Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2012-13/Groep 09

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

Introduction

Dit document richt zich tot de eigenaren en medewerkers van Modehuis Walraven. De eigenaren hebben de opdracht gegeven om een computersysteem te ontwerpen dat het werk binnen het Modehuis en de toekomstige bijhorende filialen efficiënter maakt.

Modehuis Walraven is een algemene kledingzaak en eigendom van meneer en mevrouw Walraven. Er werken vier personeelsleden in de winkel. De zaken gaan goed, en het modehuis gaat uitbreiden: er komen twee nieuwe filialen waar bovendien nieuwe winkelmedewerkers voor aangenomen worden. Bij de huidige manier van werken wordt alle administratie op papier bijgehouden, in verschillende mappen. Deze taken moeten vergemakkelijkt worden door een informatiesysteem dat comfortabele mogelijkheden biedt voor het bijhouden van de voorraad in elke filiaal, bijstelaanvragen van kleding, inkomsten en uitgaven.

Om helderheid te bereiken over wat het systeem moet kunnen zijn use cases gemaakt, documenten die de interactie tussen gebruikers en het systeem overzichtelijk beschrijven, op een manier waarop dit voor alle betrokken partijen te begrijpen is. Alle use cases worden volledig doorlopen in verschillende scenario's, zodat het duidelijk wordt of de use cases volledig en correct zijn. Verder bevat het document o.a. een lijst van systeemeisen, die niet met de functionaliteit te maken hebben, een catalogus van regels met betrekking tot zaken doen die in het bedrijf gehanteerd worden, en een lijst van terminologische definities. Dit document moet worden gecontroleerd door medewerkers en eigenaren van het bedrijf die betrokken zijn bij verkoop, bijstelaanvragen, retour van producten of administratieve taken, want zij kunnen als enige beoordelen of een ontwerp daadwerkelijk voorziet in alle bedrijfsprocessen waarvoor het gemaakt is.

Problem statement

Het tellen van de producten in de voorraad is erg omslachtig, aangezien mevrouw Walraven altijd voor het inventariseren ter plekke moet zijn. Met de geplande opening van twee nieuwe filialen wordt deze taak nog lastiger. Door de manier waarop de inkomsten en uitgaven worden vastgelegd (namelijk schriftelijk), is het moeilijk inzicht te krijgen in uit welke categorie de inkomsten afkomstig zijn. Hierdoor kan meneer Walraven niet kan zien hoeveel inkomsten door welke producten / diensten binnenkomen. Dit is echter wel wenselijk om het bedrijf beter te kunnen besturen. Verder bestaat er voor de bijstelaanvragen ook geen goed overzicht.

Case analysis

Stakeholder analysis

Stakeholder Rol omschrijving
Meneer Walraven Manager
  • Bijhouden van de financiën
  • Bedrijfsdoelen stellen
Mevrouw Walraven Manager
  • Bepalen van het assortiment
  • Inkopen van kleding
  • Personeelsmanagement
Leen, Truus, Joke, Dorien Medewerker
  • Helpen en adviseren van klanten
  • Bijhouden van bijstelaanvragen
  • Kleding bijstellen
  • Verkopen

Mission and vision statement

Mission

Dit project brengt in kaart wat de eisen voor het informatiesysteem zijn. Tijdens dit proces worden in drie fases de requirements in use cases vertaald en Business Rules vastgelegd. Interviews met de stakeholders vormen hierbij de basis. Het project legt een stevig fundament voor een succesvolle implementatie van het informatiesysteem.


Vision

Er wordt een document geleverd met voldoende informatie om verantwoord naar de implementatie van het informatiesysteem over te gaan. De in het document vastgelegde informatie komt zo veel mogelijk overeen met wensen van de eigenaren en medewerkers van modehuis Walraven. Er is vooral behoefte aan eenvoudig te gebruiken administratie dat de overzichtelijkheid voor de eigenaren van het bedrijf vergroot. Dit wordt bereikt door een gedetailleerd inzicht in de voorraad, financien, bijstelaanvragen en personeelsgegevens te geven.

Statement of work

Statussen

Code Betekenis Uitleg
V Voltooid Deliverable is nagekeken door minstens 1 teamlid en is klaar om ingeleverd te worden.
C Controleren Deliverable is gemaakt en dient nog gecontroleerd te worden.
B Bezig Deliverable is in de maak op de wiki.
NG Niet gestart Het maken van deze deliverable is nog niet (op de wiki) gestart.
NV Niet vereist Deliverable is (in deze iteratie) niet vereist.

Voortgang

Deliverable DeliverbleType Façade Filled Focused
Introduction Contextual ◙ Preliminary version ◙ Preliminary version √ Complete
Problem statement Key deliverable ◙ As good as possible ◙ As good as possible √ Complete
Stakeholder list/analysis Contextual ◙ As good as possible ◙ As good as possible √ Complete
Mission-Vision-(Values) Contextual √ Complete √ Complete √ Complete
Statement of Work Contextual √ Complete √ Complete √ Complete
Risk Analysis Contextual √ Complete √ Complete √ Complete
Use Case Survey Key deliverable √ As good as possible ◙ Nearly complete √ Complete
Integrated UC Diagram Key deliverable √ Complete (though preliminary) ○ Incomplete √ Complete
Use Cases Key deliverable n/a ◙ "Filled" level √ Complete
Scenarios Key deliverable n/a √ Several for each UC √ Several for each UC
Domain Models Key deliverable n/a ◙ Partially complete √ Complete
Business rules per UC Key Deliverable n/a ◙ Partially complete √ Complete
Integrated Domain Model Key deliverable n/a ○ First draft √ Complete
Busines Rules Catalogue Key deliverable n/a ○ Partially complete √ Complete
Non-functional Requirements Key deliverable √ Notes ○ Partially complete √ Complete
Terminological Definitions Key deliverable √ Notes ○ Partially complete √ Complete
Executive sponsor viewpoint (MVV) Implicit deliverable √ Complete √ Complete √ Complete
Use case tests Implicit deliverable √ Notes ◙ As good as possible √ Complete
Business process definitions Optional appendix ○ If available / relevant ○ If available / relevant ○ If available / relevant
GUI metaphors / storyboards Optional appendix ○ If available / relevant ○ If available / relevant ○ If available / relevant

Bron gebruikt voor dit formaat: https://lab.cs.ru.nl/algemeen/Requirements_Engineering/het_werk/werkstuk/2010-11/Groep_03_REact#Statement_of_Work

Risk analysis

# Category Risk Solution needed by Status Days lost Expectancy factor Risk factor
01 Planning Tentamenweek een week voor de deadline Onmiddelijk Closed 5 30% 2
02 Fysieke Gezondheid Groepslid loopt fysiek letsel op of een pathogeen proces vindt plaats in zijn lichaam Onmiddelijk Closed 7 30% 3
03 Mentale Gezondheid Groepslid ziet het niet meer zitten en krijgt een burnout of raakt depressief Onmiddelijk Closed 7 25% 3
04 Groepsleden Groepslid houdt op Onmiddelijk Closed 14 25% 4
05 Communicatie Miscommunicatie tussen stakeholder en groep Onmiddelijk Closed 3 20% 3
06 Communicatie Miscommunicatie tussen groepsleden (kan leiden tot 07) Onmiddelijk Closed 3 30% 3
07 Groepsleden Conflict tussen groepsleden (kan leiden tot 02) Onmiddelijk Closed 2 20% 4
08 Werkplaats Problemen met het gebruik van de electronische werkplaats Onmiddelijk Closed 10 99% 2
09 Dataverlies Verlies van data Onmiddelijk Closed 10 10% 5

Requirements

Use cases

Use case survey

# Name Description Initiating actor
01 Financiën Manager ziet financiele gegevens in. Manager
02 Retourneer product Medewerker neemt een product terug van een klant. Medewerker, Manager
03 Bekijk en wijzigen medewerkersgegevens De gegevens van een medewerker worden bekeken en/of aangepast. Manager
04 Toevoegen nieuwe medewerker Gegevens van een nieuwe medewerker worden in het systeem gezet. Manager
05 Bijstellen aanvragen Medewerker geeft informatie over een nieuwe bijstelaanvraag. Medewerker, Manager
06 Bijstellen Medewerker geeft bijgestelde kleding terug aan klant en ontvangt het bedrag voor het bijstellen Medewerker, Manager
07 Voorraadbeheer Een manager bekijkt de voorraadstatus van een bepaald kledingstuk in een filiaal en wijzigt deze zo nodig. Manager
08 Verkoop product Medewerker verkoopt een product Medewerker, Manager
09 Beheer assortiment Manager wijzigt het assortiment Manager

Integrated use case diagram

Re2 2013 groep9 ucdiagram0.png

Individual use cases

Use case 1: Financiën

Use Case: Financiën
Beschrijving Manager vraagt om een overzicht van de financiële transacties.
Actoren Manager
Versie 1
Basic course of events
  1. Manager vraagt het systeem om inzage in de financiën.
  2. Het systeem vraagt van welk filiaal of welke filialen de manager de financiën in wil zien.
  3. Manager vertelt het systeem van welk filiaal of welke filialen de manager de financiën in wil zien.
  4. Het systeem vraagt om een begindatum.
  5. Manager vult een begindatum in.
  6. Het systeem vraagt om een einddatum.
  7. Manager vult een einddatum in.
  8. Het systeem toont het financiële overzicht van de gevraagde filialen tussen de gewenste data.
Alternate paths

Uitdraai

9a Manager geeft aan een uitdraai te willen.

9b Het systeem print het financiële overzicht.

Exception paths

Onbekend filiaal

3a Manager vult een onbekend filiaal in.

3b Het systeem meldt dat er een onbekend filiaal ingevoerd is en vraagt opnieuw van welk filiaal of welke filialen de manager de financiën wil zien.

Assumptie Alle filialen hebben correct hun financiële transacties in het systeem ingevoerd.
Preconditions Niet van toepassing.
Postconditions De financiële transacties van het opgevraagde tijdsinterval worden weergegeven.
Related business rules Business Rule nummer 5.
Domain Model 01 financien.png



Use case 2: Retourneer product

Use Case: Retourneer product
Description Klant brengt een bij Walraven gekocht product terug en krijgt de koopprijs als de kleding niet werd gebruikt contant terug. Daarnaast wordt de inkomstlijst ververst en de voorraad aangepast.
Actoren Manager, Medewerker
Version 2
Basic course of events
  1. Inkoop van het gebrachte product wordt geidentificeerd.
  2. Medewerker geeft aan, dat het product nog niet werd gebruikt.
  3. Systeem bevestigt dat kleding weer in de voorraad zit en de inkomstlijst aangepast werd.
  4. Medewerker geeft klant de bedrag contant terug.
Alternate paths

Product werd al gebruikt

2a Medewerker geeft aan, dat het product al werd gebruikt.

2b System bevestigt dat het kledingstuk niet meer kan worden terug gebracht.

2c UC termineert.


Product kan niet weer worden verkocht

2a Mederwerker geeft aan, dat het product niet meer kan worden verkocht maar wel terug wordt genomen.

2b System bevestigt dat alleen de inkomstlijst aangepast werd.

2c Medewerker geeft klant de bedrag contant terug.

Preconditions Klant heeft een kledingstuk aan de medewerker gegeven.
Postconditions Product is weer in de voorraad en de inkomstlijst werd aangepast (dus de verkoop verwijdert).
Related business rules Business Rule nummer 4.
Domain Model 02 RetourneerProduct.png

Use case 3: Bekijken en wijzingen medewerkersgegevens

Use Case: Bekijken en wijzingen medewerkersgegevens
Description De gegevens van een medewerker worden bekeken en/of aangepast.
Actoren Manager
Version 2
Basic course of events
  1. De manager geeft aan naar medewerkers te willen zoeken.
  2. De manager voert informatie in voor de identificatie van een medewerker, of selecteert een filiaal.
  3. Het systeem laat een lijst zien van alle medewerkers met gegevens overeenkomend met de zoekopdracht.
  4. De manager selecteert een medewerker.
  5. Het systeem toont alle informatie over de geselecteerde medewerker.
  6. De manager bekijkt de medewerkersinformatie.
Alternate paths

Wijzingen

6a De manager wijzigt medewerkersgegevens, en geeft aan deze op te willen slaan.

6b Het systeem geeft aan dat de gegevens correct zijn, en dat de gegevens zijn opgeslagen

Exception paths

Geen bijhorende mederwerker

3a Er worden geen medewerkers gevonden met overeenkomstige gegevens. Het systeem geeft dit aan en gaat terug naar stap 2.

Incorrecte gegevens

6ba (van alternate path) De ingevoerde gegevens zijn niet correct, het systeem toont welke gegevens incorrect zijn en gaat terug naar stap 5.

Preconditions Manager is ingelogd.
Postconditions Manager heeft gewenste gegevens bekeken.
Related business rules Business Rule nummer 6.
Domain Model 03 BekijkenWijzigenMedewerkergegevens.png

Use case 4: Toevoegen nieuwe medewerker

Use Case: Toevoegen nieuwe medewerker
Description Gegevens van een nieuwe medewerker worden in het systeem gezet.
Acotren Manager
Version 2
Basic course of events
  1. De manager geeft aan een nieuwe medewerker toe te willen voegen.
  2. Het systeem vraagt om informatie over de medewerker.
  3. De manager voert de gegevens van de nieuwe medewerker in, en geeft aan dat ze compleet zijn.
  4. Het systeem geeft aan dat de gegevens correct zijn, en dat de gegevens zijn opgeslagen.
Alternate paths
Exception paths

Incorrecte gegevens

4a De ingevoerde gegevens zijn niet correct, het systeem toont welke gegevens incorrect zijn en gaat terug naar stap 3.

Preconditions De manager is ingelogd.
Postconditions De nieuwe medewerker is opgeslagen in het systeem.
Related business rules
Domain Model 03 BekijkenWijzigenMedewerkergegevens.png



Use case 5: Bijstellen aanvragen

Use Case: Bijstellen aanvragen
Description De procedure voor het afhandelen van bijstelaanvragen.
Actoren Manager, Medewerker
Version 1
Basic course of events
  1. De medewerker geeft aan een bijstel aanvraag in te willen voeren
  2. Het systeem vraagt om de naam, het kledingstuk, het verzoek en de ophaaldatum
  3. De medewerker voert de naam, het kledingstuk, het verzoek en de ophaaldatum in
  4. Het systeem print een bijstelaanvraagbon
Exception path
Preconditions Niet van toepassing
Postconditions Een bijstelaanvraag is ingevoerd en klaar om afgehandeld te worden.
Related business rules
Domain Model 08 bijstellen.png



Use case 6: Bijstellen

Use Case: Bijstellen
Description De procedure voor het afhandelen van bijstelaanvragen.
Actoren Manager, Medewerker
Version 1
Basic course of events
  1. Een medewerker vraagt om de bijstel aanvragen
  2. Het systeem geeft de bijstel aanvragen met de informatie
  3. De medewerker kiest een aanvraag uit, stelt de kleding bij en geeft het systeem door dat de kleding bijgesteld is
  4. De medewerker geeft de kleding aan de klant
Exception path

Geen bijstelaanvragen

1a Het systeem geeft aan dat er momenteel geen bijstelaanvragen zijn

Preconditions Niet van toepassing
Postconditions Een kledingstuk is bijgesteld meegegeven aan de klant
Related business rules
Domain Model 08 bijstellen.png



Use case 7: Voorraadbeheer

Use Case: Voorraadbeheer
Description Een manager bekijkt de voorraad om in te zien welke kledingstukken moeten worden besteld of geeft aan, dat deze nu in de voorraad zitten.
Actoren Manager
Version 2
Basic course of events
  1. Manager geeft aan, dat er nieuwe voorraad voor een bepaald filiaal gearriveerd is.
  2. Manager geeft aan voor welk filiaal.
  3. Manager geeft het kledingstuk en de nieuwe voorraad aan.
  4. Manager bevestigt zijn invoer.
  5. System bevestigt dat de voorraad werd aangepast.
Alternate paths

Voorraad inzien

1a Medewerker / Manager geeft aan, voor welke filiale hij wil zien wat er moet worden gekocht.

1b Het systeem geeft voor deze filiale aan welke kledingstukken hoe vaak aanwezig zijn.

1c UC termineert.


Meerdere kledingstukken

4a Manager geeft aan, dat hij voor nog een kleindgstuk de nieuwe voorraad wil invoeren.

4b Terug naar stap 3.

Preconditions Manager moet zich legitimeren
Postconditions De voorraad voor het filiaal is op hoogte.
Related business rules Business Rule nummer 3.
Domain Model 04 Voorraadbeheer.png



Use case 8: Verkoop product

Use Case: Verkoop product
Description Medewerker verkoopt een product. De producten, die de klant wil kopen, worden geïdentificeerd en de inkomstenlijst wordt ververst. Bovendien wordt de voorraad aangepast.
Actoren Manager, Medewerker
Version 3
Trigger De klant komt naar de kassa om een of meerdere artikelen af te rekenen.
Basic course of events
  1. Product dat de klant wil kopen wordt geïdentificeerd.
  2. Systeem laat informatie zien aan de medewerker over het product.
  3. Medewerker bevestigt de verkoop.
  4. Systeem roept op tot betaling en vraagt via welke betaalwijze de klant wil betalen.
  5. De medewerker geeft aan dat de klant via pinpas wil betalen.
  6. Systeem print aankoopbonnetje voor de klant uit.
Alternate paths

Annulering verkoop

3a Medewerker geeft aan dat verkoop geannuleerd wordt.

3b Systeem bevestigt dat verkoop geannuleerd is.

Meer dan een artikel verkopen

3a Stap 1 wordt mogelijk herhaalt als er meerdere artikelen zijn die de klant wil kopen.

Contante betaling

5a Medewerker geeft aan dat de klant contant wil betalen.

5b Systeem vraagt om bevestiging dat het geld is ontvangen.

5c Medewerker geeft aan dat het geld is ontvangen.

5d Terug naar stap 6 van BCoE

Exception paths

Er bestaat geen verbinding met betaalservers voor pinpasbetaling.

6a Systeem geeft foutmelding en vraagt of klant op een andere manier gaat betalen of de verkoop geannuleerd moet worden.

6b Medewerker geeft aan dat klant contant betaald (terug naar Alternative Path: stap 5, Contante betaling) of dat de verkoop geannuleerd wordt (terug naar Alternative Path: Annulering verkoop).

Assumptions Geïdentificeerd product is op voorraad bij de desbetreffende filiaal en is geregistreerd in het systeem.
Preconditions Er bestaat een afgeschermde account waar de medewerker in kan loggen.
Postconditions Product is afgeschreven in de voorraad en de nieuwe inkomst is toegevoegd aan de inkomsten-lijst van het systeem, mits de verkoop niet is geannuleerd.
Related business rules Business Rule nummers 1 en 2.
Domain Model 05 VerkoopProduct.png

Use case 9: Beheer assortiment

Use Case: Assortiment beheren
Description Het assortiment wordt ingezien, nieuwe kledingstukken toegevoegd en/of, bestaande kledingstukken van verwijderd.
Actoren Manager
Version 2
Basic course of events
  1. De manager geeft aan dat zij het assortiment wil inzien.
  2. Het systeem toont het huidige assortiment.
Alternative paths

Nieuw kledingstuk

2a De manager geeft aan, dat zij een nieuw kledingstuk wil toevoegen.

2b Het systeem vraagt naar naam, kleur, prijs en de maten.

2c De manager voert de gegevens in en bevestigt zijn invoer.

2d Het systeem toont, dat het kledingstuk werd toegevoegd.

2e De manager sluit het invoeren af.

Meerdere kledingstukken

7aa De manager geeft aan, dat hij nog een kledingstuk wil invoeren.

7ab Verder met 2b.

Kledingstuk verwijderen

2a De manager geeft aan, dat zij een kledingstuk wil verwijderen.

2b Het systeem toont een lijst met alle kledingstukken van het huidige assortiment.

2c De manager kiest het kledingstuk dat niet meer in het assortiment zal zitten en bevestigd zijn invoer.

2d Het systeem toont, dat het kledingstuk werd verwijderd.

2e De manager sluit het verwijderen af.

Exception paths

Kledingstuk al in het assortiment

5aa Het systeem toont, dat het kledingstuk al in het assortiment zit.

5ab Verder met 2.

Preconditions Manager is ingelogd.
Postconditions Manager heeft het assortiment bekeken en/of verandert.
Related business rules Business Rule nummer 7.
Domain Model 07 AssortimentAanpassen.png

Scenarios

Scenario's voor: Financiën
Basic course of events
  1. Manager Meneer Walraven opent het financiën menu
  2. Het systeem vraagt van welke filialen Manager Meneer Walraven de financiële informatie wilt
  3. Manager Meneer Walraven vult Wychen in
  4. Het systeem vraagt om de begindatum waarvan Manager Meneer Walraven het overzicht wilt
  5. Manager Meneer Walraven vult 2 maart 2013 in
  6. Het systeem vraagt om de einddatum
  7. Manager Meneer Walraven vult 3 maart 2013 in
  8. Het systeem toont het overzicht

10:35 2 maart 2013 verkoop #215 + 100,00

12:32 2 maart 2013 bijstelling #125 + 20,00

15:53 2 maart 2013 retour verkoop #215 - 100,00

Alternative paths Kledingstuk toevoegen
  1. Manager Meneer Walraven opent het financiën menu
  2. Het systeem vraagt van welke filialen Manager Meneer Walraven de financiële informatie wilt
  3. Manager Meneer Walraven vult Wychen in
  4. Het systeem vraagt om de begindatum waarvan Manager Meneer Walraven het overzicht wilt
  5. Manager Meneer Walraven vult 1 januari 2012 in
  6. Het systeem vraagt om de einddatum
  7. Manager Meneer Walraven vult 31 december 2012 in
  8. Het systeem toont het overzicht: ...
  9. Manager Meneer Walraven geeft aan een uitdraai te willen
  10. Het systeem print het overzicht



Scenario's voor: Retourneer product
Basic course of events
  1. Inkoop Nr. 41221145 wordt geidentificeerd als bijhorden voor een rood t-shirt.
  2. Dorien geeft aan, dat het produduct inderdaad nog niet werd gebruikt.
  3. System bevestigt de voorgang.
  4. Dorien geeft 39.99 € terug aan de klant Jonathan Seesink.
Alternative paths
  1. Inkoop Nr. 41002342 wordt geidentificeerd als bijhoren voor een blauwe broek.
  2. Dorien geeft aan, dat het product al werd gebruikt.
  3. System bevestigt, dat deze blauwe broek niet meer kan worden teruggebracht.

  1. Inkoop Nr. 37923433 wordt geidentificeerd als bijhoren voor een groene broek, maar is meer dan vier weken geleden.
  2. Product kan niet worden geretourneerd.



Scenario's voor: Bekijken en wijzigen medewerkersgegevens
Basic course of events
  1. Manager Henk geeft aan naar medewerkers te willen zoeken.
  2. Het systeem vraagt om informatie over de medewerker
  3. Henk voert de volgende informatie in:
    1. Naam: Truus
  4. Het systeem laat een overzicht zien met daarin de informatie over de (enige) medewerker met de naam Truus
    1. Naam: Truus de Groot
    2. Filiaal: Hezelstraat 23
  5. Henk selecteert de medewerker en geeft aan deze te willen bewerken
  6. Het systeem toont alle informatie over Truus
    1. Naam: Truus de Groot
    2. Filiaal: Hezelstraat 23
    3. Adres: Gerardsweg 5, 1234AB
    4. Telefoonnummer: 06-23127910
    5. Rekeningnummer: 123467
  7. Henk past het telefoonnummer van Truus aan
    1. Telefoonnummer: 06-89564738
  8. Henk geeft aan de wijzigingen te willen opslaan
    1. Het systeem geeft aan dat de gegevens correct zijn, en dat de wijzigingen zijn opgeslagen

  1. Manager Henk geeft aan naar medewerkers te willen zoeken.
  2. Het systeem vraagt om informatie over de medewerker
  3. Henk voert de volgende informatie in:
    1. Filiaal: Hezelstraat 23
  4. Het systeem laat een overzicht zien met daarin de informatie over de medewerkers werkzaam bij het filiaal Hezelstraat 23
    1. Namen: Truus de Groot, Leen de Klein, Dorien de Middel, Joke de Nar
    2. Filiaal: Hezelstraat 23
  5. Henk selecteert de medewerker Truus en geeft aan deze te willen bewerken
  6. Dit scenario gaat verder zoals in scenario #1 stap 5.
Alternative paths
  1. Manager Henk geeft aan naar medewerkers te willen zoeken.
  2. Het systeem vraagt om informatie over de medewerker
  3. Henk voert de volgende informatie in:
    1. Naam: Daryl Koh Pei Xiang
  4. Het systeem geeft aan dat er geen medewerkers zijn met deze kenmerken
  5. Het systeem gaat terug naar stap 2
Exception paths
  1. Manager Henk geeft aan naar medewerkers te willen zoeken.
  2. Het systeem vraagt om informatie over de medewerker
  3. Henk voert de volgende informatie in:
    1. Naam: Truus
  4. Het systeem laat een overzicht zien met daarin de informatie over de (enige) medewerker met de naam Truus
    1. Naam: Truus de Groot
    2. Filiaal: Hezelstraat 23
  5. Henk selecteert de medewerker en geeft aan deze te willen bewerken
  6. Het systeem toont alle informatie over Truus
    1. Naam: Truus de Groot
    2. Filiaal: Hezelstraat 23
    3. Adres: Gerardsweg 5, 1234AB
    4. Telefoonnummer: 06-23127903
    5. Rekeningnummer: 123467
  7. Henk past het rekeningnummer van Truus aan
    1. Rekeningnummer: 123
  8. Henk geeft aan de wijzigingen te willen opslaan
  9. Het systeem geeft aan dat het rekeningnummer incorrect is.
  10. Henk past het rekeningnummer van Truus aan
    1. Rekeningnummer: 123654
  11. Henk geeft aan de wijzigingen te willen opslaan
  12. Het systeem geeft aan dat de gegevens correct zijn, en dat de wijzigingen zijn opgeslagen



Scenario's voor: Toevoegen nieuwe medewerker
Basic course of events
  1. Henk heeft een nieuwe medewerker, Sjors, aangenomen.
  2. Manager Henk geeft aan een nieuwe medewerker toe te willen voegen
  3. Het systeem vraagt om informatie over de medewerker
  4. Henk voert de gegevens van Sjors in
    1. Naam: Sjors de Jong
    2. Filiaal: Hezelstraat 23
    3. Adres: Gregoriusstraat 6, 4321BA
    4. Telefoonnummer: 06-54127910
    5. Rekeningnummer: 7654321
  5. Henk geeft aan dat dit alle gegevens zijn.
  6. Het systeem geeft aan dat de gegevens compleet en correct zijn, en dat ze zijn opgeslagen
Alternative paths
  1. Henk heeft een nieuwe medewerker, Jelle, aangenomen.
  2. Manager Henk geeft aan een nieuwe medewerker toe te willen voegen
  3. Het systeem vraagt om informatie over de medewerker
  4. Henk voert de gegevens van Jelle in
    1. Naam: Jelle de Vries
    2. Filiaal: Hezelstraat 23
    3. Adres: Gregoriusstraat, 4321BA
    4. Telefoonnummer: 06-32638910
    5. Rekeningnummer: 8765432
  5. Henk geeft aan dat dit alle gegevens zijn.
  6. Het systeem geeft aan dat de gegevens incompleet zijn: er is geen huisnummer ingevuld. Het systeem gaat terug naar stap 3 en geeft aan dat het huisnummer ontbreekt.



Scenario's voor: Bijstellen aanvragen
Basic course of events
  1. Medewerker Dorien opent het bijstelling invoeren menu.
  2. Het systeem vraagt om de klant naam, kledingstuk, bijstelaanvraag en ophaaldatum
  3. Dorien vult in meneer Seesink, bordeaux rode blouse, mouwen wijder maken en 28 mei, 2013



Scenario's voor: Bijstellen
Basic course of events
  1. Dorien vraagt om de bijstel aanvragen
  2. Het systeem laat het volgende op het scherm zien
    1. meneer Seesink, bordeaux rode blouse, mouwen wijder maken, 28 mei 2013
    2. meneer Tan, zwarte pantalon, taille innemen, 4 juni 2013
  3. Dorien selecteert aanvraag 1, maakt de mouwen wijder en geeft aan dat het gebeurd is.
  4. Dorien geeft de blouse aan Jonathan wanneer die het op komt halen.
Exception paths
  1. Dorien vraagt om de bijstel aanvragen
  2. Het systeem laat het volgende op het scherm zien: Geen openstaande bijstellingen



Scenario's voor: Voorraadbeheer
Basic course of events
  1. Meneer Walraven geeft aan, dat hij nieuwe voorraad wil toevoegen.
  2. Meneer Walraven kiest filiaal 2.
  3. Meneer Walraven geeft aan, dat het kledingstuk nr. 1432 (blauwe broek) nu 23 keer in de voorraad zit.
  4. Meneer Walraven bevestigt zijn invoer.
  5. System bevestigt.
Alternative paths
  1. Joke geeft aan, dat hij de voorraad van filiaal 1 wil inzien.
  2. System geeft hem de volgende lijst:
Nr. Naam Voorraad
1432 blauwe broek 20
1433 groen t-shirt 15
1434 zwart t-shirt 20

  1. Mevrouw Walraven geeft aan, dat zij een nieuwe voorraad wil toevoegen.
  2. Mevrouw Walraven kiest filiaal 2.
  3. Mevrouw Walraven geeft aan, dat het kledingstuk nr. 1433 (groen t-shirt) nu 15 keer in de voorraad zit.
  4. Mevrouw Walraven geeft aan, dat ze nog niet klaar is.
  5. Mevrouw Walraven geeft aan, dat het kledingstuk nr. 1434 (zwart t-shirt) nu 20 keer in de voorraad zit.
  6. Mevrouw Walraven bevestigt haar invoer.
  7. System bevestigt.



Scenario's voor: Verkoop Product
Basic course of events
  1. één paar blauwe sokken met artikelnummer 45879875 wordt geïdentificeerd.
  2. Systeem laat informatie zien over het product: Het artikel kost 5,99 EUR en de hoeveelheid is 1.
  3. Marjolein van Booghardt (medewerkster aan de kassa) controlleert of de informatie juist is en bevestigt de verkoop.
  4. Systeem roept op tot betaling en vraagt via welke betaalwijze de klant wil betalen.
  5. Marjolein geeft aan dat de klant via pinpas wil betalen
  6. Systeem print een aankoopbonnetje voor de klant uit.
Alternative paths
  1. één jurk met artikelnummer 5478954 wordt geïdentificeerd.
  2. Systeem laat informatie zien over het product: Het artikel kost 98,95 EUR en de hoeveelheid is 1.
  3. één trui met artikelnummer 7897548 wordt geïdentificeerd.
  4. Systeem laat informatie zien over het product: Het artikel kost 256,20 EUR en de hoeveelheid is 1.
  5. Tom Raads (medewerker aan de kassa) controlleert of de informatie juist is en bevestigt de verkoop.
  6. Systeem roept op tot betaling en vraagt via welke betaalwijze de klant wil betalen.
  7. Tom geeft aan dat de klant via pinpas wil betalen.
  8. Systeem print een aankoopbonnetje voor de klant uit.

  1. één zomerjas met artikelnummer 7887465 wordt geïdentificeerd.
  2. Systeem laat informatie zien over het product: Het artikel kost 30,99 EUR en de hoeveelheid is 1.
  3. Marjolein van Booghardt (medewerkster aan de kassa) controlleert of de informatie juist is en bevestigt de verkoop.
  4. Systeem roept op tot betaling en vraagt via welke betaalwijze de klant wil betalen.
  5. Marjolein geeft aan dat de klant contant wil betalen
  6. Systeem vraagt om bevestiging dat het bedrag van 30,99 EUR is ontvangen.
  7. Marjolein geeft aan dat het bedrag van 30,99 EUR is ontvangen.
  8. Systeem print een aankoopbonnetje voor de klant uit.

  1. één muts met artikelnummer 184895 wordt geïdentificeerd.
  2. Systeem laat informatie zien over het product: Het artikel kost 1099,34 EUR en de hoeveelheid is 1.
  3. Tom Raads (medewerker aan de kassa) geeft aan dat verkoop geannuleerd wordt.
  4. Systeem bevestigt dat verkoop geannuleerd is.
Exception paths
  1. één das met artikelnummer 7898577 wordt geïdentificeerd.
  2. Systeem laat informatie zien over het product: Het artikel kost 79,99 EUR en de hoeveelheid is 1.
  3. Marieke van den Kamp (medewerkster aan de kassa) controlleert of de informatie juist is en bevestigt de verkoop.
  4. Systeem roept op tot betaling en vraagt via welke betaalwijze de klant wil betalen.
  5. Marieke geeft aan dat de klant via pinpas wil betalen
  6. Systeem geeft foutmelding en vraagt of klant op een andere manier gaat betalen of de verkoop geannuleerd moet worden.
  7. Marieke geeft aan dat klant contant betaalt.
  8. Systeem vraagt om bevestiging dat het bedrag van 79,99 EUR is ontvangen.
  9. Marjolein geeft aan dat het bedrag van 79,99 EUR is ontvangen.
  10. Systeem print een aankoopbonnetje voor de klant uit.
Scenario's voor: Beheer assortiment
Basic course of events

1. Mevrouw Walraven geeft aan dat ze het assortiment in wil zien. 2. Het systeem toont het huidige assortiment.

Alternative paths

2a Mevrouw Walraven geeft aan een kledingstuk aan het assortiment toe te willen voegen. 2b Op het scherm verschijnt

"Voer de naam, kleur, prijs en maat in."

2c Mevrouw Walraven voert in "String, Glanzend oranje, 45.00, medium."

2d Op het scherm verschijnt

"Artikel "String"

kleur "Glanzend oranje"

prijs 45.00

maat medium


is aan het assortiment toegevoegd."

2e Mevrouw Walraven sluit het invoermenu af.


Meerdere kledingstukken

7aa Mevrouw Walraven geeft aan nog een kledingstuk toe te willen voegen. 7ab verder met 2b.


Kledingstuk verwijderen

2a Mevrouw Walraven geeft aan, dat zij een kledingstuk uit het assortiment wil verwijderen. 2b Het systeem toont een lijst met alle kledingstukken van het huidige assortiment. 2c Mevrouw Walraven kiest de paars met witte stippen gekleurde tuinbroek. 2d Op het scherm staat

"Het artikel "Tuinbroek"

kleur "paars met witte stippen"

prijs 100.00

maat extra large


is uit het assortiment verwijderd."

2e Mevrouw Walraven sluit het assortiment venster af.

Non-functional Requirements

  • Authorization: De managers willen toegang tot alles. Ze willen echter dat medewerkers beperkte toegang hebben, namelijk slechts tot de voorraad/inventaris. Ze willen expliciet niet dat medewerkers toegang hebben tot de financiele informatie van het bedrijf.
  • Privacy: De medewerkersgegevens moeten niet toegankelijk zijn voor partijen buiten het bedrijf.

Addendum

Integrated Domainmodel

IntegratedORM modehuis 2013 groep09.png

Business Rules Catalogue

onderschrift
No. Betekenis in natuurlijke taal Regeltype Statisch/Dynamisch Bron
01 Contante betaling en pinpasbetaling worden geaccepteerd Action restricting Dynamisch Interview
02 Een verkoop is dan en slechts dan geldig als een of meerdere product/en van de voorraad tegen een succesvolle betaling is/zijn overgedragen aan de klant. Structural fact Statisch Interview
03 Voorraad mag alleen door de managers worden aangepast en door mederwerks en managers worden ingezien. Action restricting Statisch Interview
04 Medewerker mag zelf bepalen of de kleding wordt teruggenomen, afhankelijk van toestand van de kleding en soort van reclamatie. Action restricting Dynamisch Interview
05 Elke financiëele transactie wordt geregistreerd. Structural fact Statisch Interview
06 Elke medewerker is in slechts in één filiaal werkzaam. Structual fact Statisch Interview
07 Alleen managers mogen het assortiment veranderen. Action restricting Statisch Interview

Terminological Definitions

Aankoopbon - Bon die de klant krijgt bij het kopen van een artikel.

Assortiment - Alle verschillende artikelen, of ze nu op voorraad zijn of niet.

Bijstelbon - Bon die een klant krijgt bij het aanvragen van een bijstelling.

Bijstellen - Kleding aanpassen, zodat deze de klant past.

Jaaroverzicht - Overzicht van alle transacties binnen een periode van exact een jaar.

Manager - Mevrouw of meneer Walraven

Totale vooraad - Voorraad van alle vestigingen tezamen.

Vooraad - Individuele vooraad van één filiaal.