Fysieke en digitale architectuur/2011-12/opdrachten/Architectuuranalyse fysiek

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken
Falling Water.jpg

Fysieke en digitale architectuur

Hanno Wupper


 © comments



cursussen / courses


Leerboek in wording

Presentaties

Elke groep presenteert haar bevindingen gezamenlijk 30 min. lang en leidt een discussie van 15 min. Repeteer de presentatie voor het optreden!

  • 24 mei: vliegvelden
  • 7 juni: bioscopen, musea
  • 8 Juni: botenhuis, bibliotheken
  • 14 juni: fabrieken, scholen
  • 21 juni: poppodia, uitgaansgelegenheden

Groepjes en thema's

typeTitel Comment by
BioscoopTakeTenAhmed Taha/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Bioscoop/TakeTen
BioscoopCineMecSjoerd van Oostenbrugge/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Bioscoop/CineMec
BioscoopGijs Mooren/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Bioscoop
BotenhuisTSRVidarLaurens van Dijk/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Botenhuis/TSRVidar
BotenhuisThetaPim Sewuster/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Botenhuis/Theta
BotenhuisNSRVPhocasLaurens van Dijk/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Botenhuis/NSRVPhocas
BotenhuisTSRVidar&action=edit/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Botenhuis/TSRVidarLaurens van Dijk/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Botenhuis/TSRVidar&action=edit/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Botenhuis/TSRVidar
FabriekGreefaKoen van Ingen/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Fabriek/Greefa
FabriekNXPThomas Nägele/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Fabriek/NXP
FabriekGazelleMathijs Vos/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Fabriek/Gazelle
Middelbare ScholenValuascollege(Venlo)Sjors Clabbers/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Middelbare Scholen/Valuascollege(Venlo)
Middelbare ScholenStedelijk Gymnasium ArnhemPieter van Laatum/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Middelbare Scholen/Stedelijk Gymnasium Arnhem
Middelbare ScholenLorentz Lyceum (Arnhem)Mats Ouborg/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Middelbare Scholen/Lorentz Lyceum (Arnhem)
MuseumVan AbbemuseumMerel Tombrock/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Museum/Van Abbemuseum
MuseumVan Abbemuseum2Merel Tombrock/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Museum/Van Abbemuseum2
MuseumGemeentemuseum Den HaagLotus ter Haar/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Museum/Gemeentemuseum Den Haag
MuseumDe PontPhil Geelhoed/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Museum/De Pont
PoppodiaWillemeenMartijn Liebrand/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Poppodia/Willemeen
PoppodiaLuxorJeroen Bakker/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Poppodia/Luxor
PoppodiaSchouwburg-ArnhemHarm de Wit/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Poppodia/Schouwburg-Arnhem
UitgaansgelegenhedendeDrieGezustersLuuk Scholten/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Uitgaansgelegenheden/deDrieGezusters
UitgaansgelegenhedenDoornroosje (Nieuw)Thom Wiggers/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Uitgaansgelegenheden/Doornroosje (Nieuw)
UitgaansgelegenhedenDoornroosjeSimon Brugman/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Uitgaansgelegenheden/Doornroosje
VliegveldEindhoven AirportJean-Paul Veenendaal/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Vliegveld/Eindhoven Airport
VliegveldRottterdam AirportDaniël van Loon/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Vliegveld/Rottterdam Airport
VliegveldSchipholPeter Bax/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/Vliegveld/Schiphol
bibliothekenjeugdbibliotheek BottendaalPien Walraven/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/bibliotheken/jeugdbibliotheek Bottendaal
bibliothekenUniversiteitDré Hendriks/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/bibliotheken/Universiteit
bibliothekenDré Hendriks/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/bibliotheken
bibliothekenNiek Koonen/2011-12/Fysieke en digitale architectuur/bibliotheken

Instructies

  1. Vorm een groepje met maximaal twee andere deelnemers van deze cursus.
  2. Kies een soort van fysiek artefact dat nog niet door een ander groepje gekozen is en zet het in de tabel onder type gebouw. Hier een paar voorbeelden, om de gedachten te bepalen:
    • kunstmuseum
    • concertgebouw
    • woonhuis
    • ambassade
    • Vinex-wijk
    • verkeerssysteem
    • fabriek
    • paleis
    • bibliotheek
    • kantoorgebouw
    • flatgebouw met woningen
    • raadhuis/gemeentehuis
    • theater/operahuis
    • bioscoop
    • stadion
    • school
    • gevangenis
  3. Kies samen drie voorbeelden voor zulke gebouwen. Belangrijk is dat je deze samen kunt bezoeken in de loop van deze cursus. Het groepje is samen verantwoordelijk voor de bestudering van deze drie gebouwen. Maar elke deelnemer schrijft het verslag over één ervan. Kies dus ook je persoonlijk gebouw.
  4. Maak voor je eigen uitwerking alvast een pagina Gebruiker:JE NAAM/2017-18/Fysieke en digitale architectuur/TYPE GEBOUW/NAAM GEBOUW aan, waarbij je voor JE NAAM je eigen naam invult, voor TYPE GEBOUW het type (bijv. brug) en voor NAAM GEBOUW de naam (bijv. Waalbrug). Let erop dat TYPE GEBOUW precies zo gespeld is als bij je groepsgenoten. (Dit kun je het veiligst doen door naar Special:Mypage/2017-18/Fysieke en digitale architectuur te gaan en de url uit te breiden.)
  5. Zet deze code in de pagina:
    {{Individuele opdracht}}
    alsmede je eerste gedachten, links etc.
  6. Als jet goed is verschijnt je pagina dan in de tabel hierboven.
  7. Bestudeer Fysieke en digitale architectuur/2017-18/Architectuuranalyse en maak een lijstje van aandachtspunten.
  8. Bezoek als groepje samen de drie voorbeelden van het gekozen type. Maak ook foto's en praat met mensen, als het kan. Misschien komt de docent mee, als je de excursie op tijd regelt.
  9. Bekijk de pagina Architectuur/Voorbeelden/fysiek/S-Bahn Berlijn. Deze pagina heeft twee doelen:
    1. Didactisch: een casus als illustratie van architectuurbegrippen. Op dezelfde manier kun jij aan de hand van je eigen voorbeeld laten zien dat je dit begrippenstelsel beheerst.
    2. Professioneel: de analyse van de S-Bahn langs dit begrippenstelsel biedt aanknopingspunten voor beoordeling van de kwaliteit en vergelijking met andere artefacten. Op zo'n manier kun je je gekozen artefact vergelijken met de andere artefacten uit je groepje.
  10. Voor je eigen artefact gebruik je beter de indeling van Fysieke en digitale architectuur/2017-18/Architectuuranalyse. Maak in elk geval een analyse met liefst nog meer diepgang dan in het voorbeeld Architectuur/Voorbeelden/fysiek/S-Bahn Berlijn en sprekende illustraties. Geef op daartoe geschikte plekken de verschillen met andere artefacten aan.
  11. Geef ook voorbeelden en tegenvoorbeelden uit de digitale wereld aan.
  12. Besluit de pagina met een lijstje van concrete ideeën, gedestilleerd uit deze analyse, die bij het maken van digitale artefacten kunnen helpen.
  13. Bereid samen met de overige leden van je groep een presentatie met plaatjes voor: 20 min. presentatie en 20 min. discussie. Doel:
    1. de toehoorder nieuwsgierig maken om de complete verslagen te lezen,
    2. een paar interessante voorbeelden te noemen,
    3. de belangrijkste conclusies samen te vatten,
    4. de toehoorder te overtuigen dat je en visie als aankomend architect hebt.

Beoordeling

algemene verzorging 
Correcte taal, heldere opbouw, consistentie, onderbouwing, geen bullshit, geen opgeklopte lucht d.m.v. irrelevante teksten en plaatjes. Let s.v.p. ook op dt-fouten en de Engelse ziekte. Als je dit te bont maakt, voldoet de uitwerking niet aan de minimumeisen en wordt niet beoordeeld. Gebruik foto's niet om de pagina te vullen maar om iets te laten zien! Welk detail is bijzonder gelaagd / raar / onverzorgd? Waar zie je het handschrift van de architect? Waar is iets aan de hand met de menselijke maat?
begrijpen 
Je toont aan dat je de in de theorie behandelde begrippen kunt toepassen. Dit is het minimumniveau. Voor een 7 is ook vraag 3 belangrijk.
  1. Welke begrippen zijn behandeld?
  2. Zijn de begrippen juist gebruikt en door kloppende voorbeelden toegelicht?
  3. Is de afhandeling goed gefocusseerd of schommelt de focus? Bespreek principes en regels van verschillende niveau's vrolijk door elkaar?
  4. Zijn de als voorbeeld gegeven principes relevant en specifiek?
kijken 
Voor een 8 of meer moet je laten zien dat je ook kunt kijken en onderscheiden.
  1. Is de uitwerking meer dan een onspecifieke invuloefening?
  2. Met welke andere gebouwen wordt dit specifieke gebouw vergeleken? Ga in op de essentiële verschillen met de overige twee en met andere bekende voorbeelden!
  3. Wat is bijzonder?
  4. Heb je de belangrijke principes te pakken? (Een studentencomplex zou meer moeten bieden dan onderdak en verwarming, maar wat?)
  5. Geef je voorbeelden voor regels die samen met het gebouw ontworpen zijn?
leren 
Nieuwe inzichten, conclusies en verrassende observaties kunnen een 9 of meer opleveren.
  1. Welke nieuwe inzichten?
  2. Wat leren we hieruit voor de digitale wereld? (Een digitale loods is variabel en makkelijk te verbouwen, en sommige digitale artefacten zijn dat ook, maar wat leren we uit dit specifieke voorbeeld?)

(Om hier punten te krijgen moet je echt iets nieuws vinden en niet alleen schrijven dat zowel fysieke als digitale gebouwen gepland en ontworpen worden en wat nog meer in de inleiding tot deze cursus als uitgangspunt gegeven werd. Ook een inzicht dat een station overeenkomsten heeft met een router helpt niet, als je niet aangeeft wat men van dit station kan leren voor het ontwerpen van routers.)