Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2013-14/Groep 11/Case
De Thalia app
Contactpersoon
Naam | Mailadres |
---|---|
Wouter van der Linde | woutervander.linde@student.ru.nl |
Matthias Ghering | matthias.ghering@student.ru.nl |
Client Context
Thalia is de studievereniging voor Informatica en Informatiekunde studenten van de Radboud Universiteit te Nijmegen. Ondertussen 23 jaar oud, zorgt Thalia vooral voor de nodige ontspanning tijdens de studie: Thalia organiseert een uitgebreide variatie aan borrels, leuke activiteiten als game avonden, poker avonden etc. Via Thalia kunnen studenten gemakkelijk contacten onderhouden met docenten en studenten van andere jaren en studies. Zo worden er geregeld activiteiten georganiseerd in samenwerking met andere studieverenigingen, zoals CognAC (Kunstmatige Intelligentie).
Het bestuur van Thalia bestaat uit studenten Informatica en/of Informatiekunde, en veranderd elk jaar bijna volledig. Hierdoor is elk jaar een frisse blik gegarandeerd. Naast het bestuur bestaat Thalia uit een aantal commissies, zoals de evenementencommissie, onderwijscommissie, sponsorcommissie etc.
Activiteiten en nieuws worden verspreid via moderne platformen, zoals Facebook, Whatsapp en de website, www.thalia.nu [1]. Wat Thalia echter nog mist, is een applicatie voor smartphones.
Business Case
Huidige middelen om informatie te delen met onze leden zijn de website, Facebook en e-mail. De website wordt echter niet vaak bezocht, en communicatie via mail is niet zo persoonlijk als we willen. Facebook heeft die functionaliteit wel, maar omdat elk evenement een eigen pagina heeft, is de samenhang soms niet ideaal.
Met behulp van de app hopen we meer contact te krijgen met onze leden, en een gebruiksvriendelijk, toegankelijk en up-to-date platform te bieden waar onze leden profijt van hebben. We willen alle informatie graag op één plek, die toegankelijk is en onze leden aanspreekt.
Functionaliteit die we willen zien in de app:
- Nieuwsberichten, zoals borrel(s) en/of activiteit(en) die die dag plaatsvinden - Agenda, voor alle geplande borrels en activiteiten (ook offline beschikbaar) - Pushberichten, als herinnering voor activiteiten die plaatsvinden die dag - Leden moeten kunnen aangeven of ze een borrel of evenement willen bijwonen - Persoonlijk profiel van de gebruiker - Ideeënbus, een manier om als lid nieuwe evenementen voor te stellen - Thalia Photo Share, om leuke foto's direct te delen met andere leden - Download pagina voor oude tentamens - Contact pagina, met contactinformatie van het bestuur - Directe link naar je persoonlijk rooster/persoonlijk rooster geïntegreerd in de app
Background
Thalia organiseert veel activiteiten, vaak in samenwerking met andere studieverenigingen of bedrijven. Dankzij onze vele sponsoren zijn we vaak in staat om activiteiten goedkoop (of soms zelfs gratis) aan te bieden, wat de opkomst natuurlijk bevorderd. Zoals eerder opgemerkt is heeft Thalia verscheidene middelen om in contact te blijven met haar leden. Hieronder valt de website, e-mail en de Facebook pagina (link hier: [2]). Het probleem is echter dat de site niet vaak wordt bezocht en zeker niet mobiel vriendelijk is. Ook de Facebook pagina is niet optimaal. Deze mist de interactie die Thalia met haar leden wil hebben. Veel andere klachten over de Facebook app gaan over de snelheid, de lay-out en bugs. Van de Thalia app wordt verwacht dat hij overzichtelijk en snel is.
Voor extra informatie zoals begrotingen en contracten met onze sponsoren kun je te recht op onze site onder het kopje documenten. In deze contracten staan de eisen van onze hoofdsponsor die ook in de app moet worden vertegenwoordigd.
External systems: Thalia heeft geen eigen servers. Het is daarom nog optioneel of Thalia haar eigen servers aanschaft of ze huurt. Het is echter wel zeker dat Thalia geen budget en ruimte heeft om een groot serverpark aan te leggen.
Client evaluation
Ons idee voor een Thalia app is uitgewerkt door groep 10. Na het interview en de uiteindelijke presentatie hebben wij de volgende evaluatie:
Het interview hebben ze goed benaderd. Ze stelde doelgericht vragen, en vroegen zoveelmogelijk door op onderwerpen waar een dubbele interpretatie over mogelijk was. Dit ging vooral veel over de app features die te maken hebben met de Introweek. Over de uiteindelijke mission en vision zijn wij ook tevreden.
Het is jammer dat niet alle features uit het oorspronkelijke ontwerp verwerkt zijn, maar de belangrijkste zijn wel verwerkt. Al met al kunnen we hier wel tevreden mee zijn.
Wat we nog wel graag hadden willen zien ik de app was de implementatie van een limiet op het aantal mensen dat zich kan aanmelden voor een Thalia event. Ook is er voor ons nog onduidelijkheid over het inlog systeem van de Thalia app. In de beschrijving staat: "Gebruikers dienen een account te hebben aangemaakt om gebruik te maken van de app". Dit suggereert dat de app mogelijk een los inlogsysteem heeft, dat niet gelinkt is aan het bestaande inlogsysteem van Thalia. Dit zou betekenen dat mensen die geen lid/begunstiger zijn van de vereniging ook lid zouden kunnen worden, en dat bestaande leden twee losse accounts zouden moeten hebben om lid te zijn en de app te kunnen gebruiken.
Desondanks zijn wij tevreden met het resultaat en geven wij de uitwerking een positieve beoordeling.