Onderzoeksmethoden/2015-16/instructies/fase 2 feedback

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken
Handschoenen.jpg

Research Methods

Bernadette Smelik
Ebrahim Rahimi
Ilona Wilmont
Erik Barendsen


 © comments



Werkwijze

Elektronische feedback

Je geeft een (aangewezen) medestudent feedback op het document 'Onderzoeksplan'. Dat doe je in de vorm van een ingevulde rubric en commentaar bij de tekst. Zorg dat je feedback constructief is: de ontvanger moet er het werk mee kunnen verbeteren.

De rubric vind je verderop. De code voor de werkplaats is als volgt.

{{Ozm/rubric-2015-16-onderzoeksplan
|introductie= 
|onderzoeksvraag=
|deelvragen=
|opmerkingen-probleemstelling=

|aanduiding-relevantie=
|redenering=
|opmerkingen-verantwoording=

|achtergrond=
|literatuurgebruik=
|samenhang-verantwoording=
|samenhang-methode=
|publicatieniveau=
|titelbeschrijving=
|opmerkingen-thkader-literatuur=

|beschrijving=
|strategie=
|dataverzameling=
|onderzoekselementen=
|validiteit-variabelen=
|validiteit-ozelementen=
|betrouwbaarheid=
|data-analyse=
|opmerkingen-methode=

|activiteiten=
|planning=
|opmerkingen-tijdschema=

|algemeen=
|opmerkingen-algemeen=
}}

Je geeft ook feedback op het onderzoeksinstrument. Dat doe je alleen in de vorm van commentaar bij de tekst.

Zie de instructies voor commentaar in de Werkplaats (scrollen!).

Deadline is de dag voorafgaand aan de feedbacksessie, 23:59 uur.

Feedbacksessie

We organiseren groepsgewijze feedbacksessies, waarin (meestal) drie studenten en een docent bij elkaar komen.

Ter voorbereiding heb je één van je medestudenten elektronisch feedback gegeven en het werk van de andere student gelezen.

Zorg dat je tijdens de sessie je werk bij de hand hebt (bijvoorbeeld op een laptop of afdruk).

Voor elke student hanteren we de volgende werkwijze (10 min):

  • Bij wijze van aftrap recapituleert de student zijn onderzoeksvraag
  • Degene die elektronisch feedback heeft gegeven reageert op het werk: belangrijkste positieve punten en verbeterpunten
  • Meelezer reageert
  • Docent geeft commentaar en tips
  • Discussie voorzover de tijd het toelaat

Rubric Onderzoeksplan

PROBLEEMSTELLING 1 ondeugdelijk 2 matig 3 adequaat 4 excellent
Introductie ozvraag komt uit de lucht vallen, op basis van (niet uitgewerkte) eigen ideeën of opvattingen ozvraag ingeleid met plausibele redenering (vooronderstellingen, hypothesen, …) zonder externe onderbouwing ozvraag komt voort uit plausibele inleiding die (vwb vooronderstellingen) wordt ondersteund door extern materiaal (niet noodzakelijkerwijs wetenschappelijk) ozvraag effectief ingeleid met wetenschappelijk materiaal; hypothesen over onderliggende mechanismen etc genoemd
Onderzoeksvraag onderzoekselementen en/of variabelen niet herkenbaar in formulering ozvraag ozelementen en variabelen herkenbaar; vraag/relatie vaag geformuleerd ozelementen, variabelen en te onderzoeken relatie duidelijk elegante formulering; de vorm van het antwoord is af te lezen uit de vraagstelling
Deelvragen summier, niet wezenlijk anders dan hoofdvraag, of er is een deelvraag waarvan het antwoord onderdeel zou moeten zijn van dit onderzoeksplan (th.kader, operationalisatie) vaag geformuleerd en/of relatie met hoofdvraag onduidelijk deelvragen vormen een logisch geheel met de hoofdvraag, richten zich op deelrelaties, geven structuur/focus aan het onderzoek deelvragen/relaties duidelijk geformuleerd; er is beargumenteerd hoe afzonderlijke uitkomsten bijdragen aan beantwoording hoofdvraag
Opmerkingen


VERANTWOORDING 1 ondeugdelijk 2 matig 3 adequaat 4 excellent
Aanduiding relevantie ontbreekt of summier obligaat, gezocht één zinvol aspect (nieuwswaarde, wetenschappelijke relevantie, maatschappelijke relevantie, …) beargumenteerd meerdere zinvolle aspecten beargumenteerd
Redenering ontbreekt argumentatie gegeven, maar hiaten in de redenering of gebrekkige onderbouwing overtuigend beargumenteerd, verwijzingen waar toepasselijk overtuigend beargumenteerd met wetenschappelijke verwijzingen
Opmerkingen


THEORETISCH KADER, LITERATUUR 1 ondeugdelijk 2 matig 3 adequaat 4 excellent
Achtergrond bij de onderzoeksvraag onvolledige beschrijving: relevante concepten ontbreken of summier beschreven concepten beschreven of gedefinieerd, maar niet in samenhang ('losse blokjes') relevante concepten in samenhang beschreven, inclusief achtergrondinfo/context verschillende gezichtspunten beschreven, keuzes afgewogen
Literatuurgebruik nauwelijks literatuur van enig niveau verbonden met literatuur via verwijzingen verbonden met literatuur door resultaten te parafraseren en in de tekst te verwerken samenhangende review waarin bronnen kritisch tegen elkaar worden gezet
Samenhang met verantwoording relatie met eerder onderzoek onduidelijk duidelijk dat de onderzoeksvraag qua onderwerp aansluit bij bestaand onderzoek karakteristieke issues of cruciale vragen van de oz-gemeenschap geïdentificeerd en/of hiaten die nog niet opgemerkt of onderzocht zijn; onderzoeksvraag past hierbij idem, en beredeneerd hoe de vraag past en hoe het antwoord de onderzoeksgemeenschap verder helpt
Samenhang met methode losstaand verhaal indicatoren zijn impliciet (verborgen) in de tekst aanwezig buikbare strategieën en/of methoden in eerder onderzoek aangewezen; mogelijke indicatoren zijn helder idem, verschillende strategieën/methoden uit de literatuur tegen elkaar afgezet
Publicatieniveau (aantallen indicatief) nauwelijks wetenschappelijke publicaties (≤2) wetenschappelijke publicaties ondervertegenwoordigd (<5 peer reviewed) in ondersteuning theoretisch kader theoretisch kader ondersteund met merendeels wetenschappelijke publicaties (waarvan 5–10 peer reviewed) theoretisch kader ondersteund met rijke (>10) literatuurlijst van wetenschappelijke publicaties (peer reviewed)
Titelbeschrijving in literatuurlijst in de meeste gevallen onvolledig in sommige gevallen onvolledige titelbeschrijving consequent volledige titelbeschrijving consequent volledige titelbeschrijving volgens professionele (APA-)norm, idem voor verwijzingen vanuit de tekst
Opmerkingen


METHODE 1 ondeugdelijk 2 matig 3 adequaat 4 excellent
Beschrijving methode cruciale aspecten ontbreken alle aspecten genoemd, maar niet consequent uitgewerkt beschrijving geeft collega's een goed beeld van de gang van zaken; met enige moeite te interpreteren door andere uitvoerder (niveau onderzoeksverslag) overdraagbaar: zonder al te veel moeite uitvoerbaar door collega (niveau onderzoeksplan)
Strategie ontbreekt strategie vermeld, maar niet geschikt strategie geschikt idem, en beredeneerd
Dataverzameling data ongeschikt of methode ondoenlijk geschikte data vermeld, maar niet volledig voor beantwoording ozvraag data geschikt om ozvraag te beantwoorden idem, en triangulatie toegevoegd
Onderzoekselementen totaal ongeschikt; passen niet bij ozvraag steekproefkader of steekproef niet adequaat gekozen geschikte steekproef geschikt en bovendien doenlijk/minimaal/efficiënt
Validiteit (variabelen) validiteit onduidelijk validiteit duidelijk tov enkele variabelen, maar niet overal validiteit duidelijk, verbonden met literatuur en/of theoretisch kader idem, weloverwogen keuze voor alternatieven beschreven
Validiteit (onderzoekselementen) validiteit onduidelijk validiteit van keuze oz-elementen ad-hoc aangetoond, indruk onderzoeker is uitgangspunt validiteit beargumenteerd: geschiktheid steekproef beredeneerd (verbonden met doel van onderzoek; literatuurverwijzing) idem, verschillende mogelijkheden tegen elkaar afgewogen
Betrouwbaarheid betrouwbaarheid staat ter discussie aandacht voor betrouwbaarheid, maar niet in elke situatie waar dit belangrijk is betrouwbaarheid besproken via literatuur en/of methodespecifieke haken en ogen; waar nodig voorzorgsmaatregelen aangeduid voor bevorderen en/of monitoren van betrouwbaarheid idem, in de vorm van consequent uitvoerbare concrete acties
Data-analyse, beantwoording ozvraag afwezig of summier "vaag:" beantwoording globaal beschreven maar essentiële details ontbreken "precies:" beantwoording van de ozvraag operationeel beschreven in termen van de waarden van emp.var. mbt emp.ozelt.; zorgvuldig over causale en niet-causale verbanden "aantoonbaar goed:" precies beschreven, professionele methoden gebruikt, analysetechnieken toegelicht en gevalideerd adhv literatuur
Opmerkingen


TIJDSCHEMA 1 ondeugdelijk 2 matig 3 adequaat 4 excellent
Activiteiten onvolledig, essentiële activiteiten ontbreken volledig tov methode, maar in algemene termen concrete activiteiten genoemd die corresponderen met methode idem, en overdraagbaar: leest als werkschema
Planning geen tijdspad: werk- en/of looptijd ontbreken volledig maar volgorde onlogisch of planning onrealistisch volgorde logisch, tijdsinschatting redelijk uitvoerbaar en realistisch tijdschema, efficiënt, handig
Opmerkingen


ALGEMEEN 1 ondeugdelijk 2 matig 3 adequaat 4 excellent
gebakken lucht, overbodige uitweidingen goed leesbaar, interne samenhang per hoofdstuk hoofdstukken van onderzoeksplan zijn consistent en sluiten op elkaar aan, scherpe en bondige formulering idem, onderdelen sluiten naadloos op elkaar aan, academisch en vakinhoudelijk taalgebruik passend bij onderzoekscultuur
Opmerkingen