Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2009-10/Groep 03 Groepsnaam

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

 






Groep 03 - "Oermatic"



Werkstuk Requirements Engineering


Koen Strijbosch, Steven de Bruijn, Dave Nabuurs, Siegert van der Velde, (gestopt: Loth Janssen )



Onderwijsinstituut voor Informatica en Informatiekunde

Radboud Universiteit Nijmegen







version 18 februari 2022



Page Break




De inhoud is opgebouwd als volgt.

Introduction

Dit project is ontstaan vanwege de vraag naar automatisering van de studentenadministratie binnen de opleidingen Informatiekunde en Informatica. Dit zijn opleidingen van faculteit FNWI van de RU. Binnen deze faculteit lopen mensen met verschillende soorten achtergronden en kennisniveaus en functies rond. Denk hierbij aan administratie personeel, docenten en studenten. Belangrijk daarbij is ondanks de grote diversiteit van studenten toch een goed overzicht gecreëerd moet kunnen worden m.b.t. het vakkenpakket en exameneisen.

De verschillen bij de studenten zijn bijvoorbeeld Bachelor, Master of HBO-instromers. Deze kunnen ook nog twee verschillende opleidingen volgen namelijk informatica of informatiekunde. Kortom, veel regels en eisen die aan de studenten worden gesteld, maar ook aan degene die daarbij betrokken zijn, zoals examencommissie en decanen. Veel handelingen die momenteel worden verricht, kunnen efficiënter worden ingedeeld en grotendeels worden geautomatiseerd.

Daarvoor wordt binnen dit project gekeken naar een nieuw systeem waarin de werkwijze beter zal worden ondersteund en verbeterd.

De structuur van dit document is als volgt:

  • Allereerst zullen de huidige problemen in kaart worden gebracht (Problem statement).
  • Hierna zal er een analyse van de situatie worden gemaakt met de belangrijkste stakeholders en daarbij een planning en risico analyse (Case analysis) .
  • Vervolgens zullen de requirements van het gewenste nieuwe systeem in kaart worden gebracht compleet met scenario's en non-functional requirements (Requirements).
  • Als bijlage zijn de van toepassing zijnde business rules en terminologische definities terug te vinden (Addendum).

Problem statement

De huidige manier van werken bevat een aantal problemen. Deze worden hieronder benoemd:

  • Controleren kost veel tijd, doordat er veel handmatige werkzaamheden nodig zijn. Bijvoorbeeld het controleren van het aantal studiepunten bij een examenaanvraag.
  • Het systeem is foutgevoelig. Het overtypen van lijsten naar een ander systeem zorgt voor een hoog foutgevoeligheid.
  • Informatie is niet centraal beschikbaar, veel informatie is verspreid over deelsystemen en deze werken niet goed met elkaar samen.
  • Processen duren lang. Er zijn (te) veel mensen betrokken bij de stappen in de verschillende processen waardoor processen onnodig lang kunnen duren.
  • Niemand kent het hele proces (systeem maakt het makkelijker op te lossen).

Case analysis

Stakeholder analysis

# Roles/Actor Description Stakeholder(s)
01 Medewerker facultaire studentenadministratie Medewerkers van de facultaire studenten administratie voeren diverse administratieve werkzaamheden uit (passen bijvoorbeeld punten aan). Mw. C.M.A. Hendriks
02 Medewerker onderwijsbureau Houden zich bezig met vakkenpakketten en inhoud hiervan. Daarnaast ondersteunen ze de examencommissie met bijvoorbeeld het controleren van de studielast van studenten. drs. V. Kamphuis
03 Lid Examencommissie Leden van de examencommissie nemen beslissingen op basis van de regels die gelden bij examens. dr. P. van Bommel
04 Student Studenten volgen bepaalde vakken en moeten zich houden aan bepaalde regels. Koen Strijbosch, Steven de Bruijn, Dave Nabuurs, Siegert v/d Velde
05 Docent Docenten moeten zich houden aan de regels van het OER. dr. S.J.B.A. Hoppenbrouwers / drs. N. Braakensiek
06 Studieadviseur Studieadviseur geven informatie en voorlichting over vakken en regels die daarna verbonden zijn. drs. V. Kamphuis

Mission and vision statement

  • Mission — Het verbeteren van het inzicht in de regels die gesteld worden aan vakkenpakketten die er voor zorgen dat men toegang tot het examen krijgt.
  • Vision — Een geautomatiseerd systeem waarmee snel en correct informatie over de regels die aan de vakkenpakketten worden gesteld kan inzien.
  • Value — Het proces wordt user-orientend uitgevoerd waarbij gelet wordt op correctheid en samenhang van het geheel.

Statement of work

Deliverable Facade iteratie Filled iteratie Focused iteratie Objectives Staffing Status Facade Status Filled Status Focused
Introduction Voorlopige versie Voorlopige versie Compleet Beschrijven van duidelijke introductie Steven V V V
Problem statement Voorlopige versie Zo goed mogelijk Compleet Beschrijven van het probleem Dave, Koen V V V
Stakeholder analysis Compleet Zo goed mogelijk Compleet Beschrijven van de stakeholders Siegert V V V
Mission-vision-values Compleet Compleet Compleet Beschrijven van de Executive Sponsor view Steven, Koen V V V
Statement of work Voorlopige versie Compleet & up-to-date Compleet & up-to-date Beschrijven van de planning Steven, Loth V V V
Risk analysis Voorlopige versie Compleet & up-to-date Compleet & up-to-date In kaart brengen van de risico's Dave, Koen V V V
Use case survey Voorlopige versie Zo goed als af Compleet In kaart brengen van de use cases Siegert, Loth V V V
Use case diagram(s) Voorlopige versie Zo goed als af Compleet Tekenen van de use cases Koen - V V
Integrated UC diagram Voorlopige versie Compleet Compleet Overzicht alle use cases Dave V V V
Use cases Voorlopige versie Compleet (filled niveau) Compleet Invulling van de use cases Siegert V V V
Scenarios Voorlopige versie Enkele voor elke Use-case Compleet (op focused niveau) Beschrijven van de scenario's Loth - V  %
Domain models Voorlopige versie Gedeeltelijk Compleet Compleet Maken van domein modellen Siegert - V V
Integrated domain model Voorlopige versie Gedeeltelijk Compleet Compleet Maken van domein modellen Koen - V V
Business rules catalogue Voorlopige versie Gedeeltelijk Compleet Compleet In kaart brengen BR's Dave, Steven V V V
Non-functional requirements Voorlopige versie Gedeeltelijk Compleet Compleet In kaart brengen van Non functioneel requirements Steven V V V
Terminological definitions Compleet Gedeeltelijk Compleet Complete In kaart brengen en uitwerken termologische definities Loth V V V
Executive sponsor viewpoint Complete (integrated in M-V-V!) Complete (integrated in M-V-V!) Complete (integrated in M-V-V!) Definieren van belangrijke begrippen Loth - V V
Use case tests Voorlopige versie Zo goed als mogelijk Compleet Testen van de use cases Loth - V V
Business process definitions Optioneel Optioneel Optioneel Tekenen van het proces *** *** *** ***
GUI metaphors / storyboards Optioneel Optioneel Optioneel Het maken van story boards *** *** *** ***
Voltooid? V V V
Legenda
  • - = N.v.t in deze fase
  • % = Bezig
  • V = Klaar

Risk analysis

# Category Risk Solution needed by Status Days lost Expectancy factor Risk factor
01 Sponsor Te veel invloed van de sponsor op het project (wijzigingen) Informatie van verschillende actoren verzamelen Ready N.v.t. High High
02 Interpretatie Het verkeerd interpreteren van een onderdeel Regelmatige feedback en projecmethoden volgen Ready N.v.t. Medium Low
03 Tijd Het niet maken van een onderdeel binnen de tijdspan van het project Strakke planning en duidelijk afspraken Ready N.v.t. High Medium
04 Tijd Een langdurige ziekte of afwezigheid van projectleden Twee personen werken aan een belangrijke taak om problemen op te kunnen vangen Ready N.v.t. Low Low
05 Techniek Technische problemen met de wiki waardoor data verloren gaat of er geen werk meer online kan worden gezet Data ook lokaal bewaren Ready N.v.t. Low Medium

Requirements

Use cases

Use case survey

# Name Description Initiating actor
1. Beoordelen Examen-aanvragen/vakkenpakket Examencommissie keurt aangevraagde examens door studenten voor Bachlor en Master goed of af. Tevens keurt de examencommissie de vakkenpakketten goed of af die zijn aangevraagd door de studenten. Met name vrije vakken en thema's. Actor 3: Lid Examencommissie
2. Beheren vakkenpakket Student kiest of wijzigt vakken voor vrije ruimte en kiest een thema aan de hand van de gewenste afstudeerrichting. Onderwijsbureau stelt of wijzigt vakkenpakketten samen. Actor 4: Student, Actor 2: Medewerker Onderwijsbureau
3. Aanvragen vrijstelling/examen De student vraagt vrijstelling voor een vak aan en vult tevens de motivatie in voor de vrijstelling of de student vraagt een examen aan en controleert hierbij zijn studentgegevens. Actor 4: Student
4. Beoordelen vrijstelling De docent geeft vrijstelling of wijst deze af voor een vak wat door deze docent wordt gegeven en wat is aangevraagd door de student. Actor 5: Docent
5. Beheren vak De docent maakt of wijzigt een omschrijving voor een vak wat door hem wordt gegeven. Actor 5: Docent
6. Beheren afspraak Studieadviseur noteert afspraken of uitkomsten van het gesprek met een student. Student plant afspraak met een studieadviseur of docent in voor advies. Actor 4: Student, Actor 5: Docent, Actor 6:Studieadviseur
7. Registreren bijzonderheden Dyslexie, slechte ogen en andere gezondheidsaandoeningen van een student registreren. Actor 1: Medewerker facultaire studentenadministratie, Actor 6: Studieadviseur
8. Beheren punten Punten van studenten bekijken, aanpassen of wijzingen. Actor 1: Medewerker facultaire studentenadministratie, Actor 4: Student, Actor 5: Docent, Actor 6:Studieadviseur

Integrated use case diagram

IntegratedUseCaseDiagram Gr3c.gif

Individual use cases

Use case 1

Use Case: 1.Examen aanvragen beoordelen / vakkenpakket beoordelen
Use case diagram Use-Case-01.gif
Description Examencommissie keurt aangevraagde examens door studenten voor Bachlor en Master goed of af. Tevens keurt de examencommissie de vakkenpakketten goed of af die zijn aangevraagd door de studenten. Met name vrije vakken en thema's.
Source Lid examencommissie
Version 2.1
Basic course of events

Goedkeuren examenaanvraag:

  • 1. Lid van de examencommissie logt in met loginnaam en wachtwoord.
  • 2. Systeem toont overzicht van de mogelijkheden voor het lid van de examencommissie.
  • 3. Lid van de examencommissie kiest in het overzicht voor 'openstaande examenaanvragen'.
  • 4. Systeem toont alle examenaanvragen.
  • 5. Lid van de examencommissie kiest één van de openstaande examenaanvragen.
  • 6. Systeem toont bijbehorende gegevens van betreffende examenaanvraag.
  • 7. Lid van de examencommissie keurt de aanvraag goed.
  • 8. Systeem geeft een melding van de goedgekeurde aanvraag.
Alternate paths

Goedkeuren vakkenpakket:

  • 1. Lid van de examencommissie logt in met loginnaam en wachtwoord.
  • 2. Systeem toont overzicht van de mogelijkheden voor het lid van de examencommissie.
  • 3. Lid van de examencommissie kiest in het overzicht voor 'openstaande vakkenpaketten' goedkeuren.
  • 4. Systeem toont alle vakkenpaketten die goedgekeurd moet worden.
  • 5. Lid van de examencommissie kiest één van de openstaande aanvragen voor goedkeuring van vakkenpakket.
  • 6. Systeem toont bijbehorende gegevens van betreffende vakkenpakket dat goedgekeurd moet worden.
  • 7. Lid van de examencommissie keurt de aanvraag goed.
  • 8. Systeem geeft een melding van de goedgekeurde aanvraag.

Afkeuren vakkenpakket:

  • 1. Lid van de examencommissie logt in met loginnaam en wachtwoord.
  • 2. Systeem toont overzicht van de mogelijkheden voor het lid van de examencommissie.
  • 3. Lid van de examencommissie kiest in het overzicht voor 'openstaande vakkenpaketten' goedkeuren.
  • 4. Systeem toont alle vakkenpaketten die goedgekeurd moet worden.
  • 5. Lid van de examencommissie kiest één van de openstaande aanvragen voor goedkeuring van vakkenpakket.
  • 6. Systeem toont bijbehorende gegevens van betreffende vakkenpakket dat goedgekeurd moet worden.
  • 7. Lid van de examencommissie keurt de aanvraag af en voegt reden voor afkeur als commentaar toe.
  • 8. Systeem geeft een melding van de afgekeurde aanvraag.



Afkeuren examenaanvraag:

  • 1. Lid van de examencommissie logt in met loginnaam en wachtwoord.
  • 2. Systeem toont overzicht van de mogelijkheden voor het lid van de examencommissie.
  • 3. Lid van de examencommissie kiest in het overzicht voor 'openstaande examenaanvragen'.
  • 4. Systeem toont alle examenaanvragen.
  • 5. Lid van de examencommissie kiest één van de openstaande examenaanvragen.
  • 6. Systeem toont bijbehorende gegevens van betreffende examenaanvraag.
  • 7. Lid van de examencommissie keurt de aanvraag af en voegt reden voor afkeur als commentaar toe.
  • 8. Systeem geeft een melding van de afgekeurde aanvraag.
Preconditions
  • Ingeschreven student
  • Lijst met aan te vragen examenvakken of vakkenpakketten
Postconditions Goedgekeurde examenaanvraag of goedgekeurde vakkenpakket
Related business rules
  • Bacholer: 1,2,3,6,7,8,9,11,12,13,14
  • Master: 1,2,8,9,10

Use case 2

Use Case: 2.Vakkenpakket beheren
Use case diagram Use-Case-02.gif
Description Student kiest of wijzigt vakken voor vrije ruimte en kiest een thema aan de hand van de gewenste afstudeerrichting. Onderwijsbureau stelt of wijzigt vakkenpakketten samen.
Source Onderwijsbureau, Student
Version 2.1
Basic course of events

Kiezen een vak


  • 1. Student of onderwijsbureau logt in met loginnaam en wachtwoord.
  • 2. Systeem toont overzicht van mogelijkheden van het student of onderwijsbureau.
  • 3. Student of onderwijsbureau kiest het vakkenpakket van de student.
  • 4. Systeem toont vakkenpakket van de student.
  • 5. Student of onderwijsbureau vraagt een nieuw vak aan.
  • 6. Systeem toont alle mogelijkheden voor vakken.
  • 7. Student of onderwijsbureau kiest een nieuw vak.
  • 8. Systeem toont samenvatting van de handeling.
Alternate paths

Wijzigt vakkenpakket


  • 1. Student of onderwijsbureau logt in met loginnaam en wachtwoord.
  • 2. Systeem toont overzicht van mogelijkheden van het student/onderwijsbureau.
  • 3. Student of onderwijsbureau kiest het vakkenpakket van de student.
  • 4. Systeem toont vakkenpakket van de student.
  • 5. Student of onderwijsbureau vraagt een wijziging voor het vakkenpakket aan.
  • 6. Systeem toont het overzicht van het vakkenpakket.

Kiest thema


  • 1. IK - student of onderwijsbureau logt in met loginnaam en wachtwoord.
  • 2. Systeem toont overzicht van mogelijkheden van het student/onderwijsbureau.
  • 3. IK - student of onderwijsbureau bekijkt de mogelijke thema's van de student en kiest er één uit.
  • 6. Systeem toont het overzicht van het gekozen thema's

Aanvragen andere vakken


  • 1. Student of onderwijsbureau logt in met loginnaam en wachtwoord.
  • 2. Systeem toont overzicht van mogelijkheden van het student/onderwijsbureau.
  • 3. Student of onderwijsbureau kiest in het overzicht voor 'vak aanvragen'.
  • 4. Systeem toont lijst met vakken buiten het profiel van de student.
  • 5. Student kiest een vak uit de lijst en vult reden voor deze keuze in als opmerking.
  • 6. Systeem geeft aan dat de aanvraag verstuurt is naar de examencommissie
Preconditions
  • Lijst met vakken van de student
  • Studierichting van de student
Postconditions
  • Compleet vakkenpakket
Related business rules
  • Bacholer: 1,2,3
  • Master: 1

Use case 3

Use Case: 3.Aanvragen vrijstelling/examen
Use case diagram Use-Case-03.gif
Description De student vraagt vrijstelling voor een vak aan en vult tevens de motivatie in voor de vrijstelling of de student vraagt een examen aan en controleert hierbij zijn studentgegevens.
Source Student
Version 2.1
Basic course of events

Vrijstelling aanvragen


  • 1. Student logt in met loginnaam en wachtwoord.
  • 2. Systeem toont overzicht van mogelijkheden van de student.
  • 3. Student kiest voor 'overzicht vakkenpakket'.
  • 4. Systeem laat het vakkenpakket van de student zien.
  • 5. Student kiest het vak waarvoor hij/zij vrijstelling wil aanvragen.
  • 6. Systeem toont de informatie van het betreffende vak.
  • 7. Student kiest uit het menu "vrijstelling aanvragen".
  • 8. Systeem toont een formulier, waarop de student reden en bewijs kan toevoegen.
  • 9. Student vult reden voor vrijstelling in en voegt eventueel bewijs toe in en bevestigd dit.
  • 10. Systeem meldt dat de aanvraag is verstuurd.
Alternate paths

Examen aanvragen


  • 1. Student logt in met loginnaam en wachtwoord.
  • 2. Systeem toont overzicht van mogelijkheden van de student.
  • 3. Student kiest voor 'examen aanvragen'.
  • 4. Systeem laat een overzicht zien waarin het soort examen kan worden gekozen.
  • 5. Student kiest het soort examen (master, bachelor, schakelverklaring,..), vult bij commentaar de verdeding in en bevestigd dit.
  • 6. Systeem vraagt of de naw-gegevens gegevens kloppen (doopnaam, naam, geboorteplaats, etc) en vraagt om deze goed te keuren of te wijzigen.
  • 7. Student keurt de gegevens goed.
  • 8. Systeem meldt dat de aanvraag is verstuurd.
Preconditions
  • Vakkenpakket van de student.
Postconditions
  • Aanvraag voor vrijstelling voor een vak.
Related business rules
  • Bacholer: 1,2,3
  • Master: 1,2,4

Use case 4

Use Case: 4.Beoordelen vrijstelling
Use case diagram Use-Case-04.gif
Description De docent geeft vrijstelling of wijst deze af voor een vak wat door deze docent wordt gegeven en wat is aangevraagd door de student.
Source Docent
Version 1
Basic course of events

Beoordeling vrijstelling vakken


  • 1. Docent Logt in met loginnaam en wachtwoord.
  • 2. Systeem toont overzicht van mogelijkheden voor de docent.
  • 3. Docent kiest 'openstaande aanvragen' van studenten.
  • 4. Systeem toont openstaande aanvragen van studenten.
  • 5. Docent kiest aanvraag van student.
  • 6. Systeem toont overzicht van de aanvraag met eventuele opmerkingen.
  • 7. Docent keurt vrijstelling goed en geeft commentaar.
  • 8. Systeem geeft een overzicht van de aanvraag.
Alternate paths

Afkeuren vrijstelling


  • 1. Docent Logt in met loginnaam en wachtwoord.
  • 2. Systeem toont overzicht van mogelijkheden voor de docent.
  • 3. Docent kiest 'openstaande aanvragen' van studenten.
  • 4. Systeem toont openstaande aanvragen van studenten.
  • 5. Docent kiest aanvraag van student.
  • 6. Systeem toont overzicht van de aanvraag met eventuele opmerkingen.
  • 7. Docent keurt vrijstelling af en geeft de reden als commentaar.
  • 8. Systeem geeft een overzicht van de aanvraag
Preconditions
  • Openstaande vrijstelling
Postconditions
  • Beoordeelde vrijstelling
Related business rules
  • Bacholer: 3,4,5,8,9,10
  • Master: 1,3,4,7,9,10

Use case 5

Use Case: Beheren Vak
Use case diagram Use-Case-05.gif
Description De docent maakt of wijzigt een omschrijving voor een vak wat door hem wordt gegeven.
Source Docent
Version 2.1
Basic course of events

Beheren vak


  • 1. Docent logt in naam en wachtwoord in.
  • 2. Systeem toont overzicht van mogelijkheden voor de docent.
  • 3. Docent kiest 'vak' dat hij doceert.
  • 4. Systeem geeft een overzicht van het vak
  • 5. Docent maakt of wijzigt een omschrijving van het vak.
  • 6. Systeem geeft een overzicht van de gegevens van het vak
Alternate paths
Preconditions
  • Vakpakket waarin het vak voorkomt is bekend.
Postconditions
  • Omschreven vak.
Related business rules

Master: 5,6

Use case 6

Use Case: Beheren afspraak
Use case diagram Use-Case-06.gif
Description Studieadviseur noteert afspraken of uitkomsten van het gesprek met een student. Student plant afspraak met een studieadviseur of docent in voor advies.
Source Studieadviseur
Version 2.1
Basic course of events

Maken afspraak


  • 1. Studieadviseur, student of docent logt met inlognaam en wachtwoord.
  • 2. Systeem toont een overzicht voor de studieadviseur, student of docent.
  • 3. Studieadviseur, student of docent kiest uit het overzicht voor 'beheren afspraak'.
  • 4. Systeem toont een lijst met beschikbare studenten.
  • 5. Studieadviseur, student of docent kiest de betreffende persoon en kiest voor afspraak maken.
  • 6. Systeem toont de inhoud van een nieuwe afspraak (met daarin de betreffende persoon al ingevuld).
  • 7. Studieadviseur, student of docent kiest een datum en tijd
  • 8. Systeem geeft aan dat datum beschikbaar is en zet het volgende veld op actief.
  • 9. Studieadviseur, student of docent voegt een onderwerp en reden afspraak toe en bevestigd.
  • 10. Systeem toont de samenvatting van de ingevulde afspraak.
Alternate paths

Geen vrije datum beschikbaar


  • 1. Studieadviseur, student of docent logt met inlognaam en wachtwoord.
  • 2. Systeem toont een overzicht voor de studieadviseur, student of docent.
  • 3. Studieadviseur, student of docent kiest uit het overzicht voor 'beheren afspraak'.
  • 4. Systeem toont een lijst met beschikbare studenten.
  • 5. Studieadviseur, student of docent kiest de betreffende persoon en kiest voor afspraak maken.
  • 6. Systeem toont de inhoud van een nieuwe afspraak (met daarin de betreffende persoon al ingevuld).
  • 7. Studieadviseur, student of docent kiest een datum en tijd
  • 8. Systeem geeft aan dat datum niet beschikbaar is.
  • 9. Student kiest een andere datum en tijd.
  • 10. Systeem geeft aan dat datum beschikbaar is en zet het volgende veld op actief.
  • 11. Studieadviseur, student of docent voegt een onderwerp en reden afspraak toe en bevestigd.
  • 12. Systeem toont de samenvatting van de ingevulde afspraak.
Preconditions
  • Afspraak moet worden gemaakt.
Postconditions
  • Afspraak is gepland
  • Persoon krijg een afspraaksbevestiging via de mail
Related business rules n.v.t.

Use case 7

Use Case: Registreren bijzonderheden
Use case diagram Use-Case-07.gif
Description Dyslexie, slechte ogen en andere gezondheidsaandoeningen van een student registreren.
Source Facultaire studentenadministratie/Studieadviseur
Version 2.1
Basic course of events

Registeren bijzonderheden

  • 1. Studieadviseur of FSA logt in met gebruikersnaam en wachtwoord.
  • 2. Systeem toont het overzicht van de studieadviseur of FSA.
  • 3. Studieadviseur of FSA kiest voor studentgegevens.
  • 4. Systeem laat een overzicht van alle studenten zien.
  • 5. Studieadviseur of FSA kiest een student.
  • 6. Systeem toont de gegevens van de student.
  • 7. Studieadviseur of FSA kiest voor opmerkingen
  • 8. Systeem laat een nieuw scherm zien waarin de reeds geplaatste opmerking(en) zijn weergeven.
  • 9. Studieadviseur of FSA noteert de opmerking en bevestigt.
  • 10. Systeem toont nieuwe studentengegevens.
Alternate paths -
Preconditions
  • Student heeft bijzonderheden.
Postconditions
  • Bijzonderheden zijn geregisteerd.
Related business rules n.v.t.

Use case 8

Use Case: Beheren punten
Use case diagram Use-Case-08.gif
Description Punten van studenten bekijken, aanpassen of wijzingen.
Source Facultaire studentenadministratie/Student/Docent/Studieadviseur
Version 1
Basic course of events

Wijzingen punten


  • 1. FSA, docent of studieadviseur logt in met gebruikersnaam en wachtwoord.
  • 2. Systeem laat het overzicht met alle mogelijke opties van de FSA, docent of studieadviseur.
  • 3. Studieadviseur of FSA kiest voor studentgegevens.
  • 4. Systeem laat een overzicht van alle studenten zien.
  • 5. Studieadviseur of FSA kiest een student.
  • 7. FSA, docent of studieadviseur kiest 'punten'.
  • 8. Systeem laat het overzicht van de punten van de student zien.
  • 9. FSA, docent of studieadviseur voegt punten toe.
  • 10. Het systeem vraagt om welke vakcode het gaat en wat het cijfer moet zijn.
  • 11. FSA, docent of studieadviseur vult de vakcode en het cijfer in en bevestigt.
  • 12. Systeem geeft het nieuwe overzicht weer.
Alternate paths

Toevoegen punten


  • 1. Docent logt in met gebruikersnaam en wachtwoord.
  • 2. Systeem laat het overzicht met alle mogelijke opties van de Docent.
  • 3. Docent kiest 'cijfer toevoegen'.
  • 4. Systeem toont vakken die docent doceert.
  • 5. Docent kiest een vak.
  • 6. Systeem toont studenten die het vak volgen.
  • 5. Docent vult de cijfers in per student.
  • 6. Systeem laat de informatie overzicht zien van alle cijfers.

Bekijken van punten van student


  • 1. Docent logt in met gebruikersnaam en wachtwoord.
  • 2. Systeem laat het overzicht met alle mogelijke opties van de Docent.
  • 3. Docent kiest 'cijfer bekijken'.
  • 4. Systeem toont vakken die docent doceert.
  • 5. Docent kiest een vak.
  • 6. Systeem toont studenten die het vak volgen met bijbehorende cijfers.
  • 7. Docent sluit af.
Preconditions
  • Punten moeten behaald zijn
  • Studenten zijn deelnemers van de cursus
Postconditions
  • Punten zijn verwerkt
Related business rules

Master: 8

Scenarios

Individual scenarios

Use case 1


Scenario 1

Goedkeuren examenaanvraag:

  • 1. Lid van de examencommissie James logt in met loginnaam "james" en wachtwoord "abc".
  • 2. Systeem toont overzicht van de mogelijkheden voor James.
  • 3. James kiest in het overzicht voor 'openstaande examenaanvragen'.
  • 4. Systeem toont alle examenaanvragen.
  • 5. James kiest één van de openstaande examenaanvragen.
  • 6. Systeem toont bijbehorende gegevens van betreffende examenaanvraag.
  • 7. James keurt de aanvraag goed.
  • 8. Systeem geeft een melding van de goedgekeurde aanvraag.
Scenario 2

Goedkeuren vakkenpakket:

  • 1. Lid van de examencommissie James logt in met loginnaam "james" en wachtwoord "abc".
  • 2. Systeem toont overzicht van de mogelijkheden voor James.
  • 3. James kiest in het overzicht voor 'openstaande vakkenpaketten' goedkeuren.
  • 4. Systeem toont alle vakkenpaketten die goedgekeurd moet worden.
  • 5. James kiest één van de openstaande aanvragen voor goedkeuring van vakkenpakket.
  • 6. Systeem toont bijbehorende gegevens van betreffende vakkenpakket dat goedgekeurd moet worden.
  • 7. James keurt de aanvraag goed.
  • 8. Systeem geeft een melding van de goedgekeurde aanvraag.
Scenario 3

Afkeuren vakkenpakket:

  • 1. Lid van de examencommissie James logt in met loginnaam "james" en wachtwoord "abc".
  • 2. Systeem toont overzicht van de mogelijkheden voor James.
  • 3. James kiest in het overzicht voor 'openstaande vakkenpaketten' goedkeuren.
  • 4. Systeem toont alle vakkenpaketten die goedgekeurd moet worden.
  • 5. James kiest één van de openstaande aanvragen "aanvraag van Student Piet" voor goedkeuring van vakkenpakket.
  • 6. Systeem toont bijbehorende gegevens van betreffende vakkenpakket dat goedgekeurd moet worden.
  • 7. James keurt de aanvraag af en voegt als reden voor afkeur als commentaar "Onvoldoende punten in pakket" toe.
  • 8. Systeem geeft een melding van de afgekeurde aanvraag.
Scenario 4

Afkeuren examenaanvraag:

  • 1. Lid van de examencommissie James logt in met loginnaam "james" en wachtwoord "abc".
  • 2. Systeem toont overzicht van de mogelijkheden voor James.
  • 3. James kiest in het overzicht voor 'openstaande examenaanvragen'.
  • 4. Systeem toont alle examenaanvragen.
  • 5. James kiest één van de openstaande examenaanvragen "Examenaanvraag Henk".
  • 6. Systeem toont bijbehorende gegevens van betreffende examenaanvraag.
  • 7. James keurt de aanvraag af en voegt reden voor afkeur als commentaar "onvoldoende punten gehaald" toe.
  • 8. Systeem geeft een melding van de afgekeurde aanvraag.

Use case 2

Scenario 1

Kiezen een vak

  • 1. Student Piet logt in met loginnaam "piet" en wachtwoord "qwerty'.
  • 2. Systeem toont overzicht van mogelijkheden van het student of onderwijsbureau.
  • 3. Piet kiest het vakkenpakket van Piet.
  • 4. Systeem toont vakkenpakket van Piet.
  • 5. Systeem toont alle mogelijkheden voor vakken.
  • 6. Piet vraagt een nieuw vak "Requirements Engineering" aan.
  • 7. Systeem toont samenvatting van de handeling.
Scenario 2

Examen aanvragen

  • 1. Jan logt in met loginnaam "Jan" en wachtwoord "asdf".
  • 2. Systeem toont overzicht van mogelijkheden van de Jan.
  • 3. Jan kiest voor 'examen aanvragen'.
  • 4. Systeem laat een overzicht zien waarin het soort examen kan worden gekozen.
  • 5. Jan kiest het soort examen "master", vult bij commentaar de verdeding "alle vakken gehaald!" in en bevestigd dit.
  • 6. Systeem vraagt of de naw-gegevens gegevens kloppen (doopnaam "Johannes", achternaam "Jansen", geboorteplaats "Nijmegen") en vraagt om deze goed te keuren of te wijzigen.
  • 7. Jan keurt de gegevens goed.
  • 8. Systeem meldt dat de aanvraag is verstuurd.
Scenario 3

Laat thema's zien

  • 1. Namens het onderwijsbureau logt Roelof in met loginnaam "roelof" en wachtwoord "zxcv".
  • 2. Systeem toont overzicht van mogelijkheden van het onderwijsbureau.
  • 3. Roelof bekijkt de mogelijke thema's van het onderwijsbureau en kiest er één uit.
  • 6. Systeem toont het overzicht van het gekozen thema's
Scenario 4

Aanvragen andere vakken

  • 1. Student Piet logt in met loginnaam "piet"en wachtwoord "qwerty".
  • 2. Systeem toont overzicht van mogelijkheden van Piet.
  • 3. Piet kiest in het overzicht voor 'vak aanvragen'.
  • 4. Systeem toont lijst met vakken buiten het profiel van de Piet.
  • 5. Piet kiest een vak "Nederlands" uit de lijst en vult reden voor deze keuze "Ik wilt beter nederlans leren" in als opmerking.
  • 6. Systeem geeft aan dat de aanvraag verstuurt is naar de examencommissie

Use case 3

Scenario 1

Vrijstelling aanvragen

  • 1. Student Jan logt in met loginnaam "jan" en wachtwoord "asdf".
  • 2. Systeem toont overzicht van mogelijkheden van Jan.
  • 3. Jan kiest voor 'overzicht vakkenpakket'.
  • 4. Systeem laat het vakkenpakket van de Jan zien.
  • 5. Jan kiest het vak "Programmeren 1" waarvoor hij vrijstelling wil aanvragen.
  • 6. Systeem toont de informatie van het betreffende vak.
  • 7. Jan kiest uit het menu "vrijstelling aanvragen".
  • 8. Systeem toont een formulier, waarop Jan de reden "Heb ik op HBO al geleerd" geeft en het bewijs "hbo_diploba.pdf" toevoegd.
  • 9. Jan vult reden voor vrijstelling in en voegt eventueel bewijs toe in en bevestigd dit.
  • 10. Systeem meldt dat de aanvraag is verstuurd.
Scenario 2

Examen aanvragen

  • 1. Student Jan logt in met loginnaam "jan" en wachtwoord "asdf".
  • 2. Systeem toont overzicht van mogelijkheden van de Jan.
  • 3. Jan kiest voor 'examen aanvragen'.
  • 4. Systeem laat een overzicht zien waarin het soort examen kan worden gekozen.
  • 5. Jan kiest het soort examen "bachelor", vult bij commentaar de verdeding "alle punten gehaald" in en bevestigd dit.
  • 6. Systeem vraagt of de naw-gegevens gegevens kloppen (doopnaam "Johannes", achternaam "Jansen", geboorteplaats "Nijmegen") en vraagt om deze goed te keuren of te wijzigen.
  • 7. Jan keurt de gegevens goed.
  • 8. Systeem meldt dat de aanvraag is verstuurd.

Use case 4

Scenario 1

Beoordeling vrijstelling vakken

  • 1. Docent Theo Logt in met loginnaam "theo" en wachtwoord "uiop".
  • 2. Systeem toont overzicht van mogelijkheden voor de docent.
  • 3. Theo kiest 'openstaande aanvragen' van studenten.
  • 4. Systeem toont openstaande aanvragen van studenten.
  • 5. Theo kiest aanvraag van student "Piet".
  • 6. Systeem toont overzicht van de aanvraag met eventuele opmerkingen.
  • 7. Theo keurt vrijstelling goed en geeft commentaar "OK".
  • 8. Systeem geeft een overzicht van de aanvraag.
Scenario 2

Afkeuren vrijstelling

  • 1. Docent Theo Logt in met loginnaam "theo" en wachtwoord "uiop".
  • 2. Systeem toont overzicht van mogelijkheden voor de Theo.
  • 3. Theo kiest 'openstaande aanvragen' van studenten.
  • 4. Systeem toont openstaande aanvragen van studenten.
  • 5. Theo kiest aanvraag van student "Jan".
  • 6. Systeem toont overzicht van de aanvraag met eventuele opmerkingen.
  • 7. Theo keurt vrijstelling af en geeft de reden als commentaar "sluit niet aan op vorige opleiding".
  • 8. Systeem geeft een overzicht van de aanvraag

Use case 5

Scenario 1

Beheren vak

  • 1. Docent Inge logt in met loginnaam "inge" en wachtwoord "hjkl".
  • 2. Systeem toont overzicht van mogelijkheden voor Inge.
  • 3. Inge kiest het vak "Databases" dat zij doceert.
  • 4. Systeem geeft een overzicht van het vak
  • 5. Inge maakt of wijzigt een omschrijving van het vak.
  • 6. Systeem geeft een overzicht van de gegevens van het vak

Use case 6

Scenario 1

Maken afspraak

  • 1. Studieadviseur Klaas logt met inlognaam "klaas" en wachtwoord "vbnm".
  • 2. Systeem toont een overzicht voor Klaas.
  • 3. Klaas kiest uit het overzicht voor 'beheren afspraak'.
  • 4. Systeem toont een lijst met beschikbare studenten.
  • 5. Klaas kiest de betreffende persoon "Jan" en kiest voor afspraak maken.
  • 6. Systeem toont de inhoud van een nieuwe afspraak (met daarin de betreffende persoon al ingevuld).
  • 7. Klaas kiest een datum "24-03-2010" en tijd "14:00"
  • 8. Systeem geeft aan dat datum beschikbaar is en zet het volgende veld op actief.
  • 9. Klaas voegt een onderwerp en reden afspraak toe en bevestigd.
  • 10. Systeem toont de samenvatting van de ingevulde afspraak.
Scenario 2

Geen vrije datum beschikbaar

  • 1. Studieadviseur Klaas logt met inlognaam "klaas" en wachtwoord "vbnm".
  • 2. Systeem toont een overzicht voor de Klaas.
  • 3. Klaas kiest uit het overzicht voor 'beheren afspraak'.
  • 4. Systeem toont een lijst met beschikbare studenten.
  • 5. Klaas kiest de betreffende persoon en kiest voor afspraak maken.
  • 6. Systeem toont de inhoud van een nieuwe afspraak (met daarin de betreffende persoon al ingevuld).
  • 7. Klaas kiest een datum "24-03-2010" en tijd "14:00"
  • 8. Systeem geeft aan dat datum niet beschikbaar is.
  • 9. Student Joost kiest een andere datum "01-05-2010" en tijd "13:00".
  • 10. Systeem geeft aan dat datum beschikbaar is en zet het volgende veld op actief.
  • 11. Klaas voegt een onderwerp "Pauze!" en reden "leuk" afspraak toe en bevestigd.
  • 12. Systeem toont de samenvatting van de ingevulde afspraak.

Use case 7

Scenario 1

Registeren bijzonderheden

  • 1. Namens de FSA logt Freek in met gebruikersnaam "freek" en wachtwoord "zxcv".
  • 2. Systeem toont het overzicht van Freek.
  • 3. Freek kiest voor studentgegevens.
  • 4. Systeem laat een overzicht van alle studenten zien.
  • 5. Freek kiest een student "Jan".
  • 6. Systeem toont de gegevens van de student.
  • 7. Freek kiest voor opmerkingen
  • 8. Systeem laat een nieuw scherm zien waarin de reeds geplaatste opmerking(en) zijn weergeven.
  • 9. Freek noteert de opmerking "nog een opmerking." en bevestigt.
  • 10. Systeem toont nieuwe studentengegevens.

Use case 8

Scenario 1

Wijzingen punten

  • 1. Studieadviseur Ilse logt in met gebruikersnaam "ilse" en wachtwoord "fghj".
  • 2. Systeem laat het overzicht met alle mogelijke opties van Ilse.
  • 3. Ilse kiest voor studentgegevens.
  • 4. Systeem laat een overzicht van alle studenten zien.
  • 5. Ilse kiest een student "Theo".
  • 7. Ilse kiest 'punten'.
  • 8. Systeem laat het overzicht van de punten van de student "Theo" zien.
  • 9. Ilse voegt punten toe.
  • 10. Het systeem vraagt om welke vakcode het gaat en wat het cijfer moet zijn.
  • 11. Ilse vult de vakcode "42" en het cijfer "8" in en bevestigt.
  • 12. Systeem geeft het nieuwe overzicht weer.
Scenario 2

Toevoegen punten

  • 1. Docent Ger logt in met gebruikersnaam "ger" en wachtwoord "cvbn".
  • 2. Systeem laat het overzicht met alle mogelijke opties van Ger.
  • 3. Ger kiest 'cijfer toevoegen'.
  • 4. Systeem toont vakken die Ger doceert.
  • 5. Ger kiest een vak "ICT & Samenleving".
  • 6. Systeem toont studenten die het vak volgen.
  • 5. Ger vult de cijfers in per student.
  • 6. Systeem laat de informatie overzicht zien van alle cijfers
Scenario 3

Bekijken van punten van student

  • 1. Docent Ger logt in met gebruikersnaam "ger" en wachtwoord "cvbn".
  • 2. Systeem laat het overzicht met alle mogelijke opties van Ger.
  • 3. Ger kiest 'cijfer bekijken'.
  • 4. Systeem toont vakken die Ger doceert.
  • 5. Ger kiest een vak "ICT & Samenleving".
  • 6. Systeem toont studenten die het vak volgen met bijbehorende cijfers.
  • 7. Ger sluit af.

Integrated Domainmodel

Integration Schema req eng groep 3.jpg

Omschrijving bij integrated domainmodel

Het bovenstaand schema is een overzicht hoe alle objecten op elkaar zijn aangesloten. Bij ieder object horen nog een aantal labels. Om het schema overzichtelijk te houden zijn deze uit het schema weggelaten. Het schema is gebaseerd op de use cases van hoofdstuk 3.1 en eerder elementaire zinnen.

De business rules zijn waar mogelijk geintregreerd in het model doormiddel van uniciteit, verplichtingen en andere constraints. Merk hierbij op dat het niet mogelijk was alle constraints in dit schema aan te geven. Dit komt omdat er vaak constraints liggen over labeltypes, welke niet zijn weergegeven.

Non-functional Requirements

Onderhoudbaarheid
  • Als de regels van de faculteit veranderen moet het systeem eenvoudig mee kunnen veranderen.
Security
  • Integriteit:

Data van het systeem moet altijd integer zijn. Fouten in deze gegevens kunnen grote problemen veroorzaken.

  • Non-repudiation:

Het moet duidelijk zijn wie gegevens heeft toegevoegd, aangepast en heeft verwijderd. Bij het afwijzen en goedkeuren van examenaanvragen moet duidelijk zijn wie dat heeft gedaan.

  • Autorisatie:

De data van de studenten dient dusdanig beveiligd te worden, dat ze alleen toegankelijk zijn voor geautoriseerde personen.

Addendum

Business Rules Catalogue

In de kolom IC/IK is te vinden of het deze regel voor informatica (IC) of informatiekunde (IK) geldt. In de kolom Source zijn paragrafen te vinden die verwijzen naar de OER van informatica en informatiekunde. De business rules zijn gebaseerd op rule speak.[1] Hierin staat tevens vermeldt dat om een mogelijkheid aan te geven dient er gebruik te worden gemaakt van "mag alleen" in plaats van kan.

Bachlor:

# Rule Type of rule Static / dynamic Source IK/IC
1 Studenten mag alleen deelnemen aan het Master examen indien de student het Bachelorexamen bestaande uit 180 ec succesvol heeft afgerond. Action triggering Static 1.6 IC/IK
2 Het propedeutische examen moet een studielast van 60 ec hebben. Calculations Static 1.7 IC/IK
Het bachelorexamen moet een studielast van 180 ec hebben.
3 Voor het postpropedeuse moet een vrije-keuzeruimte van 6 ec’s worden gekozen Calculations Static 3.1.3 IC/IK
4 De minor moet goed gekeurd worden door de examencommissie. Structural facts Static 3.1.5 IC/IK
5 Een student moet een minor samenstellen van 30 ec’s. Structural facts Static 3.1.6 IC/IK
6 De postproperdeuse fase moet worden afgesloten met een bachelor thesis van minimaal 9ec Calculations Static 3.1.8 IC/IK
7 Examencommissie moet het postpropedeutische programma goedkeuren. Static 3.1.9 IC/IK
8 Studenten die niet hun propedeutisch examen hebben behaald mogen alleen deelnemen aan het tweede jaar indien ze 45 ec hebben gehaald. Structural facts Static 4.1.2 IC/IK
9 Studenten mogen alleen niet deelnemen aan de volgende vakken indien ze niet in bezit zijn van een propedeutisch diploma. Action restricting Static 4.1.4 IC/IK
10 Student moet vrijstelling krijgen voor cursus van examencommissie indien: Static 4.8 IC/IK
- overstemming over deel op basis van universitaire of hogere beroepsopleiding of aan kan tonen op basis van beroepservaring, kennis.
11 Student moet zich inschrijven als hij een verklaring heeft van de examencommissie zodat hij aan de vooropleidingseisen voldoet. Action triggering Static 5.2 IC/IK
12 HBO- student mag alleen zich inschrijven als hij de examencommisie overtuigt dat hij de kennis heeft voor de vooropleiding. Action triggering Static 5.2.2 HBO
13 Student moet een verklaring van de examencommissie krijgen waaruit blijkt dat hij kan voldoen aan de vooropleidingseisen, deze verklaring verleent toegang met masteropleiding. Action triggering Static 5.3.1 IC/IK
14 Duitse studenten worden alleen toegelaten tot bacheloropleiding indien ze op de middelbare school de laatste 2 jaar Leistungskurs Mathematik of de combinatie Grundkurs Mathematik met de Leistungs/Grundkurs Informatik hebben voltooid. Action triggering Static 5.4 DUI

Master:

# Rule: Type of rule Static / dynamic Source IK/IC
1 Studenten moeten voldoen aan de volgende eisen om deel te mogen nemen aan het Engelstalige onderwijs: Structural facts Static 1.7 IC/IK
- diploma voorbereidend wetenschappelijk onderwijs
- diploma van voortgezet onderwijs,
- diploma hoger beroepsonderwijs
- bachelordiploma van Nederlandse universiteit
- TOEFL test met score 550, 213
- IETLS met 6,5 of hogere
2 Een student moet zelf de “vrije specialisatie” bepalen. De student is gerechtigd enkele onderdelen die verplicht zijn voor de master vervangen, mits aan volgende criteria wordt voldaan: Action triggering Static 2.1 IK
- De vrije specialisatie moet bestaan uit maximaal 12 ec
3 De keuze voor de vakken dient goed moeten worden gekeurd voor de examencommissie. Structural facts Static 2.2 /2.3 IC/IK
4 MT-variant: Voordat aan de tentamens Innovatiemanagement en Strategie & Marketing kan worden deelgenomen, moet Bedrijf & Maatschappij en Organisatiekunde zijn behaald. Action triggering Dynamic 3.1 IC
5 De student heeft twee maal per jaar de kans gegeven om tentamens af te leggen van onderdelen die in 2.1 t/m 2.4 zitten met uitzondering van de praktische tentamens. Structural facts Static 3.2 IC/IK
6 De geldigheidsduur van behaalde onderdelen is onbeperkt. Structural facts Static 3.6 IC/IK
7 Student moet vrijstelling krijgen voor een cursus van examencommissie indien: Action triggering Static 3.8 IC/IK
- overstemming over deel op basis van universitaire of hogere beroepsopleiding of aan kan tonen op basis van beroepservaring, kennis.
8 Examencommissie dient jaarlijkse de toegestane vakken bekend te maken. Structural facts Static 2.1 IC/IK
9 Toelating tot de masteropleiding moet worden verleent aan de volgende eisen: Action triggering Static 4.1 IC/IK
- Behalen van bachelor examen van informatica/informatie op de RU nijmegen.
- Behalen van bachelor examen van informatica/informatie op andere universiteit.
- op basis van toelating bewijs van het college van bestuur.
- voldaan aan het vastgestelde schakelprogramma voor HBO-ers
10 Toegang tot de masterfase mag alleen worden verleend als voldoende of vrijstelling is behaald voor een bacholer examen. Action triggering Static 4.3 IK

Terminological Definitions

  • Bachelor student
    • Een persoon die is ingeschreven aan een universiteit voor het volgen van de bachelor fase van een opleiding, bijvoorbeeld een bachelor student informatica aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
  • Master student
    • Een persoon die is ingeschreven aan een universiteit voor het volgen van de master fase van een opleiding, bijvoorbeeld een master student informatica aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
  • HBO instromer
    • Een persoon die een hbo opleiding heeft gedaan waarmee hij het recht heeft gekregen om een wo studie te doen, en zich daar ook voor heeft in geschreven, bijvoorbeeld iemand die een hbo informatica opleiding heeft afgesloten, en instroomt in de master opleiding van de wo Informatica.
  • Vrijstelling
    • Een regeling waarbij een student een vak niet meer hoeft te volgen, maar wel de EC ervoor ontvangt. Redenen hiervoor kunnen bijvoorbeeld overlap van vakken, vorige opleiding of voorkennis van andere origine zijn.
  • Informatiekunde
    • Een van de opleidingen gegeven aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
  • Informatica
    • Een van de opleidingen gegeven aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
  • Vak
    • Een onderdeel van de opleiding gekwantificeerd door een aantal EC, meestal in de vorm van stof, contact uren en een toetsing van de stof, bijvoorbeeld het vak Requirements Engineering.
  • Vakkenpakket
    • Een verzameling van vakken en eventueel andere invullingen waarmee een student de richtlijnen van een examen volbrengt. Een voorbeeld van een vakkenpakket is het verplichte deel van de bachelor van Informatica, aangevuld met de benodigde goedgekeurde keuzevakken.
  • EC
    • EC staat voor European Credit. De EC zijn een indicatie hoeveel tijd er verwacht wordt dat een student aan een vak zal besteden om het vak te halen. EC zijn vak gebonden.
  • Tentamen
    • Een schriftelijke toetsing van de kunde van de stof van een vak, bijvoorbeeld het tentamen van het vak Requirements Engineering.
  • Deeltentamen
    • Een deel van een tentamen wat is opgedeeld in twee of meerdere delen.
  • Punt
    • Een punt is een waardering in hoeverre een student (een onderdeel van) de stof beheerst uitgedrukt in een cijfer van 0 tot 10. Het punt kan voor een onderdeel van een vak zijn, zoals een deeltentamen of een praktische opdracht, of voor het hele vak, in welk geval het punt een gewogen gemiddelde is van de onderdelen waar de waardering op is gebaseerd.
  • Examen
    • Een toetsing of alle voorwaarden zijn behaald om de bachelor of master fase te succesvol af te sluiten. Dit houdt in dat de student de benodigde EC heeft gehaald, de verplichte vakken en de benodigde hoeveelheid toegestane keuzevakken heeft gehaald, en een voldoende heeft gekregen voor de scriptie van de fase. Als de examencommissie het nodig vindt, kan zij het examen uitbreiden met een extra onderzoek naar de kunde van de aanvragende student.

Literatuur

  1. S. Spreeuwenberg, dr. S. Hoppenbrouwers Basis richtlijnen RuleSpeakR 2009