Onderzoeksmethoden/2012-13/instructies/fase 1 feedback
Werkwijze
Elektronische feedback
Je geeft een (aangewezen) medestudent feedback op het document 'Onderzoeksvraag'. Dat doe je in de vorm van commentaar bij de tekst.
Hieronder vind je voor elk onderdeel (incl. het totaal) een aantal aandachtspunten. Ga die niet mechanisch één voor één afwerken, maar geef per onderdeel je indruk in de vorm van positieve aspecten en verbeterpunten. Zorg dat je feedback constructief is: de ontvanger moet er het werk mee kunnen verbeteren.
Zie de instructies voor commentaar in de Werkplaats (scrollen!).
Deadline is de dag voorafgaand aan de feedbacksessie, 23:59 uur.
Feedbacksessie
We organiseren groepsgewijze feedbacksessies, waarin (meestal) drie studenten en een docent bij elkaar komen.
Ter voorbereiding heb je één van je medestudenten elektronisch feedback gegeven en het werk van de andere student gelezen.
Zorg dat je tijdens de sessie je werk bij de hand hebt (bijvoorbeeld op een laptop of afdruk).
Voor elke student hanteren we de volgende werkwijze (10 min):
- Bij wijze van aftrap recapituleert de student zijn onderzoeksvraag
- Degene die elektronisch feedback heeft gegeven reageert op het werk: belangrijkste positieve punten en verbeterpunten
- Meelezer reageert
- Docent geeft commentaar en tips
- Discussie voorzover de tijd het toelaat
Aandachtspunten Fase 1
Probleemstelling
- kwaliteit van de beschrijving inclusief aanleiding/inleiding
- formulering van de vraag
- inhoud van de onderzoeksvraag, geschiktheid van de keuze
- herkenbaarheid van onderzoekseenheden, variabelen, relaties
Verantwoording
- helderheid van het nut van het onderzoek
Theoretisch kader
- inbedding van de onderzoeksvraag (achtergrondinformatie, bestaand onderzoek)
- vermelding van resultaten van ander onderzoek
- aanknopingspunt voor operationalisatie (gebruikte methoden)
- verwijzingen
Methode
- vertaling naar concrete/empirische onderzoekseenheden
- koppeling aan passende gegevens/dataverzameling
- geschiktheid voor beantwoording onderzoeksvraag
Literatuur
- hoeveelheid
- publicatieniveau
- kwaliteit van de vermelding (cf. standaard?)
Algemeen
- consistentie: passen de onderdelen bij elkaar?
- voldoende informatie
- goed uitgangspunt voor nadere uitwerking? vertrouwenwekkend?
- scherpte van de formuleringen, bondigheid
- originaliteit, elegantie