Beweren en bewijzen/supplement/planning (voor docenten)

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken
de opzet 2017-18    KalenderIcon.gif multimedia kwaliteit commentaren
site map


Beweren en bewijzen
Wijsheid omgaan met onzekerheid: met open blik op wankele ondergrond levenspad bewandelen
Vernuft aanpak van glibberige problemen precies redeneren op het hoogste niveau
vier zuilen → Artefacten Formalisering Taal Zekerheid
1. Rationaliteit Rationaliteitsvierkant 4 werelden Beweren is moeilijk Overtuigen
2. Modellen Focus Precisie Logica Stelling en bewijs
3. Model en realiteit Specificaties Domeinmodel Syntax en semantiek Waarheid
4. Correctheid Structuur Correctheidsstelling Typering Nagaan
5. Methoden Decompositie Systemat. vertalen Definities Natuurl. deductie
6. Theorie Domeintheorie Tijd Tijdslogica Wiskunde
7. Complexiteit Hiërarch. decompositie Vereenvoudigingen Modules Bewijsassistenten
8. Generalisering Standaardisatie Parametrisatie Talen Hulpstellingen
Beweren en bewijzen/supplement/planning (voor docenten)
  • Voorkennis: Reguliere deelnemers hebben al in Formel Denken of Diskrete Wiskunde logica leren kennen ot een zeker niveau.
    • Dit wordt verplichte voorkennis. Het wordt in B&B niet meer getentamineerd en draagt niet mer bij aan het eindcijfer. Er woden ook geen reguliere colleges meer aan besteed.
    • Voor doorstromers die FD of DW niet konden volgen komt er een bijspijkercursus.
    • I.p.v. een tentamen over logica komt een ingangstoets.
  • De stof
    • Hanno Wupper: Cursusmateriaal tweedimensionaal rangschikken: Beweren en bewijzen/het verhaal
    • Van begin af meer koppeling aan modelleeronderzoek: NMR
    • Duidelijker, eerder hoorcollege over tijd
    • Meer over bewijzen met tijd
    • Een pagina over volledige inductie
  • Mijlpalen
    • Hanno Wupper: Werken aan het werkstuk nog eerder afdwingen. Voor elk tentamen een desbetreffende stap aan het werkstuk.
    • Veel vroeger een consistente versie verlangen. Consistent en klein als prototpe is beter dan groots en incompleet.
      • Studenten hebben de neiging om het werken aan het werkstuk uit te stellen tot alle tentamens gehaald zijn. Echter, bezig zijn me specificaties en correctheidsstellingen en eerste bewijspogingen zullen positief bijdragen aan de tentamens.
  • Opdrachten
    • Erik Barendsen, Hanno Wupper: Verbeter Wikipdia-artikelen over logica!
  • Werkstuk
    • Betere uitleg omtrent letterlijke vertaling specificaties naar nat. taal.
    • Elke formule maar 1 keer, in Coq-syntax, met definities
    • Opsplitsen van bewijzen (Zie Robert Kl.)
    • "Welk cijfer geef ik mezelf?" eendidiger formuleren
  • Evauatie
    • Deelname responsiecolleges bijhouden en correleren met tentamenresultaten.
ambacht scheiden, passen, sluiten
week thema opmerkingen kijken reflecteren doen tentamen
casus criteria taak mijlpaal
1 0. Inleiding
  • Nog geen voorstelling docententeam, geen huishoudelijke dingen i.v.m. tijd
  1. uur:
    • analyse Brandaris als voorproef (subpagina met klepjes)
    • scheiden, passen, sluiten; speling en knel
    • tonen van 1 voorbeeldwerkstuk (het zou de Brandaris kunnen zijn)
    • toelichting 1e opdracht en mijlpaal
  2. uur: introductie werkplaats (vrijwillig)
Brandaris
  • 01. Rationaliteitsvierkant in werkplaats
  • oefenpagina speling

Dossier beginnen, manier van studeren

2 1. Rationaliteit
    • Team voorstellen
    • werkwijze
      • lezen!!!
      • contract sluiten (tijd en motivatie)
      • dossiers (gepikeerd?)
      • Vragen over werkwijze (n.a.v. dossiers)
    • Inleiding verdeel en heers
      • vallend varken
      • evolutie, paus enz.
    • klassikale responsie rationaliteitsvierkant
    • Ons tempeltje (het tweedimensionale materiaal)
    • Vier werelden
    • Beweren is moeilijk
      • Kan het verkeersbord eenvoudiger?
    • Een bewijs in nat. taal
  1. opdracht, indeling responsiegroepjes
  • vallende varkens
  • Hessisch verkeersbord
  • bewijs in nat. taal, naar eigen keus:
    • andere richting
    • één van Lings problemen
-
2. Modellen
  • Flitspalen als voorbeeld voor speling
  • Dossiers, responsiegroepjes, je moet je inschrijven of uitschrijven of een regeling hebben
  • Wat is een model?
  • Valkuilen
    • Aansluiting (Euler)
    • Focus (nooduitgang)
    • Precisie
  • Logica als model van het redeneren
  • Stelling en bewijs; terug naar de vier werelden
    • Speling en knel herzien
      • Speling: we zoeken niet flauwe voorbeelden
      • Knel: idem dito
de gele criteria
  • Definieer een focus
  • Specificeer de eigenschap zo goed je kunt in geformaliseerde natuurlijke taal
  • Doe een poging deze eigenschap te specificeren in predicaatlogica en schrijf op welke problemen je daarbij tegen komt
  • Kijk critisch naar één andere uitwerking
  • Formaliseer een stukje uit de grondwet in predicaatlogica
3. Model en realiteit
4. Correctheid
5. Methoden
6. Theorie
7. Complexiteit
8. Generalisering