Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2011-12/Groep 02

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

 






'



Werkstuk Requirements Engineering


Mirjam de Haas, Pien Walraven, Daniël van Loon, Lotus ter Haar, Merel Tombrock



Onderwijsinstituut voor Informatica en Informatiekunde

Radboud Universiteit Nijmegen







version 18 februari 2022




Page Break




De inhoud is opgebouwd als volgt.

Introduction

Close-Act Theatre is een professioneel gezelschap dat bekend staat om zijn interactieve straattheater. Het gezelschap bestaat onder andere uit steltlopers, dansers, muzikanten, vuurspelers en acrobaten, die allen regelmatig samen trainen en repeteren. Het gezelschap van Close-Act reist over de hele wereld en speelt vaak op theaterfestivals en grootschalige evenementen, hierdoor is dus een goede organisatie wat betreft logistiek en planning van essentieel belang. Het kantoor regelt dit alles. Close-Act gebruikt voor de organisatie van de acts meerdere informatiesystemen die bestaan uit een algemene (Outlook)agenda, een spelersplanner en een kostuumplanner. Helaas gebeurt het nog vaak dat er dingen misgaan bij het huidige systeem. Het doel van dit document is om de requirements op te stellen voor één geïntegreerd systeem dat de problemen van het huidige informatiesysteem moet oplossen en een verbeterde spelersplanning moet realiseren.

Dit doen wij door middel van de volgende onderdelen:

In de ‘Case analysis’ sectie worden de betrokken stakeholders beschreven. Ook is hier wordt hier een beschrijving te vinden van wat het project moet doen, wat het eindproduct zal zijn en welke principes het project leiden.

Het belangrijkste gedeelte van ons document is de ‘Requirements’ sectie. In deze sectie wordt een overzicht wordt gegeven van alle use cases in de documentatie. 'Indivual Use Cases’ zullen de interactie tussen het informatiesysteem van Close-Act en de actoren weergeven. Deze use cases worden hierna stuk voor stuk getest door middel van Scenario’s.

Eveneens de requirements die niets bijdragen aan de functionaliteit van het informatiesysteem van Close-Act komen aan bod in ons document in de sectie ‘Non Functionals’.

De laatste sectie van ons document is het ‘Addendum’ waarin een overzicht is te vinden van de belangrijkste termen en concepten die in dit document zijn gebruikt. Hierbij is ook een catalogus toegevoegd met alle Business Rules die van toepassing zijn op de organisatie van Close-Act.

Problem statement

Het systeem waar Close-Act nu mee werkt is inefficiënt. De planningen voor kostuums, spelers en optredens zijn onvoldoende met elkaar geintegreerd. Hierdoor is het werken met het systeem erg tijdrovend en maakt het de kans op fouten groot. Ook is de communicatie naar de spelers toe onvoldoende als er optredens afgezegd worden en kunnen de spelers niet goed zien wanneer zij ingepland zijn. Dit is gebruiksonvriendelijk tegenover de spelers.

Het nieuwe systeem zal het volgende gaan verbeteren:

- Planningen voor kostuums, spelers en optredens meer integreren

- De kans op fouten kleiner maken

- Gebruiksvriendelijker voor spelers

Case analysis

Stakeholder analysis

Stakeholder rol omschrijving
Kantoor Dit zijn de meest actieve gebruikers van het systeem, in de zin dat zij de meeste wijzigingen kunnen aanbrengen in het systeem (zowel in het spelersbeheer als in het kostuumbeheer)
Niels Spelers Spelers zijn zowel actief (inschrijven voor opties) als passief (raadplegen van agenda) gebruiker
Atelier Nog te vragen in een volgend interview
Opslag Nog te vragen in een volgend interview
Technici Nog te vragen in een volgend interview
Niels Close-Act Close-Act heeft de opdracht gegeven om requirements voor een nieuw systeem te ontwikkelen, en zal tevens dit systeem financieren

Mission and vision statement

*Mission— What the project will do (close to WHY)

Mission: Er gaan veranderingen plaatsvinden wat betreft de spelersplanning, wat moet zorgen voor verbeteringen voor zowel de mensen op kantoor als de spelers zelf. Voor de mensen op kantoor moet het duidelijker zijn welke spelers welke dag beschikbaar zijn, zodat ze makkelijker spelers kunnen inplannen en niet lang op een bevestiging van de spelers hoeven te wachten. De spelers moeten eerder meer informatie over de optredens krijgen, ze moeten een automatisch bericht krijgen als een opdracht gecanceld of bevestigd is.

*Vision— What the end product will be (close to WHAT)

Vision: Er wordt een systeem opgeleverd dat ervoor zorgt dat de spelersplanning deels wordt geautomatiseerd en in staat is de in de requirements gestelde doelen te realiseren. Het systeem moet eenvoudig in gebruik zijn zowel voor de mensen op kantoor als voor de spelers. Verder blijft de agenda een centraal punt waar alle andere planningen gekoppeld worden.

Statement of work

Deliverable DeliverbleType Façade Filled Focused Comment
Introduction Contextual Preliminary version Preliminary version Complete Keep it short at first, only a sketch; nice, clear and complete at the end.
Status: 100% 100% 100% -
Problem statement Key deliverable As good as possible As good as possible Complete
Status: 100% 100% 100% -
Stakeholder list/analysis Contextual As good as possible As good as possible Complete
Status: 100% 100% 100% -
Mission-Vision-(Values) Contextual Complete Complete Complete
Status: 100% 100% 100% -
Statement of Work Contextual Complete, and up-to-date Complete, and up-to-date Complete, and up-to-date
Status: 100% 100% 100% -
Risk Analysis Contextual Complete, and up-to-date Complete, and up-to-date Complete, and up-to-date
Status: 100% 100% 100% -
Use Case Survey Key deliverable As good as possible Nearly complete Complete
Status: 100% 100% 100% -
Integrated UC Diagram Key deliverable Complete (though preliminary) Complete Complete One for whole project
Status: 100% 100% 100% -
Use Cases Key deliverable Not yet! "Filled" level Complete
Status: 70% 100% -
Scenarios Key deliverable Not yet! Several for each UC Complete ("focused" level)
Status: 100% 100% -
Domain Models Key deliverable Not yet! Partially complete Complete One for each UC
Status: 100% 100% -
Business rules per UC Key Deliverable Not yet! Partially complete Complete
Status: 100% 100% -
Integrated Domain Model Key deliverable Not yet! First draft Complete One for whole project
Status: 100% 100% -
Busines Rules Catalogue Key deliverable Not yet! Partially complete Complete
Status: 90% 100% -
Non-functional Requirements Key deliverable Notes Partially complete Complete
Status: 100% 100% 100% -
Terminological Definitions Key deliverable Notes Partially complete Complete
Status: 100% 100% 100% -
Executive sponsor viewpoint Implicit deliverable Complete(Nederlands) Complete Complete Integrated in M-V-(V)!
Status: 100% 0% 0% -
Use case tests Implicit deliverable Notes As good as possible Complete Integrated in scenarios; to be done, but not written down explicitly as a separate item
Status: 0% 0% 0% -
Busienss process definitions Optional appendix If available / relevant If relevant If relevant Use existing definitions/models or make them yourself: optional!
Status: nvt nvt nvt -
GUI metaphors / storyboards Optional appendix If relevant If relevant If relevant
Status: nvt nvt nvt -

Risk analysis

# Category Risk Solution needed by Status Days lost Expectancy factor Risk factor
01 Planning Ziekte van een groepslid Meteen Closed 4 30 7
02 Planning Ophouden van een groepslid Meteen Closed 7 75 7
03 Planning Inefficiënte verdeling van taken Meteen Closed 3 30 5
04 Planning Stakeholder niet beschikbaar Zo snel mogelijk als hij weer beschikbaar is Closed 8 25 8
05 Communicatie Misverstand tussen groep en stakeholder Meteen Closed 5 40 8
06 Communicatie Misverstand tussen groepsleden Meteen Closed 2 60 3
07 Data Data verlies Zo snel mogelijk als het gebeurt Closed 4 30 8

Requirements

Use cases

Use case survey

# Name Description Initiating actor
01 Speler beheer Een speler wordt toegevoegd aan of verwijderd uit de agenda en zijn spelersinfo wordt opgeslagen of veranderd. Kantoor
02 Kostuum beheer Het kantoor beheert hier de gegevens over het kostuumbeheer. Een attribuut kan worden toegevoegd en kan worden verwijderd uit de agenda als deze kapot of kwijt is. Kantoor
03 Optie plaatsen Kantoor voegt een optie toe aan de agenda, waardoor deze in de toekomst zichtbaar is voor zowel kantoor als spelers. Kantoor
04 Optie wijzigen Een optie gaat niet door en wordt verwijderd of is geupdate of een speler moet door omstandigheden worden uitgeschreven en wordt gewijzigd. Kantoor
05 Contract beheer Het kantoor kan een offerte of contract opstellen. Kantoor
06 Optie info bekijken Een speler of het kantoor wil de meest up-to-date gegevens van een bepaalde optie of evenement inzien. Speler/Kantoor
07 Beschikbaarheid opgeven Een speler kan hier zijn beschikbaarheid opgeven. Speler
08 Inschrijven op Optie Speler kan zich inschrijven op een optie Speler

Integrated use case diagram

Groep2 UC diagram1.6.jpg

Individual use cases

Use Case: Name
Name Spelersbeheer
Number 01
Description Speler wordt toegevoegd aan of verwijderd uit de agenda en zijn spelersinformatie wordt opgeslagen of veranderd.
Actor Kantoor
Version 7.3
Triggers

• Er moet een nieuwe speler worden toegevoegd.
• De informatie over de speler is veranderd.
• Speler werkt niet meer voor Close-Act.

Basic course of events Er is een nieuwe speler.

1. Het kantoor geeft aan een speler willen te willen toevoegen
2. Het systeem vraagt om de spelersinformatie
3. Het kantoor geeft de spelersinformatie
4. Het systeem laat een bevestiging zien en toont een overzicht van de ingevulde spelersinformatie

Alternative paths Er moet een speler gedeactiveerd worden

1. Het kantoor geeft aan een speler te willen deactiveren
2. Het systeem vraagt om de voornaam van de speler
3. Het kantoor geeft de voornaam van de speler
4. Het systeem vraagt om het telefoonnummer van de speler
5. Het systeem laat de spelersinformatie zien
6. Het kantoor bevestigt de gewenste speler
7. Het systeem toont een bevestiging van de deactivering

Exceptions BCoE 4. Als de verplichte gegevens niet compleet ingevuld zijn geeft het systeem een waarschuwing
Preconditions Geen
Postconditions Het kantoor heeft een wijziging aangebracht in het spelersbeheer
Postconditions Alternative path De login functie van de gedeactiveerde speler is gedeactiveerd
Related business rules 03,04,08


Use Case: Name
Name Kostuumbeheer
Number 02
Description Het kantoor beheert in de kostuumbeheer de gegevens over het kostuumbeheer. Een attribuut kan worden toegevoegd en kan worden verwijderd uit de agenda als deze kapot of kwijt is.
Actor Kantoor
Version 4.4
Triggers • Er komt een nieuw attribuut binnen

• Er is een attribuut beschadigd
• Er is een attribuut verloren geraakt

Basic course of events Er komt een nieuw attribuut binnen

1. Het systeem laat een overzicht van kostuumbeheer
2. Het kantoor voegt een attribuut toe
3. Het systeem vraagt om de naam van het attribuut
4. Het kantoor geeft de naam van het attribuut
5. Het systeem vraagt of het attribuut een kostuum is
6. Het kantoor geeft aan dat het attribuut geen kostuum is
7. Het systeem laat een overzicht van de kostuuminformatie zien

Alternative paths

Als bij stap 6 het attribuut een kostuum is
7. Het systeem vraagt om de maat van het kostuum
8. Het kantoor geeft de maat van het kostuum
9. Het systeem laat een overzicht van de kostuuminformatie zien


Er is een attribuut beschadigd of verloren geraakt
1. Het systeem laat een overzicht van de kostuuminformatie zien
2. Het kantoor geeft de naam van het attribuut
3. Het systeem laat de beschikbare attributen die het meest overeenkomen met de gegeven naam zien
4. Het kantoor bevestigt het juiste attribuut
5. Het systeem laat een overzicht van de kostuuminformatie zien van het desbetreffende attribuut
6. Het kantoor geeft aan of het attribuut beschadigd of verloren is
7. Het systeem toont een bevestiging van de wijziging aan de kostuuminformatie<r>


Een attribuut verwijderen
1. Het systeem laat een overzicht van de kostuuminformatie zien
2. Het kantoor geeft de naam van het attribuut
3. Het systeem laat de beschikbare attributen die het meest overeenkomen met de gegeven naam op zien
4. Het kantoor bevestigt het juiste attribuut
5. Het systeem laat een overzicht van de kostuuminformatie zien van het desbetreffende attribuut
6. Het kantoor geeft aan dat het attribuut verwijderd moet worden
7. Het systeem toont een bevestiging van de verwijdering van het attribuut


Een attribuut wijzigen
1. Het systeem laat een overzicht van de kostuuminformatie zien
2. Het kantoor geeft de naam van het attribuut
3. Het systeem laat de beschikbare attributen die het meest overeenkomen met de gegeven naam op zien
4. Het kantoor bevestigt het juiste attribuut
5. Het systeem laat een overzicht van de kostuuminformatie zien van het desbetreffende attribuut
6. Het kantoor geeft aan dat het attribuut gewijzigd moet worden en past de gegevens aan.
7. Het systeem toont een bevestiging van de gewijzigde gegevens

Exceptions Alternative Paths 2. Als de ingevoerde attribuutnaam niet te vinden is, dan geeft het systeem een waarschuwing
Preconditions Geen
Postconditions De medewerker heeft aanpassing aangebracht in het systeem van de kostuumplanner
Related business rules 01, 05
Use Case: Name
Name Optie plaatsen
Number 03
Description Kantoor voegt een optie toe aan de agenda, waarna deze zichtbaar is voor zowel kantoor als spelers.
Actor Kantoor
Version 5.3
Triggers Close-Act en een betalende partij zijn in onderhandeling gegaan over een Evenement en er is een voorlopige datum of er zijn voorlopige data besproken.
Basic course of events Het kantoor geeft aan een optie te willen plaatsen

1. Het systeem vraagt om optieinformatie
2. Het kantoor geeft optieinformatie
3. Het systeem laat overzicht van de ingevulde optieinformatie zien

Alternative paths Het kantoor heeft aangegeven over meer informatie te beschikken

1. Het systeem vraagt reisinformatie
2. Het kantoor geeft reisinformatie

Exceptions Geen
Preconditions Kantoor heeft voldoende voorlopige informatie om een optie aan te maken
Postconditions Optie staat in de Agenda
Related business rules 01,07
Use Case: Name
Name Optie wijzigen
Number 04
Description Een optie gaat niet door en wordt verwijderd of is geüpdate of een speler moet door omstandigheden worden uitgeschreven. De optie wordt dan gewijzigd.
Actor Kantoor
Version 4.6
Triggers

• Optie wordt geannuleerd
• Speler wordt van optie afgehaald
• Kantoor heeft meer informatie over de optie verkregen
• Optie moet definitief gemaakt worden

Basic course of events Kantoor geeft aan een optie te willen wijzigen

1. Het systeem laat de optieinformatie zien en vraagt welk deel gewijzigd moet worden
2. Het kantoor geeft aan welke deel van de optieinformatie gewijzigd moet worden
3 Het systeem vraagt wat de nieuwe gegevens zijn
4. Het kantoor voert de nieuwe gegevens in
5. Het systeem toont een bevestiging van de gewijzigde gegevens

Alternative paths Het kantoor geeft aan dat er een optie verwijderd moet worden

1. Het systeem vraagt welke optie definitief verwijderd moet worden
2. Het kantoor geeft de naam van de desbetreffende optie
3. Het systeem toont een bevestiging van de verwijdering van de optie


Het kantoor geeft aan dat er een speler verwijderd moet worden
1.Het systeem vraagt om de voornaam van de speler
2.Het kantoor geeft de voornaam van de speler
3. Het systeem vraagt om het telefoonnummer van de speler
4. Het kantoor geeft het telefoonnummer van de speler
5. Het systeem laat de spelersinformatie zien.
6. Het kantoor bevestigt het verwijderen van de gewenste speler
7. Het systeem toont een bevestiging van de verwijdering van de speler


Het kantoor geeft aan dat een optie definitief is
1. Het systeem vraagt welke optie definitief is
2. Het kantoor geeft naam van de desbetreffende optie
3. Het systeem toont een bevestiging van het definitief maken van de desbetreffende optie en van het versturen van de speelinformatie naar de spelers

Exceptions Geen
Preconditions De te wijzigen optie staat in de agenda
Postconditions Optie is gewijzigd of verwijderd
Related business rules 01,05,07
Use Case: Name
Name Contractbeheer
Number 05
Description Het kantoor stelt een contract of offerte op of wil een bestaande offerte of contract wijzigen
Actor Kantoor
Version 2.0
Triggers

• Het kantoor wil een contract maken
• Het kantoor wil een bestaand contract wijzigen
• Het kantoor wil een bestaand contract printen
• Het kantoor wil een bestaand contract verwijderen

Basic course of events Het kantoor geeft aan een contract te willen maken
1. Het systeem vraagt om contractinformatie

2. Het kantoor geeft contractinformatie
3. Het kantoor laat overzicht ingevulde contractinformatie zien

Alternative paths Het kantoor geeft aan dat een contract gewijzigd moet worden

1. Het systeem vraagt welk contract gewijzigd moet worden
2. Het kantoor geeft naam van de optie behorend bij het contract
3. Het systeem laat de contractinformatie zien en vraagt welk deel gewijzigd moet worden
4. Het kantoor geeft aan welk deel van de contractinformatie gewijzigd moet worden
5. Het systeem vraagt wat de nieuwe gegevens zijn
6. Het kantoor voert nieuwe gegevens in
7. Het systeem toont een bevestiging van de wijziging van het contract


Het kantoor geeft aan een contract te willen printen
1. Het systeem vraagt welk contract geprint moet worden
2. Het kantoor geeft naam van de optie behorend bij het contract
3. Het systeem laat de contractinformatie zien en vraagt welk deel geprint moet worden
4. Het kantoor geeft aan welk deel geprint moet worden van het contract


Het kantoor geeft aan dat een contract moet worden verwijderen
1. Het systeem vraagt welk contract verwijderd moet worden
2. Het kantoor geeft naam van de optie behorend bij het contract
3. Het systeem laat de contractinformatie zien en vraagt om bevestiging voor de verwijdering
4. Het kantoor bevestigt het gewenste contract te verwijderen
5. Het systeem toont een bevestiging van de verwijdering van het contract

Exceptions Als er geen contract is voor de opgegeven optie, dan vraagt het systeem of het kantoor een nieuw contract wil aanmaken of nogmaals een naam van een optie wil geven
Preconditions
Postconditions Een contract is aangemaakt, gewijzigd, uitgeprint of verwijderd
Related business rules 02


Use Case: Name
Name Optie/Evenement info bekijken
Number 06
Description Een speler of het kantoor wil de meest up-to-date gegevens van een bepaalde optie of evenement inzien.
Actor Kantoor

Speler

Version 6.1
Triggers •De speler wil de gegevens van het evenement of de optie zien

•Het kantoor wil de gegevens van het evenement of de optie zien

Basic course of events De speler of het kantoor wil evenement/optieinformatie bekijken

1. Het systeem laat alle geplande opties en evenementen zien
2. De speler of het kantoor kiest een geplande optie of evenement
3. Het systeem geeft een overzicht van de informatie over de gekozen optie of het gekozen evenement

Alternative paths De speler of het kantoor wil evenement/optieinformatie bekijken van een bepaalde datum

1. De speler of het kantoor kiest een datum
2. Het systeem geeft een overzicht van de opties en evenementen op de gekozen datum

Exceptions Geen
Preconditions De speler is ingelogd
Postconditions De speler of het kantoor heeft de benodigde informatie gevonden
Related business rules 05,03
Use Case: Name
Name Beschikbaarheid opgeven
Number 07
Description Een speler kan hier zijn beschikbaarheid opgeven.
Actor Speler
Version 2.0
Triggers

• Speler wil zijn beschikbaarheid voor een aankomende periode aangeven

• Speler wil zijn beschikbaarheid wijzigen

Basic course of events Speler geeft aan dat hij zijn beschikbaarheid wil wijzigen

1. Het systeem laat de spelerskalender zien
2. De speler wijzigt zijn beschikbaarheid
3. Het systeem vraagt om bevestiging
4. De speler bevestigt
5. Het systeem toont een bevestiging van de gewijzigde beschikbaarheid

Alternative paths Geen
Exception paths Geen
Preconditions De speler is ingelogd
Postconditions De beschikbaarheid van de speler is gewijzigd
Related business rules 09,10,11
Use Case: Name
Name Inschrijven optie
Number 08
Description Het inschrijven voor een optie en daardoor bekend maken van interesse aan kantoor.
Actor Speler
Version 4.0
Triggers Speler wilt zich inschrijven
Basic course of events 1. Het systeem geeft een lijst van opties

2. De speler kiest een optie
3. Het systeem geeft beschikbare gegevens over de optie
4. De speler bevestigt zijn inschrijving
5. Het systeem toont een bevestiging van de inschrijving

Alternative paths Geen
Exceptions Speler is al ingeschreven op dezelfde tijd voor een andere optie/evenement
Preconditions • De optie is geen evenement

• De speler is ingelogd

Postconditions Speler heeft zich ingeschreven voor een optie.
Related business rules 03,05,06,07

Domain Model per Use Case

Spelersbeheer:

 Spelersbeheer.png


Kostuumbeheer:

 Kostuumbeheer.png

Optie plaatsen:

 Optie plaatsen.png

Optie wijzigen:

 Optie wijzigen.png

Optie definitief maken (alternative path van Optie wijzigen)

 Alternative path optie wijzigen.png

Contractbeheer:

 Contractbeheer.png

Optieinfo bekijken:

 Optieinfo bekijken.png

Beschikbaarheid opgeven:

 Beschikbaarheid opgeven.png

Inschrijven Optie:

 Inschrijven optie.png

Scenarios

Scenario: Name
Name Spelersbeheer
Number 01
Basic course of events Kantoormedewerker Truus opent de agenda.

1. Truus geeft aan dat ze een speler toe wilt voegen.
2. Het systeem vraagt om de spelersinfo.
3. Truus voert de volgende spelersinfo in:

Voorletters: P.H.
Voornaam: Piet
Tussenvoegsel: de
Achternaam: Groot
Geslacht: Man
Geboortedatum: 15-04-1983
Straatnaam: Groenestraat
Nummer: 56
Postcode: 6387 XP
Plaatsnaam: Nijmegen
Thuisnummer: 024-8967161
GSM: 06-22086468
Emailadres: piet.de.groot@close-act.nl
Bankrekeningnummer: 468468184
Rol: Zang, Vuur
Maat: Large
Dieet: Vegetariër
Overige informatie: Piet is allergisch voor katten

4. Het systeem laat een bevestiging zien en toont een overzicht van de ingevulde spelersinfo van Piet de Groot

Bevestiging spelersinfo: Piet de Groot
Naam:

Voorletters: P.H.
Voornaam: Piet
Tussenvoegsel: de
Achternaam: Groot
Geslacht: Man
Geboortedatum: 15-04-1983

Adres:

Straatnaam: Groenestraat
Nummer: 56
Postcode: 6387 XP
Plaatsnaam: Nijmegen

Telefoonnummer:

Thuisnummer: 024-8967161
GSM: 06-22086468

Emailadres: piet.de.groot@close-act.nl
Bankrekeningnummer: 468468184
Rol: Zang, Vuur
Maat: Large
Dieet: Vegetariër

Overige informatie:

Piet is allergisch voor katten
Alternative paths Er moet een speler gedeactiveerd worden

Kantoormedewerker Truus opent de agenda
1. Truus geeft aan dat ze speler Koen Jansen wilt deactiveren
2. Het systeem vraagt om de voornaam van de speler
3. Truus geeft de voornaam van de speler:

Voornaam: Koen

4. Het systeem vraagt om het telefoonnummer van speler Koen
5. Het systeem laat de spelersinformatie zien van Koen
6. Truus bevestigt speler Koen

Deactiveer speler Koen

7. Het systeem toont een bevestiging van de deactivering

Speler Koen is gedactiveerd
Scenario: Name
Name Kostuumbeheer
Number 02
Basic course of events Er komt een nieuw attribuut I-puppet eyes binnen

Kantoormedewerker Truus opent de kostuumplanner
1. Het systeem laat een overzicht van de beschikbare gegevens zien van het kostuumbeheer

Kostuum: Alien 7
Rol: Aliens
Maat: Small

2. Truus voegt een attribuut i-Puppet Eyes toe
3. Het systeem vraagt om de naam van het attribuut
4. Truus geeft de naam van het attribuut i-Puppet Eyes:

i-Puppet Eyes 2

5. Het systeem vraagt of het attribuut een kostuum is
6. Truus geeft aan dat het attribuut geen kostuum is

Kostuum: Niet

7. Het systeem laat een overzicht van de kostuuminformatie zien

Kostuum: Alien 7
Rol: Alien
Maat: Small

Attribuut: i-Puppet Eyes 2
Rol: i-Puppet
Alternative paths Als bij stap 6 het attribuut een kostuum is

7. Het systeem vraagt om de maat van het kostuum i-Puppets 1
8. Truus geeft de maat van het kostuum.

Maat: Large

9. Het systeem laat een overzicht van de kostuuminformatie zien

Kostuum: Alien 7
Rol: Alien
Maat: Small

Attribuut: i-Puppet Eyes 2
Rol:i-Puppet
Kostuum: i-Puppets 1
Maat: Large

Er is een attribuut beschadigd of verloren geraakt

Kantoormedewerker Godelieve opent de kostuumplanner
1. Het systeem laat een overzicht van de kostuuminformatie zien
2. Godelieve geeft de naam van het attribuut Rebels Engine:

Rebels Engine

3. Het systeem laat de beschikbare attributen die het meest overeenkomen met de gegeven naam ‘Rebels’ zien:

- Rebels Engine 1
- Rebels Engine 2
- Rebels Engine 3

4. Godelieve bevestigt het juiste attribuut ‘Rebels Engine 2’

Bevestig attribuut: Rebels Engine 2

5. Het systeem laat een overzicht van de kostuuminformatie zien voor attribuut Rebels Engine 2
Attribuut: Rebels Engine 2
Rol: Rebels
6. Godelieve geeft aan dat het attribuut beschadigd is

Attribuut Rebels Engine 2: Beschadigd

7. Het systeem toont een bevestiging van de wijziging aan de kostuuminformatie:

Attribuut Duivel drietand 1 is beschadigd

Een attribuut verwijderen

Kantoormedewerker Hendrik opent de kostuumplanner
1. Het systeem laat een overzicht van de kostuuminformatie zien

Kostuum: Alien 7
Rol: Alien
Maat: Small

Kostuum: i-Puppets 1
Maat: Large

Attribuut: Rebels Engine 2
Rol: Rebels
Beschadigd

2. Hendrik geeft de naam van het attribuut:

Duivel

3. Het systeem laat de beschikbare attribuutnamen die het meest overeenkomen met ‘Duivel’ op het scherm zien:

- Duivel masker
- Duivel drietand 1
- Duivel drietand 2
- Duivel bovenstuk
- Duivel onderstuk
- Duivel mantel

4. Hendrik bevestigt het juiste attribuut ‘Duivel drietand 1’

Bevestig attribuut: Duivel drietand 1

5. Het systeem laat een overzicht van de kostuuminformatie zien voor attribuut Duivel drietand 1:

Attribuut: Duivel drietand 1
Rol: Duivels

6. Hendrik geeft aan dat het attribuut Duivel drietand 1 verwijderd moet worden.

Verwijder attribuut: Duivel drietand 1

7. Het systeem toont een bevestiging van de verwijdering van het attribuut‘Duivel drietand 1’

Attribuut Duivel drietand 1 is verwijderd

Een attribuut wijzigen

Kantoormedewerker Johanna opent de kostuumplanner
1. Het systeem laat een overzicht van de kostuuminformatie zien

Kostuum: Alien 7
Rol: Alien
Maat: Small

Kostuum: i-Puppets 1
Maat: Large

Attribuut: Rebels Engine 2
Rol: Rebels
Beschadigd

Attribuut: Duivel drietand 1
Rol: Duivels
Verwijderd

2. Johanna geeft de naam van het attribuut Invasion

Invasion

3. Het systeem laat de beschikbare attributen die het meest overeenkomen met ‘Invasion’ op het scherm zien

- Invasion 1
- Invasion 3
- Invasion 4
- Invasion stelten
- Invasion decor 2
- Invasion decor 4

4. Johanna bevestigt het juiste attribuut ‘Invasion 3’

Bevestig attribuut: Invasion stelten

5. Het systeem laat een overzicht van de kostuuminformatie zien van het Invasion 3:

Naam: Invasion 3
Rol: Invasion
Maat: M

6. Hendrik geeft aan dat het attribuut gewijzigd moet worden en past de gegevens aan.:

Wijzig attribuut Invasion 3
Maat: S

7. Het systeem toont een bevestiging van de gewijzigde gegevens

De gegevens zijn gewijzigd
Scenario: Name
Name Optie plaatsen
Number 03
Basic course of events Kantoormedewerker Truus geeft aan een optie te willen plaatsen

1. Het systeem vraagt om optieinformatie
2. Truus geeft het volgende:

Evenementnaam: Aardappeleters
Lokatienaam: Scheveningen
Hotel: Kaaskoppen
Benodigdheden: een schaar
Honorarium: 5xBin
Begintijd: 12:00 pm
Eindtijd: 16:00 pm
Pauzetijd: 14:00 pm
Data: 5 december 2015

3. Het systeem laat een overzicht zien van de ingevulde informatie:

Bevestiging:
Evenementnaam: Aardappeleters
Lokatienaam: Scheveningen
Hotel: Kaaskoppen
Benodigdheden: een schaar
Honorarium: 5xBin
Begintijd: 12:00 pm
Eindtijd: 16:00 pm
Pauzetijd: 14:00 pm
Data: 5 december 2015
Alternative paths Kantoormedewerker Truus heeft aangegeven te beschikken over meer optieinfomatie

1. Het systeem vraagt om de optieinformatie
2. Truus geeft het volgende:

Vertrektijd heenreis: 09:00
Vertrektijd terugreis: 19:00
Vervoersmiddel: Auto

3. Het systeem laat een overzicht zien van de ingevulde informatie:

Vertrektijd heenreis: 09:00
Vertrektijd terugreis: 19:00
Vervoersmiddel: Auto

Kantoormederwerker Truus heeft aangegeven te beschikken over meer optieinformatie
1. Het systeem vraagt om de optieinformatie
2. Truus geeft het volgende:

Hotel: Het Hilton

3. Het systeem laat een overzicht zien van de ingevulde informatie:

Hotel: Het Hilton
Scenario: Name
Name Optie wijzigen
Number 04
Basic course of events Kantoormedewerker Truus geeft aan een optie ‘Tokyo Festival – Tokyo’ te willen wijzigen

1. Het systeem laat de optieinformatie van ‘Tokyo Festival – Tokyo’ zien:

Evenementnaam: Tokyo Festival
Locatie: Tokyo
Betalende Partij: Meneer Hang
Begindatum: 25-05-2013
Einddatum : 27-05-2013
Begintijd: 12:30
Eindtijd: 13:00
Spelers: Jan, Klaas, Piet, Hans
Kostuum: Vuurspuwer 1, Vuurspuwer 2, Vuurspuwer 3, Vuurspuwer 4

2. Truus geeft aan welke deel van de optieinformatie gewijzigd moet worden:

Eindtijd

3 Het systeem vraagt wat de nieuwe gegevens zijn
4. Truus voert de nieuwe gegevens in:

Eindtijd: 14:00

5. Het systeem toont een bevestiging van de gewijzigde gegevens

Eindtijd: 14:00
Alternative paths Kantoormedewerker Truus geeft aan dat optie ‘Tokyo Festival – Tokyo’ verwijderd moet worden

1. Het systeem vraagt welke optie definitief verwijderd moet worden
2. Truus geeft de naam van de desbetreffende optie:

Tokyo Festival

3. Het systeem toont een bevestiging van de verwijdering van de optie

Optie 'Tokyo Festival – Tokyo' is verwijderd.


Kantoormedewerker Truus geeft aan dat speler Piet verwijderd moet worden
1.Het systeem vraagt om de voornaam van de speler
2.Het kantoor geeft de voornaam van de speler

Voornaam: Piet

3. Het systeem vraagt om het telefoonnummer van de speler
4. Het kantoor geeft het telefoonnummer van de speler :

024-8967161

5. Het systeem laat de spelersinformatie zien.

Voorletters: P.H.
Voornaam: Piet
Tussenvoegsel: de
Achternaam: Groot
Geslacht: Man
Geboortedatum: 15-04-1983
Straatnaam: Groenestraat
Nummer: 56
Postcode: 6387 XP
Plaatsnaam: Nijmegen
Thuisnummer: 024-8967161
GSM: 06-22086468
Emailadres: piet.de.groot@close-act.nl
Bankrekeningnummer: 468468184
Rol: Zang, Vuur
Maat: Large
Dieet: Vegetariër

6. Truus bevestigt het verwijderen Piet
7. Het systeem toont een bevestiging van de verwijdering van Piet:

Piet de Groot is verwijderd als speler.

Kantoormedewerker Truus geeft aan dat optie ‘Tokyo Festival – Tokyo’ definitief is
1. Het systeem vraagt welke optie definitief is
2. Truus geeft naam van de desbetreffende optie:

Tokyo Festival

3. Het systeem toont een bevestiging van het definitief maken van ‘Tokyo Festival – Tokyo’ en van het versturen van de speelinformatie naar de spelers:

Optie Tokyo Festival is nu Evenement Tokyo en speelinformatie is verzonden naar de spelers.
Scenario: Name
Name Contractbeheer
Number 05
Basic course of events Kantoormedewerker Truus geeft aan een contract te willen maken

1. Het systeem vraagt om contractinformatie
2. Truus geeft het volgende:

Evenementnaam: Grote opening AH
Straatnaam: Dahliastraat
Nummer:24
Postcode:8950KK
Plaatsnaam:Bennekom
E-mailadres: drietweeeen@hotmail.com
Contactpersoon: Henk Timmermans
Telefoon: 0694895473
Contactnaam: Ahold NV

3. Het systeem laat een overzicht zien van de ingevulde informatie:

Evenementnaam: Grote opening AH
Straatnaam: Dahliastraat
Nummer:24
Postcode:8950KK
Plaatsnaam:Bennekom
E-mailadres: drietweeeen@hotmail.com
Contactpersoon: Henk Timmermans
Telefoon: 0694895473
Contactnaam: Ahold NV
Alternative paths Kantoormedewerker Truus heeft aangegeven het contract te willen wijzigen

1. Het systeem vraagt om de contractinformatie
2. Truus geeft het volgende:

Telefoon: 0694765847

3. Het systeem laat een overzicht zien van de ingevulde informatie:

Telefoon: 0694765847

Kantoormederwerker Truus heeft aangegeven het contract te willen printen
1. Het systeem vraagt welk contract geprint moet worden
2. Truus geeft het volgende:

Grote opening AH

3. Het systeem laat de contractinformatie zien:

Evenementnaam: Grote opening AH
Straatnaam: Dahliastraat
Nummer:24
Postcode:8950KK
Plaatsnaam:Bennekom
E-mailadres: drietweeeen@hotmail.com
Contactpersoon: Henk Timmermans
Telefoon: 0694895473
Contactnaam: Ahold NV

3. Het systeem laat een overzicht zien van de ingevulde informatie:

Evenementnaam: Grote opening AH
Straatnaam: Dahliastraat
Nummer:24
Postcode:8950KK
Plaatsnaam:Bennekom
E-mailadres: drietweeeen@hotmail.com
Contactpersoon: Henk Timmermans
Telefoon: 0694765847
Contactnaam: Ahold NV

Welk deel moet worden uitgeprint?:
4. Truus voert “geheel” in.


Kantoormederwerker Truus heeft aangegeven het contract te willen verwijderen
1. Het systeem vraagt welk contract verwijderd moet worden
2. Truus geeft de naam: “Grote opening AH”
3. Het systeem laat de contractinformatie zien:

Evenementnaam: Grote opening AH
Straatnaam: Dahliastraat
Nummer:24
Postcode:8950KK
Plaatsnaam:Bennekom
E-mailadres: drietweeeen@hotmail.com
Contactpersoon: Henk Timmermans
Telefoon: 0694765847
Contactnaam: Ahold NV

Wilt u het zeker weten verwijderen?

4. Truus bevestigt
5. Het systeem toont het volgende:

Het contract is verwijderd
Scenario: Name
Name Optie/Evenement info bekijken
Number 06
Basic course of events Kantoormedewerker Hendrik wil evenement/optie-informatie bekijken

1. Het systeem laat alle geplande opties en evenementen zien:

Benefietevenement Heart for Life Wageningen - Wageningen
Tokyo Festival - Tokyo
Zandvoorts Sea Festival - Zandvoort
Baurol Ameland - Ameland

2. Hendrik kiest de optie ‘Tokyo Festival – Tokyo’
3. Het systeem geeft een overzicht van de informatie over de gekozen optie ‘Tokyo Festival – Tokyo’:

Evenementnaam: Tokyo Festival
Locatie: Tokyo
Betalende Partij: Meneer Hang
Begindatum: 25-05-2013
Einddatum : 27-05-2013
Begintijd: 12:30
Eindtijd: 13:00
Spelers: Jan, Klaas, Piet, Hans
Kostuum: Vuurspuwer 1, Vuurspuwer 2, Vuurspuwer 3, Vuurspuwer 4
Alternative paths Kantoormedewerker Hendrik wil evenement/optie-informatie bekijken van de datum 17-08-2012

1. Hendrik kiest de datum 17-08-2012.
2. Het systeem geeft een overzicht van de opties en evenementen op de datum 17-08-2012:

Zandvoorts Sea Festival - Zandvoort
Baurol Ameland – Ameland
Scenario: Name
Name Beschikbaarheid opgeven
Number 07
Basic course of events

Speler Jan geeft aan dat hij zijn beschikbaarheid wil wijzigen
1. Het systeem laat de spelerskalender zien:

6 juli 2012 – niet beschikbaar
7 juli 2012 – niet beschikbaar
8 juli 2012 – niet beschikbaar
9 juli 2012 – nog niet opgegeven

2. Jan wijzigt zijn beschikbaarheid:

6 juli 2012 – beschikbaar
7 juli 2012 – beschikbaar
8 juli 2012 – niet beschikbaar
9 juli 2012 – niet beschikbaar

3. Het systeem vraagt om bevestiging
4. Jan bevestigt
5. Het systeem toont een bevestiging van de gewijzigde beschikbaarheid:

6 juli 2012 – beschikbaar
7 juli 2012 – beschikbaar
8 juli 2012 – niet beschikbaar
9 juli 2012 – niet beschikbaar
Scenario: Name
Name Inschrijven optie
Number 08
Basic course of events

Speler Jan wilt zich inschrijven
1. Het systeem geeft een lijst van opties:

Invasion - Parijs
Malaya- Amsterdam
XO - Londen

2. Jan kiest de optie met naam ‘Invasion – Parijs’
3. Het systeem geeft de beschikbare gegevens over de optie ‘Invasion - Parijs’:

Evenementnaam: Invasion
Locatie: Parijs
Datum: 07-08-2012

4. Jan bevestigt zijn inschrijving voor de optie ‘Invasion - Parijs’.
5. Het systeem toont een bevestiging van de inschrijving:

Je bent ingeschreven voor ‘Invasion – Parijs’ op 07-08-12.

Non-functional Requirements

Verificatie (Authentication) (Alle UC waar spelers inkunnen) - Om het inloggen te beschermen
Autorisatie (Authorization) (Alle UC) – Niet iedereen moet de bevoegdheid hebben om dingen in de agenda te kunnen aanpassen
Bruikbaarheid/Uitvoerbaarheid (Usability /Achievebility) (Alle UC) - Het systeem moet makkelijk in gebruik zijn, zonder lange training of uitleg
Beschikbaarheid (Availability) (Alle UC) - Het systeem moet zo veel mogelijk beschikbaar zijn

Addendum

Integrated Domainmodel

 Domeinmodel compleet.png

Business Rules Catalogue

01. Attributen en spelers kunnen niet op hetzelfde tijdstip en datum op verschillende evenementen zijn.
02. Een contract moet één of meer contactpersonen hebben.
03. Technici mogen alleen de agenda bekijken.
04. Een speler kan alleen inloggen als zijn account is aangemaakt en geactiveerd.
05. Een optie kan 0 of meer ingeschreven spelers hebben.
06. Als een optie definitief is kunnen spelers zich niet meer inschrijven.
07. Tussen twee evenementen waarbij dezelfde speler of hetzelfde attribuut wordt gebruikt moet minimaal de reistijd tussen de twee evenementen zitten.
08. Een speler mag niet overeenkomen met een andere speler.
09. Een speler kan tot 2 jaar in het voren zijn beschikbaarheid aanpassen.
10. Een speler kan alleen zijn eigen beschikbaarheid aanpassen.
11. Een speler is standaard altijd beschikbaar.

Terminological Definitions

Adresgegevens - Bestaat uit straatnaam, nummer, postcode, plaatsnaam.

Agenda – De digitale plek waar Kantoor Opties plaatst waar Kostuums en Spelers aan gelinkt zijn.

Atelier – Afdeling van Close-Act waar Kostuums ontworpen, gemaakt en gerepareerd worden.

Attribuut - Een Kostuum of decorstuk of andere benodigdheden dat wordt of die worden gebruikt tijdens een Evenement.

Beschikbaarheid - Een Speler heeft een beschikbaarheid bestaande uit een datum en een tijdstip dat hij beschikbaar is om te spelen.

Beschikbaarheidskalender - Overzicht van de Beschikbaarheid op bepaalde data.

Betalende partij- Afdeling van een optie of evenement die de rekening vereffend.

Contactgegevens- Bestaat uit een emailadres en een Telefoonnummer.

Contract - Een schriftelijke overeenkomst tussen Close-Act en de Betalende Partij, waarin de kosten en overige afspraken staan vermeld. De contracten zijn onderling van elkaar te onderscheiden door middel van de naam van de Optie.
Contractinformatie - Informatie die opgeslagen is over een Contract of Offerte, bestaande uit naam van de Optie, plaatsgegevens, de betalende partij en data van de Optie, kosten, Betalende Partij en Overige Afspraken.

Evenement – Optie die definitief is door middel van een contract tussen Close-Act en de betalende partij.

Kantoor – Personen die werken op het kantoor van Close-Act.

Kostuum – Kledingstuk/kledingset dat wordt gebruikt tijdens een Evenement.

Kostuumbeheer - Onder kostuumbeheer verstaan wij alle attributen die worden beheerd.

Kostuuminformatie - Informatie die is opgeslagen over een Attribuut, bestaande uit de naam van het Attribuut, de rol waarbij het Attribuut behoort, vermelding of Attribuut een kostuum is, als het Attribuut een Kostuum is de maat, en eventueel de staat van het Attribuut: verloren of beschadigd.

Offerte – Een Contract dat nog niet de informatie heeft over het uiteindelijke evenement.

Opslag – Afdeling van Close-Act waar Kostuums opgeslagen liggen.

Optie – Optreden dat nog gewijzigd of gecanceld kan worden, maar wel al gereserveerd is door het Kantoor.

Optieinformatie - Informatie die opgeslagen is over een Optie, bestaande uit evenementnaam, locatienaam, het hotel waar overnacht wordt, benodigheden, honorarium, Tijden, Vervoer, Betalende partij, Speler, Attribuut.

Persoonsgegevens - Bestaat uit voornaam, voorletters, tussenvoegsels, achternaam, geslacht en geboortedatum.

Speelinformatie – Informatie die aan de Spelers wordt verstrekt als een Optie overgegaan is naar een Evenement en die dient als een soort contract tussen Speler en Close-Act voor dat specifieke Evenement.
Speler – Persoon die optreedt.

Spelersinformatie – Informatie die opgeslagen is over een bepaalde Speler, namelijk de Persoonsgegevens, Adresgegevens, bankrekening, rol, dieet, maat, Contactgegevens.

Technici - Personen vanuit een extern bedrijf die de techniek voor een evenement verzorgen.

Telefoonnummer - Dit bestaat uit een gsm-nummer en/of thuisnummer.

Tijden - Bestaat uit een begintijn, een tijdstip voor pauze te houden, een eindtijd en op bepaalde data.

Vervoer- Bestaat uit de vertrektijden van de heenreis en de vertrektijden van de terugreis en een naam van vervoersmiddel, als het een vliegtuig is staat ook het vliegveld erin.