Fysieke en digitale architectuur/2009-10/opdrachten/A. architectuurvraagstuk
Uit Werkplaats
groep | type gebouw | lid 1 | lid 2 | lid 3 | opmerkingen | presentatie |
---|---|---|---|---|---|---|
00 | jachtsloten [1][2] | Hanno Wupper | ... | ... | n.t.b. | |
01 | Gebouwen Hoger Onderwijs | Menno van Wieringen | Ashwien Rampersad | Liset Meijerman | ... | n.t.b. |
02 | Moskeeën | Tolga Gök | Orhan Özdemir | Paul Verhoeven | n.t.b. | |
03 | Psychiatrische instellingen | Sanne Derckx | Patrick Schileffski | Stan Philipsen | ... | LINK |
04 | Overheidsgebouwen [3] | Edwin de Koning | Christiaan Hillen | Stefan Heiltjes | ... | n.t.b. |
05 | Molens | Frank Poort | Riley Badenbroek | Emiel Rossing | ... | n.t.b. |
06 | Kantoorgebouwen | Koen Derks | Achilleas Buisman | Edwin van der Graaf | Specifieke gebouwn zijn nog even afhankelijk van de mogelijkheden. Zijn nog in gesprek met iemand over toegangen. | n.t.b. |
07 | Bibliotheken | Laurens Koot | Vincent Gijsen | Leroy Kussy | wie interesse heeft is welkom in de groep | n.t.b. |
08 | Middelbare Scholen | Idzard Stoker | Joeri Arendsen | (*Nog zoekende*) | n.t.b. | |
09 | Musea | Giel Janssen Lok | Daan Schraven | Robbin Janssen | ... | n.t.b. |
10 | Gerechtshoven | Jeffrey Verpoort | Kevin Verpoort | - | ... | n.t.b. |
11 | Verkeerspleinen | Paul van Poecke | Jodocus Deunk | ... | n.t.b. |
Instructies
- Vorm een groepje met maximaal twee andere deelnemers van deze cursus. Schrijf het groepje in de tabel hierboven in.
- Kies een soort van fysiek artefact dat nog niet door een ander groepje gekozen is en zet het in de tabel onder type gebouw. Hier een paar voorbeelden, om de gedachten te bepalen:
- kunstmuseum
- bibliotheek
- kantoorgebouw
- fabriek
- flatgebouw met woningen
- raadhuis/gemeentehuis
- paleis
- theater/operahuis
- bioscoop
- concertgebouw
- stadion
- Vinex-wijk
- school
- gevangenis
- ambassade
- vervoerssysteem
- verkeersplein
- Kies samen drie voorbeelden voor zulke gebouwen. Belangrijk is dat je deze samen kunt bezoeken in de loop van deze cursus. Het groepje is samen verantwoordelijk voor de bestudering van deze drie gebouwen. Maar elke deelnemer schrijft het verslag over één ervan. Kies dus ook je persoonlijk gebouw.
- Maak voor je eigen uitwerking alvast een pagina Gebruiker:JE NAAM/2017-18/Architectuur/TYPE GEBOUW/NAAM GEBOUW aan, waarbij je voor JE NAAM je eigen naam invult, voor TYPE GEBOUW het type (bijv. brug) en voor NAAM GEBOUW de naam (bijv. Waalbrug). Let erop dat TYPE GEBOUW precies zo gespeld is als bij je groepsgenoten. (Dit kun je het veiligst doen door naar Special:Mypage/2017-18/Architectuur te gaan en de url uit te breiden.)
- Zet deze code in de pagina:
{{Individuele opdracht}}
alsmede je eerste gedachten, links etc. - Als jet goed is verschijnt je pagina dan in de tabel hierboven.
- Bestudeer Architectuur/4. Het werk/stramien en maak een lijstje van aandachtspunten.
- Bezoek als groepje samen de drie voorbeelden van het gekozen type. Maak ook foto's en praat met mensen, als het kan. Misschien komt de docent mee, als je de excursie op tijd regelt.
- Bekijk de pagina Architectuur/2. Casuïstiek/S-Bahn Berlijn. Deze pagina heeft twee doelen:
- Didactisch: een casus als illustratie van architectuurbegrippen. Op dezelfde manier kun jij aan de hand van je eigen voorbeeld laten zien dat je dit begrippenstelsel beheerst.
- Professioneel: de analyse van de S-Bahn langs dit begrippenstelsel biedt aanknopingspunten voor beoordeling van de kwaliteit en vergelijking met andere artefacten. Op zo'n manier kun je je gekozen artefact vergelijken met de andere artefacten uit je groepje.
- Voor je eigen artefact gebruik je beter de indeling van Architectuur/4. Het werk/stramien. Maak in elk geval een analyse met liefst nog meer diepgang dan in het voorbeeld Architectuur/casus/S-Bahn Berlijn en sprekende illustraties. Geef op daartoe geschikte plekken de verschillen met andere artefacten aan.
- Geef ook voorbeelden en tegenvoorbeelden uit de digitale wereld aan.
- Besluit de pagina met een lijstje van concrete ideeën, gedestilleerd it deze analyse, die bij het maken van digitale artefacten kunnen helpen.
- Bereid samen met de overige leden van je groep een presentatie met plaatjes voor: 20 min. presentatie en 20 min. discussie. Doel:
- de toehoorder nieuwsgierig maken om de complete verslagen te lezen,
- een paar interessante voorbeelden te noemen,
- de belangrijkste conclusies samen te vatten,
- de toehoorder te overtuigen dat je en visie als aankomend architect hebt.
Beoordeling
- algemene verzorging
- Correcte taal, heldere opbouw, consistentie, onderbouwing, geen bullshit, geen opgeklopte lucht d.m.v. irrelevante teksten en plaatjes. Let s.v.p. ook op dt-fouten en de Engelse ziekte. Als je dit te bont maakt, voldoet de uitwerking niet aan de minimumeisen en wordt niet beoordeeld. Gebruik foto's niet om de pagina te vullen maar om iets te laten zien! Welk detail is bijzonder gelaagd / raar / onverzorgd? Waar zie je het handschrift van de architect? Waar is iets aan de hand met de menselijke maat?
- begrijpen
- Je toont aan dat je de in de theorie behandelde begrippen kunt toepassen. Dit is het minimumniveau. Voor een 7 is ook vraag 3 belangrijk.
- Welke begrippen zijn behandeld?
- Zijn de begrippen juist gebruikt en door kloppende voorbeelden toegelicht?
- Is de afhandeling goed gefocusseerd of schommelt de focus? Bespreek principes en regels van verschillende niveau's vrolijk door elkaar?
- Zijn de als voorbeeld gegeven principes relevant en specifiek?
- kijken
- Voor een 8 of meer moet je laten zien dat je ook kunt kijken en onderscheiden.
- Is de uitwerking meer dan een onspecifieke invuloefening?
- Met welke andere gebouwen wordt dit specifieke gebouw vergeleken? Ga in op de essentiële verschillen met de overige twee en met andere bekende voorbeelden!
- Wat is bijzonder?
- Heb je de belangrijke principes te pakken? (Een studentencomplex zou meer moeten bieden dan onderdak en verwarming, maar wat?)
- Geef je voorbeelden voor regels die samen met het gebouw ontworpen zijn?
- leren
- Nieuwe inzichten, conclusies en verrassende observaties kunnen een 9 of meer opleveren.
- Welke nieuwe inzichten?
- Wat leren we hieruit voor de digitale wereld? (Een digitale loods is variabel en makkelijk te verbouwen, en sommige digitale artefacten zijn dat ook, maar wat leren we uit dit specifieke voorbeeld?)
(Om hier punten te krijgen moet je echt iets nieuws vinden en niet alleen schrijven dat zowel fysieke als digitale gebouwen gepland en ontworpen worden en wat nog meer in de inleiding tot deze cursus als uitgangspunt gegeven werd. Ook een inzicht dat een station overeenkomsten heeft met een router helpt niet, als je niet aangeeft wat men van dit station kan leren voor het ontwerpen van routers.)