Alternate paths

Keuzevak keuren


  • 1. Actor kiest 'Aangevraagde keuzevakken'.
  • 2. Systeem geeft een overzicht van keuzevak-aanvragen
  • 3. Actor kiest een aanvraag.
  • 4. Systeem geeft een overzicht van informatie over dit keuzevak
  • 5. Actor wijst het keuzevak toe of af.
  • 6. Systeem vraagt om bevestiging
  • 7. Actor bevestigd de keuze.

Thema keuren


  • 1. Actor kiest 'Aangevraagde thema's'.
  • 2. Systeem geeft een overzicht van aangevraagde thema's
  • 3. Actor kiest een thema-aanvraag.
  • 4. Systeem geeft een overzicht van informatie over het aangevraagde thema.
  • 5. Actor wijst thema toe of af.
  • 6. Systeem vraagt om bevestiging
  • 7. Actor bevestigt de keuze.
Preconditions
  • 1. Er zijn daadwerkelijk één of meerdere examens aangevraagd.
  • 2. Er zijn daadwerkelijk één of meerdere keuzevakken aangevraagd.
  • 3. Er zijn daadwerkelijk één of meerdere thema's aangevraagd.
Postconditions
  • 1. Aangevraagde examen is goedgekeurd of afgekeurd.
  • 2. Aangevraagd keuzevak is goedgekeurd of afgekeurd.
  • 3. Aangevraagd minor is goedgekeurd of afgekeurd.
Related business rules
  • 9. De examencommissie mag een examen alleen goedkeuren als de student hiervoor in aanmerking komt.
  • 11. De examencommissie mag een keuzevak alleen goedkeuren als de student hiervoor in aanmerking komt.
  • 13. De examencommissie mag een thema alleen goedkeuren als het een samenhangend geheel van vakken bevat

Goedkeuren Vrijstelling

Use Case: 5. Goedkeuren Vrijstelling
Use case diagram
Description Een docent keurt een aangevraagde vrijstelling goed of af.
Source Docent
Version 7 jan 2010
Basic course of events
  • 1. Actor klikt op 'Aangevraagde vrijstellingen'.
  • 2. Systeem geeft een overzicht van vrijstellingsaanvragen voor cursussen van de actor
  • 3. Actor klikt op de gewenste aangevraagde vrijstelling.
  • 4. Systeem geeft overzicht van informatie over deze vrijstellingsaanvraag.
  • 5. Actor wijst de vrijstelling toe of af.
  • 6. Systeem vraagt om bevestiging
  • 7. Actor bevestigt de keuze.
Alternate paths
Preconditions
  • 1. Er zijn daadwerkelijk één of meerdere vrijstellingen aangevraagd.
Postconditions
  • 1. Aangevraagde vrijstelling is goedgekeurd of afgekeurd.
Related business rules
  • 10. Een docent mag een vrijstelling alleen goedkeuren als de student hiervoor in aanmerking komt

Vaststellen Bijzonderheden

Use Case: 6. Vaststellen Bijzonderheden
Use case diagram
Description Actor controleert aangegeven bijzonderheid door student en kent deze toe of niet.
Source Studieadviseur, FSA
Version 7 jan 2010
Basic course of events
  • 1. Actor kiest 'Ingediende bijzonderheden'.
  • 2. Systeem geeft een overzicht van ingediende bijzonderheden.
  • 3. Actor kiest een ingediende bijzonderheid.
  • 4. Systeem geeft overzicht van informatie over de bijzonderheid.
  • 5. Actor wijst bijzondeheid toe of af.
  • 6. Systeem vraagt om bevestiging.
  • 7. Actor bevestigt de keuze.
Alternate paths

Bijzonderheid aangeven


  • 1. Actor kiest 'Bijzonderheid aangeven'.
  • 2. Systeem geeft de mogelijkheid de actor zijn bijzonderheid aan te geven en te 'bewijzen'.
  • 3. Actor geeft zijn bijzonderheden aan met eventuele 'bewijzen'.
  • 4. Systeem vraagt om bevestiging.
  • 5. Actor bevestigt.
Preconditions
  • 1. Er zijn daadwerkelijk één of meerdere bijzonderheden ingediend.
Postconditions
  • 1. Ingediende bijzonderheid is goedgekeurd of afgekeurd.
Related business rules
  • 14. De examencommissie mag bijzonderheden alleen goedkeuren indien daar gegronde reden voor is.

Afspraken Student

Use Case: 7. Afspraken Student
Use case diagram
Description Maken en bijhouden afspraken en besprekingen met student, docent of adviseur.
Source Student, Studieadviseur, Docent
Version 7 jan 2010
Basic course of events

Afspraken Student


  • 1. Student kiest 'Afspraak maken'.
  • 2. Systeem laat lijst met docenten en adviseurs zien.
  • 3. Student kiest gewenste docent of adviseur.
  • 4. Systeem laat zien wanneer de docent of adviseur beschikbaar is.
  • 5. Student kiest gewenste beschikbare tijd.
  • 6. Student klikt op 'Afspraak bevestigen'
Alternate paths

Afspraken Student Bewerken


  • 1. Student kiest 'Afspraak bewerken'.
  • 2. Systeem laat een overzicht zien van welke afspraken open staan.
  • 3. Student kiest gewenste afspraak.
  • 4. Systeem laat informatie zien over de gewenste afspraak.
  • 5. Student past de afspraak naar wensen aan.
  • 8. Student klikt op 'bewerking bevestigen'
Preconditions
Postconditions
  • 1. Zowel de Student als Docent of Adviseur zaijn op de hoogte van de afspraak.
Related business rules

Business Rules instellen

Business Rules instellen is een usecase die we niet nader uitwerken omdat deze een niveau lager is dan het niveau van de te bouwen applicatie. Het idee was om de eindgebruiker (Examencommissie in dit geval) business rules te laten instellen zodat ze zelf het systeem kunnen wijzigen.

Use Case: 8. Business Rules instellen
Use case diagram
Description De actor kan businessrules instellen die gebruikt worden ter eventuele automatische goedkeuring van examens, keuzevakken, minoren en thema's
Source Stakeholders
Version 1.0
Basic course of events

1. Actor logt in in het systeem.
2. Actor klikt op 'Regelset'.
3. Actor klikt op de te wijzigen regel.
4. Actor voert nieuwe waarde voor de betreffende regel in.
5. Actor klikt op 'Pas regel toe'.
6. Actor bevestigt de keuze.

Alternate paths

Alternate path 1
4/5. Actor klikt op 'Annuleren'.
6. Actor bevestigt de keuze.

Alternate path 2
TODO: nieuwe regel toevoegen ?

Preconditions  ??
Postconditions Business rules bijgewerkt met ingevoerde regel.
Related business rules  ??

Scenarios

Individual scenarios

Aanvragen Examen, Vrijstelling

Aanvragen examen

  • 1. Bau Vervossen, student informatiekunde, logt in op het systeem.
  • 2. Bau kiest de optie 'Aanvragen Examen'.
  • 3. Bau kiest selecteert de optie 'Examen informatiekunde propedeuse'.
  • 4. Bau bevestigt.
  • 5. Bau krijgt enkele weken later bevestiging en is dolgelukkig!

Aanvragen vrijstelling

  • 1. Henk, Student Informatica, log in op het systeem.
  • 2. Henk kiest 'Overzicht Vakken'.
  • 3. Henk selecteert de cursus 'Beweren en Bewijzen'.
  • 4. Henk kiest voor de optie 'Aanvragen vrijstelling'.
  • 5. Henk motiveert dat hij door zijn werkervaring heel sterk is in het bewijzen van logische formules.
  • 6. Henk bevestigd.
  • 7. Henk is, enkele dagen later teleurgesteld omdat hij geen vrijstelling heeft gekregen

Beheren Vakken

Kiezen Keuzevak

  • 1. Jeroen, student informatica, logt in op het systeem.
  • 2. Jeroen kiest de optie 'Beheren vakken'
  • 3. Jeroen kiest de optie 'Kiezen keuzevak'
  • 3. Jeroen kiest de optie 'Introductie Keltische Talen'
  • 4. Jeroen bevestigt.
  • 5. Volgende dag krijgt Jeroen toestemming.

Kiezen Masterthema

  • 1. Jan, student informatiekunde, logt in op het systeem.
  • 2. Jan kiest de optie 'Beheren vakken'.
  • 3. Jan kiest de optie 'Kiezen Masterthema'.
  • 4. Jan kiest de optie 'Master Informatiekunde'
  • 5. Jan bevestigt.
  • 6. Enkele dagen later krijgt Jan te horen dat hij geen toestemming heeft wegen deficiënties.

Cijferadministratie

Invoeren tentamenuitslag

  • 1. 'Flipke Flipmans', een docent, logt in in het systeem.
  • 2. Flipke klikt op 'Mijn Account'.
  • 3. Flipke klikt op 'Mijn Vakken'.
  • 4. Flipke klikt op desbetreffende vak.
  • 5. Flipke klikt op de deelnemer bij wie het resultaat hoort.
  • 6. Flipke voegt de informatie over het resultaat in.
  • 7. Flipke klikt op 'Opslaan'.

Controleren Studievoortgang

  • 1. Klaas van Wanten, een studieadviseur, logt in in het systeem.
  • 2. Klaas klikt op 'Overzicht Studenten'.
  • 3. Klaas klikt op de te controleren student.
  • 4. Klaas krijgt een overzicht te zien met informatie van de student etc.
  • 5. Klaas klikt op 'Voldoende'
  • 6. Klaas bevestigt zijn keuze.

Goedkeuren Aanvragen Examen, Keuzevak, Thema

Goedkeuren examen

  • 1. Jan Manders, een lid van de examencommissie, logt in in het systeem.
  • 2. Hij klikt op 'Aangevraagde examens'.
  • 3. Hij klikt op een gewenst examen.
  • 4. Hij krijgt een overzicht te zien met informatie over wie het examen heeft aangevraagd etc.
  • 5. Hij klikt op 'Goedkeuren'
  • 6. Hij bevestigt zijn keuze.

Goedkeuren keuzevak

  • 1. Jan Manders, een lid van de examencommissie, logt in in het systeem.
  • 2. Jan klikt op 'Aangevraagde keuzevakken'.
  • 3. Jan klikt op een gewenst keuzevak.
  • 4. Jan krijgt een overzicht te zien met informatie over wie het keuzevak heeft aangevraagd etc.
  • 5. Jan klikt op 'Goedkeuren'
  • 6. Jan bevestigt zijn keuze.

Goedkeuren thema

  • 1. Berry van den Bepper, een lid van de examencommissie, logt in in het systeem.
  • 2. Berry klikt op 'Aangevraagde thema's'.
  • 3. Berry klikt op het gewenste aangevraagde thema.
  • 4. Berry krijgt een overzicht te zien met informatie over wie het thema heeft aangevraagd etc.
  • 5. Berry klikt op 'Goedkeuren'
  • 6. Berry bevestigt zijn keuze.

Goedkeuren Vrijstelling

Scenario 1

  • 1. Piet Nelissen, een docent, logt in in het systeem.
  • 2. Piet klikt op 'Aangevraagde vrijstellingen'.
  • 3. Piet klikt op een gewenste vrijstelling.
  • 4. Piet krijgt een overzicht te zien met informatie over wie de vrijstelling heeft aangevraagd etc.
  • 5. Piet klikt op 'Goedkeuren'
  • 6. Piet bevestigt zijn keuze.

Scenario 2

  • 1. Piet Nelissen, een docent, logt in in het systeem.
  • 2. Piet klikt op 'Aangevraagde vrijstellingen'.
  • 3. Piet klikt op een gewenste vrijstelling.
  • 4. Piet krijgt een overzicht te zien met informatie over wie de vrijstelling heeft aangevraagd etc.
  • 5. Piet klikt op 'Afkeuren'
  • 6. Piet bevestigt zijn keuze.

Vaststellen Bijzonderheden

Scenario 1

  • 1. Klaas van Wanten, een studieadviseur, logt in in het systeem.
  • 2. Klaas klikt op 'Ingediende Bijzonderheden'.
  • 3. Klaas klikt op de gewenste ingediende bijzonderheid.
  • 4. Klaas krijgt een overzicht te zien met informatie over de bijzonderheid etc.
  • 5. Klaas klikt op 'Goedkeuren'
  • 6. Klaas bevestigt zijn keuze.

Scenario 2

  • 1. Klaas van Wanten, een studieadviseur, logt in in het systeem.
  • 2. Klaas klikt op 'Ingediende Bijzonderheden'.
  • 3. Klaas klikt op de gewenste ingediende bijzonderheid.
  • 4. Klaas krijgt een overzicht te zien met informatie over de bijzonderheid etc.
  • 5. Klaas klikt op 'Afkeuren'
  • 6. Klaas bevestigt zijn keuze.

Afspraken Student

Scenario 1

  • 1. Een student genaamd Peter kiest 'Afspraak maken'
  • 2. Peter krijgt een lijst van docenten en adviseurs te zien.
  • 3. Peter kiest voro de Docent 'Stijn Hoppenbrouwers'
  • 4. Peter ziet dat de Docent beschikbaar is op 12-01-10
  • 5. Peter kiest deze datum.
  • 6. Peter bevestigd de afspraak

Scenario 2

  • 1. Een student genaamd Peter kiest voor 'Afspraak bewerken'
  • 2. Peter krijgt een overzicht van al zijn afspraken te zien
  • 3. Peter klikt op de afspraak met Stijn Hoppenbrouwers van 12-01-10
  • 4. Peter krijgt meer informatie over de afspraak te zien
  • 5. Peter veranderd de datum naar 14-01-10
  • 6. Peter bevestigd de bewerking

Business Rules instellen

Scenario 1

  • 1. Berry van den Bepper, een lid van de examencommissie, logt in in het systeem.
  • 2. Berry klikt op 'Regelset'.
  • 3. Berry klikt op de te wijzigen regel.
  • 4. Berry voert nieuwe waarde voor de betreffende regel in.
  • 5. Berry klikt op 'Pas regel toe'.
  • 6. Berry bevestigt de keuze.

Scenario 2

  • 1. Berry van den Bepper, een lid van de examencommissie, logt in in het systeem.
  • 2. Berry klikt op 'Regelset'.
  • 3. Berry klikt op de te wijzigen regel.
  • 4. Berry voert nieuwe waarde voor de betreffende regel in. [Kan geskipt worden in dit scenario]
  • 5. Berry klikt op 'Annuleren'.
  • 6. Berry bevestigt de keuze.

Integrated Domainmodel

Domeinmodel.gif

Bij deze versie is vooral aandacht besteed aan de controleerbaarheid van Business Rules en de mogelijkheid voor het uitvoeren van usecases (data opslag). Triviale feiten zoals NAW gegevens zijn hier achterwegen gelaten.

De constraints die over meer dan twee feittypen verspreid zijn (2 stuks) dwingen af dat een afspraak door één persoon gemaakt moeten worden, en dat één of meer mensen ontvanger zijn van die afspraak. En een aanvraag is en kan maar één soort verzoek zijn (examen-, thema-, minor- of bijzonderheidsaanvraag).

Propedeuse is hierin ook een curriculum.

Non-functional Requirements

Non-functional Requirements Description
Auditability Het systeem moet binnen een redelijke tijd geladen worden, binnen 3 seconden moet het volledig geladen kunnen worden.
Authentication Het systeem moet alleen toegang geven tot datgene wat de betreffende gebruiker aangaat.
Authorization Het systeem moet een persoon alleen toegang geven tot de data en functies die die persoon aangaan.
Availability Het systeem moet 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar zijn.
Compatibility Het systeem moet op elke computer te benaderen zijn, overal ter wereld. Zodat de student bijvoorbeeld altijd zijn informatie op kan vragen
Data integrity Het systeem moet geen data kwijtraken, zoals tentamenuitslagen en dergelijke. En ook altijd correcte data weergeven.
Security Het systeem moet perfect beveiligd zijn zodat het nooit mogelijk is voor iemand om data, waarop hij geen invloed mag hebben, te veranderen. Te denken aan tentamenuitslagen e.d.
Usability Het systeem moet toegankelijk zijn voor alle studenten en medewerkers die van toepassing zijn op dit systeem, hier zitten mogelijk slechthorenden en slechtzienden tussen.

Addendum

Business Rules Catalogue

Business Rules Catalogue
Nr. Regel definitie Type regel Statisch/Dynamisch Bron
1 Één student mag niet tweemaal hetzelfde curriculum volgen. Structureel feit Statisch OER
2 Actor die een examen aanvraagt moet een student zijn. Structureel feit Statisch OER
3 Actor die een vrijstelling aanvraagt moet een student zijn. Structureel feit Statisch OER
4 Een student mag alleen een keuzevak kiezen waar deze voor in aanmerking komt. Action restricting Statisch OER
5 Een student mag alleen een Minorpakket kiezen waar deze voor in aanmerking komt. Action Restricting Statisch OER
6 Een student mag alleen een Masterthema kiezen waar deze voor in aanmerking komt. Action Restricting Statisch OER
7 Een student mag alleen een bijzonderheid toevoegen als deze ook echt aanwezig is. Action Restricting Statisch OER
8 en docent mag alleen een tentamen uitslag toevoegen bij vakken en studenten waarin en waaraan hij zelf lesgeeft. Action Restricting Statisch OER
9 De examencommissie mag een examen alleen goedkeuren als de student hiervoor in aanmerking komt. Structureel feit Statisch OER
10 Een docent mag een vrijstelling alleen goedkeuren als de student hiervoor in aanmerking komt. Structureel feit Statisch OER
11 De examencommissie mag een keuzevak alleen goedkeuren als de student hiervoor in aanmerking komt. Structureel feit Statisch OER
12 De examencommissie mag een minor alleen goedkeuren als de student hiervoor in aanmerking komt. Structureel feit Statisch OER
13 De examencommissie mag een thema alleen goedkeuren als het een samenhangend geheel van vakken bevat. Structureel feit Statisch OER
14 De examencommissie mag bijzonderheden alleen goedkeuren indien daar gegronde reden voor is. Structureel feit Statisch OER
15 Als een docent een tentamenuitslag invoert moet hij kunnen aangeven hoe hij aan dit punt komt. Action restricting Dynamisch OER
16 Een actor mag alleen de opties gebruiken (en zien) waarvoor hij/zij bevoegd is ze te gebruiken. Structureel feit Statisch OER
17 Cursusresultaat van 6 of hoger, of waar vrijstelling voor staat, telt als voldoende en geeft recht op studiepunten. Structureel feit Dynamisch OER
18 Aan een propedeutisch examen is voldaan als alle cursussen van het eerste jaar van het curriculum een voldoende beoordeling hebben Structureel feit Dynamisch OER

Terminological Definitions

Terminological Definitions
Naam Definitie
Curriculum Het curriculum is het vakkenpakket waaruit een opleiding bestaat.
Examen Een examen een beoordeling of een student aan alles voldaan heeft wat voor dat examen staat.
Vrijstelling Een vrijstelling houdt in dat een student een bepaald vak niet hoeft te volgen, omdat deze inhoudelijk voldoende overeenkomt met een eerder gevolgd vak.
Keuzevak Een keuzevak is een vak die niet standaard binnen het vakkenpakket valt, maar door een student gekozen kan worden als extra vak in zijn/haar vakkenpakket.
Minor Een 'Minor' is een vakkenpakket samengesteld uit een aantal samenhangende vakken en moet goedgekeurd worden door de Examencomissie.
Thema Een thema is een onderwerp waarop verschillende vakken betrekking hebben of overlap mee vertonen.
Cursus Een deel van het vakkenpakket wat studenten kennis geeft over een bepaald onderwerp van de studie. (Ook wel aangeduidt als vak)
Bijzonderheid Een bijzonderheid is iets wat de student kan belemmeren in het normaal volgen van de studie, een geestelijke of lichamelijke aandoening.
Tentamen Een toetsing of er voldoende kennis is behaald voor het afsluiten van een bepaalde cursus.
Studievoortgang Geeft inzicht in alle behaalde cursussen van een bepaalde student.
ECTS European Credit Transfer and Accumulation System, 1 ECTS staat voor 28 uur tijd spenderen aan één bepaalde cursus.
Studiepunten Geeft de waardering van een cursus aan, uitgebeeld in ECTS.