Beweren en bewijzen/de opzet/rendementen

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken
de opzet 2017-18    KalenderIcon.gif multimedia kwaliteit commentaren
site map


Beweren en bewijzen
Wijsheid omgaan met onzekerheid: met open blik op wankele ondergrond levenspad bewandelen
Vernuft aanpak van glibberige problemen precies redeneren op het hoogste niveau
vier zuilen → Artefacten Formalisering Taal Zekerheid
1. Rationaliteit Rationaliteitsvierkant 4 werelden Beweren is moeilijk Overtuigen
2. Modellen Focus Precisie Logica Stelling en bewijs
3. Model en realiteit Specificaties Domeinmodel Syntax en semantiek Waarheid
4. Correctheid Structuur Correctheidsstelling Typering Nagaan
5. Methoden Decompositie Systemat. vertalen Definities Natuurl. deductie
6. Theorie Domeintheorie Tijd Tijdslogica Wiskunde
7. Complexiteit Hiërarch. decompositie Vereenvoudigingen Modules Bewijsassistenten
8. Generalisering Standaardisatie Parametrisatie Talen Hulpstellingen
Beweren en bewijzen/de opzet/rendementen
De rendementen per jaar
2006/07 2007/08 2008/09 2009/10
Ingeschreven 85 84 103 111
niet werkelijk begonnen 15 26 16
studie opgegeven 2 1 3 3
gestopt met de cursus of verdwenen 11 3 8 17****
uitgesloten wegens niet meedoen 10 0 1 1
echt meegedaan 62 65 65 74
vergeten zich in te schrijven 0 3* 0*** 4
definitief (tweemaal) gezakt 12 13** 10 14
geslaagd 50 49 55 23+19+14 = 56*****
eindcijfer
9,0: ***
8,5: ******
8,0: ************
7,5: **********
7,0: ***********
6,5: *****
6,0: ***
9,0: *
8,5: ***
8,0: ***********
7,5: *****************
7,0: **********
6,5: ********
6,0: *
9,0: **
8,5: ****
8,0: *****
7,5: *********************
7,0: **********
6,5: ********
6,0: *****
9.0: ***
8.5: *
8.0: ******
7.5: ***********
7.0: ********************
6.5: ***********
6.0: *******
theoriecijfer
9,5: **
9,0: ***
8,5: **********
8,0: ************
7,5: **********
7,0: *********
6,5: *****
6,0: **
9,5: **
9,0: *******
8,5: **********
8,0: **************
7,5: ******
7,0: ********
6,5: ****
6,0: **
9,5: **
9,0: **
8,5: ***
8,0: ************
7,5: *****
7,0: ************
6,5: ************
6,0: *********
9.5: **
9.0: ***
8.5: *****
8.0: **
7.5: *******************
7.0: ****
6.5: *********************
6.0: ***
5.5: ****

*) Deze studenten waren vrijwel zeker geslaagd, maar omdat ze hebben vergeten zich in te schrijven hebben ze de cursus niet afgemaakt.

**) Waarvan 6 al een aantal jaren proberen om op hun eigen manier de cursus te volgen en niet op de standaardmanier meedoen.

***) 12 studenten waren vergeten zich in te schrijven. De examencommissie heeft een extra kans gecreëerd.

****) van deze studenten is niet duidelijk waarom ze het vak niet hebben afgemaakt; sommigen zijn vroeg in de cursus verdwenen; sommigen pas aan het eind.

*****) 23 studenten hebben het vak bij de 1e kans gehaald, 19 bij de 2e en 14 bij de 3e kans, waarbij het onderscheid tussen 2e en 3e puur een administratieve datum is.

  • Het rendement t.a.v. de studenten die echt hebben meegedaan is 75%.
  • Drie studenten waren uiterst veelbelovend, hebben aangetoond iets te kunnen, maar hebben zich helaas niet ingeschreven. Omdat een puur formele facultaire regel hier streng gehandhaafd wordt, mochten zij niet slagen.
  • Een andere facultaire regel, die op zich inhoudelijk zinvol is, wordt daarentegen niet gehandhaafd. Als deze regel goed gehandhaafd was, zouden zes studenten niet hebben mogen meedoen. Zij tellen nu als gezakt.
  • Bij doelmatigere handhaving van de facultaire regels had het rendement dus 88% kunnen zijn.