Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2009-10/Groep 04 Groepsnaam/Notulen
Op deze pagina zullen de notulen verschijnen van alle vergaderingen, klantgesprekken en dergelijke.
Inhoud
- 1 08-10-2009 | Vergadering 1
- 2 14-10-2009 | Vergadering 2
- 3 15-10-2009 | Gesprek met Patrick van Bommel
- 3.1 Agenda
- 3.2 Notulen
- 3.3 Vragen/Antwoorden
- 3.3.1 Kunt u de opdracht in eigen woorden formuleren?
- 3.3.2 Wat is een examen?
- 3.3.3 Hoe zit het met vrijstelling
- 3.3.4 Papieren handtekening kan niet altijd worden vervangen (bijvoorbeeld op een diploma)
- 3.3.5 Wie heeft er toegang tot het systeem?
- 3.3.6 Welke functionaliteiten verwacht u?
- 3.3.7 Waar zijn de eisen voor een vakkenpakket vastgelegd?
- 3.3.8 Wie is verantwoordelijk voor het opstellen van het curriculum?
- 3.3.9 Op welk niveau moeten regels worden aangepast?
- 3.3.10 Een vak kan niet voor 2 examens gelden
- 3.3.11 Wat moeten docenten doen?
- 3.3.12 Het liefst is er geen papier meer binnen de organisatie zoals nu bij het invoeren van cijferlijsten
- 3.3.13 Waar staat de regels?
- 3.3.14 Het onderwijsbureau stelt de OER op
- 4 21-10-2009 | Vergadering 3
- 5 22-10-2009 | Gesprek met Vera Kamphuis
- 5.1 Agenda
- 5.2 Notulen
- 5.3 Vragen/Antwoorden
- 5.3.1 Wat zijn uw wensen voor het systeem?
- 5.3.2 Is het mogelijk om de tweede iteratie van de FSA uit het traject te filteren?
- 5.3.3 Studieadviseurs gebruiken momenteel het systeem ISIS, hetzelfde systeem als de studenten gebruiken, maar dan heet het KISS/TIS.
- 5.3.4 Wat is de informatie die voor u van belang is om uw taak te vervullen in het systeem?
- 5.3.5 Wat zou er bijvoorbeeld mis kunnen gaan bij het aanvragen van het examen
- 5.3.6 Wat zou een studieadviseur in een systeem terug willen zien?
- 5.3.7 Waarom is zo'n systeem niet al veel eerder geprobeerd?
- 5.3.8 Is er verschil tussen de tutor en studieadviseur?
- 6 12-11-2009 | Vergadering 4
- 7 19-11-2009 | Feedback op Façade Iteration
- 8 10-12-2009 | Feedback op Filled Iteration
08-10-2009 | Vergadering 1
Aanwezig | Tolga, Orhan, Luc, Geert, Mark |
Afwezig | - |
Datum | 08-10-2009 |
Tijd | 15.00 - 15:30 |
Locatie | Radboud LIN 5 |
Agenda
- Opening
- Opening van de vergadering door de voorzitter
- Voortgang
- Rolverdeling onder groepsleden
- Rondvraag
- -
- Sluiting
- Sluiting van de vergadering door de voorzitter
Notulen
Wie | Wat |
---|---|
Tolga | Voorzitter |
Orhan | Planner |
Luc | Planner |
Geert | Documentalist |
Mark | Documentalist |
Gemaakte afspraken
- Orhan en Luc zorgen voor de planning. Uiterlijk dinsdag 13-10-2009 moet de planning af zijn
- Groepsbijeenkomst op woensdag 14.10.2009 om 12.30 in het studielandschap.
- Voor woensdag 14-10-2009 vragen bedenken voor de stakeholder interview met Patrick van Bommel
14-10-2009 | Vergadering 2
Aanwezig | Tolga, Luc, Geert, Mark |
Afwezig | Orhan |
Datum | 14-10-2009 |
Tijd | 12.45 - 13.45 |
Locatie | Studielandschap |
Agenda
- Opening
- Opening van de vergadering door de voorzitter
- Voortgang
- Doornemen planning
- Opstellen interview vragen voor Patrick van Bommel
- Rondvraag
- -
- Sluiting
- Sluiting van de vergadering door de voorzitter
Notulen
Voortgang
- Doornemen van de planning. Er zijn namen gekoppeld aan de planning onderdelen. Iedereen moet zijn taak voor de vergadering van volgende week woensdag 21-10-2009 afmaken zodat we het dezelfde dag kunnen bespreken/reviewen.
- Er zijn vragen opgesteld voor de interview die morgen (donderdag 15-10-2009) plaats gaat vinden. Als je nog suggesties of verbeteringen hebt, graag doorgeven aan Tolga zodat hij het document aan kan passen.
Gemaakte afspraken
- Morgen (donderdag 15-10-2009) is het interview gesprek met Patrick van Bommel.
- Groepsbijeenkomst op woensdag 14.10.2009 om 12.30 in het studielandschap.
- Woensdag (21-10-2009) moet het onderdeel die bij je naam staat in de planning afgemaakt worden. Woensdag gaan we het gemaakte werk doornemen/reviewen.
- Woensdag (21-10-2009) gaan we een begin opzet maken van de use case survey.
15-10-2009 | Gesprek met Patrick van Bommel
Aanwezig | Tolga, Orhan, Luc, Geert, Mark |
Afwezig | - |
Datum | 15-10-2009 |
Tijd | 13.45 - 14.45 |
Locatie | Radboud LIN 5 |
Agenda
Vandaag vindt het gesprek plaats met stakeholder Patrick van Bommel. Hij is lid van de examencommissie en wij krijgen de mogelijkheid vragen te stellen met betrekking tot het te ontwerpen "Studentenvolgsysteem."
Notulen
Voortgang - Gemaakte afspraken
- Voortaan zullen we altijd op woensdagmiddag van 12.30 tot 13.45 vergaderen.
- Notulen zullen worden geupload op deze wiki-pagina.
Vragen/Antwoorden
Kunt u de opdracht in eigen woorden formuleren?
Er zijn veel dingen die nu handmatig moeten gebeuren. Het zou fijn zijn als dit voortaan automatisch kan gebeuren. Als dit niet automatisch kan, zou het fijn zijn als het systeem wel helpt met het ondersteunen van de taak.
Wat is een examen?
Aan het eind van een opleiding moet een pakket klaar zijn. De examens hiervan zijn de propedeuse, bachelor en master. Een pakket moet aan bepaalde eisen voldoen, of een pakket hier aan voldoet moet indien mogelijk, automatisch gecheckt worden.
Hoe zit het met vrijstelling
In de huidige situatie geeft de docent dit zelf aan op de cijferlijst, of de student moet een vrijstellingsformulier invullen. Gewenst is dat dit voortaan ook online kan worden aangevraagd.
Papieren handtekening kan niet altijd worden vervangen (bijvoorbeeld op een diploma)
Wie heeft er toegang tot het systeem?
- Studenten
- Docenten
- Onderwijsbureau
- Facultaire Studenten Administratie
- Examencommissie
- Studieadviseurs
Welke functionaliteiten verwacht u?
Een student kiest een thema in de master, vervolgens kan hij online zien welke vakken hij/zij hier wel bij kan kiezen, en welke niet.
Waar zijn de eisen voor een vakkenpakket vastgelegd?
Eisen zijn lang niet altijd vastgelegd, hierdoor is het dus ook niet volledig te automatiseren.
Wie is verantwoordelijk voor het opstellen van het curriculum?
Onderwijsdirectie
Op welk niveau moeten regels worden aangepast?
Het is handig als dit binnen het systeem kan
Een vak kan niet voor 2 examens gelden
Wat moeten docenten doen?
- Reageren op vrijstelling
- Reageren op vervanging van een vak
- Wijzigen van een tentamenresultaat
Het liefst is er geen papier meer binnen de organisatie zoals nu bij het invoeren van cijferlijsten
Waar staat de regels?
Als ze ergens staan, staan ze in de OER
Het onderwijsbureau stelt de OER op
21-10-2009 | Vergadering 3
Aanwezig | Luc, Geert, Mark |
Afwezig | Tolga, Orhan |
Datum | 21-10-2009 |
Tijd | 12.45 - 13.45 |
Locatie | Studielandschap |
Agenda
- Opening
- Opening van de vergadering door de voorzitter
- Voortgang
- Doornemen gemaakt werk
- Opstellen vragen voor gesprek met Vera Kamphuis
- Deadline stellen voor het plaatsen van gemaakt werk op de wiki
- Rondvraag
- -
- Sluiting
- Sluiting van de vergadering door de voorzitter
Notulen
- Voortgang
- Stakeholder analysis was nog niet volledig: die hebben we even gezamenlijk verbeterd
- Vragen zijn in de mail te vinden
- Gemaakte afspraken
- Al het andere gemaakte werk zal morgen beoordeeld worden
- Deadline wordt morgen na het gesprek met Vera Kamphuis gesteld, omdat we vandaag niet met de gehele groep aanwezig zijn
22-10-2009 | Gesprek met Vera Kamphuis
Aanwezig | Tolga, Orhan, Luc, Geert |
Afwezig | Mark |
Datum | 22-10-2009 |
Tijd | 13.00 - 13.45 |
Locatie | Radboud LIN 5 |
Agenda
Vandaag vindt het gesprek plaats met stakeholder Vera Kamphuis. Zij is studieadviseur voor informatiekunde en wij krijgen de mogelijkheid vragen te stellen met betrekking tot het te ontwerpen "Studentenvolgsysteem."
Notulen
Voortgang - Gemaakte afspraken
Vragen/Antwoorden
Wat zijn uw wensen voor het systeem?
Momenteel moet met de hand worden nagekeken of iemand de juiste vakken heeft gehaald om het examen te halen. Vera vindt dat ze hiermee eigenlijk de taken van de examencommissie overneemt, maar er geen lid van is. Het traject is nu als volgt:
- Student
- Facultaire Studentenadministratie
- Opleidingsbureau
- Examencommissie
- Facultaire studentenadministratie
- Centrale Studentenadministratie
Er moet dus een systeem komen dat de juiste taken bij de juiste personen neerlegt (administratief werk bij de administratie e.d.) en de tussenstappen in het traject moeten de juiste informatie aanleveren voor de eerstvolgende stap.
Is het mogelijk om de tweede iteratie van de FSA uit het traject te filteren?
De FSA zorgt uiteindelijk voor de erkenning van het aanvragen en behalen van het examen, maar kan niet de taken van het opleidingsbureau en de examencommissie overnemen, dus moet dat worden uitbesteed.
De FSA hoeven we zelf niet te modelleren, maar wordt gezien als externe actor.
Studieadviseurs gebruiken momenteel het systeem ISIS, hetzelfde systeem als de studenten gebruiken, maar dan heet het KISS/TIS.
Wat is de informatie die voor u van belang is om uw taak te vervullen in het systeem?
- In welk curriculum studeert iemand
- Welke vervangende vakken/overgangsregelingen iemand heeft gebruikt
- Welke keuzevakken hij/zij wil opvoeren voor het examen
Wat zou er bijvoorbeeld mis kunnen gaan bij het aanvragen van het examen
- Cijfers nog niet binnen
- Geslaagd, maar toch niet alle vakken gedaan
- Overlap van vakinhoud
Wat zou een studieadviseur in een systeem terug willen zien?
De voortgang van een student kunnen zien, zonder weer een papieren lijst met behaalde vakken te krijgen. Handig is om één venster met het standaard curriculum en een ander venster met de vakken die de student heeft behaald.
Waarom is zo'n systeem niet al veel eerder geprobeerd?
Er wordt gezegd dat ISIS alle functionaliteit voor zo'n systeem al bezit, dus is er geen ander systeem nodig. ISIS is echter een heel ingewikkeld en log systeem, dus er is een opvolger in ontwikkeling. Alleen is deze opvolger al meerdere malen uitgesteld.
Is er verschil tussen de tutor en studieadviseur?
Ja, een tutor helpt voornamelijk bij het begeleiden van de eerstejaars studenten bij het wennen aan de manier van werken op de universiteit. Een studieadviseur komt pas na het eerste jaar in beeld, bv. over studieplanning e.d.
12-11-2009 | Vergadering 4
Aanwezig | Tolga, Orhan, Luc, Geert, Mark |
Afwezig | - |
Datum | 12-11-2009 |
Tijd | 12.30 - 14.30 |
Locatie | Studielandschap |
Agenda
- Opening
- Opening van de vergadering door de voorzitter
- Voortgang
- Samen opstellen van de use cases voor de filled iteration.
- Rondvraag
- -
- Sluiting
- Sluiting van de vergadering door de voorzitter
Notulen
De eerste use case hebben we gezamenlijk afgemaakt, maar nadat bleek dat er wel erg veel tijd in gaat zitten hebben we besloten om het werk op te splitsen en de deadline te stellen op volgende week woensdag 18-11-09 om 11.00u. Tevens zal dan de volgende vergadering plaatsvinden. We hebben de volgende verdeling gemaakt:
Wie | Wat |
---|---|
Luc | Examenaanvraag, invoer regels |
Mark | Invoer cijfers, bekijken studievoortgang |
Geert | Goedkeuring examen, aanvraag vrijstelling |
Tolga | Afspraak maken, profiel student |
Orhan | Aanvraag keuzevak, Invoer testimonium |
Gemaakte afspraken
- Use cases voor de filled iteration dienen af te zijn voor de volgende bijeenkomst op woensdag 18-11-09 om 11.00u.
19-11-2009 | Feedback op Façade Iteration
Aanwezig | Tolga, Orhan, Geert, Mark |
Afwezig | Luc |
Datum | 19-11-2009 |
Tijd | 13.45 - 14.15 |
Locatie | Lin 5 |
Aandachtspunten van Niels
Introduction
Meer context toevoegen. Bijvoorbeeld Vera heeft aangegeven welke actoren allemaal betrokken zijn. Context schetsen, meer beschrijven.
Problem statement
Probleem is niet duidelijk, een lijst maken van de problemen. Eenvoudig houden en beschrijven -> eventueel opsommen.
Stakeholder analyse
Concrete namen van de personen noemen, voor de rest is het goed. 1 persoon als student aanwijzen, enz.
Mission, vision
Executive vieuwpoint beschrijven in mission vision. Het is goed, het mag zo blijven. Values zijn verkeerd: het zijn geen non-functionals:. data integriteit, betrouwbaarheid, waarde om de kwaliteit van de systeem te meten. Values zijn waarden om het proces te meten: het ervoor zorgen dat jet eenvoudig houd, niet te complex maken. Focus op de gebruiker.
Statement of work
In orde.
Risk analysis
In orde
Use Case survey
In orde: prima basis, goed geordend. Naamgeving I belangrijk. (bijv. Profiel student). De interactie beschrijven. De inittialing actor beter aangeven en in de diagram alleen de juiste actor aangeven.
Integrated use case diagram
Communicatie verbeteren tussen ons en de Stakeholders. De tekening is te complex. Beter ordenen en eventueel met een kleur aangeven. CSA kan wegvallen als actor.
Individual use case
Use Case Diagram mag je maken, maar hoeft niet. Workflow Diagrams (beschrijven van basic course of events) hoeven ook niet.
Eigen vragen aan Niels
Wat is een testimonium precies?
soort getuigschrift
Eerst P of Bachelor en P tegelijk?
Eerst P halen, daarna Bachelor examen. Als je het vergeten hebt, kan je het eventueel allebei aanvragen. Je mag het zelf weten, kijk in de oer.
Wat is het verschil tussen een scenario en een test?
Scenario, mensen inzicht laten geven, test: mensen laten struikelen.
10-12-2009 | Feedback op Filled Iteration
Aanwezig | Tolga, Geert, Mark, Luc |
Afwezig | Orhan |
Datum | 10-12-2009 |
Tijd | 13.45 - 14.15 |
Locatie | Lin 5 |
Aandachtspunten van Niels
Stappenplan van patrick van bommel. Stappen meenemen die belangrijk zijn.
1. Use Cases
Aangeven wie wat doet> Actor doet dat, student doet dat, systeem doet dat
• Examenaanvraag:
o Check eerder behaalde examens: alleen interactie beschrijven, dus 1e stap weg.
o E-mail verhaal beter beschrijven
• Behandeling curriculum regels;
o Opties andere manieren kunnen in alternative paths (maar hoeft niet)
• Behandeling vakkenpakket:
o “Behandeling” is vaag. Een andere naam geven
o Stap 3: Vis verifieert vakkenpakket en stap 5 vis slaat vakkenpakket op moeten in iets anders aangepast worden, kloppen niet (geen interactie)
• Goedkeuring vakkenpakket
o problemen met interactie (interactie tussen actor en systeem geven, geen 3de actor bij betrekken)
2. Business Rules
• Ziet er goed uit, oke
• Indien (weg) (kan behaald worden met meer) concreet smart beschrijven en taalfouten uithalen.
3. Scenario’s
Interactie tussen actor en systeem beschrijven (aanpassen) meer concreet (bijv wil curriculum wijzigen naar wil curriculum informatiekunde beschrijven)
4. Model Qua vorm ziet het er goed uit, maar inhoudelijk is er niet naar gekeken, dus kan goed of fout zijn.
• Behandeling vakkenpakket:
o Vakkenpakket controle, check moet mogelijk zijn. Vakkenpakket naast curriculum leggen om te controleren (hebben we niet) Overleg plegen over wat een eis is (volgen vak, of kiezen van een vak)