Onderzoeksmethoden/2015-16/toetsing en beoordeling
Toetsing en beoordeling
Het eindcijfer wordt bepaald aan de hand van de onderdelen
- onderzoeksplan
- schriftelijke toets over methodologie
Als voorwaarde vooraf geldt deelname aan de feedbacksessies, inclusief ‘peer review’.
Onderzoeksplan
Door de beoordelaar wordt de rubric ingevuld (zie verderop). De rubric bestaat uit 6 deelrubrics, van Probleemstelling tot en met Algemeen.
Per deelrubric wordt een cijfer bepaald door het gemiddelde van de cel-waarden te berekenen aan de hand van de volgende omrekentabel.
ondeugdelijk | matig | adequaat | excellent |
1 | 5 | 8 | 10 |
Vervolgens wordt het gewogen gemiddelde van de cijfers van de deelrubrics bepaald. De weegfactoren zijn:
Probleemstelling | 2 |
Verantwoording | 2 |
Theoretisch kader en Literatuur | 3 |
Methode | 3 |
Tijdschema | 1 |
Algemeen | 2 |
Het zo verkregen cijfer is het voorlopige cijfer voor het onderzoeksplan, afgerond op halven (vOP).
Oneigenlijke compensatie van cruciale missers wordt voorkomen door de volgende situaties als ‘knock out’ factoren aan te merken:
- meer dan 2 rubric-onderdelen scoren ‘ondeugdelijk’
- de deelrubrics Theoretisch kader/Literatuur en Methode hebben beide een onvoldoende score (< 6).
Als één van deze factoren van toepassing is, dan is het cijfer voor het onderzoeksplan (OP) het minimum van 5 en vOP, en anders gelijk aan vOP.
Schriftelijke toets over methodologie
Deze levert een cijfer TM op, afgerond op halven.
Eindcijfer
Het eindcijfer is het gewogen gemiddelde van OP en TM, waarbij OP voor 2/3 en TM voor 1/3 meetelt, op voorwaarde dat beide minimaal 5 zijn. In andere gevallen is het eindcijfer het minimum van OP en TM.
Rubric onderzoeksplan
PROBLEEMSTELLING | 1 ondeugdelijk | 2 matig | 3 adequaat | 4 excellent |
---|---|---|---|---|
Introductie | ozvraag komt uit de lucht vallen, op basis van (niet uitgewerkte) eigen ideeën of opvattingen | ozvraag ingeleid met plausibele redenering (vooronderstellingen, hypothesen, …) zonder externe onderbouwing | ozvraag komt voort uit plausibele inleiding die (vwb vooronderstellingen) wordt ondersteund door extern materiaal (niet noodzakelijkerwijs wetenschappelijk) | ozvraag effectief ingeleid met wetenschappelijk materiaal; hypothesen over onderliggende mechanismen etc genoemd |
Onderzoeksvraag | onderzoekselementen en/of variabelen niet herkenbaar in formulering ozvraag | ozelementen en variabelen herkenbaar; vraag/relatie vaag geformuleerd | ozelementen, variabelen en te onderzoeken relatie duidelijk | elegante formulering; de vorm van het antwoord is af te lezen uit de vraagstelling |
Deelvragen | summier, niet wezenlijk anders dan hoofdvraag, of er is een deelvraag waarvan het antwoord onderdeel zou moeten zijn van dit onderzoeksplan (th.kader, operationalisatie) | vaag geformuleerd en/of relatie met hoofdvraag onduidelijk | deelvragen vormen een logisch geheel met de hoofdvraag, richten zich op deelrelaties, geven structuur/focus aan het onderzoek | deelvragen/relaties duidelijk geformuleerd; er is beargumenteerd hoe afzonderlijke uitkomsten bijdragen aan beantwoording hoofdvraag |
Opmerkingen |
VERANTWOORDING | 1 ondeugdelijk | 2 matig | 3 adequaat | 4 excellent |
---|---|---|---|---|
Aanduiding relevantie | ontbreekt of summier | obligaat, gezocht | één zinvol aspect (nieuwswaarde, wetenschappelijke relevantie, maatschappelijke relevantie, …) beargumenteerd | meerdere zinvolle aspecten beargumenteerd |
Redenering | ontbreekt | argumentatie gegeven, maar hiaten in de redenering of gebrekkige onderbouwing | overtuigend beargumenteerd, verwijzingen waar toepasselijk | overtuigend beargumenteerd met wetenschappelijke verwijzingen |
Opmerkingen |
THEORETISCH KADER, LITERATUUR | 1 ondeugdelijk | 2 matig | 3 adequaat | 4 excellent |
---|---|---|---|---|
Achtergrond bij de onderzoeksvraag | onvolledige beschrijving: relevante concepten ontbreken of summier beschreven | concepten beschreven of gedefinieerd, maar niet in samenhang ('losse blokjes') | relevante concepten in samenhang beschreven, inclusief achtergrondinfo/context | verschillende gezichtspunten beschreven, keuzes afgewogen |
Literatuurgebruik | nauwelijks literatuur van enig niveau | verbonden met literatuur via verwijzingen | verbonden met literatuur door resultaten te parafraseren en in de tekst te verwerken | samenhangende review waarin bronnen kritisch tegen elkaar worden gezet |
Samenhang met verantwoording | relatie met eerder onderzoek onduidelijk | duidelijk dat de onderzoeksvraag qua onderwerp aansluit bij bestaand onderzoek | karakteristieke issues of cruciale vragen van de oz-gemeenschap geïdentificeerd en/of hiaten die nog niet opgemerkt of onderzocht zijn; onderzoeksvraag past hierbij | idem, en beredeneerd hoe de vraag past en hoe het antwoord de onderzoeksgemeenschap verder helpt |
Samenhang met methode | losstaand verhaal | indicatoren zijn impliciet (verborgen) in de tekst aanwezig | buikbare strategieën en/of methoden in eerder onderzoek aangewezen; mogelijke indicatoren zijn helder | idem, verschillende strategieën/methoden uit de literatuur tegen elkaar afgezet |
Publicatieniveau (aantallen indicatief) | nauwelijks wetenschappelijke publicaties (≤2) | wetenschappelijke publicaties ondervertegenwoordigd (<5 peer reviewed) in ondersteuning theoretisch kader | theoretisch kader ondersteund met merendeels wetenschappelijke publicaties (waarvan 5–10 peer reviewed) | theoretisch kader ondersteund met rijke (>10) literatuurlijst van wetenschappelijke publicaties (peer reviewed) |
Titelbeschrijving in literatuurlijst | in de meeste gevallen onvolledig | in sommige gevallen onvolledige titelbeschrijving | consequent volledige titelbeschrijving | consequent volledige titelbeschrijving volgens professionele (APA-)norm, idem voor verwijzingen vanuit de tekst |
Opmerkingen |
METHODE | 1 ondeugdelijk | 2 matig | 3 adequaat | 4 excellent |
---|---|---|---|---|
Beschrijving methode | cruciale aspecten ontbreken | alle aspecten genoemd, maar niet consequent uitgewerkt | beschrijving geeft collega's een goed beeld van de gang van zaken; met enige moeite te interpreteren door andere uitvoerder (niveau onderzoeksverslag) | overdraagbaar: zonder al te veel moeite uitvoerbaar door collega (niveau onderzoeksplan) |
Strategie | ontbreekt | strategie vermeld, maar niet geschikt | strategie geschikt | idem, en beredeneerd |
Dataverzameling | data ongeschikt of methode ondoenlijk | geschikte data vermeld, maar niet volledig voor beantwoording ozvraag | data geschikt om ozvraag te beantwoorden | idem, en triangulatie toegevoegd |
Onderzoekselementen | totaal ongeschikt; passen niet bij ozvraag | steekproefkader of steekproef niet adequaat gekozen | geschikte steekproef | geschikt en bovendien doenlijk/minimaal/efficiënt |
Validiteit (variabelen) | validiteit onduidelijk | validiteit duidelijk tov enkele variabelen, maar niet overal | validiteit duidelijk, verbonden met literatuur en/of theoretisch kader | idem, weloverwogen keuze voor alternatieven beschreven |
Validiteit (onderzoekselementen) | validiteit onduidelijk | validiteit van keuze oz-elementen ad-hoc aangetoond, indruk onderzoeker is uitgangspunt | validiteit beargumenteerd: geschiktheid steekproef beredeneerd (verbonden met doel van onderzoek; literatuurverwijzing) | idem, verschillende mogelijkheden tegen elkaar afgewogen |
Betrouwbaarheid | betrouwbaarheid staat ter discussie | aandacht voor betrouwbaarheid, maar niet in elke situatie waar dit belangrijk is | betrouwbaarheid besproken via literatuur en/of methodespecifieke haken en ogen; waar nodig voorzorgsmaatregelen aangeduid voor bevorderen en/of monitoren van betrouwbaarheid | idem, in de vorm van consequent uitvoerbare concrete acties |
Data-analyse, beantwoording ozvraag | afwezig of summier | "vaag:" beantwoording globaal beschreven maar essentiële details ontbreken | "precies:" beantwoording van de ozvraag operationeel beschreven in termen van de waarden van emp.var. mbt emp.ozelt.; zorgvuldig over causale en niet-causale verbanden | "aantoonbaar goed:" precies beschreven, professionele methoden gebruikt, analysetechnieken toegelicht en gevalideerd adhv literatuur |
Opmerkingen |
TIJDSCHEMA | 1 ondeugdelijk | 2 matig | 3 adequaat | 4 excellent |
---|---|---|---|---|
Activiteiten | onvolledig, essentiële activiteiten ontbreken | volledig tov methode, maar in algemene termen | concrete activiteiten genoemd die corresponderen met methode | idem, en overdraagbaar: leest als werkschema |
Planning | geen tijdspad: werk- en/of looptijd ontbreken | volledig maar volgorde onlogisch of planning onrealistisch | volgorde logisch, tijdsinschatting redelijk | uitvoerbaar en realistisch tijdschema, efficiënt, handig |
Opmerkingen |
ALGEMEEN | 1 ondeugdelijk | 2 matig | 3 adequaat | 4 excellent |
---|---|---|---|---|
gebakken lucht, overbodige uitweidingen | goed leesbaar, interne samenhang per hoofdstuk | hoofdstukken van onderzoeksplan zijn consistent en sluiten op elkaar aan, scherpe en bondige formulering | idem, onderdelen sluiten naadloos op elkaar aan, academisch en vakinhoudelijk taalgebruik passend bij onderzoekscultuur | |
Opmerkingen |