Beweren en bewijzen/de aanpak/vernuft/casus Brandaris

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken
de opzet 2017-18    KalenderIcon.gif multimedia kwaliteit commentaren
site map


Beweren en bewijzen
Wijsheid omgaan met onzekerheid: met open blik op wankele ondergrond levenspad bewandelen
Vernuft aanpak van glibberige problemen precies redeneren op het hoogste niveau
vier zuilen → Artefacten Formalisering Taal Zekerheid
1. Rationaliteit Rationaliteitsvierkant 4 werelden Beweren is moeilijk Overtuigen
2. Modellen Focus Precisie Logica Stelling en bewijs
3. Model en realiteit Specificaties Domeinmodel Syntax en semantiek Waarheid
4. Correctheid Structuur Correctheidsstelling Typering Nagaan
5. Methoden Decompositie Systemat. vertalen Definities Natuurl. deductie
6. Theorie Domeintheorie Tijd Tijdslogica Wiskunde
7. Complexiteit Hiërarch. decompositie Vereenvoudigingen Modules Bewijsassistenten
8. Generalisering Standaardisatie Parametrisatie Talen Hulpstellingen
Beweren en bewijzen/de aanpak/vernuft/casus Brandaris
Krantenknipsels (waar gebeurd) met vragen onder een klep.

De brandaris

De tandwielkrans in augustus 2008


De Volkskrant[1] schrijft:

Vuurtoren Terschelling kan niet meer uit

ANP

gepubliceerd op 18 juni 2008 11:42, bijgewerkt op 18 juni 2008 12:07

WEST-TERSCHELLING - De vuurtoren op Terschelling wil niet meer uit. De lamp in de Brandaris brandt normaal gesproken alleen ‘s avonds en ‘s nachts, maar door een kapotte tandwielkrans schijnt de lamp nu 24 uur per dag.

De tandwielkrans ging vorige week kapot en wordt deze week vervangen. Dat meldde Rijkswaterstaat Noord-Nederland in Leeuwarden woensdag.

Rijkswaterstaat heeft een bericht voor de scheepvaart uitgedaan over de continu brandende lamp. De reparatie van de lamp duurt relatief lang omdat de bijzondere tandwielkrans niet direct leverbaar is.



De Leeuwarder Courant [2] schrijft:

Brandaris brandt door defect twee weken overdag

LC Gepubliceerd op 17 juni 2008, 16:31

WEST-TERSCHELLING - Vuurtoren Brandaris op Terschelling zal door een defect nog een week overdag branden. De vuurtoren geeft nu al een week overdag licht, vanwege een kapotte tandwielkrans. Rijkswaterstaat heeft het onderdeel besteld, maar het duurt twee weken voordat het er is, meldt woordvoerder Paula Hoff.

De tandwielkrans is nodig voor de aansturing van het draaiwerk van de vuurtoren. „Dat regelt dat de vuurtoren aan gaat bij schemer en weer uit bij zonsopgang”, vertelt Hoff. Omdat dit nu niet werkt, moet de vuurtoren blijven schijnen. De lamp kan overdag niet uitgezet worden, aldus de woordvoerder.

De scheepvaart is ingelicht, maar er is geen gevaar, zegt Hoff. Wel krijgt Rijkswaterstaat meldingen van mensen die de vuurtoren overdag zien branden. Mensen denken dat het met Oerol te maken heeft. „Dat is niet het geval”, meldt Hoff.


Het lager in januari 2009


Rijkswaterstaat heeft het volgende persbericht [4] uit laten gaan:

Licht Brandaris in reparatie

13-01-2009 | Noord-Nederland | persbericht Sinds zondagavond 11 januari is het licht van de vuurtoren van Terschelling, de Brandaris, defect. De noodverlichting is in werking gesteld. Deze noodlampen hebben hetzelfde lichtkarakter als de originele lamp, maar zij draaien niet rond en het bereik is minder ver. De verwachting is dat de originele lamp van de Brandaris over maximaal een week weer gerepareerd zal zijn.

Zondag 11 januari bleek dat het lager van de aandrijfas van het optiek kapot was. Een mobiele onderhoudsploeg van Rijkswaterstaat heeft deze meegenomen voor reparatie aan de wal. De scheepvaart en andere betrokkenen zijn op de hoogte gesteld van deze tijdelijke situatie.



Diverse nieuwssites hebben het opgenomen, b.v. De Leeuwarder Courant:

Licht Brandaris stuk

LC Gepubliceerd op 13 januari 2009, 16:31

WEST-TERSCHELLING - De Brandaris op Terschelling werkt sinds zondagavond op noodverlichting. De lager die de aandrijfas van het optiek in beweging houdt heeft het begeven. De noodverlichting van de vuurtoren kan niet draaien en schijnt minder ver.

Rijkswaterstaat verwacht dat de lamp over een week weer gerepareerd is. De scheepvaart heeft ook bericht gekregen over de toestand van de vuurtoren.



Een redacteur van de VVV Terschelling heeft er zelf naar gekeken: [5]:

14-01-2009 LICHT BRANDARIS STAAT STIL

WEST-TERSCHELLING - Terschelling moet het voorlopig stellen zonder het karakteristieke zwaailicht van de Brandaris. Normaal draaien de lichtstralen van de vuurtoren als molenwieken door het nachtelijk duister. Maar door een defect brandt sinds zondagavond de noodverlichting en staat het licht stil.

Oorzaak is een defect aan het lager van de aandrijfas waardoor het lenzenstelsel niet meer rond de vuurtorenlamp kan draaien.

Het huidige schijnsel heeft hetzelfde lichtkarakter (4 flitsen in de 20 sec.) als het originele licht. Het bereik is minder ver. Rijkswaterstaat heeft het lager mee naar de wal genomen en hoopt de reparatie in een week gereed te hebben. De scheepvaart is van de verandering op de hoogte gebracht.

In juni van het vorige jaar waren er ook al problemen met de Brandaris: toen wilde het licht overdag niet meer uit.

Bron en foto: Jan Heuff


Wat is hier aan de hand?

  • Probeer eens consistent op een rij te zetten wat de diverse bronnen bedoelen met
    • licht
    • lamp
    • lampen
    • verlichting
    • optiek
    • in beweging houden
    • schijnsel
    • lichtkarakter
  • Hoe zit de vuurtoren in elkaar?
    • Wat draait eigenlijk werkelijk?
    • Hoe krijgt men voor elkaar dat hij precies van schemering tot zonsopgang licht geeft?
  • Wat is het gevaar voor de scheepvaart?