Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2012-13/Groep 02

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

 






Groep 2



Werkstuk Requirements Engineering


Joep de Bilde, Vincent Doppenberg, Joep Kockelkorn, Erik Meijer, Armin Zwilling



Onderwijsinstituut voor Informatica en Informatiekunde

Radboud Universiteit Nijmegen







version 18 februari 2022



Page Break




Introduction

Modehuis Walraven is een dames-, heren- en kinderkledingzaak gevestigd in Wijchen die naast het verkopen ook het bijstellen van kleding als onderscheidende service heeft voor haar klanten. Het is een klein bedrijf met twee eigenaren en vier medewerkers. Het assortiment van de winkel wordt per seizoen aangepast op de actuele mode. Het bedrijf houdt graag persoonlijk contact met hun klanten.

Modehuis Walraven wil vanwege een goedlopende zaak gaan uitbreiden met twee nieuwe filialen (Arnhem, Nijmegen) naar in totaal drie filialen. Elk filiaal wordt bemand door vier medewerkers. Modehuis Walraven wil per filiaal een eerste verkoopmedewerker aanstellen om de verantwoordelijkheid van dát filiaal te dragen als het management afwezig is. Door de uitbreiding overweegt het bedrijf een modern informatiesysteem in gebruik te nemen.

De structuur van dit document is volgens de methode van Kulak & Guiney opgesteld, wat een goed leesbare beschrijving van de requirements van het nieuwe informatiesysteem heeft opgeleverd. De nadruk van deze beschrijving ligt op de interactie tussen de gebruikers en het systeem. Er is beschreven wat de aanleiding voor het systeem is in "Problem Statement", welke belanghebbenden er zijn in "Stakeholder analysis" en wat het systeem uiteindelijk moet gaan doen in "Mission and vision statement". De voortgang van het project is bijgehouden in "Statement of work" en er wordt aandacht besteed aan de risico's van dit project in "Risk analysis". Vervolgens worden de echte requirements beschreven aan de hand van Use Cases. De samenhang tussen de verschillende belanghebbenden en de Use Cases wordt duidelijk weergegeven in het "Integrated use case diagram". Per Use Case is een domeinmodel afgebeeld om de context te verduidelijken. Voor een lezer van dit document zijn de "Scenarios" misschien wel het meest concreet. Er worden concrete voorbeelden gegeven van het verloop van Use Cases. De "Non-functional requirements" beschrijven de meest onderliggende functionaliteit van het systeem, zoals reactietijd en beschikbaarheid.

Problem statement

Vanwege de uitbreiding van één naar drie filialen wil Modehuis Walraven een geautomatiseerd informatiesysteem aanschaffen. Het huidige systeem voldoet niet meer in de toekomstige situatie, omdat het ongeschikt is voor meerdere filialen. Het oude systeem zal niet meer voldoen omdat het overzicht over de inkomsten, uitgaven, bijstelaanvragen en voorraad van de diverse filialen verloren gaat.

Het huidige informatiesysteem is dus inefficiënt en niet geschikt voor de nieuwe situatie, want:

  • Er is geen overzichtelijk voorraadbeheer tussen en binnen filialen;
  • Er is te weinig inzicht in de verkoop;
  • De huidige werkwijze betreffende bijstelaanvragen is niet geschikt voor meerdere filialen;
    • Filialen kunnen elkaars bijstelaanvragen niet inzien;
    • De verantwoordelijkheid van de bijstelaanvragen wordt niet bijgehouden;
    • Contactgegevens van klanten worden bij bijstelaanvragen niet bijgehouden;

Case analysis

Stakeholder analysis

# Stakeholder Type Omschrijving
01 Meneer Walraven Management Meneer Walraven wil overzicht hebben over alle financiële gegevens.
02 Mevrouw Walraven Management Mevrouw Walraven wil inzicht hebben in het assortiment/de voorraad van alle filialen en wil nieuwe artikelen kunnen toevoegen en oude artikelen kunnen verwijderen. Ze wil overzicht van de verantwoordelijkheden van de bijstelaanvragen en inzicht in het bijbehorende telefoonnummer.
03 Alle medewerkers Medewerker Een medewerker wil verkoop van kleding kunnen bijhouden. Daarnaast wil een medewerker voorraad van kleding kunnen controleren in alle filialen. Hij wil bijstelaanvragen kunnen bijhouden, aanpassen, en inzien (en de verantwoordelijkheid kunnen bijhouden).
04 Eerste medewerkers Eerste medewerker Een medewerker die de verantwoordelijkheid over een filiaal draagt als het management afwezig is. Alleen Eerste medewerkers en het Management kunnen een kassatelling invoeren in het systeem.

Mission and vision statement

Mission - What the project will do (close to WHY)

Modehuis Walraven zal gaan uitbreiden naar drie filialen. Met het huidige systeem zal het overzicht in de nieuwe situatie verloren gaan. Het doel van dit project is om een nieuw systeem in te voeren dat het mogelijk maakt om het overzicht te behouden over de drie filialen.

Vision - What the end product will be (close to WHAT)

Het eindproduct zal een informatiesysteem worden dat door de drie filialen van Modehuis Walraven kan worden gebruikt ter ondersteuning van de verkoop, inkoop, het verwerken van bijstelaanvragen en het beheer van voorraad. Hierbij zal het mogelijk zijn om op afstand inzicht te hebben in actuele voorraden, bijstelaanvragen, verkoopcijfers en uitgaven.

Statement of work

Legenda
 Voltooid 
 Mee bezig 
 Niet voltooid 
 N.v.t. 

Deliverable Façade (19-04-2013) Status Filled (24-05-2013) Status Focused (21-06-2013) Status Responsible members
Introduction Voorlopige versie Voltooid Voorlopige versie Voltooid Compleet Voltooid Joep Kockelkorn
Problem statement Zo goed mogelijk Voltooid Zo goed mogelijk Voltooid Compleet Voltooid Joep Kockelkorn, Vincent Doppenberg, Erik Meijer, Joep de Bilde, Armin Zwilling
Stakeholder list/analysis Zo goed mogelijk Voltooid Zo goed mogelijk Voltooid Compleet Voltooid Joep Kockelkorn, Vincent Doppenberg, Erik Meijer, Joep de Bilde
Mission-Vision(-Values) Compleet Voltooid Compleet Voltooid Compleet Voltooid Joep de Bilde
Statement of Work Compleet en up-to-date Voltooid Compleet en up-to-date Voltooid Compleet en up-to-date Voltooid Vincent Doppenberg, Joep Kockelkorn
Risk Analysis Compleet en up-to-date Voltooid Compleet en up-to-date Voltooid Compleet en up-to-date Voltooid Vincent Doppenberg, Joep Kockelkorn
Use Case Survey Zo goed mogelijk Voltooid Bijna compleet Voltooid Compleet Voltooid Vincent Doppenberg, Erik Meijer, Joep de Bilde, Armin Zwilling, Joep Kockelkorn
Integrated UC Diagram Compleet Voltooid Compleet Voltooid Compleet Voltooid Vincent Doppenberg, Erik Meijer
Use Cases Nog niet N.v.t. "Filled" niveau Voltooid Compleet Voltooid Vincent Doppenberg, Erik Meijer, Joep de Bilde, Armin Zwilling, Joep Kockelkorn
Scenarios Nog niet N.v.t. Enkele per UC Voltooid Compleet Voltooid Armin Zwilling, Joep de Bilde, Erik Meijer, Vincent Doppenberg, Joep Kockelkorn
Domain Models Nog niet N.v.t. Deels compleet Voltooid Compleet Voltooid Vincent Doppenberg, Erik Meijer, Joep de Bilde, Joep Kockelkorn
Business rules per UC Nog niet N.v.t. Deels compleet Voltooid Compleet Voltooid Vincent Doppenberg, Erik Meijer, Joep de Bilde, Joep Kockelkorn, Armin Zwilling
Integrated Domain Model Nog niet N.v.t. Eerste schets Voltooid Compleet Voltooid Joep Kockelkorn
Business Rules Catalogue Nog niet N.v.t. Deels compleet Voltooid Compleet Voltooid Erik Meijer, Joep de Bilde, Vincent Doppenberg
Non-functional Requirements Notities Voltooid Deels compleet Voltooid Compleet Voltooid Joep Kockelkorn, Vincent Doppenberg
Terminological Definitions Notities Voltooid Deels compleet Voltooid Compleet Voltooid Vincent Doppenberg

Risicoanalyse

# Categorie Risico Oplossing nodig per Status Dagen verloren Verwachtingsfactor (0-100) Risico factor (1-10)
01 Personeel Een projectlid kan niet werken vanwege omstandigheden. Meteen - 3 25% 5
02 Stakeholder De stakeholder kan niet werken vanwege omstandigheden. Zodra hij beschikbaar is - 9 15% 8
03 Techniek De projectvorderingen gaan verloren vanwege dataverlies. Zo snel als mogelijk - 6 5% 9
04 Personeel Onvoldoende inzet door een projectlid. Meteen - 5 20% 4
05 Communicatie Er is miscommunicatie tussen de projectgroep en de stakeholder. Meteen - 6 40% 7
06 Communicatie Er is miscommunicatie tussen de projectleden. Meteen - 2 50% 2

Requirements

Use cases

Use case survey

# Naam Beschrijving Initiërende actor
01 Afrekenen Artikelen of bijstelaanvragen afrekenen Medewerker / Eerste medewerker / Management
02 Bijstelaanvragenbeheer Het aanmaken en wijzigen van een bijstelaanvraag Medewerker / Eerste medewerker / Management
03 Voorraadbeheer Het wijzigen en opvragen van de voorraad van een filiaal of het toevoegen van een inkooporder Medewerker / Eerste medewerker / Management
04 Assortimentbeheer Het opvragen, toevoegen en wijzigen van artikelen in het assortiment Medewerker / Eerste medewerker / Management
05 Medewerkerbeheer Het opvragen, toevoegen en wijzigen van medewerkers van een filiaal Management
06 Bekijken overzicht financiën Bekijken van het overzicht van de financiën Management
07 Invoer kassatelling Telling van de kassa dagelijks invoeren in het systeem Eerste medewerker / Management
08 Retourneren artikel Het retourneren van een gekocht artikel Medewerker / Eerste medewerker / Management

Integrated use case diagram

Use Case Diagram

Er is gekozen voor deze weergave van de actoren, vanwege overzichtelijkheid. De opmerkingen behorende bij de uitroeptekens zijn:

  • Een medewerker of Eerste medewerker kan alleen de basisactiviteit van de Use Case "Voorraadbeheer" uitvoeren: het inzien van de voorraad van een filiaal.
  • Een medewerker of Eerste medewerker kan alleen de basisactiviteit van de Use Case "Assortimentbeheer" uitvoeren: het inzien van het assortiment.

Individual use cases

Afrekenen

Use Case: Afrekenen
Number 01
Version 3.0
Description Artikel of bijstelaanvragen afrekenen.
Actor
  • Eerste medewerker
  • Medewerker
  • Manager
Trigger
  • Gebruiker geeft aan artikel(en) af te gaan rekenen.
  • Gebruiker geeft aan een bijstelaanvraag(en) af te gaan rekenen.
Basic course of events

Artikelen afrekenen

  1. Gebruiker geeft artikel(en) door aan systeem.
  2. Systeem geeft totaalprijs van artikel(en).
  3. Gebruiker geeft betaalwijze aan en laat klant afrekenen.
  4. Systeem bevestigt betaling.
Alternate paths

Bijstelaanvraag afrekenen

  1. Gebruiker vraagt de bijstelaanvragen op.
  2. Systeem toont overzicht bijstelaanvragen.
  3. Gebruiker selecteert de bijstelaanvraag(en) van juiste klant.
  4. Systeem geeft totaalprijs van bijstelaanvraag(en).
  5. Gebruiker geeft betaalwijze aan en laat klant afrekenen.
  6. Systeem bevestigt betaling.
Exceptions
  • BcOE 1. Het systeem geeft een melding dat het doorgegeven artikel niet bestaat in het systeem.
  • AP 3. Het systeem geeft een melding dat het de bijstelaanvraag niet bestaat in het systeem.
Preconditions
  • Gebruiker moet ingelogd zijn.
Postconditions
  • Voorraad van artikel is aangepast en een verkoopregel is toegevoegd.
  • Klant-/telefoongegevens van de bijstelaanvraag zijn verwijderd en de status van de bijstelaanvraag staat op "Afgerekend".
Related business rules
  • 008

Domainmodel Afrekenen

Bijstelaanvragenbeheer

Use Case: Bijstelaanvragenbeheer
Number 02
Version 3.0
Description Het aanmaken en wijzigen van een bijstelaanvraag.
Actor
  • Eerste medewerker
  • Medewerker
  • Management
Trigger
  • Een gebruiker wil een bijstelaanvraag opvragen.
  • Een gebruiker wil een bijstelaanvraag aanmaken.
  • Een gebruiker wil een bijstelaanvraag wijzigen.
Basic course of events

Opvragen

  1. Gebruiker vraagt de bijstelaanvragen op.
  2. Systeem toont overzicht bijstelaanvragen.
  3. Gebruiker geeft aan een een bestaande bijstelaanvraag op te willen vragen.
  4. Systeem toont de gegevens van de bijstelaanvraag.
Alternate paths

Aanmaken

  1. Gebruiker vraagt de bijstelaanvragen op.
  2. Systeem toont overzicht bijstelaanvragen.
  3. Gebruiker geeft aan een nieuwe bijstelaanvraag toe te willen voegen.
  4. Systeem toont de benodigde gegevens van de bijstelaanvraag.
  5. Gebruiker vult de informatie in en geeft aan de bijstelaanvraag te willen bewaren.

Wijzigen

  1. Gebruiker vraagt de bijstelaanvragen op.
  2. Systeem toont overzicht bijstelaanvragen.
  3. Gebruiker geeft aan een bestaande bijstelaanvraag te willen wijzigen.
  4. Systeem toont de gegevens van de bijstelaanvraag.
  5. Gebruiker wijzigt de informatie en geeft aan deze te willen bewaren.
Exceptions
  • BcOE 5. Systeem geeft aan dat de gebruiker vereiste gegevens niet heeft ingevuld.
  • AP 5. Systeem geeft aan dat de gebruiker informatie wil aanpassen waartoe hij/zij geen rechten heeft.
  • AP 3. Het systeem geeft een melding dat de bijstelaanvraag niet bestaat in het systeem.
Preconditions
  • De gebruiker is ingelogd op het systeem.
Postconditions

Basic Course of Events:

  • De bijstelaanvraag is opgeslagen in het systeem.

Wijzigen:

  • De bijstelaanvraag is gewijzigd in het systeem.
Related business rules
  • 001

Domainmodel bijstelaanvragenbeheer

Voorraadbeheer

Use Case: Voorraadbeheer
Number 03
Version 3.0
Description Het wijzigen en opvragen van de voorraad van een filiaal of het toevoegen van een inkooporder.
Actor
  • Eerste medewerker
  • Medewerker
  • Management
Trigger
  • Gebruiker wil voorraad inzien.
  • Management wil voorraad aanpassen.
Basic course of events

Voorraad inzien

  1. Gebruiker geeft aan de voorraad te willen inzien.
  2. Systeem toont filialen.
  3. Gebruiker kiest filiaal.
  4. Systeem toont voorraad van filiaal.
Alternative paths

Voorraad aanpassen

  1. Management geeft aan de voorraad te willen inzien.
  2. Systeem toont filialen.
  3. Management kiest filiaal.
  4. Systeem toont voorraad van filiaal.
  5. Management selecteert artikel.
  6. Systeem toont informatie van artikel.
  7. Management geeft aan de informatie van het artikel te willen wijzigen.
  8. Systeem toont wijzigbare informatie van het artikel.
  9. Management wijzigt de voorraad en bevestigt te wijziging.

Inkooporder toevoegen

  1. Management geeft aan een inkooporder toe te willen voegen.
  2. Systeem toont filialen.
  3. Management selecteert filiaal.
  4. Systeem toont assortiment.
  5. Management selecteert artikel(en).
  6. Systeem toont artikelinformatie.
  7. Management vult prijs en aantal in per artikel.
  8. Systeem vraagt om bevestiging.
  9. Management bevestigt de invoer.
Preconditions

Voorraad inzien:

  • De gebruiker dient ingelogd te zijn.

Voorraad aanpassen:

  • Het management dient ingelogd te zijn.

Inkooporder toevoegen:

  • Het management dient ingelogd te zijn.
Postconditions

Voorraad inzien:

  • Gebruiker heeft inzicht in de voorraad van het artikel.

Voorraad aanpassen:

  • De wijzigingen met betrekking tot de voorraad zijn opgeslagen in het systeem.

Inkooporder toevoegen:

  • De voorraad is aangepast en de inkoop is toegevoegd.
Related business rules
  • 002

Domainmodel voorraadbeheer

Assortimentbeheer

Use Case: Assortimentbeheer
Number 04
Version 3.0
Description Het opvragen, toevoegen en wijzigen van artikelen in het assortiment
Actor
  • Eerste medewerker
  • Medewerker
  • Management
Trigger
  • Gebruiker wil assortiment inzien.
  • Management wil een artikel invoeren.
  • Management wil een artikel wijzigen.
Basic course of events

Assortiment inzien

  1. De gebruiker geeft aan het assortiment te willen inzien.
  2. Systeem toont overzicht assortiment.
  3. De gebruiker geeft aan een bepaald artikel in te willen zien.
  4. Systeem toont de gegevens van het artikel.
Alternate paths

Artikel invoeren

  1. Management geeft aan het assortiment te willen inzien.
  2. Systeem toont overzicht assortiment.
  3. Management geeft aan een nieuw artikel te willen invoeren.
  4. Systeem biedt mogelijkheid om de artikelinformatie in te voeren.
  5. Management vult de informatie van het artikel in en bevestigt deze.

Artikel wijzigen

  1. Management geeft aan het assortiment te willen inzien.
  2. Systeem toont overzicht assortiment.
  3. Management kiest artikel.
  4. Systeem toont artikelinformatie.
  5. Management geeft aan de artikelinformatie te willen wijzigen.
  6. Systeem toont de wijzigbare artikelinformatie.
  7. Management wijzigt de informatie van het artikel en bevestigt de wijziging.
Preconditions

Basic Course of Events:

  • Gebruiker moet ingelogd zijn.

Artikel toevoegen:

  • Management moet ingelogd zijn.

Artikel wijzigen:

  • Management moet ingelogd zijn.
Postconditions

Artikel invoeren:

  • Het nieuwe artikel is opgeslagen in het systeem.

Artikel wijzigen:

  • De gewijzigde artikelinformatie is opgeslagen in het systeem.
Related business rules
  • 003

Domainmodel assortimentbeheer

Medewerkerbeheer

Use Case: Medewerkerbeheer
Number 05
Version 3.0
Description Het opvragen, toevoegen en wijzigen van medewerkers van een filiaal.
Actor
  • Management
Trigger
  • Management wil een medewerker opvragen.
  • Management wil een medewerker toevoegen.
  • Management wil een medewerker wijzigen.
Basic course of events

Opvragen

  1. Management vraagt het overzicht van medewerkers op.
  2. Systeem toont overzicht van de medewerkers.
  3. Management selecteert de gewenste medewerker.
  4. Systeem toont de gegevens van de medewerker.
Alternate paths

Toevoegen

  1. Management vraagt het overzicht van medewerkers op.
  2. Systeem toont overzicht van de medewerkers.
  3. Management geeft aan een nieuwe Medewerker te willen toevoegen.
  4. Systeem toont de benodigde gegevens om een nieuwe medewerker in te voeren.
  5. Management vult informatie in en slaat de gegevens op.

Wijzigen

  1. Management vraagt het overzicht van medewerkers op.
  2. Systeem toont overzicht van de medewerkers.
  3. Management selecteert een medewerker.
  4. Systeem toont de gegevens van de medewerker.
  5. Management geeft aan de geselecteerde medewerker te willen wijzigen.
  6. Systeem toont de gegevens van een huidige medewerker om aan te passen.
  7. Management wijzigt de informatie en slaat de gegevens op.
Preconditions
  • Management moet ingelogd zijn.
Postconditions

Opvragen

  • De manager heeft de informatie van de medewerker voor zich

Toevoegen

  • De nieuwe medewerker is opgeslagen in het systeem.

Wijzigen:

  • De informatie van de medewerker is gewijzigd in het systeem.
Related business rules
  • 004, 005

Domainmodel medewerkerbeheer

Bekijken overzicht financiën

Use Case: Bekijken overzicht financiën
Number 06
Version 3.0
Description Bekijken van het overzicht van de financiën.
Actor
  • Management
Trigger
  • Management wil het totaaloverzicht van de financiën bekijken.
  • Management wil een filiaaloverzicht van de financiën bekijken.
Basic course of events

Totaaloverzicht financiën

  1. Management geeft aan het totaaloverzicht van de financiën te willen bekijken.
  2. Systeem toont beschikbare tijdseenheden voor het totaaloverzicht.
  3. Management kiest een tijdseenheid.
  4. Systeem toont het totaaloverzicht van financiën in de gekozen tijdseenheid.
Alternate paths

Filiaaloverzicht financiën:

  1. Management geeft aan een filiaaloverzicht van de financiën te willen bekijken.
  2. Systeem toont overzicht filialen.
  3. Management kiest een filiaal.
  4. Systeem toont de beschikbare tijdseenheden voor het financiële overzicht.
  5. Management kiest een tijdseenheid.
  6. Systeem toont het financiële overzicht van het gekozen filiaal in de gekozen tijdseenheid.
Preconditions
  • Management dient ingelogd te zijn.
Postconditions -
  • Management heeft inzicht verkregen in de financiën.
Related business rules
  • 006

Domainmodel bekijken overzicht financiën

Invoer kassatelling

Use Case: Invoer kassatelling
Number 07
Version 3.0
Description Het dagelijks invoeren van de kassatelling.
Actor
  • Eerste medewerker
  • Manager
Trigger
  • Eerste medewerker / Management wil de dagelijkse kassatelling na sluitingstijd invoeren.
  • Eerste medewerker / Management wil een kassatelling wijzigen.
Basic course of events

Invoeren

  1. Eerste medewerker / Management geeft aan de kassatelling in te willen voeren.
  2. Systeem toont de benodigde gegevens van een kassatelling.
  3. Eerste medewerker / Management vult de informatie in van de kassatelling.
  4. Systeem laat de invoer zien en vraagt om bevestiging.
  5. Eerste medewerker / Management bevestigt de definitieve invoer.
Alternate paths

Wijzigen

  1. Eerste medewerker / Management geeft aan een kassatelling te willen wijzigen.
  2. Systeem toont overzicht van de kassatellingen per dag.
  3. Eerste medewerker / Management geeft aan welke telling gewijzigd moet worden.
  4. Systeem toont de gegevens van de desbetreffende telling.
  5. Eerste medewerker / Management wijzigt de informatie.
  6. Systeem laat wijzigingen zien en vraagt om bevestiging.
  7. Eerste medewerker / Management bevestigt de wijziging.
Preconditions
  • Eerste medewerker / Management moet ingelogd zijn.
Postconditions
  • Ingevoerde kassatelling is vastgelegd in het systeem.
Related business rules
  • 009

Domainmodel invoer kassatelling

Retourneren artikel

Use Case: Retourneren artikel
Number 08
Version 3.0
Description Retourneren van een gekocht artikel
Actor
  • Eerste medewerker
  • Medewerker
  • Management
Trigger
  • Een klant retourneert een artikel
Basic course of events

Retourneren artikel

  1. Gebruiker kiest voor retourneren van een artikel.
  2. Systeem vraagt om transactienummer.
  3. Gebruiker voert transactienummer in.
  4. Systeem toont bijbehorende artikelen.
  5. Gebruiker kiest het te retourneren artikel.
  6. Systeem vraagt om bevestiging van retournering.
  7. Gebruiker bevestigt deze vraag.
  8. Systeem toont het bedrag dat de klant tegoed heeft.
Preconditions
  • Gebruiker dient ingelogd te zijn.
  • Klant dient een bon te hebben.
  • Het label moet nog aan het artikel zitten.
Postconditions
  • Product is verwijderd bij de desbetreffende transactie.
  • Voorraad is verhoogd van het betreffende artikel.
Related business rules
  • 007

Domainmodel retourneren artikel

Domain Model per Use Case

Het domeinmodel is per Use Case weergegeven met een afbeelding, zoals hierboven te zien is.

Scenarios

Afrekenen

Scenario: Afrekenen
Number 01
Basic course of events

Artikel afrekenen

Medewerker Frederik geeft aan artikel(en) af te gaan rekenen.

  1. Frederik scant “Ondergoedset A” en "ondergoedset B"
  2. Systeem toont totaalprijs van de artikelen:

    Artikelnaam: Ondergoedset A

    Artikelprijs: €5,-

    Artikelnaam: Ondergoedset B

    Artikelprijs: €6,00

    Totaalprijs: €11,00

  3. Frederik geeft aan dat de klant niet wil pinnen en laat de klant €11,- afrekenen

    Pin: Onwaar

  4. Systeem toont een bevestiging van de betaling
Alternative paths

Bijstelaanvraag afrekenen

Medewerker Frederik geeft aan bijstelaanvraag(en) af te gaan rekenen.

  1. Frederik vraagt de bijstelaanvragen op.
  2. Systeem toont overzicht bijstelaanvragen:

    Bijstelaanvraag: 23

    Klant: Jaap de Vries

    Omschrijving: Spijkerbroek type B inkorten

    Status: Uitgevoerd

    Prijs: 15,00


    Bijstelaanvraag: 28

    Klant: Piet de Bakker

    Omschrijving: Spijkerbroek type D inkorten

    Status: Uitgevoerd

    Prijs: 17,00


    Bijstelaanvraag: 31

    Klant: Jan de Maaier

    Omschrijving: Jurk Type A inkorten

    Status: Uitgevoerd

    Prijs: 14,00


  3. Medewerker Frederik selecteert bijstelaanvraag 31
  4. Systeem toont totaalprijs van de bijstelaanvraag:

    Bijstelaanvraag: 31

    Klant: Jan de Maaier

    Omschrijving: Jurk Type A inkorten

    Status: Uitgevoerd

    Prijs: 14,00

    Totaalprijs: 14,00

  5. Frederik geeft aan dat de klant wel wil pinnen en laat de klant €11,- afrekenen

    Pin: Waar

  6. Systeem toont een bevestiging van de betaling.

Bijstelaanvragenbeheer

Scenario: Bijstelaanvraag invoeren
Number 02
Basic course of events

Opvragen

Medewerker Roderik wil een bijstelaanvraag opvragen.

  1. Roderik vraagt de bijstelaanvragen op.
  2. Systeem toont overzicht bijstelaanvragen.
  3. Roderik geeft aan een bijstelaanvraag op te willen vragen.
  4. Systeem toont de gegevens van de bijstelaanvraag:

    Naam: Ferdinand van Nijevelt

    Telnr: 06-12345678

    Status: Niet uitgevoerd

    Omschrijving: broekspijpen moeten 5 cm verkort worden.

    Prijs: 15,00

    Filiaal: Nijmegen

    Medewerker: Roderik

Alternative paths

Aanmaken

Medewerker Roderik wil een bijstelaanvraag invoeren.

  1. Roderik vraagt de bijstelaanvragen op.
  2. Systeem toont overzicht bijstelaanvragen.
  3. Roderik geeft aan een nieuwe bijstelaanvraag toe te willen voegen.
  4. Systeem toont de benodigde gegevens van de bijstelaanvraag.
  5. Roderik voert de volgende gegevens in en geeft aan de bijstelaanvraag te willen bewaren:

    Naam: Ferdinand van Nijevelt

    Telnr: 06-12345678

    Status: Niet uitgevoerd

    Omschrijving: broekspijpen moeten 5 cm verkort worden.

    Prijs: 15,00

    Filiaal: Nijmegen

    Medewerker: Roderik

Wijzigen

Medewerker Roderik wil een bijstelaanvraag wijzigen

  1. Roderik vraagt de bijstelaanvragen op.
  2. Systeem toont overzicht bijstelaanvragen.
  3. Roderik geeft aan een bestaande bijstelaanvraag te willen wijzigen.
  4. Systeem toont de gegevens van de bijstelaanvraag:

    Naam: Ferdinand van Nijevelt

    Telnr: 06-12345678

    Status: Niet uitgevoerd

    Omschrijving: broekspijpen moeten 5 cm verkort worden.

    Prijs: 15,00

    Filiaal: Nijmegen

    Medewerker: Roderik

  5. Roderik wijzigt de volgende gegevens en geeft aan de wijzigingen op te willen slaan.:

    Naam: Ferdinand van Nijevelt

    Telnr: 06-12345678

    Status: Uitgevoerd

    Omschrijving: broekspijpen moeten 5 cm verkort worden.

    Prijs: 15,00

    Filiaal: Nijmegen

    Medewerker: Roderik

Voorraadbeheer

Scenario: Voorraadbeheer
Number 03
Basic course of events

Voorraad inzien

Medewerker Diederik wil de voorraad inzien.

  1. Diederik geeft aan de voorraad te willen inzien.
  2. Systeem toont filialen.
  3. Diederik kiest voor het filiaal in “Wijchen”.
  4. Systeem toont voorraad van filiaal “Wijchen”.
Alternative paths

Voorraad aanpassen

Manager Mevrouw Walraven wil de voorraad aanpassen.

  1. Mevrouw Walraven geeft aan de voorraad te willen aanpassen.
  2. Systeem toont filialen.
  3. Mevrouw Walraven kiest voor het filiaal in “Wijchen”.
  4. Systeem toont voorraad van filiaal “Wijchen”.
  5. Mevrouw Walraven selecteert het artikel "Spijkerbroek (30/34)".
  6. Systeem toont de informatie van het artikel:

    Filiaal: Wijchen

    Artikelnummer: 1253

    Naam: Spijkerbroek (30/34)

    Maat: 30/34

    Prijs: 79,95

    Assortiment: Ja

    Aantal: 12

  7. Mevrouw Walraven geeft aan de informatie te willen aanpassen.
  8. Systeem toont de aanpasbare informatie van het artikel:

    Aantal: 12

  9. Mevrouw Walraven wijzigt de voorraad en bevestigt de wijziging:

    Aantal: 23

Inkooporder toevoegen

Manager Diederik wil een inkooporder toevoegen

  1. Diederik geeft aan een inkooporder toe te willen voegen.
  2. Systeem toont filialen.
  3. Diederik selecteert "Nijmegen".
  4. Systeem toont assortiment.
  5. Diederik selecteert "Spijkerbroek (30/34)".
  6. Systeem toont artikelinformatie:

    Naam: Spijkerbroek (30/34)

    Aantal:

    Inkoopprijs:

  7. Diederik vult prijs en aantal in per artikel:

    Naam: Spijkerbroek (30/34)

    Aantal: 5

    Inkoopprijs: 50,00

  8. Systeem vraagt om bevestiging.
  9. Diederik bevestigt de invoer.

Assortimentbeheer

Scenario: Assortimentbeheer
Number 04
Basic course of events

Assortiment inzien

Medewerker Dirk wil het assortiment inzien.

  1. Dirk geeft aan het assortiment te willen inzien.
  2. Systeem toont overzicht assortiment.
  3. Dirk geeft aan "Bloemetje jurk" in te willen zien.
  4. Systeem toont de gegevens van "Bloemetjes jurk":

    Artikelnummer: 1253

    Naam: Bloemetjes jurk (M)

    Maat: M

    Prijs: 9,95

    Assortiment: Ja

Alternative paths

Artikel invoeren

Mevrouw Walraven wil een artikel invoeren.

  1. Mevrouw Walraven geeft aan het assortiment te willen inzien.
  2. Systeem toont overzicht assortiment.
  3. Mevrouw Walraven geeft aan een nieuw artikel te willen invoeren.
  4. Systeem biedt de mogelijkheid om de artikelinformatie in te voeren.
  5. Mevrouw Walraven vult de informatie van het artikel in:

    Artikelnummer: 1252

    Naam: Boxershort Groen (M)

    Maat: M

    Prijs: 9,95

    Assortiment: Ja

Artikel wijzigen

Mevrouw Walraven wil een artikel wijzigen.

  1. Mevrouw Walraven geeft aan het assortiment te willen inzien.
  2. Systeem toont overzicht assortiment.
  3. Mevrouw Walraven selecteert het artikel "Spijkerbroek (30/34)".
  4. Systeem toont de informatie van het artikel:

    Artikelnummer: 1253

    Naam: Spijkerbroek (30/34)

    Maat: 30/34

    Prijs: 79,95

    Assortiment: Nee

  5. Mevrouw Walraven geeft aan de informatie te willen wijzigen.
  6. Systeem toont de wijzigbare informatie van het artikel:

    Naam: Spijkerbroek (30/34)

    Maat: 30/34

    Prijs: 79,95

    Assortiment: Nee

  7. Mevrouw Walraven wijzigt de voorraad en bevestigd de wijziging:

    Naam: Spijkerbroek (30/34)

    Maat: 30/34

    Prijs: 64,95

    Assortiment: Ja

Medewerkerbeheer

Scenario: Medewerkerbeheer
Number 05
Basic course of events

Opvragen

Mevrouw Walraven wil een medewerker opvragen.

  1. Mevrouw Walraven vraagt het overzicht van medewerkers op.
  2. Systeem toont overzicht van de medewerkers.
  3. Mevrouw Walraven selecteert medewerker "Jan".
  4. Systeem toont de gegevens van "Jan":

    Naam: Jan Klaassen.

    Persoonsnummer: 06.

    Functie: Medewerker.

    Gebruikersnaam: jklaassen.

    Wachtwoord: *******.

    InDienstTreding: 20-5-2012.

    UitDienstreding: -.

Alternative paths

Toevoegen

Mevrouw Walraven wil een medewerker toevoegen.

  1. Mevrouw Walraven vraagt overzicht van medewerkers op.
  2. Systeem toont overzicht van de medewerkers.
  3. Mevrouw Walraven geeft aan een nieuwe Medewerker te willen toevoegen.
  4. Systeem toont de benodigde gegevens om een nieuwe medewerker in te voeren.
  5. Mevrouw Walraven vult de volgende gegevens in en slaat deze op:

    Naam: Jan Klaassen.

    Persoonsnummer: 06.

    Functie: Medewerker.

    Gebruikersnaam: jklaassen.

    Wachtwoord: *******.

    InDienstTreding: 20-5-2012.

    UitDienstreding: -.


Wijzigen

Mevrouw Walraven wil een medewerker wijzigen.

  1. Mevrouw Walraven vraagt op overzicht van medewerkers op.
  2. Systeem toont overzicht van de medewerkers.
  3. Mevrouw Walraven selecteert een medewerker.
  4. Systeem toont de gegevens van de medewerker.
  5. Mevrouw Walraven geeft aan de geselecteerde medewerker te willen wijzigen.
  6. Systeem toont de gegevens van een huidige medewerker om aan te passen:

    Naam: Jan Klaassen

    Persoonsnummer: 06

    Functie: Medewerker

    Gebruikersnaam: jklaassen

    Wachtwoord: *******

    InDienstTreding: 20-5-2012

    UitDienstreding: -

  7. Mevrouw Walraven wijzigt de informatie en slaat deze op:

    Naam: Jan Klaassen

    Persoonsnummer: 06

    Functie: Medewerker

    Gebruikersnaam: jklaassen

    Wachtwoord: *******

    InDienstTreding: 20-5-2012

    UitDienstreding: 20-6-2013

Bekijken overzicht financiën

Scenario: Bekijken overzicht financiën
Number 06
Basic course of events

Totaaloverzicht financiën

Meneer Walraven wil het totaaloverzicht van de financiën bekijken.

  1. Meneer Walraven geeft aan het totaaloverzicht van de financiën te willen bekijken.
  2. Systeem toont beschikbare tijdseenheden voor het totaaloverzicht.
  3. Meneer Walraven kiest "maandoverzicht".
  4. Systeem toont het totaaloverzicht van financiën in de gekozen tijdseenheid.
Alternative paths

Filiaaloverzicht financiën

Meneer Walraven wil het filiaalovezicht van de financiën bekijken

  1. Meneer Walraven geeft aan een filiaaloverzicht van de financiën te willen bekijken.
  2. Systeem toont overzicht filialen.
  3. Meneer Walraven kiest "Nijmegen".
  4. Systeem toont de beschikbare tijdseenheden voor het financiële overzicht.
  5. Meneer Walraven kiest "maandoverzicht".
  6. Systeem toont het financiële overzicht van "Nijmegen" in een "maandoverzicht".

Invoer kassatelling

Scenario: Invoer kassatelling
Number 07
Basic course of events

Invoeren

Medewerker Bernard wil de kassatelling invoeren.

  1. Bernard geeft aan de kassatelling in te willen voeren.
  2. Systeem toont de benodigde gegevens van een kassatelling.
  3. Bernard vult de volgende informatie in:

    Filiaal: Nijmegen

    Datum: 18-06-2013

    Bedrag: 251,00

  4. Systeem laat de invoer zien en vraagt om bevestiging.
  5. Bernard bevestigt de definitieve invoer.
Alternative paths

Wijzigen

Medewerker Bernard wil de kassatelling wijzigen.

  1. Bernard geeft aan de kassatelling te willen wijzigen.
  2. Systeem toont overzicht van de kassatellingen per dag.
  3. Bernard geeft aan welke telling gewijzigd moet worden.
  4. Systeem toont de gegevens van de desbetreffende telling.
  5. Bernard wijzigt de volgende informatie:

    Filiaal: Nijmegen

    Datum: 18-06-2013

    Bedrag: 254,00

  6. Systeem toont de nieuwe invoer en vraagt om bevestiging.
  7. Bernard bevestigt de definitieve invoer.

Retourneren artikel

Scenario: Retourneren artikel
Number 08
Basic course of events

Retourneren artikel

Medewerker Jan wil een artikel retourneren.

  1. Jan kiest voor retourneren van een artikel.
  2. Systeem vraagt om transactienummer.
  3. Jan voert "027421" in.
  4. Systeem toont de artikelen:

    Productnaam: Spijkerbroek A

    Code: 9113723432

    Maat: M

    Prijs: 40,00

  5. Jan kiest het artikel om te retourneren.
  6. Systeem vraagt om bevestiging van retournering.
  7. Jan bevestigt de retournering.
  8. Systeem toont het bedrag dat de klant tegoed heeft.
Alternative paths -

Non-functional Requirements

Security (Authenticity/Authorization)

Het systeem dient een inlogprocedure te kennen zodat ongewenste personen geen gebruik kunnen maken van het systeem. Daarnaast wordt aan de hand van de combinatie gebruikersnaam en wachtwoord onderscheid gemaakt tussen de verschillende rollen die een gebruiker in het systeem kan aannemen, zodat de gebruiker de juiste bevoegdheden/rechten krijgt toegewezen. Juist gebruik van deze functie van het systeem draagt bij aan de integriteit van gegevens (zie Integrity).

Usability

Het systeem dient gebruiksvriendelijk te zijn, maar dit spreekt voor zich. Het doel van het systeem is namelijk om efficiënt te kunnen werken. Zodra het systeem niet gebruiksvriendelijk is het werken met het systeem meer tijd kost dan het oplevert, is het inefficiënt.

Compatibility

Het systeem dient zo opgezet te zijn dat deze compatibel is met het kassasysteem en in de toekomst gemakkelijk gekoppeld kan worden aan eventuele andere systemen.

Integrity

De integriteit van de gegevens in het systeem dient geborgen te blijven. Dit is bijvoorbeeld van toepassing op de verantwoordelijkheid van een bijstelaanvraag. De verantwoordelijkheid dient vastgelegd te worden, en vervolgens mag hij niet meer door een medewerker aangepast worden.

Addendum

Integrated Domainmodel

Integrated Domainmodel

Business Rules Catalogue

# Rule Definition Type of Rule Static/Dynamic Source
001 Alleen een lid van het management mag wijzigen wie er verantwoordelijk is voor een bijstelaanvraag. Action Restricting Static Management Policy
002 De voorraad mag uitsluitend aangepast worden door leden van het management. Action Restricting Static Management Policy
003 Artikelen mogen uitsluitend toegevoegd en gewijzigd worden in het assortiment door leden van het management. Action Restricting Static Management Policy
004 Informatie over medewerkers mag uitsluitend ingezien, toegevoegd en gewijzigd worden door leden van het management. Action Restricting Static Management Policy
005 'Datum in dienst' van een medewerker of eerste medewerker moet voor de 'Datum uit dienst' liggen. Action Restricting Static Data Integrity
006 Het overzicht van de financiën mag uitsluitend bekeken worden door een lid van het management Action Restricting Static Management Policy
007 Verkochte producten mogen tot 14 dagen na de verkoopdatum geretourneerd worden, daarna niet meer. Action Restricting Dynamic: 14 dagen Management Policy
008 Alleen bijstelaanvragen met de status "Uitgevoerd" mogen afgerekend worden. Action Restricting Static Management Policy
009 Alleen medewerkers met functie "Eerste medewerker" of "Manager "mogen de kassatelling invoeren Action Restricting Static Management Policy

Terminological Definitions

Management
Een persoon met een leidinggevende functie binnen Modehuis Walraven. Momenteel bestaande uit meneer en mevrouw Walraven.
Medewerker
Een persoon die werkzaam is bij Modehuis Walraven en niet tot het Management behoort.
Eerste medewerker
Een Medewerker die de verantwoordelijkheid voor een bepaald filiaal draagt indien er geen lid van het Management aanwezig is.
Gebruiker
Een Medewerker, een Eerste medewerker of een lid van het Management die gebruik gaat maken van het informatiesysteem.
Product
Een goed of dienst dat aangeboden wordt door Modehuis Walraven. Momenteel bestaande uit kledingartikelen en bijstelaanvragen.
Artikel
Een Product in de vorm van een kledingstuk dat door Modehuis Walraven aangeboden wordt.
Bijstelaanvraag
Een Product in de vorm van een dienst dat door Modehuis Walraven aangeboden wordt. Deze dienst kan door een Klant aangevraagd worden om kleding in maat bij te stellen.
Klant
Een persoon die een Product koopt bij Modehuis Walraven.