Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2013-14/Groep 10/Case

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

Requirements Engineering


 © comments



Voor de onderste drie invulvelden is er een beschrijving te vinden in de syllabus.

Case Name

Taxi Service A2B

photo-taxi-fares.jpg

Contactpersoon

Naam Mailadres
Mees Neijenhuis mees.neijenhuis@student.ru.nl
Ivo Jehee ivo.jehee@student.ru.nl

Client Context

Het bedrijf

Taxi Service A2B is een moderne taxi service opgericht in 2010 door een groep ambitieuze alumni. In de afgelopen drie jaar zijn wij uitgegroeid van een plaatselijk bedrijf naar een regionale taxiservice, gevestigd in de Randstad. Inmiddels hebben wij de beschikking over een groot aantal taxi’s, waaronder vijf limousines. Om ons bedrijf nog verder uit te breiden zijn wij op zoek naar nieuwe manieren om meer klanten te bereiken en de naamsbekendheid van ons bedrijf te vergroten. Om dit te realiseren hebben wij besloten een app te lanceren zodat onze klanten gemakkelijk , snel en efficiënt taxi’s kunnen aanvragen. Met deze geautomatiseerde service hoeven wij minder telefonisten in dienst nemen en kunnen wij toch onze snelle werkwijze blijven hanteren. Wij verwachten ook dat onze chauffeurs minder ‘downtime’ zullen hebben en wij dus efficiënter gebruik maken van ons personeel. Ons bedrijf heeft altijd bekend gestaan als betrouwbaar en dat imago willen wij graag behouden. Daarom vinden wij het erg belangrijk dat er geen veiligheidsproblemen zijn met de app. Wij hechten veel waarde aan de privacy van onze klanten. Zo moet de locatie van de klant kunnen worden bepaald op het moment dat de klant het zelf wil en moet een veilige betaling gegarandeerd zijn.


Stakeholders

De directie heeft een aantal vertegenwoordigers aangesteld, namelijk: de rayonmanager van Noord-Holland, twee taxichauffeurs, roostermaker, systeembeheerder en een testgebruiker.

Business Case

Huidige situatie

Op dit moment komen de aanvragen enkel telefonisch binnen. Wij hebben daarnaast ook een website, waar de tarieven op staan vermeld alsmede de contactinformatie.

De betalingen worden in de taxi chartaal of giraal (via pin) door de chauffeur afgehandeld.


Wat willen wij opgeleverd hebben?

- We willen dat de gebruiker een account aan kan maken, waar via een betaalservice, zoals iDeal, een saldo op gezet kan worden. Ook dient de klant de keuze te hebben met een PayPal account te betalen. Dit is vooral voor onze internationale klanten gemakkelijk.

- De chauffeurs hebben een eigen account. De app houdt hun locatie bij en kan kijken of de chauffeur op dat moment met een klant bezig is.

- Wanneer een klant een taxi aanvraagt moet de locatie handmatig of via GPS ingevoerd kunnen worden en verstuurd worden naar de dichtstbijzijnde vrije chauffeur. Vervolgens krijgt de klant een bevestiging van de chauffeur met een verwachte aankomsttijd.

- Zolang er nog geen chauffeur de opdracht geaccepteerd heeft, kan de gebruiker de opdracht kosteloos annuleren. Hierna wordt het starttarief automatisch verrekend.

- De klant heeft de keuze tussen verschillende taxi’s, te weten: een 4-persoons taxi, 6-persoons taxi een extra luxe taxi of een limousine.

Background

Op dit moment wordt het bedrijf geleid door Henk, een van de medeoprichters. Verder hebben we een groot aantal taxi chauffeurs en een paar receptionisten in dienst. Administratief is het op dit moment zeer onoverzichtelijk. Taxi chauffeurs mogen om de 2 uur een korte pauze nemen. Een manier om dit in de app te verwerken zou zeer op prijs gesteld worden. Voorts, is er een roostermaker die de taxi chauffeurs inplant en het contact onderhoudt met de chauffeurs. De twee rayonmanagers zijn verantwoordelijk voor de regio Noord- en Zuid-Holland. Tenslotte, houdt de systeembeheerder zich bezig met alle systemen die een goede administratie, planning en website waarborgen.

Client evaluation

Ons eerste contactmoment met het RE-team was tijdens het interview. In de client context case hadden wij een ruwe sketch gemaakt van het probleem en waren wij eigenlijk benieuwd naar hoe het RE-team ervan vond. Tijdens het interview is veel duidelijk geworden wederzijds. Als bedrijf wisten we wat we konden verwachten en het RE-team had een goede indruk achtergelaten en ons inziens waren ze bekwaam. Uit de vragen die zij stelden, kwam goed naar voeren dat ze voorbereid waren en ondubbelzinnig begrepen wat wij als bedrijf wilden met de app.

Opvallend was dat tijdens het requirements proces, het RE-team tegen geen enkel probleem aanliep. Althans, dit werd niet naar ons gecommuniceerd. Echter, hebben zij de requirements goed uitgewerkt en wij van Taxi Service A2B zijn hiermee erg tevreden.

Tijdens de presentatie werd dit ook duidelijk gemaakt. Het RE-team had een goede presentatie neergezet en er was door ons weinig op aan te merken. Er werd een vraag gesteld, welke het RE-team prima kon beantwoorden.

De ervaring die wij hebben gehad met het werken met use cases is positief geweest. De use cases zijn echt gericht op de stakeholders. Op deze manier heeft elke stakeholder binnen ons bedrijf direct inzicht waar hij of zij mee te maken krijgt als het nieuwe systeem wordt geïmplementeerd.

Als toegevoegde waarde vinden wij dat use cases nog meer gericht moeten zijn op de business en vinden wij dat het RE-team meer onderlegd moet zijn over hoe een bedrijf functioneert op zowel strategisch, tactisch en operationeel niveau. Al met al, zijn wij zeer content.